BMW a General Motors: zatlučeme CHAdeMO do země

Většímu rozšíření elektromobilů brání podle některých názorů mimo jiné i nedostatečná síť výkonných nabíjecích stanic. Ve Spojených státech na řešení problému intenzivně pracují BMW a General Motors. Již na konci roku obě automobilky představí novou výkonnou stejnosměrnou nabíjecí stanici využívající nejnovější technologii CCS (Combined Charging System).

Pro BMW i3 budou k dispozici nové výkonné nabíjecí stanice
foto: BMW

„Cílem spolupráce je zajistit, aby rychlé DC stanice byly schopny poskytnout zákazníkům BMW prvotřídní nabíjecí služby v době, kdy na trh dorazí ,“ vysvětluje Cliff Fietzek manažer pro elektrickou mobilitu BMW v Severní Americe. „Jsme rádi, že splníme náš cíl.“

Připomeňme, že CCS je nová technologie pro nabíjecí rozhraní mezi elektromobilem a nabíjecí stanicí. Oproti celosvětově rozšířenému japonskému rozhraní CHAdeMO je o třetinu výkonnější.

Maximální nabíjecí výkon CHAdeMO je 62,5 kW. CCS zvládne až 90 kW. V současné době je však po celém světě přes 2000 nabíjecích stanic se systémem CHAdeMO. Navíc je japonskými automobilkami stále masivně prosazován.

CCS SAE

Systém CCS s americkým nabíjecím konektorem standardu SAE. V Evropské unii elektromobily dostanou odlišný konektor
foto: ABB Group

V současné době zatím nejsou v provozu žádné nabíjecí stanice s technologií CCS, ale Evropská komise na začátku letošního roku dala jasně najevo, že upřednostňuje právě výkonnější evropsko-americký systém CCS před japonským CHAdeMO.

Spolupráce BMW a General Motors tak dává další tvrdý direkt asociaci japonských automobilek Nissan, Toyota a Mitsubishi propagující svou technologií CHAdeMO. Naproti tomu CCS, kromě v úvodu uvedených značek, podporuje silná aliance Ford, Chrysler, Daimler, Volkswagen, Audi and Porsche.

BMW a General Motors chtějí CCS využít u svých chystaných automobilů BMW i3, respektive Spark EV. Podle tiskových zprav automobilek lze při využití CCS rozhraní baterie obou automobilů nabít na 80 % kapacity za 20 minut.

Automobil Spark EV má dorazit na trh již za měsíc, ale CCS rozhraní dosatne až na konci roku, kdy také skončí testování nové výkonné nabíjecí stanice. Naproti tomu BMW i3 půjde do prodeje 16. listopadu rovnou s novým CCS rozhraním.

20 Comments on “BMW a General Motors: zatlučeme CHAdeMO do země”

  1. Kdyby měl někdo zájem
    Kdyby měl někdo zájem odlogovat komunikaci CAN
    Chademo tak není problém, vlastním stanici
    ABB Terra 51 chademo 50kW 50-500V 0-120A
    A elektromobil peugeot ION
    Mǒentálně chci vyrobit svůj vlastní chademo charger
    Výkonovou část zdroje, rozvaděč atd.. mám téměř vyřešenou
    potřebuji nějaký chademo interface a ovládání výkon. Zdrojů.
    Moje Nabijeci místo na mapě je CZ0219
    Kdyby se chtěl někdo přijet nabít 🙂

  2. Nic nového pod sluncem. Boj
    Nic nového pod sluncem. Boj o standardy začína s příchodem každé nové technologie. Stačí si vzpomenout na počátky mobilních telefonů. Zejména v USA to bylo docela maso (a řada vzájemně nekompatibilních sítí). V EU jsme se tomu celkem vyhnuli díky rozhodnutí EK o standardu GSM.

  3. Preco? Preco sa nespoja s
    Preco? Preco sa nespoja s Teslou a nepodporia za standard Supercharger (ktory bol navyseny z 90kW na 120kW)? Preco musime trpiet tieto zabomysie vojny?

    Mimochodom, pls, vysvetlite mi niekto, kto sa vyznate – ako to je s tym CHAdeMO (a perspektivne tipujem, ze aj CCS bude fungovat podobne ako CHAdeMO)?
    Ta nabijacia stanica tiez obchadza onboard nabijacku a nabija priamo baterie tak ako supercharger?

    Ked mam onboard napr. 3,3kW a CHAdeMO je 62,5kW tak sa mi auto bude nabijat ako? 3,3 alebo 62,5?

    Tesla to jasne vysvetluje, ze Supercharger obchadza onboard nabijacku (10kW or 20kW) a nabija priamo baterie pri 120kW.

    1. k bodům
      1) proč se

      k bodům

      1) proč se nespojí s Teslou
      – supercharger konektor i standard je super věc, ale tím že používá sdílené výkonové nabíjecí piny v konektoru jak pro DC (+ a -) tak pro 1.fázové AC (L1 a N), PE(je připojen v obou případech) tak je sice díky tomu velice kompaktní, ale bohužel nepoužitelný pro celou Evropu kvůli absenci dalších dvou pinů pro 3.fázové nabíjení.

      2) CHAdeMO
      – je standard pro DC dobíjení a jako takový vždy obchází palubní nabíječku. Standard se dělí na dvě součásti:

      a) konektor+zásuvka – jejichž piny jsou dimenzovány teď na max. 200A(tuším) a tím pádem je omezen přenášený výkon na max. 62,5kW (jediný problém navýšení výkonu u CHAdeMO velký je udělat revizi pinů konektoru, aby snesly větší proud, dokonce se o tom už hovořilo a tak je možno se „lehce“ posunout na 100kW)
      b) komunikační protokol – ten používá sběrnici CAN a více datových pinů (8celkem)

      3) CCS
      – je kombinovaný nabíjecí systém a je třeba rozlišit, že existuje ve dvou vzájemně mechanicky nekompatibilních verzích (komunikace kompatibilní je):

      a) CCS postavený na YAZAKI konektoru (ten je pouze 1.fázový AC + DC)
      b) CCS postavený na „MENNEKES“ konektoru (ten je 3.fázový AC(může jet i na jednu fázi) + DC)

      komunikační protokol je pro oba CCS stejný, ale naprosto odlišný jak softwarově, tak HW od protokolu CHAdeMO (CCS používá jen „2“ datové vodiče).

      4) pokud máte ve vozidle CCS systém, tak pokud se nepletu to jestli chcete nabíjet AC nebo DC si můžete zvolit. V praxi to funguje tak, že na 90% stanicích je k dispozici jen samotný AC konektor(ten do CCS zásuvky v autě jde normálně vrazit) a auto se ihned začne dobíjet AC proudem přes vezenou nabíječku ve vozidle. Pokud byste dorazil k CCS stanici(zatím snad ani žádná ještě nestojí), pak si na ní můžete vybrat jestli chcete dobíjet AC nebo DC (fakticky tam bude defaultně vždy DC dobíjení, a možná ani AC dobíjení umět nebude – ono to totiž prakticky nedává smysl)

      5) kolik se bude nabíjet auto z CHAdeMO/CCS?
      – o tom rozhoduje BMS baterie ve vozidle a nabíječka se musí umět přizpůsobit (CCS tak i CHAdeMO z principu musí umět nastavit „libovolné“ nabíjecí napětí i proud). Takže když přijedete třeba s BMW i3 k 100kW CCS stanici, tak BMS v i3 pravděpodobně nedovolí pustit celých 100kW do vaší baterky, ale jeho BMS si řekne o nějakých třeba 55.6kW a CCS/CHAdeMO nabíječka je dodá přesně dle požadavku.

          1. obrazek zatim ne, ale
            obrazek zatim ne, ale jelikoz to bude zpetne kompatibilni s Mennekes konektorem, tak obrazek asi ani neni moc treba, staci se podivat na puvodni Mennekes.

            Ale aby jste si nemyslel, ze si vymyslim tady je video s Muskem z Zenevy:
            http://www.youtube.com/watch?v=KMzgHnszMkA (na zacatku rika, ze to bude podporovat 3-phase a zhruba v 6. minute popisuje co to je zac: „vypada jako a je kompatibilni s Mennekes konektorem, ale neni to Mennekes“, pak se jeste zminuje o 120kW dobijeni. Na konci videa se zminil ze bude podporovat i CHAdeMO pres adapter, ale to zatim nebylo nijak upresneno, tak se nechame prekvapit)

            Jeste bylo jedno nebo dve podobne videa z Norska kde take potvrdili to CHAdeMO, ale to se mi ted nechce hledat.

            1. Já nemám důvod Muskovi
              Já nemám důvod Muskovi nevěřit, už několikrát dokázal nemožné, no přesněji řečeno nemyslitelné 🙂

              Totiž on genericky 3fázový „Mennekes“ umí kombinované AC+DC dobíjení už ve svém standardu, bez nutnosti COMBO pinů. Nicméně problém vidím v tom, že jeho piny snesou v nejvýkonnější verzi jen 3x63A AC, 1x70A AC, 1x80A DC (40kW) nebo pak i 2x2x70A DC = 140A DC (70kW)…

              No a aby to bylo kompatibilní, tak vlastně není další prostor pro zvětšení průměru pinů v zásuvce ve vozidle(přitom Mennekes nejsou žádní šupáci a ty jejich piny jsou už relativně malé, aby byl celý konektor kompaktní). Tudíž v tomto případě budou muset snížit přechodový odpor ve styku pinů bez zásadní možnosti zvětšit styčnou plochu z 2x2x70A/pin(Mennekes) na 2x2x110A/pin (90kW supercharger) případně 2x2x140A/pin (120kW supercharger).

              zde je to vidět na obrázcích:

              http://www.mennekes.de/uploads/media/MENNEKES_Media_information_-_Charging_couplers_Type_2_for_AC_and_DC_charging.pdf

              ____________

              p.s. prosím napište mi jak se tady vkládá klikací hypertextový odkaz, já se standardní metodou nepochodil.

              1. nj, Musk si zaklada na tom,
                nj, Musk si zaklada na tom, aby ten konektor byl maly (pekny) a prakticky. Co se tyce toho snizovani odporu podle me je nekolik moznosti jak toho dosahnout. Kdyz se podivate na tvar a material Mennekes pinu a Tesla pinu tak je v tom dost rozdil, kdyz uz nic lepsiho tak ty Mennekes piny nejsou zlacene.
                A dal me pak napada, ze by se ty piny daly udelat delsi a zvetsit tak stycnou plochu pri zachovani Mennekes tvaru a kompatibility – jen takovy muj napad – nevim jestli by to bylo realizovatelne. Takze auto by melo hluboky konektor, do ktereho by pasoval jak standartni „kratky“ Mennekes anebo i „dlouhy“ Tesla-Mennekes SuperCharging. No, uvidime 🙂

                normalne pomoci HTML tagu a: <a href=“www.abc.cz“>…</a>

                1. Jó, Mlask je pozér a ne
                  Jó, Mlask je pozér a ne technik jinak by jezdil s V8Hemi s delším dojezdem za jakýchkoliv podmínek a krásným zvukem.

                2. Anonyme, mate pravdu, Musk
                  Anonyme, mate pravdu, Musk (predpokladam ze jste myslel Muska a jen neumite poradne psat) neni technik, ale fyzik a podnikatel. Fyziku vystudoval na University of Pennsylvania a ekonomiku vystudoval na The Wharton School [1].

                  Co se tyce te vasi V8Hemi, musim s vama nesouhlasit ze to ma hezci zvuk. Podle me ma Model S (a vlastne vetsina elektromobilu) mnohem tisissi motor a tudiz hezci. Ale chapu, ze nekdo dava prednost kravalu pred tichym a plynnulym chodem.

                  PS: kdyz uz tady debatujeme o dobijeni elektromobilu, jaka je Vase zkusenost a ktery standard (ci nestandard) je podle Vas nejlepsi?

                3. Soudě z jeho projevu bych
                  Soudě z jeho projevu bych to viděl tak maximálně na Golf III v TDI, když mu ho zrovna táta půjčí.

      1. Díky za skvělé shrnutí.
        Díky za skvělé shrnutí. Nevíte náhodou jestli už se někdo nepokusil „na koleně“ spáchat vlastní přípojku pro některý z těchto DC standardů, třeba pro staré PSA, WW citystormer, případně nějaký větší motocykl? Docela mě láká představa mít takový konektor ve svém skútru, byť bych z důvodu obyčejných Lifepo4 mohl dobíjet tak maximálně 1C. Pořád by to bylo šestinásobné zrychlení oproti současné 10A nabíječce.

        1. Jestli jsem pochopil Váš
          Jestli jsem pochopil Váš záměr, tak pro AC dobíjení to není problém, viz například projekt openEVSE (totiž přesný popis komunikace dle SAE J-1772 je volně ke stažení na netu)

          Pro DC dobíjení to problém bude mnohem větší. Paradoxně ani ne tak technicky/elektronicky – např. pro CHAdeMO navázat komunikaci přes CAN určitě zvládnete i přes Arduino. Problém bude zjistit si ty potřebné komunikační pakety/příkazy. Sice to nevím jistě, ale tipuji, že konsorcium kolem CHAdeMO si je chrání licenčními podmínkami.

          Další věc na kterou je třeba pamatovat, že veřejné DC stanice jak CCS tak CHAdeMO neumí „zázračný“ rozsah výstupního napětí. Když vezmu hodně používané stanice ABB, tak ty mají nastavitelný rozsah výstupního napětí:

          CHAdeMO: 50-500V (ale jsou i typy 180-500V)
          CCS: 200-500V.

          viz:

          http://www05.abb.com/global/scot/scot344.nsf/veritydisplay/d7cc37d3489cbacfc1257b0f0052abf6/$file/4EVC204301-LFEN_Terra53.pdf

          1. Jde mi právě o to DC.
            Jde mi právě o to DC. Udělat komunikaci přes CAN je ten nejmenší problém, za předpokladu že člověk ví co tam má poslat a co čekat. Rozsah napětí je problém, pokud nejde od nějakých 90V. Spíš jsem se ptal pro to, jestli s tím někdo reálně neexperimentuje. Dokumentů i různých projektů je na netu několik, ale praktickou realizaci jsem zatím mimo profi segment neviděl žádnou.

            1. Já mam pocit, že absence
              Já mam pocit, že absence DIY řešení vázne především na tom, že ten komunikační protokol CHAdeMO si je nutno zakoupit formou licenčních poplatků, protože to konsorcium musí přeci z něčeho existovat, když vlastní nabíjecí stanice pokud vím nevyrábí ani neprodává. Ale je to jen moje domněnka.

                1. Já to myslel tak, že ono
                  Já to myslel tak, že ono tu v ČR nic jiného ani není a myslím, že poměrně dlouho ještě nebude. V každém případě mne zaujalo, že ABB vyrábí CCS stanice s napěťovým rozsahem až od 200V, tzn. je otázkou jestli se u CCS s nižším napětím nepočítá, nebo to ABB jen tak nastřelilo, aby mělo alespoň něco v ruce, když už výrobci elmobilů mají s implementací CCS takové zpoždění.

      2. To mě tedy fascinuje,
        To mě tedy fascinuje, Japonci a komunikují po 8 drátech jak někde v 50.letech – napětí na pinu 1 = …, napětí na pinu 2 = …, napětí na pinu 1 a 2 současně = …, místo sériové komunikace jako je dlouholetý trend, např. SATA místo ATA (PATA) u HDD počítačů.

Napsat komentář