Autosalon Šanghaj 2019: Audi představilo robotický elektromobil AI:ME určený pro megaměsta budoucnosti

Jan Horčík - 16 Duben 2019

Audi vystaví na autosalonu Auto Shanghai 2019 vizionářský koncept mobility. Studie Audi AI:ME nabízí kompaktní rozměry, prostorný, progresivní interiér a funkci automatizované jízdy na úrovni 4. Audi AI:ME je vize autonomního městského automobilu budoucnosti. Jde o útočiště pro období dopravní špičky s výbavou high-tech.

Audi AI:ME je vize autonomního městského automobilu budoucnosti. Jde o útočiště pro období dopravní špičky s výbavou high-tech.
foto: Audi

Díky robotickému řízení mohou cestující libovolně trávit čas uvnitř vozu během cestování. Audi AI:ME jim za tím účelem poskytne rozmanité prvky výbavy ze světa high-tech pro komunikaci, zábavu nebo prostý odpočinek.

Jméno AI:ME naznačuje spřízněnost se studií Audi AIcon pro automatizovanou jízdu na dlouhé vzdálenosti, která byla představena v roce 2017. Podobnost tvarového řešení a konceptu obou studií bude v Šanghaji nápadná, protože v expozici značky Audi na autosalonu Auto Shanghai 2019 bude stát AIcon hned vedle studie slavící světovou premiéru.

Audi AI:ME zaujímá s vnější délkou 4,30 metru a vnější šířkou 1,90 metru stejnou plochu jako současné kompaktní vozy. Rozvor 2,77 metru a vnější výška 1,52 metru naproti tomu signalizují rozměry interiéru, které odpovídají minimálně vozidlům o třídu větším.

Této přednosti bylo dosaženo díky uspořádání elektrického pohonu, který umožnil vytvořit krátké převisy karoserie a velkoryse prostorný interiér bez středového tunelu pro spojovací hřídel. Poháněcí jednotka o výkonu 125 kW je uložena na zadní nápravě.

Kompaktní konstrukce systému pohonu znamená pro cestující maximum objektivně využitelného místa, prostorový komfort a značnou variabilitu. Audi AI:ME má uspořádání interiéru 2+x, které umožňuje rozmanité konfigurace sedadel a zavazadlového prostoru. Během většiny jízd budou využívána výhradně přední samostatná sedadla. V případě potřeby mohou vpředu a vzadu cestovat až čtyři osoby.

Audi AI kombinuje inteligenci vozidla, která umožňuje automatizované řízení, a interakční inteligenci, jejímž prostřednictvím se vozidlo stane partnerem cestujících. Audi AI:ME navazuje proto již svým označením spojení mezi AI a uživatelem.

Automatizovaná jízda na úrovni 4 pro klidné cestování ve městě

Automatizované řízení se již dávno etablovalo v železniční nebo dokonce letecké dopravě a nyní způsobí revoluci také v automobilové dopravě. Audi AI:ME je koncipováno pro městský provoz a automatizovanou jízdu na úrovni 4.

Na mezinárodně standardizované stupnici automatizace řízení se jedná o druhý nejvyšší stupeň. Systémy úrovně 4 již nevyžadují žádné zásahy, ani pohotovost řidiče, jsou však limitovány jen pro určitou funkční oblast, například pro jízdu na dálnici nebo pro speciálně vybavené oblasti v centrech měst.

Audi AI:ME

Audi AI:ME
foto: Audi

Řidič zde může předat systému kompletní řízení vozidla, které převezme zpět, až když vozidlo opustí zónu definovanou pro zcela automatizovanou jízdu. Na rozdíl od vždy zcela autonomní studie Audi AIcon – vozidla s funkcí autonomního řízení na úrovni 5 – je Audi AI:ME z toho důvodu navíc vybaveno tradičními ovládacími prvky, volantem a pedály.

To znamená, že v definované dopravní zóně, disponující příslušnou infrastrukturou, bude automobil – stejně jako ostatní účastníci silničního provozu – jezdit automatizovaně. Samy sebe regulující a kontrolující dopravní proudy umožní klidné cestování, při němž vozidlo předchází situacím s velkým podélným nebo příčným zrychlením. Pro cestující v automobilech to bude důležitý předpoklad k tomu, aby přestali vnímat okolní dopravní dění a mohli se věnovat činnostem podle svých představ.

Virtuální realita i hlasové ovládání

Ovládání vozidla a jeho komunikačních a interaktivních systémů probíhá prostřednictvím systému sledování očí, hlasových pokynů a dotykových ploch umístěných pod okny. Dotykové plochy jsou z ergonomického hlediska dokonale rozmístěny a v normálním stavu jsou neznatelně zapuštěny do okolních ploch. Až při přiblížení se aktivuje osvětlení, které přivede pohled uživatele k funkčním plochám.

Pod předním oknem se v celé jeho šíři nachází multifunkční trojrozměrný displej OLED, který se uplatňuje především při dialogu se systémem, umožňujícím ovládání pohledem.

Přehledně a srozumitelně uspořádaná funkční menu, například pro navigaci nebo informační a zábavní systémy, lze aktivovat pohledem a vstoupit pak do dalších úrovní, které se na displeji 3D přesunou z pozadí do režimu ostrého zobrazování. Pro sledování vizuálních výstupů informačního a zábavního systému je vůz vybaven brýlemi s funkcí virtuální reality.

Naprostou novinkou v interiéru automobilu je použití živých rostlin. Vegetace, která je v často životu nebezpečném biotopu velkoměsta vzácností, pomáhá i v automobilu vytvářet pocit blízkosti k přírodě a zároveň objektivně vylepšuje kvalitu vzduchu. Znečištěný městský vzduch se díky náročné filtrační technice do interiéru studie Audi AI:ME vůbec nedostane.

Audi AI:ME

Audi AI:ME
foto: Audi

Dobré náladě a kondici cestujících slouží také systémy, které sledují zatížení stresem a nejdůležitější tělesné parametry. Díky inteligentním algoritmům se Audi AI:ME postupně učí poznávat řidiče a může cíleně zlepšovat jeho stav.

Pohon pro mnohahodinové cestování

Zadání pro vývoj studie Audi AI:ME zahrnovalo požadavky na provoz ve městě. To znamená, že extrémní hodnoty zrychlení a nejvyšší rychlost na dálnici jsou v tomto případě stejně bezvýznamné jako vysoké rychlosti při průjezdech zatáčkami nebo dojezd pro cestování na dlouhé vzdálenosti.

Rychlost jízdy automobilu, jako je AI:ME, se bude převážně pohybovat v rozsahu mezi 20 a 70 km/h. Často přitom bude muset zajišťovat mobilitu po dlouhé hodiny bez možnosti nabíjet akumulátory. Dlouhý kilometrový dojezd zde však nehraje roli, místo něj je důležitá dobře využitelná doba provozu.

Inženýři se na základě toho rozhodli pro relativně jednoduchou a zároveň lehkou základní konfiguraci. Pro splnění výše uvedených požadavků postačuje sada akumulátorů s kapacitou 65 kWh. V oblasti zadní nápravy studie AI:ME pracuje synchronní elektromotor s permanentním magnetem, který v případě potřeby poskytne nejvyšší výkon 125 kW.

Pro plynulou jízdu v městském provozu stačí zpravidla zlomek této hodnoty. Audi AI:ME se dokonce i v městském provozu může pochlubit mimořádně nízkou spotřebou elektrické energie díky rekuperaci kinetické energie a relativně nízké hmotnosti.

Nápravy a ostatní komponenty podvozku pocházejí z kompaktních modelů značky Audi. Dobrý jízdní komfort ve městě zajišťuje osvědčená kombinace adaptivních tlumičů a minimálních neodpružených hmot. Karoserie je vyrobena z různých lehkých materiálů, jako jsou vyspělé druhy oceli, hliník nebo plasty, které jsou použity především pro vnější díly karoserie.

„Audi on demand“: inovativní koncepty nabídky

Audi AI:ME je po studii Audi AIcon, představené na IAA 2017, a radikálním sportovním automobilu Audi PB 18 z léta 2018 již třetí vizí značky, která reprezentuje nabídku vozidel pro jasně definované použití. Audi AIcon nabízí kvality soukromého proudového letadla pro překonávání dlouhých vzdáleností na silnicích.

PB 18 slouží příležitostnému potěšení na závodních okruzích. A Audi AI:ME je ideálním partnerem pro cestování v městských aglomeracích. Kvarteto konceptů završí čtvrté vizionářské vozidlo na IAA v září 2019.

Hlavním cílem u výše uvedených technických studií nebylo navrhnout všestranný automobil pro heterogenní skupinu zákazníků s rozmanitým a mnohaletým provozním profilem. Jedná se o velmi specializované prémiové automobily, které bude možné objednávat na individuální přání zákazníka. Uvedený přístup reaguje na měnící se požadavky mnoha zákazníků zejména v městských oblastech.

Auta mají být dostupná a využitelná pokud možno v podobě střižené na míru individuálním potřebám, avšak nepočítá se s jejich trvalým osobním vlastnictvím. V platnosti ovšem zůstává požadavek prémiových zákazníků, aby si mohli od poskytovatele Audi objednávat automobily v co nejindividuálnější podobě – a samozřejmě v obvykle vysoké kvalitě, která se již očekává.

Zákazník, který si vozidlo objedná, obdrží automobil podle svého přání a navíc si jej může nechat také dalekosáhle nakonfigurovat podle vlastních přání. Barvu, výbavu interiéru a technickou výbavu na přání lze zadat prostřednictvím aplikace nebo na základě údajů o řidiči, uložených v systému „myAudi“. Již při nastupování se například aktivuje individuálně preferovaná teplota interiéru, ergonomicky dokonalé nastavení sedadel a osobní sbírka hudby.

Tato uživatelsky přívětivá nabídka bude dostupná prostřednictvím aplikace, která kombinuje objednání vozidla, nastavení osobních preferencí uživatele a mnoho dalších funkcí, využitelných během jízdy. Uživetel si objedná své Audi AI:ME a podle potřeby si nechá vozidlo vybavit dvěma nebo více sedadly, případně i dětskou sedačkou.

V požadovaný okamžik pak nalezne AI:ME na stanoveném místě a po absolvované jízdě nechá vůz jednoduše stát na parkovišti. V patřičně vybavených zónách může pak vozidlo jezdit dokonce bez řidiče mezi areálem provozovatele služby a adresou zákazníka.

Aplikace, kterou lze ovládat na chytrém telefonu i v samotném automobilu, je navíc asistentem a zprostředkovatelem mnoha dalších služeb. Například při spontánní komunikaci s přáteli prostřednictvím internetu a sociálních sítí.

Uživatelé se mohou uvnitř vozu fotit a záběry sdílet s přáteli na sociálních sítích. K dispozici je kompletní internet pro zábavu, rešerše i služby. Za jízdy si mohou cestující také objednávat jídlo. Vybrané pokrmy jsou dodány do vozu během krátké, automatizované zastávky u restaurace, aby si je mohli cestující sníst uvnitř vozu při jízdě domů.

Díky propojení mezi domácí sítí a vozem Audi AI:ME mohou uživatelé dokonce po nastoupení do automobilu pokračovat ve sledování filmu, na který se začali dívat doma, a to prostřednictvím brýlí s virtuální realitou. Na zpáteční cestě ze zaměstnání může řidič zavřít oči a v tichu a klidu odpočívat.

Audi AI:ME se stane pevným bodem v osobním digitálním „biotopu“ svého uživatele. Únavné, každodenní cesty z bodu A do bodu B se změní ve svobodnou, zážitkovou jízdu. V cíli uživatelé vystoupí odpočatí, s dobrou náladou. Dokonce ani o parkovací místo nebo nabíjecí stanici se nemusejí vůbec starat. Audi AI:ME samo nalezne cestu zpět do provozního areálu poskytovatele služby.

Služba „Audi on demand“, dostupná v metropolích několika kontinentů, je již dnes nejlepším příkladem budoucího rozšiřování nabídky značky Audi v její snaze stát se globálním poskytovatelem služeb pro mobilitu.

Díky současnému rozšiřování a specializaci flotily vozidel bude tento program pro velmi náročné zákazníky v budoucnosti ještě atraktivnější. Značka Audi si i v tomto segmentu vytváří náskok – náskok díky technice – samotnou nabídkou prémiových vozidel a digitálním propojením automobilu s životem uživatelů.

tisková zpráva
Zpět na HybridPřidat komentář
Obrázek uživatele Kuk

VW v březnu tvrdil, že o autonomní auta bude malej zájem a že budou moc drahá a že vývoj bude minimálně ještě 5 let a že level 5 je složitej jak let na Mars, pak hned v dubnu předvede světu robotickej koncept??? Ha ha ha :))) Ty dinosauři si fakt neviděj do huby a nevědej co vlastně chtěj ha ha ha :)))
Pravá ruka neví co dělá levá a navíc tomu sami moc nevěřej a nejspíš to ani nechtěj. :)))

VW says driverless vehicles have limited appeal and high cost
https://www.reuters.com/article/autoshow-geneva-autonomous-electric/vw-says-driverless-vehicles-have-limited-appeal-and-high-cost-idUSL5N20S64F

Maj z toho bobky a já je chápu. Google, Apple, Uber a jiní z Křemíkového údolí do toho už nacpali milijardy a ještě nacpou. A Tesla svýma udělátkama a prohlášeníma nedá médiím spát ani na chvilku. VW se do toho moc nechce, ale je nucenej. To je vedle elektromobility pro ně další nepříjemný narušení jejich poklidnýho života ve zlaté kleci.

Mám pro tebe špatnou zprávu Foclwágne, ten blázen Musk fakt chce letět na Mars a možná tam i doletí. :))))

---

Každej nahrazenej spalovák se počítá - Leave the oil in the soil and the coal in the hole. - Sekám a vysávám na baterky. // Jak vkládat odkazy bez registrace. Stačí vložit mezeru www. link.com www.freeghosn.com #freeghosn ‪#‎BasuraChallenge‬ ‪#‎trashtag‬

Obrázek uživatele Radovan

Další pravidelná hodina výtvarné výchovy zaměstnanců koncernu, tentokrát bylo motivem kvítko v autě. :-)))))

---

Elektromobily Peugeot Ion nový od 4/2014, najeto 76 tis. km, od 5/2016 druhý ojetý pro ženu, najeto 31 tis. km (45 celkem), elektrokolo Agogs SilverGo od 10/2013, domácí FVE 3,6kWp od 9/2009, ohřev vody solárními panely Vaillant od 6/2010, permakulturní zahrada od 2017, vlastní studna od 1999, dřevodům sendvičový panel od 2000, permakulturní zahrada od 2017.

Obrázek uživatele kayaker

překapotovaný VW ID Neo

Obrázek uživatele Kuk

Dinosauři maj jedinou vizi, rozmašíruje je meteroid. :)

---

Každej nahrazenej spalovák se počítá - Leave the oil in the soil and the coal in the hole. - Sekám a vysávám na baterky. // Jak vkládat odkazy bez registrace. Stačí vložit mezeru www. link.com www.freeghosn.com #freeghosn ‪#‎BasuraChallenge‬ ‪#‎trashtag‬

Kdoví, jestli mají nasmlouvané nějaké dobré zahradnictví? Aby, až to na podzim začnou chrlit, neztroskotali na nedostatku těch živých rostli :-)

Zaregistrujte se a pište komentáře pohodlněji!

Autonomní osobní auta se ze všeho nejmíň hodí právě pro čínská megaměsta.

Obrázek uživatele PaRi

Tak, a teď v tom mám totální hokej. Mám počítat Audi pod VW nebo zvlášť? V prvním případě by totiž vedl VW nad Teslou už 12:0 na koncepty a studie...
...ale zase jak čtu v závěru, tak asi zvlášť (Audi si i v tomto segmentu vytváří náskok).

Zaregistrujte se a pište komentáře pohodlněji!

Ha. Dalsi koncept.


EVMapa.cz - mapa nabíjecích stanicYouloca Dating — Connecting Singles WorldwideAutonabíjení.cz - vše pro Váš elektromobilveletrh e-SalonNabíječky elektromobilů Circontrol