Autosalon Ženeva 2014: Toyota představuje Aygo, hybridy i auto na vodík

Autosalon Ženeva pomalu otevírá své brány. A světové automobilky představují to nejlepší s čím se mohou pochlubit. Toyota pochopitelně ve velkém sází na hybridy, ukáže i koncept auta na vodík. Hlavní roli si ale tentokrát uzurpovala nová Toyota Aygo.

Nová Toyota Aygo se představuje na ženevském autosalonu 2014
foto: Toyota

TISKOVÁ ZPRÁVA

Interiér i vnějšek nové Toyoty Aygo je pojat způsobem, jenž dovoluje realizovat širokou škálu různých variant a provedení. Takže nová Toyota Aygo je nejen zábavná za volantem, ale potěší i možnostmi dalších stylistických úprav na přání. A osobnost takto vzniklého vozu rozhodně dokáže uspokojit váš specifický vkus.

Kromě toho je v exteriéru asi 10 částí, které lze snadno nahradit díly jiné barvy či provedení, aby si zákazníci mohli nakonfigurovat Aygo podle vlastního vkusu. Díky chytré konstrukci a pečlivě promyšlené strategii montáže jsou tyto zákaznické úpravy cenově dostupné a naprosto přímočaré, a tak dodací lhůty i ceny zůstávají v mezích obvyklých pro třídu minivozů.

Život na palubě vozu je nyní ještě příjemnější, a to díky prostornější kabině a celé paletě pokrokových prvků výbavy navržených v harmonii se životním stylem mladších zákazníků, které nová Toyota Aygo nejspíše osloví.

Nejnápadnějším příkladem je zde multimediální soustava x-touch. Plnobarevný sedmipalcový dotykový displej slouží k ovládání nejrůznějších palubních systémů, zatímco funkce MirrorLink pro připojení chytrého telefonu (se „zrcadlením“ jeho funkcí) umožňuje bezproblémové zapojení vozu do hektického on-line života, který většina z nás dnes vede.

Pod kapotou nové Toyoty Aygo je vylepšená verze oceňovaného zážehového tříválce Toyota 1,0 l VVT-i. Tato pozoruhodná jednotka, která se stále řadí mezi nejlehčí motory ve své třídě, prodělala četné úpravy s cílem ještě zlepšit její vlastnosti a napomoci k rekordně nízké spotřebě paliva a emisí CO2 v dané třídě.

auto nová Toyota Aygo autosalon Ženeva 2014

foto: Toyota

Důležitým požadavkem zájemců o nové Aygo, rekrutujících se povětšinou z obyvatel měst, jsou kompaktní vnější rozměry. Celková délka narostla o pouhých 25 mm na 3 455 mm, a tak si nové Aygo zachovalo kompaktní parametry stojící na špičce třídy.

Přestože se prostor pro hlavy předních cestujících zvětšil o 7 mm, samotný vůz je o 5 mm nižší kvůli lepší aerodynamice. K ještě lepší jízdní stabilitě přispívá širší rozchod kol (o 8 mm) na obou nápravách.

Nápadná grafika ve tvaru „X“ v čelních partiích Toyoty Aygo se šíří směrem ven po celém povrchu karoserie a zahrnuje všechny klíčové komponenty vozu, včetně horní i spodní masky chladiče, světlometů, mlhových světel a dokonce i zrcátek a bočních skel.

Při pohledu z boku je patrné, že střecha je nyní nižší a její přední hrana se posunula směrem vpřed. Těžiště kabiny se díky tomu rovněž posunulo kupředu, čímž vůz získal vyváženější a mírně předkloněný postoj. To ještě akcentuje skloněná okenní čára, která je vzadu zakončena sdruženými světly, rovněž předkloněnými. Samotná střecha má nový profil s dvojitým vydutím a je do ní začleněn zadní spoiler ke zlepšení aerodynamiky.

Tvarování bočních oken závisí na karosářském provedení (3 nebo 5 dveří), přičemž u verze s pěticí dveří je grafika oken prodloužena až k zadním sdruženým světlům na podporu celkového vyznění délky příslušející pětidveřovému vozu.

Při pohledu zezadu se opakuje designové ztvárnění předních partií nové Toyoty Aygo. Výklopná záď a spodní část nárazníku zde utvářejí zlomové linie rozdělující masivní povrch vozidla. Sdružená světla jsou zasazena do šestiúhelníkové výklopné zádi, přičemž horní část nárazníku se rozšiřuje až k nápadně vyčnívajícím podběhům kol, čímž tento vůz získává široký a stabilní postoj.

Pohodlí ve všech směrech

Hlavním motivem designu interiéru je lichoběžníková středová konzola, jejíž tvarové provedení se opakuje po celé kabině u nejrůznějších komponent, jako např. výdechů ventilace, obložení dveří a lemování páky voliče převodovky.

auto nová Toyota Aygo autosalon Ženeva 2014

foto: Toyota

Konzola podepírá širokou přístrojovou desku s matným povrchem zabraňujícím odleskům, orámovanou štíhlými A-sloupky, které nebrání dobrému výhledu z vozu. V kapličce přístrojů před řidičem najdeme kruhové ukazatele v souosém uspořádání. Součástí trvale podsvícených ukazatelů je i centrální multifunkční displej s velkým písmem pro co nejlepší čitelnost.

Podobně jako v případě exteriéru lze řadu prvků v kabině uzpůsobit na přání majitele.
„Hodně jsme se věnovali otázkám ergonomie,“ říká hlavní konstruktér Terai. „Pamatovali jsme na mladší zákazníky, kteří jsou pro tento segment trhu typičtí, a tak jsme zmenšili sklon volantu z 28 na 26,6 stupňů, snížili jsme též výšku posazu vpředu o 10 mm a doplnili funkci výškového nastavování sedadla řidiče. Najít tu správnou polohu za volantem by tedy mělo být snadné.“

Přestože rozvor náprav zůstal na původních 2 340 mm, délka prostoru pro cestující narostla o 9 mm. K pohodlí na předních sedadlech dále přispívají loketní opěrky, které jsou nyní o 20 mm širší.

V neposlední řadě se zvětšil i zavazadelník, a to o 29 litrů na výsledných 168 l. Současně se zlepšila i jeho praktičnost díky širšímu nakládacímu otvoru (+75 mm) mezi prahem výklopné zádi a opěradly zadních sedadel.

Světla, která razí cestu

Standardní výbavou každé Toyoty Aygo jsou sdružené halogenové světlomety typu PES (Poly-Ellipsoid System) zajišťující delší a širší osvětlení v případě potkávacích i dálkových světel, stejně tak jako LED obrysová světla, která nové Toyotě Aygo propůjčují jedinečnou optickou signaturu, rozpoznatelnou již z dálky.

Pro vaši bezpečnost

Nové Aygo je vybaveno komplexní sestavou prvků aktivní i pasivní bezpečnosti. V základní výbavě jsou systémy ABS, EBD (elektronické rozdělování brzdné síly) a VSC (stabilizační systém), dále hlavové airbagy, úchyty dětských autosedaček Isofix, systém sledování tlaku v pneumatikách, nastavitelný omezovač rychlosti a nově i asistent rozjezdu do kopce (HAC) a signalizace nouzového brzdění.

Vysoce tuhá karoserie nové Toyoty Aygo byla navržena tak, aby zamezila deformacím kabiny v případě čelní, boční nebo zadní srážky, ale současně též pohlcovala nárazové síly při střetu s chodcem.

VYTVOŘTE SI SVŮJ VLASTNÍ VŮZ: PROMYŠLENÉ ÚPRAVY NA PŘÁNÍ

Díky ucelené nabídce jednoduchých a cenově dostupných úprav na přání zákazníka si můžete nové Aygo uzpůsobit vlastnímu vkusu.

„Tento aspekt byl pro mne obzvláště důležitý,“ říká hlavní konstruktér Terai. „V první řadě proto, že zákazníci si již zvykli na široký výběr barev a provedení při prakticky každém nákupu, a je tedy čas, aby se tomu přizpůsobil i automobilový průmysl. A za druhé, klíčem k probuzení touhy po tomto vozidle – což byl můj cíl – je možnost upravit si Aygo podle vlastního přání. Víte-li o jedinečnosti vašeho vozu, stoupá tím pro vás v ceně.“

Vyměnitelné díly v exteriéru (maska chladiče ve tvaru „X“, dekorační panely zadního nárazníku, dekory předního nárazníku a litá kola) i interiéru vozu (přístrojový panel, středová konzola, výdechy ventilace, hlavice řadicí páky a okolní lemování) lze poměrně rychle a snadno vyměnit, a to například i po několika letech.

Koncepce

Cílem návrhářů bylo zajistit, aby možnosti voleb byly pro zákazníky co nejpřehlednější a jednoduše strukturované. Proto jsou zákaznické úpravy postaveny na čtyřech pilířích: Rozmanitost, Jednoduchost, Příznivá cena a Dostupnost.

auto nová Toyota Aygo autosalon Ženeva 2014

foto: Toyota

Díky jednoduchému výběru z trojice stupňů výbavy, tří speciálních edicí (které se budou pravidelně obměňovat) a dvou paketů pro exteriér a interiér zákazníci ihned pochopí široké spektrum nabízených možností vlastních úprav, aby si mohli vytvořit vůz podle svých představ.

Výhodou tohoto strukturovaného přístupu pak je, že pro nové Aygo bude možné zajistit krátké dodací lhůty, a to bez ohledu na objednané zákaznické modifikace v exteriéru či interiéru.

Stupně výbavy

Nové Aygo se může pochlubit velkorysou základní výbavou. Všechny vozy standardně nabízejí audio soustavu s tunerem AM/FM a připojením USB/AUX, LED světla pro denní svícení, stabilizační systém VSC a asistent rozjezdu do kopce.

Uprostřed nabízených stupňů výbavy pro novou Toyotu Aygo stojí ‘x-play’. Tato verze je výchozí pro všechny zákaznické úpravy a rovněž tvoří základ speciálních edicí ‘x-cite’, ‘x-clusiv’ a ‘x-pure’.

V exteriéru je zde standardem maska chladiče ve tvaru „X“ v klavírním černém laku a 15″ ocelová kola. Na palubě je pak v základu ovládání audio soustavy na volantu obšitém kůží, výškově nastavitelné sedadlo řidiče a omezovač rychlosti.

Vrcholným stupněm výbavy nové Toyoty Aygo je stylová varianta ‘x-wave’ s velkou stahovací plátěnou střechou a 15″ litými koly ve stříbrném tónu. V interiéru zaujmou dekory v barvě karoserie a polokožené čalounění sedadel.

Standardní audio soustavu Toyoty Aygo zde nahrazuje multimediální soustava x-touch s dotykovým displejem, zadní kamerou a možností připojení chytrého telefonu přes MirrorLink.

Nabídku stupňů výbavy doplňuje i základní varianta označovaná ‘x’. Ta zahrnuje všechny standardní prvky výbavy nové Toyoty Aygo, matně černé provedení masky chladiče a 14″ ocelová kola.

Pakety výbavy

Zákazníci, kteří si přejí nové Aygo uzpůsobit vlastnímu vkusu a nechtějí přitom volit z jednotlivých prvků individualizace, mohou se rozhodnout pro jeden z paketů pro exteriér nebo interiér.

V rámci jednoho z paketů si může zákazník změnit barvu masky chladiče ve tvaru „X“ a dekor zadního nárazníku. Další zahrnuje polepy akcentující spodní partie vozu, a to vpředu, vzadu i po stranách.

Prostřednictvím paketů pro interiér je možno měnit barvu výdechů ventilace a lemování kolem páky voliče převodovky, resp. zvolit jinou povrchovou úpravu přístrojového panelu, středové konzoly a lemu kolem páky voliče převodovky.

Atraktivní nabídka

Nová Toyota Aygo má opět potenciál se ve třídě minivozů vyznamenat, ať již pro svůj design, nabídku prvků výbavy, možnosti personalizace nebo hospodárný pohon. Již od zahájení prodeje v létě 2014 nabídne zajímavou alternativu všem zákazníkům, kteří volají po chytře obestavěném prostoru, stylu a především zábavě.

Speciální edice

Edice ‘x-cite’ hraje v řadě Aygo roli typického „cool“ auta, o čemž napovídá barva karoserie Pop Orange, dekory v klavírním černém laku a 15″ litá kola s dvojitými loukotěmi v leskle černém tónu. Největší extrovert v nabídce zaujme v rámci řady svým sportovním duchem.

Edice ‘x-clusiv’ přináší další úroveň kultivovanosti prostřednictvím černého laku karoserie Midnight Black v kombinaci s nápadnými chromovými dekory.

Edice ‘x-pure’ pak zaujme stylovým a minimalistickým zevnějškem díky bílému laku Cool White, opět v kombinaci s chromovými dekory.

Obloha bez hranic

Nové Aygo v provedení ‘x-wave’ nabízí velkou plátěnou střechu s elektrickým stahováním a velkorysými rozměry 785 x 730 mm; to je další příklad výbavy určené náročnějším zájemcům o vůz segmentu A.

x-touch: celý svět na dosah ruky

Prostřednictvím systému „x-touch“ v nové Toyotě Aygo můžeme nahlédnout mezi cenově dostupné multimediální soustavy příští dekády. Zákazníkům nabízí bezkonkurenční spojení palubních multimédií s konektivitou pro chytré telefony.

Soustava x-touch používá plnobarevný dotykový displej o úhlopříčce 7″, jenž je plně integrován do přístrojového panelu. Jedná se o první systém v této automobilové třídě, jenž standardně obsahuje i zadní parkovací kameru.

Základní menu soustavy Toyota x-touch je jednoduše rozděleno na pět ikon umožňujících okamžitě rozpoznat příslušnou funkci a zajistit maximálně intuitivní ovládání. Soustava ´x-touch´navíc plně podporuje český jazyk

V podnabídce ‘Audio Source’ je sdružen tuner AM/FM, příjem přes digitální tuner DAB (na přání), streamování audia prostřednictvím Bluetooth a poslech ze zařízení přes AUX a USB, včetně funkce pro zobrazení grafiky alba.

Po vypnutí audio funkce se zobrazí velké digitální hodiny s překlápěcími číslicemi v retro stylu a určitou dávkou hravosti.
Prostřednictvím funkce ‘Phone’ může řidič procházet kontakty, volat a přijímat nebo odesílat textové zprávy prostřednictvím palubního displeje.

Novou funkci MirrorLink lze aktivovat přes ikonu ‘Connect’. Po spojení s kompatibilním chytrým telefonem pak MirrorLink na displeji soustavy x-touch „zrcadlí“ obrazovku telefonu, včetně kompatibilních aplikací. Funkce chytrého telefonu lze snadno ovládat přímo přes dotykovou obrazovku.

Podnabídka ‘Car Information’ sdružuje palubní informace o vozidle, včetně údajů palubního počítače, jako je odhadovaný dojezd na zbývající palivo, okamžitá a průměrná spotřeba paliva, doba jízdy nebo záznamy o dřívějších cestách.

A v neposlední řadě je zde široký výběr kompatibilních aplikací umožňujících řidiči používat navigaci a komunikovat prostřednictvím sociálních sítí.

PROMYŠLENÁ A CHARAKTERNÍ POHONNÁ JEDNOTKA

Pro třídu minivozů je typický jednoznačný příklon motoristů k benzínovým pohonným jednotkám, pro které se rozhodne plných 85 % zákazníků. Nové Aygo s komplexně přepracovanou verzí oceňovaného tříválce od Toyoty nabízí ideální rovnováhu mezi dynamickou odezvou a spotřebou paliva, kterou zákazníci požadují.

„Chtěli jsme zlepšit dynamiku i spotřebu paliva,“ vysvětluje hlavní konstruktér Terai. „Ve třídě minivozů jsou provozní náklady nanejvýš důležité – zákazníci totiž nechtějí utratit za palivo celé jmění. Avšak současně jsme se nechtěli kvůli snížení spotřeby uchylovat k drahým technologiím, jelikož by to pak příliš zvedlo cenu tohoto modelu. Takže naším úkolem bylo najít poměrně jednoduchý, ale současně chytrý způsob, jak stanovených cílů dosáhnout.“

Seznam vylepšení litrové pohonné jednotky pro nové Aygo je proto hodně dlouhý.
V první řadě byl vylepšen charakter spalování tohoto motoru. Kompresní poměr se zvýšil z 11,0 na 11,5:1.

Konstruktéři vylepšili chlazení spalovací komory, přičemž o optimální mix paliva se vzduchem se stará sací kanál s propracovaným mechanizmem víření. Rovněž byl optimalizován program proměnného časování ventilů.

Dále poklesly třecí ztráty díky hladce běžícímu rozvodovému řetězu s automatickým napínáním. Ke snížení vnitřních odporů dále napomáhají i zdvihátka ventilů potažená uhlíkovou směsí s tvrdostí diamantu (DLC) a olejová vana se zdvojenou konstrukcí.

A v neposlední řadě se díky integraci sběrného výfukového potrubí do hlavy válců ještě snížila hmotnost motoru, který i tak patřil mezi nejlehčí pohonné jednotky svého druhu.
Motor nyní vykazuje vyšší výkon i točivý moment – 51 kW (69 k) při 6 000 ot/min, resp. 95 Nm při 4 300 ot/min. Již od 2 000 ot/min je přitom k dispozici moment 85 Nm.

Nové Aygo se nabízí ve standardním provedení i speciální verzi Eco. Druhá jmenovaná varianta se vyznačuje delším čtvrtým a pátým převodovým stupněm nebo pneumatikami s nízkým valivým odporem.

Již u standardní verze poklesla spotřeba paliva ze 4,4 na 4,1 l/100 km, což představuje pokles hladiny emisí CO2 o 7 g/km* na výsledných 95 g/km*. Verze s označením Eco si vede ještě lépe a dosahuje kombinované spotřeby paliva pod 3,9 l/100 km* při emisích CO2 na úrovni necelých 90 g/km*.

Přes všechna uvedená vylepšení věnovali technici nemalou pozornost tomu, aby si motor zachoval svůj svěží naturel. I nadále je připraven k rychlému nástupu otáček, a přestože došlo k zesílení akustické izolace, neztrácí se jeho sportovní zvuk při zvýšené zátěži.

A v neposlední řadě došlo k celé řadě úprav aerodynamiky vozu v zájmu dalšího snížení spotřeby paliva. Patří sem mj. optimalizace proudění vzduchu kolem karoserie s cílem snížit odporové síly, instalace předních i zadních spoilerů, zakrytování spodku vozu a montáž aerodynamických krytů před zadními koly k regulaci proudění vzduchu pod podlahou vozu. Začlenění čtyřkanálového vedení vzduchu napomohlo optimalizovat proudění vzduchu do motorového prostoru.

Výsledkem provedených změn u nové Toyoty Aygo je pokles součinitele odporu vzduchu Cd z původních 0,30 na 0,29, resp. dokonce 0,28 v případě verze Eco.

Převodovka x-shift
Volitelným prvkem výbavy nové Toyoty Aygo je převodovka x-shift. Tato automatizovaná manuální převodovka prodělala zásadní vylepšení a disponuje režimem plně automatického řazení; ve voze chybí spojkový pedál, přičemž o rychlé a přesné řazení se stará počítač, jenž provádí synchronizaci motoru, spojky a skříně typu transaxle.

Úprava jednotlivých převodových poměrů přispěla k ještě lepšímu vyvážení mezi potěšením z jízdy a spotřebou paliva.

Při navolení režimu E (Easy – hospodárný provoz), M (Manual – manuální) nebo R (Reverse – zpětný chod) se vůz může pohybovat ‘plížením’ podobně jako u vozů s klasickou samočinnou převodovkou. V režimu E pak systém volí vhodný převod podle polohy plynového pedálu, rychlosti vozidla a jízdních podmínek.

Převodovka x-shift v nové Toyotě Aygo disponuje i funkcí kick-down reagující na prudké sešlápnutí plynového pedálu, která je u automatických převodovek standardem. Kromě toho je možné systém dočasně překlenout pomocí páček řazení umístěných pod volantem.

Po přepnutí do režimu M pak může řidič volit převodové stupně ručně, a to buď prostřednictvím samotné řadicí páky, nebo páček řazení pod volantem.

Nové Aygo s převodovkou x-shift vykazuje spotřebu paliva 4,2 l/100 km* a produkuje emise CO2 na úrovni pouhých 97 g/km*.

* Podléhá konečné homologaci

tisková zpráva

6 Comments on “Autosalon Ženeva 2014: Toyota představuje Aygo, hybridy i auto na vodík”

  1. Cx či Cd
    Výsledkem

    Cx či Cd

    Výsledkem provedených změn u nové Toyoty Aygo je pokles součinitele odporu vzduchu Cd z původních 0,30 na 0,29, resp. dokonce 0,28 v případě verze Eco.

    Tak tomu se snad ani věřit nechce. Jsou to frajeři.
    Nová Octavia má tuším Cx=0,3. A to je pro podstatně větší auto na dnešní dobu velice špatná hodnota. Ale Škodě to nikdy nešlo…

Napsat komentář