Americký start-up Zoox představil koncept elektrického vozu Boz, který je od počátku navrhován jako plně autonomní (robotický) dopravní prostředek. Podle tvůrců má auto vyrazit na cesty již v roce 2021.
foto: Zoox
Do médií několik týdnů či měsíců prosakují zprávy o úspěšných testech autonomních vozidel v ostrém provozu. Připomeňme doslova přelomový test robotického auta Mercedes-Benz S 500, které se zcela samostatně pohybovalo a orientovalo v ostrém silničním provozu.
Podle všeobecného mínění není daleko doba, kdy dojde k masovému rozšíření autonomních vozidel. Například Jeff Klei, regionální ředitel Severoamerické dohody o volném obchodu NAFTA, odhadl na setkání Connected Car Expo časový harmonogram zavádění robotických vozidel do provozu.
foto: Zoox
V roce 2016 dorazí na trh částečně autonomní vozidla – např. vozidla kontrolující správný rozestup mezi vozidly, případně samostatně brzdící. V roce 2020 se na trhu objeví vysoce samostatná a v roce 2025 plně autonomní vozidla.
V současné době americký Národní úřad pro bezpečnou silniční dopravu NHTSA definoval pět úrovní robotických vozidel. Level 0 je nulová autonomie, Level 1 jednoduchá, Level 2 pokročila a v Levelu 3 se nacházejí téměř autonomní vozidla, jenž ale stále vyžadují určitou bdělost řidiče.
foto: Zoox
Nejvyšší metou je pak Level 4 – plná autonomie. Americká NHTSA definovala Level 4 takto: „Plně samo-říditelná autonomie: Vozidlo je navrženo, aby provádělo všechny kritické bezpečnostní funkce a monitorovalo stav vozovky po celou dobu jízdy. Tato konstrukce očekává, že řidič bude zadávat pouze cíle cesty a navigační údaje, ale neočekává se, že bude k dispozici ovládání vozu kdykoliv během jízdy. To platí pro obsazená i neobsazená vozidla.“
Právě do Levelu 4 míří vozidlo Boz. Start-up Zoox automobil Boz navrhuje od počátku jako první čistě autonomní vozidlo bez řídicích prvků. Pokud máme vzít doslova význam slova „automobil“, tedy „samostatně se pohybující pozemní dopravní prostředek“, Boz může být jedním z prvních skutečných automobilů.
foto: Zoox
Ač cíle Zoox jsou ambiciózní, riziko neúspěchu je obrovské. Nesmíme se divit, pokud po roce 2013 o start-upu Zoox již neuslyšíme. Obecně pouze pár procent start-upů přežije první rok a půl své existence. Každopádně automobil Boz je doslova studnici nápadů a skvělým náhledem do blízké budoucnosti osobní dopravy.
Výchozím rysem vozidla Boz je čtyřmístná prostorná kabina, kde sedí dvojice pasažérů proti sobě. Veškerá další konstrukce a vzhled je uzpůsoben faktu, že auto neřídí člověk. Chybí tak čelní a zadní sklo a jakékoliv (klasické) řídící prvky – „řidič“ pouze zadává cílové místo nebo volí trasu.
foto: Zoox
Chybějící skla dávají autu několik výhod. Auta Boz je nižší než klasická auta, což přispívá k lepší stabilitě a aerodynamickému odporu. Nižší tepelné ztráty umožňují instalaci méně energeticky náročné klimatizace a topení. Odpadá také potřeba stěračů a odmlžování.
SOUVISEJÍCÍ ČLÁNKY
Nissan testuje robotická auta v reálném provozu
Dalším charakteristickým rysem vozidla Boz je možnost oboustranné jízdy. O pohon se stará čtveřice elektromotorů, po jednom v každém kole. Elektromotory mohou bez problému běžet na plný výkon v obou směrech. Pokud například narazíte na ucpanou cestu, nemusíte se komplikovaně otáčet. Auto se prostě přeorientuje a pojede „pozadu“.
Konstrukce auta je ve své podstatě jednoduchá. Základem je sendvičový dutý rám a karbonový plášť. Baterie jsou rozdělené do čtyřech sekcí, každá u jednoho kola. Nenajdeme zde spalovací motor, převodovku, transmisi ani komplikované řídící prvky, nebo komplikované rozhraní člověk-stroj (palubní deska). Veškeré ovládání vozu se děje přes malý ovládací a informační dotykový displej.
co je na tom krasnyho ? chci
co je na tom krasnyho ? chci ridit vzdycky ! miluju rizeni.. nechci aby tohle nekdy existovalo !
Abych si zase přisadil
Abych si zase přisadil políček designerům dnešních elektromobilů velkých automobilek, tak pokud už tedy z nějakého důvodu trváte na tom, že elektromobil musí vypadat jinak než spalovák, tak by to mělo vypadat asi nějak takhle.
Krasa! Viem si predstavit
Krasa! Viem si predstavit male vozitko len pre jedneho cloveka, kde si len lahnem, dam si „walkman“ alebo Oculus Rift a cestou do prace sa este aj zabavim.
Pohádky, ale tak to
Pohádky, ale tak to určitě nebude – auto pro 1 člověka.
Až tato robotická auta začnou v provozu jezdit, tak na Zemi bude 11 miliard lidí a nikdo nebude schopen vyrobit byť jen pro polovinu lidstva takový počet aut. O bateriích ani nemluvě.
A komunikace by již nyní musely být k takovému účelu budovány. U nás jsou zatím jen horší a horší.
Vaši vnuci a potomci spíš budou mít problémy čeho se najíst a napít ale možná se nají svých snů.
A vy tedy pro jistotu
A vy tedy pro jistotu žádné potomky nemáte, když používáte označení „vaši potomci“?
To je fakt pěkný, žádné
To je fakt pěkný, žádné ovládací prvky. Nic složitého jen skřínka s počítačem 🙂
„V roce 2016 dorazí na trh
„V roce 2016 dorazí na trh částečně autonomní vozidla – např. vozidla kontrolující správný rozestup mezi vozidly, případně samostatně brzdící.“
Asi jste se sekli, už pár let jsou auta splňující tuto definici na trhu. Běžně udržují rychlost, brzdí a někdy se i drží v jídních pruzích. Věšinou to je ale použitelné jen na dálnici nebo silnice s dobře namalovanými pruhy.
Hlavne at je mozna luzkova
Hlavne at je mozna luzkova uprava. To by se potom jezdilo na dovolenou k mori pres noc. A treba i na vikend. Nebo i na otocku. Proc spat v hotelu kdyz se muzu pohodlne vyspat na ceste v aute.
Krása, snad se toho ještě
Krása, snad se toho ještě dožiju 🙂