Brno umožňuje občanům rozhodovat o části rozpočtu, nadšenec navrhuje vybudovat síť nabíječek

Na začátku roku 2017 město Brno spustilo první ročník projektu „Dáme na vás“, v rámci kterého mohou občané města rozhodovat o části rozpočtu. Jiří Zukal navrhuje vybudovat síť nabíjecích stanic pro elektroauta.

Budoucnost mobility podle české automobilky Škoda Auto: elektromobil Vision E u pouliční nabíjecí stanice.
foto: Škoda

autor: Jiří Zukal

Pro třetí ročník participativního rozpočtu vyčlenilo město částku 35 milionů korun. Protože jeden projekt může stát maximálně 3 miliony korun, znamená to, že bude realizováno nejméně 11 projektů. Každý může podávat své návrhy, co za danou částku zrealizovat. U podaných projektů bude město posuzovat proveditelnost.

V listopadu tohoto roku pak občané města v hlasování rozhodnou, které projekty město zrealizuje. Participativní rozpočet, který je jedním z projektů vznikajících v rámci konceptu Chytré Brno, se snaží vtáhnout občany města do rozhodování o veřejných financích a podpořit rozvoj občanské společnosti.

Tak mi to nedalo a prostě jsem zadal projekt. Bydlím na sídlišti a svůj plug-in hybrid Volkswagen Passat GTE dávám nabíjet do blízkého mycího parku, kde zbudovali střídavou nabíječku se dvěma Mennekes Typ 2 konektory. Jsem za to vděčný, jelikož přes noc mám kde parkovat, aspoň se projdu a dělám něco pro zdraví a po Brně jezdím díky tomu převážně na elektřinu.

Teoretický dojezd 50 km je tak v reálu něco málo přes 40 km čistě na elektřinu. Ale jsem za to rád, protože ve firmě máme povoleno kupovat pouze naftová auta a můj hybrid je prostě výjimkou. Každý kilometr na elektřinu se přece počítá.

Mám hybrida už přes dva roky, a když vidím, jak se k elektromobilitě staví město, potažmo náš stát, je mi z toho smutno. Proto jsem si řekl, že i když se projekt na nabíjecí stanice neuskuteční, alespoň město, úředníci a obyvatelé prostě budou slyšet a vidět, že to je na pořadu dne, že je nanejvýš vhodné se tímto tématem zabývat. A pokud bude mít tento projekt dostatečný počet hlasů a ve finále v listopadu se dostane mezi vítězné projekty, tak to bude jen dobře!

Přitom investice do pomalých nabíječek přes noc přeci nejsou nijak závratné, jsou zde už i lokální výrobci a odběr ze sítě řádově 10 A – 16 A není žádná zátěž. Zvláště pak přes noc, když je elektřiny nadbytek.

Sice si tím Tesla Model S moc nedobijete, ale smyslem je dobíjet menší auta s menši kapacitou, která se používají právě na nákupy po městě nebo odvoz dětí do školy či školky.

Vadí mi, když se s velkou slávou mluví o velkých investicích do rychlonabíječek a neznalec pak má pocit, že nabíječky jsou záležitost statisíců nebo miliónů korun. A přitom pokud by se chtělo, dá se najít spousta míst, kde při dobré vůli může být na stěně nebo na stojanu střídavá nabíječka s Typ 2 konektorem za 20 – 30 tisíc korun.

Pokud nebudou nabíječky, elektroauta si na sídliště nebo k bytovým domům lidé nekoupí. Přitom snížení hluku a smradu ze spalovacích motorů a zvláště pak po ráno startující 10 let staré naftové Octavie se dá tímto jednoduše eliminovat. Začneme tedy pro to něco dělat a ne jen vydávat oficiální prohlášení o podpoře elektromobility, která je v praxi dosti mizerná.

Také jsem se zajímal o nabíjení z veřejného osvětlení. Zodpovědnou firmou mi bylo sděleno, že ze dvou důvodů to nelze. Nestačí elektrický příkon pro nabíjení a nemá to oporu v legislativě.

Tak se ptám sám sebe, proč jednoduše nezačneme usilovat o změnu legislativy a při rekonstrukci osvětlení o dostatečné přívody? Proč to jde v jiných zemích? Pokud máte k elektromobilitě kladný vztah, budu rád, pokud můj projekt podpoříte hlasováním do konce května. Třeba se pak opravdu pohne něco kupředu, a pokud ne, budu se snažit dál.

vlastní

115 Comments on “Brno umožňuje občanům rozhodovat o části rozpočtu, nadšenec navrhuje vybudovat síť nabíječek”

  1. hobit, Čt, 2019-05-16 16:00; Marek_, Čt, 2019-05-16
    hobit, Čt, 2019-05-16 16:00; Marek_, Čt, 2019-05-16 15:40

    Jak to realizovat? Pro začátek by se u silniční sítě měl zavést model „železnice“, kde se platí za každé hnutí kola. Už když potřebujete přetahnout vagon metr po veřejné trati mezi dvěma vlečkama, tak platíte. Takže u silnic důsledně zavést mýtné pro motorová vozidla v první fázi na celé síti dálnic a jedniček, dále na zatížených dvojkách. Ve druhé fázi zpoplatnit celou síť dvojek a umožnit obcím zpoplatnit vjezd do obce. Trojky pak plně převést do správy obcí na jejichž katastru se nachází.

    Taky je možnost to pojmout do budoucna jako soukromé projekty v případě výstavby nových kapacitních komunikací, u železnic by něco takového bylo ještě jednodušší než u silnic, protože tu máme precedent soukromých drah.

  2. Zajímavá a myslím si že i relevantní studie zveřejněná
    Zajímavá a myslím si že i relevantní studie zveřejněná VW o zatížení životního prostředí spalovacích a elektrických aut je tady:

    https://www.volkswagen-newsroom.com/en/press-releases/electric-vehicles-with-lowest-co2-emissions-4886

    Rozděleno do 3 fází – výroba auta, použití a recyklace. Celkově vychází lépe elektrická auta, ale při výrobě spalovací auto zatěžuje životní prostředí méně než elektrické. Ale současně je zde velký potenciál toto změnit.
    Myslím si, že je to logické, když jsme na začátku elektrické cesty, zatímco spalovací auta se tady vyvíjí a piplají už 120 let.

    1. První elektrický vůz vznikl roku 1899. NA počátku 20.
      První elektrický vůz vznikl roku 1899. NA počátku 20. století jezdilo v USA víc elektromobilů než aut se spalovacím motorem. Pak ovšem přišel spalovací motor a vyřešil většinu problémů které elektromobil měl. Takže vaše tvrzení není pravdivé.

      1. On spalovací motor nevyřešil většinu problémů, který
        On spalovací motor nevyřešil většinu problémů, který EV motor v té době měl. Větší problém technicky měl spalovací motor – neexistující infrastrukturua nabíječek=čerpacích stanic (choďte si pro benzín po litrech do lékárny), ale především jste potřeboval před každým odjezdem sehnat někoho, kdo vám natočil motor klikou (mmj, kdo to reálné zkoušel, vi, že to není úplně jednoduchá sranda a o úrazy rozhodně nebyla nouze). A „bohužel“ právě tento neduh vyřešil vynález elektrického startéru (malý E motor, který v automobilech používáme dodnes a jsme tam kde jsme se všemi výhodami a nevýhodami spalovacího motoru) v roce 1911. Právě E startér umožnil to, aby se auto se spalovacím motorem, stalo tak „snadno ovladatelným, ze to zvládne i žena“ (snad mi místní Dámy odpustí, ale jde o oficiální citaci reklamy z té doby) Ano, už tehdy bohatí pánové uvažovali o automobilu jako o vhodném dárku pro svou „Drahou“ ženu 🙂 Faktorů bylo sice víc (H. Ford a jeho „laciný“ model T a později příchod války) ale bohužel to co nám zabilo elektrické auto byl právě malý elektrický motor. Tak snad to o sto let později vyjde lépe..

  3. Stát nám sebere asi 2/3 z toho co si vyděláme násilím
    Stát nám sebere asi 2/3 z toho co si vyděláme násilím nás reguluje asi dvěma miliony příkazů a teď se máme radovat, že u asi jedné tisíciny z toho mohou někteří rozhodnout co s těmi penězi a to ani ti, kterým ty peníze patří ani v té částce o kterou je stát připravil. Nechci stát ani politiky. Už nikdy.

    1. Zalozte hnuti, propracujte program a bezte s timto prohlasenim
      Zalozte hnuti, propracujte program a bezte s timto prohlasenim do voleb. Dalsi moznost, muzete se odstehovat do jiz existujici anarchisticke spolecnosti (kde vlastne takova je?). Ale bacha, at nezijete na nejakem nerostne surovine, abyste nedopadli jak chudaci v Tibetu, kteri ani zadnou nerostnou surovinu nemeli

      1. Díky za radu. Ke svobodě se zřejmě provolit nedá,
        Díky za radu. Ke svobodě se zřejmě provolit nedá, odstěhovat se nehodlám, ať se odstěhují oni.
        Nevím proč máte pocit, že by byli lidé na svobodném území hloupější než zde a nechtěli se bránit.
        To vy si dejte pozor ať nežijete na něčem cenném nebo máte pocit, že vás lépe ochrání Babiš než vy sám?

        1. Proc by se k ni nedalo provolit? Staci udelat dobry program a
          Proc by se k ni nedalo provolit? Staci udelat dobry program a oslovit lidi. Obavam se ale, ze je snazsi zivot ve stade s vlcakem, nez se starat o kazdou vec v zivote.
          Me neochrani Babis, me ochrani NATO. Kdyz by nas napadl vetsi stat a nemeli bychom takove zaruky, tak by to mohlo klidne dopadnout jak na Ukrajine. Takze nejde o ochotu se branit ale o moznost se ubranit. Navic na lozisku by jste byl Vy a par (set az tisic) Vasich sousedu, vsem ostatnim na takovem uzemi by jste mohli byt u zadku, takze tu Vasi domobranu by zvladla vynat i aramada CR. No a neverim, ze NATO by uzavirala smlouvu s kazdym jednotlivcem (nebo predstavitelem uskupeni) takove spolecnosti.
          Mimochodem, je toto nekde na svete, nebo byste musel jit na Antarktidu? Pokud se stehovat nechcete, asi to tu nebude tak hrozny 🙂 Ja vim, ze neni. 🙂

            1. Ted prolevaji krev aliancni vojaci v Afghanistanu, Iraku a to
              Ted prolevaji krev aliancni vojaci v Afghanistanu, Iraku a to nejsou staty, ktere jsou v NATO. Priznam se, ze vojakum verim daleko vice nez politikum, ale pravdou je, ze vrchni velitel je vsude politik 🙁
              Kazdopadne neposkytnout pomoc se muze nevyplatit, agresor to zkusi na malem state a jakmile by se aliance nezvedla, je t jeji totalni konec a taky vsech statu. Pouze v jendote je sila a lidi v cele nsjou uplni blbci (doufam)

          1. Svoboda neznamená, že se musíte starat o každou věc v
            Svoboda neznamená, že se musíte starat o každou věc v životě. Naopak. Máte na výběr jak moc se chcete starat.

            Ještě nikdy nikde se lidé ve státě ke svobodě neprovolili. Demokratické státy všude na světě neustále zavádějí nová a nová nařízení zmenšující svobodu. Nevylučuji možnost, že to nějak půjde, ale aktuálně se to zhoršuje a nikdo neví co s tím.

            Ochrana NATem se může časem lehce ukázat jako iluzorní. To, že nás aktuálně nikdo nechce napadnout neznamená, že se to nemůže změnit.
            NATO je smlouva. Stačí se podívat jaký vztah mají politici ke svým slibům. NATO ani není jejich slib.
            Před Mnichovem lidi také věřili, že nás budou ostatní chránit.

            Nevím proč píšete o pár set lidech.

            Je to tu dost hrozné, ale stěhovat se nechci. Za druhé sv. války u nás zemřelo minimálně 350 000 lidí a zbytek velmi trpěl a všichni se mohli odstěhovat. Stěhování evidentně není jen tak.

  4. Specielně a naposled pro anonyma, protože už mne unavuje
    Specielně a naposled pro anonyma, protože už mne unavuje (neplatí Vám někdo za příspěvky na tohle fórum?). Elektromobilita a OZE nejsou koníček, ale možná cesta lidí se zdravým rozumem, jak si na téhle planetě pod sebou nepodřezávat větev. To že aktuálně v naší zemi je obecné stádové mínění nastaveno v duchu “spal co můžeš a nic neřeš, po nás potopa, hlavně pohodlíčko”, ještě neznamená, že tak to je. Dojímají mne vzpomínky na pozitivně laděné články ve VTM a Technickém magazínu o novinkách v těchto technologiích. Tehdy, před rokem 1989, většinou s dovětkem o kosmicé ceně a naprosté nedostupnosti pro běžné lidi. Dnes, kdy FVE panel 280W pořídím za 2900Kč (https://eshop.pragokovo.cz/solarni-panely-katskup2_151.php), se na tyto, nedávno nevídané, možnosti sprostě plive nebo se škodlivost fosilu bagatelizuje snůškou blábolů. Když to dělá stát řízený zloději, co by přišli o možnost ovládat stádo chápu. Ale když tomu přizvukuje prostý lid, co by z těchhle již dostupných technologií mohl mít profit, je jednoduše smutné.

    1. Milej pane, vyrábět auta a vozit je přes oceán spalovákem
      Milej pane, vyrábět auta a vozit je přes oceán spalovákem není cesta. Cesta je žít úsporně. A žít úsporně neznamená honit si ego křápem co má 2.5 tuny a 500 kilo baterek. To je jen další neekologické jednání. A bude to tak i když tu popíšete milion papírů svými moudry. Vy jste zaslepení, přesvědčení o svém mesiášství a tak nečekám že byste to mohl pochopit. To myslím naprosto bez urážky. A skutečně mě nikdo nemusí platit za to abych psal pravdu. Já vám to neberu. Cchete ničit planetu zbytečnou výrobou? Vaše věc. Ale prosím, nekázejte mi tu nic o přírodě a ochraně planety.

      1. A kdo tvrdí, že vidím jako řešení situace velkodovoz
        A kdo tvrdí, že vidím jako řešení situace velkodovoz Tesel přes moře. Je to jen dočasný stav, daný ostentativním přehlížením elektromobility ze strany evropských automobilek, v čele s VW. Prostě rýžovat na fosilech dokud to je. Dávno tvrdím, že každé rodině s více auty bydlící v RD, by se oplatil menší BEV místo jednoho spalováku, když už další auto musí mít. A asi tak od loňska, na něco ojetého i hromada rodin začíná mít. Jen nebýt zblblý pseudo argumenty proti. A také jsem tady již vícekrát zmínil, že lidská lenost a nenažranost (faktická i ekonomická) je zhoubou přírody i člověka samého.

      2. Na mesiáše si hraješ akorát ty zrovna teď. Proto o tom
        Na mesiáše si hraješ akorát ty zrovna teď. Proto o tom mluvíš. Podle sebe soudím tebe 😀
        Jakmile si začal mlejt o tom že píšeš „pravdu“ tak ses vodkopal. Jseš jen další středně zamindrákovanej zoufalec, kterej se cejtí ohroženej a potřebuješ to všem nalajnovat jak Aštar Šaran. Nemáš žádný argumenty jen svoje mesiášký přesvědčení, že to co kážeš je ta jediná pravda. Takovejch už tu bylo tucty, například ten blbec realista alias chechta co má všem naprosto jasno. Čím větší blbec tím má víc jasno :))))
        Ty chceš žít bez civilizace, zalez si do jeskyně, žer kořínky, hlaď krystaly a ukecávej se jak jsi happy. Hlavně nedejchej a neprď ať nám to tu ještě víc nezamoříš 😀

        btw ten tvůj počítač na kterým to smolíš objel zeměkouli minimálně 10x než ho vyrobili, stejně jako tvoje slipy do kterejch prdíš, tak to všechno okamžitě zahoď vem si azbestovou bederní roušku a vydej se na „cestu“ :)))

  5. nějak mi hlava nebere, proč když se tu (v ČR) mluví 2-3
    nějak mi hlava nebere, proč když se tu (v ČR) mluví 2-3 roky o elektromobilitě tak ještě platí zákony zakazující nabíjení s pouličních lamp ???
    na podzim 2012 jsem byl v Amsterodamu a tam se už tenkrát nabíjelo z SVO, tady musíme být ve všem 10 let za Evropou

    1. Protože je to ze všech směrů nesmysl. Lampy jsou od sebe
      Protože je to ze všech směrů nesmysl. Lampy jsou od sebe vzdáleny kolem 20m, parkovací nabíjecí místa 2,5m – 5 m. Nárůst délek kabeláže,ztrát atd. je pak v poměru těchto vzdáleností. Smyčka osvětlení bývá jištěna 63A a teď si spočítejte, jak by to asi vypadalo připojit tam pár pomalých nabíječek. Sestava veřejného osvětlení je pod napětím jen když svítí. Tam kde to funguje je to prakticky jen nabíječka umístěná na svítidle.

      1. Nesmysl je především pálit benzín v autech a ty jedy co
        Nesmysl je především pálit benzín v autech a ty jedy co jdou z výfuků potom ve velkých koncentracích na ulici dýchat.

        Někdo hledá důvody proč to nejde, někdo jak to udělat lze.

        Všechno jde když se chce. Je logické, že tam kde jsou staré dráty, tam to udělat nejde, nebo by šla jen jedna.
        Je ale logické, že když se dělají rekonstrukce, nebo nové osvětlení, není problém se zásuvkou ve stojanu počítat, např. tak jak to už zkoušeli v Ostravě:
        https://www.vsb.cz/info/?&reportId=31180&lang=en&block=simple
        https://www.vsb.cz/info/?reportId=28970

        Tyle prohlášení, o tom, že si máme představit, zapojení pár nabíječek na stávající rozvod, jsou samo o sobě nesmyslný a mají dokazovat co?
        Asi jen to, jak autor těchto silných prohlášení dělá ze sebe hlupáka.

        Je to podobně absurdní jako když by jste si měl představit zapojení rychlovarné konvice, trouby, sporáku, televize, počítače, ledničky, pračky na jednu fázy s jištění 10A.

        Každému je jasné, že všechny zařízení puštěné najednou vyhodí jistič.

        Z toho plyne, že je jasné, že když by ti pracovníci, kteří připravují projekt, a dělají realizaci, nebo ten kdo se stará o ty lampy, ví jaké tam jsou rozvody a také ví jestli to ty nabíječky utáhne, nebo ne. Z toho je jasné, že když ano, nabíječku povolí, když ne nabíječku nepovolí. Tečka. Stejně jako vám distribuční síť povolí/nepovolí přípojení elektrokotle, nebo jiného zařízení doma do jejich sítě, podle toho jestli má v daném místě dostatečnou infrastrukturu, nebo ne.

        Z toho vyplývá, že samozřejmě je spousta míst, kde to stávající rozvod neumožní, ale na druhou stranu je spousta míst, kde to stávající rozvody vpohodě utáhnou. A také aby se počítalo při těch rekonstrukcích a nových instalacích.

        A o tom to je.

        Jen hlupák by to nainstaloval na stávající rozvody, aniž by si zkontroloval, jestli to utáhnou. Takže vaše prohlášení nedává smysl. Je to jen hloupý argument pro hlupáky, kteří nepřemýšlejí mozkem ale kolenem a hledají jakýkoli blbý argument jen aby něco proti tomu řekli.

        1. Jste zarnym prikladem, ze cim miene o tom nekdo vi, tim mu to
          Jste zarnym prikladem, ze cim miene o tom nekdo vi, tim mu to prijde snadnejsi.

          Par prikladu uvadi prispevek kousek vys, ja jen polozim takovou hloupou otazku… uvedomujete si, ze stavajici rozvod neni jen ten kus kabelu u lamp, ale cely retezec od zdroje?

          Taky mne bavi ta myslenka, ze by to melo platit mesto. Chodite se obvykle na navstevu najist?

          1. Opět klasická ukázka toho jak napsat, že tam chybí
            Opět klasická ukázka toho jak napsat, že tam chybí čárka, že?

            Jak jsem psal, a vy také, je to o tom, že většinou majitel ví, jestli rozvody, nebo cokoli jiného včetně celého řetězce, jak píšete, jdou dostatečné na stavbu nabíječky, když ne, nepovolí to.

            To že jsem napsal rozvody, je jen zjednodušení. A je jasné, že nikdy nemohu napsat všechny aspekty co jsou potřeba pro stavební povolení, čehokoli, to jen hlupáci jako vy si vždy najdou nějakou čárku, co tam nebude a vždy se něco najde co tam bude chybět a pak stačí napsat, že je to složitější a chybí mi tam to a ono. Že když jsem řekl A, měl jsem říct Bé, a pak Cé a Dé. A pořád dokola.

            A proč by to město nemohlo zaplatit? Je to jen služba pro lidi, kteří v tom městě bydlí. Stejně jako chodníky, sinice, parky, cyklostezky, a i to samotné osvětlení je služba pro ty lidi co tam bydlí.

            Vy když jdete na náštěvu, tak automaticky platíte za občerstvení, elektřinu, úklid a další, co vám ten hostitel nabídl, nebo po vás potom musí uklízet?
            To je tak směšný jak se snažíte něco vymyslet. A pak z toho vypadne taková blbost….

          2. Vite, z emestu odvadite dane? Ma z Vas damn z prijmu, dan z
            Vite, z emestu odvadite dane? Ma z Vas damn z prijmu, dan z nemovitosti a prerozdelenou DPH. Takze Vam na oplatku mesto postavilo chodnik a u chodniku i tu lampu, k te lampe privedlo kabel.
            Tak lapmy uz nevyhovuji, je cas na lampy 4.0 🙂 Vse se vyviji. U nas se treba menilo osvetleni za led a to i s celym privodem, protoze E.On zakopaval elektriku pod zem. Lampy jsou dimenzovane na sodikove vybojky, jaky maji prikon? Ledky 40 W. V dnesnim bezdratovem svete je problem mit lampy pod proudem a komunikovat s nima na dalku? Mohal by tam byt i diagnostika. Nebo je slaby purez dratu ke svetlum? Jisteni nelze zvednout?
            Budte prosim konkretni, proc to nejde a drzim palce, at se tu nenajde nekdo neznaly, ktery najde zpusob 🙂

              1. No a copak vám nedolejvá?
                Snad skoro každá benzínka byla

                No a copak vám nedolejvá?
                Snad skoro každá benzínka byla postavena na základě nějaké dotace od státu. Ať už pro podporu drobných podnikatelů, nebo propodporu zaměstnanosti v místě, nebo pro podporu podnikání jako takového, nebo proto, že tam ta benzínka musí být.

                Nebo například dotace na odkup vyjetého oleje, co pobírala firma Benzina až do roku 2004! A spousta dalších dotací, přímých,nebo nepřímých.

                Takže ano vám stát, nebo město tu naftu už dávno dolejvá.

                1. Aby z nic vybral spotrebni dan v nasobne vysi 🙂
                  No,

                  Aby z nic vybral spotrebni dan v nasobne vysi 🙂

                  No, nedolejva.

        2. Dobrý deň,
          dovolím si do tejto hŕby invektív a

          Dobrý deň,
          dovolím si do tejto hŕby invektív a off-topicov doplniť niečo zmysluplné – a vyvrátiť niektoré mýty.

          Naša spoločnosť (SEAK s.r.o, Prešov) vyvinula a vyrába nabíjačky integrované v sieti verejného osvetlenia. Nabíjačky pre ZSE Drive na Železnej studienke v Bratislave sme vyrobili a dodali my. Ďalšie fungujú v Prešove, čoskoro budeme inštalovať ďalšie v B. Bystrici a Dolnom Kubíne. Už to prevádzkujeme nejaký ten mesiac a dovolím si tvrdiť, že o tom niečo prakticky vieme.

          Funguje to.
          A nielen 3.6kW (ako je tu: https://www.vsb.cz/info/?reportId=28970) ale až do 22 kW / stĺp (samozrejme v prípade, že kapacita existujúcej kabeláže to umožňuje). Dynamický load balancing robíme na úrovni jednotlivých fáz (väčšina dnešných áut má len 1-fázovú nabíjačku) a robí to ten istý controller, čo riadi aj osvetlenie. Cez deň teda autá môžu ťahať plnú kapacitu, v noci musíme kapacitu ubrať pre osvetlenie (v prípade LED zanedbateľne).
          Viac tu: http://www.seakenergetics.com/sk/ev-nabijanie.html

          Tu uvádzané mýty, prečo sa to akože nedá:

          – svetlá sú cez deň odpojené: …normálne áno; inteligentné riadenie osvetlenia (ktoré dodávame) to ale ľahko a lacno rieši

          – stĺpy sú ďaleko od seba
          – aj tak tam nie je dostatočná kapacita

          To je pravda. Nabíjanie z lámp nie je univerzálnym riešením, ktoré pokryje všetky potreby všade. To netvrdíme. Je to ale najlacnejší spôsob ako doplniť nabíjačky bez rozkopávania ulíc a ťahania ďalších káblov.

          Bežné elektrické vedenie pre osvetlenie je stavané na 3×80 A (55 kW). Ističe sú obvykle obmedzené na 63A alebo menej (to je ale ľahké zmeniť). Na jednej takejto ulici je možné vybudovať 8-10 nabíjacích bodov, ktoré controller všetky obslúži. Ak by tam náhodou prišlo 10 Tesla Model X, tak každá dostane len cca 5.5 kW. To by ale bola dosť veľká náhoda…

          – mesto nemôže byť predajcom elektriny

          Veď ani nemusí byť. Prevádzku môže outsourcovať k ZSE/eON/EVMAPA/Greenway… hocikto, kto zákonné podmienky spĺňa. Mesto dostane mesačne jeden report o spotrebe a prefakturuje si spotrebu prevádzkovateľovi, ešte na tom môže aj zarobiť.

          Ak sa chce, tak sa to dá.

          Ak chcete u vás v meste, ozvite sa, sme schopní vám takéto riešenie dodať.

          H. Macko

    2. Ještě další drobnost, proč je to s tím nabíjením z VO
      Ještě další drobnost, proč je to s tím nabíjením z VO komplikovanější (diskuze v rámci rekonstrukce mé ulice u nás v Olomouci v roce 2017):

      Informace 1: „Budoucí dobíjení elektromobilů nelze řešit přes veřejné osvětlení, neboť vlastník osvětlení není oprávněn prodávat elektrickou energii třetí osobě, a navíc síť VO je pod napětím pouze v nočních hodinách, tedy při zapnutí světel VO. Budoucí dobíjecí stanice budou zřejmě řešeny formou zřízení nového odběrného místa v místě dobíjecí stanice elektromobilů, napájené ze sítě dodavatele elektrické enegie, ale zcela jistě mimo objekt veřejného osvětlení.“

      Informace 2: „- SMOL je majitelem VO, energie odebírá od smluvních partnerů ( dříve jen ČEZ, dnes je dodavatelů více – výběrová řízení …..atd. )
      – Z platné legislativy vyplývá, že energii může prodávat jen výrobce – distributor! Tedy ČEZ. VO má navíc jinou sazbu, zvýhodněnou oproti ostatním, právě proto, že je to VEŘEJNÉ osvětlení, a nelze energii dále prodávat, protože by to byl účetní podvod…
      – VO je napájeno z rozvaděčů VO, kterých je v Olomouci cca 220 ks, ty jsou samozřemě „pod proudem“ stále, ale přes spínací hodiny pustí proud dále do jednotlivých obvodů až v době, kdy má svítit VO – tedy např. od 18:00 do 06:00 hod… Jinak jsou sloupy VO po celý den „bez proudu“ !!
      – dobíjecí stanice má být prý v podzemních garážích u nádraží. O ostatních zatím nevím…“

      A moje zakončení: „Ohledně energie a sloupů VO – jsem optimista, věřím, že se nalezne řešení (partnerský business – upraví se systém napájení VO, Olomouc dostane pár kaček za použití VO, ČEZ bude inkasovat za nabíjení = win-win.). Podle popsané situace to rozhodně není beznadějné. Uvidíme.

      A děkuji za info o plánované dobíjecí stanici. Postupně se to rozrůztá – o Tesca jich je pár, v Šantovce také, teď se pomalu čeká, jak se k věci postaví město. Jsem zvědav.“

      1. Je to přesně o tom. Někdo hledá jak to neudělat a někdo
        Je to přesně o tom. Někdo hledá jak to neudělat a někdo jak to udělat.

        Všechno jde když se chce.

        Prodej elektřiny je čistě legislativní záležitost, určitě to lze vymyslet tak aby to šlo. Je to jen o dohodě.
        Stejně tak to, že se spínacími hodinami zapíná elektřina jen v noci. To je jen technická záležitost.

        A jen dodám, že v Ostravě už to dávno zkoušeli a mají vymyšlený jednoduché blbuvzdorné nabíječky:
        https://www.vsb.cz/info/?reportId=28970
        https://www.vsb.cz/info/?&reportId=31180&lang=en&block=simple

          1. Blbuvzdorné je tu máme, ale ne krétenovzdorné, čti
            Blbuvzdorné je tu máme, ale ne krétenovzdorné, čti politikům a ERÚ vzdorné. Takže je to sice v lampě, ale buď je tam kabel z parkovacího automatu nebo jde o lampu mimo veřejné osvětlení, soukromou. Prostě ČR, neboli u debilů na dvorku.

      2. Jednoduše kdyby se chtělo, určitě už by to bylo. Jenom
        Jednoduše kdyby se chtělo, určitě už by to bylo. Jenom kdyby na každý trvale napájený rozvaděč VO dalo město jednu zásuvku AC230V (35mm místa na DIN liště pro jistič a 1f elektroměr, plus vestavná zásuvka =do 3000Kč materiál, montáž 4 místa týdně firmou co udržuje VO. Kolik miliard na to bude potřeba? ) a na konci roku město sečte elektroměry a zaplatí dodavateli za odebrané kWh. Vykáže to v rozpočtu jako podporu nízkouhlíkové dopravy ve městě…. Na to ale nejsou vyhlášeny granty a nestojí zástupy poradců, co si z dotací ukrojí.

        1. Jak si představujete odečet za odebranou energii? Jednou
          Jak si představujete odečet za odebranou energii? Jednou měsíčně, po každém nabíjení a hlavně způsob odečtu a rozúčtování a vůbec komu i způsob identifikace, toho co se napojí na zásuvku? Asi dálkový odečet a nějaká aplikace? Ale nejsem si jist, jestli je běžně na trhu 1f elektroměr s dálkovým odečtem, dostupné jsou snad až od 3f provedení? Ty co používá snad EON,ČEZ, PRE.. ,tak ty by asi nepotřebovaly připojení k internetu. Měly by umět bonzovat po drátech. Nebudu si raději představovat elektroměr s LAN konetorem a nějakou WiFi pro připojení do sítě v každé lampě-kravina. Budu věřit v možnost ovládání a komunikace přes signaly na způsob HDO a aplikaci v mobilu. Podotýkám do lampy vedou 3 fáze a přes pojistku 16A je odbočka k výbojce to je dnes vše. Jednoduché levné a spolehlivé.
          Tak vidím minimálně 3f jistč (charakteristika B?) na vstupu za cca 350 Kč. Elektroměr 3f s dálkovým odečtem cca 1200 Kč. Dva stykače pro spínání (ovládání) výkonu světla a zásuvky (den/noc)řekněme dva 1f 25A za 350 Kč/kus. Samozdřejmě za hodinami opět jištění pro zásuvku. Tedy proudový chránič s jističem 1f 10A kolem 1200Kč a 1f jistič pro světlo 100Kč. Tentokrát tak už jen 10A (protože selektivita jištění). PEN+N můstky na DIN lištu 30Kč/kus. Pro noční dobíjení omezeným výkonem nějaké dvě nadproudové relé za cca 350Kč/ks, protože se v noci stejně najde někdo, kdo bude chtít dobíjet víc, než je pro vedení zdrávo. A to druhé i pro den, jen jinak nastavené. Nikdo nebude chtít pořad jezdit nahazovat spadlý jistič. Jestli namítnete výměnu za LED tak i rovnou ji. Jistě s potlačeným modrým spektrem, ale stejně jestli získáte tak 100-200W bude moc. V parcích a na sídlištích jsou i jen 70W výbojky. Soumrakové čidlo cca 700Kč. Dále plastová rozvodnice pro cca 24(?) modulů za 900Kč, protože vlhkost a krytí a plombovatelnost. A zásuvka (ideálně) IP67 za cca 70Kč a poškození=výměna. Plus něco na kabely. Tak bez LED je to je na materiálu kolem 6000KČ. Dále předělání a instalace tak na den práce. Jestli by ta sranda vyšla tak na 10 000Kč na lampu. Dále nutná ůdržba…..
          To je aspoň kravina. Ale jo hlavně si to umět zdůvodnit ekologií, na finance s*re pes. Proč se škrábat levou rukou za levým uchem, když to jde i naopak. Není lepší nechat současný stav?

          1. Současný stav =naprostá ignorance přípravy na
            Současný stav =naprostá ignorance přípravy na elektromobilitu městy, určitě NENÍ lepší zachovat. Mé touze vlastnit BEV se každý kolega z paneláku vysměje. On je rád, že má kde parkovat, natož nabíjet, takže o možnostech přínosu BEV ani nepřemýšlí. Za opomenutí potřeby chrániče pro zásuvku se omlouvám, tedy potřeba modulu navíc =52,5mm na DIN. Toto bylo myšleno 220x doplnit do “páteřních” rozvodnic VO, kde by se našel prostor i výkon. Toto hned a zdarma všem, těch 220 zásuvek by v téhle přechodné době městu posloužilo více jak maximálně pár rychlonabíječek ve stejné ceně. Tedy ty elměry obyčejné, jednou ročně by je někdo zvládnul opsat, aby město oddělilo spotřebu nabíjení od osvětlení.

            1. Ale však už snad máte jednu hustou síť zasuvek na
              Ale však už snad máte jednu hustou síť zasuvek na 230V-doma, u příbuzných… Nebo aspoň tak to všichni EV fans zde tvrdí, jak dobíjí jen doma. Na zdejších stránkách je snad i spousty moc všech těch dobrovolníků co si sami postavilli nabíjecí místa za své a je přece „hustá“ síť i jiných veřejných míst. Tak kolik jich ještě potřebujete? A ještě by měl „někdo“ přidávat i na lampy další zásuvky. A do rozvoden a třeba i do p*dele a jinam, všude volné zásuvky a nejlíp grátis… Já schválně utnul to nadšení o „pouhém“ přidávání zásuvek na lampy, to za dodržení norem. Reálná cena-slovy klasika sorry jako. Jen prosté nutné minimum a trochu spravedlivé rozdělených nákladů. Jen tam někde v pozadí pořád cítím to heslo všechno všech a zadarmo. Proč by měla obec někomu zřizovat volné zásuvky a pak mu i proplácet spotřebu. Takový to státe zařiď to za mě. Čerpací stanice, taky nestavěl nikdo z čistého altruismu, ale pro prachy a ty si pak vybraly společnosti od koncového zákazníka.

      3. Město se k tomu staví už dva roky a to tak, že se nic
        Město se k tomu staví už dva roky a to tak, že se nic nestalo.
        Tehdy jsem měl schůzku s primátorem. Slibovali u nádraží, všude kde má město pozemky, že to budou mít na starosti Technické služby. A pak se ztratil ředitel technických služeb a nic není, nic. V Šantovce to je soukromé, kluci z EV Select, Tesco soukromé, McDonald ČEZ, Amigo ČEZ a Tesla, Kovo Dřevo soukromé.
        A město ani 230V zásuvka.

      4. 1 pri inštalácii sa pridá „prepínač/smerovač“ do
        1 pri inštalácii sa pridá „prepínač/smerovač“ do lampy/konektoru
        2 ešte nemáte v legislatíve, že nabíjanie je služba a nepatrí do obchodu s energiami?

        sk distribútor ZSEdrive v bratislave inštaloval v rekreačnej oblasti nabíjanie kvázi z VO. vo väčších dedinách vymieňajú VO a pridávajú nabíjanie i internet …

        ps – asi sa lampy nespínajú „hodinami“ ale diaľkovým ovládaním ako „nočný prúd“.

        1. Ale dotace to není, je to část rozpočtu. Město taky
          Ale dotace to není, je to část rozpočtu. Město taky vybuduje cyklistické stezky, i když ne každý jezdi na kole, nebo silnice, i když ne každý má automobil. Proště města investujou v projektech, které potřebujou. Nedávno jsem jel elektromobilem z Pardubic do dětské nemocnice v Brně, kde jsem pár hodin zabýval. Kdybych měl možnost někde pobliž nabíjet mezitím, nemusěl bych pak půl hodiny u první rychlonabíječky na dálnici čekat, než jsem mohl pokračovat v cestě. Pomalé nabíjení ve městech je v ČR velice podceněné. Všude budujou rychlonabíječky, ale často stací nabíjet auto, když je někde zaparkované na pár hodin, přes den i přes noc. A že to jde jinak ukážou města v zahraničí.

        1. Jasně, takže všechny parky, chodníky, dětská hřiště,
          Jasně, takže všechny parky, chodníky, dětská hřiště, cyklostesky, rekreační areály, kašny, kluziště, naučné stezky, poslech pro nedoslýchavé, sportovní haly, ať si to zaplatí ti lidi co tam chodí.

          Ale speciálně vy když po tom chodíku půjdete, tak budete platit mýtné, protože jste si ten chodník nezaplatil. Nebo víte co zustaňte doma v garáži pusťte si svůj spalovák a z hluboka dýchejte. Ať to stojí za to.

          1. Samozřejmě, takto by to bylo ideální, kdyby si každý
            Samozřejmě, takto by to bylo ideální, kdyby si každý platil jen to, co opravdu užívá, ale v praxi to samozřejmě není realizovatelné. Ale měli bychom se k tomu alespoň blížit. Protože přerozdělování a administrativa s tím spojena (úředníci, poradci, dotační specialisté, atd…) vždy z těch peněz určených na ty projekty nemalou část odsaje 🙁

            1. Jak by jste si to představoval, že by to ti lidi měli
              Jak by jste si to představoval, že by to ti lidi měli dělat?
              Jako to, že se lidi z jedné ulice sejdou dají peníze a postaví park uprostřed ulice obehnaný zdí s jedněma dveřma na čip aby tam mohli jen oni a nikdo jiný? Nebo aby chodník na té ulici byl přehrazený zdí a dveřma s čipem aby tam mohli jen ty lidi z té ulice, co si to zaplatili a ostatní, například návštěvníci už museli platit mýto, nebo turisti museli platit? A chtěl by jste aby to takto bylo i obráceně aby ti lidi potom v jiném městě platili za průchod na cizím chodíku?

              Nehledě o tom, že lidem je to fuk a na tu schůzi by nikdo nepřišel.

              Od toho přeci jsou města a správa města, a od toho jsou tu úředníci, kteří spravují finance vybrané od těch lidí a realizují projekty pro tyto lidi. To že je tato administrativa většinou drahá je věc jiná, ale bez toho by to nefungovalo. Byl jsem ve výboru svj a vím, že lidi vůbec nezajímá co a jak stojí co a jak by měli dělat a o co se starat například o společný pozemky, že se musí sekat tráva, dělat revize elektřiny na chodbách, revize komůnu, revize splečných prostor a spoustu věcí co jsou dáné zákonem. Lidi to ani nechtějí vědět a proto si radší platí lidi, kteří jsou ve výboru a dělají tohle všechno za ně.

              Stejně je to s městy, kraji, a státem. Jsme líní a prakticky to ani není možné aby si lidi sami řídili stát, řídili co se má kde postavit.

              Takže od toho jsou tu státní, městské úřady, které mají určitý objěm přidělených peněz a musí je použít.

              Nevidím nic špatného na tom aby lidem dali možnost vybrat co chtějí postavit dřív. Jestli park v ulici jánošíkovy, nebo cyklostezku do centra, nebo nabíječku pro elektrokola, elektromobily.

              Naopak je to dobrý počit a konečně někdo použil dnešní možnosti internetu k ovlivnění co se bude dělat s penězi města.

              1. Ale ano, říkám, že ten můj model je nereálný,
                Ale ano, říkám, že ten můj model je nereálný, souhlasím. Jen prostě jsem proto, aby těch dotací a přerozdělování bylo co nejméně.

                A na úrovni města klidně ať město vyčlení peníze a občané rozhodnou, co se postaví. Jsou to jejich peníze, jejich věc.

                1. Prostě to chce jen víc zájmu o věci veřejné, aby na
                  Prostě to chce jen víc zájmu o věci veřejné, aby na hradě nemohla sedět ožralá jitrnice a vládu vést stbák a zloděj. Protože příklady táhnou. A lidi bohužel chtějí být ovce, co jen vegetují a nic neřeší. Zeptejte se někoho, kdo jezdí do severských destinací, na vztah občanů ke státu.

                2. Já jsem ve Švédsku půl roku v roce. Fakt bych nechtěl v
                  Já jsem ve Švédsku půl roku v roce. Fakt bych nechtěl v podobném státě žít, kde se občané bojí říct svůj názor.

                3. Však tam taky mají už léta socialismus. Jako u nás před
                  Však tam taky mají už léta socialismus. Jako u nás před listopadem 89´, kdy si tu každý připadal jako kuře – Pípneš a sedíš! 🙁

            1. Možná jste nepochopil o čem je projekt.
              Ten je o

              Možná jste nepochopil o čem je projekt.
              Ten je o veřejných nabíječkách, ne o soukromých autech.

              A ty veřejné nabíječky – ano ty může využívat jakýkoli občan. Je to stejné jako veřejné cyklostezky, veřejné chodníky, silnice, parky, hřiště, apod.

        1. Zkuste vaší představu o cestě pěšky po městě
          Zkuste vaší představu o cestě pěšky po městě naordinovat v zimě vaší manželce, která vám vozí jídlo ze supermarketu nebo svým dětem, které jezdí 2x týdně na trénink přes půlku města. Jste k smíchu a doporučuju vám přestěhovat se do lesa. Ve městech se jezdí autem a jezdit autem bude. Ano některé jízdy můžeme přesunout na MHD, koloběžky, kola, ale auta z města NIKDY nevymizí. Chcete žít v souladu s přírodou? Opusťte město a jděte žít do lesa nebo alespoň na vesnici.

          1. No a v tom lese ať ho ani nenapdane zapálit oheň, a hlavně
            No a v tom lese ať ho ani nenapdane zapálit oheň, a hlavně prdět. Protože v tom prvním případě bude vypouštět do ovzduší oxidy síry a další sajrajty, v tom druhém co2 a bude ničit ozonovou vrstvu.

            Takže nejlépe by pro přírodu udělal, kdyby spáchal harakiry.

          2. Pane Vinsi, pokud Vaše děti mají přes 12let, možná by
            Pane Vinsi, pokud Vaše děti mají přes 12let, možná by jim prospělo chodit na tréninky pěšky. Jako dítě jsem bydlel v RD pár desítek metrů nad městem a do školy či centra to měl přes kilometr. Chodit po městě pěšky mi dodnes připadá normální, i když s dnešní dobou se to nedá srovnávat. Na potahování centrem je kolo, elkolo, elkoloběžka, městské BEV a ne SUV se 2500kg a na naftu. Je mi na blití z lidí, co potkávám cestou autem do práce (15km do města, většinou tři lidi tam i zpět) na posledních dvou kilometrech, jak vyjíždí autem od paneláku. Samozřejmě třeba Vy máte malé děti atd., ale města může elektromobilita a zdravý rozum zachránit. Spalováky ne.

            1. Chcete mi rict, ze Vy nezvysujete spotrebu? Mate mensi
              Chcete mi rict, ze Vy nezvysujete spotrebu? Mate mensi spotrebu obaloveho materialu jak pred 30ti lety? Mensi spotrebu drogerie, potravin, obleceni a predevsim dopravy, ktera se za nimi skryva? Cestujete mene jako driv? Mate doma mene spotrebicu (zase doprava) jako driv?
              Neverim, ze nedokazete odpovedet „ne“ na vsechny me otazky. Je treba zacinat u sebe a nepoukazovat na druhe, ze jsou taky spatni, to se mi zda trapne.

    1. A jako výroba z fosilních paliv je naprosto v souladu s
      A jako výroba z fosilních paliv je naprosto v souladu s přírodou? Kolik úniků ropy zničilo faunu a floru na mnoha místech světa. Myslím si,že váš příspěvek je naprosto mimo realitu. Pokud výrobci nabízí elektromobily svým zákazníkům v desetitisících kusech po celem světě,už se rozhodně nejedná o koníček.

        1. Co je na elektromobilu tak hrozně neekologické? Napište to
          Co je na elektromobilu tak hrozně neekologické? Napište to konkrétně. Přijde vám ekologičtější těžit ropu, vozit jí obřími tankery do Evropy, tady jí neekologicky zpracovat na naftu, naftu dovést kamionem k pumpě a tam jí nalejt do nádrže a energii z nafty využít ve spalovacím autě, kde je 30% energie z nádrže využito pro pohyb auta a 70% energie je teplo, které vyletí chladičem pánu bohu do oken? To vám přijde elekologičtější než jezdit v elektromobilu, kde se využije 90% energie z baterie, kterou si doma vyrobím na střeše? Více přemýšlejte vlastní hlavou a méně opakujte otřepané fráze 😉

          1. Všechno milej zpasiteli planety. Těžba surovin, výroba,
            Všechno milej zpasiteli planety. Těžba surovin, výroba, doprava přes oceán. Planetu fakt nechráníte další spotřebou.

            Vy umíte jen ukazovat a řvát „to oni taky znečišťují“ ale ani jednomu z vás nejde skutečně o přírodu. Nikdo z vás není ochoten změnit pozitivně svůj životní styl. To že spalovací motor a výroba automobilů prokazatelně ničí planetu, nedělá z vašich elektrických hraček něco prospěšného. Ničíte planetu též.

              1. To nemůže, protože kdyby mu šlo opravdu o přírodu, tak
                To nemůže, protože kdyby mu šlo opravdu o přírodu, tak spáchá
                sebevraždu, aby tu přírodu už neničil.

                Protože jen samotná existence člověka je pro přírodu to nejvíce neekologická.
                Nějaká výroba automobilů je proti tomu prd.

                Tyhle výkřiky trolů o ochraně přírody jsou směšný. Většinou pak doma nastartují to svoje 2 tunový tele na naftu a vyjedou do města v jednom do práce. Pak na netu řve jak jsou ty elektromobily neekologický. To je tak jediné co umí.

            1. Buďte realista a ne idealista. Jen říkám, že můj
              Buďte realista a ne idealista. Jen říkám, že můj elektromobil zatěžuje planetu minimálně o 50% méně než spalovací auto, a proto jezdím v elektromobilu. Elektřinu pro auto si vyrábím cca od 1.března do 31. října na vlastní střeše a stačí mi na 90% jízd. S tím máte problém jako s neekologickou dopravou?

        1. Jako řidič vím, že provozem vlastního vozidla sám
          Jako řidič vím, že provozem vlastního vozidla sám netrpím, nemohu být tedy masochista. Pokud bychom přijali tvrzení, že ostatní tím trpí, mohl bych být v případě mého uspokojení maximálně sadista.
          Jen taková malá korekce vaší logiky.

          1. Pokud jezdite na benzinku, trpite. Mate garaz? Vjizdite do ni
            Pokud jezdite na benzinku, trpite. Mate garaz? Vjizdite do ni a pak vystoupite z auta? Trpite. No a jelikoz se Vam to vse libi a uzivate si to, jste co? 🙂 Sobecky sadomasochista 🙂 Sobecky proto, ze zpusobujete utrpeni i lidem, co o to nestoji.
            Stale potrebuje ma logika korekci? 🙂

      1. Vy skutečně potřebujete odpověď na tak jednoduchou
        Vy skutečně potřebujete odpověď na tak jednoduchou otázku?
        Nepřijdete na to sám? Těžba surovin, zpracování železa, výroba plastů z ropy…doprava loděmi, auty, letadly…

        To že výroba spalovacích aut ničí planetu, ovšem neznamená že při výrobě elektrických aut tomu tak není. Jste jak prvňáček co ukazuje na druhé. Takže speciálně pro vás ještě jednou. Výroba el aut ničí planetu, stejně jako výroba spalovacích aut. Nejste v ničem lepší, ekologičtější… Jen devastujete a ještě se plácáte po zádech.

        1. Je lepsi, protoze provozem BEV nici prirodu vyrazne mene jak
          Je lepsi, protoze provozem BEV nici prirodu vyrazne mene jak jini provozem ICE.
          Nedokazi si predstavit v nejblizsich desetiletich premenu civilizace tak, aby zila v naprostem souladu s prirodou a tu nedevastovali. Ale jiste se shodneme, z ejde o to, ji nicit co nejmene a k tomu BEV prispiva. Navic je u BEV teoreticka delsi zivotnost (auta vyrobena po krizi jsou na 150 kkm), tak i tim by se mohlo prispet. Ale to se teprve uvidi.

Napsat komentář