Autosalon Paříž 2014: Optima T-Hybrid s diesel-elektrickým pohonem

Kia na letošním autosalonu v Paříži odhalí nový koncept Kia Optima s „lehkým“ hybridním systémem pohonu (tzv. mild hybrid), jenž je první aplikací a ukázkou nového pohonu této značky.

Koncept Kia Optima T-Hybrid demonstruje novou technologii hnacího ústrojí ještě před jejím uvedením do sériové výroby. Nové pohonné ústrojí kombinuje turbodiesel 1,7 l CRDi se 48V akumulátorem typu PbC (olovo-uhlík), malým elektromotorem a elektrickým přeplňováním.
foto: Kia

TISKOVÁ ZPRÁVA

Vývojovou studii Kia Optima T-Hybrid pohání turbodiesel 1,7 l CRDi ze stávajícího modelu Optima v součinnosti s malým elektromotorem, k jehož napájení slouží 48V akumulátor typu PbC (olovo-uhlík).

Diesel-elektrické hnací ústrojí, které se letos již představilo na ženevském autosalonu, umožňuje konceptu Optima T-Hybrid jet nízkou rychlostí nebo za nízké zátěže čistě na elektřinu. Rekuperovaná energie získávaná při zpomalování slouží k dobíjení akumulátoru.

Akumulátorový modul typu PbC byl pro „lehké“ hybridní hnací ústrojí zvolen proto, že na rozdíl od lithium-iontových baterií nevyžaduje aktivní chlazení a snáze se recykluje po skončení životního cyklu.

Vozidlo používá systém stop-start pro snížení emisí. Klasický alternátor byl nahrazen startérem a generátorem energie s řemenovým pohonem, a tak lze motor znovu spouštět prakticky bezhlučně a bez vibrací.

Zabudování hnacího ústrojí do sedanu Optima umožnilo konstruktérům použít menší akumulátor a startér, čímž se zlepšilo rozložení hmotnosti i celková ovladatelnost.

Použitá konstrukce rovněž umožňuje zabudovat elektrické přeplňování motoru CRDi (navíc k tradičnímu turbodmychadlu), které pomáhá dosahovat vyššího výkonu i točivého momentu v celém pásmu otáček. Elektrické přeplňování vylepšuje točivý moment a odezvu zejména za nízkých otáček motoru.

Vzhledem k probíhajícímu vývoji nebyly pro hnací ústrojí ani jeho použití v konceptu Optima T-Hybrid potvrzeny žádné konkrétní údaje týkající se výkonu či spotřeby paliva.

Cílem konstruktérů Kia je nicméně výrazné snížení emisí CO2 i spotřeby paliva a současný nárůst výkonu o 15 až 20 procent, a to u všech modelů Kia, u nichž by se mohl nový pohon objevit. Vznětový agregát 1,7 l o výkonu 136 k v modelu Optima dnes produkuje emise CO2 na úrovni 128 g/km (se systémem stop-start ISG).

„Náš polohybridní systém pohonu by měl do budoucna zákazníkům nabídnout vyšší výkon a nižší provozní náklady bez ztráty kvality, která je od vozů Kia očekávána – příjemné jízdní vlastnosti, cestovní pohodlí a vysoká úroveň zpracování. Technologie poprvé představená v konceptu Optima T-Hybrid sníží celkové náklady spojené s vlastnictvím vozů naší značky, avšak ty zůstanou pro zákazníky i nadále plně cenově dostupné,“ komentoval Michael Cole, COO společnosti Kia Motors Europe.

„Nový mild hybrid systém pohonu je naší vlajkovou technologií ke snižování spotřeby našich modelů se spalovacím motorem. V budoucnu pak podobné technologie pomohou značce Kia v Evropě dále snižovat celkové emise,“ doplnil Michael Cole.

Vzhledem k probíhajícímu vývoji nebylo ohledně sériové výroby konceptu Kia Optima T-Hybrid prozatím rozhodnuto. Nasazení hnacího ústrojí T-Hybrid v nových plánovaných modelech Kia je zatím ve stádiu úvah.

TECHNICKÉ SPECIFIKACE: VÝVOJOVÁ STUDIE KIA OPTIMA T-HYBRID

Čtyřdveřový pětimístný sedan, samonosná celokovová (ocelová) karoserie; vznětový čtyřválec v kombinaci s elektromotorem a elektrickým přeplňováním, pohon předních kol prostřednictvím šestistupňové manuální převodovky.

Pohon
Vznětový agregát 1,7 l CRDi / 170 k se 48V elektromotorem a elektrickým přeplňováním
Typ                           řadový čtyřválec
Zdvihový objem                 1,7 l, 1685 cm3
Vrtání x zdvih              77,2 x 90,0
Kompresní poměr      17,0 : 1
Celkový výkon                170 k (125 kW) při 4000 ot/min
Celkový točivý moment      380 Nm při 1500 ot/min
 
Akumulátor a elektromotor
Typ akumulátoru                PbC (olovo-uhlík)
Napětí                                  48 V
Kapacita                               0,96 kWh
Max. výkon (elektromotor)   15 k (11 kW)
Max. točivý moment             55 Nm
Hmotnost akumulátoru         31 kg
Hmotnost elektromotoru         10,8 kg
 
Elektrické přeplňování
Napětí                                 48 V
Max. výkon (hřídel)      > 8 k (> 6 kW)
Doba odezvy                       < 0,25 s Max. otáčky                 70 000 ot/min Hmotnost                        4 kg Převodovka Šestistupňová manuální   Výkonové parametry
                                   1,7 CRDi T-Hybrid     1,7 CRDi ISG
Nejvyšší rychlost (km/h)         220                             202
Akcelerace 0-100 km/h (s)      9,0                              10,2
 
Spotřeba paliva (l / 100 km)
                                   1,7 CRDi T-Hybrid     1,7 CRDi ISG
Kombinovaná                   4,2                              4,9
Emise CO2 (g/km)                < 99                            128

tisková zpráva

3 Comments on “Autosalon Paříž 2014: Optima T-Hybrid s diesel-elektrickým pohonem”

    1. Nehledal bych žádné
      Nehledal bych žádné konspirace. Benzínový motor je v osobních vozech mnohem delší dobu a řekl bych, že už je na hranici možností. Je docela dobře možné, že ta koncepce Mild Hybrid nebude mít u bezínového motoru žádnou výraznou výhodu. Tím pádem to nemá ani smysl. Proč byste si kupoval dražší a složitější auto, když vám to nic nepřinese kromě pocitu, že máte něco in?

Napsat komentář