Americká národní laboratoř INL provedla obří průzkum toho jak se v USA nabíjejí elektrická auta. Výsledek? Naprostá většina řidičů je nabíjí doma.
foto: INL
Velkého výzkumu se zúčastnilo 8000 majitelů elektromobilů Nissan Leaf a plug-in hybridů Chevrolet Volt. Data se sbírala tři roky, během kterých se uskutečnilo 6 milionů nabíjení a autan najela 200 milionů kilometrů.
SOUVISEJÍCÍ ČLÁNKY
Německo chce nabíječky pro elektromobily každých 30 km
ABB a Microsoft spouští novou generaci nabíjecí infrastruktury
Během tří let od 1. ledna 2011 do 31. prosince 2013 bylo v celých USA v rámci vládních projektů EV Project a ChargePoint America instalováno 17 000 nabíjecích stanic. Aby vláda zjistila jaký vliv tato infrastruktura má na chování elektromobilistů, nechala si vypracovat výše zmíněný výzkum.
Ukázalo se to, co zkušení elektromobilisté dobře vědí. Naprostá většina majitelů elektromobilů i plug-in hybridů nabíjí svá auta doma. Následují pracoviště a další místa, kde lidé zastavují na delší dobu.
Dále se ukázalo, že z množství instalovaných nabíječek si většina řidičů vyhlédla jen několik, které pak byly využívány velmi intenzivně. Ostatní naopak většinu času stály ladem.
Zajímavé také je, že 77 % řidičů Leafů a 92 % řidičů Voltů si časem vybere tři a méně míst, kde „venku“ pravidelně nabíjí. Jedním z klíčových zjištění u „Voltařů“ bylo i to, že ti kdo nabíjejí kromě domova i venku najedou o 72 % víc elektrických kilometrů než ti, kdo nabíjejí pouze doma.
Kromě těchto faktů se výzkum věnoval také vzorcům chování řidičů. Majitelé elektromobilů Nissan Leaf průměrně za rok najeli 15 515 km, zatímco majitelé Chevroletu Volt 19 580 km (z toho ale 14 579 čistě na elektřinu!). Národní průměr přitom činí 18 183 km.
To přináší několik zásadních poznatků. Předně, že 40 km dojezdu čistě na elektřinu u plug-in hybridů je dostatek. Zvýšení této vzdálenosti u nového Chevroletu Volt 2. generace, který ujede až 85 km na elektřinu, bude znamenat i výrazné zvýšení nájezdu pouze na elektřinu pravděpodobně až přes hranici 90 %.
Zároveň z faktu, že řidiči Leafů ujedou za rok méně než je národní průměr plyne, že jsou nejspíš stále omezování dojezdovou vzdáleností svého vozidla, případně nedostatečně hustou sítí rychlonabíječek.
Na trhu tedy jasně chybí vůz s vyšším dojezdem než má dnes Leaf, ale nižším (a hlavně levnějším) než má (je) Tesla Model S.
Situace se nicméně mění už dnes. K dispozici je Mercedes-Benz B ED s dojezdem kolem 200 km. Nově přichází na trh také vylepšená verze Leafu s 30kWh baterií a dojezdem „papírově“ až 250 km.
Během následujících dvou až tří let pak přijdou na trh elektromobily s dojezdem kolem 320 km jako je Tesla Model 3, Chevrolet Bolt či druhá generace Nissanu Leaf.
lehký offtopic:
ABB
lehký offtopic:
ABB představilo pantografový automatický nabíjecí systém. Ten systém je mimochodem naprosto nezajímavý 🙂 To co mi přijde zajímavé je, že to je kompatibilní s Combo 2. Takže se potvrzuje, že Combo 2 opravdu umí 150kW a ABB už má takovéto stanice. Zakopaný pes je ale v tom, že tento výkon je platný jen pro 800V. Pro dnes běžných 400V tak zůstává pouze 80kW, tj. stejně jako u Chadema.
„Zároveň z faktu, že
„Zároveň z faktu, že řidiči Leafů ujedou za rok méně než je národní průměr plyne, že jsou nejspíš stále omezování dojezdovou vzdáleností svého vozidla, případně nedostatečně hustou sítí rychlonabíječek.“
Jinými slovy, kdo jezdí nadprůměrně, spíš si koupí plug-in hybrid a kdo jezdí podprůměrně, spíš si koupí čistý elektromobil. Zajímavé spíš je, že ten rozdíl není v USA nijak propastný.
Ono kdyby měli možnost
Ono kdyby měli možnost nabíjet i na D1, tak by tam i nabíjeli. Jenže při současném stavu nabíječek se nikdo moc neodvažuje vzít Leaf s dojedem 150Km (v letě po rovině) a jet s ním 700Km do Tater. A tomu odpovídá i výsledek studie…
Že by Američani nabíjeli
Že by Američani nabíjeli na D1 cestou do Tater? 😀 😉
To čo bolo, do boba ?
To čo bolo, do boba ?
Zajimave ze jen 3%/4%… U
Zajimave ze jen 3%/4%… U Tesly to je v prumeru skoro 10%
Tesláci mají větší
Tesláci mají větší akumulátory, jezdí delší trasy a využívají veřejné dobíječky více než někdo, kdo ujede jen cca 120km a už musí půlhodiny dobíjet. A se Superchanger-y nemusejí na dobití na další cestu moc dlouho čekat.
no však proto taky
no však proto taky automobilky (krom Tesly) produkovali takový mizerný elektrický mrzáčky s dojezdem sotva 150km a dobou dobíjení 2h a více… primárně potřebujou točit svoje spalovací popelnice a elekrifikace v osobní dopravě je jen €jrošolich. Se podívej na VW a jeho dokonale čistý blůmoušnvole dízly, nakonec se ještě ukáže že v podvodu jsou všechny ty smradlavý popelnice
zpravy.e15.cz/burzy-a-trhy/zahranicni-akcie/volkswagen-se-na-burze-propadl-kvuli-rozsireni-vysetrovani-v-usa
a jaká to byla skvělá €jrovýstavní lidovka, jo houby!! podvodnící!! vwdízlglejt!! šmejd in germany :DDDDDD
Výzkum je to zajímavý,
Výzkum je to zajímavý, nicméně potvrdil to, co již víme.. Tzn. dost často se dobíjí doma, nebo v práci, protože se potřebujou lidi nějak dostat domů. Co je ale klíčové, je mít nabíjecí stanice i veřejně dostupné, protože se nejezdí jen z domu do práce a z práce domů, ale jede se třeba nakoupit, na výlet, za rodiči, na dovolenou.. A zde jsou limitujícíá právě ty veřejné nabíječky, ideálně rychlonabíječky.
blbost, klíčové pro
blbost, klíčové pro rozšíření elektromobilů je dojezd nad 200 km při dálniční rychlosti a s cenou pod 1/2 mil. Všechno ostatní je buď masochismus (Volt, Leaf), běžně nedosažitelný luxus (Tesla), nebo vyhazování peněz (eGolf, i3). Samozřejmě děkuji všem třem skupinám za to, že financují vývoj něčeho použitelnějšího 🙂
Do budoucna bude 99% dobíjení i nadále probíhat doma, v práci, nebo v jiných destinacích, prostě během parkování bez časové účasti posádky, aby cesta samotná mohla proběhnout bez přerušení.
Nemáte pravdu, respektive
Nemáte pravdu, respektive jen částečně. Obojí je pravda.
Pro rozšíření potřebujete jak delší dojezd tak samozřejmě i rychlonabíječky po cestě.
Protože bez nich si ani s delším dojezdem to auto nekoupíte. To je přeci jasný.
Taky je na 100 % jasný že u nás hlavně chybí rychlonabíječka uprostřed na D1. A samozřejmě pár dalších. Pro začátek by stačilo asi 10 rychlonabíječek. To by byl jeden z velkých impulsů pro koupi elektromobilu.
Spousta lidí chybějící síť rychlodobijecek bere jak psychický blok než reálnou potřebu. A o tom to je také.
Nicméně i když se využívají jen z 5%. Pořád těch 5% nabíjení potřebujete. Vždycky někdy pojedete někam dál kde nebudete mit úplně dobře mít domluvené dobíjení.
Mohu opravdu potvrdit.
Mohu opravdu potvrdit. Zítra absolvuji cestu Leafem Ostrava-Olomouc a samozřejmě budu mít problém se dostat zpátky. Protože rychlonabíječka na logickém místě žádná a ani jedna z 8 obvolaných podzemních garáží v Olomouci nemá zásuvku k nabíjení. Šantovka o ní uvažuje v horizontu 2015. Je to fakt vopruz.
no jenže zrovna vy jste z
no jenže zrovna vy jste z těch masochistů, co si koupili elektromobil s nízkým dojezdem a to i přesto, že (pro vás kriticky důležitá) síť rychlonabíječek zatím neexistuje, takže zrovna váš hlas nemá v tomhle žádnou váhu…
Ještě jsem si Nissan Leaf
Ještě jsem si Nissan Leaf nekoupil. Je jen půjčený. Síť rychlonabíječek je také jedním z důvodů. Po městě mi Peugeot Ion stačí.
A co si měl koupit s
A co si měl koupit s vysokým dojezdem?! Prostě jako většina čekal, že se hustota (rychlo)nabíjecích stanic bude průběžně zvyšovat.
Bohužel se zvyšuje jen na Slovensku (včera přibyla jedna v BB) a v Česku nic.
Jo tak tohle znám. Do
Jo tak tohle znám. Do Chebu, Sokolova, Karlových Varů a blízkého okolí také nejezděte s elektromobilem. Není šance se vrátit. Veřejná nabíjecí stanice v počtu 0 kusů Vás donutí jet jinam.
Co mě na této situaci nejvíc překvapuje? Proč žádný hotel, penzión, restaurace, obecní, nebo městský úřad nenabídl zásuvku?
Paradoxně BMW ve Varech předvádělo na MMF své i3 a i8. Nabíjecí stanice se po ukončení festivalu zase odvezla. Důvod? Můžeme jen spekulovat.