A hádáte správně, jde o elektrický autobus čínské automobilky BYD. Ta se svými bezkonkurečními elektrobusy úspěšně proniká do na další kontinent. Mezinárodní letiště v Sydney testuje elektrobus BYD s dojezdem 250 km na jedno nabití.
foto: Mezinárodní letiště Sydney/Carbridge
Čínské elektrobusy značky BYD se rychle stávají celosvětovým hitem. Firmě, do které investoval mimo jiné i americký miliardář Warren Buffet, se daří pronikat do USA, Kanady, Evropy a nyní nově i Austrálie.
SOUVISEJÍCÍ ČLÁNKY
Čínská města nakupují elektrické autobusy po tisících
Šestiměsíční pilotní program na Mezinárodním letišti v Sydney zaštiťuje autobusový dopravce Carbridge. Autobus se bude využívat pro přepravu mezinárodních pasažérů. Letiště v Sydney podle tiskové zprávy plánuje během následujících let obměnit celou svou flotilu autobusů za elektrobusy.
Elektrický autobus BYD dokáže na jediné nabití ujet až 250 km. Využívá železo-fosfátovou lithium-iontovou baterii, elektromotory v kolech a pochopitelně také rekuperaci. Kromě nulových emisí neprodukuje ani žádný hluk.
Mohou se Australané
Mohou se Australané pozeptat v Ostravě. Tady už jsme ho velmi úspěšně vyzkoušeli – http://www.dpo.cz/aktuality/827-testujeme-cinsky-elektrobus-byd.html – bohužel jen trapně krátce a pak vrátili, což mne mrzí. Výsledky byl fakt super http://www.dpo.cz/aktuality/851-dopravni-podnik-ostrava-uspesne-testuje-cinsky-elektrobus-byd.html . Rád bych ho viděl v běžném provozu, jako stávající SOR ENB 10,5 – http://www.dpo.cz/o-spolecnosti/vozy/219-sor-ebn-10.html . Nedávno otevřené nové části tratí pro elektrické tramvaje a elektrické trolejbusy by tak doplnili elektrobusy ve velkém. Což by bylo zejména pro vnitřní části města super.
Zajímaly by mě
Zajímaly by mě přesnější parametry busu (obsaditelnost, jak byl měřený dojezd (prázdný, plný, rovina). Protože s 250ti km se dá již pracovat.
Kapacita: 31
Kapacita: 31 pasažérů
Max. rychlost: 96 km/h
Rozměry: 12,000mm*2,550mm*3,200mm
Hmotnost: 18 tun
Reálný dojezd údajně kolem těch 250 km jak je avizováno, viz. test v Québecu.
Dokonalé. Děkuji za
Dokonalé. Děkuji za odpověď. Vím, že cena v tomto případě se stanovuje individuálně, ale neznáme ještě nějaké rozpětí?
PS: 31 pasažérů není nějak málo?
Cena je údajně mezi 10-12
Cena je údajně mezi 10-12 miliony korun v přepočtu. Ten počet pasažérů se nám zdá také poněkud nízký, zdrojem info je v tomto případě wikipedie a ještě to zkusíme ověřit z dalších zdrojů.
BYD pro Evropu nabízí
BYD pro Evropu nabízí celkem 8 verzí eBusu
. Konkrétně 12-ti metrová verze umí 3 nebo 2 dveře a nabízí buď 68 lidí (324kWh baterie) nebo 81 lidí(216kWh baterie) pasažérů, kde omezení dělá právě ta větší baterie. Ten dojezd 250km platí pro tu větší baterii.
Díky za doplnění.
Díky za doplnění.
BYD má proti Sor EV výhodu
BYD má proti Sor EV výhodu v tom, že své výrobky dokáže prodat a uplatnit na trhu. Je věčná škoda, že to se bohužel Sorce zatím nedaří i když má srovnatelný bus. Mimochodem by mne zajímalo jak souvisí dojezd busu s potřebami letiště. Pro ČR by to nakonec bylo zanedbatelné i kdyby tyto jezdily od konečné metra do Ruzyně nebo nedej bože do Vodochod, nikde není kritická vzdálenost a intervaly nejsou shodné s běžným provozem MHD, tedy čas na dobíjení by byl i reálný At by se jednalo o BYD nebo SOR, jen je třeba se rozhoupat a už konečně začít!
Srovnávat tento BYD eBus se
Srovnávat tento BYD eBus se SORem EBN nelze. Respektive to je jako srovnávat Teslu model S s Peugeotem Ion(tedy ještě mnohem kvalitativně ořezaný imiev). BYD je technologicky úplně někde jinde a to vůbec nemluvím o baterii. Vemte si, že má celohliníkový rám, motory v kolech, moderní (za mne líbivý) design a asi i mnohem lepší zpracování (BYD jsem na vlastní oči neviděl, zato SOR ano).
SOR EBN je dle duchu podniku jen další garážová přestavba, a konkrétně veškerou elektovýzbroj stejně odedřelo EVC group. (Tím garážová přestavba nemyslím nic pejorativního, ten podnik je takto schopen dodat v podstatě cokoliv a má s tím úspěch)
ten 18-metrovy s 480kWh
ten 18-metrovy s 480kWh baterkou je brutal 😀
Jj. Ten nizky pocet pasazeru
Jj. Ten nizky pocet pasazeru by odpovidal tomu, to jsem videl na ostrove Schiermonnikoog v Nizozemi. Obrovske misto zabiraji baterie v zadni casti autobusu a taky na obou stranah hned za ridicem (jde videt i na tomto busu v Australii). Prislo mi to uvnitr spis jako „mikrobus“. Nechapu proc ty baterie cpou do prostoru pro posadku a ne treba do podlahy. Podle me je to tak trochu „fake“ prodavat to jako „standardni 12ti metrovy“ bus.
V tom NL me taky zaujal podezrele nizky vykon motoru – dle stitku 80kW, ale to pro elektrobus na ty male vzdalenosti a rychlosti asi staci.
To máte těžké, když
To máte těžké, když dneska někdo stanovil, že každý vůz musí být nutně 100%ně nízkopodlažní. Stačí se podívat třeba na nízkopodlažní trolejbusy Škoda Trxx SOR, tam opravdu není v podvozku místo ani na 10cm vysokou baterii vzor TESLA.(která má jednu z nejnižších zástavbových výšek vůbec).
Co se týče toho výkonu, tak 80kW je opravdu žalostně málo. Nejnovější verze BYD eBus prezentované na webu mají standardně 2x90kW přímo v kolech a snad by měla jít objednat i verze s 4x90kW.
Jde o počet sedících
Jde o počet sedících pasažérů. Celková kapacita je mnohem vyšší, jak se i dočtete níže. Vůbec se mi zdá, že BYD se sedadly dost šetří. Dalo by se jich tam dát mnohem víc, ale jde zřejmě o úhel pohledu. Pokud je málo sedadel, bude celková kapacita pasažérů mnohem vyšší, s narůstajícím počtem sedadel bude celková kapacita počtu cestujících klesat prostě proto, že ti stojící zabírají méně místa. 🙂