Cadillac ELR: Chevrolet Volt na steroidech

Automobilka General Motors (GM) uveřejnila bližší technické informace o novém luxusním automobilu sportovního střihu Cadillac ELR. Základem vozidla je výkonnější hybridní pohon benzín/elektřina převzatý z plug-inu Chevrolet Volt.

Cadillac ELR
foto: General Motors

Nový hybridní luxusní „sporťák“ od GM jsme poprvé mohli vidět v roce 2009 pod jménem Cadillac Converj. Sériovou podobu GM ukázala na letošním autosalonu v Detroitu. První vozidla pak mají dorazit prvním zájemcům již příští rok.

Základem pohonného systému Cadillac ELR je hned trojice motorů – spalovací motor o objemu 1,4 litrů a dvojice elektromotorů. Spalovací motor funguje primárně jako range extender, o pohon auta se stará elektromotor o výkonu 117 – 135 kW. K dispozici je pak ještě druhý elektromotor/generátor (55 kW), který dobijí baterie Cadillacu ELR.

Energii elektromotor bere také z baterií o kapacitě 16,5 kWh. Čistě na elektřinu Cadillac ELR ujede 56 kilometrů, s plnou nádrží benzínu pak 555 kilometrů. Je-li baterie vybitá, trvá její „dotankováni“ 12,5 až 18 hodin přes cestovní 120V nabíječku. Z klasické 230V sítě pak baterie nabijete za 5 hodin.

Cadillac ELR
video: YouTube

Dojezd Cadillacu ELR se výrazně neliší od dojezdu Chevrolet Voltu/Opel Ampery, přestože má luxusní Cadillac o 110 kg větší hmotnost. Maximální rychlost vozu je omezena na 170 km/h, pro plug-in hybrid velmi slušná hodnota. Z 0 na 100 km/h se pak automobil dostane za 7,8 sekundy.

Při jízdě pouze se spalovacím motorem se spotřeba pohybuje kolem 7,1 litrů na sto kilometrů. S využitím baterie pak spotřeba klesá na 2,87 l/100 km.

Původně měl Cadillac ELR stát kolem padesáti tisíc dolarů (téměř 1 milión Kč). General Motors však oficiální cenu ELR nastavil na 76 000 dolarů, tedy na více než 1,5 milionu Kč. S americkou stání podporou pak může cena klesnout až na 68 500 dolarů (1,33 milionu Kč).

Připomeňme, že Chevrolet Volt v základní verzi stojí 34 200 dolarů (645 000 Kč). Za Cadillac ELR si tedy zákazník zaplatí víc než dvojnásobek.

General Motors

18 Comments on “Cadillac ELR: Chevrolet Volt na steroidech”

  1. No neviem, cenovka je podla
    No neviem, cenovka je podla mňa úplne nezmyselná, hlavne vzhľadom k tomu že je v podstate použitá technológia z Voltu/Ampery. Na Ampere som mal možnosť sa povoziť, je to super, batérie sú určite dostačujúce, výkon výborný, slabým článkom je bohužial tá použitá 1,4-ka v range extenderi. Ten motor nieje vôbec optimalizovaný na takéto použitie a naviac je výkonovo poddimenzovaný. Takže pokial má dobíjať pomerne veľkú batériu, dosť sa potrápi. Prejavuje sa to za prvé na spotrebe, nejakých 7,5 litra na elektromobil s range extenderom je naozaj trapná spotreba. Za druhé, keď motor naštartuje, určite to neprehliadnete. Pripomína to ako by pred vami išiel kombajn.
    Naviac som sa presvedčil že Ampera naozaj nieje hybrid, aj keď koncepčne by sa to mohlo zdať. Vydať sa s ňou na týždňovú dovolenku bez možnosti dobíjania je dosť odvážne a naviac vzhľadom k spotrebe takú dovolenku môžete kľudne absolvovať na akomkoľvek benzínovom aute. V tomto ohlade je určite lepšou volbou Prius Plug-in hybrid. Ten pokiaľ nenabíjate , je z toho klasický Prius s ktorým sa pri dialničných jazdách na dovolenku cez 5,2l nedostanete. Skuhranie na malú batériu či už u Ampery alebo Priusa je podľa mňa mimo. Aj keď budete denne dochádzať 80km, stále sa dostanete na úplne inú spotrebu ako s čistým benzínom, ale máte naviac univerzálne auto. Keď si spočítate že Nissan Leaf dnes kúpite drahšie ako klasického Priusa, je zatial nákup čistého elektromobilu naozaj na zváženie. Aj keď samozrejme, ak na to máte, držať si to ako druhé auto iba na dochádzanie, potom určite áno.

  2. Spíše než tiskovku bych
    Spíše než tiskovku bych doporučil uveřejnit výsledky prvních testů amerických médií, kde se hovoří o doslova „šoku z ceny“, anglicky „Sticker-shock“. Podle závěru testu není ELR špatné vozidlo, ale ani značka Cadillac nemá takovou slávu, aby ospravedlnila cenu Tesly Model S za naprosto obšvihlý pajšl z Voltu, který nedává výkonově oproti GM nic navíc.

  3. Jednej veci stále
    Jednej veci stále nerozumiem. Keď už si dá výrobca toľko námahy s vývojom elektromobilu s range extenderom prečo potom „zabije“ to auto s batériou ktorá má kapacitu iba na pár kilometrov jazdy? Má to tak oplel ampera, chevy volt, prius plug in hybrid. Viem že sa jedná o hybridné vozidlo ale aj tak keby sa použije batéria s vyššou kapacitou tak by dojazd na elektrickú energiu bol vyšší a tým aj spotreba benzínu nižšia lebo by väčšiu časť jazdy vozidlo využívalo energiu z batérie. Je to zámer výrobcu aby vozidlo pri jazde používalo väčšinou spaľovací motor alebo je to iba otázka vyššej ceny?? Napr. BMW i3 má 22kWh batériu, range extender, ľahkú karbónovú konštrukciu, dojazd 170km, najmä je to BMW a pritom stojí 900tic Kč.

    1. Že by šlo o cenu baterií?
      Že by šlo o cenu baterií? Cena velkých baterií se může s klidem vyšplhat na 300000 Kč a více a to ve velkoobchodních cenách. Vezměte v úvahu, že vůz má 16,5 kWh baterii ve srovnání s BMW, které má 22 kWh, což není zas až takový rozdíl. Rozdíl však je ohromný ve hmotnosti a aerodynamice. BMW je v tomto lepší. Cadillac bude zase lepší v běžném používání. Dojezd 55 km vám zcela stačí na denní dojezd do práce a zároveň máte auto, se kterým můžete vyrazit na dlouhou cestu k moři. To s BMW bych si na to netroufl. A to i s range extenderem, se kterým mimochodem auto stojí podstatně víc než 900000 Kč.

      Hlavním důvodem je kompromis. Na co dojezd na baterie stovky kilometrů, když 95 % potenciálních zákazníků neujede denně více než 50 km?

      1. No vzhledem k tomu že to je
        No vzhledem k tomu že to je hybrid, tak ta baterie bude moct být využívaná tak ze 40% DoD, aby se dožila řekněme dnes běžných 8let/100tis mil. Proto ten dojezd jen 55km. Mimochodem BMW i3 sice má plnou kapacitu kolem 22kW, ale využívá z ní také jen 18,8kWh.

        A poslední věc BMW i3 začíná na 900tis u nás, to znamená že za mořem bude v přepočtu ještě o mnoho levnější a tento Cadillac je s cenovkou opravdu totálně mimo.

      2. Máte pravdu že aj 55km je
        Máte pravdu že aj 55km je dostatočný dojazd na každodenné použitie len v zime pri zapnutom kúrení ten dojazd bude menší preto by podľa mňa auto s takou cenou mohlo mať dlhší čisto elektrický dojazd. Ja som to skôr myslel tak že by sa tieto vozidlá dali vyrobiť s vyššou kapacitou batérie a tým by sa zmenšila potreba používať spaľovací motor a celkovo sa zvýšila úspora paliva. Myslím že aj cenovo by sa to dalo zvládnuť aspoň pri tom Cadillacu ten je podľa mňa ozaj predražený. Pre mňa osobne by bolo ideálne vozidlo Nissan Leaf s range extenderom = dostatočný dojazd na batérie aj pri dlhšej ceste + range extender v prípade že by nebol čas/miesto na dobitie batérií len zatiaľ som nečítal či Nissan niečo podobné plánuje.

        1. Já Vás chápu a ano, bylo
          Já Vás chápu a ano, bylo by to ideální a u Cadillacu by to vzhledem k ceně bylo asi i vhodné. Nicméně elektromobily jsou dnes tak drahé hlavně kvůli bateriím. Musíme ještě chvíli vydržet, cena snad půjde dolů. Ale moc tomu nevěřím, protože lithium není zrovna levné.

          1. ale vždyť tento příklad
            ale vždyť tento příklad právě ukazuje, že elektromobily nejsou dražší. Leaf a vlastně i to „předražené“ i3 je levnější než Volt o tomto Cadillacu nemluvě. Vždyť to stojí stejně jak Tesla S a má to zlomek jejího výkonu o tom dalším vůbec nemluvě.

            1. A tak záleží co
              A tak záleží co srovnáváte. Cadillac se chce srovnávat s Teslou, tak nasadil odpovídající cenovku a pravděpodobně bude i stejně hlučný. To, že je jeho technologie prehistorická (nadsázka) mu nevadí a uvidí se, jestli to bude vadit zákazníkům.

              Co se týče Leafu nebo BMW, vezměte v úvahu, že konkurentem Leafu je třeba Hyundai i30 se spalovákem apod. Pak vás ten cenový rozdíl praští přímo mezi oči.

              A nechápejte mne špatně, mít ty peníze, tak jdu do elektromobilu typu Tesla hned – je to úžasný kus techniky a já jsem do těhle věcí nadšenec. Ale v cenovém srovnání vozidel střední třídy nemají zatím elektromobily žádnou šanci. Pouze u prémiových značek za prémiové ceny. Případně s obřími dotacemi, které se státu nikdy nevrátí.

              1. Samozřejmě srovnával jsem
                Samozřejmě srovnával jsem auta s baterkou. Ale pokud plug-in hybrid stojí mnohem víc než čistý elektromobil s mnohem větší baterkou, tak je něco špatně.

                Otázka je do jaké míry je to tím, že GM zastydl někde před rokem 2010 nebo je to známka toho, že dnes už prostě větší baterie vychází levněji než malá + hybrid.

                1. Ano, k tomu se asi nedá nic
                  Ano, k tomu se asi nedá nic rozumného dodat 🙂

                  Já se jen těším, až si budu moct Teslu koupit za cenu kolem milionu, což je pro mne přijatelná cenovka. Pak budu spokojenej občan:-)

                2. Vývoj elektrotechnologií
                  Vývoj elektrotechnologií běží jako splašený. Volt je na trhu myslím od roku 2008 a vývoj začal ještě dříve. Kolem roku 2005, když se koncepce rodila, to diskutéři na automobilových serverech považovali za příliš futuristický nápad, dnes je to považováno za zastaralou koncepci. To je život.

                3. Nejde o zastaralou koncepci,
                  Nejde o zastaralou koncepci, to si snad nikdo nemyslí. Problém je cena. Jak to, že konkurence, pro kterou platí úplně stejné zákonitosti spojené s vývojem dokáže nabídnout úplně jinou cenu, zatímco GM se chová, jak kdyby jediný konkurenční EV na trhu byl pořád jenom iMIEV za jeho původní milionovou cenovku?

    2. Tak předně toto auto není
      Tak předně toto auto není elektromobil s range extenderem, ale plug-in hybrid. Na rozdíl od i3 tohle je po vybití akumlátoru plnohodnotný spalovač (respektive hybrid), kterým můžete jet třeba do Chorvatska. A na denní dojíždění je vestavěný akumulátor víc než dostačující. Ale když je to cenově zasazené na úroveň highendového elektromobilu namísto někam mezi Prius a Leaf (teď mluvím spíš o Voltu), tak je to úplně postavené na hlavu.

      1. Na denní dojíždenní
        Na denní dojíždenní dostatečné?

        Takže dojezd uváděn 50km, tedy v reálu 40? Když začne zima pak 15-20?

        Mám hodně kolegů co dojíždí do práce, ale většina lítá 20-30km + počítají, že občas když už jedou chtějí zajet do obchoďáku. Takže lítají tam a zpět cca 45-70. Musí mít rezervu, že se několikrát zarok stane nehoda a je objížďka apod.

        Takže NEEEE 50 km papírově od výrobce opravud nestačí na denní dojíždění. Papírových 100-150 by se dalo říci možná ano, ale 50km je jenom pro obyvatele města ne pro toho kdo dojíždí…

        1. No vždyť právě pro
          No vždyť právě pro obyvtele města je to postavené. Denně dojíždět do práce na elektro a o víkendu na spalovací výlet. Jestli to máte jinak, tak to není auto pro Vás. Technický vývoj je vždy nalézání optimálního kompromisu mezi několika protichůdnými vlastnostmi. Vaše představa o autě s dojezdem 150km elektrických a výkonným extenderem je jednoduše mimo technicko-ekonomickou realitu současné technologie.

Napsat komentář