Čerpací stanice budou uvádět srovnání nákladů různých typů paliv. Jak to bude v praxi vypadat?

V příštím roce by pro motoristy mělo být na čerpacích stanicích dostupné porovnání nákladů na provoz v závislosti na druhu paliva. Novinku by měly země EU do své legislativy implementovat do konce roku 2020.

Už dnes je možné cenovou výhodnost CNG, které se prodává v kilogramech, odvodit z ceny za metr krychlový. Nově ale bude u pumpařů k dispozici nejen pro CNG vyčíslení nákladů na ujetých sto kilometrů.
foto: IADE-Michoko, licence Pixabay

V zákoně o pohonných hmotách se už z dřívějška nachází ustanovení vycházející z evropské směrnice, že provozovatel čerpací stanice je kromě jiného povinen zpřístupnit na čerpací stanici informace o ceně prodávaného stlačeného nebo zkapalněného zemního plynu nebo vodíku porovnané s cenou motorového benzínu či motorové nafty.

„Úplně prvotní záměr Evropské komise byl, že na totemu čerpací stanice se bude u benzínu a CNG uvádět ještě cena za jednotku energie v megajoulech,“ říká Ivan Indráček, předseda představenstva SČS – Unie nezávislých petrolejářů, která celý návrh sleduje od doby, kdy se o něm v Bruselu začalo jednat.

Z pohledu běžného spotřebitele neměla myšlenka uvádět srovnávací cenu za jednotku energie – byť je z fyzikálního hlediska naprosto přesná – praktický přínos. Spotřebitel si totiž může výhodnost CNG ověřit jednodušeji.

„Cena CNG se zpravidla uvádí v korunách za kilogram stlačeného plynu. Abychom ale mohli porovnat cenu s benzínem, je třeba brát v úvahu metr krychlový CNG, což je z energetického hlediska množství srovnatelné s litrem benzínu,“ vysvětluje Damir Duraković, generální ředitel nákupní aliance Axigon, která firmám poskytuje CNG karty v rámci nejširší sítě plnicích stanic v Česku.

„Jestliže tak kilogram stojí aktuálně v průměru skoro 27,60 korun a litr benzínu průměrně kolem 27,80 korun, nejde o srovnatelné částky. Odpovídající množství CNG je totiž ve skutečnosti asi o 8 korun levnější než litr benzínu, protože metr krychlový CNG vychází zhruba na 19,70 korun,“ dodává Damir Duraković.

Novinka, kterou by členské země EU měly implementovat do konce roku 2020, má představovat porovnání nákladů na provoz na ujetých sto kilometrů u zvoleného referenčního vozidla nejen u CNG, ale také pro další typy pohonů. Zástupci SČS – Unie nezávislých petrolejářů a dalších asociací aktuálně jednají s Ministerstvem průmyslu a obchodu o konkrétní podobě, jakou bude nařízení o srovnávacích cenách v Česku mít.

Podle Ivana Indráčka panuje shoda na co nejjednodušší formě prezentace. „Ideální by bylo, kdyby si pumpař jednou za čtvrtletí nebo za pololetí stáhl a vytiskl dokument formátu A4 se srovnávacími cenami z předem určené webové stránky a viditelně by ho umístil v areálu prodejny čerpací stanice,“ uzavírá Ivan Indráček a doplňuje, že srovnání nákladů se bude vztahovat na naftu, benzín, CNG, a možná také elektřinu.

tisková zpráva

43 Comments on “Čerpací stanice budou uvádět srovnání nákladů různých typů paliv. Jak to bude v praxi vypadat?”

  1. Cena paliva za jednotku energie v Mega Joulech?
    No, nevím,

    Cena paliva za jednotku energie v Mega Joulech?
    No, nevím, nevím… „komu tím prospěješ?“ 🙂
    Elektřinu odebíráme v kWh, zemní plyn do domu už zaplať Pán Bůh také nějaký ten pátek v kWh (a ne v m3), u BEV se udává spotřeba také v kWh – a jakékoliv jiné palivo lze také bleskově přepočítat na kWh (bionafta obsahuje: 9,75 kWh/l; benzín: 8,89 kWh/l; CNG: 10,6 kWh/m3; LPG: 12,9 kWh/kg…)
    Pak už není problém začít konečně porovnávat jablka s jablky – tedy u každého vozu začít uvádět jeho spotřebu v kWh/100km.
    Jen si myslím, že ukazovat lidem spotřebu až na pumpě už je podle mě pozdě. Spotřebu auta by každý měl řešit při jeho koupi – v autosalonu, v bazaru – a tam by mohl pomoci už standardní nástroj EU: Energetické štítky!
    Ne každý vnímá rozdíl ve spotřebě mezi e-Golfem se spotřebou 14kWh/100km a Golfem 1,4 TSI se spotřebou 46 kWh/100km,
    Ale každý pochopí, pokud u e-Golfa bude energetický štítek A++ a u benzinového bude štítek s efektivitou D nebo dokonce E?
    Více jsem o tom už dříve napsal tady: https://www.linkedin.com/in/pavelbaron/detail/recent-activity/shares/
    nebo tady:
    https://www.facebook.com/photo?fbid=2844755092424258&set=a.2840038692895898

  2. No a ted zbyva to same jako pro cerpacky udelat pro nabijecky
    No a ted zbyva to same jako pro cerpacky udelat pro nabijecky a dat tam porovnani, kolik stoji litr elektriny z fve, vte, je, uhe, gase, h2oe… Pisi schvalne litr bo se to dalo porovnat s cerpackama. Jak to spocitat? Nejakej ourednik-eu to za minimalni mzdu qalifikovane stanovi.

  3. „Ideální by bylo, kdyby si pumpař jednou za čtvrtletí
    „Ideální by bylo, kdyby si pumpař jednou za čtvrtletí nebo za pololetí stáhl a vytiskl dokument formátu A4 se srovnávacími cenami z předem určené webové stránky a viditelně by ho umístil v areálu prodejny čerpací stanice“

    prohlásil říšký aparátčík, jemuž byl správně vymyt mozeček, takže mu tato byrokracie přijde jako dobrý nápad.

    Ne soudruhu. Ideální by bylo poslat EU do pr***e.

    1. Bez EU, bez dotací. Neblázněte, tady z toho nebudou týden
      Bez EU, bez dotací. Neblázněte, tady z toho nebudou týden spát a budou se budit ze sna.

      A nechtěl byste náhodou po lidech aby pracovali, ale fuj. To je silně rasistické, xenofobní, zavání to heterosexualitou a podporuje to Trumpa . Navíc by tak cynicky vykořisťovatel a antievropan připravil o práci úředníky EU. Dovedete si představit pracujícího úředníka EU?

  4. K čemu to proboha bude?
    Vím kolik mě žere auta na benzín.

    K čemu to proboha bude?
    Vím kolik mě žere auta na benzín. LPG žere zhruba o litr více. Takže jak v jednom, nebo v druhém případě jsem si chopen spočítat kolik mě stojí 100 km jízdy.
    Kolik MJ stojí nafta, nebo CNG mě nezajímá, protože to do auta prostě natankovat nemůžu 😀

    Jinak CNG tedy není moc výhodné, když je jen o 8 kč levnější. LPG je skoro za půlku.

        1. Tak dá se to předpokládat, že ambiciozní cíle budou
          Tak dá se to předpokládat, že ambiciozní cíle budou posouvány…jasně časem se nahradí nějaké uhelné elektrárny za elektrárny plynové – ale plyn přivezeme z ruska bo cena..
          Bude víc FVE na rodinných domech a budovách (super), ale jinak se zázrak nestane..

          1. Proč bychom měli být součástí Ruska? Já jsem hlasoval
            Proč bychom měli být součástí Ruska? Já jsem hlasoval pro vstup do EU, ale to tehdy byla jiná EU. Tehdy to ještě bylo sdružení svobodných států na základě spolupráce a společných zájmů.

            Dnešní EU má mnohem blíže k Sovětskému svazu.

            1. Kdyz bezec nebo bezkyne predpovida, ze EU uz brzy nebude, tak
              Kdyz bezec nebo bezkyne predpovida, ze EU uz brzy nebude, tak jsem se ptal, kam budeme patrit. Uz ted kdyz jsme cleny EU, tak nekteri nas tahaji na vychod. Kdyby sme byli jako papirova lodicka na mori, kam by nas vitr asi zafouknul? Proto jsem jsem pro silnou EU, silne NATO a ukonceni NS 1 a 2.

                1. co si tak kefalín představuješ pod pojmem „vazalství“ a
                  co si tak kefalín představuješ pod pojmem „vazalství“ a „diktát“? měl bys dyžtak nějaké příklady?

                2. Kvoty na nelegální imigraci. Obecně postihy za
                  Kvoty na nelegální imigraci. Obecně postihy za neposlušnost. Vynucování pravidel, ke kterým jsme se nikdy nezavázali. Eurostán nemá žádnou moc nad ČR. My jsme svobodný stát. K čemu se dobrovolně nepřihlásíme, to není vynutitelné a jakékoliv snahy o podřízení jsou silně za čáru a nepřijatelné.

                3. Viz. Venca výše: „To je problém, že většina lidí neví
                  Viz. Venca výše: „To je problém, že většina lidí neví jak EU funguje. V komisi máme jednoho zástupce co má stejnou váhu jako všichni ostatní. Aby komise mohla vydat nařízení, tak to musí schválit rada EU, kde máme zástupce vlády a pro musí být většina + další podmínky.

                  https://cs.wikipedia.org/wiki/Nařízení_Evropské_unie

                  https://cs.wikipedia.org/wiki/Rada_Evropské_unie

                4. Myslite si, ze vsechny hlasovani kterych se ucastnil bud
                  Myslite si, ze vsechny hlasovani kterych se ucastnil bud premier nebo prezident byly zfalsovane, nebo ze by ty nase politiky tam mucili aby zvedli ruku pro vsechny jednomyslna rozhodnuti? Vsechny clenske staty si odsouhlasi vyvoj. Kazdy cesky politik odsouhlasil smerovani EU s platnym mandatem v demokratickych volbach. Takze mate smulu a blbe kecy. Asi se musite vystehovat, kdyz se vam to tady nelibi.

                5. Nařízení evropské komise nejsou ratifikované evropským
                  Nařízení evropské komise nejsou ratifikované evropským parlamentem. A vžádném případě nejsou nadřezené českým zákonům a zájmům.

                6. Muzete podavat zaloby jako Trumpeta a vykrikovat, ze vam EU
                  Muzete podavat zaloby jako Trumpeta a vykrikovat, ze vam EU ukradla svobodu.

            2. Proč má blíže k SSSR? Proč ne spíše k USA?
              V SSSR bylo

              Proč má blíže k SSSR? Proč ne spíše k USA?

              V SSSR bylo vše centralisticky směřované do Ruska respektive do Moskvy a menší státy měly minimální nebo nulovou autonomii.

              USA je spousta států, které mají každý své zákony a menší vlády. Na federální úrovni má každý stát 2 senátory a podle počtu obyvatel mají i počet zástupců ve sněmovně reprezentantů. Lidnatější státy mají také větší moc při volbě presidenta.

              V EU má každý stát také své zákony. V EU má každý stát jednoho komisaře (tzn. i pidistáteček Malta má stejnou moc v komisi jako Německo). V parlamentu je už brán v potaz počet obyvatel, ale i tak má Německo jen 5 krát více poslanců než ČR, i když mají 8 krát více obyvatel. No a pak tu máme Evropskou radu, kde má každý svého premiéra a radu Ministrů, kde mají větší státy o něco větší vliv, ale i tak jsou významně zvýhodňovány ty menší státy.

              Závěrem, když pomineme určitá období ve středověku, tak nikdy v historii neměla naše maličká zemička takovou moc v Evropě jako má dnes. 🙂

              1. Dnešní USA je místo, kde bych taky rozhodně žít
                Dnešní USA je místo, kde bych taky rozhodně žít nechtěl.

                A proč to není spíše USA? Protože USA vznikla dobrovolně jako federace na základě dohody. My jsme do žádné federace dobrovolně nevstoupili. Stejně jako do ni svobodně nevstoupili členové SSSR.

                1. No dnešní USA vznikla hrozně „dobrovolně“ po násilném
                  No dnešní USA vznikla hrozně „dobrovolně“ po násilném sjednocení prvních států po válce v roce 1865 a následném odkupu a obsazování nových území. 😀

                  Nechtít žít v USA je stejně obecné jako nechtít žít v Evropě. Obojí jsou opravdu velká území se zásadně rozdílnými podmínkami k žití.

                  My jsme ale vstoupili dobrovolně v roce 2004. To, že většina lidí nechápala o co jde je věc druhá. Klidně také můžeme dobrovolně vystoupit(viz. VB), když na to bude politická vůle respektive vůle lidí, volit takové strany. Jediné strany co chtějí odchod mají dohromady sotva 15 %, takže asi pro lidi odchod z EU není priorita. 🙂

        2. Uhlí bude, ale záleží jestli ve vzduchu nebo v zemi.
          Uhlí bude, ale záleží jestli ve vzduchu nebo v zemi. Vzhledem k budoucím cenám emisních povolenek a stále levnějším OZE se totiž nikomu nebude chtít moc těžit.

          O EU určitě strach mít nemusíte. EU není postavená na jedné straně nebo na jednom člověku, ale na myšlence(podobně jako USA). Integrace EU je navíc natolik pokročilá, že nějaký rozpad nepřipadá vůbec v úvahu. Jednoduše by to stálo moc peněz a lidé, kteří ty peníze mají to nedovolí. 🙂

          Já mám naopak poměrně velké obavy o Rusko. Po konci vlády nejlepšího cara za posledních několik století(to opravdu nemyslím ironicky) může dojít k poměrně nestabilnímu boji o moc a od Ruska se pravděpodobně odtrhne spousta menších celků stejně jako se odtrhly po konci SSSR.

          1. Po odchodu UK je EU v pěkné křeči, takže o nějaké
            Po odchodu UK je EU v pěkné křeči, takže o nějaké hluboké integraci si nechte zdát. EU je postavena na ekonomické spolupráci. Faderalistická nadstavba je v těžké krizi, kterou nedemonstruje nic lépe, než že za pár dní začne kvůli říškým manýrům v EU platit rozpočtové provizorium.

                1. je zle, naše príspevky vedľa seba, nik neuverí, že sme sa
                  je zle, naše príspevky vedľa seba, nik neuverí, že sme sa nedohodli 🙁

                2. Copak že jsme se nedohodli… spíš čekám, kdy přiběhne
                  Copak že jsme se nedohodli… spíš čekám, kdy přiběhne Mišelín se svojí obsesí a obviní váš, že jste můj další trolí klon. 😉

              1. ?
                s prepáčením, skutočnosť je inde.
                tí dvaja trvajú na

                ?
                s prepáčením, skutočnosť je inde.
                tí dvaja trvajú na pôvodne dohodnutých pravidlách.
                odmietajú zavádzanie nekonkrétnych trestných činoch, prezumpcii viny na základe rodu (istanbulský dohovor), trvanie komisie na nikým neefinovaných „zásadách právneho štátu“.
                a na okraj – zadĺženie budúpcich generácií, korumpovanie vlád a obyvateľov nekrytými eurami je ešte horšie ako akýkoľvek diktátorský režim!
                prekladať nebudem.

                ps – v európe a vlastne na celom povrchu zeme nič nevzniklo demokraticky, súhlasom väčšiny obavateľstva. po každej vojne víťazi určili čo je pravda. a aj vtedy rozhodovala MENŠINA.

    1. Kdyz reknu lidem, kteri o EV moc nevedi, ze s mym EV jezdim za
      Kdyz reknu lidem, kteri o EV moc nevedi, ze s mym EV jezdim za 30 Kc/100 km, tak nevericne krouti hlavou. A kdyz jim to potvrdim, tak rikaji, ze takove auto by chteli take. Takze je dobre lidem priblizit, kolik stoji 100 km dle ruznych paliv. Vetsina lidi nema ani potuchu.

      1. Jo, pokud člověk jezdí tak, že nabíjí doma za 2 KČ za
        Jo, pokud člověk jezdí tak, že nabíjí doma za 2 KČ za kWh, tak se na tu cenu dostane. Ale je potřeba mu to vysvětlit, aby pak nebyl překvapený, když pojede na dovolenou a bude nabíjet někde na cestě za 7-8 KČ, v zahraničí tak 10-15.

        Takže I toto je potřeba lidem pravdivě přiblížit, nejenom EV agitka 🙂

        Já jsem zhruba počítal moje sluzebky do DE a to bych se dostal na cca. 1,20 KČ na km. Ake zase zbytek jízd bych jezdil v pohodě za padesatnik.

          1. Pokud nemá, tak ho to asi ani nezajímá a asi by ho to
            Pokud nemá, tak ho to asi ani nezajímá a asi by ho to nezajímalo ani u EV.

            Já jen chtěl napsat, že tvrzení, že EV jezdí za 0,30 KČ na km je matoucí a nelze to tak napsat, jak to Leo napsal. Platí to jenom za určitých špecifických podmínek.

Napsat komentář