5 zajímavostí o bateriích a jejich recyklaci: z baterie BMW i3 je až 6 kg lithia

redakce - 09 Září 2019

Devátého září si připomínáme Evropský den recyklace baterií. Tyto mimořádně užitečné věcičky nás mohou ohrozit – například tehdy, když s nimi po skončení jejich životnosti špatně naložíme. Díky recyklaci lze negativní dopad vyhozených baterií a akumulátoru na přírodu i nás samotné významně mírnit. Víte, že v Evropě již dokážeme v průměru recyklovat skoro polovinu všech vysloužilých baterií? V následujícím článku vás seznámíme s pěti zajímavými fakty spojenými s bateriemi či jejich recyklací.<br />

Díky recyklaci lze negativní dopad vyhozených baterií a akumulátoru na přírodu i nás samotné významně mírnit. Víte, že v Evropě již dokážeme v průměru recyklovat skoro polovinu všech vysloužilých baterií? V následujícím článku vás seznámíme s pěti zajímavými fakty spojenými s bateriemi či jejich recyklací.
foto: Shutterstock, Syda Productions

Evropský den recyklace baterií se slaví od roku 2015. Připadá na 9. září, protože zrovna to je den, kdy se narodil Luigi Galvani, italský lékař a fyzik, jehož pokusy přivedly Allesandra Voltu k vynálezu galvanického článku – základního konstrukčního prvku všech baterií a akumulátorů.

Dnes patří baterie mezi nedílné součásti našich životů. Nějaký typ baterie je ostatně přítomen téměř ve všech zařízeních, s nimiž každý den přicházíme do styku.

Jistě si tak dovedete představit, jak velkou musí mít lidstvo spotřebu těchto malých zdrojů energie. A kolik jich denně doslouží. Víte, proč by již nefunkční baterie neměly končit v koši? Které suroviny z nich lze recyklací získat? Přečtěte si pět zajímavých faktů o bateriích a jejich recyklaci.

Dva roky s Li-Ion, rok a půl s NiCd… Každý rok doslouží miliardy baterií

Ačkoliv se s nástupem nabíjecích akumulátorů životnost „baterek“ prodloužila, stále jich každý rok doslouží ohromné množství. „Například nabíjecí lithium-iontové baterie vydrží zhruba dva až tři roky při každodenním používání, poté se jejich kapacita začne podstatně snižovat. Životnost používaných nikl-kadmiových akumulátorů se pohybuje jen kolem 18 měsíců,“ uvádí Radim Tlapák, ředitel internetového obchodu BatteryShop.cz, který je předním prodejcem baterií do notebooků, mobilů a dalších zařízení. Jak vidno, výdrž to není zas tak dlouhá. Podle dat americké Environmental Protection Agency kupříkladu jen Američané vyhodí každý rok přes tři miliardy nabíjecích baterií.

Recyklace chrání přírodu i zdraví

Baterie a akumulátory jsou řazeny mezi takzvaný nebezpečný odpad, který se nesmí skládkovat. Obsahují totiž toxické látky, zejména těžké kovy jako rtuť, kadmium a olovo, které při úniku do okolí ohrožují životní prostředí a jsou toxické i pro člověka – kupříkladu kadmium je klasifikováno jako karcinogen.

Ohrožení pro zdraví člověka za určitých okolností představují také v bateriích obsažené jedovaté lithium, alkálie či hydroxid draselný nebo sodný. Spalováním baterií se zase znečišťuje i ovzduší. Správným tříděním a recyklací je zajištěno, že rizikové látky z baterií přírodu ani živé bytosti neohrozí.

Šest kilo lithia z jedné baterie do elektrovozu

Environmentální přínos recyklace ovšem rovněž spočívá v tom, že se z vysloužilých baterií a akumulátorů získají zpět cenné suroviny, jejichž zdroje se tenčí. „Baterie a akumulátory obsahují mnoho recyklovatelných kovů, jako je zinek, železo, mangan, nikl, kadmium nebo olovo. Z typické autobaterie například lze zpětně získat přibližně 98 % hmotnosti obsaženého olova. Určitý typ Li-Ion baterie použitý pro napájení elektromobilu BMW i3 zase může podle zjištění magazínu ATZ při recyklaci vydat například kolem dvou kilogramů kobaltu, šest kilo lithia a dvanáct kilogramů manganu a niklu,“ prozrazuje David Vandrovec, ředitel společnosti Rema System.

V ČR se zrecykluje 9 z 10 NiCd baterií

V roce 2017 se v Evropské Unii vysbíralo k recyklaci v průměru 46 % vysloužilých baterií. Z typů akumulátorů jsou na tom nejlépe olověné baterie, které nejčastěji najdeme v automobilech, a rovněž NiCd baterie.

Olověných akumulátorů se přímo v tuzemsku dle dat Eurostatu zrecyklovalo v roce 2017 přes 80 %, přičemž ve většině dalších zemí EU míra recyklace také převyšuje 75 %. Míra recyklace u nikl-kadmiových baterií se v témže roce ve většině členských zemí unie pohybovala kolem 80 %, v České republice se zrecyklovalo dokonce přes 90 % NiCd baterií.

Do Číny míří vysloužilé „lionky“ z celého světa

Jedním z typů baterií, které se v současné době nejvíce využívají, jsou lithium-iontové baterie (Li-Ion). Setkáváme se s nimi v mobilních telefonech, noteboocích, digitálních fotoaparátech, ručním nářadí a rovněž v elektrických vozidlech. Není tedy divu, že se vyrábějí ve skutečně masivním množství.

Například jen v Číně bylo v roce 2018 vyrobeno přes 12 miliard kusů Li-Ion baterií a akumulátorů. Právě v Číně se podle zprávy konzultační firmy Circular Energy Storage v současné době rovněž nachází téměř polovina recyklačních zařízení zaměřených na zpracování vysloužilých Li-Ion baterií a akumulátorů.

Ty v hojné míře pocházejí nejen z asijských zemí, ale také z Evropy a Severní Ameriky. Díky Číně tak dle uvedené zprávy v roce 2018 vystoupala globální míra recyklace Li-Ion baterií a akumulátorů na celých 42 %.

tisková zpráva
Zpět na HybridPřidat komentář
Obrázek uživatele Anonym123

to bmw i3 vyrábajú toľko rokov, že recyklujú jeho batérie (opomenuli "druhý život")? alebo je to DÁ SA RECYKLOVANÍM ...

Obrázek uživatele Kuk

Problém s recyklací Li-ion baterií mohou vyřešit stoletím prověřené těžební metody
http://oenergetice.cz/elektrina/akumulace-energie/problem-recyklaci-li-ion-baterii-mohou-vyresit-stoletim-proverene-tezebni-metody/
Pro oddělení mědi od hliníku vědci využili běžnou metodu sedimentace, pro oddělení klíčových materiálů včetně grafitu, lithia a kobaltu použili flotační metodu. Tyto metody jsou podle Pana nejlevnějšími postupy a pro jejich implementaci zde již existuje infrastruktura.

Flotace
Old mining techniques make a new way to recycle lithium batteries
https://www.sciencedaily.com/releases/2018/08/180802191914.htm

Recovery of active cathode materials from lithium-ion batteries using froth flotation
https://www.sciencedirect.com/science/article/abs/pii/S2214993718300241

---

Každej nahrazenej spalovák se počítá - Leave the oil in the soil and the coal in the hole. - Sekám a vysávám na baterky. // ‪#‎BasuraChallenge‬ ‪#‎trashtag‬

Obrázek uživatele runner42

.

---

370Z Black Edition, Mustang V8 Bullitt Black [ PRODÁNO ], Grand Cherokee V6 Overland, MX-5 stripped down [ K PRODEJI ], Superb 206kW L&K, objednán Caterham Seven 420S

Rasista, xenofob, heterosexuál, trumpista, ateista, vykořisťovatel, antiEU evropan, podle Radovana myšlenkový mrzák (ať to znamená cokoliv).

OT: dnes ve 20h má být prý tiskovka VW ID 3. Nemá někdo odkaz na Livestream?

---

Elektromobilista teoretik, který v EV nikdy nejel, ale je velký fanda. Pasivní dům s přípravou na wallbox s vyhrazným 7-11kW.

https://volkswagen-newsroom.gomexlive.com/?lang=en

Nebudete tomu věřit, ale zrovna včera jsem si koupil nabíječku a balík AA a AAA baterií. Přecházím zcela na systém opětovného dobíjení. Sice to ještě ani kurýr nepřivezl, ale na zahradě už jsem viděl sojku a veverku. Takže to má evidentně dobrý dopad na ekologii.

Zajímalo by mě jestli Čínani ty baterky co k nim míří pálí a hází do moře jako plasty co se k nim posílají na recyklaci.

---

85tis km s Teslou model S

Obrázek uživatele Kuk

To fakt nikoho nezajímá jaký baterky si zrovna cpeš do svýho vibrátoru a jestli u toho sleduješ sojky nebo veverky. Svěř se s tim radši na mimibazaru.

Normální jedinci si už kupujou spotřebiče na 18650 lion články.

---

Každej nahrazenej spalovák se počítá - Leave the oil in the soil and the coal in the hole. - Sekám a vysávám na baterky. // ‪#‎BasuraChallenge‬ ‪#‎trashtag‬

Samozrejme. Cina skupuje plasty aby si je mohla nahazet do more

Do řek se sváží odpad v Brazílii:
https://www.youtube.com/watch?v=wVnMBGXVVUI

Často ano, nebo je pálí. Velmi zajímavý je taky postup kdy se plasty nejdřív drtí a perou ve vodě, ta samozřejmě pak putuje zpátky do řek. Často oni neplatí nám, ale my jim za to že tam můžeme bordel odvézt. Viděl jsem na to téma pár zajímavých dokumentů. Prostě nevím jestli ta recyklace není občas střelení se do vlastní nohy.

Jinak jsem doufal, že mě pochválíš za ty dobíjecí baterky a ono nic...

---

85tis km s Teslou model S

Obrázek uživatele Kuk

Ty si zase 100 let za vopicema. Čína už od nás přestala odpad vykupovat.

---

Každej nahrazenej spalovák se počítá - Leave the oil in the soil and the coal in the hole. - Sekám a vysávám na baterky. // ‪#‎BasuraChallenge‬ ‪#‎trashtag‬

1) Jaký by k tomu měli důvod?
2) Recyklace není střelba do vlastní nohy, když se dělá jak se má. Ne vždy je vše ideální, ale to znamená že se to musí zlepšit a ne že přestaneme s recyklací.

1) Na to přijdete. Je to fakt jednoduchý.
2) Nepodsouvejte mi že bych snad někde psal že vybízím k ukončení recyklace

---

85tis km s Teslou model S

1) Mohl bys napovědět proč to u nás kupují, převážení do Číny a tam podle tebe hážou do moře :D
2) Označil jsi to jako střelbu do vlastní nohy a to je obvykle činnost, se kterou by se mělo přestat :D

1) Já psal že to k nim posíláme na recyklaci. Výkup si mi podsunul v následujícím příspěvku a já to přehlédl. Ale ano, časti věcí co vykoupí jsou nepoužitelné, takže se pálí, nebo háží do moře, řek, zahrabávají. Alespoň podle těch dokumentů co jsem viděl. Primárně jsem ale hovořil o situaci kdy platíme my jim.
2) Pouze tvoje domněnky.

---

85tis km s Teslou model S

1) Jsem rád, že jsi to lépe vysvětlil. Už to dává smysl.
2) To jsi se asi zase jenom špatně vyjádřil.

Obrázek uživatele runner42

No jaký asi.
Bože do čeho jsi duši dal.

---

370Z Black Edition, Mustang V8 Bullitt Black [ PRODÁNO ], Grand Cherokee V6 Overland, MX-5 stripped down [ K PRODEJI ], Superb 206kW L&K, objednán Caterham Seven 420S

Rasista, xenofob, heterosexuál, trumpista, ateista, vykořisťovatel, antiEU evropan, podle Radovana myšlenkový mrzák (ať to znamená cokoliv).

Baterky vydrží tak málo, protože jsou nesprávně používány.
Viz notebooky. Drží se na napětí 4.2V a vybíjí až k 2,5V.
Pokud je takto pravidelně využívám, tak prostě do dvou let zdechnou.
Ale stačí se podívat do elektromobilů. Tam se většinou využívaj od 4,1V do 3,4V a ejhle. Baterka vydrží 10 let a kapacita o kterou se připravím je zanedbatelná.

Obrázek uživatele Kuk

Přesně.

Ale nebejt toho že jsem si nerozkuchal notebukový baterky, koupil si modelářskou nabíječku, zrecykloval 18650 články pro další použití a trošku nakoumal dění kolem elektromobilů, fotovoltaiky a powerwallů tak by mi dodnes nikdy nedocvaklo jak se maj lithiovky správně používat a proč tomu tak je.
O jejich životnost by se mělo spíš starat výrobce v nastavení BMS modulu a v nastavení ovládacího softwaru powermanangementu + pár radama pro uživatele. To by bohatě stačilo.

---

Každej nahrazenej spalovák se počítá - Leave the oil in the soil and the coal in the hole. - Sekám a vysávám na baterky. // ‪#‎BasuraChallenge‬ ‪#‎trashtag‬

+1

Obrázek uživatele runner42

Ještě napište, kolik uhlí se spálí na recyklaci lithových baterií pražením v pecích. :D

---

370Z Black Edition, Mustang V8 Bullitt Black [ PRODÁNO ], Grand Cherokee V6 Overland, MX-5 stripped down [ K PRODEJI ], Superb 206kW L&K, objednán Caterham Seven 420S

Rasista, xenofob, heterosexuál, trumpista, ateista, vykořisťovatel, antiEU evropan, podle Radovana myšlenkový mrzák (ať to znamená cokoliv).

Jak asi narocna bude recyklace oleju pouzitych ve spalovacich a motorovych bloku, prevodovek, katalizatoru a svicek?
A vis co je vystupem recyklace? Opet pouzitelne suroviny. Jak presne se reyckluje spaleny benzin? :D

troll prosím nekrmit

a olověné z fosilu se do pece nedávají ? navíc Li baterie se recykluji jinde a tam je energetický mix příznivější než u nás

p.s. runner zřejmě asi nic na baterky nepoužívá, že ?

troll prosím nekrmit.

Obrázek uživatele runner42

Ach jo, další "Vy zase bijete černochy".
Ale nejsi sám, s negrama vyrukoval i TakyMartin.

Zbytek už ti správně napsal hybrid. Není co dodat

---

370Z Black Edition, Mustang V8 Bullitt Black [ PRODÁNO ], Grand Cherokee V6 Overland, MX-5 stripped down [ K PRODEJI ], Superb 206kW L&K, objednán Caterham Seven 420S

Rasista, xenofob, heterosexuál, trumpista, ateista, vykořisťovatel, antiEU evropan, podle Radovana myšlenkový mrzák (ať to znamená cokoliv).

Obrázek uživatele Kuk

Jo přesně, aby si Shell mohl v Nigerii v klidu těžit ropu pro naše spalováky, tak se popravovalo

6/2009
Shell settles Nigeria deaths case
http://news.bbc.co.uk/2/hi/africa/8090493.stm

Teprve letos vypovídala vdova proti Shellu u soudu
2/2019
Nigeria: Ogoni widow testifies against Shell in The Hague
https://www.bbc.com/news/world-africa-47210442

---

Každej nahrazenej spalovák se počítá - Leave the oil in the soil and the coal in the hole. - Sekám a vysávám na baterky. // ‪#‎BasuraChallenge‬ ‪#‎trashtag‬

Lol, není nad to, když fanatický zastánce spalováků začne tvrdit, že recyklace není stoprocentně ekologická :D

Doufám, že jsi při psaní mlátil olověnou trubkou srnku po hlavě, ať to má ten správný šmak :D

Obrázek uživatele runner42

Já nejsem zastánce spalovacích aut. To máš poněkud popletené.

Přírodu devastují elektromobilisté. Nejdřív si koupí druhé auto, pak palí uhlí na jeho pohon a nakonec hodí toxickou baterku do kamen. Hnus.

---

370Z Black Edition, Mustang V8 Bullitt Black [ PRODÁNO ], Grand Cherokee V6 Overland, MX-5 stripped down [ K PRODEJI ], Superb 206kW L&K, objednán Caterham Seven 420S

Rasista, xenofob, heterosexuál, trumpista, ateista, vykořisťovatel, antiEU evropan, podle Radovana myšlenkový mrzák (ať to znamená cokoliv).

Jedině v tvé překroucené realitě co ti hnízdí v mozku. :)

Obrázek uživatele runner42

Takže tvrdíš, že většina elektromobilistů nemá druhé auto, nenabíjí elektromobil z veřejné sítě elektřinou z tepelných elektráren a vyřazené baterie se nerecyklují pražením v pecích?

Jo jasně. Jste ekologický prasata a ještě se plácáte po ramenou, jak pomáháte přirodě. Styďte se.

---

370Z Black Edition, Mustang V8 Bullitt Black [ PRODÁNO ], Grand Cherokee V6 Overland, MX-5 stripped down [ K PRODEJI ], Superb 206kW L&K, objednán Caterham Seven 420S

Rasista, xenofob, heterosexuál, trumpista, ateista, vykořisťovatel, antiEU evropan, podle Radovana myšlenkový mrzák (ať to znamená cokoliv).

na to už nemá cenu vůbec reagovat :)

V článku píšou že se recyklují v Číně. Pokud tabulky nelžou tak vyrábí elektřinu z uhlí ze 70%. A víš jak to v té Číně občas s recyklací bývá. Pošleš tam petku na recyklaci a ona ti vyplave z moře na dovolený v Itálii.

---

85tis km s Teslou model S

Obrázek uživatele Kuk

Čína už petky nevykupuhe dovzdělej se.

---

Každej nahrazenej spalovák se počítá - Leave the oil in the soil and the coal in the hole. - Sekám a vysávám na baterky. // ‪#‎BasuraChallenge‬ ‪#‎trashtag‬

Lzou. 55 procent elektriny je v Cine z uhli.

Obrázek uživatele runner42

jenom? :D :D :D

---

370Z Black Edition, Mustang V8 Bullitt Black [ PRODÁNO ], Grand Cherokee V6 Overland, MX-5 stripped down [ K PRODEJI ], Superb 206kW L&K, objednán Caterham Seven 420S

Rasista, xenofob, heterosexuál, trumpista, ateista, vykořisťovatel, antiEU evropan, podle Radovana myšlenkový mrzák (ať to znamená cokoliv).

Ano. Jenom. je to přesně o 15 procent méně než bylo uvedeno a každým rokem to číslo klesá.

Obrázek uživatele runner42

To jsem rád, že jsi přesně vystihnul pointu. Jako vždy :D

---

370Z Black Edition, Mustang V8 Bullitt Black [ PRODÁNO ], Grand Cherokee V6 Overland, MX-5 stripped down [ K PRODEJI ], Superb 206kW L&K, objednán Caterham Seven 420S

Rasista, xenofob, heterosexuál, trumpista, ateista, vykořisťovatel, antiEU evropan, podle Radovana myšlenkový mrzák (ať to znamená cokoliv).

před lety se vozili Li baterie z elektroodpadu do Španělska, jak je to teď nevím

V článku píšou že téměř polovina recyklace Li baterií je v Číně. Vůbec by bylo zajímavé zjistit jaký přínost má například vožení plastů přes půlku planety, aby to následně žluťák rozehřál v kamnech (jako bonus rakovina pro celou rodinu), udělal z toho granulát a poslal to zpět přes půlku planety.

---

85tis km s Teslou model S

Obrázek uživatele Kuk

Čína už tvoje vyhozený plasty dávno nevykupuje, můžeš si je dál pálit doma v kamnech a fetovat ty jedy z toho.

Fakta pro všechny vopožděnce a ignoranty

Začalo to už v roce 2009
https://ct24.ceskatelevize.cz/svet/1423468-cina-prestala-odebirat-odpad-ze-zapadnich-zemi

... a i po x letech je to stále pro spoustu lidí překvapivá novinka :))))
2018
Čína přestala vykupovat odpad ze zahraničí. Evropa řeší, jak s přebytečnými plasty naložit
https://www.info.cz/magazin/cina-prestala-vykupovat-odpad-ze-zahranici-evropa-resi-jak-s-prebytecnymi-plasty-nalozit-28520.html

---

Každej nahrazenej spalovák se počítá - Leave the oil in the soil and the coal in the hole. - Sekám a vysávám na baterky. // ‪#‎BasuraChallenge‬ ‪#‎trashtag‬

Papírově možná. Jen za loňský rok Čína vykoupila 1.5 milionu tun plastového odpadu. Na kokoty jako seš ty by se mi hodilo tlačítko blokace.

---

85tis km s Teslou model S

Obrázek uživatele Kuk

Za to pitchus jako ty neví ani odkud by kopíroval a tak dál vydává ty svoje žvásty za světonázor.

---

Každej nahrazenej spalovák se počítá - Leave the oil in the soil and the coal in the hole. - Sekám a vysávám na baterky. // ‪#‎BasuraChallenge‬ ‪#‎trashtag‬

Postnul si pěknej článek z roku 2009 že Čína přestala vykupovat odpad. Tak tady máš zase post ode mě (ze stejnýho zdroje) z roku 2017, kde se píše že Čína přestane vykupovat odpad. :-) O věrohodnosti si udělej názor sám. Jen za rok 2016 dovezla přes 7 mil tun plastového odpadu. Co to, když už ho od roku 2009 nevykupuje? A tímhle příspěvkem se s tebou loučím, protože reagovat na tebe je ztráta času.

https://ct24.ceskatelevize.cz/veda/2284894-cina-konci-s-dovozem-odpadu-zpusobi-obrovsky-problem-pro-prirodu-na-celem-svete

---

85tis km s Teslou model S

Obrázek uživatele Kuk

Hlavně se z toho nevěs hysterko. :)))

Tady je vidět rapidní pokles ve výkupu sajrajtu Činou. Sice je tam nárust výkupu Indonésií apod., ale ty už taky nechtěj bejt popelnicí světa.

https://www.dw.com/image/48215556_7.png
https://www.dw.com/en/after-chinas-import-ban-where-to-with-the-worlds-waste/a-48213871

---

Každej nahrazenej spalovák se počítá - Leave the oil in the soil and the coal in the hole. - Sekám a vysávám na baterky. // ‪#‎BasuraChallenge‬ ‪#‎trashtag‬

Vložil/a Kuk, Po, 2019-09-09 14:09

Čína už tvoje vyhozený plasty dávno nevykupuje, můžeš si je dál pálit doma v kamnech a fetovat ty jedy z toho.

Vložil/a Kuk, Po, 2019-09-09 15:02

Tady je vidět rapidní pokles ve výkupu sajrajtu Činou. Sice je tam nárust výkupu Indonésií apod., ale ty už taky nechtěj bejt popelnicí světa.

----------------------------------------------------------

Takže ze slova nevykupuje je najednou pokles, protože sebevědomej Kuk plácá kraviny. Ne, ty fakt přiznání vlastního omylu nemáš v povaze.

---

85tis km s Teslou model S

Obrázek uživatele Franta Koudelka STS CHvojkovice Brod

rejžáci nejsou tak úplně blbý :
1) plast "odeberou"
2) zinkasujou
3) hoděj do moře
4) dopluje ti do zpátky do €jropy makrele v žaludku kerou sežereš a plastový obal zas pošleš rejžákoj na likvidaci a ještě mu za to zaplatíš ;) aneb Perpétum debile :)))))))))

---

*podporujeme Greenpeace Deutschland a Písek fpřevodofce ;) a TM3 má konečně od 05/2019 tažný
*když konzerví náčelník vonehdá 2017 konečně vyhlásil dízlblejt po(ka)kání tak fjůčr vižn to aby nebyli za úplný debily :)))
*holt zpátečníky zaprděnce a čuchače fosilního fetu budoucnost nemiluje, kdo nejde s dobou jako by debyl ;)))
1.liga MISTŘI : Kuk/Saman/Jiří_Švarc/ePavel/Radovan/Jan Veselý/e-LUKY/Josef
2.liga UČNI: Kerosin
3.liga TALENTI :
4.liga AUTSAJDŘI : Tomáš
5.kolona ROPÁCI : runner42

Obrázek uživatele Kuk

No nekecej, ses konečně probudil a najednou si to začal brát vážně? :)))
Copak copak, už žádná žoviální sojka či veverka? :)))

---

Každej nahrazenej spalovák se počítá - Leave the oil in the soil and the coal in the hole. - Sekám a vysávám na baterky. // ‪#‎BasuraChallenge‬ ‪#‎trashtag‬


EVMapa.cz - mapa nabíjecích stanicveletrh e-SalonNabíječky elektromobilů CircontrolAutonabíjení.cz - vše pro Váš elektromobil