Budoucnost nepatří jedinému pohonu, nýbrž jejich kombinaci; včetně vodíku, myslí si expert

Petar Kovač - 09 Říjen 2019

Dr. Manfred Stefener, expert z firmy Freudenberg Sealing Technologies (FST) zabývající se vývojem palivových článků, se rozpovídal o mobilitě budoucnosti. Vodíkové technologii se firma věnuje již od roku 1995.Vodíkový autobus, který vznikl spoluprací společností FlixBus a Freudenberg Sealing Technologies (FST)

Vodíkový autobus, který vznikl spoluprací společností FlixBus a Freudenberg Sealing Technologies (FST)
foto: Freudenberg Sealing Technologies

Firma FST profituje především z chytrého získávání know-how. Akvizicí firmy Elcore získala pod svá křídla experta na palivové články Dr. Manfreda Stefenera, který se palivovými články zabývá už 26 let. Ten se v rozhovoru pro německý portál elektroauto-news.de vyjádřil k trendům budoucí mobility a strategii firmy FST.

V současné době dochází k velkému rozvoji technologie palivových článků v nákladní a hromadné dopravě, stále více firem představuje řešení pro oblast heavy-duty. To platí i pro FST, která připravuje řešení pro autobusovou a osobní mořskou lodní dopravu. V těchto oblastech vítězí vodík nad akumulátory z důvodu vyššího dojezdu.

„Výhoda palivového článku se projeví v dálkové dopravě. Pokud nelze např. při delší cestě autobusem rychle doplnit palivo či nabít akumulátory, přichází do hry vodík. Palivový článek prakticky pouze přeměňuje energii obsaženou v palivu. Proto je v dálkové dopravě možné dosáhnout neuvěřitelně vysokého dojezdu, jelikož záleží pouze na tom, kolik vodíku mohu doplnit,“ dodává odborník na palivové články Manfred Stefener.

Cílem FST je tedy vyvíjet systémová řešení technologie palivových článků pro dálkovou nákladní a osobní dopravu. V automobilové branži zůstává FST v rovině jednotlivých komponentů.

„Na rozdíl od výrobců osobních automobilů, nakupují výrobci nákladních vozidel a autobusů pohonné jednotky či agregáty jako funkční celek. Proto je pro FST absolutní nutností vyvinout tato řešení,“ dodává Dr. Stefener.

Možná nejvýznamnější oblastí vývoje palivových článku je lodní doprava, což už dříve zdůraznil Claus Möhlenkamp, CEO společnosti FST: "Pokud dokončíme pohon výletních lodí všech velikostí palivovými články, pak mluvíme o ekvivalentu 50 000 aut - na jedné lodi! To by nám umožnilo rychle dosáhnout úspor, které by nás učinily velmi konkurenceschopnými v segmentu osobních automobilů.“

Dr. Manfred Stefener se také zmínil o své vizi. Dle jeho názoru patří budoucnost hybridním nasazením: „Celkově jsem přesvědčen, že kombinace palivových článků a baterií nakonec zvítězí. Touto kombinací lze využít výhod obou technologií. Přesto věřím, že stále uvidíme kategorie vozů, kde dojde k použití čistě bateriového pohonu či elektrického pohonu s palivovými články. Na trhu bude řada různých pohonů v závislosti na nasazení,“ říká Dr. Stefener o budoucích pohonech. „Ani v dopravě, ani v energetice se nikdy neprosadilo jediné řešení. Na trhu bude vždy celé spektrum různých řešení,“ uzavírá Stefener.

Rozhodující faktorem pro budoucnost palivových článků bude infrastruktura. Výroba a skladování vodíku je oproti ostatním palivům stále v plenkách. Nejlevnější a nejúčinnější metodou výroby vodíku je v současné době parní reforming zemního plynu.

Vodík lze také vyrábět elektrolýzou vody, zplyňováním uhlí či zplyňování biomasy. I u vodíku stále zůstáváme závislí na fosilních palivech a problémem jsou vysoké emise a energetická náročnost popsaných způsobů výroby. I tuto oblast čeká dlouhá cesta a ani zde nebudeme svědky jediného řešení.

Zpět na HybridPřidat komentář
Obrázek uživatele Jiří_Švarc

"Pokud dokončíme pohon výletních lodí všech velikostí palivovými články, pak mluvíme o ekvivalentu 50 000 aut - na jedné lodi!"

Jako že přesuneme emise z moře na pevninu? To je geniální nápad hodný Nobelovy ceny.

---

EV - tabulky, statistiky: https://bit.ly/2uU06PO

Obrázek uživatele Franta Koudelka STS CHvojkovice Brod

vyhozených 150 klacků, příroda si nakonec sama poradí s těma prasáckýma výletníma kocábkama jen co zas náká pude ke dnu ;))

https://www.idnes.cz/zpravy/zahranicni/vzpoura-more-cestujici-protesty-luxusni-vyletni-lod.A191009_151738_zahranicni_may

---

*Za klima/Sněhuláky/GRETU/GreenpDeutschUWH /Písekfpřevodofce /Extinction Rebellion /TESLU a BostonDynamics ;) *ČEZKO ta země zaprodaná, ropáků autopopelnic plná, žlutým svinstvem oplývající ;)) *když konzerví náčelník vonehdá 2017 konečně vyhlásil dízlblejt po(ka)kání tak fjůčr vižn to aby nebyli za úplný debily :)) *holt zpátečníky zaprděnce a čuchače fosilního fetu budoucnost nemiluje, kdo nejde s dobou jako by debyl ;)) 1.liga MISTŘI: Kuk /Saman /Jiří_Švarc /ePavel /Radovan /Jan Veselý /e-LUKY /UDA /No_name /CarlosEV /ok1zjv /Josef /romhor /Leodendula 2.liga PŘICMRDÁVAČI: TrochuNadhledu /TakyMartin /hybrid6 /Marek_ /Tomáš /PeaK 5.kolona ROPÁCI: runner42 /Teslalicker

Obrázek uživatele Jan Veselý

Mluvíme-li o Nobelově ceně. Dnes ji dostali John Goodenough (USA), Stanley Whittingham (USA) a Akira Jošino (Japonsko). Za vývoj Li-ion článků.
https://www.idnes.cz/technet/veda/nobelova-cena-za-chemii-2019.A191009_112112_veda_mla

Obrázek uživatele Franta Koudelka STS CHvojkovice Brod

a Procházka zas nic ;))

---

*Za klima/Sněhuláky/GRETU/GreenpDeutschUWH /Písekfpřevodofce /Extinction Rebellion /TESLU a BostonDynamics ;) *ČEZKO ta země zaprodaná, ropáků autopopelnic plná, žlutým svinstvem oplývající ;)) *když konzerví náčelník vonehdá 2017 konečně vyhlásil dízlblejt po(ka)kání tak fjůčr vižn to aby nebyli za úplný debily :)) *holt zpátečníky zaprděnce a čuchače fosilního fetu budoucnost nemiluje, kdo nejde s dobou jako by debyl ;)) 1.liga MISTŘI: Kuk /Saman /Jiří_Švarc /ePavel /Radovan /Jan Veselý /e-LUKY /UDA /No_name /CarlosEV /ok1zjv /Josef /romhor /Leodendula 2.liga PŘICMRDÁVAČI: TrochuNadhledu /TakyMartin /hybrid6 /Marek_ /Tomáš /PeaK 5.kolona ROPÁCI: runner42 /Teslalicker

ja to chapu tak, ze s pohonem na vodik se u dane lodi snizi emise jako by zmizelo z teto planety 50 tisic aut na fosilni pohon

Obrázek uživatele Jiří_Švarc

Ano, sníží, ale právě jen na tom moři. Při výrobě vodíku bude emisí úplně stejně (v místě výroby) jako na té lodi spalováním nafty. Výrobou vodíku samozřejmě myslím za použití zemního plynu/ropy/uhlí, elektrolýza z OZE je v takovém množství nereálná.
Kupříkladu jsem si našel Oasis of the Seas hodinová spotřeba 5000 litrů nafty, tedy k nahrazení by byla potřeba asi tuna vodíku za hodinu, na jehož výrobu je potřeba přes 60 MWh, tedy skoro 1,5 GWh pro denní provoz, 20 GWh pro typickou 2týdenní plavbu, což polovina roční výroby našich největších FVE.

---

EV - tabulky, statistiky: https://bit.ly/2uU06PO

Obrázek uživatele Franta Koudelka STS CHvojkovice Brod

to je stejnak mámo protože v horních vrstvách atmosféry denodeně práškuje 10.000 sračkodraků :))

https://www.flightradar24.com/

a hlavně denně práškuje čína a tu stejnak nezastavíš ;))

https://www.windy.com/cs/-Zobrazit-p%C5%99idat-vrstvy/overlays?cosc,32.224,78.117,3

---

*Za klima/Sněhuláky/GRETU/GreenpDeutschUWH /Písekfpřevodofce /Extinction Rebellion /TESLU a BostonDynamics ;) *ČEZKO ta země zaprodaná, ropáků autopopelnic plná, žlutým svinstvem oplývající ;)) *když konzerví náčelník vonehdá 2017 konečně vyhlásil dízlblejt po(ka)kání tak fjůčr vižn to aby nebyli za úplný debily :)) *holt zpátečníky zaprděnce a čuchače fosilního fetu budoucnost nemiluje, kdo nejde s dobou jako by debyl ;)) 1.liga MISTŘI: Kuk /Saman /Jiří_Švarc /ePavel /Radovan /Jan Veselý /e-LUKY /UDA /No_name /CarlosEV /ok1zjv /Josef /romhor /Leodendula 2.liga PŘICMRDÁVAČI: TrochuNadhledu /TakyMartin /hybrid6 /Marek_ /Tomáš /PeaK 5.kolona ROPÁCI: runner42 /Teslalicker

Obrázek uživatele Anonym123

ano, naložia ich a vysypú aby sa vytvorili miesta na neresenie rýb!

Obrázek uživatele runner42

Budoucnost patří aluminiu.

---

370Z Black Edition, Mustang V8 Bullitt Black [ PRODÁNO ], Grand Cherokee V6 Overland [ PRODÁNO ], MX-5 stripped down [ PRODÁNO ], Superb 206kW L&K, objednán Caterham Seven 420S.
Pro 2020 váhám mezi Toytota Land Cruiser V8 a Nissan Armada V8.

Rasista, xenofob, heterosexuál, trumpista, ateista, cynik, vykořisťovatel, antiEU evropan.

Obrázek uživatele Jan Veselý

Jo, Phinergy má moc zajímavou baterii. A nabíječka je v hliníkárně.

Obrázek uživatele Anonym123

aj ja som pozeral tú debatu čro s geológom o českom podzemí.

Obrázek uživatele Franta Koudelka STS CHvojkovice Brod

kulový ;))

https://www.google.com/search?q=NYSE:AA

---

*Za klima/Sněhuláky/GRETU/GreenpDeutschUWH /Písekfpřevodofce /Extinction Rebellion /TESLU a BostonDynamics ;) *ČEZKO ta země zaprodaná, ropáků autopopelnic plná, žlutým svinstvem oplývající ;)) *když konzerví náčelník vonehdá 2017 konečně vyhlásil dízlblejt po(ka)kání tak fjůčr vižn to aby nebyli za úplný debily :)) *holt zpátečníky zaprděnce a čuchače fosilního fetu budoucnost nemiluje, kdo nejde s dobou jako by debyl ;)) 1.liga MISTŘI: Kuk /Saman /Jiří_Švarc /ePavel /Radovan /Jan Veselý /e-LUKY /UDA /No_name /CarlosEV /ok1zjv /Josef /romhor /Leodendula 2.liga PŘICMRDÁVAČI: TrochuNadhledu /TakyMartin /hybrid6 /Marek_ /Tomáš /PeaK 5.kolona ROPÁCI: runner42 /Teslalicker

Obrázek uživatele Kuk

Kolik zbožných přání expertů se kdy vyplnilo?

---

Každej nahrazenej spalovák se počítá - Leave the oil in the soil and the coal in the hole. - Sekám a vysávám na baterky. // ‪#‎BasuraChallenge‬ ‪#‎trashtag‬

Obrázek uživatele Anonym123

aj s"Dr" môže byť hlúpy.viď momentálne kauza https://www.idnes.cz/zpravy/domaci/zdenek-ondracek-dizertacni-prace-opisovani-univerzita-palackeho-olomouc.A191008_143254_domaci_bur

Souhlasím s mixem pohonů. Podle mě taky není možné vše prostě zabaterkovat.
Ale nesouhlasím s vodíkem pro dálkovou dopravu. Tam lze využít baterie + trakční vedení nad dálnicema.

Vodík bych viděl tam, kde jde o hmotnost a není to možné řešit jinak, protože prostě jeho výroba a uschování je silně energeticky náročná. Furt se vyplatí raději dobít baterky, jak se snažit elektrolízou vyrobit vodík.
Pro dopravu vodík jedině někde mimo civilizace, kde není reálné stavět nějaké dobíjení. Ale to snad v evropě nehrozí. To je tak pro sibiř a opuštěné úseky USA.
Ale i tam bude lepší prostě použit spalovací motor jak se trápít s vodíkem.
A velké lodě? Insporivat se ponorkama a od určitého výtlaku prostě zakázat mazutový pohon a jezdit jen na jádro.

---

16 tis km elektricky od roku 2018

Uz to vidim jak Jemenci, Iranci, KLDR maji lode s jadernym reaktorem. Nebo kdyz Somalci zajmou nejakou takovou lod. Vsichni pak popluji do opusteneho pristavu stylu NY, Rotterdam, Hamburk a tam takovou lod odpali.

Obrázek uživatele Franta Koudelka STS CHvojkovice Brod

jeho výroba a uschování je silně ekonomicky nesmyslné !! :)))))))))

https://kcc-hho.webnode.cz/vodikomobil/

---

*Za klima/Sněhuláky/GRETU/GreenpDeutschUWH /Písekfpřevodofce /Extinction Rebellion /TESLU a BostonDynamics ;) *ČEZKO ta země zaprodaná, ropáků autopopelnic plná, žlutým svinstvem oplývající ;)) *když konzerví náčelník vonehdá 2017 konečně vyhlásil dízlblejt po(ka)kání tak fjůčr vižn to aby nebyli za úplný debily :)) *holt zpátečníky zaprděnce a čuchače fosilního fetu budoucnost nemiluje, kdo nejde s dobou jako by debyl ;)) 1.liga MISTŘI: Kuk /Saman /Jiří_Švarc /ePavel /Radovan /Jan Veselý /e-LUKY /UDA /No_name /CarlosEV /ok1zjv /Josef /romhor /Leodendula 2.liga PŘICMRDÁVAČI: TrochuNadhledu /TakyMartin /hybrid6 /Marek_ /Tomáš /PeaK 5.kolona ROPÁCI: runner42 /Teslalicker

Jen placený psychopat ropnými psychopaty.... každému je jasné, že jediné řešení bude jen a pouze EV, což také dělá jen jedna jediná firma a za pár měsíců ovládla své tržní segmenty bez ohledu na palivo

Budoucnost je jasná, když EV Tesly ovládají své trhy a cokoliv jiného jen klesá, nebo nikdo nechce (vodík, hybridy také klesají-Toyota díky M3 už pěkně trpí) :)

Teď už jen čekat, až si Tesla vydělá tak, aby mohla prodávat méně luxusní auta za 600000 Kč, pak mají všichni utrum totální, ne jen luxusní či super auta, které Tesla velmi brzy ovládne všechny. Jenže to nebude dřív jak za 5 let :(

vodik se prosadi urcite, je nejak potreba zuzitkovat NS2 z Ruska do Nemecka, proto take Nemecko a EU prosazuji i vodik, protoze na nic jineho jim ten zemni plyn nebude a aby se ta stavba nejak vyplatila, musi ji vyuzivat viz nez jen na par procent kapacity

u lodi bude vodik alternativou v pripade ze splni i castecnou "vyrobu" vodiku na palube lodi, Maersk u nekterych kontejnerovek uvazuje o posuvne fotovoltaice, a na to by se dala vesmes vyuzivat velice dobre, ovsem porad by asi bylo lepsi tu energii vyuzivat naprimo pro pohon a ne skrze prevod na vodik a ansledne zase na elektrinu

Obrázek uživatele Franta Koudelka STS CHvojkovice Brod

co je to NS2 z Ruska??

https://en.wikipedia.org/wiki/NS2

Jako druhá trubka NordStrýmu plnýho zemáku do elektráren?? z něj ale nebude přeci vodík nebo jooo??

29 Říjen 2013 Elon Musk: palivové články jsou kravina!

http://www.hybrid.cz/elon-musk-palivove-clanky-jsou-kravina

---

*Za klima/Sněhuláky/GRETU/GreenpDeutschUWH /Písekfpřevodofce /Extinction Rebellion /TESLU a BostonDynamics ;) *ČEZKO ta země zaprodaná, ropáků autopopelnic plná, žlutým svinstvem oplývající ;)) *když konzerví náčelník vonehdá 2017 konečně vyhlásil dízlblejt po(ka)kání tak fjůčr vižn to aby nebyli za úplný debily :)) *holt zpátečníky zaprděnce a čuchače fosilního fetu budoucnost nemiluje, kdo nejde s dobou jako by debyl ;)) 1.liga MISTŘI: Kuk /Saman /Jiří_Švarc /ePavel /Radovan /Jan Veselý /e-LUKY /UDA /No_name /CarlosEV /ok1zjv /Josef /romhor /Leodendula 2.liga PŘICMRDÁVAČI: TrochuNadhledu /TakyMartin /hybrid6 /Marek_ /Tomáš /PeaK 5.kolona ROPÁCI: runner42 /Teslalicker

ano Nord Stream 2, je ve finalnim stadiu dostavby
vetsina vodiku pro dopravu se ziskava parni reformaci ze zemniho plynu, a pokud by se vodik v doprave jakkoliv uchytil, bude ho potreba hodne

Obrázek uživatele Franta Koudelka STS CHvojkovice Brod

a kde že se dnes používá "vetsina vodiku pro dopravu" vždyt nic vodíkovýho až na těch pár bezvýznamných drobných nejezdí ;) NS2 je primárně pro německý elektrárny na zemní plyn současný a hlavně budoucí co budou dodávat elektřinu pro elektromobily ;) Vodík ze zemáku němci přenechají maximálně na okraj EU bláznům prdelolezcům jako je čezká díra ale rozhodně si ho nebudou tahat do středu EU ;))

---

*Za klima/Sněhuláky/GRETU/GreenpDeutschUWH /Písekfpřevodofce /Extinction Rebellion /TESLU a BostonDynamics ;) *ČEZKO ta země zaprodaná, ropáků autopopelnic plná, žlutým svinstvem oplývající ;)) *když konzerví náčelník vonehdá 2017 konečně vyhlásil dízlblejt po(ka)kání tak fjůčr vižn to aby nebyli za úplný debily :)) *holt zpátečníky zaprděnce a čuchače fosilního fetu budoucnost nemiluje, kdo nejde s dobou jako by debyl ;)) 1.liga MISTŘI: Kuk /Saman /Jiří_Švarc /ePavel /Radovan /Jan Veselý /e-LUKY /UDA /No_name /CarlosEV /ok1zjv /Josef /romhor /Leodendula 2.liga PŘICMRDÁVAČI: TrochuNadhledu /TakyMartin /hybrid6 /Marek_ /Tomáš /PeaK 5.kolona ROPÁCI: runner42 /Teslalicker

novych plynovek stavej pomálu, ani v roce 2030 jich nema stat vic ney kolik bz cinila 10% kapacita NS2

Obrázek uživatele M.Krupka

Jak velkým problémem je přejít v elektrárnách z uhlí na plyn? Spousta měst má stále dálkové vytápění přes horkovody z uhelných elektráren.

https://www.suas.cz/index.php/produkty/teplo

to netusim, ale urcite by to vedel nekdo kdo elektrarny projektuje

u nas ve meste udelali na elektrarne upravy a z hnedeho uhli je ted na biomasu, funguje prave jako zaloha site a jako teplarna pro 3 nebo 4 okolni mesta

Obrázek uživatele Kuk

Link na tu elektrárnu?

---

Každej nahrazenej spalovák se počítá - Leave the oil in the soil and the coal in the hole. - Sekám a vysávám na baterky. // ‪#‎BasuraChallenge‬ ‪#‎trashtag‬

elektrarna Porici Trutnov, umi spalovat jak hnede uhli tak biomasu, asi neni potreba ani uprava, kdys jedu okolo, tak tam jsou jen haldy biomasy, zadne uhli jsem tam tak rok jiz nevidel, kdys jsem kolem jezdil do skoly tak tam byli jen haldy uhli

Obrázek uživatele Krueger

Když nee kdyš !!!

Obrázek uživatele Kuk

Aha teď si vzpomínám že vlastně v Anglii taky spalujou místo uhlí biomasu, čili dŕevo dovážený až z Ameriky nebo Kanady.
Asi ten pŕechod na dŕevo nebude takovej problém. Je tam jen jiná teplota hoření.

---

Každej nahrazenej spalovák se počítá - Leave the oil in the soil and the coal in the hole. - Sekám a vysávám na baterky. // ‪#‎BasuraChallenge‬ ‪#‎trashtag‬

Obrázek uživatele Kuk

Tak jsem to nakoumal a na všech mapách od Seznamu, Gůglu i Japka je vidět ohromná plocha s uhlím podél kolejí, hned vedle elektrány a plocha s biomasou je v nejjižnějším cípu areálu pod budouvou s modrou střechou odkud vede roura až ke kotlům. Asi tam biomasu svážej naftovejma tírákama.

No a na fotce od ČEZu je už vidět že část plochy kde bylo jen uhlí už zabírá i biomasa, ale vzadu je stále vidět uhlí a se to v textu i zmiňuje že pálej nízkosirný uhlí.
https://www.cez.cz/cs/o-cez/vyrobni-zdroje/uhelne-elektrarny-a-teplarny/uhelne-elektrarny-a-teplarny-cez-v-cr/elektrarny-porici-58181

U žádného ze zdrojů jsem však nenašel datum.

---

Každej nahrazenej spalovák se počítá - Leave the oil in the soil and the coal in the hole. - Sekám a vysávám na baterky. // ‪#‎BasuraChallenge‬ ‪#‎trashtag‬

tirakama urcite ne, vozej to tam po kolejich, naftove ano, elektrifikova trat tu bohuzel neni

jinak videt na uhli je z Kout, ale zhruba pulka te plochy co je na fotkach uhli je dnes biomasa

Obrázek uživatele Kuk

A ty Kouty jsou kde?

---

Každej nahrazenej spalovák se počítá - Leave the oil in the soil and the coal in the hole. - Sekám a vysávám na baterky. // ‪#‎BasuraChallenge‬ ‪#‎trashtag‬

Proc, kdyz to neni problem, se kurovcove drevo vyvazi za hranice a v uhelkach neustale pali uhli? Nebo ono je to uhli stale lacinejsi jak to drevo, ktere nikdo nechce? A je lacinejsi i po zapocteni externalit?

Obrázek uživatele Kuk

Dobrá otázka.

---

Každej nahrazenej spalovák se počítá - Leave the oil in the soil and the coal in the hole. - Sekám a vysávám na baterky. // ‪#‎BasuraChallenge‬ ‪#‎trashtag‬

Obrázek uživatele Franta Koudelka STS CHvojkovice Brod

to je zajmava informace, nějaký odkazy? tabulky? zdroje??

---

*Za klima/Sněhuláky/GRETU/GreenpDeutschUWH /Písekfpřevodofce /Extinction Rebellion /TESLU a BostonDynamics ;) *ČEZKO ta země zaprodaná, ropáků autopopelnic plná, žlutým svinstvem oplývající ;)) *když konzerví náčelník vonehdá 2017 konečně vyhlásil dízlblejt po(ka)kání tak fjůčr vižn to aby nebyli za úplný debily :)) *holt zpátečníky zaprděnce a čuchače fosilního fetu budoucnost nemiluje, kdo nejde s dobou jako by debyl ;)) 1.liga MISTŘI: Kuk /Saman /Jiří_Švarc /ePavel /Radovan /Jan Veselý /e-LUKY /UDA /No_name /CarlosEV /ok1zjv /Josef /romhor /Leodendula 2.liga PŘICMRDÁVAČI: TrochuNadhledu /TakyMartin /hybrid6 /Marek_ /Tomáš /PeaK 5.kolona ROPÁCI: runner42 /Teslalicker

Obrázek uživatele Franta Koudelka STS CHvojkovice Brod

s vodíkovou propagandou pro debiliqpodsto se di bodnout a mrkni na Kopije Tesla Supercharger ;))

https://fdrive.cz/clanky/v-usa-se-objevily-prvni-nabijecky-od-fordu-jsou-podezrele-podobne-tem-od-tesly-4383

---

*Za klima/Sněhuláky/GRETU/GreenpDeutschUWH /Písekfpřevodofce /Extinction Rebellion /TESLU a BostonDynamics ;) *ČEZKO ta země zaprodaná, ropáků autopopelnic plná, žlutým svinstvem oplývající ;)) *když konzerví náčelník vonehdá 2017 konečně vyhlásil dízlblejt po(ka)kání tak fjůčr vižn to aby nebyli za úplný debily :)) *holt zpátečníky zaprděnce a čuchače fosilního fetu budoucnost nemiluje, kdo nejde s dobou jako by debyl ;)) 1.liga MISTŘI: Kuk /Saman /Jiří_Švarc /ePavel /Radovan /Jan Veselý /e-LUKY /UDA /No_name /CarlosEV /ok1zjv /Josef /romhor /Leodendula 2.liga PŘICMRDÁVAČI: TrochuNadhledu /TakyMartin /hybrid6 /Marek_ /Tomáš /PeaK 5.kolona ROPÁCI: runner42 /Teslalicker

Tak prvně bych se bál dlouhodobé udržitelnosti. Vodík se těžko skladuje a v principu vždy dochází k nějakému úniku do atmosféry. Náslendě pak k úniku z gravitačního pole země. Viz např. zde https://www.novinky.cz/veda-skoly/clanek/zemekoule-hubne-kazdy-rok-shodi-50-000-tun-145189 Nicméně zatím je na Zemi vodíku dost. Pak bych se bál, kdy napadne nějakého teroristu jak pak asi udělat nějaký pěkný výbuch. Nádrže s vodíkem budou celkem sexy objekt pro umístění rozbušky, nebo nějaké menší iniciační nálože. No otázkou je, jeslti nedojde k nějakým výbuchům i bez teroristů. Ostatně vodíkové vzducholodě na to taky v minulosti doplatili. Přitažlivost takové technologi se pak bude limitně blížit nule. Hořlavost je problém i lithiových baterií, ale u toho vodíku budou výbuchy mnohem víc skandální. No a nakonec problém je stejně primárně v samotné výrobě energie. Pro průmyslové dlouhodobé - mezisezónní - uskladnění energie mi to přijde dobré, pokud ovšem budou účinnost výroby a náklady na skladování lepší, než třeba při výrobě syntetického methanu, který se skladuje líp, troufám si říct, že levněji, a jeho použití v energetice a dopravě možné už dnes, bez jakýchkoliv inovací. Navíc máme vybudovanou infrastrukturu pro jeho přepravu a distribuci. Tedy osobně bych se přimlouval, v rámci zelených investic, pro výrobu a uskladnění syntetického methanu z přebytků energie z obnovitelných zdrojů a jeho uskladnění v rámci strategických rezerv. Kde kýžený cíl bude energetická soběstačnost bez ohledu na dlouhodoběší výpadky slunečného a větrného počasí. A pokud se bavíme o palivových článcích, pak bych investoval do těch, které jako palivo používají methan.

Obrázek uživatele Jan Veselý

Li-ion baterie hoří, vodík/CNG/páry benzínu detonují. To je rozdíl mezi "v pořádku vystoupím, vezmu věci a odejdu o kus vedle" a "každou chvíli mě to může roztrhat na kusy".

Obrázek uživatele Kuk

Přesně tak.

---

Každej nahrazenej spalovák se počítá - Leave the oil in the soil and the coal in the hole. - Sekám a vysávám na baterky. // ‪#‎BasuraChallenge‬ ‪#‎trashtag‬

Tak jestli někdo vyvíjí palivové články, asi nebude tvrdit, že nejlepší jsou baterky nebo nafta a že palivové články nejsou vhodné pro osobní přepravu už mu musí být taky jasné. Proto se snaží prosadit u dálkové, těžké nebo lodní dopravy. U těch lodí bych byl moc rád, pokud by se rychle našlo nějaké lepší řešení než to co se provádí teď. tj. buď plyn nebo vodík. Baterie do velkých lodí asi nebudou příliš vhodné.

Obrázek uživatele Tomáš

Pan se tomu venuje 28 let a navic baterky nezatracuje. Ja si taky myslim ze se prosadi spis mix techto technologii.

---

Prius PHV (2012)
V EV módu najeto přes 16000 km.

Jojo, po 28 letech v oboru to nemůže spláchnout do záchoda.

---

Elektromobil Peugeot Ion sdílený se sousedy od 7/2018, najeto 29 tis. km.
Hyundai Kona electric najeto 35.5 tis. km.

Baterie su vhodne do lodi, ktore premavaju na kratkych trasach, je jedno ake su tie lode velke, obmedzenim je len dlzka trasy. Na efektivne nasadenie baterii u lodi dnes odhadujem vzdialenosti do 100km.


Nabíječky elektromobilů CircontrolAutonabíjení.cz - vše pro Váš elektromobil