Před měsícem se podařilo týmu AeroVelo poprvé v historii vzletnou s vrtulníkem poháněným lidskou silou. Přesněji řečeno, týmu se podařilo s vrtulníkem Atlas zůstat v dostatečné výšce dostatečně dlouho, aby mohli splnit podmínky tzv. Sikorského ceny.
foto: AeroVelo
Již v roce 1959 vyhlásila britská skupina The Man Powered Aircraft Group of the Royal Aeronautical Society tzv. Kramerovou cenu pro první letadlo poháněné lidskou silou. Cenu v hodnotě 50 000 dolarů získal v roce 1977 tým AeroVironment jenž se svým letounem Gossamer Condor (Pavučinový kondor) splnil podmínky soutěže.
Obdobnou cenu pak v roce 1980 vyhlásila americká skupina American Helicopter Society. Cílem Sikorského ceny bylo motivovat konstruktéra nebo tým k sestavení vrtulníku poháněného lidskou silou.
foto: AeroVelo
Pro splnění ceny však nestačilo pouze „poskočit“ se strojem, ale přesně dodržet soutěžní podmínky. Hlavními podmínkami byla minimální výška letu 3 metry a minimální doba letu 60 sekund. Stroj se přitom mohl pohybovat pouze ve čtverci 10×10 metrů.
V průběhu let se o splnění podmínek soutěže pokoušela řada týmu. Avšak nikdy se jim nepodařilo dodržet všechny podmínky Sikorského ceny. Na výhru sahal v roce 2012 například a brazilský tým se strojem Gamera II, kterému se podařilo zůstat ve vzduchu 50 sekund.
video: YouTube
Cena čekala na vítěze až do 13. června letošního roku. Konstruktéři Cameron Robertson a Todd Reichert z AeroVelo se svým vrtulníkem Atlas splnili podmínky soutěže, když ve čtverci 10×10 metrů vydrželi po dobu 64 sekund viset 3,33 metrů nad zemí (maximální výška letu byla 9,8 metrů). Tým se tak mohl těšit na Sikorského cenu v hodnotě 250 000 dolarů.
Ač se rekord udal více než před měsícem, komise složená z odborníku potvrdila pokonání Sikorského ceny až nyní. „Jsme velmi potěšeni, že se svět dozvěděl o tomto vzrušujícím milníku v historii letectví. Na AeroVelo doufáme, že budeme inspirovat lidi k přijmutím velkých výzev a uskutečnily to, co se zdálo nemožné,“ dočteme se na stránkách AeroVelo.
SOUVISEJÍCÍ ČLÁNKY
Létající skateboard jako z Návratu do budoucnosti
Atlas není ve skutečnosti vrtulník v klasickém slova smyslu, ale kvadrokoptéra. O vztlak se stara čtveřice obřích rotorů umístěných v rozích stoje. Rotory pak pohání trénovaný cyklista, který může let stroje korigovat přesouváním těžiště svého těla. Jinak stroj ani řídit nelze.
Avšak ani v české republice nejsme o ideově podobné projekty ochuzeni. Můžeme zmínit například elektrické létající kolo Flying Bike od českých firem Technodat, Evektor a Duratec. Stroj nepohání lidská sila, ale dvojice hlavních a dvojice vyrovnávacích elektrických motorů.
mi to příjde jako hovadina
mi to příjde jako hovadina ikdyž to tak asi je 😀
člověk přece nemá takový výkon aby se uyvedl ne ? a navít ta hmotnost, to musí mít aspoň 100 kilo.
poučte me 😉
Škoda, že jim to funguje
Škoda, že jim to funguje jen „ve zkumavce“, v umělém prostředí.
Frajeři a přitom taková
Frajeři a přitom taková blbost 🙂
Nepovažuji to za blbost.
Nepovažuji to za blbost. Vyřešili velké množství technických problémů (lehká a dostatečně pevná konstrukce, laminární proudění kolem vrtulí, stabilita, výpočet optimální velikosti vrtulí v poměru ku hmotnosti). Mistrovský kus bylo vyřešení převodů a pohánění vrtulí, i když to se v leteckém průmyslu asi nevyužije, možná jinde. Bude se to hodit.
ten smajlík na konci měl
ten smajlík na konci měl implikovat přesně to co jste zde rozepsal.
Mea culpa, jsem to
Mea culpa, jsem to přehlíd. 🙂
Já to pochopil a směju se
Já to pochopil a směju se ještě teď.
Asi neviděl ten film ze kterého je ta hláška.
Za blbost to rozhodně
Za blbost to rozhodně nepovažuji, ale naopak. Jen jsem zvědav jak se bude dařit v otevřeném prostoru příměstské aglomerace. Jinak ale pokud se tohoto chytí fitness centra tak pro obézní zájemce to bude další z mučících strojů jak shodit kila a odlepit se od palubovky aspoň padesát cm.