2015: Vodíková budoucnost klepe na dveře

Japonská automobilka Toyota hodlá uvést v roce 2015 do prodeje první sériově vyráběný vodíkový automobil, prozatím označovaný jako FCV-R. Podaří se Toyotě nastartovat vodíkovou revoluci, nebo jde o slepou vývojovou větev automobilismu?

Toyota FCV-R
foto: Toyota

Toyota se netají svým odporem k čistě elektrickým autům. Kromě malého dojezdu, má být důvodem i neekologická výroba elektrické energie. Podle názoru japonské automobily nemá cenu vyrábět elektromobily, dokud nebude výroba elektrické energie získávána z obnovitelných nebo čistých zdrojů.

Dlužno však podotknout, že názorům Toyoty příliš neodpovídají energetické propočty zavádění elektrických automobilů do reálného provozu. Podle zprávy Využití elektromobility v podmínkách ČR (PDF), při 10% zastoupení (450 000) elektromobilů v ČR, vzroste potřeba po elektrické energii o 1125 GWh ročně. Při celkové výrobě 86 000 GWh je tak toto navýšení zanedbatelné.

V současné době je největší automobilka světa lídrem ve výrobě a prodeji kompromisních hybridních automobilů (Lexus, Auris, Yaris, Prius). Stejně tak Toyota intenzivně pracuje a propaguje technologii vodíkových článků.

elektrokolo

Toyota FCV-R
foto: Toyota

Nositelem vodíkové revoluce se má od roku 2015 stát právě automobil FCV-R, jehož koncept byl představený v roce 2011 v Tokiu. Hlavní předností mají být nulové emise a výkon/dojezd na úrovní vozů se spalovacím motorem – údajně až 700 km.

Klíčovou součástí vodíkového vozidla FCV-R je patentovaný hybridní systém Hybrid Synergy Drive (HSD). Původní myšlenkou konceptu HSD bylo zkombinovat dva druhy pohonu – elektrický a spalovací motor.

Vozidlo FCV-R využívá architekturu HSD, ale místo spalovacího motoru najdeme ve vozidle palivové články a místo nádrže s benzínem, nádrž s vodíkem. Nové vozidlo FCV-R je tak ve skutečnosti vodiko-elektrickým hybridem, který místo benzínu čerpá vodík.

elektrokolo

Toyota FCV-R
foto: Toyota

Kromě palivových článků s výkonovou hustotou 3 kW/litr najdeme v podlaze vozidla i klasickou 22 kWh li-ion baterii. Baterie slouží mimo jiné k ukládání elektrické energie při brzdění vozidla.

Toyota se však bude muset vypořádat s obtížně řešitelným (v průmyslovém měřítku) problémem, a to s ekologickou a levnou výrobou vodíku jako nosičem energie. Výroba vodíku nesmírně energetický náročná.

V současné době se vodík vyrábí nejčastěji ze zemního plynu. Otázkou však je, proč vyrábět vodík ze zemního plynu, když samotný zemní plyn může fungovat jako palivo.

Další možností je vyrábět vodík elektrolýzou, vysokoteplotní elektrolýzu vody anebo zplyňováním či pyrolýzou biomasy. Pro výrobu vodíku přímo z vody lze použít i některé vyvíjené jaderné reaktory čtvrté generace. Vysoká teplota chladiva reaktoru je postačující pro vysokoteplotní elektrolýzu.

Mnozí odbornici však o vodíkové revoluci pochybují. Podle nich, vybudování potřebné vodíkové infastruktury bude trvat stejně dlouho jako vývoj opravdu výkonných a efektivních baterií pro čistokrevné elektromobily

Toyota

15 Comments on “2015: Vodíková budoucnost klepe na dveře”

  1. Proč nevyrábět vodík
    Proč nevyrábět vodík tam, kde je energie levná ? Na Islandu se dokonce i chodníky vyhřívají geotermální energií…
    Cena elektřiny je zde 6,5 ISK / kWh, což je 1,03 Kč/kWh :D:D:D
    Mohly by se tam postavit elektrárny, které by vyráběly elektřínu na výrobu vodíku elekrolýzou… Vodík by se pak mohl rozvážet po světě na lodích jako ropa, Island by se stal novou Saúdskou Arábií 🙂

  2. Toyota čisté elektromobily
    Toyota čisté elektromobily určite nezatracuje. Len si uvedomili, že cenovo dostupný elektromobil v súčasnosti možný nieje. Ak má byt elektromobil do 20tis.Eur, je to iba mestské autíčko velkosti Toyota IQ, či Renaulty Twizy/Zoe alebo niečo podobné.

    Samozrjme ak prídu na svet baterky čo toto zmenia, Toyota určite zareaguje. Do tej doby su idealne hybridy a este lepsie plug-in hybridy.

    A auto na vodík? Je to závod, čo bude skor, poriadna baterka, či lacný a lahko skladovatelný vodík. Osobne si viem predstavit, že by auto bolo elektromobil s baterkou na menšie vzdialenosti a vodikove članky využit len ako zdroj na dlhšie trasy. Ved o tom sa vlastne píše aj v článku 🙂 …a ja práve tomuto verím najviac, už sa teším až si o raz kúpim, zatial iba šetrí love a brázdim ulice na mojom úplne poslednom aute na benzin/naftu.

  3. Vodik je podla mna uplny
    Vodik je podla mna uplny nezmysel. Je to len dalsia cesta ako kontrolovat ludi pomocov energetickej suroviny. S elektrinou to uz tak jednoduche nieje, kdezto vyrabat vodik v potrebnej cistote a skladovat ho si neviem predstavit. Jedine co ludstvo teraz potrebuje su baterie s 2x kapacitou a zivotnostou aspon 15-20 rokov. Nic ine a nemusia uz riesit co s uhlikom, uhlim, ropou, emisiami a podobne.

    1. Říkat nesmysl o něčem na
      Říkat nesmysl o něčem na začátku vývoje je hodně špatně. O bateriích to před nedávnem říkali taky, (někteří to tvrdí stale) až jim Musk musel ukázat že to není pravda. A že i současným technologiemi to jde.
      Ač vodík jako zdroj do aut dneska nevidím, tak nikdo nemůže vědět, že zítra někdo přijde a ukáže, že to jde. Takže bych s výroky o nesmyslech byl být vámi hodně opatrný.
      Elektromobili dnes už jsou s dojezdem 500 km. A věřím tomu, že zítra budou i víc.
      A až někdo vymyslí jak levně a hlavně bezpečně vyrábět a skladovat a přepouštět vodík, bude to další dobrá alternativa k elektřině v baterce.

    2. Výroba vodíku brzy nemusí
      Výroba vodíku brzy nemusí být drahou a centralizovanou záležitostí. Už dnes jsou komerčně dostupné technologie, které dokáží vyrábět vodík elektrolýzou vody s částečným využitím fotovoltaiky nebo jiných obnovitelných zdrojů.

      http://www.actagroup.it/applications_home.asp

      v laboratořích už mají zařízení, které si vystačí pouze se solárním zdrojem.

      http://cleantechnica.com/2013/03/06/mits-artifical-leaf-for-solar-energy-storage-fuel-moves-forward/

  4. To je nějaká blbost,že
    To je nějaká blbost,že 22kWh baterie slouží převážně k rekuperaci. Hybridy , kde energie se získává jen brzděním,mají baterii 2 – 3 kWh a běžné elektromobily okolo 17kWh a to se počítá ,že rekuperací se získá cca 5% energie.
    Tady je buď baterie menší,nebo se počítá s ukládáním energie z palivových článků ,nebo při velké baterii i dobíjení zvenku /jako plug in hybrid/.

      1. Zároveň tak velká baterka
        Zároveň tak velká baterka zavání tím, aby se činnost drahého a choulostivého PČ omezovala na co nejméně -> s 22 kWh energie i po odečtu cyklovací rezervy ujedete s tímto vozidlem >80 km čistě na baterky v jakémkoliv cestovním režimu. A těhle jízd nebude málo…

  5. Vodík je skvělý, protože
    Vodík je skvělý, protože se dá vyrábět přímo ze solární energie, to že účinnost je mizerná ničemu nevadí, prostě se jen použije větší množství panelů (jejich cena vytrvale klesá), problémy bych viděl hlavně ve skladování a bezpečnosti.

    Na druhou stranu elektromobily jsou samozřejmě vždy mnohem efektivnější a lepší cestou, jenže jejich baterie například i u Tesly jsou takovou ránou pro životní prostředí že se nedivím Toyotě s vyhýbáním se jim za každou cenu…

    1. Problémy se skladováním a
      Problémy se skladováním a nízkou energetickou hustotou vodíku řeší další stupeň vývoje a to je syntetický metan neboli e-gaz. A tím navíc z ovzduší odstraníte i část CO2.
      audi.cz/novinky/audi_news/audi_stavi_zavod_na_vyrobu_ekologickeho_paliva_e_gas/

      A nemusíte mít ani speciální auto na vodík, ale stačí to na CNG. Nebo tento syntetický metan můžete také můžete tlačit do plynovodní sítě a také skladovat na zimu a na vytápění.

    2. Baterie ránou pro životní
      Baterie ránou pro životní prostředí? A co konkrétně? Lithium, Železo nebo snad Fosfor? Všechny tyto prvky máte kolem sebe a tvoří i důležitou část vašeho těla.
      PS. Podívejte se na složení vitamínových a minerálních potravinových doplňků jako je třeba Centrum. Z několika takových tabletek by se teoreticky dal také udělat maličký akumulátor.

    3. Při vší úctě k čistým
      Při vší úctě k čistým elektromobilům, Toyota je přece jen komerčně o několik kroků dál. Její hybridy jsou stabilně jedny z nejprodávanějších vozidel na světě vůbec, ověřené, spolehlivé a všeobecně přijímané nejen mezi nadšenci. Proč by na tom měla něco měnit a lámat věci přes koleno? V případě náhlé potřeby jim stačí jenom osadit větší akumulátor.

Napsat komentář