Acabion DaVinci: auto jako raketa na kolech

Jan Grohmann - 03 Září 2014

Acabion DaVinci je koncept automobilu s extrémně nízkým odporem vzduchu. Podle jeho tvůrce, Petera Acabiona, automobil Acabion DaVinci se pyšní 10x menším odporem vzduchu než Volkswagen XL-1 nebo LaFerrari Hybrid. Je zde však estetický problém, design auta připomíná ponorku, případně raketu. Acabion DaVinci

Počítačová simulace odporu vzduchu
foto: Peter Acabion

Acabion DaVinci je nyní pouze koncept, či myšlenkové cvičení. Peter Acabion se snaží přesvědčit investory k financování stavby technologického demonstrátoru vozidla. Poté lze v reálném světě vyzkoušet výjimečné jízdní výkony vozidla.

Pojďme ale na začátek. Již v roce 2007 Švýcar Peter Acabion představil prototyp motorky Acabion GTBO. Motorka měla uzavřenou aerodynamickou kabinu, ne nepodobnou navrhované kabině vozidla Acabion DaVinci.

Acabion GTBO

Motorka Acabion GTBO
foto: Peter Acabion

Parametry stroje Acabion GTBO byly oslňující. Motor posilněný turbodmychadlem podával výkon 522 kW (700 koní) při maximální rychlosti 450 km/h. Zrychlení z 0 na 400 km/h zvládl stroj za 20 sekund.

Acabion měl v plánu vyrobit limitovanou edici motocyklů. Podle všeho však bylo vyrobeno jen několik prototypů.

Nyní Peter Acabion představil ambicioznější projekt – automobil Acabion DaVinci s velmi nízkým součinitelem odporu vzduchu. Právě odpor vzduchu se nejzásadněji odráží na spotřebě i omezené rychlosti auta.

Acabion DaVinci

Acabion DaVinci
foto: Peter Acabion

Pro modelový příklad si můžeme vzít sportovní Škodu Fabii RS. Motor Fabie vyvine výkon 96 kW při 4000 ot/min.

Maximální rychlost je 206 km/h. Pokud bychom však zanedbali odpor vzduchu, k dosažení stejné rychlosti postačí výkon o 56 kW menší, který normálně padne na překonání odporu vzduchu. Nebo naopak, pomocí vhodných převodů bychom mohli dosáhnout násobně větších rychlostí.

Problém však je, že atmosféru neodstraníme (i když se o to někteří snaží). Jde ale vidět, že aerodynamika nabízí obrovské možnosti, jak snížit spotřebu auta.

Dokázali bychom si představit jednoduší systém otevírání zavazadlového prostoru. Ale jedná se o koncept, tedy budiž.
video: YouTube

Acabion DaVinci jde přesně touhle cestou. Kapkovitá konstrukce auta je zcela podřízená nízkému součiniteli odporu vzduchu. Součinitel aerodynamického odporu superšetřivého Volkswagen XL-1 je pouze Cx 0,186. Pokud máme věřit slovům tvůrce, u Acabion DaVinci je tato hodnota někde na úrovni Cx 0,02.

Co takové parametry udělají se spotřebou a výkony? Průměrná spotřeba (neznámo však při jaké rychlosti) je u Acabion DaVinci vypočítána na pouhých 0,2 l na 100 km a maximální rychlost na 650 km/h.

Acabion DaVinci však počítá spíše s elektrickým motorem a li-ion bateriemi. Při tak nízkých požadavcích na energii se uvažuje také o instalaci solárních panelů, které významně zvýší dojezd auta.

Ano, jsme si prakticky jisti, že Acabion DaVinci nikdy neopustí obrazovky monitorů. Avšak nikdy není vyloučeno, že ideu nerozpracuje někdo jiný, zpočátku třeba v méně ambiciozním projektu.

Zpět na HybridPřidat komentář
Obrázek uživatele eniellorien

a hlavne zrážka s chodcom /cyklistom/ by znamenala pomerne epochálne krvavé orgie


Nabíječky elektromobilů Circontrolveletrh e-SalonAutonabíjení.cz - vše pro Váš elektromobil
O ČEM SE PRÁVĚ DISKUTUJE?