Změní elektrické tahače Tesla Semi svět? „Musejí se naučit jezdit v konvojích,“ říkají vědci z ČVUT

redakce - 26 Listopad 2017

Minulý pátek představil vizionář Elon Musk nový elektrický tahač Tesla Semi, který má představovat budoucnost nákladní dopravy. Konkurenceschopnost nového vozu však vyvolává v odborných kruzích diskuze. elektrický truck tahač Tesla Semi

Elektrický tahač Tesla Semi má být překvapivě levný. Z velké čisti bude vyroben z komponent pro osobní elektromobil Tesla Model 3.
foto: Tesla

Není totiž jasné, zda se při ceně baterií a počtu nabíjecích cyklů může jeho provoz vyplatit. Směs nadšení a pochybností vyjádřili také špičkoví odborníci z katedry řídicí techniky FEL , kteří pracují na nových technologiích autonomní dopravy. Podle nich bude klíčové, zda elektrotahače zvládnou jízdu v automatických konvojích o více vozech.

Koncept inteligentních kolon či konvojů (anglicky vehicular platoons) se považuje za jeden z budoucích trendů dopravy. Palubní počítače vozidel budou v reálném čase umět nejen vyhodnocovat svou vlastní rychlost a vzdálenost k předchozímu vozu, ale i přímo komunikovat s ostatními vozidly a vytvářet inteligentní formace.

Podívejte se na neuvěřitelné zrychlení elektrického tahače Tesla Semi.
video: Teslavangelist

Podle dostupných studií to budou právě tyto „silniční vlaky“ kamionů či osobních vozidel, které v budoucnu podstatně sníží spotřebu paliva, zvýší bezpečnost jízdy a prostupnost dálnic.

Technologií inteligentních kolon se zabývají průmyslové a akademické týmy z celého světa a počítá s ní i Tesla Semi. Špičkoví odborníci v této oblasti působí i ve výzkumné skupině na Katedře řídicí techniky Fakulty elektrotechnické ČVUT v Praze vedené doc. Ing. Zdeňkem Hurákem.

Musk počítá se třemi vozy. Dle studií je to málo

„Elon Musk při představení Tesla Semi zmínil mimo jiné schopnost jízdy v (poloautomatickém) konvoji tří tahačů s několikametrovými rozestupy. Musk uvádí, že i bez tohoto módu bude provoz elektrického Tesla Semi ekonomicky výhodnější než provoz dieselového tahače,“ říká docent Zdeněk Hurák z katedry řídicí techniky FEL ČVUT.

„Přitom ale nedávná analýza vědců z prestižní Carnegie Mellon University ukazuje, že z energetického hlediska jsou takové elektrotahače použitelné pouze tehdy, pokud jich pojede alespoň sedm za sebou, a to s několikametrovými rozestupy. Při dojezdu okolo 500 km (i když Elon Musk nakonec uvedl dojezd až 800 km) se v důsledku snížení aerodynamického odporu sníží požadavky na kapacitu baterií až o 15 %.“

Docent Hurák ale připouští, že přesné informace o bateriích dosud nebyly zveřejněny a Elon Musk skeptiky již několikrát překvapil, a tak bude zajímavé sledovat první reálné testy.

Nákladní vozy, které dokážou jezdit v inteligentních konvojích, již v minulosti představily světové automobilky (například Volvo nebo Scania) a vývoj této technologie je podporován i Evropskou unií.

Například v Nizozemsku probíhající iniciativa nazvaná European Truck Platooning Challenge potvrzuje, že pokud budou jezdit tahače v automatických konvojích, povede to ke značné úspoře paliva a snížení počtu dopravních nehod. Základní principy a omezení této technologie však stále nejsou plně prozkoumány.

Dosud neprozkoumané principy se testují na autodráze

Právě této oblasti se věnuje výzkumná skupina na Katedře řídicí techniky Fakulty elektrotechnické ČVUT v Praze vedená docentem Zdeňkem Hurákem. Výsledky, kterých dosáhli spolu s profesorem Michaelem Šebkem a doktorandy Ivem Hermanem a Danem Martincem, nedávno zaujaly editory prestižních odborných časopisů společností IEEE a IFAC.

Čeští vědci zde jako první rigorozně dokázali, že pokud mají být inteligentní kolony opravdu prakticky užitečnou technologií, pak musí připojená vozidla mezi sebou bezpodmínečně využívat přímé komunikace.

Pouhé vyhodnocování vzdálenosti a rychlosti přibližování k předchozímu vozidlu (tedy tzv. adaptivní tempomat), nedokáže zabránit řetězové nestabilitě těchto kolon. Je zajímavé, že obecné koncepty i výsledky své vědecké práce demonstrují výzkumníci z ČVUT s pomocí experimentální platformy založené na běžných autodráhových autíčkách.

Ty jsou však oproti verzi prodávané v hračkářství vybaveny výkonnými palubními počítači s bohatým senzorickým systémem i bezdrátovým komunikačním rozhraním. O tuto unikátní platformu již projevily zájem jiné výzkumné týmy včetně těch, které testují chování reálných autonomních vozů na testovacích okruzích.

tisková zpráva
Zpět na HybridPřidat komentář
Zaregistrujte se a pište komentáře pohodlněji!

Tesla znovu vynalezla kolo....
Takovým konvojům autonomních nákladních vozidel s jedním řídícím vozem v čele se říká vlak a vymyslel ho nějaký Stephenson v Anglii před 150 lety....

Zaregistrujte se a pište komentáře pohodlněji!

Vážený anonym!
Dnes si sa pekne rozpísal. Tolko "inteligentných" príspevkov za jeden den, to ta museli tie elektromobily pekne naštvať :-))
Rozčulovanie je škodlivé...

Obrázek uživatele Kuk

To bude vzteklina, už máš pěnu u huby.

---

Každej nahrazenej spalovák se počítá - Leave the oil in the soil and the coal in the hole. - Sekám a vysávám na baterky. // ‪#‎BasuraChallenge‬ ‪#‎trashtag‬

Obrázek uživatele Kuk

Přednáška šéfa vývoje Tesla Semi v Holandsku upřesňující některé zajímavé body týkající se jejich provozu v Evropě.
https://electrek.co/2017/11/26/tesla-semi-vp-trucks-electric-presentation/

- Bude mít stejnou ložnou kapacitu jako dízly tudíž bude mít i podobnou hmotnost
- aerodynamika rychlostního vlaku
- adaptace pro evropské předpisy
- hospodárnost provozu bude v Evropě prý dokonce vyšší díky vyšším cenám za naftu
- plánují destination nabíječky pro tahače
- stejnej AP hardware jako maj osobákách
- 360 stupňové pokrytí kamer kolem vozu - (by měli něco přidělávat i na trajlery)
- stejně jako u M3, tahač nemá klíčky a spoléhá se na appku v mobilu... hm

Nevím jak si poraděj s absencí zrcátek v USA protože tam auta musí mít zrcátka a bez nich se nesměj prodávat. Pochybuju že by zrovna u náklaďáků chtěli dělat vyjímku. Navíc to asi narazí i u většiny řidičů. Dobrej kamerovej systém bude skvělá pomůcka, ale optika je optika, zvláště při zhoršených světelných podmíkách.

---

Každej nahrazenej spalovák se počítá - Leave the oil in the soil and the coal in the hole. - Sekám a vysávám na baterky. // ‪#‎BasuraChallenge‬ ‪#‎trashtag‬

Obrázek uživatele ozana

Optika dobrá, ale infra kamera je infra kamera a ultrazvuj je ultrazvuk.

---

Jezdím na proud, najeto 95 tisíc km. G-E STROMOS 8+ let a 98 tisíc km.

Obrázek uživatele Kuk

off

Elon je možná autorem bitcoinu. Whatever :)))))
https://www.entrepreneur.com/article/305315

---

Každej nahrazenej spalovák se počítá - Leave the oil in the soil and the coal in the hole. - Sekám a vysávám na baterky. // ‪#‎BasuraChallenge‬ ‪#‎trashtag‬

Obrázek uživatele Radovan

Bůh je přece stvořitel všeho :-)

---

Elektromobily Peugeot Ion nový od 4/2014, najeto 81 tis. km, od 5/2016 druhý ojetý pro ženu, najeto 36 tis. km (50 celkem), elektrokolo Agogs SilverGo od 10/2013, domácí FVE 3,6kWp od 9/2009, ohřev vody solárními panely Vaillant od 6/2010, vlastní studna od 1999, dřevodům sendvičový panel od 2000, p ...

Zaregistrujte se a pište komentáře pohodlněji!

Sám sebe nestvořil.

Obrázek uživatele Radovan

O tom se nediskutuje, to je jasné každému malému dítěti, že první na počátku všeho byl Chuck Noris :-)

---

Elektromobily Peugeot Ion nový od 4/2014, najeto 81 tis. km, od 5/2016 druhý ojetý pro ženu, najeto 36 tis. km (50 celkem), elektrokolo Agogs SilverGo od 10/2013, domácí FVE 3,6kWp od 9/2009, ohřev vody solárními panely Vaillant od 6/2010, vlastní studna od 1999, dřevodům sendvičový panel od 2000, p ...

+1

Obrázek uživatele Kuk

Pořád má ale na krajíčku, je takovej místy dost dojatej.

---

Každej nahrazenej spalovák se počítá - Leave the oil in the soil and the coal in the hole. - Sekám a vysávám na baterky. // ‪#‎BasuraChallenge‬ ‪#‎trashtag‬

Obrázek uživatele Kuk

Ještě jsme nevytežili přírodu dostatečně. Stačí se jen dívat ;D
https://youtu.be/iMtXqTmfta0

---

Každej nahrazenej spalovák se počítá - Leave the oil in the soil and the coal in the hole. - Sekám a vysávám na baterky. // ‪#‎BasuraChallenge‬ ‪#‎trashtag‬

Zaregistrujte se a pište komentáře pohodlněji!

Už se těším na hradbu vytvořenou z kamionů, kterou začne nějaký pablb, co jede jen o málo vyšší rychlostí předjíždět nebo se dokonce začně pokoušet sjíždět uprostřed té hradby z levého pruhu ven dálnice. To se automaty zapotí.

Nebolo by vhodnejšie, ak bol pre diaľkové kamióny/autobusy vyhradený ľavý pruh namiesto pravého? Pravdaže, iba na diaľniciach, ktoré majú 3 pruhy.

Obrázek uživatele Kuk

off

Renault Samsung udělali facelift Fluence ZE
V prohlášení se to hemží slovy jako market leader, future nebo pioneer, či "odpověď na potřeby trhu", ale do auta dali jen zkryplenou 37 kWh baterku :))))
https://media.group.renault.com/global/en-gb/renault-samsung-motors/media/pressreleases/21200012/renault-samsung-motors-lance-sa-nouvelle-sm3-ze-une-autonomie-augmentee-de-plus-de-50

---

Každej nahrazenej spalovák se počítá - Leave the oil in the soil and the coal in the hole. - Sekám a vysávám na baterky. // ‪#‎BasuraChallenge‬ ‪#‎trashtag‬

Zaregistrujte se a pište komentáře pohodlněji!

vlaky, nič viac nepotrebujeme, len vlaky a udržiavané, rozširované železnice a v mestách husto riešené nadzemné alebo podzemné ľahké vlaky.

ale to by sa to niekomu najprv muselo chcieť to politicky chytiť pod krk a tlačiť na to v jednom kuse, postupne.

Také spojenie medzi Sencom a Bratislavou je možné iba po ceste a tá už praská a je totálne mega-preťažená, platená totálne v riti, a neplatená je vlastne v špičke neprejazdná, a nič, absolútne nič nikto nerieši. Nové baráky sa stavajú ale bez aspoň časti neplatených parkovísk za nehorázne ceny, lebo na návštevy sa u nás asi už nebude jazdiť.

Bez minulého režimu, ktorého stavebné riešenia doteraz suplovali nenormálny stav, už naráža na svoje limity. A miesto riešení len sci-fi alebo úplne zle: reštrikcie.

Zaregistrujte se a pište komentáře pohodlněji!

no, vzhľadom na to, že nevieme ani len dostavať diaľnice (najnovší deadline je kedy? 2026?), tak neviem odkiaľ by sme zobrali zdroje na to, čo navrhuješ.

Spojenie medzi SC a BA sa bude riešiť tuším od budúceho roku. A to tak, že sa bude dostavovať 4tý pruh. Takže minimálne 2 roky sa môžeme tešiť na ešte zaujímavejšiu situáciu na tomto úseku. Ja osobne tade chodím už len cez obed, alebo v noci. Ak sa nedá inak, radšej idem vlakom, než trčať 2h v zápche na 15km úseku.

Neboj. Situácia sa vyrieši sama, keď nastúpia autonómne autá (snáď to bude do 5r, fingers crossed).

Zaregistrujte se a pište komentáře pohodlněji!

Na miesto, kam sa potrebujem najčastejšie dostať medzi SC-BA, som počítal a hľadal vlakové a električkové spojenie. električka tam nejazdí, ak by som sa neobmedzoval na električku, x3 by som musel prestupovať a čakať na zastávke, a vlakom by som nemusel do vzdialenejšej lokality a 2x do inej lokality vo vlaku prestupovať, celková cena cestovného mi pritom trhala rekord, toľko snáď neplatím ani za benzín. Nehovoriac ako ďaleko je stanica peši, to by som ešte ustál, ale že sa nemám ako, rýchlo a pohodlne a za prijateľnú cenu verejnou po meste pohybovať, a na dôvažok nie ako sviňa medzi prascami ?

Ani v takej Trnave ľudia nevyužívajú keď nemusia, radšej peši, alebo taxíkom keď majú kufor.

Ja tomuto štátu želám veľmi nízku pôrodnosť, aby načisto padol na hubu a prevalcovali ho imigranti s Rómskou menšinou, možno sa potom za 1000 rokov niečo zmení.

S komentárom hromadnej dopravy plne súhlasím. Žiaľ, je to krutá realita.

Napríklad v Prahe mi ani nenapadne jazdiť autom. Nie je dôvod, keď je to MHD (hlavne metrom) rýchlejšie a lacnejšie (kvôli drahému parkovnému :/)

Rozvinutejšia MHD rozhodne veľmi chýba.

S tým záverom nemôžem súhlasiť...

Obrázek uživatele Josef

Vlaky, vlaky, zeptejte se jakéhokoliv logistika, který se tím skutečně živí, co si myslí o vlacích.

Zaregistrujte se a pište komentáře pohodlněji!

Jistě by šel najít způsob jak to zařídit, ale nebude to vůbec levné.

Obrázek uživatele Josef

Kdyby šlo jenom o peníze, tak se to nějak třeba i vyřeší. Ale ono jde hlavně o čas.

Zaregistrujte se a pište komentáře pohodlněji!

No ty peníze jsou na to aby se ušetřil čas.
Když si vyjedete mapu rychlostí a podíváte se potom třeba i na to jaká je situace ve stanicích kde tratě odbočují, tak zjistíte že je to tristní a že nám to právě dělá ty dlouhé časy u přeprav. Sice se tvrdí že náklady nerady jezdí víc než 100km/h, ale popravdě na většině tratí se nedá o moc víc než 80km/h. Spolu s úvratěmi a mnohdy stoupáním 10-20 promile to pro náklad není nic moc a právě proto by bylo třeba investovat nemalé sumy.

Zaregistrujte se a pište komentáře pohodlněji!

Je usmevne, jak tady nekdo dokaze zhazovat vyrobce aut a ted kamionu aniz by vytvoril realny podklad?
Jezdil sem po republice s dodavkou Iveco daily a zatim sem nevidel zadny kamiony v konvoji a to se o tom mluvi uz par let.
Tohle sou takovy zvasty, jako kdyz pisou ropaci ze ty e auta taky nemohou fungovat
Je uplne jedno jestli to ma jezdit v konvoji, pokud jako dopravce budu mit trasu z bodu A do bodu B a trasa bude stejna, tedy stejny pocet km a hmotnost nakladu + cena. Tak si proste spocitam jestli mi Semi Tesla se vyplati.
Jedno je dany, cena paliva, spotreba vozidla nad 3.5T, povinne ruceni, dalnicni znamka...proud nebude stat 25kc za litr a to jakou cenu si urcim v pripade vydelku je uz na mne...jestli snizim cenu a ziskam vice zakazek a nebo zustanu u stejne ceny a usetrim navratnost investice za Tesla Semi.

Obrázek uživatele PaRi

Asi tak.

Taky mě rozčilují lidí, kteří předpokládají, že EV je lékem na všechno. Momentálně tomu tak není, byť jejich aplikace už má slušnou šířku. A tam kde (zatím?) nestačí, se použije normální čmoud. Konec konců, taky nemám doma jen jedny kleště...

Zaregistrujte se a pište komentáře pohodlněji!

IMHO dálková nákladní doprava vůbec na silnici nepatří. Máme úžasnou železniční síť a místo abychom se ji snažili co nejefektivněji využívat, opičíme se po američanech.

Zaregistrujte se a pište komentáře pohodlněji!

Problém je že naše železnice je dost pošramocená, ještě nejsou od války opravené a obnovené všechny PPS, nejsou tam vedená dráty, jsou tam krátké koleje a podobně, navíc sklony i přes 20 promile, což je problém a nikomu se tam zase nechce díky tomu jezdit, problém je taky že ty tratě nemusí mít dostatečnou třídu zatížení, což znamená že se nedá pořádně vlak naložit. Rychlosti mohou být spíš ten menší problém, pro náklad. Někdy jsou tratě vůči moderním potřebám naprosto pitomě zapojené což spolu s krátkými kolejemi je zase problém a limituje to délku vlaků.

Prostě tu máme mnoho neřešených problémů, které je třeba začít odstraňovat než se nám začne nákladní doprava definitivně hroutit.

Obrázek uživatele Josef

Kromě dalších problémů jsou také běžně tratě značně vytížené, proti nákladní dopravě je na tratích značný občanský odpor, protože v noci vám nákladní vlak vzbudí klidně půl města (100 metrů od trati se vám chvějí skleničky v kredenci), protože tratě byly původně postaveny pro dopravní obsluhu obyvatelstva a ne pro náklady. Navíc na to často není ta trať dělaná. My máme od domu asi 50 m kolejový svršek oddělený křovím, cestou, betonovou zdí a tújemi a slyšet skoro nic není, ale jelikož tu jezdí silné diesely a musí tu kvůli špatným výhybkám přibrzdit a zase se rozjezd, tak ty hluboké tóny a dunění docela slyšíme. Naštěstí jezdí jen ve všední dny přes den, takže je nám to vcelku jedno.

Zaregistrujte se a pište komentáře pohodlněji!

Problém není, zda vozit vlakem nebo kamionem. Ale jestli vůbec vozit. IMHO tak 80% zboží se vozí zcela zbytečně.
Když si u nás ve vsi zajdu do krámku pro snídani, rohlíky jsou z pekárny vzdálené 80km a mléko z mlékárny, vzdálené 150km.
Pokud banány z Kolumbie jsou levnější než česká jablka, je něco špatně. Stát musí nastavit takové podmínky, aby se nesmyslné vožení zboží prostě nevyplatilo.

Zaregistrujte se a pište komentáře pohodlněji!

Banány z Kolumbie jsou ještě v pohodě, ty buď sníme nebo hodíme do kompostu a relativně snadno zrecyklujeme. Ale vozit těžký kancelářský papír z Indonésie na ministerstvo životního prostředí, protože vyhrál ve výběrovém řízení, to je jiná ekologická stopa. Tam se kací a tady se na tom tiskne prohlášení o ekologii a snižování CO2. Ten papír cestoval přes 12000km, potřeboval k tomu minimálně dva kamióny, jednu loď a minimálně jednu dodávku, nebo menší nákladní vůz než ten papír docestoval na patřičný úřad. No a pak k odvozu odpadu z toho papíru budete potřebovat ještě minimálně jeden vůz na svoz toho odpadu. Super snižování emisí. A když si představím kolik toho všechny ty úřady potisknou.
Vemte si do ruky nějakou účtenku ze supermarketu a podívejte se na ní kolik zbytečného papíru se na ni nepotiskne, nebo se tisknou zbytečnosti, které nikdo nečte a násobte to zbytečně procento papíru množstvím účtenek vydaných v ČR.... v EU.... Bravurní směr kam se civilizace dostala!

Zaregistrujte se a pište komentáře pohodlněji!

Těch příkladů jsou mraky. Pokud by všichni lidi přemýšleli hlavou, dalo by se při zachování stejné kvality života ušetřit polovina vypouštěného CO₂, možná víc.

Zaregistrujte se a pište komentáře pohodlněji!

Důvody převážení zboží jsou komparativní výhody. Načtěte si něco ze základů ekonomiky. Pokud mám ve výrobě něčeho nějakou výhodu, je lepší pro všechny ! (tj. nejen pro mě jako producenta) když se tomu budu věnovat naplno, protože tím všeobecný blahobyt naroste více než když bude každý dělat všechno. Stát, který se snažil být soběstačný ve všem jsme to měli 40 let a výsledek oproti světu kde každý obchodoval s tím co mu šlo nejlépe nebyl nic moc.

Obrázek uživatele Josef

Stát je od toho, aby nastavil rozumné podmínky, ale podobným věcem nemůžete zamezit. Cena je totiž zpravidla velmi dobrým ukazatelem efektivity a ekologické náročnosti. Neplatí to samozřejmě vždy, ale velmi často ano. Ono to vožení je velmi často v ekologické stopě výrobku velmi marginální.

Obrázek uživatele Anonym123

"štát" nie ješ schopný NASTAVIŤ (čokoľvek, nie iba PODMIENKY). ide o fakt, že vo chvíli iba myšlienky na REGULÁCIU zmizne trhové myslenie a nastupuje tunelovanie, prisatie sa na cecok struk a cicanie rozpočtu.
a k všetko si urobím/vyrobím/zorganizujem SÁM -už baťa, jeden z fungujúcich "kapitalistov" opísal fungovanie zemepánov (od 6000 jutár pozemkov). samozrejme v demokracii je niečo podobné v spojitosti so ŠTÁTOM nemožné!

Zaregistrujte se a pište komentáře pohodlněji!

No vidíte, já zase bez bez nákladních vlaků nezaspím :) A je pravda že máme nově udělané nádraží, nicméně i se starým mostem co pamatoval první republiku to nějaký kravál nebyl.

U jaké tratě proboha bydlíte? Známý bydlí asi 60m od tratě, má tam jenom betonovou stěnu, ale ani když se tam rozjížděl diesel se nic netřepalo, to musí být chyba někde jinde. Jediné co se s tím dá dělat je opraví nádraží, možná to půjde popostrčit aby alespoň vyměnili výhybky v hlavní koleji.

Nějaký rozruch u nás vzbudil jenom noční průjezd páry, protože to bylo něco jiného, ale je možné že to tu už všichni ignorujeme, je to tu vlak přinejmenším jednou za čtvrt hodiny.

Záleží na tom pro koho ta trať byla dělaná, dost jich vede v dost uctivé vzdálenosti od sídel, takže tam problém asi nebude.

Obrázek uživatele Josef

Rekonstrukce výhybek je v plánu, je to Heřmanův Městec. Jezdí tady vlaky z vápenky a ještě něco a nemohou jezdit jinudy. Jsou to dost těžké vlaky.

Zaregistrujte se a pište komentáře pohodlněji!

Po USA asi těžko, ti mají proti Západní Evropě sice skoro nulové použití železniční osobní dopravy, ale v nákladní ji používají 2-3x více.

V Evropě se to západním směrem vůbec nevyplatí, protože všude je blízko moře po kterém je náklad levnější než železnicí.
Česko je v podstatě v celém tomhle prostoru jediné příliš zasekané ve vnitrozemí, měli by jsme raděli investovat do lepší splavnosti a přístavech v Praze, Ostravě a Břeclavi.

Zaregistrujte se a pište komentáře pohodlněji!

Problém je že ten přístav má být oficiálně v Gödingu, který má z tohoto pohledu ne moc dobrou železniční infrastrukturu, Na Brno buď úvratí přes Břeclav, nebo po lokálce v naftě na které zase není kde křižovat a proti přístavu by to bylo projet napříč celé nádraží, což je dost dobrý průšvih, jedině na Metrans do Třebové je to přímo, ale koridor je nahoře už zasekaný. Navíc Hodonínské nádrží není na velký příliv nákladní dopravy nachystané a rozšíření je prakticky nemožné.

Proti tomu je Břeclav opravdu lepší nápad, ale není jak tam dostat lodě! Dyje je nesplavná a nikdy splavná nebyla ani se o tom neuvažovalo. Je sice jakýs nákres na přístav u D2, ale to zase znamená se tam vyškrábat soustavou komor, s vodou nebude moc problém, ale asi by to celé zpomalovalo provoz. Sice Dyje regulovaná je, ale otázka jestli dostatečně pro dunajské lodě. Navíc je to sousedství lužního lesa, ale třeba by o tentokrát s ekology šlo uhádat. Ale horší je to že je na ni vázána státní hranice a jakákoliv změna znamená okamžitou změnu státní hranice, díky dohodě, kdyby se Dyje rozhodla že po povodni chce téct pod kostelem v Rabensburgu, tak hranice bude pod kostelem v Rabensburgu. Navíc přístav, pokud nechcete zvedat minimálně jeden most, by musel být s dost komplikovaným přístupem jak silničním, tak železničním.

Nejpravděpodobnější by bylo asi zřídit přístav pod Lanžhotem u tratě o Brodského, Ale tam zase vede příliš mnoho elektrických linek a jak plynovod, tak ropovod. Ale je to asi to nejpravděpodobnější řešení jak to udělat, navíc lze postavit vlečku přímo do Břeclavi aniž by to zatížilo koridor. Těleso po původní dráze Lanžhot-Břeclav tam je včetně mostu, stačí položit kolej přes Lanžhot, lze si i vybrat jestli to má jezdit na seřazovačku, nebo do nádraží. Ale zase je tam místa na rozšíření dost a dost.

Přístav v Praze, nevím jestli je to dobrý nápad, jestli tam je kapacita na export produktů, jestli by nebylo lepší postavit pojeden pořádný přístav na Labi.

Ostrava má nejmenší problémy, řekl bych, jenom to protáhnout až k nám a postavit přístav u Bohumína. rovnou by se daly upravit i věci to tam jsou dodnes rozbité od války.

Obrázek uživatele Josef

Já bych nejdříve zesplavnil celoročně Labe u Ústí. To je sakra první krok k tomu, aby se začala říční doprava trochu hýbat. Takhle to vůbec nefunguje, protože se na to nelze spolehnout. Pak dostanete velké říční tlačáky klidně až do Pardubic.

Zaregistrujte se a pište komentáře pohodlněji!

Jasně, to by dost pomohlo, ale problém máme v tom že budou tlačit jez a dokud to neprojde nic dělat nebudou, byť by logická odpověď byla dočasné nasazení (sacích) bagrů a prohloubené Labe, ale co jsem četl tak je ještě větší problém v Německu.

Obrázek uživatele Josef

Vsadím se, že pokud by se česká strana rozhýbala, tak německá to stihne i s rozhodnutím dokončit dříve než my tady.

Zaregistrujte se a pište komentáře pohodlněji!

Nevím, přece jenom je to dost velký kus a ještě tam do toho ekologové.. no nemuselo by to být zrovna rychlé.

Obrázek uživatele Kuk

Lodní doprava je fajn, ale jelikož nám vysychaj řeky a splavnost je na pytel, tak to asi moc perspektivu nemá. Pramen Ohře rovnou vyschl
http://www.ceskatelevize.cz/ct24/regiony/1620225-pramen-ohre-poprve-vyschl-nepomohl-ani-dest
https://budejovice.idnes.cz/situace-na-rekach-v-jiznich-cechach-je-kriticka-f4x-/budejovice-zpravy.aspx?c=A150813_091216_budejovice-zpravy_khr

---

Každej nahrazenej spalovák se počítá - Leave the oil in the soil and the coal in the hole. - Sekám a vysávám na baterky. // ‪#‎BasuraChallenge‬ ‪#‎trashtag‬

Zaregistrujte se a pište komentáře pohodlněji!

Přesně naopak.
Vodní cesty se zdvižemi nám zároveň umožní přestat neustále zdarma posílat čistou vzácnou vodu do zahraničí, a když bude sucho tak si ji tu necháme.

Obrázek uživatele Kuk

Ty si naivka a co chceš zadržovat, když ti naprší stará bela a vysychaj prameny? Vzduch? :)))

---

Každej nahrazenej spalovák se počítá - Leave the oil in the soil and the coal in the hole. - Sekám a vysávám na baterky. // ‪#‎BasuraChallenge‬ ‪#‎trashtag‬

Zaregistrujte se a pište komentáře pohodlněji!

No problém je že nebude možná co zadržet, protože chtě nechtě musíme odpouštět technologické a hygienické minimum a to bude problém. A nemáme ani jak a kde vodu dále zadržet. přehrady nepostavíme, maximálně obnovíme rybníky, ale nic se nedělá.

Jediné VD, které by mohlo pomoct, je PVE z Dunaje do Vltavy, ale ta asi jen tak stát nebude a je otázka jestli bude vůbec v Dunaji do budoucna dost vody.

Ale ano, musíme začít vodu zadržovat. Zlepšit rostlinný kryt atd. Otázka jak a jestli s tím můžeme jako jednotlivci něco dělat. Problém je že se zhoršujícími se srážkovými poměry to bude hroší a horší.

Tvrdí se že pomáhá zaorávání štěpky a podobně, ale ta končí v elektrárnách.

Potřebovali bychom prostě přesvědčit příslušné ministry a úřady aby se něco začalo dít. To že stojí strategické stavby a čeká se na dotaci je neomluvitelné. Akutně potřebujeme totiž zkapacitnit dráhu a vyřešit sucho. Já vím že dálnice lidi potřebují, stejně jako obchvaty, ale toto jsou myslím problémy akutnější, zejména ta voda.

Zaregistrujte se a pište komentáře pohodlněji!

No to je problém, ale je otázka co a jak a jak nejerychleji s ním dělat. Bohužel kolaps vodní dopravy jenom zvýší emise z nákladní dopravy.

IMHO je zamysleno pro USA. K opiceni tak zrejme nebude vubec sance.

---

heros

Meli by to odkoukat od hejna ptaku. Obrovska hejna velka nekolik set metru dokazou naprosto genialne synchronizovat svuj let. Stejne jako ryby. I kdyz spolehat se jen na ptaka ma take sve nevyhody.

Zaregistrujte se a pište komentáře pohodlněji!

už to mají odkoukaný, každý ten pták sleduje jen max 10 nejblíže letících sousedních ptáků, aspoň to tak nějak tvrdili na Zoomu

Az budou kamiony jezdit ve formacich jako ptaci nize, tak sezeru pneumatiku:
https://www.youtube.com/watch?v=QOGCSBh3kmM
Nikdo nema ani paru jak to koordinuji.

Obrázek uživatele Kuk

Určitě to bude strašně jednoduchý :)

---

Každej nahrazenej spalovák se počítá - Leave the oil in the soil and the coal in the hole. - Sekám a vysávám na baterky. // ‪#‎BasuraChallenge‬ ‪#‎trashtag‬

Uz se nemuzu dockat zarne budoucnosti, kde na dvouproude dalnici poloautonomni vlacek "sedmi trucku jedoucich s nekolikametrovym odstupem" rychlosti 79km/h rizeny Rumunem bude predjizdet druhy poloautonomni vlacek "sedmi trucku jedoucich s nekolikametrovym odstupem" rychlosti 80km/h rizeny Polakem...

Ostatne tyhle konvoje uz pred cca 15 lety predvadela americka armada (resp. byl to projekt placeny DARPA), ale u vojenskych konvoju je to o necem jinem, do toho se nemaji "civilove" co zarazovat.

Realne podle me budou muset ty konvoje jezdit s takovym rozestupem, aby se do kazde mezery vesel alespon jeden dalsi kamion.

---

Každý ignorovaný tro(t)l se počítá. Některý i víckrát...

Zaregistrujte se a pište komentáře pohodlněji!

to sa snáď dá riešiť legislatívnym obmedzením, nie?
na Slovensku platí zákaz predbiehania pre kamióny na rýchlostných cestách a diaľniciach, a vodiči to kupodivu aj celkom dodržujú, aj keď sú to Rumuni, či Poliaci.

LOL

Česká armáda už tu technologii testuje přece taky. :)

"V Táboře se srazilo pět pandurů a auto. Třináct lidí je zraněno"

Zdroj: https://budejovice.idnes.cz/nehoda-pandury-tabor-armada-policie-d64-/budejovice-zpravy.aspx?c=A161104_093735_budejovice-zpravy_khr

---

www.VarujMe.cz - Řidiči si pomáhají!

Zaregistrujte se a pište komentáře pohodlněji!

Ten rozestup pár metrů nemůže být velký, jinak tření vzduchu nesníží.
Reálně se skutečně párem myslí 2-3 metry, aby něco zbylo pro brždění i při superautomatizaci, když třeba první už jede do kopce a poslední ještě z kopce.

No bez autonomních osobáku to nepůjde. Odstupy musí být minimální aby se snížila spotřeba. A takový vláček běžnému pablbovi co odbočuje až když končí odbočovací pruh nejlépe vám 10cm před nosem zcela změní život. On vlastně radši už na dálnici ani nepojede, protože z ní nebude umět sjet.

Tak to by musel ten automat mit slusnou predvidavost. Zvlast pokud by vic takych vlacku taky jelo "par metru od sebe" a proste by osobak mezi sebe nepustily.

Mimochodem, zkusil jsem spocitat ten priklad, co jsem psal a vychazi mi "zataras" na 20 minut/25km.

---

Každý ignorovaný tro(t)l se počítá. Některý i víckrát...

Máte pravdu, už to první auto musí být autonomní.


Nabíječky elektromobilů CircontrolAutonabíjení.cz - vše pro Váš elektromobil