Autosalon Detroit 2013: BMW i3 s motorem z motorky, který zvýší dojezd

Elektromobil BMW i3 bude v prodeji od 16. listopadu 2013. Na aktuálně , resp. šéf vývoje a výzkumu Herbert Diess, že k bude možné přikoupit také speciální balíček s range extenderem, tedy rozšiřovačem dojezdu. Ten bude mít podobu malé dvouválce z BMW.

BMW zatím nezveřejnilo oficiální obrázky výrobní verze elektromobilu BMW i3, ty se pravděpodobně objeví až v březnu na nebo ještě později
foto: BMW

BMW chce prodávat až 30 000 elektromobilů i3 ročně. Cena elektromobilu BMW i3 začne na 595 000 Kč. Prodávat se začne 16. listopadu 2013. Ačkoliv už BMW i3 byl spatřen ve verzi s range extenderem, zatím nebylo tak docela jisté, zda se tato možnost v nabídce skutečně objeví.

BMW i3 Coupe Concept BMW i3 Coupe Concept BMW i3 Coupe Concept

Teď už to jisté je. Podrobnosti se podařilo vyzvědět přímo v Detroitu magazínu Autonews. Herbert Diess redaktorům řekl, že range-extender bude možné k i3 na objednání přikoupit. Nesdělil ale za jakou cenu.

Zatímco běžně nabídne elektromobil dojezd mezi 100 až 145 km, s rozšiřovačem dojezdu to bude až 400 km. Range extender bude v tomto případě představovat malý dvouválec převzatý z motocyklů značky BMW.

Lék na strach z dojezdu

Motor bude umístěn v kufru a připojen ke generátoru elektřiny. Nebude pochopitelně nijak mechanicky propojen s koly. Diess předpokládá, že ze začátku si range extender objedná až 50 % zájemco o nové i3, aby se pak hodnota ustálila na 20 %.

„Myslím, že zakázníci si budou objednávat range extender aby se vyléčili ze strachu z nedostatečného dojezdu, ale později objeví, že jej využívají velmi sporadicky,“ řekl Diess magazínu Automotive News.

Podle nejnovějších informací magazínu TorqueNews.com bude BMW i3 vybaven také stejnosměrným rychlodobíjením SAE DC Fast Charging. Díky tomu bude možné 22kWh baterii dobít z 0 na 80 % během 30 minut.

BMW i3 (2013): Technické údaje
Motor asynchronní elektromotor
Výkon/max. výkon 125 kW, 250 Nm
Akumulátory li-ion
Kapacita 22 kWh
Hmotnost ? kg
Jízdní parametry
Max. rychlost 150 km/h
Zrychlení 0-50 km/h ?
Dojezd v městském provozu 100-145 km/400 km s range extenderem

30 Comments on “Autosalon Detroit 2013: BMW i3 s motorem z motorky, který zvýší dojezd”

  1. kym vidim len pocitacovu
    kym vidim len pocitacovu grafiku a slova radi by – aby – keby – bolo by, ako by – to ani neexistovalo 🙂
    pokial sa Tesla S udrzi a podari sa jej znizit cenu, bude tiez premiova znacka ktora v tomto novom segmente – elektromobility – produkuje dostatok ludi ktori si hovoria toto by som chcel. a neskor nie len toto by som chcel ale i na to mam. ma dojazd, nepotrebuje extender a posobi ze ma psychologicky komfort domaceckej praktickej exkluzivnosti /ako EV1, iPhone, Herny notebook, Velka LCD TV, vysokorychlostny internet, rohlik s maslom, ../
    BMW bolo. Mercedes mozno este je. Ja by som teda BMW rozhodne nechcel ani zadarmo, to uz ozaj radsej Prius 🙂 a to jazdim hlavne po dialnici, takze by mi to bolo uplne na nic v oboch pripadoch.

    1. Zvláštne, že zákazníci
      Zvláštne, že zákazníci BMW hovoria niečo úplne iné, než človek ako vy, ktorý sa na BMW iba závystlivo pozerá.

      Neviem ako je to presne v ktorej krajine v zahraničí, ale u nás BMW za posledné roky z niekoľkonásobilo predaj a stalo sa bezkonkurenčne najpredávanejšou prémiovou značkou. Napr. Mercedes sa k predajom BMW nepribližuje ani pri započítaní úžitkových áut a že tých sa od Mercedesu predá poriadna časť ich predaju, zatiaľ čo BMW nemá v ponuke ani len osobné vany, nie to ešte úžitkové.

  2. Zaplať pánbůch. Konečně
    Zaplať pánbůch. Konečně to někomu došlo. Hlavní nepřítel elektromobility je dnes, kromě vysoké ceny baterek, nedůvěra zákazníků. Strach z malého dojezdu a řídké sítě dobíjecích stanic. Psychologie zákazníka je pro úspěch zcela nového výrobku na trhu klíčová. K překonání toho se malý a lehký motor z motorky přímo nabízí.

  3. Medzi chcieť predávať a
    Medzi chcieť predávať a predávať je veľký rozdiel. Nemyslím, si, že BMW je odkázané na nizke ceny, ale už dnes začína Prius na 22000 EUR, nehovoriac o tom, že Toyota je tu s hybridmi už dlhé roky a reálne ich aj predáva.
    Čo sa týka extenderu, osobne si myslím, že v reálnej prevádzke sa dopracujú k tomu, čo Toyota už dávno urobila.
    Prečo asi zvýšili objem motora z 1,5 na 1,8 litra?
    No a na druhej strane Chevrolet Volt ešte donedávna „nemal“ mechanické spojemie z kolesami že?.
    Je to trochu proti fyzike, ak mám nabíjať batériu a zároveň aj poháňať vozidlo tak koľko energie potrebujem?
    Temn motor z motorky bude i keď je kvalitný pracovať vo veľmi vysokých otáčkach, aby mal dostatočný výkon na nabíjanie i pohyb vozidla. No ale v takej „zubnej vŕtačke“ jazda príjemná nebude.

    1. Myslím, že se mýlíte
      Myslím, že se mýlíte téměř ve všem. Toyota zvětšíla spalovák proto, že v Priusu je výkon elektrické části malý. Protože stejně více energie z rekuperací v reálném provozu neposbíráte. Potom elektrická část nepodporovala dostatěcně spalovák a ten se stále pohyboval ve režimu vyššího výkonu a tím i spotřeby. To se ale této úplně jiné konstrukce pohonu netýká. Tady je elektřiny dost.

      Mýlíte se i v myšlence o potřebě extra výkonu pro jízdu a dobíjení současně. Kouzlo se skrývá ve slovu „akumulátor“. Protože spalovací motor nemá „akumulátor mechanické energie“ musí mít velký výkon aby obsáhl i výkonové špičky. To extender nemusí – má akumulátor. Takže potom i malý motor stačí pohánět auto i pomalu dobíjet baterky, ze kterých v okamžiku zrychlení „dosaje“ potřebný výkon. Takže motor pro extender může být mnohem menší než pro spalovák a přitom bude dosahovat stejných jízdních výkonů. Navíc ne něj dojde jenom velmi zřídka. Budoucí generace Voltu má mít údajně také menší spalovák.

      1. Já žil vždycky v
        Já žil vždycky v domnění, že hybrid typu Prius je neustále poháněn spalovacím motorem a elektrický motor akorát zajišťuje, aby se tento spalovací motor nemusel pouštět do oblasti enormní spotřeby, zejména při požadavku na prudkou akceleraci.

        Kdežto elektromobil s extenderem jede naopak neustále na elektřinu a teprve v případě, že baterie je skoro vybitá pak spustí extender, který sice umožní dojet do cíle, ale za velmi omezených dynamických vlastností vozidla.

        Čili ano, extender spolupracuje s akumulátorem, ale ten je v době jeho spuštění téměř vybitý a spíše ho ještě zatěžuje, protože musí zajistit aby se nevybil ještě více a přitom pohánět auto. No a pokud by se extender spouštěl dříve aby to fungovalo tak jak píšete, tak by to muselo být tak v 1/3 kapacity baterie, pak se ale zase ztrácí účinnost elektrického pohonu protože ta 1/3 kapacity může znamenat ještě 50km čistě na elektřinu a během nich jste schopen dojet domů.

        1. extender sa nespusta ak je
          extender sa nespusta ak je akumulator takmer vybity, ani ked je z 1/3 nabity. extender sa spusta prave vtedy ked treba, aby auto doslo kam treba bez nejakych komfortnych obmedzeni.
          jednoducho si do navigacie zadate kam idete a pocitac uz vsetko vyriesi za vas. (dlzka trate, prevysenie, moznost nabijaia elektrikou v mieste ciela, …)
          mne sa toto riesennie paci, no osobne pre moje potreby by mi stacil aj akumulator s nizsou kapacitou. no extender pre obcasne potreby dlhsej trate je pre mna potrebny.

        2. Prius dokáže jet jak
          Prius dokáže jet jak čistě na elektro (necelé 2km – třeba při pojíždění v koloně) tak čistě na spalovák (když je baterka prázdná), tak i kombinaci obou.

          El. s extenderem má několik režimů, několik strategií, podle kterých různě kombinuje oboje.

          Když si rozeberete graf okamžité spotřeby během jízdy, zjistíte s překvapením, že i když máte třeba 100kW motor, potřebujete v režimu ustálené jízdy mimo město třeba jenom jednotky kW (nemluvím o dálnici). To je právě čas, kdy přidavný spalovací motor (řekněme 20-30 kW) dokáže dobíjet i pohánět. Takže vše je to jenom o tom, udělat dostatečně inteligentní řídící soft a to se postupně vrobci aut učí na základě provozu reálných modelů.

  4. Ak je ta cena spravne tak to
    Ak je ta cena spravne tak to pojde jak teple rozky.
    Neviem si predstavit, co by kto mohol chcet viac od mestskeho elektromobilu. Tento koncept by mal zavisest aj GM Volt / tesla motors maly REX na objednavku, pripadne aj prenajom ak ho budem vyuzivat 3x do roka na nejaku malu dovolenku. Good work BMW, akurat si pockat na vyslednu cenu.. Uz sa neviem dockat nejakej recenzie.

    1. Je otázka jednak té ceny a
      Je otázka jednak té ceny a pak o kolik ji dále navýší ten extender.

      Co víc chtít od městského elektromobilu? Přeci tu baterku >30kWh tak jako má mělo Mini a Active E před ním. Nicméně chápu, že je třeba držet konkurenci v rámci postupného vývoje a pro současnou generaci vozidel 2013-2015 je zvolen „standard“ 22-24kWh. (Spark, Leaf, ZoE, i3, e-up!) Na baterku přes 30kWh holt budeme čekat na další generaci 2015-2017.

      Aby to nevypadalo, že tuhle generaci pomlouvám, tak je potřeba uznat, že kromě baterky a ceny už tato vozidla splňují všechny požadavky na současný automobil, jmenovitě:

      – design a výbava
      – kvalita zpracování
      – dynamika jízdy (0-100km/h běžně pod 12s)
      – tepelná čerpadla klimatizace
      – rychlodobíjení
      – maximální účinnost pohonu a rekuperace

      Tudíž ona vlastně ta příští generace elektromobilů krom dalšího zvýšení dojezdu a snížení ceny už nic zásadního přinést nemůže, nebo vás ještě něco napadá?

        1. Jasný 🙂
          No ono je

          Jasný 🙂

          No ono je zajímavé, že ta účinnost elektrické pohonu byla už v posledních 30letech velice slušná a kdyby jsme měli teď pohon se 100% účinností, pak stejně navýšíme celkový dojezd jen o nějakou tu desítku km. Takže v podstatě stejnou službu udělá navýšení kapacity baterie o 10%.

          Tedy tímto nechci říct, že se mají na pohon úplně vykašlat, ale prostě dnes je na pořadu dne instalace velkokapacitních baterií.

          .. což my tady všichni víme, ale je otázka jestli to taky někdo řekl i výrobcům 😉

            1. Já bych si dovolil označit
              Já bych si dovolil označit téma nových baterií za vděčné klišé výrobců „proč to nejde“.

              když vezmu příklad 22kWh baterie kterou složením z běžně dostupných článků(pravda u A123 už to neplatí):

              1) z Panasonic NCR18650A bude vážit 94kg a mít objem 37l
              2) z A123 20Ah článků bude vážit 170kg a mít objem 91l

              *jde jen o čistý objem a hmotnost článků

              .. takže už dnes není vůbec žádný problém nainstalovat i do malých aut 40kWh a větší baterie.

                1. To bych tak nesrovnával.
                  To bych tak nesrovnával. Těch 37 litrů benzínu se spálí a proletí výfukem, kdežto ten akumulátor se dá nabít řádově 1000x. Cena je sice pořád vysoká, ale už zdaleka ne astronomicky absurdní. Stačí pokles na polovinu až třetinu a rázem nebude co řešit.

                2. hehe, a cozpak nadrz na
                  hehe, a cozpak nadrz na benzin se neda „nabit“ vic jak 1000x ? 😀
                  Jinak ja se na ten pokles samozrejme tesim…

      1. Podla mna mestky
        Podla mna mestky elektromobil celosvetovo bude skor nieco ako VW Up. Po meste staci. Je kvalitny. Celosvetovo uznavana znacka. Aj cena je prijemnejsia.

        BMW je premium znacka. U nas rozhodne, a aj pre mnohych v Nemecku. Aj ked to tak, vzhladom na ich pocetny vyskyt na Nemeckych uliciach, nevypada.

        Na drhu stranu, odhadujem, ze sa im pocet 30 tis predanych EV rocne moze podarit.

        Premium znacky, vratane BMW, su asi jedine, ktore sa predavaju naozaj celosvetovo!

        Aj v Europe, od Ruska az po Portugalsko. Aj v Amerike, od Kanady cez USA a Mexico az po Argentinu. Aj v Azii, od Arabov, cez Indiu, Cinu az po Japonsko. Vsetci tuzia po premiovych „fast-german-cars“. Kazdy zloduch predsa uz aj v starych Jackiho Chanovych B-filmoch mal cierne BMW alebo Mercedes. Dokonca aj v Afrike po nom tuzia. A mozno aj v Antarktide 🙂

        Taketo celosvetove CHCEM, a existujucu celosvetovu predajnu siet, nema ziadna ina znacka! Skoda je v Europe a Azii, ale nie je v Amerike. Na Zapade Skodu okrem taxikarov aj tak nikto nechce. Naopak Indicke a Cinske znacky nie su v Europe ani v Amerike. Jedine Toyota predava Prius celosvetovo. Ale po Priuse ani zdaleka netuzi kazdy. Ale po BMW alebo Mercedese ano! Bez rozdielu.

        Jedine co toto moze naburat je nejaky Android medzi autami.

        1. Neurazejte meho oblibeneho
          Neurazejte meho oblibeneho Jackieho Chana, ktery se loni (2012) 2x zapsal do Guinessovy knihy rekordu jako clovek s nejvice kaskaderskymi kousky a nejvice ruznymi rolemi v titulkach u jednoho filmu 🙂

          Ale ted vazne… Ja doufam ze Tesla vybuduje take takovou celosvetovou sit jako ma BMW, oni kdysi rekli, ze v budoucnu ocekavaji ze v Americe prodaji stejne mnozstvi aut jako v Evrope a take stejne jako v Asii. No, drzim palce.
          A btw, kdyz uz jste zminil ten Android. Tesla vyuziva nejaky Linux-based OS v Modelu S a je dost mozne, ze to je vlastne nejaky Android-based OS, protoze Google je investorem v Tesla Motors.

Napsat komentář