BMW představí za dva roky vodíkové BMW X5, s vodíkem má i další plány

Na autosalonu ve Frankfurtu se před rokem představilo vodíkové auto BMW i Hydrogen NEXT. Bavorská automobilka potvrdila, že se malosériově začne vyrábět jako BMW X5 FCV.

Budoucí BMW X5 FCV má disponovat dvěma nádržemi na vodík, každá po 6 kg. Vodíková auta ale zůstanou zatím pro mnichovskou automobilku jen okrajovou záležitostí. Do roku 2023 vstoupí na trh 25 elektrifikovaných modelů BMW, z nichž nejméně dvanáct bude mít čistě elektrický pohon.
foto: BMW

• BMW nabídne vodíkové X5 už za dva roky
• časem by se vodíkového pohonu mohly dočkat také X6 a X7
• sériově vyráběné vodíkové auto ale nabídne BMW až ve druhé polovině dekády

Klaus Fröhlich, člen představenstva BMW AG odpovědný za výzkum a vývoj, aktuálně prohlásil, že „v dlouhodobém horizontu je velmi pravděpodobné, že právě technologie vodíkových palivových článků se stane čtvrtým pilířem naší nabídky pohonných systémů“.

BMW Group pracuje ve spolupráci se společností Toyota na technologii palivových článků od roku 2013. Zároveň ale automobilka připouští, že bude ještě nějakou dobu trvat, než nabídne sériový vůz poháněný technologií vodíkových palivových článků.

Důvodem je především skutečnost, že ještě nejsou splněné zásadní rámcové podmínky. „Z našeho pohledu je zásadní, aby byl vodík jako palivo nejdříve v dostatečném množství a za konkurenceschopnou cenu s využitím zelené energie vyráběn. Potom bude primárně používán tam, kde nelze využít přímo elektrifikaci, jako je například dálková nákladní doprava,“ řekl Klaus Fröhlich.

V současné době také chybí potřebná infrastruktura v podobě rozsáhlé celoevropské sítě vodíkových čerpacích stanic. BMW Group však ve vývoji technologie vodíkových palivových článků nepolevuje.

Společnost využívá čas do vystavení potřebné infrastruktury a udržitelné výroby vodíku k vývoji dostupných vodíkových palivových systémů. BMW Group již nyní má na trhu automobily s pohonem na baterie a již brzy bude k dispozici velmi široká nabídka elektrifikovaných vozidel.

„Palivový článek poháněcí soustavy BMW i Hydrogen NEXT disponuje elektrickým výkonem až 125 kW (170 k),vznikajícím na základě chemické reakce mezi vodíkem a kyslíkem z okolního vzduchu,“ vysvětluje Jürgen Guldner, viceprezident oddělení technologie vodíkových palivových článků a nových automobilových projektů u BMW Group.

Vozidla s vodíkovým palivovým článkem nevypouštějí nic jiného než vodní páru. Pod palivovým článkem je umístěn elektrický měnič, který upravuje napětí tak, aby jím byl poháněn elektrický motor a přebytky zadržela baterie.

Ta je nabíjena rekuperací kinetické energie a současně právě elektřinou z palivových článků. Vozidlo disponuje také dvojicí nádrží s tlakem 700 bar, které společně pojmou šest kilogramů vodíku.

„Tato zásoba zajišťuje dlouhý dojezd bez ohledu na klimatické podmínky,“ dodává Guldner. „Doplnění paliva navíc zabere jen asi tři až čtyři minuty.“

Koncept BMW i Hydrogen NEXT pohání elektromotor páté generace technologie eDrive, který již využívá také BMW iX3. Dodatečný výkon baterie umístěné vzadu nad elektromotorem dodává elektromotoru dodatečnou energii při předjíždění nebo akceleraci.

Celkový výkon vozu tak činí 275 kW. Poháněcí soustava s vodíkovým palivovým článkem bude instalována do malé pilotní série vozů aktuální generace BMW X5, BMW Group ji plánuje představit v roce 2022.

V závislosti na světových trzích a jejich požadavcích BMW Group předpokládá, že pro zákazníky představí první vůz s technologií vodíkových palivových článků nejdříve ve druhé polovině tohoto desetiletí.

BMW Group se angažuje ve výzkumném projektu BRYSON.

Účast BMW Group na výzkumném projektu BRYSON (německá zkratka pro „prostorově úsporné nádrže na vodík se zlepšenou využitelností“) podtrhuje její víru v budoucnost a potenciál technologie vodíkových palivových článků.

Tato aliance mezi společností BMW AG, Mnichovskou univerzitou aplikovaných věd, Leichtbauzentrum Sachsen GmbH, Technickou univerzitou v Drážďanech a WELA Handelsgesellschaft mbH usiluje o rozvoj průkopnických vysokotlakých zásobníků vodíku.

Ty mají být navrženy tak, aby umožňovaly snadnou integraci do budoucích univerzálních architektur vozidel. Cílem projektu je vývoj nádrží s plochým tvarem.

Projekt, který bude probíhat po dobu tři a půl roku a bude financován Spolkovým ministerstvem hospodářství a energetiky, pomůže také snížit náklady na výrobu vodíkových nádrží pro vozidla s palivovými články, což jim umožní efektivně konkurovat vozům poháněným bateriemi.

tisková zpráva

47 Comments on “BMW představí za dva roky vodíkové BMW X5, s vodíkem má i další plány”

    1. Tak treba Martin Frei ze Sveta motoru. Mel tak presvedcivy
      Tak treba Martin Frei ze Sveta motoru. Mel tak presvedcivy vystup narozdil od obhajce elektromobility, ze i mi vysokoskolsky vzdelani kamaradi jsou tez presvedceni, ze BEV je naprd a spravna cesta je vodikomobil. A to, prosim, maji kde nabijet. A rozhodne se nechou bavit o nicem jinem, i kdyz u me vidi, ze to funguje. Prost baterky vydrzi 2 roky, mozna o mesic dele. 🙂 Takze je to o informovanosti a hotl nekteri informovat neumi a nebo delaji medvedi sluzbu (Leoendula).

      1. Co naděláte, přitom já bych jim nedůvěru v baterie
        Co naděláte, přitom já bych jim nedůvěru v baterie nezazlíval, ale smutné je, že často technicky vzdělaní lidé odmítají zamyšlení nad technikou FCEV, kde palivové články s příslušenstvím asi také nevydrží na věčné časy a bez jediné koruny na údržbu. A to že FCEV kromě palivového článku obsahují také baterii už jde úplně stranou. Nevím kde se v lidech bere ten ideologický odpor k BEV. Myslím že žádnou jinou technologickou změnu lidstvo tak neprožívalo jako to, že jim někdo „chce vzít“ spalovací motor.

        1. Jsem rpesvedcen, ze si jednou kalsicke BEV koupi, mozna az v
          Jsem rpesvedcen, ze si jednou kalsicke BEV koupi, mozna az v duchodu, ale koupi. No a rad bych to pak zjistil, abych mu toto „omlatil o hlavu“.
          Jaksjem psal, nejhorsi na tech blabolech je to, ze je dobry retor a zni tak presvedcive, ze jsem se s kamarady akorat pohdal pri objasnovani tech bludu. Takze elektromobilita je v mem okoli tabu, neumim tak dobre vysvetlovat.

          1. Je zbytečné to vysvětlovat. Stačí jim jen dát do ruky
            Je zbytečné to vysvětlovat. Stačí jim jen dát do ruky leták se svými fakty, ať si to případně odnesou domů a v klidu přečtou. A pak se už jen usmívat jejich diskusím o turbech, lepších olejích, ceně paliva, rychlosti podřazování automatické převodovky a podobných dinosauřinách. Když se chcete zapojit neutrálně, stačí říct tohle elektromobil nemá. když provokovat, tak nepotřebuje. Když chcete útočit, zeptáte se: A k čemu je to dobré? 🙂

          1. Politiku neřeším, ztráta času a nájem mi to
            Politiku neřeším, ztráta času a nájem mi to nezaplatí…
            Ale zrovna Leo postuje docela dost i různých technických info kolem EV i OZE…
            Na druhou stranu se na něj lepí dost trollů….
            Pokud ale normální člověk Leovi položí dotaz tak se v 99procent dočká odpovědi..
            Takže vzhůru do toho a ptejte se ho na T3.. Jistě rád odpoví…

            1. Tak 42 má někdy taky zajímaté informace, ale „zabíjí“ to
              Tak 42 má někdy taky zajímaté informace, ale „zabíjí“ to kritikou elektromobility za každou cenu, u něho se ale domnívám, že se jenom baví reakcemi druhých.Většina majitelů elektromobilů se tady prezentuje zkušenostmi z provozu sama, a pokud ten můj koment četl, tak možná tu rukavici zvedne?

              1. Nevím jak daleko čte Leo všechny komenty, já když se ho
                Nevím jak daleko čte Leo všechny komenty, já když se ho chci na něco zeptat tak to píšu jako odpověď pod jeho komentář.. Pak mu to asi přijde na mail a většinou na ten dotaz odpoví…
                Prolhaneho trolla runnera nemá cenu řešit… Ten už byl tolikrát usvědceny ze lží, že už k němu všichni takto přistupují i když občas může mluvit i pravdu…
                Spíš bude úsměvné pozorovat jak dlouho bude tahat za nos Arta Vandelaye…

                1. Diky za upozorneni na koment od kkk. Jinak bych to ani
                  Diky za upozorneni na koment od kkk. Jinak bych to ani nevedel. Uz jsem mu dal nabidku at se pta co ho na TM3 zajima. Rad odpovim.

                2. Zajímá mě celkové hodnocení plusy/mínusy,
                  Zajímá mě celkové hodnocení plusy/mínusy, zpracování,nájezd ,spotřeba,jízdní vlastnosti atd, nemusí to být na stránky, stačí stručný popis, dík.

                3. Ta sázka by mě taky zajímala, zatím se kroutí jako had,
                  Ta sázka by mě taky zajímala, zatím se kroutí jako had, ale hlavně jde o jeho odhad, že tesla nedá víc než 160 tisíc trojek, ty jeho dlouhodobý odhady, cena baterií, krach tesly atd. jsou taky ůsměvný, ale tam si myslím, že jenom provokuje.

  1. Tak konečně jsem se dozvěděl jak moc nám produkce vodíku
    Tak konečně jsem se dozvěděl jak moc nám produkce vodíku zasírá planetu CO2.

    Je to tolik kolik CO2 vyprodukuje Velká Británie a Indonésie dohromady, tedy 830 milionů tun CO2.
    Padne na to se na to 6 % světové produkce zemního plynu a 2 % vytěženého uhlí. No pak ještě něco padne na stalčování toho vodíku na ty pekelný talky.

    „Demand for hydrogen continues to rise, almost entirely supplied from fossil fuels
    Supplying hydrogen to industrial users is now a major business around the world. Demand for hydrogen, which has grown more than threefold since 1975, continues to rise – almost entirely supplied from fossil fuels, with 6% of global natural gas and 2% of global coal going to hydrogen production. As a consequence, production of hydrogen is responsible for CO2 emissions of around 830 million tonnes of carbon dioxide per year, equivalent to the CO2 emissions of the United Kingdom and Indonesia combined.“

  2. Nechápu, že do toho pořád někdo strká peníze i kdyby
    Nechápu, že do toho pořád někdo strká peníze i kdyby vyráběli vodík zdarma, tak jen investice do 1 tisíce čerpacích stanic bude cca 50 miliard korun a jejich provoz bude stát 5 miliard ročně. Při provozu 100 tisíc vodíkových aut budou na každé auto jen holé náklady 50000 Kč ročně, celé je to chujovina.

        1. Je z viac ako 96% zložený z metánu a keďže velkosť
          Je z viac ako 96% zložený z metánu a keďže velkosť molekuly metánu je neporovnateľne väčšia ako atóm najmenšieho prvku vo vesmíre, tak aj nároky na materiály potrubia budú neporovnateľné. Vodík unikne cez akýkoľvek materiál a keď sa naňho naviaže, tak spôsobí veľmi nebezpečný jav – vodíkovú krehkosť.
          Chcel by som vidieť psychopata, čo si to dobrovoľne zavedie do domu
          🙂

          1. To je docela div ze se jim to tak nejak povedlo v autech na
            To je docela div ze se jim to tak nejak povedlo v autech na vodik.

            Jo ale asi moc popularni nejsou. Mirai stara treba jen 3 roky s najezdem 14000km se v Japonsku prodava za 2 mil jenu! Na to ze nova stoji 5 mil jenu po dotacich (pred nima 7 mil jenu) je to skoro zadarmo. A plnicku mam asi 3 km od baraku. A Japonsko je nima celkem pokryty. Ale uplne nemusim ty bomby, nevyjde to levnejc nez benzin, nenatankuju doma a to snad hlavne, to auto se mi nelibi designove a je jen pro 4 lidi. Soused jednu parkuje hned vedle myho auta, takze ji vidim denne. A jednou za par dni potkam nejakou v provozu.

Napsat komentář