Na autosalon do Ženevy jezdím už čtyři roky. Díky tomu mohu snadno porovnávat s minulými ročníky. Letos je na první pohled znovu jasně vidět další posun celého automobilového průmyslu. Důraz na malá auta jakožto dopad ekonomické krize a směřování k hybridům a především elektromobilům. Letos byla elektrická auta zastoupena ještě výrazněji než kdykoliv předtím.
Na první pohled vypadá autosalon jako nepřehledné mraveniště, kterým si malí mravenci razí cestu. Jako každý rok bylo i letos obtížné se prodírat nadšeným davem k některým ze stálic – Ferrari, Lamborghini a Porsche. Tato trojka vévodí většině světových autosalonů a zároveň právem patří k těm nejnavštěvovanějším. V Ženevě tomu nebylo jinak – Ferrari představilo netradiční automobil FF, Lamborghini nový model Aventador a Porsche – to je prostě Porsche.
Autosalon Ženeva 2010: Nissan, Mercedes-Benz, Renault, Tata
Autosalon Frankfurt IAA 2009 – reportáž z mekky elektromobilismu, 3. díl
Na výstavišti Palexpo se opět sešla více jak stovka vystavovatelů. Poslední roky je umístění jednotlivých automobilek, až na pár výjimek, prakticky neměnné. U hlavního vchodu Isuzu – letos žádný zajímavý model. Co by kamenem dohodil byl Fiat, který představil své obvyklé portfolio, ale také designové lahůdky jako 500 Zagato, nebo 500 Gucci.
Přes uličku byla Lancie – letos přejala několik amerických modelů a s pořádnou úpravou je vydala za své (Thema, Flavia a Grand Voyager). Představila však nový model – menšího bratříčka Delty – automobil Ypsilon.
Pokud byste hledali poblíž automobilku Lexus, tak byste se trefili – luxusní odnož Toyoty představila kromě obvyklých modelů speciální Nürburgring balíček pro svůj supersport LFA. Logicky hned vedle expozice Lexusu se nacházela mateřská Toytota. Zde bylo novinek mnohem více: Toyota Prius Plug-in, Toyota EV (přepracovaný iQ), Toyota FT-86 koncept, Yaris HSD koncept.
Autosalon Ženeva: podrobnosti o Toyota Yaris HSD
Autosalon Ženeva: Toyota přivezla elektromobil
Toyota na autosalonu Ženeva 2011 – Yaris HSD, Prius+ a plug-in
Naproti přes uličku se rozprostírala velká plocha věnovaná francouzskému Renaultu. Jeho modely patřily k tomu nejzajímavějšímu, co se na autosalonu objevilo. Lehce vypíchnu ty nejzajímavější: Mégane RS, koncepty DéZir, Captur a R-Space, dále předsériová verze elektromobilu Twizy a také elektrické modely Zoe, Fluence Z. E. a Kangoo Z. E. Pěknou hračkou byl modrý automobil s bílým závodními pruhy – Wind Gordini. Faktem nicméně zůstává, že Zoe, Twizy i Fluence už s sebou Renault vozí dlouho, ale ani jedno z aut zatím není na trhu – ačkoliv si je automobilka 100% jistá, že brzy budou.
V nedaleké expozici představoval své modely Nissan. Nálož brutální síly obstaralo GT-R v limitované edici a 370Z. Netradiční design zastal Juke a zástupci elektromobilů přišli také na návštěvu: Leaf, Esflow a Townpod.
Stačilo ujít pár kroků a ocitl jsem se ve stánku Hondy. Na návštěvníky tam čeká např. faceliftovaný Accord, ale hlavně zástup ekologických vozítek – CR-Z, Jazz EV, plus staré dobré modely Insight a FCX Clarity. Pavilóny výstaviště jsou obsazovány nejspíše podle geografické spřízněnosti značek, nebo jejich příslušnosti k větším koncernům. Zde se však jednalo o první případ – proto v blízkosti Hondy byla i Suzuki a Mazda.
Suzuki představila kromě svých „běžných“ aut také koncept nadupaného Swiftu, který dostal jméno Concept S. Nový spoiler, přední maska a bodykit, to jsou hlavní změny. Mazda se letos také moc nevyznamenala – představila sice údajného nástupce SUV CX7 v podobě konceptu Minagi a vedle něj také jeho sportovního bratříčka Shinari, ale jinak nic výrazného.
Ženevský autosalon 2010 živě: Ford, Audi, Mitsubishi, BMW
Ženevský autosalon 2010 živě: Tesla, Lotus, Porsche, Peugeot
Z větších automobilek z hal číslo 4 a 5 zbývají Ford, Aston Martin, Maserati a konečně „hvězda večera“, Ferarri. Pojďme se tedy podívat na jejich novinky.
Ford představil nástupce dosluhujícího Fusionu v podobě konceptu B-Max. Prostorný interiér a posuvné dveře – konkurence se má na co těšit. Dalším konceptem byl Vertrek – jedná se o podobu nové generace Kugy. Svoji pozornost si dokázal pro sebe urvat také nepřehlédnutelný pick-up Ford Ranger Wildtrak. Elektromobilisty jistě zaujal Ford Focus Electric – čistý elektromobil, který se v Evropě bude prodávat už příští rok. Modely C-Max Energi a Hybrid byly k zhlédnutí také.
Aston Martin představil kromě klasických modelů také nový Virage – kompromis mezi DBS a DB9. Nic víc, nic míň. Maserati přivezlo do Ženevy mimo jiné závodní GrandTurismo a GranCabrio Sport. Silnější kabriolet byl představen v pekelné rudé barvě – kdyby měl samotný Ďábel nějaký automobil, tak by to byl GranCabrio s trojzubcem na masce.
Posledním důležitou automobilkou z dvojice hal 4-5 bylo Ferrari. Svým novým automobilem FF vyvolal velkou zvědavost v kolemjdoucích, takže u „efefka“ bylo neustále plno. Design vozu má na svědomí italská Pininfarina – taky že se jím chlubila na vlastním stanovišti v jiné hale.
Každým rokem se prolíná do celého autosalonu vývoj technologií – a tím nemyslím pouze expozice samotných vozů. Letošní ženevský autosalon se nesl ve znamení „tabletů“, tedy malých dotykových počítačů, které zažívají v posledním roce kritický vzestup. Konkrétně se jednalo o Apple iPad a Samsung Galaxy.
Většina hostesek a míst určených k odpočinku se neobešla bez zmíněných elektronických hraček. Používali je jak pro registraci zájemců o zaslání tištěných materiálů, ale také jako demonstrativní ukázku technologií, které se daly interaktivně prohlížet na tabletech.