Automobilky mají zájem o hybridní pohon Lotusu

se na 2010 pořádně vytáhl se svým E-REV řešením v podobě . Pohonný systém Lotusu zaujal natolik, že dnes má automobilka poptávky i od řady dalších firem a neustále jej vylepšuje s tím, že by se mohl začít vyrábět v počtu desítek tisíc kusů.   

Lotus ve svém Evora 414E Hybrid představil pohonný systém označovaný jako nebo také .

Zjednodušeně jde o to, že spalovací motor, v tomto případě tříválec o objemu 1,3 l, je optimalizován pro běh jakožto generátor, tedy přibližně v rozmezí 1500 až 3500 otáček.

Jakožto generátor vyrábí elektřinu pro elektromotory, které pak pohánějí auto. A to čerpáním energie jak přímo z generátoru, tak případně i z baterie.

Tento systém se konstruktérům různých značek líbil natolik, že už jej zapracovali např. do vozů Jaguar Limo Green či Proton EMAS.

V reakci na obrovský zájem odborné veřejnosti Lotus na svém rozšiřovači dojezdu nepřstal pracovat. Naopak, společně s dodavatelem komponent, společností Fagor Ederlan, jej neustále vylepšuje a směřuje k sériové výrobě.

Zástupce Lotusu potvrdil, že pevná dohoda zatím s nikým neexistuje, nicméně vážný zájem už projevilo několik výrobců. Potenciálně by se mohlo ročně vyrábět až kolem 30 000 těchto pohonných systémů.

Lotus má v současné době dvě verze. Obě jsou 1,3l (proti původní 1,2l) a nabízejí výkon 47 koní nebo 67 koní v případě přeplňované verze. Ve vývoji je také dvouválcová verze motoru.

Ve sféře alternativních pohonů dosud sériové hybridy neprorazily. Ačkoliv General Motors dříve vágně popisovali svůj jako sériový hybrid, nakonec se ukázalo, že jde o běžný až nebezpečně podobný . Lotus tak možná bude prvním, kdo technologii sériového hybridu masově zpopularizuje.

Insideline

6 Comments on “Automobilky mají zájem o hybridní pohon Lotusu”

  1. Pane Horčíku, už v
    Pane Horčíku, už v několikátém Vašem článku čtu o Voltu, že je to „jen“ paralelní hybrid, dnes už je dokonce „nebezpečně podobný“ Priusu. Přitom už ve Vašem původním článku (z 13.10.2010) přiznáváte, že systém Voltec není čistě sériový, protože zvolené řešení je LEPŠÍ než čistě sériové.

    Proč je tedy nutné „nesériovost“ Voltu opakovaně propírat a prezentovat negativně? Na mne naopak při prozkoumání detailů pohonu zapůsobilo, jak chytře je systém vymyšlen, že není oproti sériovému složitější a přitom umožňuje výrazně vyšší variabilitu konfigurace pohonu a tím i vyšší účinnost (použije se to, co je v dané situaci nejefektivnější).

    Pokud Vás to tak trápí, nechcete na toto téma udělat článek, kde systém Voltec podrobněji popíšete a vysvětlíte? Brzy se začne prodávat Ampera, tak by to jistě dost čtenářů zajímalo. Místo podobných hanlivých poznámek jako je v posledním odstaci tohoto článku pak můžete prostě dát odkaz na Váš článek, aby si mohli čtenáři udělat názor sami.

    1. Nemyslím si, že by GM
      Nemyslím si, že by GM kopírovalo Prius. V USA sa približne polovica hybridov predáva práve od Toyoty. GM nie je padnutá na hlavu, aby zákazníkovi po problémoch, ktoré mala predávala len niečo okopírované – musí ponúknuť niečo lepšie, inak stratí zákazníkov veľmi rýchlo.
      Mimochodom, rozdiely v konštrukcii boli medializované už dosť dávno. Pre mňa je podstatné, že Volt má opačné garde čo do rozdelenia výkonu elektromotora a spaľovacieho motora.
      Volt má silnejší elektromotor a teda bude mať aj lepšiu spotrebu ako Prius.
      Zákazník si zvolí, čo mu viac vyhovuje – dôležitá je nadobúdacia cena, prevádzkové náklady a aj ročne najazdené kilometre…

  2. Porad ctu o rozsirenem
    Porad ctu o rozsirenem dojezdu elektromobilu pomoci generatoru, ale nikde neni uvedena spotreba. Jak to tedy je? Dokaze generator vyrobit dostatek energie pro elektromobil se zachovanim financnich vyhod provozu? Kolik spotrebuje na hodinu provozu paliva a kolik ujedu na tuto energii kilometru?

    1. V režimu generátoru není
      V režimu generátoru není sériový hybrid oproti benzínovému autu výrazně výhodnější – víceméně to znamená, že elektromotor je použit jen jako automatická převodovka. V tomto režimu jediné úspory pramení z možnosti rekuperace, čímž se dostává spotřeba z úrovně běžných aut alespoň na úroveň mild-hybridů (jako je třeba Prius). Hlavní zbraní sériových hybridů je ale možnost nabíjení ze zásuvky, čímž se dostávají zcela mimo jakékoliv kategorie spotřeby, které se používají pro běžná auta nebo hybridy, protože záleží jen na vás, jak ho budete využívat – můžete také klidně trvale jezdit zcela bez benzínu.

      1. Potiaz je skor v tom, ze u
        Potiaz je skor v tom, ze u serioveho hybridu je treba mat obidva motory s priblizne rovnakym vykonom, aby benzinovy generator dokazal pokryt spotrebu elektromotora aj pri maximalnom vykone. Chcelo by to teda pouzit nejaky velmi lahky a maly benzinovy motor, napr. wankelov, linearny, alebo podobny.

Napsat komentář