Autobusy na CNG jezdí už i v Českém Krumlově

se stal dalším městem, v němž dopravní společnost ČSAD Autobusy testuje na dvou linkách provoz autobusů na stlačený zemní plyn (). „Zatím jde o zkoušku zhruba do konce roku. Podobně jsme si loni ověřovali i podmínky provozu na linkách MHD v Písku,“ říká Vladimír Homola, generální ředitel firmy. Ta tím reaguje na rostoucí ceny nafty. Takto ušetří asi pětinu nákladů. Navíc plynový motor produkuje méně emisí a prachu a je tišší.

Podle Zdeňka Prokopce, šéfa neziskové Asociace NGV, která využívání CNG v dopravě dlouhodobě podporuje, je jeho použití ve veřejné dopravě pouze jednou z možností.

„Ekonomický a ekologicky efekt přináší i v rozvážkové službě, taxislužbě nebo firemních dopravách u osobních aut nebo vysokozdvižných vozíků. U paliva úspory činí až 50 procent, u emisí až 90 procent. Proto je logické, že se podnikatelé k  obracejí stále častěji,“ uvedl Prokopec.

„Plynový“ nízkopodlažní autobus je asi o milion korun dražší než podobný naftový, ale investice se dopravcům díky provozním úsporám poměrně rychle vrací. Proto ČSAD Autobusy budují novou plničku CNG v Písku, kde po jejím dokončení nasadí vozidla na CNG do provozu natrvalo.

Zřejmě od počátku roku 2013. ČSAD Autobusy chtějí mít do šesti let 40 procent všech vozidel na plyn. V jižních Čechách začala jako první „plynové“ autobusy používat v MHD společnost Commet Plus Tábor.

Přitom ani méně hustá síť plnících stanic na CNG není překážkou rozvoje. I když se zvolna zlepšuje, mezeru zaplňují plnící zařízení připojená na plynárenskou síť přímo ve firmách. Takové plničky vyrábí jako jediná v Česku soběslavská společnost Motor Jikov Strojírenská, ze skupiny Motor Jikov Group.

tisková zpráva

Napsat komentář