Republiku dusí auta bez filtrůČESKO
Republiku dusí auta bez filtrů
Rekordní prodeje elektromobilůNORSKO
Rekordní prodeje elektromobilů
Toyota Prius plug-in hybrid umí 3 l/100TEST
Toyota Prius plug-in hybrid umí 3 l/100
Nový Superb slavnostně odhalen!ŠKODA
Nový Superb slavnostně odhalen!

Znečištění ovzduší v Praze opět překročilo limity

redakce - 14 Červenec 2014

Znečištění ovzduší v Praze i v loňském roce překročilo platné limity pro prach (PM10), oxid dusičitý (NO2) a benzo-a-pyren (BaP), které stanovila v roce 2008 evropská směrnice o kvalitě ovzduší a které jsou právně závazné i v České republice. auto automobilová doprava Praha znečištění ovzduší

Znečištění ovzduší v Praze kriticky přesahuje platná limitní omezení
foto: Hybrid.cz

Znečištění ovzduší přitom představuje vážné ohrožení zdraví obyvatel. Podle analýzy Státního zdravotního ústavu např. vdechování vzduchu znečištěného prachem mělo v České republice v roce 2012 na svědomí asi 5500 předčasně zemřelých a zhruba 1800 pacientů, kteří byli hospitalizováni pro akutní srdeční nebo dýchací obtíže.

Ke zlepšení situace v Praze by mohla přispět nízkoemisní zóna, jejíž zavedení radnice připravuje a která by mohla snížit množství prachu a oxidů dusíku, jež musí obyvatelé Prahy vdechovat.

„Praha ani v roce 2013 nesplnila limity pro prach, benzo-a-pyren ani oxid dusičitý, které vyplývají z evropské směrnice o ovzduší. Praze už vypršela výjimka pro znečištění prachem a Evropské komise vznesla námitky proti snaze získat časově omezeno výjimku pro znečištění oxidem dusičitým. Odborné lékařské studie přitom prokázaly, že znečištění ovzduší automobily představuje v evropských městech vážné ohrožení lidského zdraví i životů. Například studie z roku 2013 spojuje asi 28% případů srdečně-cévních onemocnění v evropských městech se znečištěním ovzduší způsobeným intenzivní automobilovou dopravou,“ uvedl MUDr. Miroslav Šuta z Centra pro životní prostředí a zdraví.

Mezi opatření, která mohou přispět ke zlepšení situace, patří vedle zpoplatnění vjezdu do centra (congestion charge) a zavádění dieselových prachových filtrů i vyhlašování nízkoemisních zón. Ty omezují vjezd automobilů s vysokými emisemi do vybraných částí mnoha desítek evropských měst.

„Zavedení nízkoemisní zóny prokazatelně zlepšilo ovzduší v řadě německých nebo dánských měst. Zejména dochází ke snížení znečištění jemným prachem a omezení emisí velmi nebezpečných dieselových nanočástic," konstatoval MUDr. Šuta a dodal:

„V případě Kodaně je zavedení nízkoemisní zóny spojováno i se snížením počtu předčasně zemřelých a hospitalizovaných pacientů pro vážná onemocnění v řádech stovek případů ročně. Ale také se snížením počtu dní pracovní neschopnosti a nezanedbatelným ekonomickým přínosem pro společnost.“

Jako polétavý prach se obvykle označují částice s průměrem menším než 10 μm (PM10). Krátkodobé vdechování prachu zvyšuje počet zánětlivých onemocnění plic, působí negativně na srdečně-cévní systém, vede ke zvýšení počtu hospitalizací a k vyšší úmrtnosti.

Dlouhodobé působení prachu zhoršuje plicní funkce u dětí i dospělých, zvyšuje počet chronických obstrukčních onemocnění plic a snižuje délku dožití hlavně v důsledku úmrtí na srdečně-cévní a plicní onemocnění.

„Oxid dusičitý je dráždivý plyn, který narušuje plicní funkce a spolupodílí se na vzniku tzv. sekundárních prachových částic a přízemního ozónu. Pro děti pak představuje zvýšené riziko onemocnění dýchacího ústrojí v důsledku snížené obranyschopnosti vůči infekci a snížení plicních funkcí,“ upozornil MUDr. Šuta.

Centrum pro životní prostředí a zdraví
 
Obrázek uživatele Radovan

Přesně tak, Pražáci by měli přestat o kvalitě ovzduší kecat a začít s tím něco dělat. Jenže to Pražákům nikdy nešlo. Jak říká oblíbené ostravské rčení - než to Pražák vůbec řekne, Ostravák už to má i zrobené. Co však Pražákům jde výborně, je kradení všeho druhu. Odírání města, státu, turistů, podvody ve velkém. Blanka, Opencard, metro jednou tudy, jindy jinudy, podle toho kdo kde co koupil a nyní zpětně městu draze prodá atp.. Ostravský dopravní podnik, placený z našich daní a řízený magistrátem, řeší tuto situaci dlouhodobě. Máme tu trolejbusy a zavádíme nové linky, které Praha vůbec nemá, máme elektrobusy v běžném provozu, které si Praha občas půjčí, aby se měli primátor a spol. s čím fotit, máme hustou tramvajovou síť, kterou dále rozšiřujeme, máme pár záchytných parkovišť systému Park and Ride a děláme na dalších atd. atd.. Sousední města typu Havířova zase vsadila na zemní plyn a autobusy s hrbem na střeše, lidově zvaní velbloudi, jsou tam běžným jevem. Frýdek-Místek pro změnu zavedl pro své občany MHD zdarma. Jinak v Ostravě druhý rok jede projekt zeleně, kdy se ve velkém vysazují keře a stromy a je to setsakra poznat. Ano, i v Ostravě se krade. Neustále policie něco na magistrátě vyšetřuje, možná konečně i někoho z mocipánů zavřou a zbytek si dá bacha. Ale rozhodně na tom děláme stokrát více, než Pražáci. A s čím máme díky Pražákům problém - s ropnými lagunami uvnitř města. Těm vládně ministerstvo průmyslu a ministerstvo životního prostředí, obojí v Praze. A laguny dál leží a smrdí a smrdí. Takže pražská řešení bohužel dobře známe i u nás.

---

Elektromobil Peugeot Ion od 2/2014 najeto 36 tisíc km, elektrokolo Agogs Silver Go, domácí FVE, ohřev vody solárními panely, od 5/2016 druhý Peugeot Ion najeto 3 tis. km

Zaregistrujte se a pište komentáře pohodlněji!

Kvalita ovzduší a městský smog.
O problémech znečištění ovzduší se v mediích v souvislosti s velkoměsty píše často, hlavně před volbami. Hybrid.cz seznamuje s možnými příklady řešení, at se jedná o plyn, elektřinu nebo hybrid. Je faktem, že anonym nemá přehled o podobných identických problémech v jiných velkoměstech a nejen v Evropě. Praha má tu smulu, že posledních dvacet let pouze testuje a v obnově vozového parku nepřihlíží k ekologičtějším mediím než je nafta. DPHMP si rozhodně nemůže stěžovat na nedostatek financí, viz jejich vysmívání se pokutám a finančním sankcím. PS - ilustrační foto ukazuje situaci kdy záchytná autobusová nádraží částečně tento problém řeší nezajížděním na Florenc ale zustávají na Černém Mostě v lokalitě Praha- Kyje s možností návaznosti na Metro a MHD.

Zaregistrujte se a pište komentáře pohodlněji!

Jsme rádi, že se o ovzduší začíná psát, sice až do průseru spadli v Cajzlstáně, ale lépe pozdě, než nikdy. Teď aby se podívali, že vjiných místech to je oproti Cajzlstánu jako čajíček zpravy.ihned.cz/c1-53651710-zebricek-smogu-toto-je-patnact-mist-s-nejspinavejsim-ovzdusim-v-cesku

Obsah tohoto pole je soukromý a nebude veřejně zobrazen.
Standardní nastavení volby "Zasílání upozornění na email" můžete nastavit na stránce svého profilu.
Kontrola proti nevyžádaným příspěvkům
Absolováním testu nám pomáháte bojovat proti SPAMu. Děkujeme.
Přepište prosím tento kód do pole níže
Přepište, prosím, znaky z obrázku výše. Všechna písmena jsou malá.

EVMapa.cz - mapa nabíjecích stanic Kariéra EVC Group

zajímavé články