Auta v podzemních tubusech: fantastický nápad, který se neujal

Dokážeme si vůbec představit, jak by vypadala naše města, kdyby z nich – alespoň opticky – zmizela všechna auta? Nápad zjevně nedal spát architektům z britského studia PLP Architecture.

Autoři konceptu CarTube si představovali, že by osobní automobilová doprava prostě zmizela z povrchu měst do podzemí
foto: PLP Architecture

Britští architekti rozpracovali vizi aut v podzemních tubuseh do podrobnějších detailů. A po lavině kritiky zjistili, že před jejich projektem CarTube stojí ještě dlouhá řada překážek. Měl to být, alespoň podle slov výzkumníka a designéra PLP Architecture Larse Hesselgrena: „Tím dalším krokem v hromadné dopravě, alespoň než vynalezneme teleportaci.“

Do jisté míry měl pravdu. Jenže jeho tvůrčí vize na dvojnásobné zvýšení kapacity městských přepravních systémů, při zachování stávající míry investic do hromadné přepravy osob, má několik podstatných mezer. O čem tedy snílkovský projekt CarTube je?

Hesselgren nepochybuje o tom, že automobily na alternativní pohonné systémy, ať už elektřinu nebo vodík, dříve či později ovládnou silnice. A stejně tak nepochybuje o tom, že nynější pionýrské pokusy o automatizovaný provoz automobil převládnou.

Jenže jeden i druhý prvek budoucnosti, symbol pokroku, zůstává prý pořád na půl cesty ke skutečně revoluci v přepravě. Auta, i ta ovládaná počítačem a poháněná vodíkem, pořád zbytečně zabírají silnice ve městech. A kam jinak je uklidit, než pod zem?

CarTube je tedy vize přepravního systému, ve kterém se taková auta „v potrubí“ pod městy přesouvají mezi jednotlivými destinacemi, a jen místně „vyplouvají“ na povrch. Přeprava vozů je řízena centrální platformou, a proto je bez zbytečných zdržení. Žádné omyly vycházející z lidského faktoru, nehody a kolony. Jen monotónní proud vozů.

„Tento systém by mimo jiné umožnil rapidní snížení délky přepravy osob o 75 %,“ dodává Hesselgren. „Přímo z centra londýnské City na letiště Heathrow za 14 minut.“ V potrubním systému „schovaných“ vozů by přitom město pojalo dvakrát tolik, co dnes. V čem je tedy problém?

Kritici nejčastěji zmiňují „jen stěží představitelné náklady na výstavbu“. Nejde totiž jen vybudovat přímé linie širokého potrubí, kopírující nynější ulice, ale také zahloubené spirály silničních přivaděčů. To vše v geologicky velmi členitém terénu.

„Budovat metro nebo kanalizaci rozhodně není ani dnes s našimi technickými možnostmi snadné,“ říká například architektka Francesca Perry. „A návrh na CarTube je mnohem, mnohem komplikovanější.“

I když se přesun provozu do podzemí jeví jako lákavý, je tu ještě jeden zásadní problém. Budované podzemní přepravní sítě by narazily na kanalizaci, potrubí, rozvody vody a elektřiny a do hloubek se táhnoucí kolektory.

Perry dodává: „Vzhledem k množství překážek a komplikací propozic CarTube je namístě otázka, a to pokud chceme skutečnou revoluci ve způsobu přepravy, zda i nadále počítat s modelem osobní automobilové přepravy.“

PLP Architecture

16 Comments on “Auta v podzemních tubusech: fantastický nápad, který se neujal”

  1. Já bych výhodu viděl
    Já bych výhodu viděl jinde. Pražská magistrála necitlivě rozděluje město a neustále se koumá jak ji zahloubit. Klasický tunel normovaný na autobus, autojeřáb a kdoví co ještě se pod muzeem a Wilsonovým nádraží nevejde kvůli stanicím metra. Co takhle udělat povrchový tunel jen dva metry vysoký jako jsou parkoviště v obchoďákách. Stejně tam jezdí 95% osobáků. Sanitky a hasiči by mohli parkem po povrchu. A zase by svět byl krásnější.

  2. Dalnice v tubusech davaji
    Dalnice v tubusech davaji smysl pro elektricka auta. Kdyz ventilatory budou pohanet vzduch ve smeru jizdy tak se snizi vzduchovy odpor a auta budou mit mensi spotrebu a zvysi se dojezd na jedno nabiti. Samozrejme to neni zadarmo, ventilatory by mely velkou spotrebu, ale snizila by se nutnost velkych baterii na dlouhe trasy. Jednoznacne by to posunulo elektromobilitu vpred. Spalovaci auta by mely samozrejme zakaz vjezdu kvuli omezenemu prisunu vzduchu z venku. Cerstvy vzduch by byl privaden jen pro potrebu dychani lidi.
    Spalovaci auta by v takovem tubusu ani nemohli jezdit, protoze by jim selhalo chlazeni. Nebyl by zadny protivitr.

Napsat komentář