BMW i3: výsledek 40 let vývoje

Automobilka BMW vidí v elektrickém pohonu jednu z možných cest k naplnění potřeb individuální dopravy v budoucnu. Jeho mimořádná přednost spočívá v tom, že při provozu neprodukuje žádné škodliviny.

Elektrické auto BMW i3 se bude vyrábět v nové továrně BMW v Lipsku. Elektromobil se bude prodávat také v ČR.
foto: (c) BMW Group

V případě, že je elektřina pro pohon elektrického automobilu získávána z obnovitelných zdrojů (například větrné nebo vodní elektrárny), stává se i jeho provoz klimaticky neutrální, a tím zachovává přírodní zdroje a nepřivádí do ovzduší žádný dodatečný CO2.

Elektromobilita na jednu stranu zajistí lepší životní prostředí ve městech a na stranu druhou současně umožní, aby se potřeby osobní dopravy naplňovaly odpovědnějším a dlouhodobě udržitelnějším způsobem.

Dlouhodobé zkušenosti jsou základem pro reálné fungování

BMW pracuje na vývoji elektřinou poháněných automobilů již více než čtyři desetiletí. Až nyní se však ukazuje, že tyto automobily jsou připravené splnit většinu dopravních nároků městských uživatelů.

BMW již v roce 1972 při příležitosti olympijských her v Mnichově představilo elektřinou poháněné BMW 1602, které vyvíjelo od roku 1969. Elektřina poháněla také prototypy BMW řady 3 (E30 a E36).

Jedním z dalších milníků vývoje elektrického pohonu byl rok 1991, kdy se světu představila studie BMW E1 s elektrickým pohonem a velmi pokrokovými technologiemi.

Reálnější směřování k sériové výrobě elektřinou poháněných automobilů představilo BMW v roce 2008, o rok později vyrobilo 600 čistě elektrických vozů MINI E, které se rozjely doslova do celého světa získávat zkušenosti s elektrickým pohonem.

Vývoj pokračoval v roce 2011, kdy se představilo BMW ActiveE – elektřinou poháněné BMW řady 1 Coupé. V jeho útrobách již pracoval vlastní elektromotor s výkonem 125 kW (170 k), který bude sloužit pro pohon chystaného modelu BMW i3, jenž se představí koncem roku 2013.

Realita již v roce 2013: BMW i3

BMW i3 se zatím představilo v podobě dvojice konceptů BMW i3 Concept a BMW i3 Coupé Concept, sériová verze tohoto vozu je naplánována na konec letošního roku.

Automobil s elektrickým pohonem je zcela nové modulární konstrukce označované LifeDrive s karbonovým prostorem pro posádku (modul Life) a hliníkovým nosným rámem s podvozkem a motorem (modul Drive).

Zadní kola chystaného vozu bude pohánět elektromotor vlastní konstrukce BMW, který bude zásobován elektřinou z akumulátorů situovaných na bezpečném místě v podlaze vozu.

Akumulátor vlastní výroby

Zdrojem energie pro BMW i3 je speciálně vyvinutý vysokovýkonný lithium-iontový akumulátor s osmi moduly a 96 články, který je prostorově nenáročně integrován do prostoru pod podlahou, v němž je optimálně chráněn.

Akumulátor byl průběžně optimalizován v průběhu vývoje, aby bylo dosaženo požadované rovnováhy mezi výkonem, dojezdem, hmotností a životností.

Články mají stejnou životnost jako celé vozidlo. BMW i3 dokáže s plně nabitým akumulátorem ujet až 160 kilometrů v každodenních podmínkách.

Auto do města

Je určeno především do městského provozu a pro dojíždění do práce, ale je vhodné i do venkovských oblastí, jak ukázal zkušební provoz s elektromobily MINI E.

A vyhodnocení více než 20 milionů kilometrů, ujetých s vozy MINI E a BMW ActiveE více než tisícovkou zkušebních zákazníků v deseti zemích, přineslo jasný obraz: přibližně 90 procent každodenních cest má v průměru délku 45 kilometrů, takže plně nabité BMW i3 s velkou rezervou splňuje běžné potřeby motoristů v městských oblastech.

Přestože lze s většími akumulátory překonávat elektricky i delší vzdálenosti, v současnosti by to znamenalo vyšší hmotnost a náklady při snížené úrovni jízdní dynamiky.

tisková zpráva

5 Comments on “BMW i3: výsledek 40 let vývoje”

  1. „Články mají stejnou
    „Články mají stejnou životnost jako celé vozidlo. BMW i3 dokáže s plně nabitým akumulátorem ujet až 160 kilometrů v každodenních podmínkách.“

    By ma zaujímalo čo toto znamená – teda či tie batérie sú také revolučné alebo to znamená, že sa to auto po pár rokoch rozpadne?? Čo znamená pre BMW „životnosť automobilu“? 2, 3 či 5 rokov? …čo to je za dementná doba, keď sa produkty úmyselne vyrábajú na určitý počet niekoľkých rokov (väčšinou na dva roky, aby sa zmestili do záručnej lehoty)…

  2. na tu i3 jsem fakt zvedavy,
    na tu i3 jsem fakt zvedavy, obzvlaste na pocty prodanych kusu a recenze od znamych (zahranicnich) magazinu.
    Nezjistil nekdo podle jake normy je mereno tech 160km? jestli to je stejnych 160 jako u Nissanu leaf 175 tak to teda potes… to bude realych 100 (130 mozna).

    1. Na jedné prezentaci, kterou
      Na jedné prezentaci, kterou letos na jaře prezentoval zaměstnanec BMW právě bylo vidět srovnání NEDC a pak ten zmiňovaný „zákaznický jízdní cyklus“ a tento byl o 30-40% nižší. (ale nebylo to k i3, myslím že k Active E) Čili „veřejná“ norma to není. Nicméně očekávám, že před začátkem prodeje stejně budou muset vydat měření dle NEDC.

Napsat komentář