Auta na plyn jsou v USA na vzestupu

Stlačený zemní plyn na celém světě pohání asi 14,8 milionu aut. V České republice je to přes 5000 vozidel, v USA je to přes 112 000 vozů. Právě spojené státy se k zemnímu plynu, ať už ve formě nebo LNG, kloní stále víc. Díky nové domácí těžbě je tam totiž nejlevnější za poslední desítky let.

Společnosti International, výrobce amerických trucků, začíná nabízet také vozy na CNG a LPG – zde model Transtar Class 8 semi
foto: International

Automobilka Ford v roce 2012 prodala rekordních 11 600 aut na CNG. Čtyřikrát víc než dva roky předtím. Přitom už v roce 2001 zažila CNG auta vrchol, tehdy jich Ford prodal 5491. Pak ale ceny stouply a v roce 2004 je Ford prodávat přestal. Začal znovu až v roce 2009.

Zemní plyn se zatím těžko dostává do hledáčků běžných spotřebitelů, tam jsou Američané přeci jen dlouhodobě zvyklí na benzín. V roce 2012 se tam prodalo podle odhadů Pike Research celkem “pouze” 20 381 CNG vozů. Růst má pokračovat asi o 10 % každý rok.

Kde ale CNG dělá už dnes mílové kroky kupředu, to jsou flotily: autobusy, trucky, taxi. Firmy vidí, že mohou výrazně ušetřit na cenách pohonných hmot. A protože jsme v Americe, nebojí se do nových technologií investovat. Vědí, že se jim to vyplatí.

Trucky a autobusy na CNG

Například výrobce trucků International aktuálně nabízí nový model Transtar Class 8 semi (viz. obrázek) s pohonem na CNG. Během šestileté životnosti takového vozu dokáže ušetřit až $150 000 proti stejnému dieselovému náklaďáku.

Amerika postupně přestavuje na CNG také své autobusy, především ty školní, ale i městské a meziměstké. Odhaduje se, že autobusy a nákladní auta na CNG porostou v USA o 15 % ročně. Není proto divu, že tamní automobilky neustále rozšiřují nabídku.

Nedávno dokonce americká společnost Carbon Motors prezentovala speciálně upravené policejní velitelské vozidlo na CNG. Bohužel, v oblasti osobních aut na zemní plyn mají Američané na výběr stále pouze z jednoho modelu: tím je Honda Civic Natural Gas. V roce 2012 se prodalo asi 2000 kusů.

Chybí infrastruktura

Navíc, v extrémně rozlehlých USA chybí také infrastruktura – jsou zatím velmi sporadické. To se ale nejspíš bude rychle měnit. Domácí těžba zemního plynu, která začala v polovině první dekády 21. století, srazila ceny zemního plynu nevídaně dolů.

Ceny benzínu a nafty mezitím naopak výrazně stouply. Ekonomika je proto neúprosná. Ostatně, je to vidět už v energetice. Spojené státy kráčí k energetické soběstačnosti – budují plynové elektrárny, které výrazně snižují emisní zatížení a znečištění ovzduší, zároveň snižují ceny elektřiny.

Byl to Sergio Marchionne, šéf FiatChrysler, kdo řekl, že CNG může být pro Ameriku spásou. A měl nejspíš pravdu. Spojené státy nadšeně investují do alternativ. Vždyť počet elektrických aut v USA roste exponenciálně a jen v roce 2012 se v USA prodalo 50 000 elektrických aut, což byl nárůst o 349 %.

Není to jen CNG

Auta na plyn neznamenají jen – které je relativně novou alternativou. Naopak, také v USA je už desítky let “jako doma” LPG, tedy propan-butan. V roce 1980 jezdilo v USA kolem 600 000 aut na LPG. S následným poklesem ale zmizela.

Také LPG je však dnes v nabídce amerických automobilek. Sice za příplatek, ale ten se může poměrně brzy vrátit právě díky vysokým . Navíc jde kupředu i technologie – díky zkapalnění zemního plynu () nebo i propan-butanu ujedou auta na danou nádrž dál.

Americká vláda se snaží podporovat auta na plyn slevou na spotřební dani i dotací na instalaci plnící stanice. Výhodu v tomto případě mají LPG stanice, které jsou výrazně levnější než CNG. Na druhou stranu, CNG má vyšší oktanové číslo (asi 130) než (asi 105), a tak jsou auta výkonnější a šetrnější.

Jasného vítěze mezi CNG a LPG zatím v určit nelze. Jisté je kdo, že alternativy v USA pomalu narušují hegemonii benzínu jakožto jediného paliva pro automobily. A tento trend bude nevyhnutelně pokračovat po následující dekády.

autobloggreen

Napsat komentář