AMP testuje přestavby elektrických dodávek pro USA

Americká společnost Amp Electric Vehicles testuje elektrický pohonný systém pro středně velké dodávky, tzv. “step vans” či “step trucks”. Jde o specifický typ amerických dieselových nákladních aut, která často slouží až 20 let.

Elektrická přestavby klasické „step-truck“ dodávky využívané v USA po desítkách tisíc
foto: Amp

Společnost Amp původně vznikla v roce 2007 spojením automobilových inženýrů a zkušených tvůrců softwaru za účelem přestaveb velkých SUV jako je Jeep Grand Cherokee nebo Mercedes-Benz ML na elektromobily.

Jenže tenhle podnikatelský záměr se neukázal být právě perspektivní. V říjnu roku 2012 se proto firma přeorientovala jiným směrem: na dodávky, které využívají v USA především nejrůznější rozvozové společnosti typu FedEx.

Pošta a další rozvážkové služby

Podobné stroje mívají obvykle spotřebu až kolem 25 l/100 km, zatěžují své okolí obrovským hlukem a emisemi, především jemných prachových částic a dalších podobných zlořádů. Navíc jsou pro své majitele v průběhu let obrovsky nákladné – po stránce servisních i provozních nákladů.

“Každé řešení musí mít smysl,” je motto firmy Amp, která sídlí na středozápadě USA, ve městě Loveland v Ohiu, na předměstí Cincinnati. Plně elektrický pohon Amp dává 8845kg nákladním autům výkon 250 kW (dva elektromotory) a dojezd 160 km při využití 100kWh baterie.

Steve Burns, šéf a zakladatel společnosti Amp, říká, že dvě hlavní překážky v rozšiřování elektromobilů je strach z nedostatku dojezdu (jak víme, často iracionální) a vysoká cena (ta už je naopak zcela racionální.

Pohrnou se zákazníci?

Burns dále popisuje svou cestu k novému tržnímu segmentu: “V Amp jsme si dali velkou práci najít takový segment v sektoru americké dopravy, který by dokázal překonat ty dvě hlavní překážky a zajistil rychlou adopci.”

Není pak divu, že se zaměřili na flotily vozů, které mají jasný denní nájezd a snadno lze předpovědět jejich trasy. Většina zmíněných náklaďáků neurazí denně více než 65 mil, takže spolehlivý dojezd 100 mil je více než dostatečný.

Navíc, jak už bylo řečeno, jsou tyhle náklaďáky velmi žravé – mají minimum optimalizací pro šetrnou spotřebu, včetně třeba velmi vysokého aerodynamického odporu. “Odhadujeme, že na dnešních silnicích jezdí si 100 000 takových nákladních aut,” říká Burns.

Rychlá návratnost

A dodává, že typickému zákazníkovi se investice do elektrické přestavby takového trucku může vrátit už během 4 let. To v okamžiku, kdy takové auto může sloužit až 20 let dává jasný podnikatelský smysl.

Navíc mohou tito podnikatelé žádat o městské, regionální či státní dotace – například v místech jako Chicago, New York, Kalifornie či Baltimore. Pak se návratnost zkracuje dokonce na dva roky!

V současné době testuje několik přestavěných trucků s pohonem AMP E-Truck přední americká testovací laborator TRC Inc. Zaměřuje se především na každodenní použití a životnost přestaveb. Burns uvádí, že za 10 let dokáže jejich elektrická dodávka ušetřit až $100 000.

V současné době má firma kapacitu na přestavbu až 1000 dodávek ročně. Uvidíme, zda se jí podaří ji alespoň částečně využít.

tisková zpráva

2 Comments on “AMP testuje přestavby elektrických dodávek pro USA”

  1. V této větě článku
    V této větě článku vypadlo slovíčko „dotace“:
    „Navíc mohou tito podnikatelé žádat o městské, regionální či státní – například v místech jako Chicago, New York, Kalifornie či Baltimore.“

    Jinak souhlas, toto jsou vozidla pro elektrifikaci, která má i (rychlou) ekonomickou návratnost. Článek však zavádí mylnou představu, že baterie se splatí za 4 roky a vydrží let 20. Naopak, vydrží do 80 % původní kapacity do 4 let, během této doby srovná nebo lehce zlevní provoz oproti dieselu (v provonání s koupí nového vozidla) a poté bude nová sada baterií o mnoho levnější (takže k jeho splacení dojde ještě rychleji), anebo se provozovatel rozhodne provozovat původní sadu další 4 roky, byť se sníženým dojezdem.

Napsat komentář