BMW věští konec spalovacích motorů, potvrzuje vývoj vodíkové auta

Britský magazín Autocar o šéfa marketingu BMW Iana Robertsona vyzvěděl, že nedávné spekulace o vývoji vodíkového auta se zakládají na pravdě. Bavorská automobilka dokonce začne v blízké budoucnosti auto na vodík testovat.

Mohlo by první auto na vodík od BMW být rodinný minivan/crossover i5?
foto: Autocar.co.uk

Toyota a BMW uzavřeli smlouvu o užší spolupráci s v oblasti vodíku už v lednu 2013. O rok dříve podobnou smlouvu uzavřelo BMW s General Motors. Na konci léta se proto začalo spekulovat o BMW i3 s pohonem na palivové články.

BMW přitom koketovalo s vodíkem mnohem dříve. Vždyť jeden z prvních článků magazínu Hybrid.cz se točil kolem vodíkového BMW 7. Tehdy ještě ale motory BMW vodík přímo spalovaly. Od té doby technologie naštěstí pokročila značně kupředu.

To ostatně přiznává pro Autocar.co.uk i sám Robertson. Ten řekl, že BMW bude i nadále investovat do vodíku, výsledkem čehož bude malá produkce testovacích aut na vodík, které by měly potvrdit, že vodíkové technologie fungují.

Skutečným problémem ale podle něj není to „co oni mohou vyrobit“, ale infrastruktura a to zda je možné ji vybudovat tak, aby kolem ní mohla vzniknou vodíková ekonomika. Navíc Robertson vzápětí dodává, že aktuální vývoj v oblasti lithium-iontových baterií slibuje zcela zásadní pokroky během následujících deseti let.

A jakmile bude těchto pokroků dosaženo, bude jasné, že se už nevyplatí investovat do ničeho jiného než elektropohonu – čímž se vývoj ještě dále urychlí. Roberston si myslí, že čas, kdy se zcela přestane investovat do spalovacích motorů, není „relativně“ příliš daleko.

Už v srpnu 2011 jsme informovali, že BMW pracuje na nových autech i4 a i5. V půlce letošního roku se ukázalo, že BMW i5 by mohl být rodinný elektrický minivan. A není úplně nemožné, aby jezdil na vodík…

Toyota, která s BMW na vývoji vodíkových aut úzce spolupracuje, aktuálně představila první sériově vyráběné auto na vodík v podobě modelu Toyota Mirai. Oponentem vodíkovému pohonu je dnes většina elektromobilního světa včetně např. , který o vodíkových autech prohlásil, že je to kravina.

17 Comments on “BMW věští konec spalovacích motorů, potvrzuje vývoj vodíkové auta”

  1. Ta zvýrazněná věta
    zda

    Ta zvýrazněná věta

    zda je možné ji vybudovat tak, aby kolem ní mohla vzniknou vodíková ekonomika

    je opravdu dokonalá 😀

    To by mě opravdu zajímalo, proč se zaměřují na technologii, u které bude potřeba vybudovat celou infrastrukturu, místo aby se zaměřily na technologii, kde už infrastuktura vybudovaná je 😀

    1. Já si myslím, že tady jde
      Já si myslím, že tady jde o business, čím složitější to bude, tím více společností se na tom může podílet. Jde o technologie budoucnosti a každá země bude chtít, aby se z alternativních pohonů a alternativních zdrojů energie stalo veliké průmyslové odvětví, které zaměstná množství firem, lidí a poskytne také možnost zisků z investic. Za vším prostě hledejte peníze a to jak je vydělat.

      1. Při výrobě a recyklaci
        Při výrobě a recyklaci bateríí se také uživí spousta lidí.

        Spíš je to o tom, že baterie se budou špatně danit – ono když si někdo koupí baterii za 300 000,- z čehož je DPH cca 60 000,- a bude je používat 10 let, tak se to v daních projeví asi tak 500kč /měsíc.
        Na spotřební dani z benzínu dám za měsíc od 1000kč nahoru a k tomu ještě daň z pořízení auta.

        A spotřební daň s paliv zatím ministersstvo neumí nahradit (ono se blbě přiznává, že se z benzínu a nafty vybere 100 mld ale na opravy silnic/železnic jde jen 40 mld)

  2. vodik tu ale nefiguruje ako
    vodik tu ale nefiguruje ako zdroj ale ako medium.

    to je ako parny stroj, aj ten nie je na paru ale na -v tej dobe, uhlie, svietiplyn, ..seno.

    bavme sa o povode energie a efektivite konverzie / odpadnych materoaloch pouzitych ako zdroj a pod. to je pripad benzinu, je to odpad pri spracovani ropy.

    takze auto na vodik, nie je autom na vodik, detto auto na elektrinu nie je autom na elektrinu.

    mame tu auta na ropu VS auta na uhlie a atomovu energiu (podiel vody, vzduchu a slnka je nic).

    malo sa prezradza aky podiel v tepelnych elektrarnach a priemyselnych tovarniach predstavuje zemny plyn voci uhliu.
    Ale podla toho aky to bol zahul a vsetko sa zacalo v momente odstavovat a slo do nudzoveho rezimu ked stopli plyn, myslim ze je to nadpolovicna zavislost.

    V tomto svetle vyzera „boj“ vodikovej a bateriovej strany ludi ako naivne babkove divadlo. treti vyhrava.

  3. Odkaz
    Odkaz http://portal.sda-cia.cz/stat
    Registrace nových OA v ČR za rok dle paliva – Značky 1-11/2014
    (TESLA-S NENÍ UVEDENA individuální dovoz není monitorován ? Není členem SDA )
    BMW 62KS ? VW 45ks? Nissan 28ks?
    Podle těch stránek bylo v roce 2013 přihlášeno do registru 25 elektromobilů. V období od 1-11/2014 přihlášno do registru 151 nových elektro vozidel což je 0.09% s celkového počtu nově příhlášených .Samozřejmě Chybí Prosinec 2014 kolik jich asi ještě přibude ? Také je tam uvedeno že do registru bylo přihlášeni od roku 2012 víc jak 1000 osobních hybridních automobilů .

  4. OPEC, Rusko a ostatni
    OPEC, Rusko a ostatni olejari pujdou bzy do h*jzlu. Saudove si nechali udelat studii o cenach ropy na pristich 10 let a vystrizliveli. Cena ropy pujde ekvivalentne k pokrokum v alternativnich palivech dolu. FVE a konverze elektriny na synteticka paliva je mec u hrudi vsech olejovych parazitu, kteri desetileti drzeli cely svet pod krkem. Soudruzi, koncime.

    1. To bolo dosť primitívne.
      To bolo dosť primitívne. Podiel príjmov z ropy a plynu do rozpočtu RU je cca 18%. Nefandím Putinovi, ale USA a EU už vystrieľala pakticky všetku sankčnú muníciu a teraz je na rade Putin.
      Prajem všetkým Šťastné vianoce (v BA nám stojí taký milý bilboard, že „Veselý kapitalizmus a šťastný nový dlh“). Ale to bol môj posledný politicky podfarbený komentár na tejto stránke.

      1. Hlavním exportním artiklem
        Hlavním exportním artiklem Ruska je ropa a zemní plyn, které se společně podílejí na 67 % celkového exportu …

        Příjmy z daní z exportu plynu a ropy přispívají do ruského státního rozpočtu neuvěřitelnými 52 procenty z celkové částky.

        Populace + HDP + … najděte si poměr konvenčních zbraní v EU a v RUSKU (až 50x! více EU) — jaderné zbraně … nesmysl, každý ví, že by to byla konečná…
        =========================================================
        Rusko cca. 140 mil. (HDP: 2,1 bil USD)

        USA 310 mil. (HDP:16,7 bil USD) + EU 510 mil. (16,9 bil USD) + Austrálie 22 mil. (1,48 bil USD) + Kanada 34 mil. (1,82 bil USD) + Japonsko 120 mil. (5 bl USD) ==> 996 mil / 41,9 bil USD

        1. Vodík se v průmyslovém
          Vodík se v průmyslovém měřítku umí vyrábět jen ze zemního plynu. Takže pokud by blázni jako Toyota pokračovali v prosazování vodíkových aut, fosilní vývozci by si mohli nadále mnout ruce. Věřím ale, že pokles cen baterií předběhne vodíkovou infrastrukturu, takže nás to nemusí strašit.

      2. Řekl bych, že naivní a
        Řekl bych, že naivní a hlavně extrémně neinformovaný je především váš komentář. Ale co čekat od zjevného obdivovatele Putina a antikapitalisty 😉
        Za prvé – příjmy z ropy a plynu nejsou 18 %, ale plných 52 % (1. pol. 2014, viz. businessinfo.cz/cs/clanky/rusko-financni-a-danovy-sektor-19087.html) a tento podíl neustále roste.
        Za druhé – žádná vystřílená munice není a sankce by mohly být klidně 10× takové. Ale o sankce tu jde až v poslední řadě, Rusko drtí levné ceny ropy a ty se sankcemi nemají nic společného. A Putin se teď musí především ohánět, aby mu Rubl zase nezačal dramaticky oslabovat a aby propad ekonomiky příští rok byl ještě v nějakých rozumných mezích, protože propadu bude tak jako tak.

        Ale tohle opravdu není politický plátek, nicméně rozvoj elektromobility má i vliv na politiku, a to je neoddiskutovatelné 😉

Napsat komentář