BMW připravuje výrobu aut na vodík

Už pro měla automobilka BMW připraven koncept auta na vodík. Na poslední chvíli jej ale z autosalonu stáhla. Magazín AutoExpress zjistil, že bavorská továrna přesto vodíkové auto chystá.

Vůz BMW i3 nebo jeho nástupce by se mohl stát prvním autem na vodík značky BMW
foto: BMW

Začátkem ledna 2015 podepsaly automobilky BMW a Toyota smlouvu o užší spolupráci v oblasti vodíkových technologií. Bylo to krátce poté, co Toyota představila svou Toyotu Mirai a možná i to mohl být důvod, proč se nakonec v Detroitu vodíkový koncept BMW neukázal.

Podle zdrojů z automobilky BMW, ke kterým se reportérům magazínu AutoExpress podařilo dostat, by mělo být auto na vodík značky BMW další iterací úspěšného elektromobilu BMW i3. O BMW i3 s pohonem na palivové články díky Toyotě se ostatně mluvilo už v polovině roku 2014.

Tehdy se ještě mluvilo o roce 2016. Později se objevily spekulace, že autem na vodík by mohlo být připravované BMW i5 s uvedením v roce 2018. Jenže nedostatková vodíková čerpací infrastruktura je pořád ještě problém, navzdory nedávnému otevření nejnovější vodíkové čerpačky v Německu.

Cleantechnica

28 Comments on “BMW připravuje výrobu aut na vodík”

    1. dane a nemoznost nieco
      dane a nemoznost nieco zdanit, nie je urcite problem.
      pravda je vzdy jednoducha a trivialna. firmy idu len po zisku a

      v tomto pripade ide len o komfort.

      super efektivita, alebo boj za/proti tu vobec nehra ziadnu rolu.
      technologia a ceny jedneho alebo druheho su aj tak na takej urovni, ze je to skratka stale privelmi drahe a plne roznych much.

      o niektorych sa hovori o niektorych nie, ine sa zmlzuju, ide fanusikovia vidiet nechcu a pod.

  1. Vodík má jedinou šanci se
    Vodík má jedinou šanci se částečně prosadit. Pokud se mu to nepovede v nějaké dohledné době (10 let), tak se asi neprosadí nikdy, protože přijdou jiná úložiště energie (vlivem stávajícího rychlého vývoje), která zajistí solidní dojezd a rychlé nabíjení a obří životnost (třeba ekvivalent dnešní titanátových baterií, akorát s podstatně vyšší energetickou hustotou, což je dosažitelné pomocí nanotechnologie).

  2. Když jsem u nedávného
    Když jsem u nedávného článku viděl tu benzínku (pardon vodíkovku), slečnu s hadicí u auta a za ní stojící kamion s cisternou, tedy několika bombami s plynem, pochopil jsem. Pro pravověrného ropáka je vodík něco jako CNG či LPG, a s tím už se na své benzínce smířil. Tak, jako se předtím nerad smířil s tím, že naftu tam začaly brát i osobáky. Taky to byla taková malá revoluce a vášnivě se diskutovalo benzín kontra nafta jako dnes spalovák kontra elektromobil. Jenže ten elektromobil jde dobít kdekoliv, kde je zásuvka. A to ropákovi rozum nebere a dráždí ho to v jeho vidění světa. Slušná auta jezdí na benzínku, nervou se do zásuvky jako pitomý toustovač nebo mobil. A lidi jsou neradi rušeni ze svého klidu a jistot, byť jsou sebebizarnější. No a kde je poptávka, je i nabídka. Tak i pravověrný ropák má možnost pomalu přejít na nějaký druh plynu a doufat, že nebude muset do té nenáviděné „tramvajky“.

  3. Vodík bude mít smysl jen
    Vodík bude mít smysl jen pokud se bude vyrábět z vody, jinak nikoliv, i při nejlepší vůli je dnes účinnost elektrolytické výtoby asi 45-55%, ú palivových článků co jsem se díval asi tak 60% a to se dost hřejí, tedy celkem 30% primární energie. Je to sice stále lepší než u termální akumulace, ale pořád o dost horší než u baterií.

    Výstavba infrastruktury bude zbytečně nákladná, zase to bue omezeno, navíc vodík je látka výbušná, nejspíš nebude smět do podzemních parkovišť, netvrdím že lithiové články vybuchnout nemohou, ale poškození izolace kabelu nemusí mít tak fatální následky jako poškození vodíkové hadice.

    Výstavba stanic pro nabíjení by byla rychlejší, v podstatě skoro ke každému rozbořenému kravínu je přípojka 22kV, to by šlo využít, silice jsou také hustě překříženy linkami 22kV, opět by nebyl problém. Navíc se může dobíjet doma ze zásuvky. Podle mne čistě vodíková auta nemají budoucnost, nanejvýš jako hybridy, které by měly malou vodíkovou lahev jako rezervu.

    Celé vodíkové hospodářství bude ještě mnoho let zjato v účinnosti kolem 30%. Vzhledem k tomu jakou účinnost má elektrárna v Ledvicích tak i termální akumulace by mohla, být v síťových aplikacích efektivnější a na jednotku levnější, než baterie nebo vodík.

    Jestli se do toho začnou valit dotace, tak se to jakože chytne, ale bude to nehání ujetí vlaku tak o deset let, kdy se konečně dovtípí že to byl nonsens.

    Vodíková akumulace je jak jsem již uvedl, neefektivní, v současnosti je nejlepší používat baterie, nebo PVE, pokud bychom se bavili o dopravě, pak tam má smysl uvažvat jen o bateriích, nabící se také možnost ješt stlačeného vzduchu, ale tam je zase roblém s obrovskými tlaky vozidlo s potřebným množství tlakového vzduchu by se asi při proražené nádrže slušně proletělo po okolních zahradách. U síte by to šlo. Pak se nabízí ještě teplná akumulace, ať už v solích, nebo v páře/horké vodě, ale to maximálně jako stacionární, nebo pro lokomotivy, hmotnost je obrovská.

    1. celej vodikovej svet okolo
      celej vodikovej svet okolo dopravy je jen jedna velka dotace a na to take dane automobilky spolehaji, bez tech dotaci by se nato vyprdla davno i Toyota, neb Japonska vlada donich kazdej rok investuje takovej valik, ze by se mnohym z te castky zatocila hlava 😀

      vsechny ale naprosto vsechny vodikove ceparacky byli z vice nez 99% dotovane danou krajinou, od EU prez Japonce az po USA, bez tech dotaci by tam stala tak prazdna bouda, takze az to tem mocipanum nahore co ty dotace rozdavaj dojde, ze poradna sit by stala tolik ze to na danich nemaj sanci vybrat ani za 50 let, tak to preba vzdaj, ale obavam se ze jim to nedojde 🙁 takze ruzne vodikove pokusy tu budou jeste tak 20-30 let a okolo kazde tisicovky maloseriove vyrabenych vodikovich aut bude obri halo

    2. Len za kazdu cenu cokolvek
      Len za kazdu cenu cokolvek napisat, hlavne ze je to proti vodiku co ?
      Na trhu sa nepresazduju veci mirnix dirnix, ale to co je pomerom ceny a vykonu, efektivne.

      Takze dajte sancu vsetkemu, a pockajte comu sa bude darit.

      Ze sa bez podpory a dotacii (cize umeleho zvyhodnovania a modneho tlaku) nedari bateriam ma svoj dovod.

      1. Jsou pouze asi dvě věci,
        Jsou pouze asi dvě věci, které by byly schopny výrazně naklonit misky vah ve prospěch vodíku.

        1) nalezení a zpřístupnění přírodních ložisek vodíku, musí ale takové místo splnit tři podmínky, přítomnost kovů, teplota a voda, jsou taková ale nejsou dostupná lehce, je to spíše teorie.

        2) výrazný pokrok v produkci vodíku, který podstatně zvýší účinnost procesu (s využitím elektřiny samozřejmě)

        Naproti tomu baterie mají již dnes účinnost nabíjení kolem 80%, ve vývoji jsou další typy, které budou mít mnohem lepší parametry než současné, nemusí to trvat dlouho, baterie s tenkým fimem lihia mají být schopné uskladnit až 300Wh/kg. Kvantové, založené na polovodičích, mají mít životnost kolem sta tisíc cyklů. Momentálně se na nich pracuje v Japonsku.

        Navíc pokud nepoužijete k přeměně vodíku palivový článek, opět klesá účinnost, i kdyby se jej podařilo vyrobit, řekněme, s účinností 50%, ale byl spálen v motoru, kde je účinnost asi 35%, pak jsme někde na 17%, musí se tedy vložit skoro 6x více energie. v přípědě palivového článku je to 3,3x více energie, u baterie, kde je účinnost nabíjení, schválně ji podhodnoťme, 75% a elektromotr bude mít třeba 98%, je celková účinnost asi 73%, to znamená že je třeba jen 1,4x více energie.

        V číslech:
        vodík + motor – 1kWm = 6kWe = 12Kč (bez ostatních nákladů)
        vodík + článek – 1kWm = 3,3kWe = 6,6Kč (bez ostatních nákladů)
        Baterie – 1kWm = 1,4kWe = 2,8Kč.

        Toto je s cenou, za kterou je vykupována energie z větrných elektráren.
        Pokud by byla kupována pro výrobu vodíku elektřina za cenu jakou je prodávána zákazníkům, tedy asi 5Kč/kWh, pak jsou ceny následující (stejné pořadí jako minule)
        30Kč
        16,5Kč
        7Kč

        Jediná situace kdy by se sobě mohly ceny energií pro elekromobil a vodík vyrovnat je situace, kdy by se elektromobil nabíjel za 5Kč/kWh a vodík se vyráběl proudem za 2Kč/kWh a samohyb byl vybaven článkem, pak by byl ale rozdíl stále jen 0,4Kč.

        To jsem u vozidla s palivovým článkem nezapočítal účinnost elektromotoru, která by situaci mírně zhrošíla. Ceny uvádím bez dalších nákladů, takže ve vodíku není distribuce, dozor stanice, což by byly další náklady v jeho neprospěch.

        Už možná bude efektivnější z dlouhodobého hleiska skladování energie, bohužel ne v dopravě, skladovat ji v podobě tepla, teoreticky by tomu nemělo nic bránit a účinnost nebude o moc horší než u vodíku, záleží jen na teplotě média. Je možné e by jej to dokázalo dnes ještě překonat, kritická situace, nebo bod zlomu, jak chcete je kolem účinnosti 40%, pro tyto typy akumulace.

        1. oboje je drahe az hroza,
          oboje je drahe az hroza, neschopne startu bez dotacii. pritom Li baterii tak ako PB sa vyrobi obrovske mnozstva, a cena ?
          okrem toho aj elektrinu treba niekde vyrobit.

          toto este takych 20 rokov potrva, nez bude energetika dost zalozena obnovitelnymi zdrojmi, ale pri pohone, neviem neviem, ja ziadnu vyraznu zmenu v dohladnej dobe nevidim, vsade je iba sama tlacenka.

          ani len tie skutre nie su schopne uz ako dlho ? skratka to nefunguje. v skutocnosti nekonkuruje vobec nicim. v sucastnom stave je to vlastne uplne na smiech. nemam pravdu ? (nechapte ma zle, ja som za zmenu ktora niecomu pomoze ale po rokoch ma zasiahla skepsa)

Napsat komentář