ZKUŠENOSTI: Tesla Model S po dvou letech a 75 000 km

Ing. František Kubiš patřil mezi první majitele elektromobilu Tesla Model S v Česku. Je velkým propagátorem elektromobility a o své zkušenosti se rád podělí, tak jako v tomto případě. Dva roky a 75 000 km v Modelu S!

Elektromobilů Tesla Model S jezdí už i v Česku pěkných pár desítek
foto: Tesla Motors

Jak se projevuje stárnutí baterie?

Stručně: po dvou letech a více než 75 000 najetých km je úbytek kapacity cca 5%.

Podrobně: Dle toho co jsem našel na cizích fórech, tak stárnutí, které pozoruji, je trochu vyšší než průměr, který hlásí ostatní uživatelé ze světa.

To jestli je to důsledek vysokého počtu maximálních zrychlení při předváděcích jízdách, které mají u mého auta hojné zastoupení, nebo jestli se jedná o statistickou odchylku na úrovni jednoho procenta, popřípadě za to může následující jev který tady popíšu, nechť posoudí odborníci.

Když jsem několik měsíců neměl delší cestu a nabíjel jsem pouze v malém intervalu mezi 60 % a 80 %, tak mi auto při nabití na 100 % hlásilo pokles typického dojezdu na 367 km, což by odpovídalo poklesu kapacity na 91,7 % původní hodnoty.

Když jsem se dotazoval v Tesle jestli to je v pořádku, tak mi řekli, že baterie je v pořádku, ale že díky tomu, že jsem již dlouho neměl dlouhou jízdu následovanou souvislým nabitím na 100 %, tak auto nemá jak zjistit skutečnou kapacitu baterie a proto zobrazuje nižší kapacitu.

A skutečně, když jsem následně měl několik dlouhých jízd po kterých mi zůstalo v baterii pouze pár procent dojezdu a následně jsem jedním zátahem nabil do plna tak mi po každém takovém cyklu stoupla predikce typického dojezdu o několik kilometrů a po čtyřech cyklech již auto ukazovalo 379 km (94,7%).

Po mé poslední cestě Evropou, několika za sebou následujících hlubších cyklech a vícenásobném nabíjení na Superchargerech mi auto hlásilo dojezd 382 km (95,5%)

Nicméně ani po této zkušenosti nedoporučuji trápit baterku zbytečným hlubokým cyklováním nebo častým nabíjením na 100 %, protože jak jsem psal výše, jedná se pouze o predikci dojezdu a pokud auto jednou do měsíce necháte plně dobít, tak se reálný dojezd uvedeným hlubokým cyklem nezmění, pouze se zpřesní odhad auta kolik má energie v baterce.

Stalo se, že by jste ráno neměl auto dostatečně nabité?

Stručně: Ne, ale jednou tomu moc nechybělo.

Podrobně: Byl jsem u známého na návštěvě a večer jsem dal auto nabíjet. Dle jeho doporučení jsem nastavil 16 A s tím, že zásuvka je jištěna 16 A barák má jištěn 25 A. Naštěstí jsme si ještě vykládali když najednou blackout. Jak jsme za chvilku zjistili, tak se aktivací noční sazby aktivoval i bojler, který si chtěl vzít taky 16 A, což ve spolupráci s tím co si brala Tesla již přetížilo hlavní jistič.

Řešení bylo jednoduché stačilo nabíjecí proud Tesly nastavit pod 9 A a jistič pak již v pohodě zvládl obě zátěže najednou. Od té doby když nabíjím na cizím místě kde nevím jaké mám rezervy v jištění, tak nastavuji nejnižší nabíjecí proud, který mi zajistí, že auto bude cca hodinu před plánovaným odjezdem nabito. Většinou si vystačím proudem do 12 A a od té doby se mi nestalo, že by jištění vypadlo.

Jaká je poruchovost a jaké máte zkušenosti se servisem?

Stručně: bez vážnějších poruch. Servis zdarma odstraňuje i „vady“ o kterých jsem nevěděl.

Podrobně: Teslou doporučený interval pro garanční prohlídky je 20 000 km a ačkoli to není povinné, tak na garančky jezdím. Jednak mám jistotu, že auto je i po hardwarové stránce aktuální a zároveň mám pocit, že tím podporuji Teslu v jejím snažení.

Odměnou mi je, že po každé návštěvě si připadám, že odjíždím v novém autě. Nejenže auto vždy umyjí a vysají, ale zatím mi pokaždé něco doplnili nebo vyměnili navzdory tomu, že jsem se pokaždé domníval, že závady které hlásím jsou nepodstatné drobnosti.

Při první garančce mi namontovali titanový štít pro ochranu baterií, opravili nabíjecí proud na 32A a vyměnili pouzdro klíče. Kromě toho jsem si zaplatil za výměnu čelního skla, které mi prasklo kvůli odletujícímu kamínku.

Při druhé garančce mi vyměnili stykač uvnitř hlavní baterie (kvůli snížené spolehlivosti začali používat jiný typ tak ho starším vozům vyměňovali preventivně v rámci garance), doplnili stínění pod displejovou jednotku aby nebylo přehrávání audia rušeno mým mobilem, který občas pokládám do kastlíku pod displejem.

Při třetí garančce mi vyměnili střešní okno. Já jsem s ním sice neměl potíže, ale protože u některých uživatelů se někdy okno nedovřelo tak změnili zavírací mechanizmus a preventivně měnili všem se starým mechanizmem.

Navíc mi vyměnili i pouzdro druhého klíče (na klíči jsem ještě nepozoroval žádnou degradaci, ale výměnu odůvodnili tím, že starý typ pouzdra po nějaké době praskal kolem tlačítka).

Připomínám, že moje auto je z první várky dodané do Evropy a nedostatky, které u něj Tesla řešila doplněním, nebo výměnou dílů se u současné sériové produkce již nevyskytují a osobně považuji jejich výměnu za důkaz zodpovědného přístupu Tesly ke svým zákazníkům. Prostě je to daň za to, že jsem jedním z prvních uživatelů a užívám si auto o dva roky déle než ti co ho objednají až teď s vychytanými mouchami :-).

Je elektromobil bezpečný pro chodce při své tichosti?

Stručně: po 4 letech používání elektromobilů tvrdím, že je.

Podrobně: Dle mých osobních zkušeností je tento „problém“ zveličován hlavně těmi, kdo elektromobilem nejezdí. Ano, už se mi stalo, že mi při jízdě krokem chodec vstoupil do cesty, popřípadě neuhnul, když jsem jel za ním.

Ale nikdy tím nevznikla situace, která by mohla kohokoli ohrozit. K tomuto jevu stejně dochází pouze, když se jede krokem po čistém rovném povrchu (například podzemní parkoviště obchodních domů) a jsem přesvědčen, že kromě menšího zdržení auta u toho nic nehrozí.

Je pravda, že jsem zpočátku i cyklisty míjel o dost opatrněji než se spalovákem, ale pak jsem zjistil, že jakmile jedu 20 a víc km/h tak cyklisté i choci již slyší hluk odvalujících se kol (pokud mne neslyší tak by neslyšeli ani moderní spalovák). V podstatě můžete udělat jednoduchý test jakýmkoli moderním spalovákem.

Postavte se na kraj silnice a nechte kolem sebe jezdit někoho rozdílnými rychlostmi a pokuste se (nejlépe se zavřenými očima) určit, jaký zvuk vlastně slyšíte. Pravděpodobně zjistíte, že když se auto blíží konstantní rychlostí nad 20 km/h tak slyšíte prakticky pouze kola, popřípadě ve vyšší rychlosti aerodynamický hluk a motor uslyšíte až když se auto vzdaluje a míří na Vás výfukem.

Samozřejmě pokud auto prudce zrychluje a motor řve tak je spalovák slyšet o hodně víc, nicméně pokud někdy budete mít možnost stát pár kroků od Tesly (nejlépe ve směru jízdy) když řidič dupne na pedál, tak Vás to možná vyleká víc než ten spalovák. Pneumatika v plném záběru na hranici smyku totiž vydává charakteristický zvuk, který je částečně slyšet například na tomto videu:

A to se ta Tesla vzdaluje – představte si, že jede směrem k Vám a ten zvuk sílí místo aby slábl. V Tesle sice nejde pustit varovný zvuk pro chodce, ale pokud o varovné zvuky moc stojíte tak si stačí pustit jalékoli přehrávání.

Například tím, že si mezi oblíbené audiozáznamy zařadíte nahrávku klapotu konských kopit, nebo zvonění tramvaje, můžete kdykoli třemi tuknutími na obrazovce své okolí obšťastňovat originálním varováním pro chodce 🙂

Co považujete za největší přednost auta?

Stručně: to, že jezdí na elektřinu 🙂

Podrobně: Když k vlastnostem auta přidám, že si elektřinu na jeho provoz minimálně z 50 % vyrobím na vlastní střeše už bych možná ani nic dalšího nepotřeboval, ale je toho víc. Rychlost a přesnost reakce vozu na náhlou změnu situace zásadně ovlivňuje bezpečnost.

Okamžitá reakce na akcelerační pedál poskytuje další dimenzi bezpečnosti a v situaci kdy jste ve spalováku odkázán pouze na brzdění tak tady máte možnost z nebezpečné situace vypadnout pouhým dupnutím na plyn.

Nejlépe to asi vystihuje příhoda z dubna 2015, když jsem po delší době opět řídil spalováka. Bylo to BMW pětkové řady a v situaci když byl před námi dlouhý volný úsek jsem pozvolna začal předjíždět auto, které jelo cca 70 km/h.

Byl jsem skoro vedle něj když se na v dálce objevilo protijedoucí auto. Reflexivně jsem sešlápl plyn na podlahu abych urychlil předjíždění, následovala asi nejdelší vteřina mého života.

BMW sice začalo zvedat otáčky, ale protože zároveň podřazovalo tak se nějakou dobu skoro nic nedělo, nakonec motor zabral a nastoupilo zrychlení odpovídající této kategorii aut. Předjíždění jsem nakonec dokončil s bezpečnou rezervou, ale to co jsem v té vteřině cítil asi nezapomenu do konce života.

S tím, že auto jezdí na elektřinu přímo souvisí i další důsledek, který jsem si donedávna neuvědomoval a tím je chybějící pach oleje a benzínu v garáži. Uvědomil jsem si to až přednedávnem kdy v garáži mladší syn na pár dnů zaparkoval svou stařičkou E30, aby trochu poléčil rezivějící karoserii.

Byl to zajímavý pocit, protože až když tam to auto stálo tak se mi jasně vybavilo, že v minulosti jsem tyto pachy v garáži považoval za tak samozřejmé, že jsem je vůbec nevnímal.

Obtížně lze popsat příjemný pocit z toho, že poslední dva roky jsem ani jednou nebyl u benzínky, za účelem tankování a nebýt tělesných potřeb tak bych tam asi nezastavil vůbec.

Co se Vám na autě nelíbí?

Stručně: hlučnost 21″ kol a cena za pneumatiky.

Podrobně: Připouštím, že interiéry evropských konkurentů jsou v této cenové hladině preciznější, ale v porovnání s auty které jsem měl před Teslou je to absolutní bomba a nestěžuji si.

Z počátku jsem sice postrádal úložné prostory ve dveřích, nicméně po chvíli jsem si zvykl a nejenže už mi nechybí, ale kabina působí mnohem uklizenějším dojmem než v Nissanu Leaf, který kastlíky ve dveřích má.

vlastní

38 Comments on “ZKUŠENOSTI: Tesla Model S po dvou letech a 75 000 km”

  1. Dobrý den, chci si půjčit
    Dobrý den, chci si půjčit na testování elektromobil Nissan Leaf. Pravděpodobně bych ho měl zapůjčený na celý víkend – od pátku do pondělí. Chci se tedy zeptat, zda by měl někdo zájem a chtěl se k testování přidat? Jsem z Trutnovska, Leafa budu půjčovat z Pardubic. Termín půjčení budu domlouvat až podle toho, kdo se bude chtít přidat a kdy by se to všem zúčastněným hodilo. Kontaktovat mne můžete na jkubjat@centrum.cz

  2. Ing. František Kubiš je
    Ing. František Kubiš je nejen odborník na EV ale především dobrý člověk který se o své zkušenosti dělí s ostatními. I díky němu jsem majitelem Tesly a za 4 měsíce jsem najezdil 35.000km a musím říct že s každým kilometrem to auto mám víc a víc rád. Na servis jsem ještě nebyl protože nebyl důvod ale po 50.000km asi zajdu jen pro klidné svědomí.

  3. Super článek, zkušenosti
    Super článek, zkušenosti lidí co najedou více km s elektromobilem jsou k nezaplacení.
    Z mých 1,5 roku strávených v Peugeotu Ion, pár týdnů v Nissanu eNV200, předváděčkách WV eUP! a WV eGolf a několika měsíci v různých provedeních Nissanu Leaf mohu potvrdit, že pro stárnutí baterie a snížení kapacity je nutné najet desítky km. Já s Peugeotem Ion u 23 tisíc nepoznám nic (podobně třeba u Leafů či eNV200 s 16-19 tis. km), kolega s 60 tis. km už menší dojezd na plné nabití na stejné trase, kterou jsme absolvovali spolu, pozoroval.
    Malé a střední elektromobily to mají s bateriemi těžší než Tesly, tady Vám chybí dojezd i v průběhu delších jízd. Nutně potřebují síť rychlonabíječek. Při nočním nabíjení obvykle ne, malé baterie se i z 10A 230V zásuvky dají nabít skoro nebo úplně do plna za 8 hodin. Zkušenost s vyhozením jističů mám také, to když si myslíte, že v chatce kempu u přímotopu na zdi bude 16A jistič a ono ne, je tam 10A. 16A jsme našli až u zásuvky bojleru v koupelně. Nebo máte doma 2 elektromobily, nabíjíte je nočním proudem a omylem je dáte na stejný zásuvkový okruh. Pak ani 230V 16A zásuvka nabíjení 2 aut s kabely 230V 10A neutáhne.
    U žádného elektromobilu jsem zatím neměl poruchu. U Peugeotu Ion v rámci roční garance (měl jsem 15 tis. km) také udělali pár věcí navíc typu preventivní výměna držáků baterií nebo nahrání nového SW. Garančka je velmi levná, jediná výměna byl kabinový filtr. Protože jsem z Ostravy, nevadí mi, že servis mám jen v Praze, Brně a Ostravě.
    Na chodce i cyklisty dávám pozor preventivně, nižší rychlost malého elektromobilu na dobrém povrchu znamená neslyšitelnost. Naposledy předevčírem jsem krokem projížděl na Ostravici davem asi 30 turistů, roztahaných po celé vozovce. Pár z nich mne, jdouce středem, zaregistrovalo až je minul čumák auta. Ale s tím se počítá, bicyklu by také neuhnuli.
    Největší přednost elektromobilu je z hlediska paliva to, že je na elektřinu, kterou si dokáži sám vyrábět nebo levně získat (pro představu tu Ostravici jsem dal ve 4 lidech na 1 nabití 95 km s mírným topením kvůli venkovním +6 C za 14 kWh elektřiny v ceně 35,- Kč za noční proud, po návratu mi zbývaly 2 kWh v baterii a 14 km dojezd – papírově má Ion sice 150 km, ale to je stejné, jako oficiální spotřeba u spalováků). Dále tichá svižná jízda s velkým zrychlením bez otřesů, vibrací a zápachu. A rekuperační brzdění. Rovněž ten čistý vzduch v garáži je poznat.
    Na mém malém elektromobilu se mi nelíbí akorát dojezd, pokud potřebuji vyrazit někam dále. Ale to je spíše otázka chybějící sítě rychlonabíječek v ČR, než problém Peugeotu Ion, který je pořád městským vozítkem.
    V dubnu 2016 se můžete těšit na 2 roky s Peugeotem Ion :-).

  4. Zdravím pane Kubiši,
    Zdravím pane Kubiši, děkuji za příjemné čtení.

    Pro objektivitu k zájmu výrobce/dealera o zákazníka by stálo za to srovnat zkušenosti někoho, kdo má prémiového spalováka v ceně >2,5 mil Kč. Přesto ale věřím, že se Tesla snaží a dělá mi to radost číst.

    Ještě se zeptám na dotaz, který tu v debatě už částečně padl – koupil byste si/doporučil na základě vlastní zkušenosti někomu koupi Modelu S s např. 100 000 km, což ještě lze z vašich ujetých 75 tis. km odvodit?

    Za druhé, je nějaké doplňková výbava, kterou považujete za zbytečnou, anebo kterou litujete, že jste nepřikoupil/nešla tehdy přikoupit?

    Děkuji 🙂

    1. Určitě! Mě by to také
      Určitě! Mě by to také velmi zajímalo. Především další náklady na provoz prémiového auta s podobným výkonem. Dejme tomu za prvních 5 let provozu. Náklady na PHM u takto výkonných aut jsou jasné 3,90 vs. 0,4 kč/km Ale další náklady na servis by mě hrozně zajímaly. U naší dodávky kterou jsme měli v účetnictví to vycházelo na 2,10/km ale to nebyla žádná prémiovka a nikdy se tam nic nepokazilo.

    2. Pro Teslu 100.000 km z
      Pro Teslu 100.000 km z hlediska opotřebení moc neznamená, ale je dobré si uvědomit, že to auto je po záruce (kromě pohonu a baterie). Proto než se rozhodnete, ověřte následující:
      – je to auto aktuální, resp. se s ním alespoň jezdilo na garančky
      – je aktivní v databázi Tesly (nebylo bourané)
      – je v Evropském provedení (nabíjení)
      – jaký dojezd ukazuje při plném nabití (řežim typical)

      Co se týká výbavy: v době když jsem auto kupoval ještě nebyli následující komponenty, které bych uvítal.
      – sklopné zrcátka, ty mi občas chybí a teď jsou ve standardu.
      – hardware pro autopilot, ten je potřeba k adaptivnímu tempomatu a automatickému nouzovému brždění, které jsou teď taky ve standardu.

  5. Skvely clanok – pan Kubis ma
    Skvely clanok – pan Kubis ma super clanky o Tesle

    –dajte do googla, roznova tesla a prvy link — nie vazne s ami nechce registrovat priatelia.. :):):)

    a hlavne mi pride velmi priatelsky a otvoreny – ziadna arogancia, a to si velmi cenim.

    21dnotky su drahe, hlucne a znizuju dojazd ale vyzeraju NESKUTOCNE, specialne v ciernej verzi!! :):):)

    Co sa tyka degradacie dojazdu, su ludia s 200tis.km a maju cca 91-93% kapacity po plnom nabiti – co povazujem za super cislo.

    O take 3-4roky ratam, ze sa budu dat zohnat kusky s 150-200tis. km za 40-50tis. eur a to uz bude velmi fajn. I ked v tom case uz bude Model 3, takze rozhodovanie bude tazke 🙂

    70 a 85kwh ma rovnaku chemiu, 90tka uz pouziva mierne zmenenu, kde na ukor zivotnosti pridali 5kwh, ale kedze gigafactory zacne produkovat nove baterky na jar 2016 ocakavam, ze v najblizsich 5r sa mame na co v oblasti cien a technologie baterii tesit!

    1. Tak to už moc čekat
      Tak to už moc čekat nemusíte,Tesla se již téměř v této cenové relaci sehnat dá a s významně menším nájezdem. Když se podíváte, tak koupit si ojetou Teslu S můžete již od cca 56000 EUR, což je blízko vaší hranice co zmiňujete a najeto má jen 46 000km. S nízkonákladovou společností doletíte do Norska za 1000,- Kč a zpět dojedete zdarma po Supercharegerech.

      http://www.finn.no/finn/car/used/result?carmodelmake=0%2F8078&enginefuel=0%2F4&sort=2

        1. Proč dph?Ceny jsou včetně
          Proč dph?Ceny jsou včetně dph na tom webu. S Teslou dojedete po vlastní ose téměř zdarma. A clo asi taky není třeba platit. Toto jsem obdržel přímo z celní správy na konkrétní dotaz dovozu elektromobilu z Norska:
          Dobrý den,
          při předložení důkazu původu ( vystaveného v Norsku) na celním úřadu v ČR bude celní sazba při dovozu automobilu snížena z 10% na 0%, Důkaz původu zajišťuje vývozce z Norska.
          Každému zboží dováženému ze třetích zemí na území EU je potřeba přiřadit 10-ti místné číslo celního sazbníku a uvézt zemi odeslání, teprve pak je možné určit výši cla. Celní sazebník pro účely zjištění výše cla naleznete v následujícím odkazu:

          http://ec.europa.eu/taxation_customs/dds2/taric/taric_consultation.jsp?Lang=cs

                1. no pravda, tak tam zaplatili
                  no pravda, tak tam zaplatili 0. Presto by se mi nechtelo platit DPH podruhe 🙂

              1. Prodej nových a ojetých
                Prodej nových a ojetých automobilů v Norsku nepodléhá omezením….. V případě, že návštěvník zakoupí v Norsku vozidlo za účelem následného vývozu ve lhůtě do 3 měsíců, může být vozidlo osvobozeno od daní (viz „DPH a ostatní daně“).

                uamk.cz/2012-05-31-08-16-34/details/1/25/norsko#Celni_predpisy

              2. Norsko neni soucasti EU. To
                Norsko neni soucasti EU. To by Norove prodelali, protoze EU je solidarni spolecnost a bohati podporuji chudsi staty. proto CR dostava vic penez nez plati do fondu. Norove jsou az nechutne bohati a nechteji se s nikym delit. Akorat milosrdne prispivaji do nejakych nadaci, ze kterych se trba v CR porizuji lekarske instrumenty aj.
                Takze dovoz auta z Norska je trochu jiny, nez treba z Holandska…

          1. Řekl bych, že nic moc.
            Řekl bych, že nic moc. Přepis v Norsku je již v ceně těch 5800 NOK (Omregistrering). Když jsem se ptal na celnících na clo, tak jsem obdržel toto:
            Dobrý den,
            při předložení důkazu původu ( vystaveného v Norsku) na celním úřadu v ČR bude celní sazba při dovozu automobilu snížena z 10% na 0%, Důkaz původu zajišťuje vývozce z Norska.
            Každému zboží dováženému ze třetích zemí na území EU je potřeba přiřadit 10-ti místné číslo celního sazbníku a uvézt zemi odeslání, teprve pak je možné určit výši cla. Celní sazebník pro účely zjištění výše cla naleznete v následujícím odkazu:

            http://ec.europa.eu/taxation_customs/dds2/taric/taric_consultation.jsp?Lang=cs

                1. tak to si svij skvely
                  tak to si svij skvely prohlizec preinstaluj skvelejsim chrome

    1. Baterie v Modelu S se
      Baterie v Modelu S se určitě průběžně vyvíjí, protože existuje několik generací baterie. Jednotlivé generace se rozlišují písmenkem na výrobním štítku baterie. První generace měla v označení písmeno „A“ a dala se nabíjet pouze výkonem 90kW. Já mám v autě druhou generaci s označením „B“, a už jde nabíjet 120kW. Žel nemám informace čím se liší další generace, ale poslední písmenko o kterém vím je „E“.

      Nicméně nemám informace zda se jedná o změny i v chemii, nebo pouze o konstrukční změny.

Napsat komentář