Autobus MAZ-171: běloruská rarita, která nesmí do ulic

Martin Singr - 18 Únor 2013

Po světě jezdí mnohou autobusů, které vypadají více či méně futuristicky. Jedním z nich je i běloruský MAZ-171, který má zakrytá kola a tím jeho zvláštnost nekončí – nejezdí totiž v ulicích, ale pouze po letištní ploše.MAZ 171

Autobus MAZ-171 - původní projekt letištního autobusu z Běloruska
foto: MAZ

První zmínky o autobusu MAZ-171 v minském automobilovém závodě sahají do roku 2004, kdy bylo třeba vyrobit autobus pro leteckou společnost Belavia Belarusian Airlines.

Tehdy se v rámci vědecko-technologického programu nejdříve uvažovalo nad tím, že by se upravil městský typ autobusu MAZ-103 vyráběný od roku 1996 do současnosti, později se však rozhodlo o sestavení originální konstrukce autobusu.

MAZ-171 byl prvním velkým autobusem ve Společenství nezávislých států (SNS) s pohonem předních kol. Šířka autobusu ale překročila maximální možnou hodnotu pro transport všeobecného užívání, tedy pro provoz na silnici, a proto je možné autobus využívat pouze pro provoz na letišti.

Originalita byla oceněna

Práce nad projektem začala na podzim roku 2005 a trvala přibližně půl roku. První zkušební autobus s kryty na všech čtyřech kolech a světlou výškou pouhých 300 mm byl vyroben už v lednu 2006.

Dne 8. února začaly jeho první zkoušky na letišti v Minsku. Poté jezdil na zkoušku na letišti Vnukovo.

MAZ 171

foto: MAZ

Sériová výroba se rozeběhla rok po výrobě prototypu a první dva sériové autobusy v lednu 2007 byly poslány na letiště v Baku. V dubnu 2007 se konala soutěž „Nejlepší autobus roku v Rusku“ a MAZ-171 se dočkal ocenění – obsadil první místo.

MAZ-171 je celokovové konstrukce a na pohled vypadá jako „krabice“. Pro východ a nástup cestujících slouží 6 dvoukřídlých dveří, které jsou rovněž netradičně nejen na pravé straně, ale po obou stranách autobusu, každé dveře jsou 120cm široké.

Jen šest míst k sezení

Kabina je zcela oddělená od prostoru pro cestující, řidič má rovněž vlastní vstupní dveře. Pod kapotou autobusu MAZ-171 je umístěn čtyřválcový motor DEUTZ, který splňuje ekologické normy EURO-3. Motor je překvapivě umístěný v přední části vozu.

Výkon 170 koní přenáší na kola automatická pětistupňová převodovka ZF. Maximální rychlost je 50 km/h, nicméně pro účely autobusu naprosto stačí. Autobus má pneumatické závěsy kol s teleskopickými tlumiči a systém automatického mazání.

O komfort cestujících i řidiče se stará kamera pro sledování dění v autobusu, šestice ventilátorů ve stropě vozu, topení a klimatizace v kabině řidiče a dva majáčky s přerušovaným oranžovým světlem na střeše. Ty jsou tři metry nad zemí, přesně tak je totiž autobus vysoký.

Autobus pro letiště

Autobus je koncipován pouze pro krátké cesty. A to do posledního detailu. Z důvodu, že cestující tu stráví maximálně deset minut, nenajdeme uvnitř moc míst k sedění, celkový počet sedadel pro cestující je šest. O to více je zde ale míst ke stání a tak autobus MAZ-171 pohltí 122 osoby (při středním zatížení pět osob na m2).

Dosud bylo vyrobeno několik desítek autobusů daného typu. Nyní se používají na letištích v městech východních států – v Baku, Minsku, Samaře, Nižněvaratově, Salechadře, Šymkentu, Jižním Sachalinu, ale i v Timišaoře v Rumunsku.

Autobus stále slouží k přepravě velkých skupin osob z budovy letiště přímo k letadlu či opačným směrem. Jeho nízká náprava umožňuje bezbariérový přístup do autobusu. Zájemci mohou autobus objednávat, jeho cena je zhruba čtyři a půl milionu korun.

Autobus MAZ-171 je ideálním kandidátem pro přestavbu na elektrický pohon. Jak se ale na něco takového tváří Bělorusové, to je zatím vě hvězdách. V rámci jejich hlavních exportovních trhů na východě by nejspíš nebyl o takové řešení příliš velký zájem. Na druhou stranu, mohlo by jim to otevřít dveře na trhy nové, primárně tedy západní.

MAZ
Zpět na HybridPřidat komentář
Zaregistrujte se a pište komentáře pohodlněji!

Trosku pretrzeny kontext, ale zni fakt "pro-passengersky":

"O komfort cestujících i řidiče se stará kamera pro sledování dění v autobusu, ..., topení a klimatizace v kabině řidiče a dva majáčky s přerušovaným oranžovým světlem na střeše.

Zaregistrujte se a pište komentáře pohodlněji!

COBUS nemecky vyrobca vyraba tiez take autobusy, aj na CNG

Zaregistrujte se a pište komentáře pohodlněji!

Tento bus je ze skupiny specialni dopravni technika.Pozemni letecka dopravni technika je stejně specificka jako podobna lodni.A tyto vozidla se použivaji na většině letišt,mnohdy je vyška upravena k běžne spodni hraně křidel.Nejedna se jen o busy,ale i tankovaci a požarni techniku.Tuto techniku vyrabi nejen MAZ ale i Mercedes nebo Ikarus.


Nabíječky elektromobilů CircontrolAutonabíjení.cz - vše pro Váš elektromobilVOLTDRIVE - Ideální řešení pro domácí nabíjení vašeho vozu.e-station