Automobilky a plynaři formují velkou alianci na podporu vodíku v dopravě

Toyota, BMW, Daimler, Honda a Hyundai spojují síly s giganty jako Shell a Total. Chtějí podpořit vodíkovou ekonomiku, a to investicí až 10 mld. euro.

Vodíkové auto Toyota Mirai se zatím prodává střídmě, za rok 2016 se prodalo asi 1000 kusů po celém světě. V osobních autech vodík asi velkou budoucnost nemá.
foto: Toyota

Novinka byla oznámena na setkání Světového ekonomického fóra 2017 ve švýcarském Davosu. Celkem 13 světových průmyslových a dopravních společností hodlá během následujících pěti let investovat do vodíkových produktů a souvisejících technologií 10 mld. eur.

Dalšími spolupracujícími firmami jsou Linde, Air Liquide, Anglo American, Engie, Alstom a Kawasaki Heavy Industries. Nová iniciativa je podle nich odpovědí na rychle se proměnující svět energetiky. Těmi hlavními změnami jsou masivní decentralizace a vzestup obnovitelných zdrojů energie.

Na druhou stranu, využití vodíku v oblasti osobní dopravy se ukazuje jako dlouhodobě problematické – ekonomicky, infrastrukturně a logisticky náročné. I proto mají zatím vodíková auta jako Toyota Mirai jen pramalý úspěch. Jedinou zásadní výhodou vodíkových aut proti elektromobilů (kterými de-facto ale také jsou) je rychlost dočerpání paliva.

I to se ale díky nástupu rychlonabíječek s výkony přes 100 kW stává minulostí. Vypadá to, že v podobné minulosti dnes žijí i manažeři firem účastnících se nové vodíkové iniciativy. Vodík totiž nemá příliš velkou šanci fungovat ani jako úložiště energie pro obnovitelné zdroje, kde se již masivně začínají prosazovat baterie typu Tesla Powerpack i dalších výrobců.

Teprve budoucnost ukáže, zda je tato iniciativa posledním prázdným výkřikem zašlé éry, nebo skutečným krokem do budoucnosti. My bychom si ale spíš vsadili na to první.

195 Comments on “Automobilky a plynaři formují velkou alianci na podporu vodíku v dopravě”

          1. 1) častější nutnost
            1) častější nutnost výměny dílů oproti EV
            2) pokud by se přešlo na elektromobily, chemickému průmyslu klesne odbyt, proto pro něj bude výhodnější když se přejde na vodík. Proto je pro něj i preferovanější verzí vodík než zemní plyn.
            3) na vodíkových vozech bude nutné servisovat více věcí, než na EV. Krom vodíkového hospodářství budete muset mít i vzduchové a celá soustava bude vyžadovat častější údržbu než kdyby tam jenom bylo pár silných drátů od baterie k můstku a od toho k motoru.

            Napadá mne že vodík/SZP (syntetický zemní plyn), je i z pohledu elektráren preferovanou variantou. Výroba jak vodíku, tak SZP je energeticky ztrátová a při jejich využívání by vzrostla spotřeba elektřiny.

            1. Carlos:
              2.
              CH.P. pojede

              Carlos:
              2.
              CH.P. pojede dál, protože bude třeba dost chemie na akumulátory, izolanty, apod.
              3.
              Nutnost udržovat akumulátory byla, je a vždy bude. Stejně tak to platí i pro elektroniku.
              Dále naroste složitá infrastruktura, pokus snda někdo bude chtít masově provozovat zmíněné stroje.

              4.
              Neviděl jsen zatím nikde propočet či nějaký rozbor této problematiky.

            1. Práve naopak. Ak si zobereme Teslu S váži aj s
              Práve naopak. Ak si zobereme Teslu S váži aj s akumulátormi 2,6 t a z toho min 1t sú samotné akumulátory.
              -koľko ton batérií by bolo potrebných pre kamion čo má odviezť 30 t nákladu? Nikola má dva vodíkové elektro kamiony lebo čiste batériové sú nezmysel. To isté platí pre autobusy. Voziť energiu v ťažkých batériách aj keď sú vybité je nezmysel.
              -Aká je kapacita batérií v elektromobile po cca 6 rokoch? Dá sa s tým vôbec dôjsť do práce?
              -Solárna energia spôsobila to že v letných mesiacoch v poobedných hodinách sa cena elektrickej energie na spotovom trhu dostáva do záporných čísel. Čo s ňou uskladniť ju v batériách na zimu je nezmysel, ale premeniť ju na vodík a v zime ju spotrebovávať už zmysel dáva. Takéto projekty už fungujú: http://www.solaren.sk/vodikove-technologie
              -odhaduje sa že dostatočná infraštruktúra pre batériové elektromobily je ak počet áut = počtu nabíjacích staníc. To si nikto nevie ani v tých najživších snoch predstaviť. Rýchlonabíjačky batérie len ničia.
              Dĺžka nabíjania a váha batérií je problémom ktorý sa za viac ako 100 rokov nepodarilo preklenúť. Vodíkové batérie ktoré by sa v budúcnosti vedeli nabíjať aj plniť sú riešením. Odstraňujú všetky nedostatky kvôli ktorým sa batériové elektromobily nevedia presadiť aj keď sa pretláčajú už 100 rokov.

              1. Já si zase nedovedu představit stovky vodíkových
                Já si zase nedovedu představit stovky vodíkových čerpacích stanic, každá za minimálně milion eur.

                Kapacita akumulátorů po 6 letech je zanedbatelně nižší, řekněme o 4%. Mám 6 let starý elektromobil a dojezd je stále stejný jako byl deklarován od výrobce.

                U kamionů to snad dává smysl, ale výrobci tlačí na trh jen osobáky.

                1. Batériový elektromobil musíš nabíjať každý deň a
                  Batériový elektromobil musíš nabíjať každý deň a nabíjanie trvá hodiny. Vodíková čerpacia stanica je len ďalší stojan na už existujúcej stanici. Ak budeš vo Viedni v centre je OMV s vodíkovým stojanom. Plnenie trvá 3 minúty takže jeden stojan obslúži za deň neporovnateľne viac aut ako nabíjacia stanica. Takže ak príde na jedno miesto 10 batériových elektromobilov potrebuje 10 nabíjacích staníc, ale 10 vodíkových elektromobilov potrebuje len jednu.
                  Aký máš elektromobil a koľko máš najazdené?

                2. Tovární přestavba z roku 2010, auto má najeto přes 52
                  Tovární přestavba z roku 2010, auto má najeto přes 52 tisíc km.

                  Vodík si doma nenatankuji.

                3. Priemer denne 24 km. Potrebuješ ale určite ešte druhé auto
                  Priemer denne 24 km. Potrebuješ ale určite ešte druhé auto do domácnosti, že?
                  Aj keď sú vodíkové technológie podstatne mladšie vodík si môžeš doma natankovať. Koncept domácnosti na vodík je podstatne bližšie ako si myslíme. Samozrejme energetické giganty sú proti a bránia sa tomu ale čo nevidieť to príde.
                  Honda už v Japonsku ponúka HES (Home energy station). Pripojíš to na FVE a vyrábaš vodík do auta aj na pohon domácností. A je k tomu treba menej solárnych panelov ako v kombinácii s batériou. Teda aj keď sú veľké straty pri koverzii na vodík je to stále efektívnejšie ako batérie kvôli ich obmedzenej kapacite.
                  Ja si myslím, že behom 5 rokov sa začnú objavovať podobné systémy aj v Európe. Európa v tejto technológii zaspala. Dve japonské a jedno korejské vodíkové elektroauto už sú dávno v seriovej výrobe a najväčšia automobilka VW má vodíkový Htron len vo fáze konceptu. Niekoľko rokov pozadu.:(

                4. Druhé auto jezdí tak 2-3x ročně, takže vlastně jen
                  Druhé auto jezdí tak 2-3x ročně, takže vlastně jen stojí.

                  Kapacita baterie je omezená jen prostorem v domě, které jim vyhradím. A penězmi.
                  Vyrábět vodík, uskladnit ho a pak z něj vyrábět elektřinu to bude stát nejméně milion korun. Systém s bateriemi bude za polovic a zabere o polovinu méně prostoru.

          1. hoaxy, kachny, nesmysly ani
            hoaxy, kachny, nesmysly ani hloupé senzace to nejsou !! JE TO TĚŽCE PLACENÁ ROPÁCKÁ PROPAGANDA NA VYMÝVÁNÍ MOZKŮ 3SMĚNNÝCH VOTROKŮ !! To nevíš že většina plátků v čechčije je PODMAZANÁ !! A píše jako jejich pán chce pravda nepravda s jediným cílem : TEBE A MILIJÓN DALŠÍCH BEZVÝZNAMNÝCH VOTROKŮ VODRBAT !!!!! NA ŠPEK CHYTIT :))))))

            1. Myslím, že konspirátor
              Myslím, že konspirátor Cipísek má částečně pravdu.
              Lidi dělají, kupují, věří a volí to, co jim řekne televize, tisk, internet a billboardy.
              Přečtěte si knihu „Digitální Román“ Taková Orwelovština, vyšla v roce 2012 a ty vize se začínají naplňovat.
              Je to docela sranda.

    1. Newyorské Timesy? Nechcete
      Newyorské Timesy? Nechcete to nechat už v klidu? Jestli chcete čekat na různé „organizace spojených nádorů“ a „rušení teriérů, tedy bariér“ a nevím co to ještě řekli politici tak bude lepší jeho oficiální twitter.

      Ve funkce neudělal zatím nic, podepsal pár dekretů, které snad ani nejsou on-line, bůh ví co tam je. Teď s tím stejně nikdo nic neudělá. Jestli se ztrapní, odvolají si ho sami.

                1. když se čte jen NY times,
                  když se čte jen NY times, CNN a naše periodika, tak z něj křupana dělali dokonale. Ale většině ameriky (nepíšu Američanů, ale regionů ameriky) má holt jiný názor, proto má právo dostat šanci

                2. Mno, k rozvážnému
                  Mno, k rozvážnému inteligentovi má hodně daleko.

                3. To my češi máme co mluvit
                  To my češi máme co mluvit 😉

                  Byl řádně zvolen, nic zatím neprovedl, nikoho na právech neomezil, tak nevím proti čemu se protestuje. Že nevyhrál jejich kandidát? Takže demokracie najednou vadí když nezvolí svého kandidáta?

                  Ale tato diskuze na tento server nepatří…

                4. Češi k tomu maj říct co
                  Češi k tomu maj říct co nejvíc, už 3 roky žijeme v tý sračce co je teprv čeká!

                5. Abych pravdu řekl, tak
                  Abych pravdu řekl, tak prezident, kromě nepodpisu sem tam nějakého zhovadilého zákona – a podle mne by tak měl činit dnes a denně, páč to jsou ty skutečné sračky v našich běžných životech – můj běžný život nijak, kromě toho, že mne stojí na daní část toho neuvěřitelného oknem vyhozeného rance na všechny ty vyžírky politiky a úředníky, neovlivňuje. A upřímně – s tímhle je alespoň sranda, se spacím šišlou by taková nebyla 🙂
                  P.S. Co si zvolili, to mají. Osobně mne nejvíc pobavila facebooková mládež, co nyní protestně zapaluje auta na ulicích, ale zvednout prdel od kompu (používám jejich slovník) a jít reálně zvolit jejich zbožněnou Hilarku, to většinu z nich jaksi nenapadlo. A výsledek se dostavil.

  1. Achtung,Achtung-rysujou se
    Achtung,Achtung-rysujou se ceny!!
    Vážený zákazníku,

    Dovolte nám, abychom Vám předali v předstihu informaci, že od 23.1.2017 dojde u nabíjecí stanice E.ON Humpolec – Vystrkov ke zpoplatnění všech stojanů provozovaných společností E.ON Česká republika, s. r. o.

    Podle dostupných informací budou účtovány tyto minutové tarify:
    3,7 kW – 0,26 Kč / min vč. DPH
    22 kW – 1,52 Kč / min vč. DPH
    43, 44, 50 kW – 3,45 Kč / min vč. DPH

                1. Tak třeba ještě dorazí.
                  Tak třeba ještě dorazí. Mě poslali mail.

                1. EVmapa tam neúčtovala nic,
                  EVmapa tam neúčtovala nic, doteď byly všechny stojany zdarma, ale přes EV mapu šly aktivovat. Napsal jsem jim, zítra budu mít pravděpodobně odpověď.

  2. Kdo věří Vodíkovým
    Kdo věří Vodíkovým Propagandistům ….

    President Bush 2003 Hydrogen

    youtube.com/watch?v=Bcy5HHU2Q6E

    těm expertům v oboru … :))))

    csfd.cz/film/237920-w/prehled/

    že vodíková tojóta bomba natlakovaná na 870 bar extrémně výbušnýho vodíku si po PRŮSTŘELU PROJEKTILEM jen neškodně pšoukne?? :)))))))))))))))))))))))))

    youtube.com/watch?v=jVeagFmmwA0&t=13s

    PS: … zlatý Hindenburg kde jsou ty časy :DDDDD

  3. Voblbovák na amerikánce
    Voblbovák na amerikánce bušákovi trupetovic republikánce o tom, jak funguje energeticky suprztrátový jen 30% účinný vodíkový bombový přibližovadlo neboli ZÁCHRANA KORYŤÁKŮ před demokraticky-elektrickou 90% účinnou racionalitou jménem bateriový elektromobil ;))

    2016 Toyota Mirai FCV – Fuel Cell System | Toyota

    youtube.com/watch?v=9hZBv-o4bl0

  4. TOJOTA si u mě s MIRAI
    TOJOTA si u mě s MIRAI úplně zkrrrvila značku. Teď už pohlížím na jakoukoli TOJOTU jako na sračku, zaprodanou značku, auto až 2. kategorie od těch rejžáků, který o to míň mám rád. Dříve když jsem v Práglu potkal na ulici japončici tak úcta, ale od doby MIRAI vačici, touristflus. Podívejte se za co všechno může TOJOTA ;))

    1. Nevíme, je to utajovaná
      Nevíme, je to utajovaná informace…
      … Ale projekt vodíkové čerpací stanice stojí díky autobusu na vodíkový pohon (20kg na 300km) který vyvinul Ústav jaderného výzkumu, a.s. ve spolupráci se Škoda Electric, a.s.. Linde Gas dodala čerpací stanici plynný vodíke o tlaku jen 350 bar, je skladován o objemu 50 m3. Náklady na vybudování stanice byly zhruba 83.000.000 CZK = 60 MEGA zaplatily dotace od ČR a €U

      auto.cz/prvni-vodikova-cerpaci-stanice-otevrena-v-neratovicich-3423

          1. tzn TOYOTA MIRAI cena
            tzn TOYOTA MIRAI cena tankování?

            plná nádrž 700 bar / 5 kg vodíku / 500km / 500 až 1000 Kč
            poloviční nádrž 350 bar / 2,5 kg vodíku / 250km / 250 až 500 Kč (Neratovice max. 350 bar)

            1kg vodíku / 100 až 200 Kč dle výše dotace 3tí stranou

            spotřeba MIRAI 100 až 200 Kč / 100 km

          1. hmm málo dotujou ;)) tzn
            hmm málo dotujou ;)) tzn že germáni jezdí s Mirai na naše za 270 Kč / 100 km ….. zlatý český ručičky a jejich předělávky Benzin na LPG !!!:))))
            ….. jezdím v jetým germánským luxusním BMW 520i z MOBILE.DE dovozu zabaku s českou předělávkou na LPG u kámoše v garáži za 30.000 CZK na ČESKÝ KRALUPSKÝ ODPADNÍ PRODUKT Z VÝROBY PLASTŮ jménem LPG :
            13Kč / 1 litr LPG
            spotřeba 10 litrů / 100 km
            130 Kč / 100 km

            At si tojóta 870 barovou vodíkovou bombu narve zpátky na japonský ostrový kde jim další výbuch možná konečně srovná kolečka :DDDDDDDDD A hlavně :

            SRRRRR NA GERMÁNY :))))))))))))))))

    2. cerpacka v Neratovicich
      cerpacka v Neratovicich dokaze do Mirai dostat lehce nad 2-2.5kg vodiku (maj plnici tlak jen 300-350 bar) a tedy pokud maji podobne ceny na vodik jako treba v Nemecku, tak by te ty 2 az 2.5 kila vodiku stali asi na 500 korun, Mirai by na ne mela v lepsim pripade ujet asi 200-220km

  5. Palivovy clanek na vyrobu
    Palivovy clanek na vyrobu elektriny a tepla bych potreboval do RD. V lete vyroba elektriny z FVE a v zime v palivovem clanku. Pak muzu CEZu ukazat co si o nem myslim.
    Nektere palivove clanky funguji se zemnim plynem. To je podstatne jednodussi reseni nez vodik. Bohuzel zase s dodavkama z ruska – fuj nechci.
    Vodik se da vyrobit elektrolyzou z elektriny z FVE. I samovyrobou. Ale skladovani do zimy je problem. Vetsina vodiku se ztrati i pres ocelovou stenu zasobniku.
    Na jezdeni autem jen BEV. Basta – Howgh – domluvil jsem.

      1. Obecne plati, ze vyteznost
        Obecne plati, ze vyteznost elektriny z kolobehu FVE – elektrolyza H2 – elektrina z palivoveho clanku je 30%. Z kazdych 3kWh elektriny v lete mate 1 kWh v zime. Kdyz ji strcim do tepelneho cerpadla, tak mam zase neco pres 3 kWh tepelne energie. Rocne spotrebuji v tepelnem cerpadle 4000 kWh na topeni. To znamena, ze FVE musi vyrobit 12000 kWh. Z toho plyne FVE s instalovanym vykonem 12kW. Plus jeste nejaka elektrina na beznou spotrebu. V zime spotrebuji 2000 kWh. Tomu odpovida dalsich instalovanych 6 kW FVE. Kdyz vezmu instalaci 20-22 kW FVE, tak muzu byt sobestacny.

          1. Baterie kterou si v lete
            Baterie kterou si v lete nabijes na zimni spotrebu? Jakoze bys vedle domku postavil druhy pro baterky?
            FV ostrov pri dome plne na elektrinu je v podminkach CR sice teoreticky mozna ale za absolutne nesmyslne penize. (samo predstava samovyroby vodiku pro zimni spotrebu je taky totalne a vyslo by to mnohonasobne draz nez platit za elektrinu CEZu).

          2. Existuje nekolik moznosti
            Existuje nekolik moznosti vyuziti letni energie v zime na topeni. Jsou to obycejne chemikalie ktere se bezne pouzivaji. CaO+H2O=Ca(OH)2. Nebo NaOH+H2O. Obe reakce probihaji silne exoterme a dalo by se tim topit. V lete se to privodem tepelne energie da zase rozdelit na puvodni slouceniny a kolobeh muze byt donekonecna. Samozrejme to musi probihat bez pritomnosti CO2, jinak jsou vedlejsi reakce ktere jsou nezadouci. Potrebne mnozstvi je ca. 5-10 kg na 1kWh. Vyhoda je, ze se to bez pristupu vody a CO2 da skladovat nekonecne dlouho a energie se da vyuzit behem par vterin.

            Edit:hustota energie 250 kWh/m³, 370 kWh/t

  6. Je to to isté ako urobili s
    Je to to isté ako urobili s plynom. Na zčiatku dotovali aby každý prešiel na zemný plyn. Teraz zdvihli ceny a ľudia zo 400 EUR výplaty nevedia zaplatiť účty.
    Keď zadotujún H vozidlá automobilky a aj štát, auto bude stáť 15 kEur a hlúpy ľud to bude kupovať.

  7. Je to jen zoufalý pokus
    Je to jen zoufalý pokus ropáků nahradit závislost automobilistů na ropě za jinou – tentokrát vodíkovou. Dle mého skromného názoru jim to nevyjde, protože možnost nabíjet z vlastní fotovoltaiky vše zvrátí ve prospěch baterií.

    Cena a životnost palivového článku, nádrže, potrubí se asi moc neliší od ceny a životnosti baterie.

    1. možnost nabíjet z vlastní
      možnost nabíjet z vlastní fotovaltaiky a že to nevyjde je velmi naivní myšlení, pokud to nevyjde a to si myslím, že nevyjde, tak je to komplikovaností regulace vodíkového článku (rozhodně to není rychlé jako plynový pedál ve spalovacím nebo elektroautě) a energetickou náročností přípravy tak čistého vodíku, aby to na něj mohlo být provozováno – to už je racionální, ono odpadového vodíku v chemickém průmyslu je hrozně moc, ale nedá se na něj jezdit

        1. Hádám že se buď spaluje,
          Hádám že se buď spaluje, nebo oxiduje ve speciálních zařízeních, která se dnes instalují i v reaktorových sálech JE aby se předešlo při haváriích výbuchům vodíku. Případně se možná prodává na použití kde to nevadí. Na druhou stranu by se při zvýšeném zájmu o vodík asi dal přečistit.

      1. Vzhledem k relativně
        Vzhledem k relativně konstantní spotřebě energie na 100km stačí palivový článek asi 20-25kW a pomocná baterie malé kapacity, která je ale sto dodtat vysoký špičkový výkon pro zrychlení. Jestli to bude nějaký typ lithiové, nebo superkondenzátory, nebo nějaký pokročilý typ olověné, je jedno. Článek bude pracovat v konstantním režimu, ale veškeré změny výkonu pochytá pomocná baterie.

        1. jednoduché technické
          jednoduché technické argumenty – auto běžně potřebuje na ustálenou rychlost 100 km/h 17-19 kW výkonu, od cca 80 km/h se projevuje výrazněji aerodynamická odporová síla, která roste s kvadrátem rychlosti, samozřejmě s požadavkem dynamiky roste požadavem rychlosti regulace a možného výkonu motoru – regulace vodíkového článku je pomalá, nelze snadnou vypnout a zapnout (vadí mu to) a je limitovaný minimální odbíraným výkonem – nutná právě baterie je jako kompenzátor tohoto jevu, další věc je baterie nad výkon článku – vychází mi z toho zbytečně komplikovaný a nefektivní hybrid, kdy super drahý vodíkový článek doplním ultra drahým superkapacitorem nebo drahou baterií a navíc mám v autě zase dva systémy, které se navíc nemají úplně rády

  8. Je otázka jak se to celé
    Je otázka jak se to celé bude vyvýjet, problém vodíkové infrastruktury je v tom že zatím není tak rozšířená jako elektrická. EV v počátcích a ještě dnes výrazně pomáhá možnost domácího nabíjení, ale zatím není vše rozhodnuto.

    Vzhledme k tomu že bateriová a vodíková auta spolu sdílejí, při konceptu s palivovým článkem, jistou část s bateriovými vozy, existuje myslím možost že se stále mohou automobilky rozhodnout pro vodík, to by mohlo trochu být i za tím proč se zatím nevyráběly EV s větším dojezdem, tedy krom Tesly.

    Z pohledu státu má vodík jednoduchou výhodu, dá se mnohem snadněji zdanit, nž elektřina. A jak je známo, co jde zdanit, je velmi oblíbené u vlád. Takže myslím že ještě stále existuje šance na nástup vodíkové techologie. Tato možnost se bude objevovat do doby než bateriová vozidla získají významné procento prodejů nových vozidel ve všech sektorech.

        1. Jeden malý usmernený
          Jeden malý usmernený výbuch na stenu nádoby, na ktorú z druhej strany pôsobí tlak 800 Barov… Nechcel by som byť blízko.
          200g TNT prestrihne kolajnicu.
          Čo sa týka pick-upu od Toyoty, tak ten nevozil zo sebou 25kg TNT ako je tomu u miraja. Istý potenciál to nesporne má…

          1. Na druhou stranu ta nádrž
            Na druhou stranu ta nádrž je kompozitní a z vrstev uhlíkových vláken a hliníkkové slitiny, kolejnice je kus železa. Nejsem strojař, nevím jak se takové materiály chovají. může se to prorazit, ale klidně se to může jen pomačkat.

            Teoreticky má v podstatě cokoliv potenciál stát se takovou zbraní. To byste nesměl prodávat asi nic kromě… Asi papírové sáčky jsou bezpečné. Za správných okolností Vám totiž vybuchne skoro vše, i cukr. Kdysi se to u nás ve městě v cukrovaru stalo vyrazilo to silné železné dveře, bohužel i se ženskou co tam zrovna byla. A pokud chceme hrát hru na bezpečnost a terorismus, pak prosím zakažme cisterny, míchačky, velkoobjemová nákladní auta. Zakažme průjezd nákladních vlaků přes zastavěná území… To všechno může představovat srovnatelné riziko.

            K výhře nad terorismem se nesmíte nechat zastrašit, to co se nyní děje v rámci boje proti němu je poněkud neefektivní. Ale to nechme.

            Proti vodíku se tu argumentuje dnes snad jen bezpečností, pokud klasická bezpečnost nestačí, protože ta nádrž se dělá dost odolná, vytáhne se terorismus. Připomínáte mi trochu některé sklaní zastánce (čistě) jaderné energetiky (Ví, že prostě současné jaderné elektrárny a masivní nasazení OZE nejde kombinovat pro nepříliš dobré vlastnosti současných JE), kteří když nic jiného už nemají vytáhnou nejzelenější ze zelených témat, boj proti změnám klimatu. Na to jim není pak co říct a chovají se kolem toho ještě fanatičtěji, než zelení. Jenže vyrobit nějakých 10% elektřiny s emisemi, byť v uhelce s parními stroji, je proti dnešku ve většině světa nic. (Pár zemí na světě je prostě v pozici, bohužel, že bezjaderná cesta by zvýšení emisí znamenala, ve většině nikoliv)

            Podobně Vy zde s využitím vodíkového auta jako teroristické zbraně. Nebudu tvrdit, že to nemohou použít, ale podívejte se co udělali před lety ve Volgogradu. S menším množstvím trhaviny zabili více lidí.

            Co bude rozhodovat je myslím spíš ekonomická stránka, baterie jsou velmi drahé, jestli bude vodíkový článek a nádrž pro dojezd 300km stát tolik co baterie pro 300km, a byť nádrž by stála polovinu této sumy, pak navýšení na dojezd 900km by znamenalo zvýšit cenu na dvojnásobek proti trojnásobku u klasického EV.

            Jestli u vodíku někdo dojde s autem, kde bude cena srovnatelná s EV s dojezdem na třeba 200km a dojezd bude 1000km a bude se stavět infrastruktura, pak by mohl mít vodík zajímavou šanci.

            1. Ja myslim, ze do porovnani
              Ja myslim, ze do porovnani ceny nemuzete kalkulovat jen vyribni naklady na nadrz nebo baterku.
              Palivovy clanek take nebude zadarmo. A v neposledni rade vyroba a distribuce vodiku bude myslim nesrovnatelne drazsi nez nabijeni ze zasuvky, ci vystavba nabijecek. Elektrina se uz vyrabi, kvuli tomu neni treba nic moc stavet. Stejne se vetsina nabijeni uskutecni v noci z prebytku.
              Jak tady uz nekdo daval odkaz na clanek kde spocitali, ze v podstate i kdyby se uz prodavali vsechna nova auta jen na baterku tak postupny pokles spotreby vykreje ten narust.

              Co se tyka vybusnosti ani bych do toho terorismus nezatahoval. Jsem si jistej, ze se najde dost pitomcu co to nekde rozpuli i s nadrzi at uz bude z cehokoli. A budte si jistej, ze az lidi uvidi ve zpravach co to dovede, bude na prodej spousta levnejch zanovnich vodikovejch rakvi.

              1. Vy jste se teď úžasně
                Vy jste se teď úžasně přehlédl: ) Psal jsem pokud bude nádrž a palivový článek pro dojezd 300km… A za takové situace by to mohlo být ve prospěch vodíku, pokud násobně levněji možné navýšit dojezd jen přidáním nádrží, jejichž cena bude asi proti palivovému článku či baterii menší.

                Uvidíme, jak se to celé pohne.

                Jenda z největších plniček na světě je umístěna v komerční zóně v jednom z Německých přístavů, jestli je to Hamburk si teď nejsme úplně jistý, ta si asi 50% vodíku vyrábí sama na místě, takže náklady na distribuci lze omezit výrobou na místě.

                1. Jo, asi jsem to napoprve
                  Jo, asi jsem to napoprve spatne pochopil.

                  Ale vyrobna vodiku s plnickou v cenovem porovnani s nabijeci stanici asi moc neostoji.

                2. Ano bude to nákladnější,
                  Ano bude to nákladnější, ale musíte vzít v úvahu úplně jiný model a mnohem vyšší pravděpodobnost prodejů. Zatímco u EV se využije rychlonabíječka jen občas, u vodíku budete muset pokaždé na plničku.

                3. Baterka je baterka. Každý
                  Baterka je baterka. Každý ráno vyjedu nabitej. Žádný zapípání rezervy zrovna, když se mi to nejmíň hodí.
                  Časem přijde na střechu fotovoltaika, pak nechám vyměnit baterku v autě za větší a tu původní použiju k ukládání přebytků.

                  A všichni uhlobaroni, ropáci i vodníci nebo podvodníci mi můžou bejt ukradený. 🙂

                4. Oni Vám možná ano, vy jim
                  Oni Vám možná ano, vy jim ne. Bohužel je to smutný důsledek propojení a komplexnosti společnosti. Udělají všechno proto abyste neměl bateriové vozidlo, nebo abyste nemohl přinejmenším nabíjet doma.

                  Leda že by se současný systém mohl snadno a rychle zhroutit, nemusí to být nepravděpodobné, byrokracie je tolik že to nepůjde udržet, zároveň to brzdí přístup k novým zdrojům energie.

                  Na zázrak že by se zítra všichni změnili vzdali se bohatství a vstoupili do kláštera nevěřím. Mají vůbec ta náboženství co vyznávají kláštery?

                5. Pro náboženství, které
                  Pro náboženství, které vyznávají slouží asi jako kláštěry banky ne?

                  Já doufám, že to auto mi snad neseberou a kdyby chtěli nějak extra zpoplatnit nebo zabránit nabíjení v garáži, tak by to jen urychlilo nákup fotovoltaiky.

                  Ale souhlasím, že až bude těch ev na silnicích nebezpečně moc a začnou to pociťovat na přísunu peněz, pak se určitě přetrhnou aby něco vymysleli.

                6. IDK
                  nevím jakého boha

                  IDK
                  nevím jakého boha uctívají.

                  Auto Vám jistě neseberou, ono na to jde jít totiž velmi snadno. Pokud neprojde vodík, jde jednak auta nevybavit koncovými nabíječkami a případný protokol zamknout, řekněme že se v určitý moment udělá ChaDeMo MAXI, no a tento bude licencovaný a zabezpečený nějakou šifrou a dá se tam nějaký složitý komunikační stavový automat.
                  Co to znamená:
                  Auto aby nabíjelo bude muset první projít nějakým ověřováním že stojan je skutečně stojan a ne bastl, pokud to bude bastl, pak nabíjet nebude. Stojan bude muset být vybaven druhým kusem protokolu, to aby se to nedostalo do nepovolaných rukou se bude dát zajistit.

                  Krom toho že taková rychlonabíječka bude stát dost peněz, tak se ještě může vymyslet povolení k jejímu provozu, roční revize a x dalších věcí, samozřejmě bude muset být napojena na EET a pod. takže nakonec se to prostě pro doma nevyplatí.

                  Nákup fotovoltaiky v ten moment bude zbytečný, co s tím proudem budete dělat ohřívat vodu?

                  Víte to o čem se bavíme je jen důsledek toho co máme. Parní stroje, vlaky, elektřina, rádio, auta, počítače, letadla, tekoucí voda, teplo na přání, plné obchody a vesmírné lety. Nepřímým důsledkem tohoto je mnohem provázanější a kontrolovatelnější společnost. Každý z vynálezů byl dvojsečný.

                  Králi Svatopluku bylo jedno jestli kdesi na hranici jeho říše má člověk tři nebo pět slepic, kolik hovad na pastvě, jedno nebo sedm dětí, než se to na jeho hradisku sešlo vše bylo jinak. Ale ten člověk kdesi se musí být na pozoru před divokými nájezdníky, divou zvěří a lupiči.

                  Už císařům Karlu a Zikmundovi to jedno nebylo a pořizovali se zatím nedokonalé soupisy obyvatelstva. Ale už se nemusí bát vpádů divokých Maďarů (nebo jak že si to říkali), ale pořád tu je hodně divokých lidí, zvířat a podobně.

                  Císařovně Marii Terezii to už vůbec nebylo jedno a byl pořízen katastr, matriky, ví se kdo kde má chalupu. Nájezdníci jsou dávno vzpomínkou (A v některých částech na ně v nedobrém vzpomínali do 20. století), loupežníci také mizí, ale pořád si člověk není jistý životem, pro změnu jsou to nemoci. Ale míst kam pánové lidí nedosáhnou, požehnaných plodnou půdou je stále dost. svět je stále jako kdysi dostupný v řádu let.

                  Za posledních císařů Františka Josefa a Karla už se musí vědět kdo kolik vydělává, kolik vlastní půdy, domů a musí mít doklad aby se vědělo kdo člověk je. Ale noha parou cválá po světě, svět je dostupný v řádu týdnů věda a lékaři postupují a zahání nemoci, neduhy a elektřina osvětluje cestu k rozpoutání děsivého démona. Míst kam nedolehne lidská moc je málo, většinou v pouštích na hranicích starých říší z jiných dob.
                  FF>>>>
                  V roce 2017, za vlády rychle se střídajících politiků, se spojíme s kýmkoliv na světě, v řádu hodin až dní dosáhneme kterékoliv místo, létáme do vesmíru, ale něco si někde pamatuje kolik kdo prodal, ví se přesně kdo kolik má půdy, domů, aut, dětí, atd. Místa kam nedosahuje moc lidských vlád je tak málo a takových že pro člověka jakoby neexistovala. Ať už je to výheň v Africe bez vody při rudém moři, nebo zmrzlé kusy Antarktidy.

                  Bohužel každý z vynálezů nějak povede k tomu že si někdo z lidí tak zkusí zajistit kontrolu nad dalším aspektem lidské existence. A s pokračující dobou vznikají monopoly a oligopoly snad všude a ve všem. Podívejte se jak to bylo s vodovody, plynárnami, elektroenergetikou. A ti se samozřejmě budou snažit tyto mono a oligo udržet. Většinou, jako říše, padají po nějakých velkých otřesech a katastrofách. Nic tu není navěky, ale nejhorší je asi to čekání než ten pád.

                7. Tím spíše si užijme dobu
                  Tím spíše si užijme dobu kdy ještě ev palubní nabíječku mají a můžeme nabíjet kdekoli kde se najde zásuvka.
                  Co bude zítra? Kdo ví, třeba zítřek ani nepřijde.

                8. Nevím, jestli se dá
                  Nevím, jestli se dá současná doba užívat. Pravda asi nebude méně regulací, ale když to řekneme a přijmeme tak si zakazujeme naději na změnu.

                  Ale asi jak říká jedno staré moudro, kdo cítí v úzkosti, žije v budoucnosti, kdo cítí smutek, žije v minulosti, jen ten kdo žije přítomným okamžikem cítí mír.

                  Na druhou stranu si můžeme říkat, že se pomalu provádí generační obměna, už nevládnou těm největším firmám ti co se narodili před válkou, už jsou to ti co se narodili po ní (Trumpovi je 70), do desetiletí to asi převezmou ve většině případů lidé narození v 60. letech. To na západ od nás znamená pomalé změny k lepšímu. Ale také ne, také to může způsobit velké problémy. Například politické a finanční krize, styl myšlení se bude měnit.

                  Ale největší otřesy přijdou v horizontu 30-40 let. Kdy se k moci bude dostávat generace Y, což v kontextu západních zemí znamená generaci, která je na tom finančně a sociálně hůře než generace předcházející. Například pro velkou část je představa vlastního bydlení před třicítkou nedosažitelným snem (dříve, dle dat, bylo v USA a GB běžné že vlastní dům měli někdy mezi 20 a 30 lety)

                  Mimochodem se dá říct že si to takříkajíc ods…, klesají jim reálné příjmy, je jich méně, budou platit na větší počet důchodců, nemají vlastní bydlení a pro tuto situaci ani nezakládají rodiny, co nezakládají, dokonce klesá počet vztahů a situace je taková že pomalu rezignují i na pohlavní styk. (V Japonsku asi 50% členů generace Y nikdy nemělo žádný pohlavní styk s člověkem (na ostatní se raději neptali. Víte co se o Japoncích říká))

                9. Ja tvrdim, ze se mame
                  Ja tvrdim, ze se mame nejlepe jak se kdy kdo v techto zemepisnych sirkach mel.
                  Podivejte se o sto lez zpatky. A to neni tak vzdalena doba.
                  Komfortni teplota v domacnosti 18stupnu. Pro vodu do nejblizsi studny. Tepla voda? Mozna jednou za tyden ohrat v kastrolu na plotne a po zredeni v neckach vlazna. Maso taky jednou za tyden. Prani v neckach. Sviceni svickou. Cestovani? Pesky. Vlak je moc drahej.
                  Moje babicka kdyz byla mala tak nastydla a mela z toho velke zdravotni problemy. Musela ji prababicka vozit kazdy tyden z Lisova do Ceskych budejovic k doktoru. Holku posadila do autobusu, domluvila s ridicem kde ji vysadi a sama sla asi 15km pesky, protoze autobus byl moc drahej. Nazpatek taky tak. V zime v lete. A kdyz se dostala domu behala do vecera kolem hospodarstvi.
                  Pred tim to nebylo o nic lepsi a potom? Druha svetova, komunismus.

                  Takze ja rikam vazme si toho jak se mame a uzivejme si to dokud se tak mame, protoze lepsi uz to nejspis nebude.

                10. Podívejte se na starý
                  Podívejte se na starý fotky, všichni měli zkažený křivě narostlý zuby, teda pokud je vůbec ještě měli. Někteří byli křivě narostlý celý protože v dětsví neměli dost živin. Pak se mrkněte do statistik jaká byla úmrtnost kojenců a kolika let se lidé dožívali a kolik jich poumíralo v mladším věku. Pak taky jaké nemoci byli běžné a které smrtelné. Praděda mýho táty chodil pešky s husama do Prahy 70 km kde je prodal. Když husa nemohla tak ji vzal do náručí.
                  Lidé si vůbec neuvědomují jak dobře se máme.
                  Všechny cesty byli prašné a když zapršelo tak blátivé. Země protkaná asfaltkama a pumpa na každým roku bylo čirý sci-fi.

                11. Tak tak. Presne o tom jsem
                  Tak tak. Presne o tom jsem mluvil. Ambice mi urcite nechybi, ale dokazu si vazit toho co mame a nekritizovat vsechno a nestezovat si porad na vsechno.
                  Lidi ani nevi co maj.

              1. Udělat EV na 2000km není
                Udělat EV na 2000km není problém, ale nikdo Vám to nekoupí, bude neskutečně drahé a těžké. Zatím se nezdá že by se podařil průlom v ceně ani ve hmotnosti baterií. Na 2k km poktřebujete asi 400kWh baterii, ta i při hodně optimistické ceně bude 40k $, nabíjecí výkon pak 2,4MW, to nejsou pěkná čísla.

                Vodíkové auto od použitelnosti na delší cestování brzdí síť plniček která v podstatě neexistující. Druhá věc je pak cena, ale to se bavíme o podobné situaci jako byla u EV před lety.

                1. To ano, pokud se bude
                  To ano, pokud se bude vodíková technologie dále vyvíjet, tak za kolik let budou vyřešeny všechny problémy a bude dostatečně hustá síť plniček? Za 10? Za 20?

                  Jak bude vypadat elektromobilita za 20 let?

                  Třeba bude na 2k km potřeba jen 300kWh baterie.
                  Třeba bude energetická hustota 2-3 násobná a cena se také sníží.

                  Stejně tak třeba poroste i výkon nabíječek.

                  Já osobně spíše věřím elektromobilitě.

                2. Podle mne o tom zejména
                  Podle mne o tom zejména rozhodne jak se bude vyvíjet emisní politika a která ze skupin do toho nacpe více peněz. Automobilky teď hrají na všechny strany, aby podle toho kam se budou misky vah naklánět mohly reagovat.

                  Když se podíváte i na Teslu, tak není s inovacemi už tak rychlá jako v minulosti, teď se soustřeďuje na autopilota a rozjezd výroby modelu 3, to bude nějakou dobu trvat a vystačí si s tím. Ostatní automobilky dělají tak aby se neřeklo a aby měly případně nachystanou pohonnou platformu jak pro bateriový tak vodíkový systém.

  9. Začínám mít pocit, že
    Začínám mít pocit, že neochota automobiek opustit splaovací motory pramení z jejich propojení s ropným průmyslem a participace na něm.
    Představa, že si budou lidé nabíjet doma v garáži a jen na delších trasách občas na nějaké té nabíjecí stanici je děsí.
    A tak když už si přiznali, že se blíží doba kdy starý špinavý a mazlavý pěnězovod asi opravdu vyschne, honem přemýšlí jak si zajistit příjmy z výroby a distribuce něčeho jiného.

      1. Jj. Daně tvoří téměř
        Jj. Daně tvoří téměř polovinu ceny pohonných hmot.
        Když pak vezmeme, že se loni spotřebovalo jen nafty a benzínu téměř 7,5 miliardy litrů, tak se dostáváme k více než 100 miliardám, kterými oblaží tenhle průmysl státní kasu.
        Takový výpadek si nemůže žádná vláda dovolit. Tedy je jisté, že nějaký způsob jak nás podojit si budou muset každopádně najít.

        1. 100 miliard se v CR na
          100 miliard se v CR na spotrebni dani z paliv nevybere, za 2014 to bylo temer 73 miliard, za 2015 pak lehce prez 70 miliad, byl tam pokles o temer 3 miliardy, predpoklad pro 2016 byl tusim 75 miliard, ale to se dozvime az to MF zverejni

          navic je potreba brat v uvahu i to, ze auta nejsou za 100% vyberu teto dane, jsou tam i vlaky, lode, letadla, proste vsechno co dana paliva potrebuje ke svemu provozu, osobaky se na te sume budou podilem mozna i min nez 50%

          1. Nepsal jsem na spotřební
            Nepsal jsem na spotřební dani, ale na daních. Zapomněl jste na DPH.

            Jinak pravda, třeba spotřeba naftových lokomotiv na železnici asi zanedbatelná nebude.

            Nicméně i tak jsem přesvědčen, že kdyby kompletní automobilová doprava přešla na elektřinu, tak nám ty ušetřené peníze určitě nenechají.

            A ano jsem si vědom, že plátci daně tankují bez DPH, ale o drobné se už asi hádat nemusíme.
            Jde o podstatu myšlenky, že se jedná pro státní kasu o nezanedbatelný příjem.

            1. Kdoví jak to tam je, ale
              Kdoví jak to tam je, ale zase musíte brát v úvahu že v posledních letech železniční dopravci vyměňují dřívě bežné naftové brejlovce za elektrické lokomotivy, zejéna z důvodů možnosti dosáhnutí vyšších rychlostí na koridorech a lepšího poměru mezi užitečnou hmotností vlaku a neužitečnou hmotností lokomotiv.

              A to je dost zásadní problém, místo toha aby byly peníze nechány těm, kteří si je vydělali, jsou přečerpávány přes velmi neefektivní systém veřejné správy.

                1. Jedna věc je je vybrat, to
                  Jedna věc je je vybrat, to může být i efektivní, ale druhá je jak se s nimi nakládá, tam je největší problém. To je ono neefektivní přečerpávání přes státní správu. Stát má příliš mnoho agend, které lze řešit i jinak.

                  Loni stát jen tak spotřeboval 42-43% HDP, to je podle mne strašně mnoho. Ano jsou země, kde je tento podíl ještě vyšší, ale už ten náš je na zamyšlenou. Není z dlouhodobého pohledu udržitelné aby stát stále platil za zaopatřovací ústav a aby ekonomiku dále deformoval dotacemi.

                2. jo to je, ale to je holt
                  jo to je, ale to je holt statni aparat, ale tak primarni tema bylo jak nahradit vypadek ze spotrebnich dani za paliva, a to je myslim snadne hned dvema zpusobama, silnicni dani nebo mytnym

            2. DPH pocitat nemuzes – nebo
              DPH pocitat nemuzes – nebo myslis ze kdyz lidi nekoupi benzin, tak ty penize zahodi do kanalu? Utrati je treba za drazsi auto, elektrinu do auta apod a to dph stejne statu zaplati. Jedine co je relevatni udaj je cca 40 miliard vybranych na spotrebni dani z mineralnich oleju rocne…

    1. Michelin:
      Opustit spalovací

      Michelin:
      Opustit spalovací motory lze těžko, když za ně neexistuje náhrada. Pokud máš nějaký jiný řešení, tak ho ukaž – zadám třeba vstupní požadavky a můžeš vymýšlet:
      – silniční vozidlo pro přepravu 7 tun nákladu
      – pohonná jednotka s výkonem 150-200 kW
      – akční rádius 300 km
      – stoupavost 25%
      – nezávislá trakce

      1. Proc tak extremne? Staci
        Proc tak extremne? Staci osobni auto, ktere v zime dojede na hory a zpatky (300km) bez potreby nabijeni (protoze nabijeci infrastruktura pro tech x tisic lyzaru, co jedou v sobotu rano tam a vecer zpatky, je zcela nerealna) a nestoji tolik, co byt v Praze.

        Uvidime na konci roku, treba nam GM/Opel nadeli pod stromecek. Sice cena je porad jaka je, ale alespon tenhle jednoduchy ukol to zvladne…

          1. A kdo 50, ten muze i s ionem
            A kdo 50, ten muze i s ionem 🙂

            Tech 300 jsem uvadel, protoze je to skoro presne Praha-Krkonose (Cerna hora) a zpet – Praha je nejvetsi koncentrace lidi nejdal od libovolnych hor a zaroven nejvyssi prijmy (takze nejvetsi sance, ze to drazsi auto koupi).

            Trochu OT, kdyz jsem u rocniho vyhledu, jsem zvedavy, jestli se Musk pochlapi a udela u T3 neco s tim hovadskym kufrem (mohli by, kdyz i Hyundai umi EV liftback) nebo to necha jako auto na dojizdeni do prace s cool zadnim oknem…

              1. Nekde to rozebirali (zdroj
                Nekde to rozebirali (zdroj uz nevim), ze zadni sklo proste saha moc daleko do strechy. Takze pro liftback jako ma S by museli to designove sklo rozdelit na 2 kusy. Celkem dobre je to videt tady, spara je az nekde v pulce strechy:
                http://media.caranddriver.com/images/media/51/2018-tesla-model-3-inline1-photo-667421-s-original.jpg
                kdezto u S je o dost niz:
                http://cdn.shopify.com/s/files/1/0001/5660/products/522A7514_large.jpg?v=1435361067

                1. Hm, to se jim fakt
                  Hm, to se jim fakt nepovedlo.

                  Uprimne i u Xka me to panoramaticke sklo spis stve. Pojistovny to nechteji pripojistit, protože zasahuje do strechy, takže jen na havarijku se spoluucasti. Alespon Kooperativa a CP.

                  A rakev na lyze na strechu asi taky nedate ani na magnety jak u M3, tak u Xka, tam zase vadi falcon wings.

                2. Já to říkám neustále,
                  Já to říkám neustále, že Tesla má designéry imbecily. Kdyby neměli fyziky na snížení odporu, Tesla by byla asi nejhnusnější a nejnepraktičtější auto na světě. Imbecilové ve Tesle rozhodují o designu.

                3. Včera jsem v Xku seděl a
                  Včera jsem v Xku seděl a vypadá to hezky, ale jelikož mám S-maxe, tak mě hned napadlo, kdo to sklo asi tak pojistí… Axa má největší pojištění skel v ČR, dávají limit 50000 ročně na všechna skla v autě, bez spoluúčasti, pokud je to ve smluvním servisu. Což na čelní sklo v Xku nestačí, to bude hádám za trochu víc… Už na S-max je to na hraně, tam stojí výměna čelního skla v autorizáku asi 35000,- s prací.

                4. Cenu vymeny jsem v Tesle
                  Cenu vymeny jsem v Tesle zjistoval a pryje to za 1400e i s praci. Takze to neni tak hrozne, ale problem je, ze u Ceske mi rekli, ze maji u pripojisteni skel vyjimku na skla zasahujici do strechy. Kdyz jsem argumentoval, ze mam nabidku od Kooperativy, kde mi to normalne slibili pojistit, tak mi poslali odkaz na pojistne podminky Kooperativy kde je to take ve vyjimkach a navic tvrdili, ze to tak maji udajne vsechny pojistovny.
                  Na muj nasledny dotaz pojistovacka z Kooperativy jen koktala, ze si to neuvedomila…

                5. U Axy jsem se výslovně
                  U Axy jsem se výslovně ptal na panoramu (mám ji na autě). A tvrdili, že do pojištění jsou zahrnuta VŠECHNA SKLA. Tudíž hádám, že sklo zasahující do střechy nebude hrát roli, protože to není jen pojištění čelního skla.

                6. A teď jsem prošel jejich
                  A teď jsem prošel jejich pojistné podmínky a nic tam o čelním skle přesahujícím do střechy není uvedeno. Doporučuji tedy připojištění od Axy.

                1. Michelin:
                  Elektrolýzou

                  Michelin:
                  Elektrolýzou zcela jistě ne.
                  Používá se proces parního reformování uhlovodíků.

                2. Hm, v tom případě je to
                  Hm, v tom případě je to technologie úplně na prd.

      2. Tesla už podobné údaje
        Tesla už podobné údaje má. Tady jsou data TESLY z jednoho článku, uvedeného v roce 2014 : P85D je pak vrcholnou variantou. U přední nápravy pracuje elektromotor o výkonu 165 kW a u zadní elektromotor s 350 kW. Výsledkem této kombinace je kombinovaný výkon 515 kW a monstrózní točivý moment 930 N.m.

        Novinka je díky svému ústrojí opravdu rychlá, z 0-96 km/h akceleruje za pouhých 3,2 sekundy. To je o rovnou sekundu rychleji než současný vrcholný model P85 s výkonem 310 kW. Schopnosti zkrátily dojezd na 443 kilometrů, časté pokusy o co nejrychlejší akceleraci jej zkrátí ještě více…. Tedy by stačilo víc motor zpřevodovat do pomala, náklaďák nemusí jet rychlostí 200km/h a ty podmínky by to s rezervou splnilo.

          1. Model X má pri 100 kWh
            Model X má pri 100 kWh batérii reálny dojazd EPA 450km, teda 150% tebou požadovaných parametrov. Náklaďaky, ktoré uvezú 7 ton nákladu majú plne naložené spotrebu do 20L, čo je asi 3X viac ako SUV typu Model X. Takže na také auto treba maximálne 200-250 kWh batériu, čo dať do takého náklaďáku nie je žiadny problém. Stúpavosť a nezávislá trakcia bude určite lepšia pri elektromotore ako pri spaľováku – max točivý moment už od nulových otáčok a rýchlejšia odozva dvoch nezávislých elektromotorov.
            Dobíjanie pri tretej generácii superchargerov už Elon ohlásil, že bude podstatne viac ako 350 kW/hod, takže to nebude nijak významné zdržanie.
            Jediná nevýhoda oproti spaľovákom je nižšia užitočná hmotnosť pri rovnakej celkovej, ale to bude v rádoch 100kg, nie ton. Tento nedostatok bude bohato vyťažený menej ako polovičnými prevádzkovými nákladmi.
            Takže môj odhad je, že takéto elektrické nákladné autá tu budú do 3-5 rokov, pretože technológia už dnes existuje. Vybudovanie siete rýchlych nabíjačiek (CCS 350 kW) ohlásili už aj veľké automobilky. Zatiaľ čo pri vodíkových autách nie je reálne nič, len nejaké plány napríklad Nikolamotor, ale vybudovanie vodíkovej infraštruktúry sa pohybuje v stovkách miliárd EUR a pritom prevádzkové náklady budú pravdepodobne vyššie ako pri spaľovákoch.

      1. 100kWh TESLU? já chciiii
        100kWh TESLU? já chciiii !!!!! 870barový Mirai?? ani ne dík, leda zadarmo ale nevoz mi to domů jo, ale rovnou do AAAčka na vodstřel, vemu si pak jen prachy na zas a jenom TESLU M3 :)))) a rozhodně mi ho nesrrr k sousedoj nebo tě nakopu do prrrr :)) ….baterie hoří minimálně většinou jen když je rozstřelíš vo zeď 😉 a rozhodně neohrožují bezpečnost provozu na pozemních komunikacích jako pojízdný vodíkový bomby o síle 870 bar neboli ekvivalent 25 kilotun tnt jak tu někdo promptně už spočítal :DDD

      2. jak začne hořet? Na to,
        jak začne hořet? Na to, aby se opravdu zapálila je potřeba splnit dost nejednoduchých podmínek a ne vždy se to podaří. Další možností je ji třeba švajcem zapálit.
        Máte doma auto? na co jezdíte? na nehořlavý benzin nebo nehořlavý plyn, naftu…. 🙂 Víte, že tyto látky nejenže hoří, ale dokonce vybuchují ?

  10. ja bych si, pane horciku
    ja bych si, pane horciku nevsazel ani na to prvni, ani na to druhe 😉 … ja bych si vsadil na to, co mate v nazvu. HYBRID. opravdu si myslite, ze lze dopravu kompletne resit batriemi? mate sajn koli tisicu tun baterii by jste tim musel prepravovat po silnicich? pokud tedy chcete dalsi vyhody vodiku, tak krome vami zminovane a uz ehm skoro prekonane vyhody rychleho dotankovani vam dam dalsi: treba cena celeho systemu pri vyssich pozadavcich na vykon/dojezd/dobu dobijeni. nissan leaf je male vozitko, dokazete si predstavit kamion narvany baterkama? tohle je onanie, ne technologie. stejna onanie jsou troleje pro kamionovou dopravu. a naivita je myslet si, ze se nakladni doprava presune na zeleznici. pokud tedy chcete dopravu bez emisi, vodik pri vyssich pozadavcich vytezi. do doby nez prijde neco co prebije obe dve alternativy ulozeni energie vodik/lion baterky. a do ty doby verte nebo ne, slovo hybrid uz nebude mozna tak cool ale budeme za nej radi. zkratka ev bude porad snem.

    1. Pokud by mělo dojít k
      Pokud by mělo dojít k přesunu nákladní dopravy na železnici, museli by pozvednout tratě z úrovně 19. století na úroveň století alespoň minulého a muselo by se na ni myslet už v momentě, kdy se zřizují průmyslové zóny. Až příliš mnoho zón je blízko železnice a přitom do nich nevede ani metr kolejí. Ani neexistuje příprava, výhybka ve stanici, nebo pozemky připravené pro stavbu vlečky. Za takové situace není možné čekat zvýšení zájmu o dráhu. Zatím není bohužel ČR ani Evropa ve stavu, kdy by na existujících tratích byly rychlostní a další podmínky srovnatelné se silnicemi a dálnicemi. Také neexistuje systém, který by rychle přepravil případně kamiony mezi státy po železnici, nejspíše i rychleji, než se pohybují po silnici.

        1. Je to velká chyba ze strany
          Je to velká chyba ze strany Hyundai, minimálně pro dopravu kovů, kabelů a dalších materiálů co se spotřebují ve velkém to smysl dává, na druhou stranu se jim zase nedivím. Tratě jsou většinou tak pomalé že se na nich doprava nevyplatí. Když si z portálu provozu dráhy stáhnete rychlostní mapu, opticky tak 60-80% je na rychlosti do 80km/h, počet potenciálních příjemců také stále klesá jak se vlečky ruší nebo stávají neprovozuschopnými.

          Byl jsem před pár lety v jedné fabrice, z vlečky, kterou se dala přejet v podstatě celá byla použitelná možná čtvrtina. Jak jsem se díval teď na leteckou mapu tak ve výhybkách rostou stromky.

          Další dvě firmy vlečky zrušily, protože první o ni neměla zájem a s druhou se jaksi pohádala. Hádám že si teď udělají na místě kolejí parkoviětě pro kamiony.

      1. vzhledem k poctu spolecnosti
        vzhledem k poctu spolecnosti a sume kterou hodlaj utratit v rozmezi tech cca 7 let to ani moc nepocitej, je to asi 1.4 miliardy rocne rozdeleno mezi 13 firem kde maji rocni zisky od 3 do asi 15 miliard eur rocne

        ale ja bych se toho nebal, proste alternativa, sve zajemce si jiste vodikova auta najdou jak jako si je nasli auta na LPG na CNG nebo ted na baterky

Napsat komentář