Autosalon Tokio 2013: Toyota představí budoucnost mobility

Toyota v rámci své expozice na 43. ročníku tokijského autosalonu představí pětici koncepčních vozů ve světové premiéře. Autosalon se pořádá od 20. listopadu do 1. prosince v prostorách mezinárodního výstavního centra Tokyo Big Sight v tokijské čtvrti Koto.

Koncept auta na vodík Toyota FCV
foto: Toyota

Koncepční vozy staví na motivu „Fun to Drive, Again“ (tedy „Opět radost z jízdy“)* a zhmotňují vizi automobilky Toyota na téma budoucí mobilní společnosti, která uznává radost z řízení automobilu. Vystavovaná vozidla dokládají úsilí automobilky přispívat k blahu společnosti a přicházet se stále lepšími vozy, které překonávají očekávání.

Součástí expozice automobilky Toyota bude koncept vozu poháněného palivovými články, který by se měl nabízet přibližně od roku 2015; dále to bude vůz taxi příští generace zohledňující vysokou užitnou hodnotu a vstřícnost k uživatelům. Představí se i koncepční vůz podporující snadnou a intuitivní komunikaci řidiče s vozidlem.

Přehled konceptů automobilky Toyota představovaných ve světové premiéře na Tokijském autosalonu 2013

1. Toyota FCV Concept (zkr. Fuel Cell Vehicle – vůz poháněný palivovými články)

Příští generace vozu poháněného palivovými články

2. Toyota FV2 (zkr. Fun Vehicle 2)

Vůz budoucnosti podporující intuitivní komunikaci s řidičem

3. JPN Taxi Concept

Vůz taxi příští generace

4. Voxy Concept a Noah Concept

Prostorné kompaktní MPV příští generace

Na stánku automobilky se objeví i kompaktní sportovní hybrid „Aqua G Sports“, osobní přepravník „Toyota i-Road“, jenž se představil letos v březnu ve světové premiéře na autosalonu v Ženevě, a dále sportovní kabriolet „FT-86 Open concept“ s pohonem zadních kol.

* Odkazuje na slogan značky Toyota „Fun to Drive“ používaný v inzerci na trhu v Japonsku v letech 1984 až 1987; tento slogan byl rovněž použit na Tokijském autosalonu 2011.

1. Toyota FCV Concept (světová premiéra)

Délka (mm): 4 870
Šířka (mm): 1 810
Výška (mm): 1 535
Rozvor (mm): 2 780
Počet míst: 4

Toyota FCV Concept je praktickým konceptem vozu poháněného palivovými články, který Toyota plánuje uvést přibližně v roce 2015 jakožto průkopnický model ve vývoji vozů na vodík. Vozidlo disponuje jízdním dosahem nejméně 500 km a lze jej natankovat za pouhé tři minuty, tedy přibližně ve stejném čase jako konvenční vůz spalující benzín.

Design exteriéru tohoto konceptu připomíná klíčové charakteristiky vozidla poháněného palivovými články: přeměnu vzduchu ve vodu při výrobě elektřiny soustavou pohonu a dynamické zrychlení dané použitím elektrického motoru.

Smělé přední partie zaujmou nápadnými přívody vzduchu, zatímco elegantní profil poukazuje na přeměnu vzduchu ve vodu prostřednictvím splývavého profilu dveří a víčka palivové nádrže s motivem vlny. Motiv se přenáší i do designu zadních partií, které připomínají záď katamaránu a proudění vody za ním.

Čtyřmístný koncepční vůz Toyota FCV Concept používá malou a lehkou sadu palivových článků (FC Stack) z vlastní produkce Toyoty a dvě vysokotlaké nádrže na vodík (70 MPa) umístěné ve spodní části speciálně řešené karoserie.

Palivové články Toyota FC Stack vykazují výkonovou hustotu 3 kW/l, což je více než dvojnásobek sady palivových článků používané v současném modelu „Toyota FCHV-adv“. Výkon soustavy pohonu činí minimálně 100 kW.

Soustava pohonu s palivovými články kromě toho používá vysoce účinný měnič pro zvýšení napětí z produkce Toyoty. Díky vyššímu napětí bylo možné zmenšit rozměry elektromotoru a počet palivových článků, čímž vznikl celkově menší systém s vyšším výkonem a za nižších nákladů.

Po úplném natankování dokáže vůz vygenerovat dostatek elektřiny ke splnění každodenních potřeb průměrné japonské domácnosti (10 kWh) na více než jeden týden.

2. Toyota FV2 (světová premiéra)

auto Toyota

foto: Toyota

Délka (mm): 3 000
Šířka (mm): 1 600
Výška (mm): 990 (pohotovostní režim) / 1 780 (jízdní režim)
Rozvor (mm): 2 360
Počet míst: 1

Toyota FV2 je vývojová studie zhmotňující filozofii „Fun to Drive“ automobilky Toyota i v budoucím světě s výrazně vyspělejšími automobilovými technologiemi. Vozidlo umocňuje požitek z jízdy fyzickým i emocionálním propojením s řidičem, přičemž radost z jízdy roste tím více, čím více se používá.

Fyzické propojení: Namísto volantu se Toyota FV2 ovládá samotným řidičem, který intuitivním pohybem svého těla dává pokyn k pohybu vpřed nebo vzad, resp. doleva nebo doprava.

Toyota FV2 kromě toho využívá technologie inteligentních dopravních systémů k propojení s ostatními vozidly v rámci dané oblasti a dopravní infrastruktury, a tak podporuje bezpečnou jízdu díky široké škále pomocných informací, včetně včasného upozorňování na vozidla jedoucí v mrtvém úhlu na křižovatkách.

Emoční propojení: Představou Toyoty je nepřetržitý vývoj vztahu mezi řidičem a jeho vozem. Vozidlo např. využívá technologie rozpoznávání hlasu a obrazu k určení nálady řidiče; dokáže doporučovat cílová místa na základě dosavadní historie jízd, resp. dokáže svému uživateli pomoci na základě informací o jeho dovednostech.

Kromě technologie zobrazování rozšířené reality (AR – augmented reality)1 na čelním skle se může na přání měnit barva karoserie a vnější povrch vozidla, čímž se opět posiluje důvěrnější vztah mezi vozidlem a jeho řidičem.

Toyota vytvořila exkluzivní aplikaci pro chytré telefony, aby se uživatelé mohli sami lépe seznámit s mobilitou budoucnosti zhmotněnou konceptem Toyota FV2. Aplikaci lze ode dneška stahovat zdarma prostřednictvím platforem AppStore2 a Google Play3.

Toyota Heart Project

Toyota Heart Project je nový projekt zaměřený na výzkum komunikací pod motivem „Inspiring the Heart, Inspiring You“ (Inspirace srdce je vaše inspirace). Součástí tohoto výzkumu jsou i humanoidní komunikační roboti Kirobo a Mirata, kteří využívají technologie komunikace a umělé inteligence.

Díky výzkumu založenému na metodice otevřených inovací4 se umělá inteligence zpřístupňuje člověku nejen v podobě samotné promluvy a naslouchání, ale i emocionální komunikace, včetně výrazů, gest a vzpomínek na minulé události.

Součástí projektu Toyota Heart Project je i výzkum zaměřený na vývoj takové umělé inteligence, která roste společně s lidmi, resp. inteligence, která dává najevo pocity a vyvolává laskavost a důvěru. Cílem výzkumu je inspirovat člověka, dosáhnout spojení mezi člověkem a strojem, a v konečném důsledku zpříjemnit a obohatit lidský život.

1 Technologie doplňující smyslové informace získané z okolí uživatele za použití dat generovaných počítačem

2 AppStore je ochranná známka společnosti Apple Inc.

3 Google Play je ochranná známka společnosti Google Inc.

4 Metoda výzkumu a vývoje překračující tradiční organizační rámce ve snaze získat různorodé znalosti a technologie

3. JPN Taxi Concept (světová premiéra)

auto Toyota

foto: Toyota

Délka (mm): 4 350
Šířka (mm): 1 695
Výška (mm): 1 700
Rozvor (mm): 2 750
Počet míst: 5

Cílem vývojové studie JPN Taxi Concept, vozu taxi příští generace, při jehož návrhu byla zohledněna tradiční japonská pohostinnost, je oživit ulice měst.

JPN Taxi Concept nabízí snadné nastupování i vystupování a pohodlný interiér při zachování vnějších rozměrů karoserie dovolujících výbornou ovladatelnost ve městě.

Díky velkým elektricky ovládaným dveřím a nízké ploché podlaze je umožněno pohodlné nastupování a vystupování, což ocení zejména senioři nebo děti. Otevřený a prostorný interiér byl navržen s cílem snadného využití za každé situace.

Koncept JPN Taxi Concept využívá novou hospodárnou soustavu hybridního pohonu na LPG s vynikajícími ekologickými parametry, kdy byl zohledněn charakter používání v režimu taxislužby.

Při návrhu exteriéru se uplatnily tradiční proporce vozu taxi, s elektricky posuvnými dveřmi na boku vozidla pro cestující. Při volbě zobrazovacího panelu a osvětlení byla zohledněna dobrá viditelnost a bezpečnost.

Z designu interiéru je patrná pohostinnost, s důrazem na univerzální principy návrhu a moderní vzhled. Informace zprostředkuje cestujícím velký displej zobrazující např. trasu jízdy do cíle a cenovou sazbu.

Optimalizací prošla i soustava klimatizace a osvětlení, aby se všichni cítili co nejpohodlněji. Řidič má k dispozici speciálně navržené přístroje a ukazatele koncipované pro vůz taxislužby.

Vozidlo vzniklo v souladu s plány japonského Ministerstva půdy, infrastruktury a dopravy (LMIT) na podporu bezbariérových autobusů a vozů taxi upravených pro regionální potřeby.

4. Voxy Concept a Noah Concept (světové premiéry)

Voxy Concept
Délka (mm): 4 710
Šířka (mm): 1 730
Výška (mm): 1 825
Rozvor (mm): 2 850
Počet míst: 7

auto Toyota

foto: Toyota

Noah Concept
Délka (mm): 4 695
Šířka (mm): 1 695
Výška (mm): 1 825
Rozvor (mm): 2 850
Počet míst: 7

auto Toyota

foto: Toyota

Koncepční vozy Voxy a Noah jsou u prostorná MPV příští generace nabízející velkorysý interiér požadovaný rodinami, pyšnící se vyšší užitnou hodnotou, zábavným charakterem a nízkou spotřebou paliva.

Nová konstrukce s nízkou podlahou znamená nejprostornější interiér ve své třídě a výjimečně snadné nastupování i vystupování. Sedmimístné koncepty nabízejí extra dlouhá posuvná křesla1 ve druhé řadě (prvenství v této třídě), s možností široce měnit kombinace uspořádání interiéru.

Speciálně pro koncepční modely Voxy Concept a Noah Concept byly připraveny varianty zážehového motoru 2,0 l a hybridního pohonu 1,8 l s prvním plně hybridním systémem pohonu v této třídě.

Díky optimální zástavbě akumulátoru hybridní soustavy bylo možné vytvořit vůz MPV s prostorným interiérem a vysokou užitnou hodnotou, který navíc vykazuje výjimečně nízkou spotřebu paliva a velmi dlouhý dojezd na jedno natankování.

Společným designovým prvkem vozidel je „emocionální prostor“, neboť jejich karoserie jasně deklaruje vysokou prostornost interiéru již při pohledu zvenčí. Oba koncepty působí velice výrazně a lákavě.

Model Noah Concept při pohledu zpředu hlásá rafinovanost kompaktního MPV, zatímco Voxy Concept díky svým výjimečným aerodynamickým tvarům akcentuje nízké těžiště, pozoruhodně širokou karoserii a výjimečně nápadný vzhled.

Koncepční vozy a Voxy ve variantě Welcab2 jsou vybaveny přední plošinou a zakázkovými sedadly pro uživatelé upoutané na invalidní vozík. Nové řešení Welcab v obou případech umožňuje i běžné používání vozidla za situací, kdy vozík není zapotřebí.

S ohledem na co nejsnazší mobilitu vozíčkářů jsou koncepty kompatibilní s nejrůznějšími typy invalidních vozíků, včetně modelu s mechanizmem sklápění, který Toyota v současnosti vyvíjí.

Sériové verze konceptů Noah a Voxy by se měly objevit na japonském trhu již počátkem roku 2014.

1 Sedadla pro cestující ve druhé nebo třetí řadě MPV mají podobnou konstrukci jako sedadla v první řadě.

2 Speciálně vybavená vozidla Toyota pro tělesně postižené uživatele

5. Aqua G Sports

auto Toyota

foto: Toyota

Délka (mm): 4 055
Šířka (mm): 1 695
Výška (mm): 1 420
Rozvor (mm): 2 550
Počet míst: 5

Aqua G Sports je kompaktní sportovní kabriolet se zábavným charakterem, pyšnící se nápadným, elegantním a inspirujícím vzhledem i vynikající spotřebou paliva. Vozidlo bylo pečlivě odladěno piloty závodního týmu GAZOO Racing*, aby si ještě širší spektrum zákazníků mohlo vychutnat pocity ze závodění a čistou radost z řízení.

Sériová verze konceptu Aqua G Sports by se měla objevit na japonském trhu již koncem letošního listopadu.

* Součást iniciativy GAZOO, jejímž cílem je propagovat a rozvíjet automobilovou kulturu a šířit poslání „radosti z jízdy“ automobilky Toyota. GAZOO Racing umožňuje testovacím jezdcům zúčastnit se vývoje stále lepších vozidel tím, že v nich mohou přímo závodit.

6. Toyota i-Road

auto Toyota i-Road

Toyota i-Road – elektrická tříkolka představuje dopravní prostředek nové generace. Světová premiéra proběhla už na Autosalonu Ženeva 2013
foto: Toyota

Délka (mm): 2 350
Šířka (mm): 850
Výška (mm): 1 445
Rozvor (mm): 1 700
Počet míst: 2

Toyota i-Road je ultra-kompaktní řešení mobility nabízející výhody motocyklu a současně pohodlí a stabilitu automobilu; přináší tak radost z řízení, která se však svým charakterem odlišuje od automobilu i motocyklu.

Koncept o délce 850 mm s kompaktní uzavřenou kabinou využívá nově vyvinutý systém aktivního naklánění (Active Lean), jenž průběžně přizvedává nebo snižuje jedno z předních kol, čímž automaticky optimalizuje úhel náklonu vozidla, a tak zajišťuje stabilní jízdu s bezkonkurenčním pocitem spojení majitele s jeho strojem.

Počínaje příštím rokem projde Toyota i-Road ověřovacími zkouškami v systému městské dopravy „Ha:mo“ v japonském Toyota city, stejně tak jako v projektu sdílení ultra-kompaktních městských elektromobilů ve francouzském Grenoblu.

7. FT-86 Open Concept (japonská premiéra)

auto Toyota

foto: Toyota

Délka (mm): 4 240
Šířka (mm): 1 775
Výška (mm): 1 270
Rozvor (mm): 2 570
Počet míst: 4

Koncept FT-86 Open postavený na sportovním modelu „86“ s pohonem zadních kol vznikl s cílem prozkoumat možnosti budoucích sportovních vozů.

tisková zpráva

Napsat komentář