BŘEZEN 2016: rekordní prodeje elektroaut v USA

Ačkoliv rok 2015 neskončil v co se týká prodejů elektroaut zrovna slavně, letošek by to mohl napravit. V březnu se tam prodalo rekordních 13 725 aut do zásuvky.

Elektromobil Tesla Model X patřil v březnu k nejprodávanějším na americkém trhu
foto: Tesla Motors

Téměř 14 000 prodaných aut na elektřinu ostře kontrastuje s 6191 kusy a 7751 kusy elektromobilů a plug-in hybridů prodaných v lednu a únoru. Je to také o 32,7 % víc než za březen 2015, kdy to bylo 10 341.

Zdaleka nejvíc se v březnu prodalo ve Spojených státech elektromobilů Tesla Model S, plných 3990. Následuje nový Chevrolet Volt (1865), Tesla Model X s 1860, Nissan Leaf s 1246, Ford Fusion Energi s 1238.

Automobilka Tesla se díky prodeji celkem 5880 aut Tesla Model S a Tesla Model X dostala na první místo žebříčku výrobců. Navíc se jí podařil neuvěřitelný kousek s dnes už více než 400 000 rezervacemi nového elektromobilu Tesla Model 3.

Mnozí proto odhadují, že prodej klasických elektromobilů jako je Nissan Leaf, BMW i3, Volkswagen e-Golf či Kia Soul EV bude klesat právě na úkor očekávaných vozů Tesla Model 3 a Chevrolet Bolt. Ty totiž nabídnou dojezd přes 320 km na jedno nabití, zatímco ostatní stále nabízejí dojezd od 130 km do 250 km.

74 Comments on “BŘEZEN 2016: rekordní prodeje elektroaut v USA”

  1. U elektromobilov by sa mali
    U elektromobilov by sa mali uvádzať dojazdy minimálne dva a to pri 25 stupňoch a pri mínus 10.Leaf pri 25 stupňoch nech tých 15kWh…zima mínus 10 tak 23kWh. Diaľnica pri 25 stupňoch je zhruba rovnaká ako jazda pri mínus 10…dialnica v zime je až 30kWh. Elektromobilu skratka v zlých podmienkach.. Zima/diaľnica stúpa spotreba až o 50%.
    Mne to vychádza tak že EPA je správna pre jazdu pri 25 stupňoch a EPA v mílach teda pre leaf 107 míľ je bez prevodu na km.. Dojazd v zime po diaľnici.. Teda 107km.

    1. To by bylo už
      To by bylo už zavádějící. Ano, rozdíly tam samozřejmě jsou, ostatně jako u každého vozu s libovolným pohonem, když musíte topit, prodírat se deštěm nebo sněhem, jste na zimních pneu a ještě jedete po sněhu. Ovšem to topení i baterie se hodně zlepšují. Tam kde Peugeot Ion má při zatopení/klimatizaci z papírových 150 km ztrátu ihned 20-30 km dojezdu, tam Vám Nissan Leaf ročník 2015 ukáže +-10 km a Kia Soul EV se už pohybuje v jednotkách km.
      Spíše by se mi líbilo – a s oblibou to ještě kdysi motorističtí redaktoři při testech uváděli – při jaké rychlosti má auto nejnižší spotřebu. Díky SW Canion a HW vychytávce zapojené pod volant Peugeotu Ion zjistili majitelé, že nejlepší poměr spotřeba versus ujetá vzdálenost je pro něj 66 km/hod. Jak taková krabička a na ni přes Bluetoth napojená aplikace v mobilu funguje najdete třeba zde na Kiwiev.com, Novozélanďan z Bratislavy http://kiwiev.com/damage-data-and-preparing-the-electric-car-for-winter/

      1. Leaf 30kWh po dialnici (130)
        Leaf 30kWh po dialnici (130) v zime (-10) cca 107km teda to čo uvádza EPA bez prepočtu.
        Čo ukazuje dojazdový počítač je mi jedno..mna zaujíma skutočný dojaz a ak dakto tvrdí že zima uberie 10km tak zavádza.
        Dialnica (130) uberá 50km a to isté aj zima (-10)..
        Leaf 30kWh prejde tak 200km z lahkou nohou bez klími,kurenia a dialnice. Všetko ostatné uberie z dojazdu…najviac zima+dilanica.

  2. nemyslim si ze Tesla 3 nejak
    nemyslim si ze Tesla 3 nejak vyrazne ohrozi prodeje stavajicich modelu ktere se prodavaji, spise jen automobilkam ukazala jakym smerem se v pristich 2 letech ubyrat s cenotvorbou na ruznych modelech EV, aneb 100 lidi 100 chuti a to ze se nekomu Tesla 3 libi neznamena ze si ji pobezi koupit tech asi 100 milionu zakazniku co si kazdy rok kupuji nove auto, i pul milionu rezervaci (pokud by jsme to brali jako pul milionu prodeju) znamena celosvetove jen 0.5% celosvetovich prodeju aut, ne to proste neznamena ze najednou prozre 100 milionu kupujicich a pobezi stat frontu k Teslastoru

    ono Leaf je na trhu nejakych 5 let a proste se musi jiz zvazovat jeho nastupce (prumerny zivot jedne generace modelu je 7-8 let), diky modelu 3 mozna prijde o chlup drive, tedy treba po tech 7 letech v roce 2017, a mozna i diky tesle 3 bude mit vetsi dojezd a tedz i kapacitnejsi baterie ney se puvodne planovalo

    novejsi EV typu Golf, Focus a dalsi jen nasledovali to co nastolil Leaf a vpodstate se prizpusobyli a jejich dalsi generace jiz bude jiste pokukovat take po Boltu a Modelu 3 ac je Model 3 vlastne o tridu vejs a mel by konkurovat autum vyssi kategorie

    ja predpokladam ze automobilky ten narychlo menili plany a koncem 2017 se dockame vicero prekvapeni a ne jen zahajeni vyroby tesla Modelu 3

    1. Jestli ten zajem o ostatni
      Jestli ten zajem o ostatni znacky aut bude stejny jako zajem o jizdu elektromobilem v Ostrave na vystave, tak se ostatni automobilky nemaji na co tesit. Kluci s ostatnimi elektromobily museli lidi doslova premlouvat, aby se svezli jinym autem nez Teslou. A bylo mi jich lito, protoze jejich obetavost vozit lidi zdarma je uctyhodna. Ja osobne bych se povozil ve vsem co se nabizelo, ale lidi neeee, jen TESLA TESLA TESLA. A lidi radeji cekali ve fronte a hrnuli se nam do Tesel a pak nekteri chteli treba i blinkat 😀 😀 😀

        1. Tak to bych s Vámi pane
          Tak to bych s Vámi pane kolego nesouhlasil. Lidé byli v šoku, když si zkusili menší elektromobily. Z jejich zrychlení, živosti a plynulosti jízdy. O tichu bez vibrací a jedů nemluvě. Dokonce paní, které je ve spalováku s řazením po 10 minutách špatně od žaludku, zvládla s velkým překvapením pro sebe i manžela 20 minut předváděcí jízdy Peugeotem Ion „bez pytlíku“. Už ví, že jejím dalším autem bude jednoznačně elektromobil.
          Asociace pro elektromobilitu ČR

          1. Dle mého názoru velká
            Dle mého názoru velká škoda, že si lidé nevyzkoušeli i ostatní auta. Obzvláště pokud jsou pro ně tyto vozy daleko dostupnější. V této souvislosti jsem několika lidem, které jsem včera svezl zmiňoval svoji zkušenost, kdy jsem ve svém předchozím Renaultu Fluence Z.E. svezl majitele dieselového Fluence. Ten ještě půl hodiny rozdýchával, jak obrovský rozdíl mezi vozy je.
            PS: Měli bychom zvolit následující taktiku: Tesly budou jezdit na autodromu, kde mohou předvést rychlou jízdu a kyvadlovou dopravu na místo budou zajišťovat ostatní elektro auta.

                1. Je, o tom žádná. Letos
                  Je, o tom žádná. Letos tam pan Vlk ukazoval jen zrychlení z nuly. Tiché, bez smradu a vibrací. Minulý rok vyjížděl pan Kubiš předvádět Teslu v praxi na sousední D1.

          2. To jsme si možná tak
            To jsme si možná tak trochu nerozuměli. Podle mě u člověka, který v elektromobilu dosud neseděl, je třeba rozlišovat „před tím“ a „po tom“. Pokud někdo nemá zkušenost s jízdou v EV a dosud je jen okukoval zvenku, tak samozřejmě většinu lidí zaujme především Tesla. Pokud koukne dovnitř, opět Tesla – ten obří displej je prostě impozantní. Proto ty fronty. Ostatní EV jsou zvenku i zevnitř téměř jako normální auta. V tu chvíli, „před tím“, se v jejich očích svezení s Leafem, Kiou nebo nakonec v podstatě i I3-kou se od normálního auta zas tak moc neliší. Ovšem Tesla, to je jiný kafe – na první pohled. Samozřejmě jen do té doby než se lidi posadí do takového menšího EV a zkusí na vlastní kůži jízdu a především zrychlení. Prostě jak se říká „dokud to nezkusí, tak to nezjistí“. Na rozdíl od nás oni to ještě neví, o co přicházejí. 🙂
            Je to něco podobného, jako když se na leteckém dnu na stojánce všichni hrnou do F-16ky nebo do Gripenu… a přitom ani v Delfínovi by jim při letu nestačily pytlíky. 😉

      1. to je uplne to same jako
        to je uplne to same jako kdys jsou na autosalonech jizdy treba s nejlevnejsim Ferrari a proti tomu jizda s beznym mainstremem, u toho Ferrari jsou fronty delsi nez na samotnej autosalon a u mainstremoveho treba Golfu R neni ani fronta a stacej to tak nejak odjezdit prubezne

        byl jsi treba nekdy na dnech Mercedes na AMD Brno? tam vozej po okruhu s AMGckama piloti a obcas mezi nima bejvaj znami jezdci typu Gary Paffett nebo i Enge, a schvalne si typni na ktere z tech pilotu lidi stojej aby se snima svezli a to ikdys je sveze treba v obycejnem C63 a jinej neznamej pilot treba v AMG-GT, nojo na toho znameho pilota 🙂

      2. Také jsem na
        Také jsem na „elektrokráských“ byl a můžu potvrdit že o Teslu byl zájem jednoznačně největší, (ostatní ale taky jen nestály) takový Kaipan se taky docela najezdil a nestál moc dlouho na místě. Berte v potaz, že svezení v nabízených Peugeot Ion, Smart-EV nebo Leaf (bohužel na leaf od autobond, který bylo možno i řídit jsme se z důvodu dobíjení nedočkali) není pro spolujezdce tak lákavé jako u Tesly. Kdyby byla možnost tyto „bežná“ elektroauta řídit a né jen sedět na straně spolujezdce, stály by řady i na ně. Ale plně chápu, že tohle soukromý majitel nechce poskytnout a vůbec jim to nemám za zlé. Děkuji Všem, kteří ve svém volné čase jsou ochotni a navíc zdarma takto prezentovat elektromobilitu. Díky také patří skvělému lidskému přístupu pana Kubiše (jak staršímu tak také mladšímu, který seděl za volantem Tesly), oba neměli problém skýmkoli hovořit a odpovídat na zvídavé dotazy ohledně elektromobilů.

        1. Děkujeme za díky, děláme
          Děkujeme za díky, děláme to rádi. Nejsme prodejci elektromobilů, jsme nadšenci pro elektromobilitu.
          Kdo to nestihnul, budeme jezdit ještě ve středu-pátek odpoledne a pak celý víkend od 11 hodin. Skladbu vozidel nemohu 100% slíbit, ale příslib je minimálně Peugeot Ion, Smart ED a ED cabrio, Stromos a Nissan Leaf.
          Lidé opravdu většinově čekali na Teslu a byli v šoku, když si zkusil menší elektromobily, že zrychlení, živost a plynulost jsou obdobné. O tichu bez vibrácí a jedů nemluvě.
          Asociace pro elektromobilitu ČR

    1. Benzina Vystrkov – foto
      Benzina Vystrkov – foto ePavla z min.pondělka:
      http://epavel.rajce.idnes.cz/SC_Vystrkov/

      Zajímavý je poslední obrázek:
      http://epavel.rajce.idnes.cz/SC_Vystrkov/#DSC_0429.jpg
      Jsou vidět SC pro Tesly, takže na opačné straně by měly být stojany CHAdeMO/Combo/Mennekes. Pokud by byly orientovány zrcadlově, symetricky k ose celé stanice, tak by k nim mělo být možno zajet „po čumáku“, což by mi vyhovovalo. 🙂

            1. Samozřejmě, s Leafem je to
              Samozřejmě, s Leafem je to přesně tak, jak mi to vyhovuje.

              Tak mě napadlo, že kdyby byly stojany CHAdeMO/Combo/Menenekes přesně v tom místě a s úplně stejnou orientací, jako jsou SC pro Tesly, tak i3 apod. si najedou kousek před stojan, couvnou a jsou zadkem u konektoru. Kdežto my bychom se de facto museli otáčet do protisměru. Proto jsem psal, že doufám, že CHAdeMO/Combo/Mennekes budou orientovány zrcadlově, symetricky k ose celé stanice. Jinak by to byl docela opruz, otáčet auto do protisměru a pak zase zpátky. Ale kdoví, třeba budou 3 stojany pro najetí zepředu a 3 stojany naopak pro zacouvání. Bylo by to logické a prostorově by to taky mohlo vyjít.

              1. V současnosti byla a je
                V současnosti byla a je cesta kolem staveniště jednosměrkou proti hod.ručkám. To se asi zachová a nebude problém s pří/odjezdem. Sice na cestě na straně DS je čerpání CNG, ale to asi nějak vymysleli.

                Teď trochu kalkuluji cestu Pha-Brno.
                Z Phy na 90.km je to 97km a celkem do kopce, tož jízda dnešními lupínky musí být akorátní, zvlášť, pokud by z Phy bylo nabito 80%. Od Vystrkova do Brna je to 105km a z kopce, to s 80% vyjde. Horší to bude naopak z Brna k Vystrkovu.
                V červenci to průbneme…

                1. Showroom SuC ? Tak to mne
                  Showroom SuC ? Tak to mne teda podrz…To bude prvni na svete..

                2. Jaks přišel na to že
                  Jaks přišel na to že Showroom?? Jaký máš zdroje, odkaz foto prostě něco by nebyl?? 🙂

                3. Nevím, prostě sídlo
                  Nevím, prostě sídlo nějaké firmy a na jejím parkovišti pak bude SC. Někde bude stavební povolení s popisem stavby…

                4. možná, každopádně je to
                  možná, každopádně je to soukromá aktivita, oficiální TESLA je jen SC

          1. Jistě že je stavba TESLA
            Jistě že je stavba TESLA SC PRAHA VÍDEŇSKÁ 360 MOTOREST U KRBU ve fázi přípravy stavby – admin budova, to už se tady probíralo mnohokrát…

            hybrid.cz/tesla-supercharger-v-praze-na-videnske
            hybrid.cz/prvni-cesky-tesla-supercharger-uz-se-stavi-v-praze-na-videnske
            vestec.cz/wp-content/uploads/2015/03/%C4%8D.-2015_12_116.pdf

            ALE MĚ ZAJÍMÁ ČERSTVÝ FOTO !! nebo tam zas budu muset poslat agenta :))

      1. hele ja tam taky ještě
        hele ja tam taky ještě nebyl a nežebych byl debil ale od toho mam strejdu googla a jeho streetview 😉 PS: kamkoli na světě prstem na mapě …

        google.cz/maps/@49.5219713,15.3483088,3a,75y,271.06h,76.55t/data=!3m6!1e1!3m4!1shTgkfwu4y55SU9fsBQpqEw!2e0!7i13312!8i6656!6m1!1e1

  3. Tato věta:
    „Mnozí proto

    Tato věta:
    „Mnozí proto odhadují, že prodej klasických elektromobilů jako je Nissan Leaf, BMW i3, Volkswagen e-Golf či Kia Soul EV bude klesat právě na úkor očekávaných…“
    je pro nás malinkatou nadějí, že zmíněné (a třeba i další typy) by mohly přijít s nižšími cenami anebo alespoň zkrátit lhůty přijití na trh s modely obdobného dojezdu jako TM3. Konkurenci hurá.
    No, ale to ukáže čas.

  4. Zdravim vsechny E-fandy. Mam
    Zdravim vsechny E-fandy. Mam dotaz ohledne Tesly S.
    O vikendu jsem byl v OV na Elektrokrasky a vsiml jsem si, ze na zadnich kolech ma model S dva brzdove trmeny. Vi nekdo k cemu slouzi ten druhy podstatne mensi trmen ?
    Jeden chlapek v obleku udajne patrici k tomuhle stanku mi tvrdil, ze pomoci toho trmenu Tesla rekuperuje, a to tak, ze teplo vznikle pribrzdovanim toho trmenu premenuje na elektrickou energii. Nevim tedy ,zda dotycny vtipkoval (i kdyz se tak netvaril), nebo vedel uplny kulovy, tak aspon neco vypotil, protoze mi se tenhle argument jevi jako totalni nesmysl !!!

        1. myslíš tamhletoho malýho
          myslíš tamhletoho malýho rudýho palchanta? 🙂

          d2odvx3v4cbpyu.cloudfront.net/wp-content/uploads/2014/07/MGP-Tesla-Red-Brake-Calipers-Covers-6.jpg

          tady toho?

          services.edmunds-media.com/image-service/media-ed/ximm/?quality=85&image=/non-make/fe/fe_917126_600.jpg

          To je brzdový vyvažovací třmen jednopístovými posuvným měřítkem (žlutá) je elektricky ovládaná parkovací brzda Brembo, nic víc 🙂

          edmunds.com/car-reviews/track-tests/2012-tesla-model-s-signature-performance-suspension-walkaround.html

          kcc-hho.webnode.cz/elektromobil/tesla-model-s/

        1. Pane Horčíku od vás bych
          Pane Horčíku od vás bych to nečekal. Ptají se na reálný dojezd. Je jedno jestli to nekdo bere podle EPA, NEDC, PEDC, ESA, ČEZU, či úplně jiné normy.

          Všichni VĚDÍ, včetně Vás, že dojezdu podle NEDC nejde normálně dosáhnout.
          EPA je reálnější, ale stejně se musi 10-20% odečíst.

          Tj na otázku jestli se dá dnes koupit eauto s dojezdem 250 je bohužel stále odpověď záporná.
          První eauto s tímto dojezdem se má začít prodávat na konci roku (Bolt) . Další za 2-3 roky (TM3) .

          Bohužel, bohuzel….

          1. Nový Nissan Leaf bychom už
            Nový Nissan Leaf bychom už zítra měli mít konečně na test, takže těch avizovaných 250 km prověříme. Samozřejmě nepočítám s tím, že by to auto zvládlo – předpokládám spíš 220 km až 230 km. Na druhou stranu, i dojezd Boltu a Modelu 3 je zatím znám pouze dle avizovaných odhadovaných dojezdů dle EPA.

            1. Pane Horčíku, na nový
              Pane Horčíku, na nový Leaf jsem zvědav.

              Ale já osobně bych nečekal ani těch 220, když to porovnám se starším Leafem, když jsem s ním jel. Tak tam je dojezd udávaný 199, ale stěží to ujelo 160. Normální dojezd byl maximálně 150, ale průměrně počítač ukazoval 140-150. Tj. když to převedu na dojezd 250, tak mínus 1/4 dává reálný dojezd kolem 190.

              Docela bych pochyboval jestli ujedete 200km. To jsem opravdu zvědavý. Já tipuji, že ne :-)))
              Anebo ano, ale rychlostí maximálně 60 km/h, nebo v nějakém hodně úsporném režimu, což ale není o co stát.

            2. pane Horčíku, Leaf 30 jsem
              pane Horčíku, Leaf 30 jsem měl na týdenní test jednou v únoru a jednou v dubnu. Při teplotách pod nulou a při „normální“ jízdě auto ujede cca 130-140km (bez ohledu na topení). V dubnovém testování byl dojezd cca 140-160km běžná jízda, 180-190km „lehká noha“. Samozřejmě jsem bral dojezd, kdy Vám zůstane kapacita baterie alespoň 13% (což je u Leafa30 hranice pro signalizaci nízkého stavu baterie). U stavu 0% je dojezd o něco vyšší, ale v praxi nepoužitelný.
              O doslova lživých informacích od Nissanu ohledně dojezdu svědčí už jen to, že uvádí ve svých materiálech normovanou spotřebu a dle stejné normy uvádí také dojezd – 24kwh spotřeba 15kWh/100km – dojezd 199km, 30kWh – spotřeba 15kWh, dojezd 250km. Tyto hodnoty spolu už na první pohled nekorespondují ani u jedné varianty Leafu.
              Dojezd 220-230km je normální jízdou nedosažitelný. Musel byste jet s průměrnou spotřebou 11,7 kWh/100km a to až do úplného vybití a zastavení auta.

            1. Čím? Vy jste taky koukám
              Čím? Vy jste taky koukám zklamal. Neumíte číst?
              Pitii se ve svém příspěvku ptal na reálný dojezd. P. Hořčík mu odpověděl, že Nissan podle NEDC má 250 km, i když sám nejlépe ví že je je to nesmyslný údaj, resp přímo lživý údaj. Co je na tom nepochopitelného?

              Kdyby tohle napsal nějaký neznámý nevědomý anonym, tak ještě beru, ale p. Hořčík?

        2. Bohužel (nebo bohudík) EPA
          Bohužel (nebo bohudík) EPA není NEDC.
          NEDC je, troufám si říct, podvod a nesmysl jako blázen.
          Nový Leaf s 30kWh aku má dle EPA dojezd 107 mil, což je cca 172 km!
          V USA si holt kvůli možnosti žalovat cokoliv (někdy i nesmyslné paradoxy) nedovolí lhát o dojezdu tak, jako v EU. Zde je klamání spotřebitele na denním pořádku, že?
          Takže s udávaným dojezdem 250 km dle NEDC bych vůbec neuvažoval, neboť je o pouhých zhruba 25-30% mimo realitu a za dojezd okolo 175-200 km budeme všichni rádi.
          A propo, nechystala se snad nějaká úprava tohoto normovaného cyklu, aby více odpovídal realitě?

        3. No mě šlo hlavně o to
          No mě šlo hlavně o to zdůrazdni jedno. V článku porovnáváte dojezd 320 km Bolta a T3, který je podle normy EPA s dojezdej 250km který je podle normy NEDC. Jak už taky kdosi psal podle normy EPA je dojezd Leafu 30kWh 172km! Uplně mě vytáčí, když vidím elektromobilové analfabety porovnávat takto dojezdy, ale když to vidím přímo v článku na hybridu tak mě vře krev v žilách. Takže článek si upravte následovně a přestaňte mást už tak dost zmatené čtenáře:

          …Ty totiž nabídnou dojezd přes 320 km na jedno nabití, zatímco ostatní stále nabízejí dojezd od 100 km(Peugeot iOn) do 172 km(Nissan Leaf 30kW)….

Napsat komentář