Dokážeme si vůbec představit, jak by vypadala naše města, kdyby z nich – alespoň opticky – zmizela všechna auta? Nápad zjevně nedal spát architektům z britského studia PLP Architecture.
foto: PLP Architecture
Britští architekti rozpracovali vizi aut v podzemních tubuseh do podrobnějších detailů. A po lavině kritiky zjistili, že před jejich projektem CarTube stojí ještě dlouhá řada překážek. Měl to být, alespoň podle slov výzkumníka a designéra PLP Architecture Larse Hesselgrena: „Tím dalším krokem v hromadné dopravě, alespoň než vynalezneme teleportaci.“
Do jisté míry měl pravdu. Jenže jeho tvůrčí vize na dvojnásobné zvýšení kapacity městských přepravních systémů, při zachování stávající míry investic do hromadné přepravy osob, má několik podstatných mezer. O čem tedy snílkovský projekt CarTube je?
NEPŘEHLÉDNĚTE Budoucnost dopravy: bez řidiče i bez benzínu
Hesselgren nepochybuje o tom, že automobily na alternativní pohonné systémy, ať už elektřinu nebo vodík, dříve či později ovládnou silnice. A stejně tak nepochybuje o tom, že nynější pionýrské pokusy o automatizovaný provoz automobil převládnou.
Jenže jeden i druhý prvek budoucnosti, symbol pokroku, zůstává prý pořád na půl cesty ke skutečně revoluci v přepravě. Auta, i ta ovládaná počítačem a poháněná vodíkem, pořád zbytečně zabírají silnice ve městech. A kam jinak je uklidit, než pod zem?
CarTube je tedy vize přepravního systému, ve kterém se taková auta „v potrubí“ pod městy přesouvají mezi jednotlivými destinacemi, a jen místně „vyplouvají“ na povrch. Přeprava vozů je řízena centrální platformou, a proto je bez zbytečných zdržení. Žádné omyly vycházející z lidského faktoru, nehody a kolony. Jen monotónní proud vozů.
„Tento systém by mimo jiné umožnil rapidní snížení délky přepravy osob o 75 %,“ dodává Hesselgren. „Přímo z centra londýnské City na letiště Heathrow za 14 minut.“ V potrubním systému „schovaných“ vozů by přitom město pojalo dvakrát tolik, co dnes. V čem je tedy problém?
Kritici nejčastěji zmiňují „jen stěží představitelné náklady na výstavbu“. Nejde totiž jen vybudovat přímé linie širokého potrubí, kopírující nynější ulice, ale také zahloubené spirály silničních přivaděčů. To vše v geologicky velmi členitém terénu.
„Budovat metro nebo kanalizaci rozhodně není ani dnes s našimi technickými možnostmi snadné,“ říká například architektka Francesca Perry. „A návrh na CarTube je mnohem, mnohem komplikovanější.“
I když se přesun provozu do podzemí jeví jako lákavý, je tu ještě jeden zásadní problém. Budované podzemní přepravní sítě by narazily na kanalizaci, potrubí, rozvody vody a elektřiny a do hloubek se táhnoucí kolektory.
Perry dodává: „Vzhledem k množství překážek a komplikací propozic CarTube je namístě otázka, a to pokud chceme skutečnou revoluci ve způsobu přepravy, zda i nadále počítat s modelem osobní automobilové přepravy.“
Já bych výhodu viděl
Já bych výhodu viděl jinde. Pražská magistrála necitlivě rozděluje město a neustále se koumá jak ji zahloubit. Klasický tunel normovaný na autobus, autojeřáb a kdoví co ještě se pod muzeem a Wilsonovým nádraží nevejde kvůli stanicím metra. Co takhle udělat povrchový tunel jen dva metry vysoký jako jsou parkoviště v obchoďákách. Stejně tam jezdí 95% osobáků. Sanitky a hasiči by mohli parkem po povrchu. A zase by svět byl krásnější.
Dalnice v tubusech davaji
Dalnice v tubusech davaji smysl pro elektricka auta. Kdyz ventilatory budou pohanet vzduch ve smeru jizdy tak se snizi vzduchovy odpor a auta budou mit mensi spotrebu a zvysi se dojezd na jedno nabiti. Samozrejme to neni zadarmo, ventilatory by mely velkou spotrebu, ale snizila by se nutnost velkych baterii na dlouhe trasy. Jednoznacne by to posunulo elektromobilitu vpred. Spalovaci auta by mely samozrejme zakaz vjezdu kvuli omezenemu prisunu vzduchu z venku. Cerstvy vzduch by byl privaden jen pro potrebu dychani lidi.
Spalovaci auta by v takovem tubusu ani nemohli jezdit, protoze by jim selhalo chlazeni. Nebyl by zadny protivitr.
Ve chvíli, kdy budeme mít
Ve chvíli, kdy budeme mít technologické schopnosti a finance na postavení podzemní sítě dálnic, budeme myslím schopni vyrobit elektromobil s neomezeným dojezdem.
Josef:
No jasně, objevuješ
Josef:
No jasně, objevuješ objevené.
Dávno existuje podzemní elektrická dráha, zvaná metro.
S elektroauty to dává
S elektroauty to dává smysl, se smraďochy ne. Dokonce bych jim tam vjezd zakázal.
No vidíte, a Musk právě
No vidíte, a Musk právě na Twitteru oznámil, že do měsíce začne hloubit tunel v LA.
V tom LA kde jsou občas
V tom LA kde jsou občas likvidační zemětřesení? Nechtěl bych zůstat v nějaký přestřižený sekci pod zemí kde by oba konce byli náhle slepý…
Paříž bojuje se smogem.
Paříž bojuje se smogem. Testuje elektrický minibus bez řidiče
tyden.cz/rubriky/auta/aktuality/pariz-bojuje-se-smogem-testuje-elektricky-minibus-bez-ridice_414857.html
youtube.com/watch?v=vuygae7U3
youtube.com/watch?v=vuygae7U3gc
U nas v ulici se to zkouselo
U nas v ulici se to zkouselo v praxi pri kompletni rekonstrukci povrchu – na par mesicu zmizely tramvajove kolee i silnice a chodniky, zbyla jen hlina. A bylo to super! Jen bych zasel travu a nechal to byt 🙂
Super vize.
Mě by se to moc
Super vize.
Mě by se to moc líbilo. Představa města bez silnic. To by bylo perfektní.
V praze už začali. Co jiného je totiž ten after tunel Blanka a ostatní tunely.
klaustrofobní kravina!!
klaustrofobní kravina!! Jedině stavět potrubní hyperšlupky a maximalizovat jimi transport nákladu a eliminaci kamionovýho nesmyslu. A uzavřít centra měst pro fosiláky. Provoz pouze cyklo, skejt, bordy a segvej, nazdar.
Souhlas.
Souhlas.
Jo jo v destivem nebo
Jo jo v destivem nebo mrazivem pocasi je takovy seway nebo kolo idealni dopravni prostredek…
a jasně že
a jasně že minielektrických autíčkům vjezd povolen, i ňáká ta rikša by bodla :)))
tutuky berem taky neboj
tutuky berem taky neboj ;))
youtube.com/watch?v=vuygae7U3gc