Jako řada dalších automobilových společností, tak i německá automobilka Mercedes-Benz představil na autosalonu ve Frankfurtu svou vizi budoucnosti prostřednictvím futuristicky ztvárněného konceptu coupé F125. Na rozdíl od většiny ostatních je však budoucnost Mercedesu vodíková.
foto: Mercedes-Benz
Pod označením F se skrývá první souhláska německého slova „Forschungsfahrzeug“ neboli označení experimentálního automobilu a číslice 125 symbolizuje počet výročí od podání patentu pana Carla Benze na výrobu prvního automobilu se spalovacím motorem.
Dominantou studijního vozu je masivní čelní maska s bíle lemovanými světly a otevírání dveří směrem nahoru. Při pohledu na vůz s otevřenými obrovitými dveřmi, které zabírají asi 90 % rozvoru kol, se nemohu ubránit pocitu, že se dívám do tváře mimozemského vetřelce.
Autosalón Ženeva: koncept Mercedes-Benz F800
Vodíková koncepce má téměř pět metrů na délku, 1,98 m na šířku a na výšku pouhých 1,43 m. Zasednutí do předních i zadních sedadel je však stejně snadné, jako zapadnout do křesla v obýváku, neboť u vozu nejsou použity žádné B sloupky.
Baterie s kapacitou 10 kWh jsou umístěny za zadními sedadly. Mercedes do budoucna počítá s moderními lithium-sírovými akumulátory, které by v kombinaci s vodíkovými palivovými články měly poskytnout automobilu dojezd pohybující se okolo 1 000 km (z toho 50 km čistě na energii z baterií). Vodíková nádrž je schopna pojmout až 7,5 kg vodíku a je uložena na podlaze konceptu v oblasti středového tunelu.
foto: Mercedes-Benz
Samozřejmostí by mělo být indukční dobíjení, jehož průběh lze sledovat prostřednictvím chytrých telefonů a také rekuperace brzdné energie. Při navrhování konceptu vycházeli vývojáři z předpokladu, že v době uvedení sériové výroby F125, budou lithium-sírové baterie schopny ukládat energii při hustotě až 350 Wh/kg. To by představovalo zhruba zdvojnásobení současného stavu.
Maximální rychlost konceptu 220 km/h, zrychlení z nuly na sto za 4,9 vteřiny a celkový trvalý výkon čtyř elektromotorů 231 koní sice nikoho asi do kolen nesrazí, ale zároveň ani neurazí. Bude zajímavé sledovat, jaké prvky se z tohoto jistě zajímavého konceptu přesunou do sériové výroby. Podle automobilky to však nebude dříve než v roce 2025.