Baterie elektromobilů Tesla Model S a Model X ztrácí 10 % kapacity po 320 000 km

V rámci zprávy o hodnocení dopadů zveřejnila Tesla zajímavou informací o svých bateriích. Prý mají nečekanou výdrž.

Baterie elektromobilů Tesla se skládají z tisíců malých bateriových článků (cells). Zpočátku se používal formát 1865, dnes se používá 2170 a Tesla již připravuje zcela nové články 4680. Právě ty slibují životnost 1,6 milionu kilometrů.
foto: Tesla

Všechny li-ion baterie postupem času ztrácejí malou část své kapacity, a tím i zkracují dojezd elektromobilů. Degradace baterií neboli „retenční kapacita“ je často zmiňovaným mýtem mezi odpůrci elektromobilů, ale zároveň i bedlivě sledovaným atributem u majitelů elektroaut.

Tesla příliš často data týkající se degradace baterií jejích elektromobilů nezveřejňuje. A když, tak omylem, jako minulý rok, když unikly tisíce datapointů k bateriím elektromobilů Tesla Model S a Tesla Model X.

Ukázalo se, že spolehlivější a mnohem méně degradující byl battery-pack o kapacitě 85 kWh než ten o kapacitě 90 kWh. Ten větší totiž podle zmíněných dat ztrácel kapacitu skoro dvakrát rychleji.

Aktuálně Tesla ve své zprávě „Impact report“ ukázala nejnovější graf k degradaci baterií elektromobilů Model S/X. Ukazuje se, že retenční kapacita činí cca 90 % po 320 000 km (200 000 mil), +/- 5 %.

Data také potvrzují, že baterie degraduje rychleji během prvních 160 000 najetých kilometrů a následně zpomaluje a stabilizuje se. Tesla tvrdí, že její baterie jsou navrženy tak, aby přežily samotný automobil.

Graf degradace baterií elektromobilů Tesla Model S/X

Graf degradace baterií elektromobilů Tesla Model S/X
foto: Tesla

Za limit životnosti auta Tesla považuje právě 320 000 km. To by asi tady v Česku docela koukali… Jak už bylo řečeno, nová data se opět týkají pouze Modelů S/X. Elektromobily Tesla Model 3 a Tesla Model Y jsou na trhu kratší dobu, takže Tesla zatím zcela vypovídající data ještě nemá k dispozici.

Dlouhodobě nicméně Tesla tvrdí, že nové baterie v elektromobilech Model 3/Y jsou vyrobeny tak, aby vydržely 500 000 mil neboli 800 000 km. Příští generace baterií by pak měla vydržet dokonce 1 milion mil, tedy 1,6 mil. km. Tak uvidíme!

144 Comments on “Baterie elektromobilů Tesla Model S a Model X ztrácí 10 % kapacity po 320 000 km”

  1. Baterypek Tesla/PANASONIC typ 1865 Model S/X ztrácí 10 %
    Baterypek Tesla/PANASONIC typ 1865 Model S/X ztrácí 10 % kapacity po 320.000 km … 😉

    hybrid.cz/baterie-tesla-si-udrzi-pres-80-kapacity-i-po-800-000-km
    hybrid.cz/tesla-model-s-po-320-000-km-6-degradace-baterie
    hybrid.cz/degradace-baterie-v-tesla-model-s-4-po-100-000-km

  2. Otázkou je, jestli jsou v grafu zahrnuty i vozy, kterým byla
    Otázkou je, jestli jsou v grafu zahrnuty i vozy, kterým byla baterie v rámci záruky měněna.
    Dále nelze z grafu vidět jak je na tom baterka po najetí 200 tisíc mil třeba za 4 roky v porovnání s baterkou po najetí 200 tisíc mil za třeba 8 let.

      1. Nikdy jsem vodoměr neměl, ale tuším že se jedná o
        Nikdy jsem vodoměr neměl, ale tuším že se jedná o primární článek bez možnosti dobíjení. Slušná výdrž, ale nejsem si jistý, jestli je možné od životnosti primárního odvozovat sekundární…V každém případě je do oboru akumulace nasměrováno tolik peněz a mozkohodin, že nevěřit ve významný pokrok v relativně krátkém čase spíše vypovídá o neznalosti a naivitě…Čus

        1. Nezjistil jsem jestli se baterie nějak dobíjí, ale napadlo
          Nezjistil jsem jestli se baterie nějak dobíjí, ale napadlo mě,
          že by tam mohla být nějaká vrtulka s magnety kterou roztáčí
          průtoková voda.
          A mohla by vyrábět nepatrnou el. energii a dobíjet baterku.
          Ale to se jenom domnívám takže mě za to nenapadejte.

            1. „And we are certain this $2 billion investment to combat the
              „And we are certain this $2 billion investment to combat the disease will bring us victory.“ National Academy of Sciences, 1984

              „UCSF establishes the AIDS Research Institute (ARI) to coordinate and integrate all of the University’s AIDS research activities among more than 60 programs and laboratories with hundreds of scientists from all four professional schools and affiliated labs and institutions, stimulating innovation and supporting interdisciplinary collaboration aimed at all aspects of the epidemic domestically and in at least 67 countries around the world.“ UCFS, ARI, 1996

              „President George W. Bush announces the President’s Emergency Plan for AIDS Relief (PEPFAR) and Congress authorizes $18 billion initiative to address HIV/AIDS, making it the largest commitment by any nation for a single disease.“ Whitehouse, 2003

              A výsledek? 40 let s AIDS, lék ani vakcína neexistují, jediné čeho se podařilo dosáhnout je posunutí průměrné doby od infekce HIV k propouknutí AIDS z 10 na 15 let.

              1. No tak to bude asi ten jiný typ problémů, že. Základní
                No tak to bude asi ten jiný typ problémů, že. Základní fyzika a chemie je pořád stejná, zatímco viri jsou v permanentní a rychlé evoluci s komplexní biochemií. To první (akumulátory) je vývoj, to druhé (viri) je válka…Mysli trochu.

                1. To jsou kecy jak z mateřské školky a stejně tak tvoje
                  To jsou kecy jak z mateřské školky a stejně tak tvoje gramatika.

                  HIV-1 i HIV-2 jsou neměnné stabilní viry se stoletou historií. Což neznamná, že nejsou variabilní. Polymorfie totiž není mutace. Vysoce variabilní je pouze gen obalového glykoproteinu Env, který má navíc pouze pár molekul a protilátková reakce imunitního systému je tak vždy slabá a viry jsou pro něj v podstatě neviditelné a jeho trénování pomocí vakcinace neúčinné.

                  Asi bude lepší, když se se svými znalostmi a představami o řešení vědeckých problémů penězi vrátíš zpátky do lesa.

                2. Klasika: urážky, argumentace pravopisem a jádra sporu ses
                  Klasika: urážky, argumentace pravopisem a jádra sporu ses narozdíl ode mne ani nepřiblížil. Už di někam hádavej…

                3. Já opravdu nejsem grammar nazi, to bych tě hned opravil, že
                  Já opravdu nejsem grammar nazi, to bych tě hned opravil, že „Ode mě“ a „Už jdi“, ale psát měkké i po r, to je mazec. Těžko vést diskuzi o vědě s někým, kdo rupnul ve třetí třídě.

  3. „Všechny li-ion baterie postupem času ztrácejí malou
    „Všechny li-ion baterie postupem času ztrácejí malou část své kapacity, a tím i zkracují dojezd elektromobilů. Degradace baterií neboli „retenční kapacita“ je často zmiňovaným mýtem mezi odpůrci elektromobilů, ale zároveň i bedlivě sledovaným atributem u majitelů elektroaut.“

    Tak jak to teda je? Ztrácí baterka postupně kapacitu nebo je to mýtus? 🙂

    A když teda jsou baterky pořád lepší a lepší, proč je záruka na ně pořád stejná? Resp. dokonce horší, když v počátcích nebyla omezena nájezdem.

    1. Samozřejmě ztrácí.
      A co se záruky týče, na začátku

      Samozřejmě ztrácí.
      A co se záruky týče, na začátku byly abnormálně dlouhé záruky, aby se to lidi bombardovaní všudypřítomnými tezemi typu: „každé dva roky nová baterka, vždyť to znáte z mobilů“, nebáli ta auta kupovat.

      1. OK, takže to, že baterka ztrácí kapacitu není mýtus
        OK, takže to, že baterka ztrácí kapacitu není mýtus odpůrců elektromobility, ale fakt.

        Dobře, takže co se týká záruky, tak tam si výrobci věří +- na nějakých 160 tisíc km a 8 let, že kapacita neklesne pod 70%. Zbytek jsou PR kecy, jak jsme zvyklí i u klasických automobilek 🙂

        1. S tímto souhlasím. Také přispěji informacemi o
          S tímto souhlasím. Také přispěji informacemi o skutečném stavu baterie po 5ti letech: nominál 24 kWh, skutečných max. 18,3 kWh, SOH 83% (tato hodnota se pohybuje v rozmezí 82 až 84%) po celé 2 poslední roky, co s tím jezdím. Když mělo EV 3 roky, pořídili jsme to jako předváděčku (SOH 82%), kterou prodejce a zákazníci skoro pořád nabíjeli na rychlonabíječce (2x vícenásobně než AC „pomalu“). Za celou dobu, kdy tím jezdím, je baterie spíš lepší než horší, než se to ke mě dostalo. Při nákupu bylo 31k km, aktuálně 67k km. Poměr AC nabíjení jsem za tu dobu otočil (oproti DC – rychlo).

            1. Ještě se teda přidám se svojí i3 REX 2014. Najeto 122tis,
              Ještě se teda přidám se svojí i3 REX 2014. Najeto 122tis, historicky minimum nabíjení na DC a snaha nenabíjet do 100%, většinu nabíjení ukončuju na 80-90% SOC. Aktuální reportovaná kapacita 18.1kWh, ale v zimě jsem na tom byl výrazně hůř, kapacita občas padala až pod 15kWh a ani příchodem jara se to nelepšilo. Pomohla reinicializace packu přes ISTA+ Kapacita i dojezd se vrátil a zatím drží.

      1. Je škoda, že tyhle statistiky se objevují jen pro Tesly a
        Je škoda, že tyhle statistiky se objevují jen pro Tesly a Nissany. Celkem by mě zajímala statistika pro takový Fiat 500e, který má také kapalinové chlazení baterky, takže by nemusel tak odcházet jako baterka u vzduchem chlazených kusů kolem roku 2012-2017 před tím masivnějším nástupem novinek. Ale zase má malou baterku.

      2. Především jste pane Horčíku zcela chybně
        Především jste pane Horčíku zcela chybně informován.

        Retenční kapacita jinak též retenční rezerva není pojem pro celkovou kapacitu ani její degradaci, ale pro ochrannou a skrytou rezervu nad nominální kapacitu, kterou se maskuje skutečná degradace, papírově zlepšuje životnost a kterou klient platí.

        Degradace vypočtená procentem z nominální kapacity je prachsprostý podvod.

        1. Pokud to dobře chápu Runnere, tak potom takto uváděná
          Pokud to dobře chápu Runnere, tak potom takto uváděná degradace ( vztažená k nominální kapacitě) je ovšem číselně vyšší, než skutečná degradace ( vztažená k celkové kapacitě)! Problém je ovšem zamlčení ténskutečné kapacity.

            1. S tím výkladem retence souhlasím, ovšem s tou deklarovanou
              S tím výkladem retence souhlasím, ovšem s tou deklarovanou degradací si dovolím s Vámi nesouhlasit. Když má baterie udávanou kapacitu 50kWh, celkovou 60kWh ( tedy retence 10kWh) a degradaci 5kWh, je to pokles 10% z udávané, ale jen 6,3% z celkové. Pokud výrobci vztahují degradaci ( jak Vy tvrdíte) k udávané kapacitě, je skutečná degradace ( vztažená k celkové kapacitě) přeci nižší, ne? Že je problém dohledat relevantní čísla o degradaci baterií BEV, to nepopírám. Každý výrobce bude mlžit, pokud se mu konkrétní model baterie zrovna nepovedl.

              1. To by platilo v případě, že pokles udáváte v absolutním
                To by platilo v případě, že pokles udáváte v absolutním čísle kWh a přepočítáváte ho na procenta nominální a skutečné kapacity.

                Jenomže povšimněte si prosím, že Tesla neuvádí pokles v kWh celkové kapacity, ale v procentech nominální kapacity.

                Uvedu příklad, který berte s rezervou, protože bude extrémní a na něm demonstruji, v čem uvedený podfuk spočívá.

                Řekněme, že máme baterii nominální kapacity 40kWh + 4kWh retenční rezervy, kterou zákazníkovi nesděluji. Tedy skutečně 44 kWh kapacity. Po roce baterie ztratí 4kW své kapacity. Což je 9%. To je celkem dost a zákazníky by to mohlo znervóznět. Jenomže já to papírově rozložím následovně – 2kWk jako že jsem ztratil z retenční rezervy a 2kWh z nominální kapacity. A v nominální kapacitě to vyjádřím procenty, jako že jsem přišel o 5%. A to vykážu v tabulkách i na displeji vozidla.

                Za finananční příplatek 10%, protože tolik stála skrytá retenční kapacita, se mi podařilo papírově snížit degradaci baterie první roky o 50%.

                Zázrak, který řeší jednu z hlavních starostí kupce elektromobilu – degradaci baterií. Nebo ne? 😉

                1. Je to jak píšete, hlavní fígl tedy je neznalost celkové
                  Je to jak píšete, hlavní fígl tedy je neznalost celkové kapacity zákazníkem. Pak lze část degradace skrýt do retence. Přiznejme si ovšem, že tohle je výrobci aut dávno skvěle zvládnutá disciplína, viz tabulkové spotřeby a emise spalovacích aut. Tedy nic nového pod sluncem.

                2. Já nemám tušení co ukazuje Tesla ale Renault mi teď po 13
                  Já nemám tušení co ukazuje Tesla ale Renault mi teď po 13 měsících ukazuje toto:
                  SOH 97.86%
                  Available energy 32.8 kWh
                  Energy to full 20 kWh
                  Když to sečtu tak je to 52.8 kWh. Výrobce udává 52kWh využitelnou a 55kWh skutečnou kapacitu. Když podělím 32.8/52.8 *100% tak je to 62% a to ukazuje displej jako momentální SOC. Nikde žádný podfuk nepozoruji.

                3. Otázkou je, jestli je těch 55 kWh skutečné kapacity
                  Otázkou je, jestli je těch 55 kWh skutečné kapacity reálných nebo je to ve skutečnosti o trochu více.

                4. Podle datasheetu použitých článků LGX E78 mají kapacitu
                  Podle datasheetu použitých článků LGX E78 mají kapacitu 78 Ah při napětí 3,65V. Je jich tam 192, takže kapacita vychází 54,662 kWh.

                5. Jako hypotéza dobré, ale máte k tomu nějaký
                  Jako hypotéza dobré, ale máte k tomu nějaký důkaz?

                  Jestli to chápu správně, tak tvrdíte, že baterie je z počátku nevyužívána na maximum a až po nějakém čase, kdy je způsobena určitá míra degradace, se odemkne ta „plná kapacita“, která právě vyrovná velkou část té degradace? To by byl tunel pomalu jako diesegate.

                  Když vezmeme konkrétně typ Teslu S85 co má 7104 článků s parametry na článek 3,6 V a 3400 mA, tak to dává 86,95 kWh. Jaká je teda ta „vopravdovo skutečná“ kapacita baterie této Tesly? 🙂

                  Lže nám výrobce, že místo 3,6 V je tam třeba 3,7 V a místo 3400 mA je tam třeba 3500 mA nebo jak?

                6. Kdysi se tím „chlubili“ kolik má jejich elektromobil
                  Kdysi se tím „chlubili“ kolik má jejich elektromobil kapacitu akumulátoru V současnosti jen dojezd . Kapacita je pro řadového spotřebitele zavádějící Elektromobily zůzných výrobců mají rozdílnou spotřebu tedy i dojezd .

                  Tesla kapacitu přestala uvádět spíše se ji snaží zatajit Už jen verze Standart Range , Long Range , Performance ,Plaid …

                7. vesmes neni ani duvod uvadet kapacitu baterie nejak v PR, asi
                  vesmes neni ani duvod uvadet kapacitu baterie nejak v PR, asi jako u ICE neni duvod psat ze nadrz ma 40-50-60-70-X litru, je to neco co zajima tak smesne malo zakazniku ze na to nesma smysl v dnesni dobe klast duraz, a tim ze svet vesmes hodne rychle dnes zjisti jakou ma dane auto cca dojezd kdyz se s nim jede tak nebo onak, tak proc to resit 🙂

                8. sry nemohl jsem si pomoci. V tomto případě si Tesla opravdu
                  sry nemohl jsem si pomoci. V tomto případě si Tesla opravdu trochu zapřeháněla. Tesla „85“ baterie nikdy neměla 85 kWh, použité články Panasonic měly 3120mAh nominálně, tedy cca 11,2Wh. Nové vozy tak měly pouze 78-80kWh celkové energie. Proto poměrně brzo, patrně z důvodu hrozících soudních sporů, nejenom Tesla přešla od značení v kWh, na jakýsi ekvivalent pentium ratingu, zde tedy spíše battery ratingu.

                9. Sory, ale tohle je gol. 😀 😀
                  Koukal jsem na spoustu zdrojů a

                  Sory, ale tohle je gol. 😀 😀
                  Koukal jsem na spoustu zdrojů a nakonec jsem vzal čísla od nějakého „Pajdy“ z http://www.hybrid.cz/jak-rozebrat-baterii-elektromobilu-tesla-model-s-snadno

                  Jaká čísla jsou teda správná? 🙂

                  Vložil/a Pajda, St, 2015-01-07 23:44

                  Tesla 85kWh baterie má skutečně 7104článků, všechny sériově vyráběné vozy už byly osazeny 12Wh články, tedy ekvivalent 3400mAh. (O 3100mAh se snad uvažovalo v počátcích vývoje vozu, kdy 12Wh články byly teprve testovány). A znovu se opakuji, použité články Panasonic mají jmenovité napětí pouze 3,6V (ikdyž Panasonic také dělá HV články).

                  Už jsme to tu opakovali 1000x, Tesla má články dost zásadně „vylepšené“ oproti průmyslovým ekvivalentům, z nichž vycházejí včetně vnitřní struktury. Rovněž pro rychlonabíjení pomocí SC přišla s něčím, co se dá popsat jako „multi-stage charging algorithm“ a pravděpodobně ve spojení s kvalitním termálním managementem to docela zabírá.

                10. Ano, bez okolků se hlásím k tomuto nesmyslu. Člověk byl
                  Ano, bez okolků se hlásím k tomuto nesmyslu. Člověk byl mladý a naivní, kdy si myslel že je třeba ověřovat pouze novinářské informace. Bohužel „trochu přehání“ ve snaze maximalizovat zisk asi úplně všichni. Jen mě mrzí, že zrovna Tesla to podle mě neměla zapotřebí protože i 78 kWh baterie byla ve své době naprosto v pohodě.

                  Ale nakonec právě z takových zkušeností se člověk nejvíc poučí a dovedlo mě to k tomu si články z TMS i TM3 sehnat vč jejich průmyslových ekvivalentů od Panasonicu a osobně si je otestovat. 3400mAh@12Wh nominálně s přimhouření obou očí dosahují až články z baterie „90“ a výše.

                11. Dobře. 🙂
                  Je to zajímavá informace, ale o to tu vlastně

                  Dobře. 🙂
                  Je to zajímavá informace, ale o to tu vlastně nešlo. Jde o to, kde teda ten výrobce schovává tu supertajnou kapacitu, kterou pak v nějakém čase odemkne aby opticky snížil degradaci jak tvrdí zatím bez důkazu Runner.

                12. Tohle je ale přece naprosto jiný případ, kdy se montovaly
                  Tohle je ale přece naprosto jiný případ, kdy se montovaly stejné baterky a pouze je SW limitovali, když si někdo koupil nižší verzi.

                13. Co to meleš za kraviny, máš problémy s angličtinou?
                  He

                  Co to meleš za kraviny, máš problémy s angličtinou?

                  He did it through a tear down of the since discontinued 85 kWh battery pack of a Model S. He found that the 85 KWh battery pack actually only had a capacity of up to 81 kWh and ~77 kWh usable capacity.

                  That’s fair enough, but Hughes, who is well-known for his hacking achievements with Tesla vehicles, has since gained access to Tesla’s battery management system, which he tested on several vehicles, including a brand new Model X 60D:

                  Now the data is directly from Tesla’s software and not a calculation based on the capacity of cells from a tear down of a pack. He gathered similar data from other Tesla models. Here’s a list he sent to Electrek:

                  Original 60 – ~61 kWh total capacity, ~58.5 kWh usable.
                  85/P85/85D/P85D – ~81.5 kWh total capacity, ~77.5 kWh usable
                  90D/P90D – ~85.8 kWh total capacity, 81.8 kWh usable
                  Original 70 – ~71.2 kWh total capacity, 68.8 kWh usable
                  75/75D – 75 kWh total capacity, 72.6 kWh usable

                14. To je jako to úžasné odhalení? To už tu psal před
                  To je jako to úžasné odhalení? To už tu psal před chvíli Pajda, že pack s označením 85 nemá 85 kWh. Označovat pack vyšším číslem, i když je ve skutečnosti menší asi není úplně košer, ale neřeší to naši původní otázku.

                  Kde je teda ta schovaná kapacita, ze které se ukousne aby, degradace vypadala menší?

                  Nebo tam jsou vážně ty 12 Wh články, ale Tesla si je naschvál snížila na 11,2 Wh aby měla rezervu a za 6 let mohla ukazovat, jak malou má degradaci? 😀

                15. Číst umíš, tak nepokládej hloupé otázky.
                  Číst umíš, tak nepokládej hloupé otázky.

                16. Tesla v třetině případů mluví pravdu, ve třetině
                  Tesla v třetině případů mluví pravdu, ve třetině provádí cherry picking a ve zbytku bezskrupulózně lže.

                  Osobně už automaticky považuji všechny informace od Tesly za lež, protože mě unavilo zjišťovat, zda lže úplně, trochu, nebo jestli zrovna čirou shodou okolností mluví pravdu.

                  Je druhá polovina roku 2021, takže v Muskově světě vám právě před domem složili z Tesla Semi váš nový Model 3 za 35 tisíc USD a od zítřka vám bude vydělávat jako autonomní taxi těch 30 tisíc USD ročně.
                  No není to báječné? Proti tomu je lež s velikostí baterky banalita.

                17. Když se něco nepodaří nebo se prostě změní priority,
                  Když se něco nepodaří nebo se prostě změní priority, tak je to hned lež?

                  Model 3 za 35 tisíc USD tu přeci byl. Takové ty prohlášení před kterými je „od“ nebo „až“ jsou naprosto běžné všude a u všech. Podle prohlášení jiných automobilek tu už 5 let jezdíme masově na vodík a máme na výběr z desítek modelů.

                  To je ale taky běžné, že když se něco povede, tak je to zapomenuto nebo ignorováno. Myslím, že i vy byste našel spoustu věcí, které se Tesle podařilo uskutečnit. 🙂

                18. Model 3 za $35k je jedna vec, ale „FSD do par mesicu“ v roce
                  Model 3 za $35k je jedna vec, ale „FSD do par mesicu“ v roce 201x (resp. „robotaxi pristi rok“) podle me jina. Kazdy at si vybere variantu, ktera se mu libi vic:

                  – Musk vedel, ze v tu dobu FSD neni a nebude a otevrene lhal
                  – tym mu lhal, protoze se bali, ze budou vsichni vyhozeni, cili Musk je mizerny manager (neschopny pracovat s lidmi) a navic neni natolik technicky zdatny jak se tvari (nepoznal to).

                19. Jo s to tím FSD beru a uznávám, že je to jedna mála
                  Jo s to tím FSD beru a uznávám, že je to jedna mála věcí, kde opravdu dost žvaní.

                  Je ale potřeba hodně oddělovat, když nějaký novinář něco napíše, když Musk něco řekne, kde to řekne a co tím vlastně myslí.

                  https://ark-invest.com/podcast/on-the-road-to-full-autonomy-with-elon-musk/

                  Třeba tady v 11 minutě mluví o FSD. Na základě tohoto rozhovoru (leden 2019) vyšlo několik článků v AJ a poté převzaté do ČJ, kde autoři mluví o tom jak Musk na beton slibuje plné FSD do konce roku. Podle mě to takovou jistotou neřekl. 😀

                  Další věc jsou takové ty výkřiky před ultras někde na pódiu, kde je taková ta silácká atmosféra. Ty se vůbec nedají brát vážně.

                20. 22. dubna 2019, setkání s investory:
                  „I feel very confident

                  22. dubna 2019, setkání s investory:

                  „I feel very confident predicting that there will be autonomous robotaxis from Tesla next year — not in all jurisdictions because we won’t have regulatory approval everywhere, from our standpoint, if you fast forward a year, maybe a year and three months, but next year for sure, we’ll have over a million robotaxis on the road.“

                  FOR SURE – potřebuješ to přeložit?

                  Prostě jen nekonečný proud lživých verbálních zvratků:
                  https://www.elonmusk.today/

                21. „Jo s to tím FSD beru a uznávám, že je to jedna mála
                  „Jo s to tím FSD beru a uznávám, že je to jedna mála věcí, kde opravdu dost žvaní.“

                  Potřebuješ to přeložit do ruštiny nebo jak? Radši vysvětluj, jak SpaceX létá 2 krát dráž než je běžné.

                22. „Podle mě to takovou jistotou neřekl.“, prohlásil
                  „Podle mě to takovou jistotou neřekl.“, prohlásil zamilovaný Venca.

                23. To jsme se nepochopili. To patřilo k tomu konkrétnímu
                  To jsme se nepochopili. To patřilo k tomu konkrétnímu rozhovoru co jsem sdílel. Jindy to samozřejmě říkal viz. vysvětlení výše Markovi.

                24. Že tady nenapsal proč space x létá 2x dráž než je
                  Že tady nenapsal proč space x létá 2x dráž než je běžné?
                  Myslím si že runner lže úplně stejně jako Mask. Můžou si podat ruce.

                25. Nenapsal, ale nemyslím si, že to je z jeho strany lež, ale
                  Nenapsal, ale nemyslím si, že to je z jeho strany lež, ale spíše přílišná hrdost a problém se sebereflexí. V roce 2016 to byl legitimní názor, i když ničím nepodložený. Teď je to snaha obhájit něco co se evidentně nevyplnilo.

                  Podobné to má jinak vynikající český investor Gladiš, který už snad 10 let píše každou chvíli článek o tom, jak Tesla podvádí v účetnictví a že za chvíli zkrachuje. I dnes si to stále myslí a jen vymýšlí další a další konstrukce a důvody proč se nestalo to co předvídal jen aby nemusel přiznat, že se prostě lidsky mýlil. 🙂

                  Podobně by ale dopadli i Tesla ultras, kdyby Tesla opravdu zkrachovala. Stále by vymýšleli konstrukce o tom, že se Musk vrátí a znovu to vybuduje a všem ukáže. Podobně dopadl třeba Hitler, který na konci války přesouval neexistující divize.

                26. No ano tehdy to byl názor, ale už při prvním letu to bylo
                  No ano tehdy to byl názor, ale už při prvním letu to bylo jasné že to bude jinak.
                  Nicméne runner se chová stejně jako člověk kterého pomlouvá a to naprosto stejně

                27. Ok, takže za kolik si můžu od SpaceX koupit kilo na
                  Ok, takže za kolik si můžu od SpaceX koupit kilo na orbit?
                  Já, tedy někdo kdo SpaceX současně nedotuje.

                  V socialismu totiž cena není to, co je na faktuře. Jasný?

                28. Tak za tohle rétorické cvičení tleskám.
                  Jelikož

                  Tak za tohle rétorické cvičení tleskám.
                  Jelikož neexistuje žádná jiná soukromá společnost, která by dokázala dopravit něco na orbit a všechny ostatní co to dokážou jsou státní nebo podporované státem (takže žijí v socialismu podle vaší definice), tak v podstatě není s čím porovnávat, protože tu máme pouze dotované společnosti.

                  Takže tabulka cen, co je třeba v tomto odkazu je pouze PR a ani zdaleka nedopovídá realitě.

                  https://en.wikipedia.org/wiki/Space_launch_market_competition

                  Reálnou cenu nikdo z nás nezná. Tu znáte jen vy, ale vy nám ty přesná čísla neřeknete.

                29. Celkové náklady děleno počtem produktů rovná se
                  Celkové náklady děleno počtem produktů rovná se nákladová cena za produkt.
                  Nic jiného neuznávám.

                  Pokud soudruzi narvou do zdravotnictví trilión dolarů, aby mohli vrtat zuby za dolar, neznamená to, že vrtání zubů stojí dolar.

                  Podobný socialistický kapitalismus se mi hnusí.

                  Ukaž čísla, kolik SpaceX požral peněz, podíváme se kolik dopravil materiálu, a bude jasno.
                  Ceníček v socialismu je dobrý maximálně na utření pr***e.

                30. Já myslím, že důkazní břemeno rozhodně neleží na
                  Já myslím, že důkazní břemeno rozhodně neleží na naší straně. Já už dodal zprávu o redukci nákladů z NASA.

                  Tady je seznam letů Falconů i s užitečným zatížením.

                  https://en.wikipedia.org/wiki/List_of_Falcon_9_and_Falcon_Heavy_launches

                  Jak je vidět, tak NASA není jako zákazník zdaleka jediná.

                  Jediná opravdová dotace, o které vím byla v roce 2006 ve výši 278 mil. USD.

                  Ale klidně je možné, že vláda USA prostřednictvím SpaceX dotuje cesty do vesmíru celému světu, aniž by to kdokoliv poznal (teda kromě vás). Čekám aspoň na jeden jediný náznak důkazu, že SpaceX léta dvakrát dráž, než je běžné.

                31. Taky si myslím, že důkazní břemeno leží na něm.
                  Taky si myslím, že důkazní břemeno leží na něm. Myslím ale že argument celkových nákladů neuspěje. Navíc nenapsal kde je vezme a kde je celkový počet čím to chce dělit a hlavně s čím chce takové číslo porovnávat? Pokud ho dokáže získat, tak co nám takové číslo řekne? Pro náš případ nic. Skvělé odvádění pozornosti.
                  To samé s dotacemi. Odvedeni pozornosti. Dotaci je málo a v celkovém rozpočtu zanedbatelné.

                32. A jak je to s tím přejetím USA od východu na záped (nebo
                  A jak je to s tím přejetím USA od východu na záped (nebo opačně) autonomní Teslou? To už si přesně nepamatuji na kdy to slíbil a jestli se to uskutečnilo?

                33. Však říkám, že dost žvaní a má velice optimistické
                  Však říkám, že dost žvaní a má velice optimistické výhledy. Je to jeho PR a způsob PR Tesly. Odhadovat cokoliv u strojového učení je šibeniční. Ono to totiž občas jde jako po másle a pak to nejde vůbec a člověk se musí vrátit, aby mohl zase dopředu.

                  Jen jsem chtěl ukázat, že člověk nesmí zase věřit všemu co se kde napíše, že Musk něco řekl. 🙂

                34. To jo, po těch letech a zkušenostech už je člověk
                  To jo, po těch letech a zkušenostech už je člověk opatrný, co se týče jeho slibů.

                35. Zajímavý názor .
                  Nemám to ničím podložene . Taky jsem

                  Zajímavý názor .
                  Nemám to ničím podložene . Taky jsem si řikal že když u akumulátoru v EV poklesne dostupna kapacita na určitou hodnotu Tak řídící elektronika BMS posune horní mez . Uvolní zbytek držené rezervy ( stejne akumulátor odchází tak už je to jedno ) aby se zvýsla dostupná kapacita
                  Na druhou stranu toto uvolnění urychli degradaci a pokles kapacity .
                  Vadné články u kterých dochází k samovybíjeni jsou balancovány tim se také podílejí na poklesu kapacity .

          1. To je ovšem použito chybně.
            Slovo retence znamená sice

            To je ovšem použito chybně.

            Slovo retence znamená sice zadržovat, ale není synonymem ke slovu kapacita, kterou měl na mysli pisatel vašeho odkazu.

            V češtině se retence používá buď ve smyslu schopnost zadržet, například vodu v krajině, nebo v technice ve smyslu pomocného vyrovnávacího/zadržovacího/ochranného prostoru – retenční nádrže přehrady, retenční prostor palivové nádrže apod.

            RETENCE KAPACITY NENÍ RETENČNÍ KAPACITA!

            Retenční kapacita baterie je skrytá kapacita nad nominální kapacitou.

            Teoreticky by bylo možné používat termín retenční schopnost baterie, ale protože to je to defacto kapacita, nedává to smysl.

                1. Něco z historie:::David Kolben (runner42)
                  26. 11. 2013

                  Něco z historie:::David Kolben (runner42)
                  26. 11. 2013 10:43
                  Zip2 byla sice blbost, ale budiž. PayPal je sice z dlouhodobé perspektivy taky blbost, ale v danou chvíli to chápu. Oba zmiňované případy patří do čistě komerční sféry, a tudíž je to záležitost kupce.
                  SpaceX a Tesla je naproti tomu špína. Oba projekty jsou jen pumpa na peníze ze státního.
                  SpaceX je projekt na tunelování rozpočtu NASA, která má nařízeno, že si musí kupovat přepravní kapacitu za dvojnásobné peníze, než je na trhu běžné.
                  Tesla je projekt na dojení státních peněz přes pseudo-ekologické aktivity.

                  Projekty jsou takové americké verze našich solárních elektráren. Vzorec je úplně stejný – vytvořím na první pohled bohulibí záměr, který na trhu neexistuje, neboť je zcela ekonomicky nesmyslný, a nechám ho následně dotovat ze státních peněz. Záměr schválím za podpory politiků, kterým následně přihrávám prašule formou sponzoringu stran, volebních kampaní a míst v dozorčích radách. A největší srandu mám, když se najde nějaký idealistický hlupáček, který tomu dokonce tleská.

                2. To jako fakt i v 2021? SpaceX je projekt na tunelování
                  To jako fakt i v 2021? SpaceX je projekt na tunelování rozpočtu NASA, která má nařízeno, že si musí kupovat přepravní kapacitu za dvojnásobné peníze, než je na trhu běžné.

                3. To samé i US armáda, a zbytek světa, tedy kromě našeho
                  To samé i US armáda, a zbytek světa, tedy kromě našeho „experta“

                4. No jistě US armáda, to jsou mistři v dosahování
                  No jistě US armáda, to jsou mistři v dosahování výsledků za malé peníze 😀

                5. Jistě, nechci slevu zadarmo, že…
                  Aneb zaplaťe mi dvě a

                  Jistě, nechci slevu zadarmo, že…
                  Aneb zaplaťe mi dvě a půl mega a pak můžete auto nabíjet za půlku, tak jste to myslel?

                6. Zkuste si o tom na kosmonautixu něco přečíst, to snad
                  Zkuste si o tom na kosmonautixu něco přečíst, to snad zvládnete?A potom to zkuste ještě jednou, tohle bylo zatím jenom „plácaní dítěte“.

                7. Tak je to už osm let, tak můžeme bilancovat.
                  Kolik pohltily

                  Tak je to už osm let, tak můžeme bilancovat.

                  Kolik pohltily firmy Tesla a SpaceX peněz a čeho dosáhly?

                  Kolik kilogramů dotáhnul SpaceX na oběžnou dráhu a kolik tun CO2 ušetřily elektromobily Tesla.

                  Ale vsadím se, že se dozvím akorát bezobsažné kecy o zářné budoucnosti.

                8. To nám spíše povězte vy abyste dokázal, že vaše
                  To nám spíše povězte vy abyste dokázal, že vaše prognózy z roku 2013 jsou pravdivé.

                  Každopádně vaše tvrzení z roku 2013 o tom, že doprava od SpaceX je dvakrát dražší než je běžné podle všeho není pravdivé.

                  Doporučuji knihu Vesmírní Baroni. Je až s podivem jak málo peněz SpaceX stojí a co s tím málem dokáže oproti konkurenci. Třeba oproti Blue Origin, kde Bezos každý rok podojí (prodá) své akcie Amazonu a nalije tam miliardu USD (zatím) bez jediného komerčního produktu je SpaceX velký úspěch.

                  V principu byste ale měl souhlasit jako pravičák a kapitalista, že soukromá firma bude vždy lepší hospodář než státní instituce. 🙂

                9. A tady pokračování:::David Kolben (runner42)
                  14. 04. 2016

                  A tady pokračování:::David Kolben (runner42)
                  14. 04. 2016 12:31
                  Tak zaprvé za 20kWh jezdí ta nejmenší prdítka jako jsou iOn, která by na benzín jezdila za 4 litry. Protože je průměrná spotřeba osobních vozidel (nákladní ani neuvažujme, to by byl teprve masakr!) v ČR 8-9 litrů/100km, lze vyvozovat, že i u elektromobilů bude reálná průměrná spotřeba vozidel někde u 40 kWh/100km.
                  Zadruhé 40kWh vydaných z akmulátoru na ujetí zmíněných 100km ovšem není 40kWh vyrobených jadernou elektrárnou, ale po zohledění ztrát v transportu, nabíjení, samovybíjení, temperování a chlazení akupacku, zjistíš že musíš vyrobit spíše 60kWh.

                  A pokud zohledníš, kolik proudu potřbuješ na likvidaci vyřazených akumulátorů (pražením v elektrických pecích), dostaneš se někam na 80-100kWh. Supercharger hrozně prima, jenže vnitřní přehřívání článků při rychlém nabíjení výrazně zkracuje jejich životnost, tudíž rostou energetické nároky na recyklaci. A bum, jsi někde na 100-120kWh na 100km.

                  Takže na nějakých 20kWh/100km rovnou zapomeň.

                10. O tom nikdo nepochybuje, proto jsem to sem dal, aby se každý
                  O tom nikdo nepochybuje, proto jsem to sem dal, aby se každý mohl pokochat Vašim geniem.

                11. Díky.
                  Pokud někoho zajímá spotřeba elektromobilu

                  Díky.

                  Pokud někoho zajímá spotřeba elektromobilu postavného jako normální auto a stejně tak používaného, tak doporučuji zde: https://fdrive.cz/clanky/test-otestovali-jsme-jaka-je-realna-zimni-spotreba-elektromobilu-audi-e-tron-sportback-zaostreno-na-spotrebu-7488

                  Údaje o spotřebě průsvitných levicových veganů pořizujících za peníze druhých asketická skoroauto v provedení bída mě naprosto nezajímají, to není realita.

                12. To jsou právě ti vegani. Normální lidi na normální
                  To jsou právě ti vegani. Normální lidi na normální provoz si zatím elektromobily nekupují.

                13. Takže ani snad nejžravější BEV v zimě i se započetím
                  Takže ani snad nejžravější BEV v zimě i se započetím ztrát při nabíjení a 60 % podílem dálnic nedosahuje odhadované „průměrné reálné“ spotřeby 40 kWh/100 km.

                  Za kolik by to asi jela nějaká Q5 nebo Q3 s 300 kW motorem? Pod 10 litrů asi těžko.

                14. Q5 tak něco mezi 7-8 litry nafty.
                  Takže 256 Kč včetně

                  Q5 tak něco mezi 7-8 litry nafty.
                  Takže 256 Kč včetně spotřební daně.

                  Tahle obluda žere 32kWh, takže taky přesně 256 Kč. Ovšem bez daní.
                  A jako bonus ještě vypustí do atmosféry 160g CO2 na kilometr.

                  To je k zblití, kam to evropská levice vede.

                15. Jasně a při 20 stupních, když pojedete na spotřebu, tak
                  Jasně a při 20 stupních, když pojedete na spotřebu, tak si vezme 5-6 litrů. To já se svým BMW 320D taky jezdím běžně za 3-4. 😀

                  Já vidím v audi konfigurátoru u verze Q5 S line 50 TDI 210kW quattro (má sice skoro o 100 kW méně ale co se dá dělat) papírovou spotřebu 8,2-9,1 takže v těchto podmínkách spíše těch 10. Nedej bože bychom ale vzali třeba takovou RS Q3 TFSI co má konečně srovnatelných 400 koní a papírovou spotřebu 10. Pak už jsou tam samé fuj hybridy.

                  Jasně 256 kč bez daní, protože DPH na elektřinu neexistuje a doma za třetinu ceny se nabíjet taky nedá.

                  Ano ta konzervativní levice v podobě KSČM a SPD je k zblití. Ti Talibánci jsou prý taky vlastně konzervativní a levicoví, tak by si možná rozuměli. 😀

                16. Byl to můj odhad a pokud se podívám na zde adorovaný
                  Byl to můj odhad a pokud se podívám na zde adorovaný spritmonitor, tak jsem se trefil.

                  Ano, bez daní, konrétně bez spotřební daně a bez DPH ze spotřební daně, které jinak tvoří většinu ceny.

                  Silně pochybuji, že by si SPD rozuměla s islamisty. Chtěl jste napsat progresivní levice, tedy Piráti, ne?

                17. Tak to asi špatně koukáte. U dieslových Q5 s 300 koňmi
                  Tak to asi špatně koukáte. U dieslových Q5 s 300 koňmi vidím průměr cca 9,5.

                  https://www.spritmonitor.de/en/overview/3-Audi/1119-Q5.html?fueltype=1&fuelsort=1&power_s=300&sort=1&powerunit=2

                  Já navíc mluvil o konkrétním testu, co byl v zimě s 60 % dálnic.

                  Jo aha, takže ne úplně bez daní, jak jste původně psal. Furt tam je to DPH 21 %, i když je to v absolutní částce malá hodnota.

                  Progresivní levice (se STAN spíše střed) si asi těžko bude rozumět s konzervativní levicí.

                  No jak vidíme, tak Rusko si rozumí s Talibánci a SPD si zase rozumí s Ruskem, takže aby z toho nakonec nebyla polyamorie. To by Tomio rozdýchával ještě hůř, než kdyby si ho adoptovali rodiče stejného pohlaví. 😀

    1. Ona je ta kalendářní životnost vůbec hodně opomíjená.
      Ona je ta kalendářní životnost vůbec hodně opomíjená. Typického čecha, co kupuje ojetiny, by nejvíc zajímalo, jak bude baterie vypadat po 5-10 letech a pak po nějakých 15-20, až se to ho bude zbavovat. A statistika v tomhle případě ničemu moc nepomůže, protože i když už dnes tu máme 10 let stará EVčka, nedají se poznatky aplikovat na dnešní články, procházející neustálou evolucí.

      1. trh ojetin bude jungle at je to ICE nebo BEV, a ten kdo na
        trh ojetin bude jungle at je to ICE nebo BEV, a ten kdo na takovem trhu kupuje a neproveruje, tak je to ciste jeho loterie s jeho penezi, odhalit neduh se da vesmes mnohem snaze u BEV nez u ICE, ale odfiltrovat nahodne vady nejde nikde a nikdy

        vcera jsem poslouchal rozhovor s Radovanem vavrou na yotube, tusim ze Teslacek nebo tak nejak, a tam padli zajimave uvahy, vesmes o tom ze elektromobil nebo spise Tesla nebude auto ktere se prodava tak casto jako ICE kde vesmes firmy po 4 letech ocekavaji vyznamny narust nakladu a tak je prodavaji a kupuji zase nova auta, a ty Tesly spise dojizdi, a ze nebude vyjimkou ze najednou firma/majitel to auto drzi treba 10 let

            1. Ale tady přece nejde o nějaké náhodné vady, ale o to, že
              Ale tady přece nejde o nějaké náhodné vady, ale o to, že degradace akumulátoru není lineární proces a my nevíme kdy se ta křivka zlomí a začne to degradovat o desítky procent a jestli to nebude ještě během životnosti vozidla.

              1. stejne jako nevis kdy ti praskne hlava valcu, kdy odejde tamto
                stejne jako nevis kdy ti praskne hlava valcu, kdy odejde tamto a ono, jsou auta co vydrzej v super stavu 50 let s minimalnim servisem a jsou auta co maj zavazne problemy po par letech ac maj super servis a kasle na to nejen zastoupeni znacky ale i sama automobilka

                jen Ceskej pisecek kterej je hodne malej z pohledu automotive, a kolik tu jiz bylo natocenych reportazi ohledne nejakeho auta kde se na zakaznika vysralo primo zastoupeni znacky v CR, a to u aut ktera mela treba 1-2 roky a najezd sotva par desitek tisic km 😀

                podivej se na krivku padu ceny baterii za poslednich 10 let, jsem si 100% jistej ze za 20 let nikdo z nas neco jako cenu trakcnich baterek resit nebude, protoze to bude tak levnej dil s tak kratkou moralni zivotnosti, ze na soucasnej aktualni stav kdy to resime u „novinky“ proste zapomeneme (seriova elektromobilita je jen 12 let stara zalezitost), vzpomen si na prvni filtry pevnych castic a na jejich ceny, jak se diskutovalo ze jsou drahe kvuli platine, co zbyla hovadina, byli automobilky ktere jeste nedavno meli filtr pevnych castic zalistovane jako nahradni dil za vic ne 400 tisic korun, u aut ktery nestali ani milion, resis snad dneska ze bys po 10 letech menil filtr pevnych castic za 400 tisic nekde u Hondy HRV? ne neresis, protoze to trh vyresil za nas

                vsadim bitcoin ze za 20 let bude baterka pro jakekoliv BEV dostupna druhovyrobne za naproste smesne ceny k tem dnesnim, takze prijedes ke garaznikoj, ten odmontuje starou baterku a za exvivalent dnesnich treba 50 tisic namontuje novou co bude mit 2x vetsi kapacitu nez ta puvodni kdys byla nova a rovnou ti k tomu vymeni i elektroniku zajistujici nabijeni co ti z puvodnich treba 100KW umozni nabijet 500kW

                kdys jsem si kupoval Audi 6, tak to bylo auto z roku 1998, a v roce 1998 o tom aute tvrdili experti ze to proste garaznici nezvladnou opravit a za 20 let to nikdo jiz neopravi jak je to precpany elektronikou, to auto ma to 3 ridici jednotky, a dnes? mnohem lip to zvladaj opravit prave garaznici nez autorizovanej servis kterej to auto videl naposled nekdy pred 15 lety kdy to tam davali na opravy posledni majitele kteri s tim jestebyli ochotny jet do autorizaku 😀

                taky jsem si 100% jistej ze opravit dnesni ICE za 20 let bude mnohem vetsi problem nez s opravou BEV, staci se podivat kolik lidi se dnes hlasi na bezneho automechanika a kolik na specialistu ohldne elektroniky v automotive, je to pomer cca 1 ku 20, takze az pujde do duchodu dnesni generace automechaniku kteri vedej jak opravit ICE, tak skonci doba jak snadno opravit ICE, proste proto ze nebudou lidi co by to umeli

                1. Ta výměna komponent z druhovýroby je zatím hudba
                  Ta výměna komponent z druhovýroby je zatím hudba budoucnosti. Jednak je problém s obskurností prvotních řešení baterií bez standardizace byť jen v rámci jednoho výrobce, ale především se těch vozů nasekalo moc málo, aby stálo za to se tím ekonomicky zabývat.

                  Mimochodem pro e-UP! první generace dnes vychází maloobchodní cena 17ks nových bateriových VDA modulů s 220Wh články s celkovou kapacitou 44,8kWh na cca 180tis Kč bez DPH.

                2. proto tam pisu neco o 20 letech, proste nema smysl resit ted
                  proto tam pisu neco o 20 letech, proste nema smysl resit ted 20 let starou ojetinu, sak se podivej kolik stoji 20 let stare ojetiny co jako nova auta stali treba 1,5 milionu, v lepsim pripade budes na 30-40 tisicich bazarove ceny

                  a ted si vem ze na trhu bude treba milion elektromobilu nejakeho vyrobce v dane oblasti, rekneme treba EU (a ze jich budou spise vyzsi jednotky milionu), fakt cekas ze se nenajdou garaznici kteri budou repasovat stare baterypacky za nove s novyma technologiema baterii? i dnes se najdou firmy co opravuji hybridy na plug-in hybridy, tazke cekat ze za 20 let nebudou spousty firem a garazniku co to budou delat i u elektromobilu je rekneme hodne pesimisticke

                  jak jsem psal priklad treba te Audi 6, uplne stejne je to s jakymkoliv jinym autem, jiz dneska jsou firmy co rozebiraj bourany Tesly a streva davaj do jinych aut, rekneme restomod

                3. Počítám že za 20 let budou BEV tak levná a úplně jinde,
                  Počítám že za 20 let budou BEV tak levná a úplně jinde, ze ty dnešní nikdo opravovat nebude. Je fakt málo borců co se dnes zabývají opravou tlačítkových telefonů a ICE to už bude jen pro nadšence a milovníky veteránů

                4. dopadne to podobne jako s pocitaci, kdo si vzpomene jak to
                  dopadne to podobne jako s pocitaci, kdo si vzpomene jak to vypadalo na trhu pocitacu v 80-90 lelech? PC stalo stovky tisic, byl potreba specialista……. pritom je to jen o secvakani dilu a dnes si nabusene PC slozi kdejaky jouda podle navodu na youtube a seriova OEMka se kupujou vesmes jen kvuli zaruce typu NBD a podobne

                  ja sbiram CPU, a to nejdrazsi co mam (podle puvodni faktury), ma datum prodeje 1986 a jde o Intel 80286 z IBM servru 7532, v tehdejsim Ceskoslovensku ta mala mrska stala 1,7 milionu tehdejsich korun (na dnesni dobu by to bylo nejakych 11 milionu korun) a vykonem je to na dnesni dobu asi jako srovnavat to s mikrokontrolerem v moderni lednicce co ti na display ukaze ze ti dochazi mliko, a podobne to bude s baterkama a veskerou elektronikou v dnesnich autech, zapomeneme ze vubec takovej odpad jakej dnes pouzivame existoval 😀

                5. PC stoji jinak a ma jiny vykon, ale baterie v notebokach
                  PC stoji jinak a ma jiny vykon, ale baterie v notebokach vydrzi porad zhruba stejne. Za 5-6 let je bezne baterka mrtva.

                6. To protože nebyly vysvěceny svatým Elonem.
                  To protože nebyly vysvěceny svatým Elonem.

                7. Díval jste se někdy notebooku dovnitř? Baterky tam nemají
                  Díval jste se někdy notebooku dovnitř? Baterky tam nemají BMS, nic je nedrží v optimálních provozních podmínkách. Počítá se prostě s tím, že je kolísání teplot vlivem procesoru a grafárny za pár let odrovná. A pokud si notebook i pak chcete nechat, není problém dát cca 1-2 tisíce Kč za novou. To EV, to je jinej oddíl.

                8. To je čistá lež.
                  HP Batter Health Management, Lenovo Energy

                  To je čistá lež.

                  HP Batter Health Management, Lenovo Energy Management atd atd.

                9. 🙂 A který z těch dvou SW zařídí, aby procák vedle
                  🙂 A který z těch dvou SW zařídí, aby procák vedle nepřehříval baterii?

                10. Všechny. Dnes je to součástí BIOSU a mnohem
                  Všechny. Dnes je to součástí BIOSU a mnohem komplexnější, než jen triviální BMS, na IA32 přes IA32_CLOCK_MODULATION MSR.
                  Funguje to podobně jako TCC a teplotní hranici Tc, s tím rozdílem že TCC je mandatorní tepelná ochrana CPU, zatímco přes nastavení 4. bitu IA32_CLOCK_MODULATION to volá energy management softwarově na požádání.

                  Ještě nějaký dotaz?

                11. Vcera jsem mel mobil polozeny na slunicku a po nejake dobe me
                  Vcera jsem mel mobil polozeny na slunicku a po nejake dobe me ohlasil, ze baterie je moc tepla a proto me snizi jas displeje. Zjevne to dnes i vyrobci mobilu resi trochu komplexneji.

                12. To samé udělá když už je v Akumulátoru malo energie
                  To samé udělá když už je v Akumulátoru malo energie Sníži automaticky intenzitu podsvícení

                13. Bez BMS to u lithia nejde .
                  Je více typů BMS s diskretních

                  Bez BMS to u lithia nejde .
                  Je více typů BMS s diskretních současte to už snad nikdo neděla

                  Použivají se iO obvody u sofistikovaných konstrukcí řízené mikrokontrolérem který komunikuje přez datovou linku s napajeným zařízením .

                  U deskových akumulátorů Pokud pracuje v rezimu singl je hlidací BMS elektronika přímo součastí članku Ukryta pod obalem akumulátoru .

                  Bez BMS to u lithia nejde .
                  MAX1679 Není bez zajímavosti, že zdánlivě malý a jednoduchý integrovaný obvod má ve své struktuře 4692 tranzistorů a umí zajistit také formování hluboce vybitého článku proudem 5 mA

                  Zaleži jaká je mez využití
                  Spodní / Horní = celková dostupná využitelná kapacita .
                  Už mnohokrát se tu psalo že elektromobily mají tuto hranici spodni a horní hranici posunotou . Nenabíjí do maxima a nevybijí do minima . Min 10% rezervou To má pozitívní vliv na cyklickou životnost a pokles kapacity v čase.
                  V souvislosti s tím se setkávam s mylným názoren že akumulátory mají pevně danou cyklickou životnost .

                  Mám doma starou nokii Má víc jak 10 let starý originální akumulátor a stále funguje
                  Jenže když se současní vyrobci mobilních zařízení snaží s akumulátoru vymačknout maximum tak to neřeši Kupující chce přece maximální kapacitu na ůkor „zivotnosti“ .

                  https://www.belza.cz/charge/liion1.htm

                  Už i „levné“ hoby nařadi s balancovaním
                  Se zárukou 5 let

                  https://www.youtube.com/watch?v=qw94F7Gtxoc

                14. Bez BMS to u lithia nejde? HE3DA se snaží dokazovat, že to
                  Bez BMS to u lithia nejde? HE3DA se snaží dokazovat, že to jde. Tady na tom monitoringu z Nevady to mají hodně napěťově rozházené a kupodivu jim to funguje už dlouho. Ale já nejsem jejich propagátor dávám to sem jenom jako zajímavost.
                  https://gerlach.adbitech.com/

                15. Rozhozené to maji docela hodně .
                  Většnou se měří

                  Rozhozené to maji docela hodně .
                  Většnou se měří napětí na tři desetinná místa
                  To je tak rozhozené že to ani není potřeba
                  Jak tohle vydrží předpokládaných 20 Let ?
                  Ale to neznamená že to nema Primitývní BMS_ku
                  Která hlídá celkové napětí na jedné větvi (celku) a pokud překroči nebo klesne pod určitou hranici tak jí odpojuje
                  Primitývní BMS_ku může suplovat i zařízení které odběr a „nabíjení“ článků zajištuje.
                  U některých zařizení s BMS ale bez balanceru se prováděl co nějaký čas Servis manuální balancování Ale pokud nějaký článek trpi na samovybíjení tak je potřeba provést jeho výměnu .
                  Je to testovací projekt Uvidíme co z toho vyvodí.
                  https://gerlach.adbitech.com/

                  https://www.youtube.com/watch?v=QitjcYIK9Kg

                  V Havířov Suchá se staví další Hala hned Vedle HE3DA ale kdo je investor Nevím ?

                16. baterka v notebooku je taky celkem slusnej odpad jiz dnes, to
                  baterka v notebooku je taky celkem slusnej odpad jiz dnes, to je uplne jina chemie nez u baterii v autech, navic BMS v noteboku je takove, ze vyrobci spolehaji ze si baterku odrovnas co nejdriv, treba tim ze dobijis v dobe kdy s notebokem pracujes, to se pak daj udelat klidne i 2 prepisy za den, a kdys pak zjistis ze ta baterka ma zivotnost treba 250-300 cyklu, tak ji odrovnas celkem rychle

                  staci se podivat na vyrovni naklady na baterii pro BEV a pro spotrebni elektroniku, je to temer rozsil tridy, kWh u spotrebni elektroniky se pohybuje na urovni cca 40-50 dolaru, a najdes to snad u kazde finacni rozborky Apple produktu

                  je zajimave ze tohle jeste nekdo resi? vzdyt to bylo popsano jiz tolikrat a v tolika clancich, ze by clovek cekal ze na servru jako je hybrid s tim nikdo jiz trollit nebude

                17. Velmi záleží, jak se k tomu člověk chová a jak to
                  Velmi záleží, jak se k tomu člověk chová a jak to používá. Mám baterku v notebooku 6 let a výdrž je +- stále stejná. Jak je to možné?

                  Mám jednoduchou utilitu, která drží nabití mezi 50-60 %. Když vím, že pojedu na baterku, tak ho nechám nabít na plno a nikdy ho nevybiji pod 20 %. Pak hned zase co nejdříve dobít na 50-60 %.

                  Podobný zvyk mám i u mobilů, ale tohle prostě skoro nikdo nedělá, protože osvěta je takřka nulová a motivace nízká, protože to stejně každý za 3-4 roky zahodí. 🙂

                  Nejhorší je u mobilů třeba zlozvyk v 9 píchnu do zásuvky, v 10 je to nabito na 100 %, ale ze zásuvky to vypojím až ráno, takže to těch 100 % drží 9-10 hodin. No a takhle každý den tři roky a baterka je mrtvá.

                18. Zas na druhou stranu, po trech letech uz (krom top modelu)
                  Zas na druhou stranu, po trech letech uz (krom top modelu) vyrobce vetsinou nevydava zadne (ani bezpecnostni) aktualizace. Takze vzhledem k tomu, ze mobil je dneska internetovy terminal s pristupem k nasim soukromym datum, financim,…), asi je lepsi, kdyz po tech trech letech chcipne a BFU si koupi novy, ktery zas chvili ty zaplaty dostavat bude.

                  Asi muzeme do aleluja diskutovat o neekologii… ale tak to proste je.

                19. Jo to máte pravdu. U těch mobilů měním většinou po 5
                  Jo to máte pravdu. U těch mobilů měním většinou po 5 letech. 🙂

Napsat komentář