5 nejlevnějších praktických elektromobilů do města

Našli jsme 5 praktických elektromobilů pro čtyři a za slušnou cenu, nejlevnější stojí 250 tisíc.

Evropský trh zaplavují malé elektromobily všeho druhu – někdy vypadají jako motorka, někdy jako nákupní košík pro dva. Jenže co když to nestačí? Našli jsme pět cenově dostupných praktických elektroaut, která nabídnou čtyři místa k sezení.
foto: Daimelr

Čím menší a prapodivnější elektrovůz, tím (většinou) nižší cena. Nové auto s pohonem na baterie do 200 tisíc korun? Zní to jako rajská hudba, ale realita výsledného produktu může být skličující – plastový volant, tři tlačítka, laciné pedály, téměř žádná bezpečnost. Někomu to stačí, ovšem existuje i spousta řidičů, kteří chtějí jezdit elektricky i ve čtyřech nebo s nákladem.

Reklamní tip: Pokud je pro vás ekologie důležitá, existují i jiné alternativy než elektromobilita. Jednou z opomíjených variant jsou přestavby aut na LPG. Současné přestavby nabízí mnohdy až o 50 % levnější provoz bez ztráty výkonu motoru. Výhodou je kromě velmi nízkých emisí i velká síť čerpacích stanic – v České republice je jich téměř 1000.

Smart EQ forfour

od 578 900 Kč

Smart forfour EQ

Smart forfour EQ
foto: Smart

Čtyřmístný smart konečně vypadá jako běžné auto, ačkoli mu design ve stylu dvoumístné pojízdné kabelky vtiskl nezaměnitelné místo na trhu, forfour chce být praktičtějším parťákem. Vůz jasně identifikujete díky osobité přídi s halogenovými lampami nebo typické zádi s volitelnými diodovými světly.

Smart se vyznačuje kompaktními rozměry (délka 3,49 m) a malým poloměrem otáčení, rovněž nabízí nejvýše 975 litrů zavazadlového prostoru a místo pro čtyři osoby. V Mercedesu jsou navíc otevřeni barevným kombinacím, takže si elektromobil můžete upravit k vlastní chuti.

Elektromotor nabídne výkon 60 kW, sílu 160 Nm a zrychlení z 0 na 100 km/h za 12,7 s. Díky lithium-iontovým bateriím s kapacitou 17,6 kWh ujede auto okolo 150 km na jedno nabití.

Určitou nevýhodou je absence rychlodobíjení, které předurčuje Smart EQ forfour pro městský provoz, nicméně s volitelnou palubní nabíječkou o výkonu 22 kW (standard 4,6 kW) vám stačí 40minutová zastávka u Wallboxu pro doplnění energie z 10 na 80 %.

Volkswagen e-up!

od 534 900 Kč

Volkswagen e-Up!

Volkswagen e-Up!
foto: Volkswagen

Jelikož mladoboleslavská Škoda ještě nemá svůj pilotní elektromobil na trhu, musíte prozatím sáhnout po čtyřmístném konkurentovi od mateřského Volkswagenu. Elektrický up! Disponuje elektromotorem s výkonem 60 kW a slušnou silou 210 Nm, která je přenášena na přední nápravu.

Maximální rychlost je 130 km/h a zrychlení z 0 na 100 km/h zabere autu 12,4 s. Dojezd se pohybuje kolem 160 km a nejrychleji (30 min) vůz „natakujete“ na 80 % pomocí konektoru CCS na rychlodobíjecí stanici.

Volkswagen e-up! zaujme také bohatou základní výbavou, která čítá například automatickou klimatizaci, parkovací kameru, senzory nebo tempomat. Volitelně se v nabídce objevuje vyhřívané čelní sklo, přední sedadla nebo vypínatelný systém e-Sound, který vydává umělý zvuk motoru při rychlosti do 35 km/h.

Fiat 500e

od 330 000 Kč

Fiat 500e

Fiat 500e
foto: Fiat

Tihle čtyřmístní prcci se k nám dovážejí jako ojetiny přímo ze slunné z Kalifornie, v různých verzích a výbavách, proto mají najeto 20 tisíc km a více. Běžně importovaný Fiat 500e má v sériovém naladění okolo 80 kW a cirka 200 Nm točivého momentu (podle typu), nicméně dravé energie nabízí městské vozítko někdy až zbytečně moc.

Úzké pneumatiky většinou neunesou příval točivého momentu, proto při rychlých rozjezdech často hvízdají. V základu má auto papírový dojezd v zimním cyklu asi 120 km, v létě až 190 km. Vůz však nemá předehřev baterií, takže v zimě se může dojezd ještě zkrátit.

Rychlodobíjení tu taky nehledejte – Fiat 500e se z nuly do plna nabije ze 400voltové sítě (25 A) za 4 hodiny, respektive za 3,5 hodiny ze 400voltové sítě (32 A) a z běžné zásuvky (230 V) za 7 hodin. Doba však pokročila a fiaty na baterky už jde takzvaně „čipovat“ – tedy ubrat výkon na úkor dojezdu nebo naopak.

Yogomo Q9

od 295 000 Kč

Yogomo Q9

Yogomo Q9
foto: Yogomo

Jestli vás zaujala cena čtyřmístného elektromobilu Yogomo Q9 z Číny, zbystřete. Jde totiž o takový návrat ke konstrukčnímu stylu Peugeot iOn s ořezanými výrobními náklady na minimum. Už jen pohled do interiéru napoví, že nevzhledné plasty prošly pravděpodobně trojnásobnou recyklací.

Z hlavních prvků výbavy zaujme centrální zamykání, mlhovky, střešní okno, lité disky, hagusy, rádio na USB/SD a nastavitelné sedačky. Příplatkové lze auto vybavit klimatizací (27 900 Kč) nebo elektricky ovládanými okny (8400 Kč).

Olověné baterie s kapacitou 150 Ah živí elektromotor s výkonem 12,5 kW a točivým momentem 76 Nm. Ke zrychlení z 0 na 50 km/h potřebuje Yogomo Q9 dlouhých 15 s, přičemž běžně měřené stovky ani nedosáhne, protože to nejrychleji rozpálíte jen na 75 km/h. Dojezd na jedno nabití se pohybuje okolo 180 km, prodejce drží standardní dvouletou záruku, ovšem omezenou na 30 tisíc km.

VXT eCHOICE 4

– od 249 800 Kč

VXT eCHOICE 4

Elektromobil VXT eCHOICE 4
foto: Localmotion

Alternativou může být taktéž elektromobil VXT eCHOICE 4 původem z Číny, který se v Česku prodává jak s olověnými, tak lithiovými bateriemi. Technické specifikace čtyřmístné zadokolky se liší podle zvolené varianty (L a H), přičemž parametry neoslní – maximální rychlost je buď 45 nebo 80 km/h, maximální dojezd při rychlosti 40 km/h je 110 nebo 140 km.

V praxi tedy auto využijete jen v úzkém městském spektru, a to výrobce neuvádí hodnoty v zimě. Pokud se nechcete v létě uvařit ve vlastním potu, logicky zvolíte klimatizaci za 25 800 Kč, jenže ta je dostupná jen u nejvyšší verze, za kterou případě eCHOICE 4 zaplatíte 399 800 Kč.

Hra s čísly hodí v součtu slušnou sumu, za kterou už koupíte zánovní Fiat 500e, který nabídne daleko víc. Záruka také není žádná hitparáda, na olověné baterie půl roku, zbytek pro firmy na rok a pro fyzickou osobu na dva.

V základní výbavě najdete například elektricky ovládaná okna a zrcátka, prosklenou střechu s roletkou, multimediální přehrávač a couvací kameru. Čínský model se v Evropě prodává jako Jia Yuan City Spirit, v Česku jako VXT eCHOICE 4 a na Bermudských ostrovech jako Bermi 400.

vlastní

89 Comments on “5 nejlevnějších praktických elektromobilů do města”

  1. pán Horčík, pri F500e je taká, ehm, netoto – v usa sa dá
    pán Horčík, pri F500e je taká, ehm, netoto – v usa sa dá nabíjať medzifázovo, 230V. v európe to nejde, takže z trojfázovej zásuvky vezme niektorú z troch 230V.
    ps – ony tie 32A zásuvky nie sú iba „päťkolíkové“.
    pps – smarty majú silnejšie palubné nabíjačky za celkom vysoké príplatky. dokonca ani dýler ich také pre seba neobjednáva, predvádzacie sú s najslabšími.

  2. Jediný auto do kterého bych sedl je eUp.
    Nic proti Fiatu,

    Jediný auto do kterého bych sedl je eUp.
    Nic proti Fiatu, ale bohužel dvoudvéřko je fakt max. pro dva lidi.
    A zbytek z čínskej rádoby aut? Ta kastle je jen aby na vás nepršelo. Jakákoliv banálnější nehoda může v tomto autě znamenat vážné zranění.

    1. To je fakt za 340 tis s klimou a ev okny to je fakt láce.
      K

      To je fakt za 340 tis s klimou a ev okny to je fakt láce.
      K tomu olověný baterky co vydrží dva roky max 75 Km ani na dálnici to nemůže a ještě to srovnávají s ionem.

      Osobně bych se divil jestli prodají u nás jediný kus. Jestli bude citigo za 420 tis. Tak to se vůbec memůže porovnávat.

      Pro informaci toto dělá 0-50 za 15 sekund ion to má za 5s.

      Když by to yogomo stálo do 100 tis. nic proti němu nemám
      jako třetí náhradní auto bych si ho i koupil.

  3. Pan Horcik, ked ste dali do zoznamu fiat500e tak do zoznamu
    Pan Horcik, ked ste dali do zoznamu fiat500e tak do zoznamu patria aj trojcata, ktore su praktickejsie a pri rovnakom veku a najazde aj lacnejsie ako porovnatelny fiat500e. Fiatka je sice krajsia, stylovejsia, ma sinejsi motor, lepsiu a vecsiu bateriu, no trojcata zase maju DC nabijanie, 4 dvere a dozadu do trojciat vlezu aj dospeli co do fiatky nevlezu. Trojcata maju zadny nahon co je pre elektromobil vyhodnejsie a ako ste pisali, fiatka ma sice 80 kw no predny nahon a teda nikdy tych 80 kW pri rozbehu nemoze dat, lebo preklzuje, alebo elektronika rozbeh obmedzuje.

      1. Protože jsem s nimi jezdil. V případě Yogomo jde o
        Protože jsem s nimi jezdil. V případě Yogomo jde o ježdění kolem domu, i město je na ně moc. Pokud by byla cena poloviční, proč ne. VXT je průmyslový elektromobil s vyměnitelnou polovinou baterek pod předním sedadlem spolujezdce, tak jak to dělá carsharing s dvojmístnými VXT v Praze. Já jezdil po Ostravě (i dlouhou jízdu do Valašského Meziříčí) s nákladním VXT a pohodlí v něm opravdu nehledejte. Navíc oba vozy jsou pro Číňany. S výjimkou jednotky pro boj ve vysoké trávě. I já se 178 cm narážím ve VXT na sedadle řidiče do stropu. Ergonomie sezení a pedálu plynu je pak úděsná. Prostě není to na osobní ježdění. Pokud nepatříte mezi masochisty. Poslouží ovšem na krátké trasy a v technických službách atp.

  4. Nejlevnější? Svým poměrem dojezdu k ceně a užitným
    Nejlevnější? Svým poměrem dojezdu k ceně a užitným vlastnostem, jsou naopak tyto kousky ty úplně nejdražší na trhu. A směle v tomto překonávají i Teslu Model X P100D. Takže je to volba opravdu jen pro ty, kteří nemají ani o korunu navíc, aby si koupili rozumnější auto a zároveň postrádají alespoň trochu soudnosti, aby si tedy raději nekoupili elektro auto vůbec. Nejsme tak bohatí abychom mohli kupovat levné věci. A nebo to jsou naopak lidé, co peníze nemusí řešit vůbec, a tak je jim to jedno.
    https://cdn.motor1.com/images/mgl/1vmY7/s3/compare-evs.jpg

    1. Co tady meleš o Tesle X P100D, článek je o malých
      Co tady meleš o Tesle X P100D, článek je o malých elektroautech do města 🙂 Co to je za nesmysl… poměr dojezdu k ceně? Někomu do města v pohodě stačí dojezd do 150-200 km a je mu úplně u pr…, že Tesla nabízí třeba trojnásobný dojezd jenom za dvoujnásobnou cenu. Nevím, jestli jsi to schopen pochopit 🙂

          1. Se chceš hádat, že? Tak dobře. 😀
            Příklad:

            Se chceš hádat, že? Tak dobře. 😀
            Příklad: Nejlevnější Oktávka stojí 437 900 Kč. Kdybych ti z ní vyndal klimatizaci, rádio, zadní sedačky a dal do toho motor z Favorita a prodával bych to za 399 000 Kč, tak by to byla nejlevnější Oktávka na trhu. Ale zároveň i poměrem cena/výkon ta úplně nejdražší na trhu. Prostě by to za ty peníze nestálo. A koupil by si to jen ten kdo nemá ani korunu navíc na pořádný auto, nebo někdo, kdo tomu vůbec nerozumí, nebo někdo, komu je to jedno, protože peníze neřeší a nebo úplný debil. Do které kategorie patříš ty? 😀

            1. Ja myslím, že to není úplně stejné srovnání. V tomhle
              Ja myslím, že to není úplně stejné srovnání. V tomhle případě by to byla spíš stejná Octávia s poloviční nádrží na beznín a polovičním objemem kufru. A to by mnoha lidem nevadilo, hlavně když by se dostali cenově na úroveň která jim vyhovuje.

              1. To byl přeci jen příklad. Nemusíte se chytat každého
                To byl přeci jen příklad. Nemusíte se chytat každého slova. Klidně té hypotetické Octávii zmenšete nádrž na 100km dojezdu a do kufru navařte plech, aby měla menší zavazadlový objem. Pak už byste si takovou Oktávku za 399 tisíc koupil? Asi ne, co? Protože poměrem cena výkon by se to prostě nevyplatilo. Tak vidíte. 😉

                1. Jenomže ten poměr cena/výkon není nějaké číslo, které
                  Jenomže ten poměr cena/výkon není nějaké číslo, které by se dalo nějak srovnávat napříč modely, znažkami, atd. Ten má každý někde jinde, pro každého je důležité něco jiného. Klidně se může stát, že ta vaše hypotetická Octávka by si své zákazníky našla. 6e jím nejste vy a hledíte na to svou optikou, neznamená, že na to tak hledí všichni zákazníci. Se podívejte, kolik tady jezdí (jezdilo) těch brutálně očesaných Fabií Junior, to by člověk řekl, že to nikdo nekoupí.

                2. Najděte příměr proč efektivita není to samé co cena
                  Najděte příměr proč efektivita není to samé co cena nebo finanční možnosti kupujícího a máte vyhráno 😉

                3. Hele ty cena výkon, pokud to takto budeš brát tak bude
                  Hele ty cena výkon, pokud to takto budeš brát tak bude lejlepší e-crafter jenže to není auto do města, stejně jako tesla x, meleš tu jenom kraviny, dochází ti alespon trochu co ty jsi za pitomce? 😀

            2. No to jo, tomu rozumím… Ale článek je o autech do města,
              No to jo, tomu rozumím… Ale článek je o autech do města, o malých autech s bídou pro 4 lidi, tak nechápu co s tím má ta Tesla X, kterou zmiňuješ.

              Jako, že člověk, který chce malé auto do města a má třeba jenom 500-700 tisíc (což není málo) si nemá kupovat třeba toho Smarta nebo eUp a namísto toho si vzít úvěr a koupit si teslu X, protože ač je sice dražší, přeci ta cena/dojezd je u ní lepší? To se mi zdá jako kravina.

              Takových modělů, co podle tebe asi „nestojí za to“ by se našla spousta jak v EV tak ve spalovacím světě. Ne každý chce/potřebuje a nebo má na „pořádné“ auto a proto mají smysl i auta, která nejsou špičková, ale zase jsou za dobrou cenu.

              1. Hele já nic neříkám nebo si nic nemyslím. To je prostě
                Hele já nic neříkám nebo si nic nemyslím. To je prostě fakt. Smart je na to, co nabízí úplně to nejdražší auto na trhu. Fiat na tom neí o moc lépe. Taková jsou čísla. Já jsem si je nevymyslel. Koukni do té tabulky.
                Chápu, že někomu stačí jen malé auto do města. Ale nežijeme v ideálním světě. Pokaždé musíme něco obětovat. Já bych třeba např. mohl chtít malé auto, ale aby mělo obrovský displej a chytré funkce Android auto atd. Ale takové auto neexistuje. Takže mám na výběr. Buď malé auto se základní výbavou, nebo vetší auto.
                Stejně jako se tu zmiňuje, že někomu stačí malý dojez a menší elektro auto. Tak je to taky něco za něco. Určitě drtivé většině lidí není jedno, kolik takové auto stojí. Kdyby např. takové auto stálo 2 miliony, tak nevýhoda ceny značně převáží tu výhodu, že je auto malé a hodí se více do města.
                A o tom to celé je. Každý, kdo si chce pořídit takového Smarta, nebo eUP! by si měl uvědomit, že sice dostane praktičtější auto do města, ale to bude těžce zaplaceno v ceně.
                A o tom je celé ta tabulka. Protože věřím, že tohle si spousta lidí neuvědomuje, jak brutálně nevýhodná tato auta jsou.

                1. No jo… ale když mám určitý rozpočet a chci malé EV do
                  No jo… ale když mám určitý rozpočet a chci malé EV do města, tak jak jsem psal, je mi úplně jedno, že jsou i jiná lepší auta, která ale stojí dvojnásobek. Vždy je to o tom, co jsem ochotný obětovat, abych měl auto, kterí se vejde do rozpočtu a co nejlépe splní moje požadavky.

                  Tabulka nezohledňuje individuální požadavky. takže třeba někdo chce velký displej, jinému je k ničemu. další potřebuje nutně DC nabíjení, jiný nabíjí jenom v garáži na AC a nevadí mu třeba i pomalá nabíječka. Další chce 200 km dojezd, jinému stačí 100 km, hlavně ať je to levnější. Toto ti žádná tabulka objektivně nespočítá.

                  Na rozdíl od spalovacího světa, je v EV mizerný výběr aut a člověk často musí dělat kompromisy, které u spalovacího auta dělat nemusí.

                2. Kdybys pořádně četl ten můj první komentář, tak bys
                  Kdybys pořádně četl ten můj první komentář, tak bys tohle nepsal.
                  Vždyť píšu: “ Jen někdo, kdo němá ani korunu navíc“
                  Ano, někomu stačí 100 km navíc. Já taky netvrdím, že by měl chtít 500 km. Já jen tvrdím, že ve skutečnosti za těch 100 km dojezdu zaplatí brutální peníze. A to je realita. A jak jsem psal jestli je mu to jedno, tak je to jeho věc. Ale ať netvrdí, že je auto levné. Levné totiž neznamená, že stojí o něco méně. Levné znamená, že nabízejí více za málo peněz. To je levné. Tady je to ale přesně naopak. Jako př. s tou Oktávkou. Ať klidně mají dojezd jen 100 km, ale to pak nemůžou stát půl mega, protože to jsou pak kurevsky drahá. Levná by byla, kdyby měly ten dojezd 100 km jak chceme, ale stála 200 tisíc. A o tom to celé je. Je to prostě předražené.

                3. Ale já jsem to četl:
                  „Jen někdo, kdo němá ani korunu

                  Ale já jsem to četl:
                  „Jen někdo, kdo němá ani korunu navíc“
                  Ale on klidně může mít prachy, ale prostě není ochoten dát za to auto více, protože prostě mu stačí to, co to auto za ty peníze nabízí. To nejsi schopen pochopit? Každý má jiný požadavky. Každý má jiné kriteria, kdy je u něho dobrý poměr cena/výkon, protože každý u toho auta oceňuje třeba o trochu něco jiné vlastnosti.

                  A když jsme u toho, EV jsou obecně drahá auta ve srovnání se spalovací konkurencí, kvůli baterkám, takže ano, za každých 100 km navíc zaplatíš brutální peníze, protože cena baterek…

                4. Ale vždyť to pořád dokola říkám. Tak ať si takové
                  Ale vždyť to pořád dokola říkám. Tak ať si takové auto pořídí. Ale prostě takové auto nebude levné. Bude ve skutečnosti nejdražší na trhu. Že mu to je jedno? Tak prosím. Asi nemá ani korunu navíc, že je mu to jedno.
                  A nebo to prostě neví, že si kupuje nejdražší auto ze všech a myslí si, že ještě ušetřil.
                  Nebo to prostě neřeší, protože má peněz dost a je mu to jedno.
                  Nevím, co na tom pořád nechápeš?

                5. Ne. Auto za 500-700 tisíc bude vždy levnější než Tesla
                  Ne. Auto za 500-700 tisíc bude vždy levnější než Tesla za mega a půl. Protože někomu prostě vyhovuje a dávat dvojnásobek za jiné (lepší v poměru cena/výkon) auto pro něj nemá smysl. Pro takového člověka by naopak ta Tesla za mega a půl byla btutálně drahá.

                6. Jak koukám, ty prostě vehementně trváváš na tom, že
                  Jak koukám, ty prostě vehementně trváváš na tom, že patříš do té poslední skupiny. 😀

                7. Jasně… auto za 500-700 tisíc je dražší než auto za
                  Jasně… auto za 500-700 tisíc je dražší než auto za mega a půl. A pak že kdo je tady debil 🙂

                8. Spousta lidí, co najezdí denně maximálně 100 km, by
                  Spousta lidí, co najezdí denně maximálně 100 km, by museli být opravdu ještě blbější než ty, aby si kupovali 3x dražší auto jen kvůli argumentu násobně delšího dojezdu než potřebují.

                9. nenamáhej se, pan Košík je jeden z největších tupanů co
                  nenamáhej se, pan Košík je jeden z největších tupanů co tu můžeš potkat, jeho teorie nikdy nedávají žádnou logiku, plete vždy jablka s hruškama, takže mu něco vysvětlit je nadlický úkol, Podle něj je nejlevnější auto do města Tesla X co na to říct 😀 😀

          2. Jo jo, každému vyhovuje něco jiného. Mě by třeba
            Jo jo, každému vyhovuje něco jiného. Mě by třeba vyhovoval dojezd 150-200km ale auto typu MPV a to dneska aby člověk pohledal… Snad možná Kia Soul se tomu trochu blíží, ale že by člověk mohl zrovna vybírat… tak třeba nakonec příjde model Y dřív než se německý automobilky rozhoupou a kromě slibů budou i něco prodávat.

      1. víš, právě tito blbečci si musí kvůli těmto
        víš, právě tito blbečci si musí kvůli těmto předraženým paraodiím koupit další auto, a to se vyplatí, opravdu raději šoupej nohama 😉

        navíc to jsou silně poruchové vozy s nízkou životností narozdíl od Tesly, zase jen šoupej 🙂

          1. Ano, všechna EV jsou zatím drahá. Ale pokud nemáš na
            Ano, všechna EV jsou zatím drahá. Ale pokud nemáš na Teslu, musíš se spokojit s tou levnější alternativou, která nemá tak dobrý poměr value/money, ale prostě na to máš a vyhovuje ti a smíříš se i s těmi kompromisy… za tu nižší cenu.

            Né vždy totiž jde koupit aut (ale i jinou věc) s nejlepším poměrem „value for money“. Naopak, většinou je to tak, že máš nějaký rozpočet a hledáš co v tom rozpočtu nejpělší jde koupit. A opět, dle kriterií každého jednotlivce to klidně může být u každého jiné auto. Neexistuje univerzální pravidlo.

    2. Jsou lidi co jim dojezd 100 Km denně stačí a na dálky
      Jsou lidi co jim dojezd 100 Km denně stačí a na dálky mají jiné auta. V součtu pořizovacích cen mají poměr ceny a pořizovacích nákladů jistě lepší.

      A navíc kdo by chtěl jezdit drahým autem po městě, jen za havarijní pojištění dá tolik , že za pár má na to malé.

      Víte vůbec kolis stojí na XP100D havarijní pojistka?

      1. Psal jsem to níže, ale tedy ještě jednou.
        Pokud jim dojezd

        Psal jsem to níže, ale tedy ještě jednou.
        Pokud jim dojezd 100 km stačí, fajn. Já jim to neberu. Jediné, na co ukazuje ta tabulka je, jak brutálně nevýhodné jsou aby dosáhli takového dojezdu. Ukazuje to, jak hodně je cena za takové mini auto vůči dojezdu přemrštěná. Takže 100 km je pro někoho sice v pohodě. Ale aby se takové auto nedalo považovat za brutálně předražené, tak nemůže stát přes půl miliónu. Jestli to někomu nevadí, fajn. To je jeho věc. Ale nemůže tvrdit, že auto má za tu cenu slušný dojezd. Že jemu to je jedno na věci nic nezmění.
        Nedá se prostě sedět prdelí na dvou posvíceních.

        1. Já jsem ty komentáře četl.
          Proč tu pořád prosazujete

          Já jsem ty komentáře četl.

          Proč tu pořád prosazujete myšlenku že poměr ceny na kilometr dojezdu mluví něco o předraženosti EV?

          Ta tabulka je uděláná novinářem jen jako senzace pro lidi co elektrickým autům vůbec nerozumí jen jako zajimavost jinak to je údaj k ničemu, max. když budu mít dvě auta za podobnou cenu se požadovanými vlastnostmi tak tento parametr něco řekne.

          Jsou určitě důležitější věci při výběru vozu než kolik ujede na jedno nabití vzhledem k pořizovací ceně.

          1. Protože výrobní cena elektro auta = cena resp. velikost
            Protože výrobní cena elektro auta = cena resp. velikost baterií. Tečka. Ano, takhle jednoduché to je. Smart v elektrice stojí 2x tolik než benzín kvůli baterkám. Smart forfour – 289 500 Kč. Smart EQ forfour – 578 900 Kč. Kvůli baterkám zaplatíte druhé auta navíc!

            Nebo si myslíte, že 300 tisíc navíc tam stojí, co? Jiná barva sedaček a laku? 😀 Jako jestli pro vás je, nebo není důležitý dojezd je úplně jedno. Stejně za ty baterky brutálně zaplatíte. A protože Smart neumí dělat elektro auta, tak to navýšení bude takhle brutální. Jestli vám nevadí za to zaplatit 600 litrů fajn. Ale na věci to pořád nic nezmění. Pořád si tady nekřesťansky připlatíte. A ve skutečnosti za nic a hlavně úplně zbytečně. Protože ve skutečnosti tolik ty baterky nestojí – jak dokazuje veškerá konkurence. Že vám nevadí, že z vás dělá někdo debila na věci zase nic nemění.

    3. Teď jsem si prohlédl tu
      Teď jsem si prohlédl tu tabulku:
      https://cdn.motor1.com/images/mgl/1vmY7/s3/compare-evs.jpg

      Píšeš, že „Svým poměrem dojezdu k ceně a užitným vlastnostem, jsou naopak tyto kousky ty úplně nejdražší na trhu. A směle v tomto překonávají i Teslu Model X P100D.“

      Jediné, co v té tabulce vidím, je jakýsi parametr, který je výsledkem propočtu cena auta vydělená deklarovaným dojezdem, žádné jiné „užitné vlastnosti“ v tabulce nejsou zmíněny.

      Ptám se, jestli na základě tohoto jediného parametru lze říct, že to a to EV je dražší než nějaké jiné EV? Ne, tento parametr říká jediné a to, kolik člověk zaplatí za jeden kilometr dojezdu auta.

      Pokud někdo potřebuje malé auto do města a stačí mu třeba 100 km dojezdu, tak si určitě radši koupí Fiat 500e za cca. 27.000 USD než tu Teslu X za skoro 90.000 USD a je mu úplně fuk, že v nějakém parametru „cena za 1 km dojezdu“ je s tím 500e na částce 400 USD a u Tesly je to jenom 300 USD.

        1. Oproti Tesle, se kterou si tady začal, má ten Fiat zhruba
          Oproti Tesle, se kterou si tady začal, má ten Fiat zhruba třetinovou/čtvrtinovou cenu. A spolu s tou praktičností do města a jistě i nepoměrně levnějším provozem oproti Tesle X (servis, pojistka) bude pro lidi co chtějí druhé malé auto do města určitě vhodnější volbou než Tesla X, nemyslíš? Stejně tak ten Smart nebo eUp a je úplně jedno, že za km dojezdu zaplatím třeba dvojnásobek, pořád to malé auto bude levnější – jak na pořízení, tak na provoz.

                1. Netrvá na EV. Má teď malé spalovací auto a je spokojená.
                  Netrvá na EV. Má teď malé spalovací auto a je spokojená. Jenže to už má 12 let, najeto skoro 200 tisíc a přemýšlím čím to nahradit.

                  Dojezd by ji stačil 100-150 km, nabíjení v noci v garáži, na ty její jízdy úplně v pohodě. Určitě lepší na tento účel vhodnější nějaký eUp než Tesla, I když má lepší poměr KČ/kWh.

                2. Ty pořád zmiňuješ tu Teslu. Ale já to tak nemyslel.
                  Ty pořád zmiňuješ tu Teslu. Ale já to tak nemyslel. Myslel jsme to právě úplně naopak. Že právě Teslu (Model X P100D) ne. Protože má stejně blbý poměr. Ale tam je to alespoň vyváženo tím, že je to obrovské auto a nejrychlejší sériové SUV na světě. A za to se prostě připlácí. Ale nechápu, co právě přináší navíc tato mini autíčka za tak brutálně špatný poměr ceny k dojezdu. Navíc ani s výbavou na tom nejsou dobře. Oproti Leafu, nebo Hyundai Ioniq a dalším, jsou doslova oholené na kost. Takže ani tenhle argument neobstojí. Jediné, co mají za výhodu, je cena. Ale jak říkám, pár ušetřených peněz je těžce vykoupeno vším ostatním. Takže jim vlastně zůstane jen to, že jsou prostě menší. Ale to je opravdu jen pro ty, kteří prostě chtějí malý auta za každou cenu a jiný prostě nechtějí a je jim úplně jedno, kolik to stojí. Ve všech ostatních případech jsou to ale prostě vyhozený peníze.
                  Protože člověk neušetří ani náhodou. I kdyby to mini elektro auto jezdilo úplně zadarmo, ty sta tisíce navíc, co budou stát navíc oproti nějakému malému benziňáku se prostě nikdy nevrátí. A to ani za 10 let provozu při 20 tisících za rok. Člověk sice musí do benzíňáku cpát prachy za palivo atd, ale i po 10 letech to pořád bude o sta tisíce méně, než tato mini auta bez benzínu.
                  Pokud někdo chce mermomocí elektro auto, tak se raději vyplatí ojetý iOniq, nebo Leaf, než nový Fiat, nebo Smart. Úspora elektřiny je u Fiatu ve skutečnosti minimální. A užitná hodnota Leafu, nebo iOniqu je prostě úplně někde jinde. A např. Leaf zase tak brutálně větší není aby s tím normální ženská nezaparkovala. Ojetý Leaf stojí stejný peníze, jako Fiat. A dá se případně použít i na něco jinýho, než jen jako mikro nákupní taška.

                3. Ty sta tisíce navíc, co budou stát navíc oproti nějakému
                  Ty sta tisíce navíc, co budou stát navíc oproti nějakému malému benziňáku se prostě nikdy nevrátí….. ???? Ale no tak si může taky koupit Mini od BMW za 900tis. a pak je ten elektromobil zadarmo. Jak v provozních nákladech, tak cenou po ujetí dalších 200tis.km.
                  Vždy jde o to s čím porovnáme. 🙂

                4. Jasně, Mini to je úplně stejná třída jako Fiat. 😀
                  Jasně, Mini to je úplně stejná třída jako Fiat. 😀

                5. A co tímto výkřikem do tmy chtěl básník říci?
                  A co tímto výkřikem do tmy chtěl básník říci?

                6. aby si prozaik urobil obraz o dennej skutočnosti a nie
                  aby si prozaik urobil obraz o dennej skutočnosti a nie dojmoch.

                7. O jaké skutečnosti se ptám?
                  O jaké skutečnosti se ptám?

                8. aby vedel aké sú ceny elektroautomobilov a nedrístal
                  aby vedel aké sú ceny elektroautomobilov a nedrístal nezmysly ako všetko zvládne s prstom v nose.

                9. Zatím tady nesmysly s prstem v nose všechno zvládáš
                  Zatím tady nesmysly s prstem v nose všechno zvládáš hlavně ty. Hodíš sem nějaký graf a vůbec neřekneš čeho se to týká a v čem jsem cenu ojetin řekl špatně. 😀

                10. Tato spanielska ponuka tam visi uz cca mesiac, keby to nebolo
                  Tato spanielska ponuka tam visi uz cca mesiac, keby to nebolo tak daleko a tak na juhu (teple podnebie nerobi dobre baterii) uz by som ho bol okuknut.

                11. toto bol prvý výsledok vyhľadávania. ďalej som sa
                  toto bol prvý výsledok vyhľadávania. ďalej som sa nenamáhal 🙁

                12. Poslouchejte Anonyme123, mimo misu jste vy. Precetl jsem si
                  Poslouchejte Anonyme123, mimo misu jste vy. Precetl jsem si vlakno a musim konstatovat, ze se skutecne jedna o vykrik do tmy zcela mimo tema diskuze.

                13. Matematicky máte pravdu, a povětšinou s Vámi nepolemizuji
                  Matematicky máte pravdu, a povětšinou s Vámi nepolemizuji protože s Vámi souhlasím, ale tentokrát jste jeden faktor opomněl – zřejmě proto, že jej nelze exaktně vyčíslit a vypočítat.
                  Tím je zjednodušení si života.
                  Když bych si pořizoval auto dle Vaší teorie, musel bych volit Teslu M3 (nebo podobné auto). Jenže jeho pořizovací cena je okolo milionu. Nevím zda se mohu považovat za běžného člověka, ale řekněme, že když něco moc chci jsem schopen si na to měsíčně odkládat až 10 000,- kč (buď jako spoření, a nebo jako splátku).
                  Tudíž na TM3 či podobnou alternativu budu spořit či splácet cca 100 měsíců. Takže nemám-li v tuto chvíli auto znamenalo by to svůj rozpočet pevně svázat s jeho pořízením na více než 8 let.
                  Takže je to buď 8 let, kdy v pátek v půl šesté přijdu domů a najdu v kaslíku upomínku, že mám na poště (která má do 18ti hod, a je ode mne vzdálena 5km) doporučený dopis, a já ho tam musím nechat do pondělí, a celý víkend myslet na to kdo mi asi co píše, nebo třeba o víkendu dělat nějakou kutilskou práci a zjistit, že nemám dostatek nějakého materiálu tak pojedu hodinu do nějakého hobby domu pro krabičku vrutů, a hodinu domů (dvě hodiny pro artikl za dvacku), bez kterého, ale cosi nedodělám atd… tak takhle mohu žít 8 let, a nebo si za dva roky koupím nějakého toho laciného prťavce s tím hrozným poměrem cena na km dojezdu, a všechny tyhle situace vyřeším během 15ti minut.
                  Jak chcete vyčíslit tuhle hodnotu ulehčení života?

                14. Tohle jsem zmiňoval už v tom úplně prvním
                  Tohle jsem zmiňoval už v tom úplně prvním komentáři.
                  Buď na to nemám a nebo nemám dost soudnosti abych si raději koupil auto benzínové (a ještě ušetřil 400 tisíc). Nebo snad chcete tvrdit, že benzínovým autem se na poštu jezdit nedá? 🙂 A pokud na to těch 600 mám a takové Elektro auto za každou cenu chci, tak ale nemůžu zároveň tvrdit že jsme právě ušetřil. 🙂
                  http://www.hybrid.cz/5-nejlevnejsich-praktickych-elektromobilu-do-mesta#comment-195110

                15. Sleduji tuto akademickou debatu a dovoluji si připomenout,
                  Sleduji tuto akademickou debatu a dovoluji si připomenout, že je to hodně individuální. My už doma nemáme spalovák, jezdíme 2 elektromobile, elektrokolem, MHD, vlakem, sdílenými koly. A protože jsme nepořizovali akademicky, ale čistě prakticky a na míru, tak za nás je situace tato:
                  Kdybychom 74 tisíc km ujeli naším bývalým benzínovým Citroenem Berlingo s průměrnou spotřebou 8 L/100 km, tak při ceně 1 litru +-30,- Kč by jen palivo stálo 177.600,- Kč! My jsme ale zaplatili jen 6.987,- Kč, 25x méně……
                  V květnu 2016 jsme si proto koupili další Peugeot Ion, manželce. 3 roky jetý, 14 tis. km za 280 tis. Kč (včetně sady zimních pneu a nezávislého topení Webasto). V dubnu 2019 má najeto dalších 29 tis. km. Úspora jen na palivu je 69.600,- Kč.
                  Celkem za oba úspora 247.200,- Kč jen na palivu. Když vezmu cenu prodeje obou spalováků, celkem 162 tisíc, jsem na 409 tisících. V podstatě se mi už zaplatil můj nový elektromobil. Bez započtení prodeje spalováků jsme už blízko kupní ceny manželčina elektromobilu.

                16. Pane Radovane, já to nechápu. Jak jste to myslel? Říkáte,
                  Pane Radovane, já to nechápu. Jak jste to myslel? Říkáte, že jste ušetřil 409 tisíc Kč. Počty jsou počty. A ty platí pro každého stejně. Jak to může být individuální? 409 tisíc je pořád 409 tisíc. Nebo když si koupím místo velkého benzínového Berlinga např. malé benzínové Citigo a ušetřím 409 tisíc, tak za těchto 409 tisíc si toho koupím méně, než vy za vašich 409 tisíc?
                  Nebo jak to myslíte?

                17. Na začátku debaty se objevil postulát, kolem kterého se
                  Na začátku debaty se objevil postulát, kolem kterého se všichni točíte, že se EV nevyplatí. Vyplatí. já přechodem na elektromobilitu šetřím za palivo i údržbu vozu. A není ot o žádné velikosti a dalších parametrech. prostě individuálně jsem auto, s nímž jsem drtivou většinu času strávil ve firmě a rodině jízdami do 40 km jedním směrem, vyměnil za jiné. Bez kraválu, smradu, vibrací, jedů, plateb šejkům a Putinovi a šíleného počtu všemožných nucených výměn, olejema počínaje a výfukem konče. A jen za to palivo jsem ušetřil v rodině skoro čtvrt milionu během 5 let. A ještě prodal docela slušně oba spalováky. Tyto oba příjmy, ten nevydaný a ten přijatý, udělaly těch 409 tisíc. A je to individuální, protože ne každý má 2 auta na denní ježdění, ne každý je částečně používá pro podnikání, ne každý má nabíjení doma i v práci, ne každý se dostane k levnějším elektromobilům atd. atd.

                18. Nedá se jednoznačně říct, že se EV vyplatí nebo
                  Nedá se jednoznačně říct, že se EV vyplatí nebo nevyplatí. Záleží na požadavcích a na režimu jízdy. Vám se EV vyplatil, někomu jinému by se nevyplatil. A troufnu si říct, že drtivé většině uživatelů se EV nevyplatí, jinak by se prodávaly jako housky na krámě 🙂

                  Ně každý je ochotný vyměnit Berling jakožto auto s velkým dojezdem a velkým prostorem pro posádku i náklad za nákupní tašku s dojezdem sotva 100 km. Prostě proto, že to Berlingo využije. Vy jste ho nevyužil, proto mi je divné, proč jste ho tedy měl? Prož už tehdy jste neměl spiš dva malé spalováky, když vám dvě malá auta ve vašem režimu vyhovují víc než jedno větší auto 🙂

                19. No a o tom to celé je. O individuálním přístupu. drtivé
                  No a o tom to celé je. O individuálním přístupu. drtivé většině uživatelů se EV vyplatí, pokud to mají kde nabíjet, protože pak je to extrémně pohodlně i levné zároveň. A jejich nájezdy tomu vyhovují a na to jedno Chorvatsko ročně si mohou půjčit plyne nebo benzín. Prodávají se EV jako housky na krámě. Ne že ne. Protože čekačky na EV jsou šílené a poptávka převyšuje nabídku. To je taky jediný důvod, proč je nevidíte hromadně na cestách. Příklad: VW se pochlubil, že bude dělat dvojnásobek eGolfů, 72 denně namísto 36 pro celý svět od 3/2018. A současně zachová 2000 spalováků Golf denně.

                  A už zase probíráte individualitu, všímáte si? Já vyměňoval auto, které jsem v té době už zcela nevyužil a stálo strašně peněz na provozu za auto, které mi dostačovalo (dojezd byl za novoty skoro 140 km běžně) a současně doplňovalo můj soběstačný čistý a tichý ekosystém. Neměl jsem 2 malé spalováky, protože peněžně se to vůbec nevyplatilo (bavíme se o době, kdy Opel Corsa stál půl milionu v základu a i to Berlingo jsem koupil se slevou 112 tisíc) a minimálně 1 velké jsem na podnikání potřeboval. Manželka menší, ale na kočárek. A zase jsme u té individuality.

                20. Ne, EV se drtivé většině lidí nevyplatí, proto taky
                  Ne, EV se drtivé většině lidí nevyplatí, proto taky pořád jezdí ve spalovacích autech a i jako nová auta se pořád drtivě kupují spalováky. A není to jenom proto, že EV jsou zatím nedostatková. Pokud by se to všem vyplatilo, byl by po nich takový hlad, že každý kupující by v salonu říkal, že chce elektroauto, tak už jich tady jezdí mraky. Nic takového se neděje.

                  Vám vyhovuje a vyplatí se, je to v pořádku, užívejte si ho. Já počkám, až to PRO MĚ bude mít smysl.

                21. ANO, drtivé většině se nechce koupit elektromobil,
                  ANO, drtivé většině se nechce koupit elektromobil, protože je to velká investice a neumí si spočítat že se jim do 15 let vyplatí. Koupí ho jen ten co má chechtáky a moc počítat nemusí a to minimálně proto že se v něm luxusně tiše jezdí a ví že ho už nebudou drbat v servisu. Samozřejmě řeč není o Tesle 😉 Kdyby stát půjčil a slíbil jako tenkrát 2009 u soláru na baráku, tak dneska jezdíme bezprašně stejně jako dnes rentijéři po 10ti letech už splacený solar na baráku drbou si 100táců ročně do kapsy po příštích 10-15 let a nemusej na to ani šáhnout. Jenom měli tenkrát 2009 ty koule půjčit si mega a barák a kalkulačku :)))))))))))))))

                22. Pořád to nechápu. Chcete říct, že když vyměním
                  Pořád to nechápu. Chcete říct, že když vyměním větší a dražší benzínové (nebo naftové) Berlingo za menší a levnější benzínové Citigo, tak neušetřím? Nebo že ušetřím méně, než když si koupím elektrický iOn?
                  Celá ta předešlá (filozofická) debata byla jen na úrovni financí. Tedy alespoň já celou dobu porovnával jen finance. A ty jsou myslím pořád stejné. Dovolím si tvrdit, že na penězích není nic jen osobního a obecně nepřenositelného. Když já koupím to samé nové auto
                  za 300 tisíc a vy taky za 300 tisíc. Tak je to naprosto stejné, ne? To, že já jsem při tom měl osobně nepřenositelnou příjemnou zkušenost s prsatou prodejkyní na tom nic nemění ne? Nebo to si pak za těch mých 300 tisíc každý, komu je pak dám, koupí více věcí, než za těch vašich 300 tisíc?
                  Já jen proč se na to ptám. Že vás těší, že nepodporujete Putinův režim a že chráníte přírodu, tak si za těch vašich 409 tisíc koupíte víc, než kdokoliv jiný za 409 tisíc ušetřených na benzínovém autě?

                23. Ano, ale to je vec, ktera se tady nesmi rikat. EV jsou jen pro
                  Ano, ale to je vec, ktera se tady nesmi rikat. EV jsou jen pro velmi specifickou skupinu obyvatel, kteri bud maji presne definovane potreby s minimalnimi odchylkami, asi dorucovani posty je prikladem, nebo maji vymyty mozek ideologii a pak je veskera racionalni argumentace neucinna, protoze EV je nabozenstvi. A vsechny, vcetne kaciru na vodik, je treba zatratit do pekel.

                  Ale jinak to skutecne psal uz v tom uvodni prispevku.

                24. Pokud jde o variantu „splatka“, tak snad nemusim existovat 8
                  Pokud jde o variantu „splatka“, tak snad nemusim existovat 8 let bez auta („nemuzu na postu“). Nebo posta zakazuje vyzvedavani zasilek autem na uver? 😉

                25. Jenže varianta splátka mi na danou dobu (v tomto případě
                  Jenže varianta splátka mi na danou dobu (v tomto případě 8 let) zcela blokuje nákup jakékoliv jiné věci, či jakoukoliv jinou finanční aktivitu, nemluvě o riziku, zda budu schopen po celou dobu udržet svůj příjem a při případném výpadku financování jsou důsledky mnohem větší, než když jste vlastníkem věci.
                  Rozhodně mi to přijde jako větší riziko se takto zavázat ke splácení, než varianta raději nemít.
                  Vzhledem k tomu, že záměrem bylo si život zpříjemnit tak jsem možnost leasingu (či jiné formy půjčky / závazku) automaticky ignoroval.

                26. Tak proc ji teda zminujes? Bud to je varianta (s nejakymi
                  Tak proc ji teda zminujes? Bud to je varianta (s nejakymi vyhodami a nevyhodami) nebo neni.

                27. Možná jsem neměl, ale nechtěl jsem aby to vypadalo, že
                  Možná jsem neměl, ale nechtěl jsem aby to vypadalo, že jsem ji opomněl.

                  PS: Ve vší úctě, prosím netykejte mi.

                28. Ve vsi ucte, na (zvlast tech anonymnich) internetovych
                  Ve vsi ucte, na (zvlast tech anonymnich) internetovych diskuzich se tykalo vzdycky..
                  EDIT: a prakticky ve vsech technickych zajmovych komunitach i osobne (uznavam, u filozofu nebo pravniku to muze byt jinak)
                  .
                  Ze si vynucovanym vykanim v poslednich letech snazi par lidi domoci zvyseni sveho spolecenskeho statusu (nebo ceho) me fakt nebere. A prokazovani ucty v tehle casto zumpe uz vubec ne, pardon.

                29. Kerosin:
                  Hele, ty vykale, jak čtu tvý úvahy, vidím, že

                  Kerosin:
                  Hele, ty vykale, jak čtu tvý úvahy, vidím, že nejsi zrovna moc chytrej.
                  Magořiny s tramvajovou trolejí, nesmysly kolem elektromobilů, bludy o autonomním řízení atd. – vyblils tady toho opravdu hodně a hodně hloupýho…

                  :O)))

                30. Ano, pravdu máte v tom, že EV se dnes ekonomicky nevyplatí,
                  Ano, pravdu máte v tom, že EV se dnes ekonomicky nevyplatí, hlavně pokud se bavíme o malých autech do města. Ale platí to i pro Teslu a ostatní, je to prostě pořád drahě. Takže manželce budu udržovat v provozu její Áčko, je s tím spokojená.

                  Jenom jsem prostě uvažoval, jestli už nepřišel čas na EV. Ojetiny už se pomalu blíží rozumné ceně, ale zas je riziko špatné baterie. A druhá věc je, že když jsem jí ukázal Leafa nebo iOn, tak řekla, že je to hnusné a že to nechce, což ji plně chápu 🙂

                  Pokud se ale budeme bavit o nákupu nového malého EV auta a řeknu si, že z přesvědčení chci EV, tak je to jiné. Klidně koupím malé auto s nižším dojezdem, pokud bude cena nižší a dojezd mi bude vyhovovat. Opakuji, v tom případě mě nezajímá nějaký poměr KČ/km dojezdu, to je mi úplně fuk. Prostě koupím manželce malé auto do města, které ji bude vyhovovat. Jako druhé auto máme velký spalovák na dlouhé cesty, takže pro manželku je nesmysl kupobat třeba Teslu 3 jenom proto, že má dobrý poměr cena/dojezd, přitom ale je dvakrát dražší než nějaké malé auto, které v pohodě vyhoví.

      1. Co to pořád meleš o Tesle? Tam je právě ta pointa, že
        Co to pořád meleš o Tesle? Tam je právě ta pointa, že má skoro stejný poměr kWh/km, jako ta mini auta. V tom je právě ten paradox, že jsou na tom prakticky stejně blbě a že tedy nejsou vůbec levná, za to, co nabízejí. To je ten vtip.

        1. O Tesle jsi začal ty 🙂
          Tím poměrem kWh/km myslíš

          O Tesle jsi začal ty 🙂
          Tím poměrem kWh/km myslíš spotřebu? Protože v tom prvním příspěvku jsi psal něco o poměru dojezdu k ceně a dával si i tabulku. Což je samozřejmě nesmysl takto to srovnávat 🙂

          jestli je auto drahé nebo levné je otázka pořizovací ceny a nákladů, případně ztráty hodnoty při prodeji. A pokud někdo chce malé auto, které ho na nákladech nesežere, tak kriterium při výběru určitě nebude „poměr dojezdu k ceně“.

    4. S hodnocenim cinanu nelze nez souhlasit. To by opravdu musel
      S hodnocenim cinanu nelze nez souhlasit. To by opravdu musel byt blazen, co by si je koupil. Kdokoliv se zdravym rozumme si koupi ojete normalni auto.

      I kdyz to neplati vzdy a vsude, ideologicky patricne pouceni zabickari/alternativiste a jine skupiny lidi, kteri nepouzivaji zdravy usudek, jak znamo mysleni boli, a radeji se nechavaji unaset proudem emoci, s bohatymi rodici, to jsou potencionalni kupci.

Napsat komentář