Autosalon Paříž 2014: koncept Citroën C4 Cactus Airflow 2l spotřeba 2 l/100 km

redakce - 23 Září 2014

Soustředění se na město, ekologické požadavky, ekonomický tlak: zákazníci se dnes zajímají především o spotřebu paliva. Značka Citroën reaguje na tuto novou výzvu stejně jako vždy za pomoci veškeré své kreativity a technologií, výsledkem je vůz C4 Cactus Airflow 2L, který se představí na pařížském autosalonu.auto autosalon Paříž 2014 Citroen C4 Cactus Airflow 2l

Koncepční vůz C4 Cactus Airflow 2L je výsledkem realizace řady kreativních nápadů, soustřeďuje v sobě technologie a know-how ilustrující vůli a schopnost značky Citroën inovovat a reagovat tak na současné i budoucí automobilové výzvy.
foto: Citroen

TISKOVÁ ZPRÁVA

Koncept C4 Cactus Airflow 2L vykazuje spotřebu pouhé 2 l/100 km. Tato velmi nízká spotřeba je výsledkem:

- optimalizace designu a zlepšení aerodynamiky o 20 %,
- snížení jízdního odporu (pneumatiky Tall&Narrow)
- odlehčení, které snižují celkovou hmotnost vozu o 100 kg
- použití technologie Hybrid Air, která vede ke snížení spotřeby o 30 %.

Vývoj koncepčního vozu C4 Cactus Airflow 2L

Projekt C4 Cactus Airflow 2L byl vyvinut v rámci programu „Auto 2 l/100 km“ automobilové platformy PFA*, jehož cílem je přinést konkrétní řešení zákazníkům, kteří chtějí snížit náklady na provoz automobilu a ekologickou stopu, již za sebou zanechávají při jízdách autem.

Citroën se rozhodl využít jako základ tohoto projektu svůj nový model C4 Cactus. Touto volbou Citroën klade důraz na to, co je dnes skutečně pro zákazníky důležité: více designu, více komfortu, více užitečných technologií, a to vše s rozpočtem pod kontrolou.

Citroën C4 Cactus se pro tento ambiciózní projekt hodil více než jakékoliv jiné auto. Cílem bylo dospět k technologickému konceptu s velmi nízkou spotřebou, který bude výkonný a současně atraktivní.

Koncept Citroën C4 Cactus Airflow 2L

Již sériový Citroën C4 Cactus nabízí řadu předností snižujících spotřebu: hladké čisté linie, technologie snižující hmotnost vozu, účinné motory.

U konceptu C4 Cactus Airflow 2L jde Citroën ještě o něco dál.

1. Optimalizovaný tvar zlepšující aerodynamiku

V jedinečném designu vozu Citroën C4 Cactus se snoubí uživatelské vlastnosti a krása, plynulé objemy a výrazné grafické prvky zdůrazňující funkčnost (ochrana pomocí prvkům Airbump a podběhy kol; přeprava nákladu s využitím střešních oblouků; světlo díky velkému panoramatickému oknu).

U koncepčního vozu C4 Cactus Airflow 2L byly kvůli vylepšení aerodynamiky oproti sériovému vozu upraveny nebo přidány některé stylové prvky:

Stylové prvky s proměnlivou geometrií:

Nový přední nárazník se třemi řízenými vstupy vzduchu, které se spouští v závislosti na použití vozu, aby se zachovalo optimální otevření, jak z hlediska chlazení motoru, tak proudění vzduchu.
Za zadní postranní okénko byly přidány mobilní boční spojlery pro lepší navádění toku vzduchu kolem vozu.
Ráfky kol jsou opatřeny mobilními klapkami, které se otevírají a jsou řízeny odstředivou silou.

Stylové prvky s pevnou geometrií:

Vůz je opatřen devatenáctipalcovými pneumatikami Tall&Narrow poslední generace. Tyto velmi úzké pneumatiky zlepšují díky svému „ultra ultra“ nízkému valivému odporu (WBRR) a lepšímu aerodynamickému odporu energetickou výkonnost vozu.

Jejich velký průměr rovněž zvyšuje komfort, neboť pneumatiky lépe pohlcují nerovnosti vozovky.

Do podběhů kol byla přidána vzduchová clona „Air Curtain“. Díky malým vertikálním aerodynamickým štěrbinám na obou koncích předního nárazníku se usměrňuje tok vzduchu podél kol a tím se zlepšuje jeho oběh.

Byl prodloužen spojler a do zadního nárazníku byl zabudován extraktor vzduchu pro lepší směrování toku vzduchu kolem vozu C4 Cactus Airflow 2 l a pro snížení turbulencí, které mají dopad na aerodynamický odpor vozu.

Klasická zpětná zrcátka nahradily zpětné kamery, které jsou menší a tenčí, což snižuje jejich dopad na tok vzduchu.

Byl rovněž zlepšen tvar podvozku. Umožňuje hladký tok vzduchu, kdy se podařilo vyhnout se všem šumům, které s sebou přinášejí součásti vozu zabudované pod autem.
A konečně je místo předního a zadního modulu světel využit modul s diodami. Jeho nízká spotřeba elektřiny přináší úspory energie a tedy i paliva.

Tyto nové stylové prvky jsou dobře rozeznatelné díky použití barev i materiálů. Všechny aerodynamické prvky jsou totiž provedeny v oranžovém odstínu, který posiluje technologický charakter koncepčního vozu C4 Cactus Airflow 2L.

Tyto úpravy zvýrazňují design vozu, kdy všechny prvky slouží ke zlepšení aerodynamiky vozu a umožňují tak účinně snížit koeficient pronikání vzduchem a aerodynamický odpor vozu. V porovnání se sériovým modelem byla celková aerodynamika zlepšena o 20 %.

2. Inovativní materiály pro odlehčení vozu

K úspoře 200 kg, o které je vůz C4 Cactus lehčí v porovnání s vozem Citroën C4, se u konceptu C4 Cactus Airflow 2L dosáhlo další úspory 100 kg (včetně pohonné jednotky).

Odlehčení se týká zejména prvků karoserie: u podvozku koncepčního vozu C4 Cactus Airflow 2L byly použity nové materiály:

hliník zejména u horního ochranného krytu, vnitřních nosníků a zadní části podlahy,
vysokopevnostní ocel u předních podélníků nebo i u příčného svislého plechu pod zadním sedadlem,
kompozitní materiály u přední části podlahy.

Tyto nové materiály se týkají struktury vozu. Přispívají k pohlcování energie v případě nárazu a odpovídají nejpřísnějším požadavkům v oblasti mechanické pevnosti.
Toto provedení podvozku, využívajícího různé materiály, vedl k vývoji specifických moderních technik montáže automobilů.

Zásadním předpokladem snížení hmotnosti budoucích vozů jsou díly karoserie z kompozitního materiálu, jejichž vývoji byla věnována velká pozornost. Jejich masová výroba dnes představuje jednu z nejdůležitějších technologických a výrobních výzev automobilového průmyslu.

Kromě jednotlivých dílů tvořících strukturu vozu byla velká péče věnována všem dalším součástem vozu, u nichž se zkoumala možnost snížení hmotnosti.

Byly zvoleny lehké a výkonné materiály:

Kompozitní materiály na bázi karbonu se používají u závěsných pružin, horní části víka zavazadlového prostoru, zadní lavice, boků karoserie, stropu, příček stropu, blatníků a dveří. „Texturovaný“ vzhled karbonu u prahových lišt, podběhů kol nebo spodní části předního nárazníku posiluje jejich matný vzhled, který kontrastuje s perleťovým odstínem okolních částí.
Hliník se používá u rámu motoru, z hliníku je i kapota, stejně jako u sériového vozu C4 Cactus.

Použití těchto materiálů s výrazně nižší měrnou hustotou (2700 kg/m3 v případě hliníku a 1200 kg/m3 v případě karbonu oproti 7800 kg/m3 u oceli) značným způsobem přispívá ke snížení celkové hmotnosti vozu.

Vzhledem k tomu, že záleží na každém gramu, rozhodl se Citroën použít:

Nové postupy výroby, které vedly ke snížení tloušťky potrubí a manžet a tedy dalšímu snížení hmotnosti.
Průsvitný polykarbonát u panoramatického střešního okna. Materiál, který je ještě lehčí než vícevrstevné sklo a přitom nabízí stejné tepelně a akusticky izolační vlastnosti a stejně chrání proti pronikání ultrafialového záření.
Karbonová vlákna u prvků Airbump® pro odlehčení materiálu při zachování jeho technických vlastností.

3. Technologie Hybrid Air pro nízkou spotřebu

Sériový Citroën C4 Cactus vykazuje díky motorům poslední generace s malým objemem, které již dnes splňují budoucí normu Euro 6, jedny z nejlepších výsledků ve svém segmentu z hlediska emisí CO2 (od 82 g/km) a spotřeby (3,1 l/100 km).

Koncepční vůz C4 Cactus Airflow 2L jde díky technologii Hybrid Air ještě dál. Skupina PSA Peugeot Citroën tuto technologii představila v lednu 2013 a na ženevském autosalonu 2013 u vozu Citroën C3.

Opírá se o spojení několika osvědčených ústrojí a technologií: tříválcový benzínový motor PureTech, systém skladování energie ve formě stlačeného vzduchu, sestava dvou motorových hydraulických čerpadel a automatická planetová převodovka. Celý systém řídí program, který na základě způsobu jízdy řidiče optimalizuje energetický výdej.

K dispozici jsou 3 režimy:

režim Air (nulové emise), u něhož motor využívající stlačený vzduch nahrazuje benzínový motor,
klasický režim, kdy pracuje jen benzínový motor,
kombinovaný režim využívající jak výkon spalovacího motoru, tak sílu stlačeného vzduchu.

U koncepčního vozu C4 Cactus Airflow 2L jsou v zadní části vozu umístěny dvě nádrže na stlačený vzduch vyrobené z kompozitního materiálu.

Motor PureTech 82, který se již používá u sériového vozu, byl optimalizován a lépe vyhovuje novému hybridnímu pohonu. Ztráty způsobené třením, které představují 20 % výkonu, jež motor spotřebuje, byly sníženy díky použití vrstvy Diamond Like Carbon, odlehčení pohybujících se částí a použití ložiska u otáčejících se částí.

Tato vylepšení ještě doplnilo použití nových polymerových ložisek a oleje s velmi nízkou viskozitou. Společně s optimalizací účinnosti spalování se celkový výkon motor zlepšil o 5 %.

tisková zpráva
Zpět na HybridPřidat komentář
Zaregistrujte se a pište komentáře pohodlněji!

No to bude pěkně mastné auto, stejně jako dnešní elektromobily. Takže nějaká ekologie a úspora zůstane jen v rukou majetných nadšenců. Průměrný člověk bude zase jezdit v ojetině z bazaru.

Zaregistrujte se a pište komentáře pohodlněji!

uz se prodava
kompanj.citroen.se/c4cactustour/

Zaregistrujte se a pište komentáře pohodlněji!

PR zpráva pěkná a ač nevěřím proklamovanému údaji o spotřebě, koncept je to jistě inovativní. Jestli se to ale bude vyrábět, zabijou to cenou. Aneb k čemu je zákazníkovi úspora paliva, když se to kvůli nastavené ceně oproti sériovému modelu za životnost vozu nevrátí?

Škoda, že se výrobci aut trochu neinspirují u IT průmyslu, kde nová efektivnější generace prostě nahradí tu starou. Věřím, že masová výroba by výrobní cenu snížila a nárůst prodejů by kompenzoval nižšší marže. Ale oni asi konkurenční boj nechtějí, nic čím by ostatnim vypálili rybník zřejmně není žádouci.

tento koncept už predstavili pred viac ako rokom a stále je to len koncept. Cactus sa už predáva pol roka a v článku som nezachytil kedy sa toto bude predávať. Toto je problém s veľkými automobilkami, všetko to trvá neskutočne dlho.

Obrázek uživatele Jan Horčík

Jde o koncept. Některé koncepty se vůbec nezačnou vyrábět. Například u BMW trvá obvykle cesta od konceptu k prodeji pět až sedm let (BMW i3, BMW i8).

---

šéfredaktor Hybrid.cz

však to. Takže alternatívy ku Tesle, to je predsa len iný koncept ako I3a I8, sa dočkáme tak v 2020:(

Zaregistrujte se a pište komentáře pohodlněji!

No jo, ale i3 a i8 jsou v podstatě zcela nová kategorie a ne jen pár dílů namontovaných do seriového vozu.

Obsah tohoto pole je soukromý a nebude veřejně zobrazen.
Standardní nastavení volby "Zasílání upozornění na email" můžete nastavit na stránce svého profilu.
Ochrana proti nevyžádaným příspěvkům
Absolováním testu nám pomáháte bojovat proti SPAMu. Děkujeme.

EVMapa.cz - mapa nabíjecích stanicProdej pneu 100% onlineAutonabíjení.cz - vše pro Váš elektromobile-SalonNabíječky elektromobilů CircontrolKariéra EVC Group

Newsletter