5 zajímavostí o bateriích a jejich recyklaci: z baterie BMW i3 je až 6 kg lithia

Devátého září si připomínáme Evropský den recyklace baterií. Tyto mimořádně užitečné věcičky nás mohou ohrozit – například tehdy, když s nimi po skončení jejich životnosti špatně naložíme. Díky recyklaci lze negativní dopad vyhozených baterií a akumulátoru na přírodu i nás samotné významně mírnit. Víte, že v Evropě již dokážeme v průměru recyklovat skoro polovinu všech vysloužilých baterií? V následujícím článku vás seznámíme s pěti zajímavými fakty spojenými s bateriemi či jejich recyklací.

Díky recyklaci lze negativní dopad vyhozených baterií a akumulátoru na přírodu i nás samotné významně mírnit. Víte, že v Evropě již dokážeme v průměru recyklovat skoro polovinu všech vysloužilých baterií? V následujícím článku vás seznámíme s pěti zajímavými fakty spojenými s bateriemi či jejich recyklací.
foto: Shutterstock, Syda Productions

Evropský den recyklace baterií se slaví od roku 2015. Připadá na 9. září, protože zrovna to je den, kdy se narodil Luigi Galvani, italský lékař a fyzik, jehož pokusy přivedly Allesandra Voltu k vynálezu galvanického článku – základního konstrukčního prvku všech baterií a akumulátorů.

Dnes patří baterie mezi nedílné součásti našich životů. Nějaký typ baterie je ostatně přítomen téměř ve všech zařízeních, s nimiž každý den přicházíme do styku.

Jistě si tak dovedete představit, jak velkou musí mít lidstvo spotřebu těchto malých zdrojů energie. A kolik jich denně doslouží. Víte, proč by již nefunkční baterie neměly končit v koši? Které suroviny z nich lze recyklací získat? Přečtěte si pět zajímavých faktů o bateriích a jejich recyklaci.

Dva roky s Li-Ion, rok a půl s NiCd… Každý rok doslouží miliardy baterií

Ačkoliv se s nástupem nabíjecích akumulátorů životnost „baterek“ prodloužila, stále jich každý rok doslouží ohromné množství. „Například nabíjecí lithium-iontové baterie vydrží zhruba dva až tři roky při každodenním používání, poté se jejich kapacita začne podstatně snižovat. Životnost používaných nikl-kadmiových akumulátorů se pohybuje jen kolem 18 měsíců,“ uvádí Radim Tlapák, ředitel internetového obchodu BatteryShop.cz, který je předním prodejcem baterií do notebooků, mobilů a dalších zařízení. Jak vidno, výdrž to není zas tak dlouhá. Podle dat americké Environmental Protection Agency kupříkladu jen Američané vyhodí každý rok přes tři miliardy nabíjecích baterií.

Recyklace chrání přírodu i zdraví

Baterie a akumulátory jsou řazeny mezi takzvaný nebezpečný odpad, který se nesmí skládkovat. Obsahují totiž toxické látky, zejména těžké kovy jako rtuť, kadmium a olovo, které při úniku do okolí ohrožují životní prostředí a jsou toxické i pro člověka – kupříkladu kadmium je klasifikováno jako karcinogen.

Ohrožení pro zdraví člověka za určitých okolností představují také v bateriích obsažené jedovaté lithium, alkálie či hydroxid draselný nebo sodný. Spalováním baterií se zase znečišťuje i ovzduší. Správným tříděním a recyklací je zajištěno, že rizikové látky z baterií přírodu ani živé bytosti neohrozí.

Šest kilo lithia z jedné baterie do elektrovozu

Environmentální přínos recyklace ovšem rovněž spočívá v tom, že se z vysloužilých baterií a akumulátorů získají zpět cenné suroviny, jejichž zdroje se tenčí. „Baterie a akumulátory obsahují mnoho recyklovatelných kovů, jako je zinek, železo, mangan, nikl, kadmium nebo olovo. Z typické autobaterie například lze zpětně získat přibližně 98 % hmotnosti obsaženého olova. Určitý typ Li-Ion baterie použitý pro napájení elektromobilu BMW i3 zase může podle zjištění magazínu ATZ při recyklaci vydat například kolem dvou kilogramů kobaltu, šest kilo lithia a dvanáct kilogramů manganu a niklu,“ prozrazuje David Vandrovec, ředitel společnosti Rema System.

V ČR se zrecykluje 9 z 10 NiCd baterií

V roce 2017 se v Evropské Unii vysbíralo k recyklaci v průměru 46 % vysloužilých baterií. Z typů akumulátorů jsou na tom nejlépe olověné baterie, které nejčastěji najdeme v automobilech, a rovněž NiCd baterie.

Olověných akumulátorů se přímo v tuzemsku dle dat Eurostatu zrecyklovalo v roce 2017 přes 80 %, přičemž ve většině dalších zemí EU míra recyklace také převyšuje 75 %. Míra recyklace u nikl-kadmiových baterií se v témže roce ve většině členských zemí unie pohybovala kolem 80 %, v České republice se zrecyklovalo dokonce přes 90 % NiCd baterií.

Do Číny míří vysloužilé „lionky“ z celého světa

Jedním z typů baterií, které se v současné době nejvíce využívají, jsou lithium-iontové baterie (Li-Ion). Setkáváme se s nimi v mobilních telefonech, noteboocích, digitálních fotoaparátech, ručním nářadí a rovněž v elektrických vozidlech. Není tedy divu, že se vyrábějí ve skutečně masivním množství.

Například jen v Číně bylo v roce 2018 vyrobeno přes 12 miliard kusů Li-Ion baterií a akumulátorů. Právě v Číně se podle zprávy konzultační firmy Circular Energy Storage v současné době rovněž nachází téměř polovina recyklačních zařízení zaměřených na zpracování vysloužilých Li-Ion baterií a akumulátorů.

Ty v hojné míře pocházejí nejen z asijských zemí, ale také z Evropy a Severní Ameriky. Díky Číně tak dle uvedené zprávy v roce 2018 vystoupala globální míra recyklace Li-Ion baterií a akumulátorů na celých 42 %.

tisková zpráva

53 Comments on “5 zajímavostí o bateriích a jejich recyklaci: z baterie BMW i3 je až 6 kg lithia”

      1. Nejen „mohlo“, ale i „melo“. Pokud za recyklovane mnozstvi
        Nejen „mohlo“, ale i „melo“. Pokud za recyklovane mnozstvi oznaci to, co jim fyzicky zustane (byt bez moznosti dalsiho pouziti), pak ta cislamohou sedet. Nebo pokud se jedna o procento z celkoveho podilu recyklovatelneho materialu (coz je onen zelezny obal), tak to sedi tez. Zadna fungujici technologie na znovupouziti obsahu litiovych baterii ale dnes neexistuje. Coz samozrejme nikomu nebrani psat optimisticke zpravy tak, aby byl spotrebitel spokojeny a zaroven aby to nebyla otevrena lez – je to jen hra se slovy a cisly. Vazne zkuste hledat a az na neco narazite, tak se nebojte podelit: sam bych byl velmi rad, kdyby neco takoveho bylo. Zatim vsak narazim pouze na prisliby v budoucnosti (i chystana superrecyklacka Muska ma jeden maly hacek, a to ze recyklivany material nebude pouzitelny do baterii, ale jako prvni by mela konecne nabidnout miznost recyklace jako takove – treba toto opravdu neni tezke dohledat).

  1. kluci ci hoky, hadate se o lizatko, zatimco vam na hlavu prsi
    kluci ci hoky, hadate se o lizatko, zatimco vam na hlavu prsi dlazdice. neni vubec dulezite kolik procent litiovek se zrecykluje nebo kolik a jake energie je k tomu pouzito nebo kolik bordelu to vyprodukuje. i kdyby to byl supercisty proces s nulovou vlozenou energii, tak si staci uvedomit jedine: co je produktem teto recyklace. no a ty jsou aktualne 2:
    1) znovupouzitelne zelezo z obalu baterie
    2) zbytek baterie jako odpad, u nejz se ceka ze se v budoucnu nalezne cesta k jeho dalsi recyklaci
    Ano, formalne vzato se o recyklaci jedna a eko-kdokoliv si mohou placat po ramenou. Realne vztazeno k tomu, co bychom ocekavali ze se recyklovat bude, se vlastne vubec nerecykluje.Tak nac se prit o podruznych vecech kolem 🙂

  2. Problém s recyklací Li-ion baterií mohou vyřešit
    Problém s recyklací Li-ion baterií mohou vyřešit stoletím prověřené těžební metody
    http://oenergetice.cz/elektrina/akumulace-energie/problem-recyklaci-li-ion-baterii-mohou-vyresit-stoletim-proverene-tezebni-metody/
    Pro oddělení mědi od hliníku vědci využili běžnou metodu sedimentace, pro oddělení klíčových materiálů včetně grafitu, lithia a kobaltu použili flotační metodu. Tyto metody jsou podle Pana nejlevnějšími postupy a pro jejich implementaci zde již existuje infrastruktura.

    Flotace
    Old mining techniques make a new way to recycle lithium batteries
    https://www.sciencedaily.com/releases/2018/08/180802191914.htm

    Recovery of active cathode materials from lithium-ion batteries using froth flotation
    https://www.sciencedirect.com/science/article/abs/pii/S2214993718300241

  3. Nebudete tomu věřit, ale zrovna včera jsem si koupil
    Nebudete tomu věřit, ale zrovna včera jsem si koupil nabíječku a balík AA a AAA baterií. Přecházím zcela na systém opětovného dobíjení. Sice to ještě ani kurýr nepřivezl, ale na zahradě už jsem viděl sojku a veverku. Takže to má evidentně dobrý dopad na ekologii.

    Zajímalo by mě jestli Čínani ty baterky co k nim míří pálí a hází do moře jako plasty co se k nim posílají na recyklaci.

      1. Často ano, nebo je pálí. Velmi zajímavý je taky postup
        Často ano, nebo je pálí. Velmi zajímavý je taky postup kdy se plasty nejdřív drtí a perou ve vodě, ta samozřejmě pak putuje zpátky do řek. Často oni neplatí nám, ale my jim za to že tam můžeme bordel odvézt. Viděl jsem na to téma pár zajímavých dokumentů. Prostě nevím jestli ta recyklace není občas střelení se do vlastní nohy.

        Jinak jsem doufal, že mě pochválíš za ty dobíjecí baterky a ono nic…

              1. 1) Já psal že to k nim posíláme na recyklaci. Výkup si mi
                1) Já psal že to k nim posíláme na recyklaci. Výkup si mi podsunul v následujícím příspěvku a já to přehlédl. Ale ano, časti věcí co vykoupí jsou nepoužitelné, takže se pálí, nebo háží do moře, řek, zahrabávají. Alespoň podle těch dokumentů co jsem viděl. Primárně jsem ale hovořil o situaci kdy platíme my jim.
                2) Pouze tvoje domněnky.

                1. 1) Jsem rád, že jsi to lépe vysvětlil. Už to dává
                  1) Jsem rád, že jsi to lépe vysvětlil. Už to dává smysl.
                  2) To jsi se asi zase jenom špatně vyjádřil.

  4. Baterky vydrží tak málo, protože jsou nesprávně
    Baterky vydrží tak málo, protože jsou nesprávně používány.
    Viz notebooky. Drží se na napětí 4.2V a vybíjí až k 2,5V.
    Pokud je takto pravidelně využívám, tak prostě do dvou let zdechnou.
    Ale stačí se podívat do elektromobilů. Tam se většinou využívaj od 4,1V do 3,4V a ejhle. Baterka vydrží 10 let a kapacita o kterou se připravím je zanedbatelná.

    1. Přesně.
      Ale nebejt toho že jsem si nerozkuchal notebukový

      Přesně.

      Ale nebejt toho že jsem si nerozkuchal notebukový baterky, koupil si modelářskou nabíječku, zrecykloval 18650 články pro další použití a trošku nakoumal dění kolem elektromobilů, fotovoltaiky a powerwallů tak by mi dodnes nikdy nedocvaklo jak se maj lithiovky správně používat a proč tomu tak je.
      O jejich životnost by se mělo spíš starat výrobce v nastavení BMS modulu a v nastavení ovládacího softwaru powermanangementu + pár radama pro uživatele. To by bohatě stačilo.

      1. V článku píšou že se recyklují v Číně. Pokud tabulky
        V článku píšou že se recyklují v Číně. Pokud tabulky nelžou tak vyrábí elektřinu z uhlí ze 70%. A víš jak to v té Číně občas s recyklací bývá. Pošleš tam petku na recyklaci a ona ti vyplave z moře na dovolený v Itálii.

          1. V článku píšou že téměř polovina recyklace Li baterií
            V článku píšou že téměř polovina recyklace Li baterií je v Číně. Vůbec by bylo zajímavé zjistit jaký přínost má například vožení plastů přes půlku planety, aby to následně žluťák rozehřál v kamnech (jako bonus rakovina pro celou rodinu), udělal z toho granulát a poslal to zpět přes půlku planety.

            1. Čína už tvoje vyhozený plasty dávno nevykupuje, můžeš
              Čína už tvoje vyhozený plasty dávno nevykupuje, můžeš si je dál pálit doma v kamnech a fetovat ty jedy z toho.

              Fakta pro všechny vopožděnce a ignoranty

              Začalo to už v roce 2009
              https://ct24.ceskatelevize.cz/svet/1423468-cina-prestala-odebirat-odpad-ze-zapadnich-zemi

              … a i po x letech je to stále pro spoustu lidí překvapivá novinka :))))
              2018
              Čína přestala vykupovat odpad ze zahraničí. Evropa řeší, jak s přebytečnými plasty naložit
              https://www.info.cz/magazin/cina-prestala-vykupovat-odpad-ze-zahranici-evropa-resi-jak-s-prebytecnymi-plasty-nalozit-28520.html

                1. Za to pitchus jako ty neví ani odkud by kopíroval a tak dál
                  Za to pitchus jako ty neví ani odkud by kopíroval a tak dál vydává ty svoje žvásty za světonázor.

                2. Postnul si pěknej článek z roku 2009 že Čína přestala
                  Postnul si pěknej článek z roku 2009 že Čína přestala vykupovat odpad. Tak tady máš zase post ode mě (ze stejnýho zdroje) z roku 2017, kde se píše že Čína přestane vykupovat odpad. 🙂 O věrohodnosti si udělej názor sám. Jen za rok 2016 dovezla přes 7 mil tun plastového odpadu. Co to, když už ho od roku 2009 nevykupuje? A tímhle příspěvkem se s tebou loučím, protože reagovat na tebe je ztráta času.

                  https://ct24.ceskatelevize.cz/veda/2284894-cina-konci-s-dovozem-odpadu-zpusobi-obrovsky-problem-pro-prirodu-na-celem-svete

                3. Vložil/a Kuk, Po, 2019-09-09 14:09
                  Čína už tvoje vyhozený

                  Vložil/a Kuk, Po, 2019-09-09 14:09

                  Čína už tvoje vyhozený plasty dávno nevykupuje, můžeš si je dál pálit doma v kamnech a fetovat ty jedy z toho.

                  Vložil/a Kuk, Po, 2019-09-09 15:02

                  Tady je vidět rapidní pokles ve výkupu sajrajtu Činou. Sice je tam nárust výkupu Indonésií apod., ale ty už taky nechtěj bejt popelnicí světa.

                  ———————————————————-

                  Takže ze slova nevykupuje je najednou pokles, protože sebevědomej Kuk plácá kraviny. Ne, ty fakt přiznání vlastního omylu nemáš v povaze.

                4. rejžáci nejsou tak úplně blbý :
                  1) plast „odeberou“
                  2)

                  rejžáci nejsou tak úplně blbý :
                  1) plast „odeberou“
                  2) zinkasujou
                  3) hoděj do moře
                  4) dopluje ti do zpátky do €jropy makrele v žaludku kerou sežereš a plastový obal zas pošleš rejžákoj na likvidaci a ještě mu za to zaplatíš 😉 aneb Perpétum debile :)))))))))

                5. No nekecej, ses konečně probudil a najednou si to začal
                  No nekecej, ses konečně probudil a najednou si to začal brát vážně? :)))
                  Copak copak, už žádná žoviální sojka či veverka? :)))

              1. Takže tvrdíš, že většina elektromobilistů nemá druhé
                Takže tvrdíš, že většina elektromobilistů nemá druhé auto, nenabíjí elektromobil z veřejné sítě elektřinou z tepelných elektráren a vyřazené baterie se nerecyklují pražením v pecích?

                Jo jasně. Jste ekologický prasata a ještě se plácáte po ramenou, jak pomáháte přirodě. Styďte se.

        1. Jo přesně, aby si Shell mohl v Nigerii v klidu těžit ropu
          Jo přesně, aby si Shell mohl v Nigerii v klidu těžit ropu pro naše spalováky, tak se popravovalo

          6/2009
          Shell settles Nigeria deaths case
          http://news.bbc.co.uk/2/hi/africa/8090493.stm

          Teprve letos vypovídala vdova proti Shellu u soudu
          2/2019
          Nigeria: Ogoni widow testifies against Shell in The Hague
          https://www.bbc.com/news/world-africa-47210442

Napsat komentář