Ambulantní drony mohou zachránit milióny životů

Jan Grohmann - 23 Leden 2017

Bezpilotní létající stroje, chceme-li "drony", dokáží pomáhat lidem v situacích, kdy je třeba velmi rychle a flexibilně přepravit léky nebo jiný zdravotnický materiál. Ambulantní drony tak mohou zachraňovat lidi postižených infarktem, uštknutých hadem nebo ty, kteří urgentně potřebují určitý typ léků či skupinu krve.Dron

Drony dokáží velmi rychle přepravit nejrůznější zdravotnický materiál.
foto: DHL

Více než dvě miliardy lidí po celém světě mají díky špatné nebo chybějící dopravní infrastruktuře nedostatečný přístup k lékařským produktům. Díky chybějícím lékům umírá každý rok 2,9 milionu děti mladších pěti let. Stejně tak každý rok kvůli nedostatku náhradní krve umře při porodu 150 000 rodiček.

Snížit tuto nelichotivou bilanci mohou ambulantní drony, které jsou schopny přepravovat léky, vakcíny, zdravotnické pomůcky, zdravotnické přístroje nebo dokonce systémy pro telemedicínu.

Vývoj ambulantních dronů jde mnoha směry. Například v Nizozemsku přišli s ideou dronu, který k lidem postižených infarktem rychle dopraví automatizovaný externí defibrilátor. Operátor po doručení kolemjdoucím, skrze komunikační systémy drona, poradí, jak nasadit elektrody na hrudník pacienta - vše ostatní se již děje automaticky. Podobný ambulantní dron, díky nizozemské inspiraci, vyvíjejí i výzkumníci z kanadské univerzity v Torontu.

Malý bezpilotní konvertoplán přepravuje zdravotnický materiál i krevní vzorky do/z odlehlých vesnic na Madagaskaru.

Drony pomohou i zasahujícím profesionálním zdravotníkům. Na požádání zdravotníků drony dokáží z nejbližší nemocnice transportovat vzácné léky nebo balíčky s konkretní skupinou krve. Takovou schopnost ocení zdravotníci v odlehlých a nepřístupných oblastech, v oblastech zasažených přírodní katastrofou, ale i v městech s hustým silničním provozem.

Zdravotnický materiál drony již dopravovaly do katastrofou postižených a nedostupných oblastí na Haiti v roce 2012 a na Filipínách v roce 2013. Stejně tak drony pomáhaly zdravotníkům a záchranářům v obou zemích monitorovat situaci v postižených oblastech.

Americká vláda zase v prosinci minulého roku provedla obří cvičení na letišti ve státě Mississippi. Cvičení počítalo s velkým počtem obětí. Během cvičení záchranné složky poslaly záchranářům i civilistům dva drony se zařízením pro telemedicínu - drony tak dokázaly zajistit dálkový oboustranný on-line přenos lékařských informací mezi pacientem/zdravotníky a odborníky v nemocnici.

Reportáž BBC o nasazení ambulantních dronů firma Zipline ve Rwandě.

Již nyní se drony využívají k rychlé přepravě krevních vzorků pacientů k testům do velkých nemocnic. Takovou schopnost ocení lidé především v rozvojových a nedostupných částech světa, se špatným přístupem ke zdravotnickým službám. Na základě testů dron případně zpět dopraví požadovaný lék nebo vakcínu.

Zřejmě nejpropracovanější systém ambulantních dronů funguje ve Rwandě. Z jednoho centrálního místa malá bezpilotní letadla (od americké firmy Zipline) přepravují krevní produkty do pěti nemocnic po celé Rwandě - během jednoho roku se projekt rozšíří na 45 nemocnic.

Již nyní ve Rwandě bezpilotní letadla s cestovní rychlostí 100 km/h podniknou na 150 letů denně. V cílové zóně bezpilotní letadlo zpomalí a poklesne, co nejníže, poté balíček odhodí na malém padáku. Díky dronům se údajně zkrátila doprava krevních balíčků ze 4 hodin na pouhých 15 minut.

Celá operace je přitom naprosto jednoduchá - lékař pouze odešle textovou zprávu s konkrétním požadavkem a během několik minut se na cestu vydá dron s balíčkem. Dolet letounu firmy Zipline je 75 km.

Firma Zipline doufá, že časem zajistí pravidelnou přepravu i dalších zdravotnických potřeb a svůj koncept ambulantních bezpilotních letounů rozšíří po celé Africe.

Zpět na HybridPřidat komentář
Obrázek uživatele Radovan

Zeptejme se prakticky - kdo to zaplatí v zemích, kde i voda je vzácnost? (tedy kdyby si nedokázali zanést každou studnu, co jim tam Evropan vyvrtá, viz zkušenosti našich dobrovolníků) Zajímá tam vůbec někoho lékař s krevní konzervou, když šaman byl vždy lepší a bůh stejně určí, zda přežijete? Kdo to bude řídit, aby to prolétalo městskou zástavbou, když už se to má týkat civilizovanějších míst? Prostě spousta otázek.
P.S. Napadá mne inovované použití - operátor zjistí, že dotyčnému již stejně není pomoci a provede humanitární bombardování - dron dotyčného praští z výšky přes palici, aby se netrápil. Prostě inovace známé součásti všech správných skautských lékárniček, "kamene na doražení" :-))))

---

Elektromobily Peugeot Ion nový od 4/2014, najeto 80 tis. km, od 5/2016 druhý ojetý pro ženu, najeto 35 tis. km (49 celkem), elektrokolo Agogs SilverGo od 10/2013, domácí FVE 3,6kWp od 9/2009, ohřev vody solárními panely Vaillant od 6/2010, vlastní studna od 1999, dřevodům sendvičový panel od 2000, permakulturní zahrada od 2017.

Obrázek uživatele Kuk

http://www.hover-bike.com/

---

Každej nahrazenej spalovák se počítá - Leave the oil in the soil and the coal in the hole. - Sekám a vysávám na baterky. // ‪#‎BasuraChallenge‬ ‪#‎trashtag‬

Zaregistrujte se a pište komentáře pohodlněji!

Grohmann nám přináší další dávku senzační blábolů.
V reálu se věci mají takto:

- bezpilotní prostředky se používají mnoho desítek let

- elektrické multikoptéry vydrží ve vzduchu asi tak 20 minut, při opravdu velmi drahých akumulátorech a bez nesení těžšího spec. vybavení asi tak 40 minut.

- elektrické multikoptéry jsou pro masovou dopravu zásilek nepoužitelné

- a tohle:
"...Operátor po doručení kolemjdoucím, skrze komunikační systémy drona, poradí, jak nasadit elektrody na hrudník pacienta - vše ostatní se již děje automaticky..."
- to je opět z hlavičky nějakého žvanílka, který nemá ponětí, jak to chodí v praxi.
Takovýto zásah musí provádět osoba s určitou praxí.

Obrázek uživatele Josef

Mistře, mohla by mi tedy vaše hlava pomazaná osvětlit, jak fungují ty automatické defibrilátory určené pro laiky? Jsou už docela rozšířené, najdete je v MHD, na úřadech a tak. Zřejmě taky pochází z nějaké hlavičky žvanílků... A nebo je tu žvanílek někdo úplně jiný?

Zaregistrujte se a pište komentáře pohodlněji!

Josef:
Obsluha spočívá v rozbalení, přiložení dvou elektrod na hrudník pacienta a zapnutí. Přístroj si provede měření a vyhodnotí, zda je vhodné provést výboj.
Tento stav oznámí obsluze na indikátoru.
Dle toho provede obsluha stisknutí druhého tlačítka, dojde vyslání sekvence pulsů. Dále opět probíhá měření, zda došlo či nedošlo o obnovení srdeční činnosti.
Obsluha, byť laická, musí mít předběžné školení.
---
Ano, tyto přístroje jsou umístěny např. v některých obchdoních domech, sportovištích, velkých úřadech apod.
---
V článku je uvedeno:
"Operátor po doručení kolemjdoucím, skrze komunikační systémy drona, poradí, jak nasadit elektrody na hrudník pacienta - vše ostatní se již děje automaticky...".

1.
Kdejaký kolemjdoucí vůbec nemusí tušit, oč kráčí a obsluhu nemusí zvládat. Přinejmenším tedy dosti komplikované a vzhledem k blízkosti odborné pomoci zcela nesmyslné - jak asi daleko je odbodná pomoc, když tam přiletěla tahle létající potvora?

2.
Dron NIC radit nebude, vysvětlení obsluhy je součástí přístroje (zase blábol).

3.
Žvanílek je kdo?
Ne náhodou ten, co sbírá hoaxy a šíří je po internetu?
Důkazů je na to dost...

Obrázek uživatele Kuk

Off

Bolt už si dělá taky co chce, sám se nabourá v garáži :D
https://electrek.co/2017/01/19/chevy-bolt-ev-owner-claims-crashed-into-his-garage/

---

Každej nahrazenej spalovák se počítá - Leave the oil in the soil and the coal in the hole. - Sekám a vysávám na baterky. // ‪#‎BasuraChallenge‬ ‪#‎trashtag‬

Obrázek uživatele Josef

Na BMW i3 fóru si už někteří uživatelé byli Bolt vyzkoušet a podle osobních zkušeností je prý všechno super až na sedadla, která jsou enormně úzká. A to i pro uživatele, který měl kolem 185 cm a cca 90 kg, ne tzv. typického uživatele. Prý to je velmi nepohodlné. Tak uvidíme.

Obrázek uživatele Kuk

Jo o sedadlech se hodně mluví.

---

Každej nahrazenej spalovák se počítá - Leave the oil in the soil and the coal in the hole. - Sekám a vysávám na baterky. // ‪#‎BasuraChallenge‬ ‪#‎trashtag‬

Obrázek uživatele Kuk

Zkušnosti s Boltem po týdnu dojíždení do práce:

After a week of commuting, some thoughts:
* Wish the dash instrument panel included the temp and time instead of the infoscreen. (I like to put it to sleep at night).
* Window lock only locks the back windows.
* LOVE driving in L around town - am worried when I get into a different car I'll forget to use the brake pedal!
* Rear seats fold down very quickly and easily. Headrests flip with the push of the side button so they don't hit the front seat backs.
* There isn't much clearance in deep snow/slush, much like a sedan. However, handles like any FWD vehicle in the snow/slush/ice.
* Don't use L on slick roads.
* Stereo system gets a thumbs up from my kids.
* Each bar on the "energy flow" screen represents 5% of the battery's charge. Therefore, each block of bars is 25%.
* It's fun to drive more actual miles than the number that decreased on your estimated range. :) (Go Regen!)
* Like that my purse fits perfectly under my seat.
* Love being able to unlock the doors with the button on the exterior door handle, or the trunk with its button, and never take the key fob out of my pocket!
* LOVE that I drove past the gas station everyday last week. Previously, I stopped there every 2-3 days to put $35 in my tank.
* Interested to see the impact on my electric bill from being plugged in every night.
* I LOVE the car, and any concern/hesitation/etc I had about an EV has completely disappeared in the 10 days we've had it.

---

Každej nahrazenej spalovák se počítá - Leave the oil in the soil and the coal in the hole. - Sekám a vysávám na baterky. // ‪#‎BasuraChallenge‬ ‪#‎trashtag‬


veletrh e-SalonNabíječky elektromobilů CircontrolAutonabíjení.cz - vše pro Váš elektromobil
O ČEM SE PRÁVĚ DISKUTUJE?