ZKUŠENOSTI: Do Amsterdamu a zase zpátky na elektřinu

redakce - 14 Duben 2020

Jak vypadá cesta v elektromobilech Mercedes-Benz EQC a Hyundai Kona Electric z Prahy do Amsterdamu? Jde to, ale...Cesta elektromobilů Mercedes-Benz EQC a Hyundai Kona Electric z Česka do Amsterdamu a zase zpátky

Cesta elektromobilů Mercedes-Benz EQC a Hyundai Kona Electric z Česka do Amsterdamu a zase zpátky
foto: E.ON

autor: David Vobořil

Nic se nevyrovná zkušenosti na vlastní kůži. A tak jsme si řekli, že je na čase zjistit, jaké to je jezdit po Evropě na delších cestách v elektromobilu. Začátkem tohoto roku nás čekala služební cesta do nizozemského Almere poblíž Amsterdamu.

A než letět letadlem, tak jsme se v našem oddělení Mobility Services společnosti E.ON rozhodli, že vyzkoušíme jízdu elektroauty. A to hned dvěma najednou. Tenhle nápad se ujal rychle.

Ve své práci se sice podílíme na výstavbě infrastruktury v Česku, ale k podobným zkušenostem z praktického provozu se zase tak často nedostaneme a je něco jiného jezdit po městě kolem kanceláře a vydat se do tisíc kilometrů vzdáleného místa.

Půjčili jsme si Mercedes-Benz EQC a Hyundai Kona Electric a po dvou v každém autě vyrazili na cestu. Dopředu avizujeme, že jsme nechtěli srovnávat auta v ostrém provozu. Jen jsme využili nabídky našich partnerů. Cílem bylo, abychom si udělali vlastní obrázek na dálkové cesty po západní Evropě v elektrickém voze. Chtěli jsme zkrátka zjistit, zda má tahle varianta cestování smysl.

Problémy hned na startu

Samotná cesta začala v 10 hodin dopoledne u naší stanice v Praze u obchodního domu Globus Zličín. Jeli jsme ve dvou posádkách a zhruba v půli cesty jsme se ve vozech prohodili. Auta nebyla úplně nabitá, a tak jsme vyrazily směrem na Kladruby.

Výlet v elektromobilech z Prahy k Amsterdamu

Výlet v elektromobilech z Prahy k Amsterdamu
foto: E.ON

Už během plánování trasy nám došlo, že společná jízda dvěma elektrickými auty s sebou nese požadavek na dvě rychlodobíjecí stanice na každé zastávce. A takovouto lokalitu jsme našli u čerpací stanice v Kladrubech.

Bohužel došlo k peripetiím se spuštěním druhé stanice a skoro půlhodinka na mrazu pro obětavého kolegu, než s helpdeskem zprovoznil dobíjení, byla dosti nemilá. V tento moment jsme byli dost na vážkách, zda mělo vůbec smysl takovou cestu podnikat.

Podle odhadů se mělo jednat o zhruba tisíc kilometrů, které jsme měli zdolat za 16 hodin. K tomu jsme v hlavách začali připočítávat podobné nepříjemnosti a řekněme si na rovinu, že nálada nebyla optimální.

Nicméně jsme si dali hodinku oddech, teplou polévku, kávu a jeli jsme dál. Další zastávka byla za 200 kilometrů v německém Geiselwindu, kde má E.ON stanici se čtyřmi 150 kW dobíječkami.

Vedle byly hned tři pobočky globálních fastfoodů, tři restaurace, kavárny a další zázemí. Zde už se nám obrázek o dálkovém cestování elektromobily rozjasnil. Auta jsme nabili za 40 minut, dali rychlé jídlo a vyrazili na další cestu.

Nabíjení na nabíjecí stanici Ionity

Nabíjení na nabíjecí stanici Ionity
foto: E.ON

Není třeba zmiňovat, že obdobných stanic různých provozovatelů je v Německu dostatek. V podobném duchu se tím pádem nesl i zbytek cesty. Nevyužívali jsme registrace. Všude, kde to bylo možné, jsme platili za jednorázové tarify.

Bez karty dobíječka nefungovala

Musíme říct, že k našemu překvapení se následně jednalo o velmi komfortní cestování, které se zásadně nelišilo od cesty vozem se spalovacím motorem. Trasou přes Norimberk, Frankfurt a Kolín nad Rýnem jsme dorazili do hotelu ve městě Almere téměř vybití kolem půlnoci.

U hotelu byla samozřejmě dobíjecí stanice. Píšeme samozřejmě, ale to spíše ironicky. Na západ od nás je to hodně časté. U nás máme k takovému stavu ještě kousek cesty.

Přestože jsme si to naplánovali, dobíječka ten večer nefungovala. Nevadilo nám to. Další den dopoledne jsme měli volno, tak jsme si mohli dobít na dalších blízkých veřejných stanicích.

Nabíjecí stanice E.ON Geisewinkel

Nabíjecí stanice E.ON Geiselwind
foto: E.ON

Vybrali jsme stanici u McDonald´s přibližně tři kilometry daleko v obavách o skutečnosti zobrazovaného dojezdu. Po příjezdu jsme zjistili, že stanice nepodporuje jednorázové dobíjení a musí se použít pouze registrace s kartou. V tu chvíli mělo EQC dojezd už jen sedm kilometrů.

Nutno dodat, že odhad nešidilo a velmi vytrvale nás na nízký dojezd upozorňovalo už od čtyřicátého kilometru. Zádrhel byl v tom, že na tuto stanici jsme museli povyjet po dálnici a další rychlé dobíjení bylo kolem 10 kilometrů daleko.

Už jsme hledali kontakt na nejbližšího servisního partnera Mercedes-Benz, ale naštěstí přijela hodná paní s e-Golfem a nechala nás pár kWh cucnout. Možná nám ani nerozuměla a chtěla nás mít z krku, nicméně s úsměvem pomohla.

Vyzkoušeli jsme pak i holandskou síť Fastned, která fungovala stejně bezchybně jako Ionity v Německu. Jen už bylo nutné stáhnout appku a registrovat se. Dobili jsme téměř do plna a vyrazili do hotelu a následně na školení.

Cestu zpátky jsme jeli jiným směrem. Volba padla na necelých 900 kilometrů dlouhou trasu přes Hannover, Lipsko a Drážďany. Kromě vyzkoušení nezprovoznitelné stanice EnBW jsme jeli zpravidla po síti Ionity.

Vyjeli jsme zhruba v pět hodin odpoledne a s hodinu a půl trvající přestávkou na spánek jsme dorazili do pražských Čakovic něco málo po sedmé ráno. Účelem cesty bylo zjistit, zda má elektromobilita smysl i na dálkovou dopravu. Po nepříjemném startu musíme říci, že ano. Má však svá ale, na které se chceme ještě blíže podívat.

Čas navíc nejde ošidit, ale…

Jako první namítají lidé přidaný čas na cestu. Tomu se nedá oponovat a ani se to nikam neschová. Dle plánovače tras by cesta trvala necelých 10 hodin čisté jízdy. Reálně si samozřejmě dáte alespoň dvě zastávky, jednu na jídlo, druhou na kávu a toaletu.

Tam se vejdete do hodiny a půl až dvou hodin. Nám první cesta s úvodními peripetiemi trvala 14 hodin. A to jsme stavěli pravděpodobně o jednu zastávku více, než bychom museli. To odbouráte, když budete s elektrickým autem nějakou dobu fungovat.

Noční nabíjení na Ionity

Noční nabíjení na Ionity
foto: E.ON

Jaký je tedy rozdíl? Jednalo se přibližně o rozdíl dvou hodin na dvanáctihodinové trase. Pro někoho to je moc, pro jiného ok. Záměrně tady nezmiňuji Teslu. U té zkrátka víme, že je technologicky dál a rozdíl jako správný lídr smazává o něco lépe a rychleji.

Milovníci rychlé jízdy z dálkové trasy elektroautem asi nebudou nadšeni. Na druhou stranu, mohou si vybrat rychlejší, nebo řekněme požitkovější jízdu s následným zpomalením díky častějšímu dobíjení, anebo po dálnici pojedou běžnou rychlostí a baterie jim vydrží delší dobu. To už je volba každého.

Náklady na takovou cestu mohou být také tématem k diskuzi. S elektroauty, která jsme zvolili my, jsme se pohybovali ve středním až prémiovém sektoru, kde majitel vozu na spotřebu sice hledí, ale koruna nebo dvě na kilometr pro něj není parametr, který by příliš řešil.

Z našeho testu to vypadá, že elektroauto se jeví jako cenově nevýhodné. Nesmíme ale zapomínat to, že to byla dálková cesta, kterou nepodnikáme tak často, a tak jsme neměli registrace u jednotlivých provozovatelů dobíjecích sítí.

Dobíjeli jsme tedy za jednorázové ceny. Kdybychom jezdili na podobné trasy častěji, registrace si uděláme a cena rázem klesne. Tady tím pádem není jednoznačné stanovisko.

Elektrický vůz se také zkrátka nechová jako vůz se spalovacím motorem. Změnit tedy musíme náš úhel pohledu na jeho užívání. Člověk musí uvažovat nad tím, že ho bude nabíjet, kdekoliv zastaví a bude to možné.

To vyžaduje hustou síť dobíječek a tady nemyslíme jen ultrafasty na dálnicích, možná spíše naopak klidně malé, pomalejší dobíječky ukaždého obchodního domu po deseti kusech, na obecních parkovišťátkách a podobně. V ten moment, kdy máte hustou síť různorodých dobíječek, se postupně smazává nepříznivý poměr času tankování oproti dobíjení.

Ekologii záměrně necháváme nakonec, protože to je věčné téma. Ano, baterie mají svá proti v komplikované těžbě surovin, náročné výrobě, těžší recyklaci a možná i další úskalí.

Na to se dá samozřejmě argumentovat zlepšováním technologií a určitých pravidel. A vyprodukované emise? Lokálně samozřejmě nula. Jinak by se dalo hovořit o průměru energetického mixu země na kWh, ve které jsme dobíjeli.

Jak jsme psali na začátku, účelem cesty bylo si dokázat, zda má elektromobilita smysl i na dálkovou dopravu. Celý princip má svá ale a samozřejmě záleží na každém, jak se k těm ale postaví.

Kromě hlavní nevýhody – o něco delší čas jízdy, bychom měli brát v potaz četné plusy, které jsou jednotlivě možná nezajímavé, ale jako celek jsou ohromně pozitivní. Patří mezi ně zejména výrazně mírnější dopady naší cesty na životní prostředí.

Nebo také skutečnost, že svou ochotou používat elektromobil jako běžný dopravní prostředek dodáváme odhodlání také ostatním. Dáváme také signál všem výrobcům automobilů, že stojíme o evoluci mobility a jsme ochotni přijmout i nějaké ty mírné nedostatky těžkých začátků.

Stačí se podívat na historii. První automobily měly také svá ale. Je jasné, že hlavní význam přechodu na elektromobily nepocítíme na úrovni jednotlivců, nadšenců, ale až při zapojení velké části naší společnosti. S trochou nadsázky se dá říci, že dnešní elektrovůz není o dnešku, ale o budoucnosti.

vlastní
Zpět na HybridPřidat komentář

No hlavně by si měli pánové mající vliv na stavbu nabíjecích míst a stanic vzít ponaučení už z první "příhody" - najít v ČR místo s více než jednou nabíjecí stanicí tak nějak stále není standart. Smutnej příběh, ale co bysme chtěli v Řepkostánu.

---

Hyundai Kona 64kWh

Obrázek uživatele Radovan

Pánové se také zmínili, že jsou elektromobilitou příliš nepolíbeni. Jako vyjet dálkovou trasu nenabitým autem na 100%, to je první a zcela základní chyba.

---

BEV Peugeot Ion nový 4/2014, dnes 90 tis. km, 5/2016 2.ojetý ženě, dnes 42 tis. km (56 celkem), ekolo Agogs SilverGo 10/2013, dům FVE 3,6kWp 9/2009, ohřev vody solár Vaillant 6/2010, vlastní studna 1999, dřevodům sendvič panel 2000, permakulturní zahrada 2017, zachytávání dešťovky 880L Keter 4/2020.

Obrázek uživatele Michelin

S trasami o délce 1000km mám celkem bohaté zkušenosti.
Spalovákem jsem je jezdil v běžném provozu vždy kolem 12h. Teslou X je jezdím kolem 12:30-13h.

Naposledy na konci ledna jsme jeli více než 1000km z Francouzských Alp třemi auty zpět domů. Vyjeli jsme plus mínus na stejno. Jeli jsme každý vlastním tempem aniž bychom se na některé ze zastávek potkali. Absolvovali jsme i několik kolon, hlavně ve Švícarsku.
Domů dorazil jako první dle očekávání spalovák VW Touran, druhá o čtvrt hodiny později Tesla S a třetí o další čtvrthodinu později já se svou Teslou X.
Nutno dodat, že moje Xko už má najeto za tři roky přes 160tis. km, takže mám již částečně omezenou rychlost nabíjení, a o něco snížený dojezd. Odhaduji, že s Teslou 3 by se to dalo zajet za stejný čas jako tím spalovákem...

Vtipné bylo, že se mnou jel jeden kuřák, který na každé zastávce nadával, že si moje auto vybral proto aby si na zastávkách v klidu zakouřil. Většinou totiž, když vytáhl po občerstvení druhou cigaretu jsem ho už napomínal, že jedeme.

---

Více než 180tis. elektrizujících km s TMX.
Nissan Leaf 40kWh na nákupy.

Obrázek uživatele Marek_

Jo, to věřím, že s Teslou, díky dojezdu a rychlému nabíjení, se ten čas oproti spalováku protáhne méně než u Kony nebo EQC.

Pokud bych svoje 520 km trasy jezdil Teslou 3, tak co jsem koukal na plánovač, tak u SR+ verze by stačily 2 nabití v celkové délce kolem 30-35 minut, což už je akceptovatelné. Verze LR by to dala s jedním nabitím kolem 20 minut.

---

Lexus GS 450h Premium

Obrázek uživatele Michelin

Pravidelnou trasu necelých 500km jsem jezdíval, když bylo auto nové s jednou nabíjecí zastávkou kolem 20min. v létě a kolem 30min. v zimě s tím, že jsem se nijak neomezoval na tempu jízdy, tedy léto na dálnici kolem 160km/h zima kolem 140km/h, mimo dálnici kolem 120km/h v létě i v zimě.
Nyní dělám většinou zastávky dvě. První do 10min. a druhou přibližně v létě 20min. v zimě 30min.

Po nějakém loňském updatu upravili (co jsem zatím vykomunikoval s ostatními asi plošně všem S i Xkům) nabíjecí křivku, tak že po 50% nabíjecí výkon rychleji klesá než dříve, takže se vyplatí dělat spíše více kratších zastávek než jednu delší.
Kolegovi s Skem naproti tomu zrychlili nabíjení v prvních 50% z původních maximálně 118kW na 147kW.
Mě to dole nabíjelo stále stejně resp. od nájezdu asi 130tis.km už jen maximálně 109kW.

Před pár dny mi, ale přišel update, po kterém se mi u SC začal ukazovat nabíjecí výkon namísto dřívějších 120kW někde 125kW (například Vestec) a jinde 150kW (například Vystrkov). Takže možná mi už také zrychlili nabíjení v dolních 50%. Aktuálně kvůli covidu moc nejezdím, tak to nemohu otestovat.

---

Více než 180tis. elektrizujících km s TMX.
Nissan Leaf 40kWh na nákupy.

Obrázek uživatele Marek_

Ano. Co jsem koukal na křivky nabíjení na Fastned, tak u Tesly platí, že ideálně je nabíjet ve spodní polovině, od skoro vybitého auta do nějakých 50-60 procent, radši takto dvakrát než jednou 10-80 proc.

Tesla 3 SR to má tak, že nab. výkon je nejvyšší na počátku a pak hned klesá, sice pomalu a lineárně, ale klesá. Verze LR to pere naplno do nějakých 40 proc. a pak lineárně pomalu klesá.

Zajímavá křivka ve srovnání třeba s tou Konou, která tu křivku má takovou zubatou :-) Ideálně to má ten eTron, který drží plný výkon od 10 až do cca. 80 proc. Bude to, zřejmě, tím že má větší rezervu nevyužitelné kapacity.

---

Lexus GS 450h Premium

Obrázek uživatele Michelin

Jj. Celkova kapacita eTronu je 95kWh, ale vyuzitelna jen 83,6kWh, takze 80% z vyuzitelne je ve skutecnosti jen 70% z celkove.
I tak je to pro ty clanky dost narez cpat do nich az do 70% vice nez 1,5C.
Jsem docela zvedav jak se to bude projevovat na jejich zivotnosti.

---

Více než 180tis. elektrizujících km s TMX.
Nissan Leaf 40kWh na nákupy.

Bohužel Kona nabíjí relativně pomalu, EQC žere trávu u cestu při vyšších rychlostech, takže zbývá Tesla X, když chce člověk větší auto. Někdo raději koupí auto za 500 tis. a dá 3.5 mil. do baráku :)

---

<_-@--°°°°°°°°°°-@-_> ☺
Kia e-Niro 64 kWh, 2000 km

Obrázek uživatele Marek_

Jo, teď jsem koukal na křivku nabíjení u Kony. Ten max. výkon je kolem 76 kW, což není taková bída jako u Ioniqu, ale tvar té křivky je špatný. Už při 40% to klesne a pak v krocích to postupně klesá a přo 70% to má výkon jenom 40 kW. Jako, lepší než Ioniq, ale mohlo to být lepší, ta křivka měla být plochá kolem těch 70-75 kW až do 80%, jak to má starý Ioniq. Ale to je, bohužel, daň za ty novější a prostorově a hmotnostně úspornější články, aspoň co jsem četl.

Aspoň takto by to mělo vypadat:
https://support.fastned.nl/hc/en-gb/articles/360009674054-Charging-with-a-Mercedes-Benz-EQC

Ideálně pak takto:
https://support.fastned.nl/hc/en-gb/articles/360000815988-Charging-with-an-Audi-e-tron

Alespoň co se týká plochosti křivky a stálosti nabíjecího výkonu.

---

Lexus GS 450h Premium

Obrázek uživatele PetrVins

No tak snad vam konecne v EONu dojde, ze jedina spravna cesta je placeni za dobijeni beznou platebni kartou, stejne jako se plati benzin nebo treba parkovani. Jasne, nechte fungovat vernostni karty a davejte na nich kredity, lepsi ceny, ale na vsech nabijeckach by melo byt POVINA moznost platit beznou platebni kartou. Oni totiz elektromobily nepouzivaji uz jen nadsenci z IT, ale treba i moje manzelka a ta rozhodne nebude vytahovat kabel na AC nabijeni a sachovat s mobilem. Pochopte to uz prosim VSICHNI PROVOZOVATELE NABIJECEK!!!

---

Nissan Leaf 40kWh (najeto 70tis.km), FVE 5kWp + 15kWh baterie, trubice na ohřev TUV, vytápění biomasou, využívání dešťové vody

Obrázek uživatele Marek_

To je přesně to, co tady píšu už hodně dlouho! Ten oser, kdy každý provozovatel má svou kartičku a aplikaci je neudržitelný. Pokud nebude jednotný a jednoduchý způsob jak platit na veřejných nabiječkách, tak nemá EV šanci se rozšířit mezi většinu uživatelů.

Ale spousta majitelů EV mi tady pořád říká jak je to jednoduché a super, šachovat s mobilem u stojanu, vybrat tu správnou appku (nebo čip) namísto jednoduchého přiložení platební karty, kterou už dnes má každý. A to nezmiňuji cesty po Evropě, zjistit jak to je, registrace všude možně... jo, super :-)

---

Lexus GS 450h Premium

S platební kartou, to máte pravdu.
Ale jak by fungovala platba zvoleného paušálního programu?
Eletrické podniky jsou na paušál zvyklé.

Jinak myslím že kartou, tedy přes aplikaci jde bez registrace už zaplatit nyní, (zákonná povinnost). Ale za šílenou cenu, je jasný že integrovaný platební terminál v nabíječce by byl mnohem pohodlnější, ale problém by to nevyřešilo.

AT se to příznivcům elektrických aut líbí ,nebo ne, rychlé DC dobíjení je poměrně nákladná záležitost a bez paušálů, nebo zavázání zákazníka aby primárně používal jednu sít, to asi nepůjde.

Vemte si kolik obslouží průměrný nabíjecí DC stojan zákazníku za den? Jsou to jednotky vozidel při průměrném zisku dejme tomu 5-10 Kč kWh je to 250-1000 Kč na jedno auto s velkou baterkou. Zisk benzínového stojanu je méně, ale je tam auto jen 5 minut , místo hodin.

Jenže ten oser je běžný, podívejte se v dnešní době, kolik se zbytně používá komunikačních platforem. Je to neskutečné a často má člověk pocit, že to tak je, jen aby ten dotyčný byl zajímavý a hlavně aby nepoužíval mainstreamový způsob....u těch nabíječek to bude stejné - hlavně ukázat vyjímečnost a unikátnost...jen ne proboha mainstream..

smutné je, že tohle pochopily i hloupé benzínky, zatímco génové elektromobility ne :(

---

Největší omyl je přísloví moudřejší ustoupí.. pokud bude moudřejší ustupovat, osel získá širší pole působnosti a prosadí osloviny.
Jízda s elektromobilem je často velmi podobná jízdě veteránem - fanoušek se rád přizpůsobí a užije si ji
Elektromobilitu zniči dotační ekologická lobby, tvůrci obsahu ...

Hezký připomíná mi to časy, když mi bylo 17 - 18 a s čerstvými řidičáky jsme jeli na obstarožních kývačkách k moři...protože to dokážeme...
sice zábava opepřená příhodama v podobě výměn kladívek, dynam, regulátorů a řešení přidřeného motoru v Alpách, ale dojeli jsme..(a pupkáči z karos čuměli, když viděli u pláže vyrovnané kejvačky s pavíkama)
jenom proboha, proč to dělat, pokud není cesta cíl a nezáleží na času na cestě?

---

Největší omyl je přísloví moudřejší ustoupí.. pokud bude moudřejší ustupovat, osel získá širší pole působnosti a prosadí osloviny.
Jízda s elektromobilem je často velmi podobná jízdě veteránem - fanoušek se rád přizpůsobí a užije si ji
Elektromobilitu zniči dotační ekologická lobby, tvůrci obsahu ...

Obrázek uživatele Radovan

Zkušenosti s dálkovou cestou elektromobilem by neměli popisovat ti, co s nimi nejezdí běžně denně. To je celé. Nic ve smyslu cesta je cíl. Informační hodnota článku také žádná, protože bez jakýchkoliv údajů.

---

BEV Peugeot Ion nový 4/2014, dnes 90 tis. km, 5/2016 2.ojetý ženě, dnes 42 tis. km (56 celkem), ekolo Agogs SilverGo 10/2013, dům FVE 3,6kWp 9/2009, ohřev vody solár Vaillant 6/2010, vlastní studna 1999, dřevodům sendvič panel 2000, permakulturní zahrada 2017, zachytávání dešťovky 880L Keter 4/2020.

Tak co si budeme povídat - pro EV bukvice dobrý. Oni jsou rádi spolu, jsou rádi, když mohou při nabíjení nekonečně dlouho srkat kafíčko či chroupat vypečený croassaint a koukat se sobě se zalíbením do očí, mačkat pod stolem ručky.... No a ta nejistota na cestě nabiju/nenabiju, dojedu/nedojedu jim vynahrazuje vzrušení, které zažívají normální heterosexuální páry. Prostě standardní bojovka pro EV homouše.

Obrázek uživatele Anonym123

hm, neviete, že na novších BEV sa nabíjanie skrátilo , takže obed si už nedáte. iba rýchle občerstvenie a vyčurať, stolica by znamenala platiť za parkovanie.

Obrázek uživatele PetrVins

Jezisi ty jsi trouba :-D Normalni elektromobilista ma kartu na dobijeni v zahranici VSUDE jednoduse nabije a ne jako ty NFTACI z EONu, ktery se tak akorat propalili, ze sice stavi nebijecky, ale VUBEC NIC NEVI o cestovani elektromobilem, stejne jako ty. Taky komentujes jadernou fuzi na foru, kdy o tom nic nevis? Jsi fakt legracni :-D

---

Nissan Leaf 40kWh (najeto 70tis.km), FVE 5kWp + 15kWh baterie, trubice na ohřev TUV, vytápění biomasou, využívání dešťové vody

Obrázek uživatele spetak

(Omlouvám se všem za příkrm.)
Jsi primitiv.

---

Už jen EV, najeto 150 tisíc km.

Ty sa nemáš za čo ospravedlňovať.
To, že je tu umožnené prispievať takémuto individuu je jednoznačne v réžii pana Horčíka, ktorý mu to toleruje už dosť dlhú dobu s občasným odstránením niektorých vysokoprimitívnych príspevkov, namiesto toho aby ho zabanoval úplne. Tak ako sa to tu už v minulosti s niektorými psychicky narušenými už urobilo.
Aký prínos pre toto fórum má diskutujúci, ktorý ostatných iba uráža a nenávistne prská v každom svojom príspevku ?!
Fakt nechápem prečo, pan Horčík?

---

FVE 10kWp + 12kWh LiFePO4, fotovoltaický ohrev vody 1,2GJ tepelný zásobník, 100tis. km na elektro (50% z vlastnej FVE).

Obrázek uživatele Anonym123

a rôznorodosť názorov vám nič nehovorí? vyhľadávanie a šírenie názorov nič?
sarkazmus!

Obrázek uživatele PaRi

Většina z vás tu plive na kde co a kde koho. Nechápu!
Borci vzali v podstatě cestu jako cíl a na vlastní kůži zakusili, jaké to je. Kdo z vás, co tady kafráte, to zkusil?

Já v celé této anabázi vidím ohromné množství informací, třeba:
1. Pokud stávající automobilky nešlápnou pořádně do pedálů, tak je Tesla zašlape do země. Doslova.
2. Pokud si někdo myslí, že současný způsob nabíjení (kartičky, registračičky, mobilky, nefunkčnost, vlastní píseček) je dobrý, tak má smolíka taky, protože je opět Tesla zašlape do země.

Tady to skuhrání nad akumulátory, dojezdem atd... uvědomte si, že tyto problémy mají všechny automobilky mimo Tesly, tím chci říct, že se nejedná o technický problém. A vývoj v této oblasti stále pokračuje...

---

www.xpari.cz
Škoda CitigoE iV (8800 km)

Obrázek uživatele PetrVins

Bohuzel se panove z EONu akorat peine znemoznili a fakt nechapu, proc se neporadili s nekym, kdo po Evrope jezdi elektromobilem. Staci jedna karta treba od EnBW a nabijou temer vsude. Timhle akorat naivne pobavili odpurce elektromobilu a sami se znempznili, protoze stavi nabijecky a o cestovani elektromobilem VUBEC NIC NEVEDI.

---

Nissan Leaf 40kWh (najeto 70tis.km), FVE 5kWp + 15kWh baterie, trubice na ohřev TUV, vytápění biomasou, využívání dešťové vody

Obrázek uživatele PaRi

Si myslím, že tady to nebylo o nejjednodušším přejetí dané trasy, na to by si vzali Teslu. Prostě si vyzkoušeli, jaké to je sednout do EV a vyjet. Bez nějakého zjišťování co a jak. A toto je výsledek. Hodně poznatků a námětů ke zlepšení.

Teda aspoň doufám, že to k zlepšení služeb povede, jinak to byl jen zbytečný masochismus.

---

www.xpari.cz
Škoda CitigoE iV (8800 km)

Jenže s Teslou to není žádná zábava, jede podobně jako spalovák, s ostatními EV je to jiné vzrůšo :)))) (viz řada osobních zkušeností autorů článků)

---

<_-@--°°°°°°°°°°-@-_> ☺
Kia e-Niro 64 kWh, 2000 km

Obrázek uživatele PetrVins

Zlepsovat se musi predevsim panove z EONu, kteri vyrazili naprosto nepripraveni. Nabijeci sit uz je OK, cipy s roamingem na ruznych nabijeckach uz take existuji v hojnem poctu, tak uz neni moc co zlepsovat. Jen staci umoznit platbu kartou a udelat strechy nad nabijeckami. Na delku cesty a nabijeni to vsak vliv mit nebude. To uz je vpohode nyni.

---

Nissan Leaf 40kWh (najeto 70tis.km), FVE 5kWp + 15kWh baterie, trubice na ohřev TUV, vytápění biomasou, využívání dešťové vody

Teď jste to myslím vystihl- vyrazili naprosto nepřipraveni a zjistili jaké to je -oser-. Vtip je v tom že já, a věřím že i většina potenciálních zákazníků, chceme vyrážet nepřipraveni stejně jako nepřipraveni vždy všichni vyráželi se spalováky.

Obrázek uživatele Radovan

A Vy jste se nemusel učit, jak natankovat spalováka? Jaké palivo? Že ne naftu do benzínu a naopak? (pro blby to nakonec udělali tak, že jedno má širší trubku než hrdlo) Kolik asi žere a co znamená ta kontrolka nádrže jste také nemusel vědět? A kolik to na to hladové oko dojede? A že ne všude se dá platit kartou? A že ne všude berou CCS? A že na dálnicích to bývá daleko dražší než pár kilometrů po sjezdu z ní? A že registrovaní zákazníci mají levnější palivo nebo dostávají dárečky?
Musel jste to všechno postupně zjistit. Takže žádný vtip se nekoná. Jen si myslíte, že to ví každý. Neví.

---

BEV Peugeot Ion nový 4/2014, dnes 90 tis. km, 5/2016 2.ojetý ženě, dnes 42 tis. km (56 celkem), ekolo Agogs SilverGo 10/2013, dům FVE 3,6kWp 9/2009, ohřev vody solár Vaillant 6/2010, vlastní studna 1999, dřevodům sendvič panel 2000, permakulturní zahrada 2017, zachytávání dešťovky 880L Keter 4/2020.

Obrázek uživatele Marek_

Přesně. Tu kartičku (EnBW, Maingau,...) lze získat zdarma po registraci, klidně i do zahraničí. Nebo si to mohli vyřídit v DE a poslat do CZ, nevěřím tomu, že by to byl nějaký problém. A pak je cena tuším 0,35-0,40 eur/kWh. Takto spíš lidi odradí.

---

Lexus GS 450h Premium

Všichni tady v diskusi brečíte jak to nejde. Ev je na nic, nikam nedojede, na dálky se nehodí. Bože, to vám tento web nedal za celou dobu své existence dost odpovědí?
Kupte si pořádný elektromobil, ne parodii s malou baterkou, Teslu M3, nebo Konu a její ekvivalenty, oba s jakž takž únosnou cenou. A jezděte reálně, ne nad mapou.
Nemudrujte a ptejte se těch co jezdí dálky a nemají s tím problém, ptejte se těch co sem do diskusí již nechodí, už je to tu nebaví.
Potkáte nás na nabíječkách.

---

Elektromobil Peugeot Ion sdílený se sousedy od 7/2018, najeto 34 tis. km.
Hyundai Kona electric najeto 52 tis. km.

Obrázek uživatele spetak

+ 1, přesně tak.

---

Už jen EV, najeto 150 tisíc km.

Právě že v té reportáži jedou Vámi zmiňovanou Konou a jaká to je tragedie.

Obrázek uživatele PetrVins

Tragedi jsou predevsim panove z EONu, kteri vyrazili s EV do zahranici bez karty na nabijeni. To je jako jet plavat, nevzit si plavky a doufat, ze je cestou koupim :-D Stacila by jim jedna karta napr. od EnBW a zadne zdrzeni by nebylo. Jasne, s tim "rozezranym" mercedesem ano, to je prestavenej spalovak, ale Konou je to uplne vpohode, bez zdrzeni proti spalovaku. Teda pokud nejste magor, co to jezdi v kuse, drobi si do klina a cura do PET flasky, aby na 12h ceste usetril hodinu :-D

---

Nissan Leaf 40kWh (najeto 70tis.km), FVE 5kWp + 15kWh baterie, trubice na ohřev TUV, vytápění biomasou, využívání dešťové vody

Obrázek uživatele Marek_

I s tou Konou by to bylo oproti spalováku pomalejší a s citelným zdržením. Google mapy ukazují 900 km a 9 hodin, většina je po dálnici, takže těch 9 hodin je úplně v pohodě dosažitelný čas jízdy bez stresů a zbytečného pospíchaní. Se spalovákem bych měl třeba 2 zastávky, jednu na tankování 10 min. a druhou na jídlo 20 minut. A pokud bych chtě, klidně stáhnu dobu jízdy na 8:30 tím, že v DE zrychlím na stále přijatelných 150 bez velkého vlivu na spotřebu a bezpečnost.

Počítám, že s Konou byste měl 2-3 zastávky celkem tak hoďku a půl až dvě, ne? A to byste musel jet rozumně kolem 110-120.

---

Lexus GS 450h Premium

Cetl jste clanek pozorne? Problem s tim ze nemaji cip byl jen u jedne stanice a to uz byli na miste. Jinak si nabijecky chvalili zdrzeni nebylo zpusobeno typen autorizace, ale tim ze jede stylem 2hodiny jizda a 30-40 minut nabijeni. A ve vysledku jste pod rychlostnim prumerem kamionu a hluboce pod rychlosti dalkoveho autobusu. Muze mit ev sebelepsi a nepomuze si protoze ty lepsi ev zase vice berou a tim padem se prodluzuje nabijeci cas na ujety km.

Obrázek uživatele PetrVins

Zdrzeni ibstalacemi aplikaci, autorizacemi bylo podle me velke. Muze to byt klidne 10-15min na kazdem nabijeni. S cipem je to tak 2 minuty

---

Nissan Leaf 40kWh (najeto 70tis.km), FVE 5kWp + 15kWh baterie, trubice na ohřev TUV, vytápění biomasou, využívání dešťové vody

No nevím já s čipem nemám zdržení prakticky žádné a aplikace třeba u EONu také nic ani kartu nehledám. Polyfazer tam bylo třeba jen opsat číslo karty což bylo za minutu. Nechápu co by mohli na ionity šaškovat 15 minut ani v článku o tom nepsali.
Nevím nemohu posoudit, protože 1000 Km bych v elektromobilu dobrovolně nejel a navíc za ty peníze...
Nejdál jsem jel 650 Km na otočku do Polska,ale tam jsem jel po nabíjecích stanicích zdarma, jinak bych si půjčil spalováka. Takže jsem ztrátu 1,5-2 hodiny oproti spalováku kompenzoval úsporou 1200 Kč za benzín a bylo hezky a tak jsem se projel.

Pokud si přečtete můj podpis, tak zjistíte, že s ní jezdím. Žádná tragedie se nekoná. A pokud máte zájem, tak je tu i článek-reportáž s mými zkušenostmi.
http://www.hybrid.cz/zkusenosti-jak-se-elektromobilem-hyundai-kona-electric-cestuje-po-evrope

---

Elektromobil Peugeot Ion sdílený se sousedy od 7/2018, najeto 34 tis. km.
Hyundai Kona electric najeto 52 tis. km.

Kolem komina s tim nemam problem,ale na dalky to Vas nepochopim i ve vasem clanku cestujete 1000 km o 2 hodiny dele , nez s konvencnim autem. A nyni i draze, nez by jste jel konou HEV co stoji polovinu vaseho BEV. To se neda okecat je to proste fakt.

Mám zkušenosti s malou elektromobilitou, dá se užívat na denní bázi v menším měřítku celoročně, ve spojení s FVE a malou kogenerací na přitápění. To mi smysl dává.

Na drouhou stranu dálkový provoz s elektromobilitou jde dohromady v současnosti už méně. Tesla, OK, to by šlo, ale u nás po republice míň. Zpravidla je třeba zdlouhavě rychlodobíjet, což může být trvale jen obtížně realizováno zeleně (s minimem emisí). Jinými slovy elektromobil má vedle ekologického šrámu v podobě obtížně získaných materiálů pro baterie (ve větším mnnožství) ještě výfuk v komíně elektrárny a to často včetně promrhaného tepla. Zelených zdrojů, či vytápěcích kogenerací je u nás zatím stále málo.

Našel jsem zajímavé srovnání ekologie vozů ADAC ecotest:
https://www.adac.de/infotestrat/tests/eco-test/

Sám jsem se rozhodl, že další auto právě z uvedených důvodů elektromobil nebude. CNG-hybrid zatím nikdo neudělal. Zvítězil pohon na CNG. Pro něj už mimo ČR existuje obnovitelná alternativa - BIO-CNG, aneb obnovitelný metan+vodík.
Komfort dálkové dopravy je snížený pouze dojezdem nádrže někde k 400Km, s dotankováním za 7 minut. Stanic na delších cestách naleznete dost, ale někdy je třeba trochu si zajet :-(

Na dlouhé vzdálenosti 600-1500Km+ považuji za výrazně vhodnější vlak (ideálně noční lůžkovlak) a místně půjčený automobil. Při cestách vlakem můžete pracovat, spát, nebo zkrátka dělat jiné věci.

---

Alespoň 10.000 na zelený bonus a k tomu až 5.000 eKm s párou v zádech každý rok.

Obrázek uživatele ozana

Ta malá elektromobilita je co? Elektrokolo?

---

Nekupujte BTC za 10k, počkejte až bude stát 100 tisíc USD.

Firmy jiz nakoupily 3,75% všech bitcoinů který kdy budou existovat. https://bitcointreasuries.org/

Elektromobil s malou baterií, tedy pod 30kWh.

---

Alespoň 10.000 na zelený bonus a k tomu až 5.000 eKm s párou v zádech každý rok.

Obrázek uživatele Anonym123

odvolávať sa na nemcov a adac zvlášť je nekorektné.

ADAC vytvořil několik takových výpotků, že je od jisté doby považuji za dezinformační platformu. Neříkám, že všechno co se na ADAC zveřejňuje je úpně špatně, ale to srovnání několika BEV s FOSV, kde jim jako nejekologičtější vyšlo velké SUV od VW na naftu, to byla tedy perla.

---

hariprasad

Prave ten ADAC test byl v DE hodne rozcupovan. Pouzivali nepresna a stara data. Ne nadarmo je ADAC uzce spojovan se zastanci ropneho bussines.

A přesně proto bych nikdy nejel elektrem někam dál.
Kvůli retardům jež ty nabíjecí stanice provozují (jiný název pro ně nemám, bo mi příde že cílem je udělat dobíjení co nejméně uživatelský přívětivé).
Každý má jinou apku, každý jiné podmínky.

Kdyby bylo EU něco víc než jen spolek nekompetentních břídilů, tak už máme dávno zákon, že provozovatel více jak deseti dobíjecích stanic, musí umožnit přístup ke stojanům přes API.
Aby mohli stanice obsluhovat i aplikace třetích stran.
Pak by stačila jena univerzální apka. Která by mi přefakturovávala nasosané kWh.

---

20 tis km elektricky od roku 2018

Obrázek uživatele PetrVins

Staci mit dva cipy a nabijete pohodlne temer v cele zapadni Evrope. Kde vidite problem? Jasne, kdyby to slo platebni kartou, tak by to bylo lepsi, ale kdyz vim, ze budu jezdit EV po Evrope, tak si objednam cipy a jsem vpohode. Staci vam cip Plugsurfing, karta od EnBW a mate vyresenych 99% nabijecek v zahranici ;-)

---

Nissan Leaf 40kWh (najeto 70tis.km), FVE 5kWp + 15kWh baterie, trubice na ohřev TUV, vytápění biomasou, využívání dešťové vody

Mel byste vedet, ze EU nema kompetence na vsechno. Na jednu stranu V4 blokuje pravomoce EU a na druhou stranu obcane V4 predhazuji EU necinnost. Ne vse se musi centralizovat. Treba s Covidem. Zdravotnictvi je plne v kompetenci jednotlivych statu a to je take dobre. Nebo by v CR mely platit stejna pravidla jako v Italii? Asi ne. Ani v Italii nejsou stejna pravidla. Sever je vic postizeny nez jih a regionalni vlady si to delaji podle sveho.

Na druhé straně jak bvy se vám líbilo, kdyby bez povinné registrace u karty nevydal benzín ze stojanu? Bez Benzina, Shell, OMV, ONO karty nic nepoteče? Asi těžko, že? V Elektromobilitě krutá realita.

---

Alespoň 10.000 na zelený bonus a k tomu až 5.000 eKm s párou v zádech každý rok.

Emobilita je nova technologie a pres vsechny umele prekazky jde kupredu. Kdyz Berta Benz jela svym 1. autem, kupovala benzin v lekarne a vsichni na auto koukali jako na dabla. Nebude dlouho trvat a spalovak bude zase vetsinou vniman jako jedovaty dabel.

Takhle používat elektromobil je asi hloupost ale ono vlastně pokud se tak daleko nechcete stěhovat na delší dobu tak je použití jakéhokoli auta hloupé. Pokud by mi šlo o čas tak, na tuto vzdálenost a dobu strávenou v cíli, použiju letadlo a pokud o ekologii tak samozřejmě vlak. Oboje je mnohem pohodlnější a přijedete odpočatí a pokud se neobejdete na místě bez auta tak to řeší carsharing.

Obrázek uživatele runner42

Mrzli jsem, žebrali jsme, chcali jsme podle auta, trvalo to o půlku dýl a radši ani nenapíšeme, na kolik to vyšlo.

Elektromibilita je diagnóza, něco mezi debilitou a masochismem.

---

DISPUTO ERGO SUM.

Prymulan, rasista, xenofob, heterosexuál, trumpista, ateista, cynik, vykořisťovatel, antiEU evropan.

A cim jezdite vy na dalkove cesty? Prstem po mape!

Obrázek uživatele runner42

Autem, které zvolím podle počtu cestujících, množství zavazadel a klimatických podmínek na cestě a v cíli.

Rozhodně neplánuji zastávky u benzínek, nežebrám a neobtěžuji spolucestující zbytečnými zastávkami a protahováním cesty.

---

DISPUTO ERGO SUM.

Prymulan, rasista, xenofob, heterosexuál, trumpista, ateista, cynik, vykořisťovatel, antiEU evropan.

Obrázek uživatele Marek_

Ale má pravdu, ne? Jeli to 14 hodin namísto 10, občas problémy se spuštěním nabíječky a cena za km taky podstatně vyšší, tím, že nabíjeli jako neregistrovaní (Fastned 0,59 a Ionity 0,79 eur/kWh, ostatní nevím). A ani nezmiňují takové základní věci jako je dojezd, jak často se nabíjelo, jak rychle na různých nabiječkách, za kolik, atd. Celkově, ten článek není moc dobrý.

Jasně, že s Teslou by spousta problémů odpadla, hlavně nabíjení a vysoká cena za km a i zdržení by bylo kratší.

---

Lexus GS 450h Premium

Pokud nekdo jede na takovou cestu, mel by byt pripraveny. Minimalne zajistit si nabijeci karty. Byt pak prekvapeny ze nekde nenabijou je fakt naivni zjisteni. Spis bych cekal ze tu vlastni hloupost zamlci. No je videt ze nemeli vubec zadny plan a ten clanek je take podprumerny. Skoda ze lidi z Eonu CZ nerekli, ze ceske Eon rfid se pod pokutou nesmi pouzivat v zahranici. A Eon neumoznuje cizincum poridit zahranicni rfid cipy. Eon je jaksi stredovek. Jen na sebe hloupe upozornili.

Tak panove nam rekli jak dodavaji odhodlani ostatnim. Lepsi by bylo, kdyby napsali, ze si vsicvhni ctyri koupili nejake EV. Takhle to je trapne. Kazat vodu a chlastet whiskey.

Nesouhlasím s výpočtem. Je to 1000km které se dají ujet běžným dieselem za 9h pohodlně a je potřeba udělat tak 1-2 zastávky po max 15min. Celkem se s veškerou rezervou vejdete do 9:45hod...elektromobilem 14h, mně teda přijde rozdíl 4:15h docela podstatný na služební cestě. Při hodinové sazbě 1500 je to hodně, někteří jsou placeni v EUR.
Je to další důkaz, že elektromobilita není pro dlouhé cestování.

Obrázek uživatele Radovan

V podání těch pánů je to důkaz, že EON elektromobilitu neumí a jeho lidi jsou totálně mimo. To je celé. Nic o dálkové jízdě.

---

BEV Peugeot Ion nový 4/2014, dnes 90 tis. km, 5/2016 2.ojetý ženě, dnes 42 tis. km (56 celkem), ekolo Agogs SilverGo 10/2013, dům FVE 3,6kWp 9/2009, ohřev vody solár Vaillant 6/2010, vlastní studna 1999, dřevodům sendvič panel 2000, permakulturní zahrada 2017, zachytávání dešťovky 880L Keter 4/2020.

Bylo to sice drazsi, zato pomalejsi. No sama pozitiva :) Proste na deli cesty to fakt neni vhodne. Jako predstava, ze bych jel s plne zalozenym Ioniqem a rodinou do Chorvatska, nebo do Italie je z rise Scifi. S Konou to nebude o nic lepsi.

Obrázek uživatele Marek_

S tou Konou to o něco lepší než s Ioniqem uržitě bude. Teda, pokud to bude ta Kona z tohoto článku - 64 kWh. Jednak má díky větší baterce delší dojed, ale hlavně má normální, celkem rychlé nabíjení, na rozdíl od toho Ioniqa. A to je na delší cestě, kde se bude min. 2-3 krát nabíjet, důležité.

Co jsem viděl různé testy, tak ten nový Ioniq má sice větší baterku než předchůdce, ale tím pomalým nabíjením to zabili a auto absolutně není vhodné na dlouhé trasy. Teda... ne že by obecně auto typu Ioniq bylo bůhvíjak vhodné na dlouhé cesty, ale jsou lidi, co by to byli ochotni podstoupit. Jenomže s tím zmršeným rychlonabíjením nabíjením je to nanic.

---

Lexus GS 450h Premium

100kW rychlost nabijeni vam nestaci?

Obrázek uživatele Marek_

Ioniq má 100 kW nabíjení? Od kdy? :-)

Starý Ioniq 28 kWh má nabíjení max. kolem 70 kW. Nový Ioniq 39 kWh má nabíjení podstatně pomalejší a max. má někde kolem 45 kW:
https://support.fastned.nl/hc/en-gb/articles/223715447-Charging-with-a-Hyundai-Ioniq

Nevím, kde jste vzal těch 100 kW, to nikdy neměl, ani starý Ioniq.

---

Lexus GS 450h Premium

Ano myslim ten stary, omlouvam se, je to 70kW. A to je malo?

Obrázek uživatele Marek_

Jo, ten starý Ioniq je v pohodě, ale ten už se neprodává. Myslel jsem nový Ioniq, ten je pěkně zmršený, co se týká nabíjení. Nejen, že max. je jenom kolem 45 kW, ale už od 50% to citelně klesá, ten starý má výkon 60-70 kW od počátku až do téměř 80%, to je rozdíl.

---

Lexus GS 450h Premium

Stary Ioniq ma na 50kW nabijecce vykon kolem 47-49kW do 74%, pak do 82% plynule klesne na cca 22kW a od cca 90% plynuly pokles na cca 8kW, kde se nabijeni pri 94% vypne. Na 150kW nabijecce je vykon kolem 67-69kW opet do 74%, plynuly pokles do 82% na cca 22kW (a dale cisla nemam). Odecteno z displeje na MOL nabijecce.

Obrázek uživatele Marek_

Jo, je to hezky vidět na té křivce z nabíječky Fastned, starý i nový a i srovnání 50 kW a 175 kW nabíjení. Ten starý je na tom podstatně lépe - jak max. výkonem, tak průběhem toho výkonu, křivkou nabíjení.

https://support.fastned.nl/hc/en-gb/articles/223715447-Charging-with-a-Hyundai-Ioniq

---

Lexus GS 450h Premium

Dobry den, uz jste si neco nastudoval o fungovani tepelneho cerpadla, takze uz netvrdite, ze to je podvod stoleti a odporuje zakonu o zachovani energie, nebo Vam mam napovedet?

Hele, ja myslim, ze na to uz jsem vam odpovedel ne. Pokud jste to jeste nepochopil, tak znova.
Za rozpocet 250000 za TC, ktery si koupil soused z toho na to dostane nejakou dotaci zhruba pulku uspora oproti plynu polovicni. Za ty penize si v podstate predplatil plyn.
Kdyby si poridil klikmatizaci, stalo by ho to max 80000, usetril by nas vsechny od zbytecne dotacni zlodejiny a mel by to levnejsi. TC je podvod na nas vsechny

Odpovedel jste toto:
Nic jako 300% účinnost neexistuje ... protože to je z pohledu fyziky nesmysl kvuli zakonu o zachovani energie.
Muzete mi rici, jakou maji Vase slova o fyzice sojitost s ekonomikou a dotacema? Mne ekonomika vychazi uplne jinak, nez jste nastinil, mam TC 10 let. Vite, z ei ta klimatizace funguje na proncipu TC. Takze uz jste se s tim principem seznamil a uz verite v ucinnost > 300 % a ze je to nomrlani jednoduchy stroj, ktery funguje?
Mimochodem, ja na TC dotaci nedostal, jaky je to tedy podvod na Vas?

Vy jste tak trochu troll ne. Proc to chcete furt resit? Abyste se ujistil, ze jste ucinil dobrou invetstici, nebo proc. Abyste si dokazal, ze nic lepsiho neni? Proc bych vam to mel vyvracet, jste evidentne presvedceny, chyceny stejne jako jini.
Tu ucinnost jsem psal tak jako mimochodem (obchodni lakadlo).
Myslite si, ze dotacni podvod neni podvod?
Proc teda na klimatizaci neziskate dotaci a na tc ano.

Resim to kvuli Vasem vzdelavani. Kdyz tvrdite o fungujici a spravne fungujici veci, ze to tak nemuze fungovat, tak se snazim, abyste danou technologickou cast pochopil. Takze podle Vas 300+ ucinnost neexistuje? Tj. nemuzete dostat z TC vic tepl, nez kolik tam date elektricke energie?
V zivote jsme udelal spoustu spatnych investic, co se tyce navratnosti, ale verim, ze co se tyce ekologie,jsou daleko lepsimi. Nejde mi tak o to, ze mam na ucte o 100 tis mene, ale o to, ze neco delam pro sve deti. Coz je normalni, vsichni chteji to nejlepsi pro sve deti. A co se tyce obhajoby. Ja mam sve TC 10 let, vim jake mam naklady na elektriku a jake byly naklady na elektriku driv. Vim, jake maji naklady na topeni v mem okoli, takze mam tak nejak poneti o tom, zda se mi to vyplaci ci nikoliv. Jake Vy mate zkusenosti s provozem TC, ze tu tvrdite neco o jeho ekonomice? Ja tvrdim,z e ekonomicnost tam je, ale je s velke casti delana vyhodnou sazbou na elektriku. Pokud by byla 5+ Kc, jak maji ostatni, tak se samozrejme navratnost posouva na neunosnou mez. Kazdopadne je treba si ale uvedomit, ze podobnou (ne-li stejnou) podporu (sazbu) maji i primotopy.
Podvod je bud definovany v zakone nebo individualni pojem. Takze ted nevim, jaky mate namysli. No a proc jedna technologie je podporovana dotaci a jina neni muzu jen odhadovat selskym rozumem. u TC vs. klimatizace bych odhadoval vtom, ze TC je zakladni potreba a klimatizace je komfortni zalezitost. Sice umi nektere klimatizace topit, ale s mizernou ucinnosti, rozhodne se tam nedostanete na 350 - 700 %, ktere jste schopni dosahnout s TC. A jstli se nepletu, EU jde hodne o energetickou ucinnost (zarovky, energeticke stitky pro domy, pneumatiky, spotrebice, apod). Ale ve skutecnosti mohl byt duvod uplne jiny.

Kdyby elektrina pro TČ stala 5 kc, tak by snad vsichni meli plne strechy solarnich panelu a CEZ a spol by utreli uplne hubu. Proto si to nemuzou dovolit. Navic Tunelin a Dukovany potrebuji nutne velky nocni odber aby jadro nemelo v noci problemy. Jadro vlastne vyrabi v noci a o vikendech nechtenou elektrinu a proto ji nabizi jako kysele pivo. Kdyz tady zastanci jadra pisou kolik by muselo byt panelu aby nahradili Tunelin, tak kecaji nesmysly. 2/3 elektriny jsou nechtena elektrina a tudiz by fve vyrabely prevazne tu chtenou pres den a bylo by potreba tak 50% instalovanych MW ve fve.

Pokud by jste, např. místo nočního ohřevu vody,akumulaček atd. přešel na den, kdy jedou firmy tak se zvýší nároky na síť, a dobíjení elektromobilů je snad nejlepší v noci, a ten odběr se bude zvyšovat, takže to bude chtěná el. jako plzeň.

Kdyby nebyl nocni proud nechteny, nemusela by byt cena u dna. Kouknete na cenu elektriny na burze. Tam je videt cela nahota jadernych elektraren. https://www.ote-cr.cz/cs/kratkodobe-trhy/elektrina/denni-trh?date=2020-04-17
A kdyz se kouknete na vikend v noci, pochopite co je kysele pivo.

Znova, jsem fanda solárů, ale ne za každou cenu, a bez akumulace to hlavně u velkých odběratelů nejde.Soláry mají cca. poloviční instalovaný výkon proti JE, které loni daly cca.30Twh kolik toho daly soláry, desetinu?Doplnění za 2017 1/13.takže celková ůčinost 1/6 a v zimě to radši ani nebudu odhadovat.A dávat ceny el. v době kdy půlka firem stojí je trochu mimo co?

Pokud by se jaderne mafii podarilo prosadit nove jaderne bloky, asi by byl velky previs nocniho proudu. Jak by se to resilo? Asi povinna instalace spotrebicu na nocni elektrinu. Co jinak by s tou nechtenou elektrinou delali? Dnesni uhelky se muzou pres noc utlumit, u jadra to neni tak jednoduche.

Kdy je podle vás nejlepší dobíjet elektromobil?Kolik bude potřeba pro např. 1.mil. elekktromobilů proudu? Uhelky na rozdíl od plynových moc utlumit nejdou(ekonomika provozu)+emise, to není jako domácí kotel na uhlí.

Tak to jsem netusil, ze JE se musi stavet zrovna pro EV. Cena nocniho proudu rika, ze ho je nadbytek. Kdy budeme mit v CR milion EV?

Obrázek uživatele Marek_

Nejlepší je nabíjet EV v noci. Resp. tehdy, když auto stojí a zahálí, ideálně když je to doma a za levno. A to je většinou v noci, ne? Takže bych řekl, že je žádoucí, aby v noci bylo elektřiny dost a byla levná. A zvlášť za 10-20 let, kdy už se optimisticky počítá, že tady budou jezdit statisíce EV.

Mě je jedno z čeho se ta elektřina bude brát, ale musí jí být dost i v noci a za přijatelnou cenu, na nabíjení. A jestli to bude jaderka, tak OK. Akorát bych měl problém s tím, pokud by to stavěli Rusáci, to radši žádná JE.

---

Lexus GS 450h Premium

Obrázek uživatele Radovan

Nejlepší je nabíjet EV když parkuje. A když se podíváte na většinu aut, tak parkují neustále.
Lidé, co nepracují jako cesťáci, používají auto cca 1 hodinu denně na cestu do a z práce. Pak stojí. Já, když vyjedu baterku svého Iona dopoledne do nuly a dorazím po pojížďkách do kanclu, tak z pomalé zásuvky 3,6 W jsem za 4,5 hodin a 100%, takže domů jedu s plnou a přes noc nenabíjím.
Je to celé jen o tom, mít zásuvky na místech, kde auta parkují. Pomalé, klidně jen 10A, tedy 2,3 kW. Pracovní doba s přestávkou na oběd je 8,5 hodiny, těžko někdo každodenně vyjezdí 20 kWh, to já mám na 150 km.

---

BEV Peugeot Ion nový 4/2014, dnes 90 tis. km, 5/2016 2.ojetý ženě, dnes 42 tis. km (56 celkem), ekolo Agogs SilverGo 10/2013, dům FVE 3,6kWp 9/2009, ohřev vody solár Vaillant 6/2010, vlastní studna 1999, dřevodům sendvič panel 2000, permakulturní zahrada 2017, zachytávání dešťovky 880L Keter 4/2020.

Obrázek uživatele Marek_

Myslel jsem v noci proto, že je levná elektřina. Pokud člověk nevyjezdi za den celou baterku, tak nemá důvod nabíjet jinde než doma za levno. Ne každý má možnost nabíjet v zaměstnání zdarma, spíš je to výjimka, ne? To samé u zákazníků, na schůzce a podobně, ne každý má žaludek somrovat o zásuvku všude, kde parkuje :-) Prostě normální je za energii (i elektrickou) platit a logicky to bude doma nejlevnější.

---

Lexus GS 450h Premium

Denni elektrina z FVE je nejvhodnejsi. Ale chapu vasi argumentaci, protoze byste uz jinak nemohl rikat, ze EV ma vyfuk v elektrarne. Jinak doporucuji mrknout na nebe, cely den slunecno a FVE dodava stabilni elektrinu. Jeste jen tak pro info, solarni panely jsou pri vyrobe studenejsi, nez kdyz by nebyly vytizene. Energie ze slunce se z 16% premeni na elektrinu a pouhych 84% na ohrati povrchu. Zakon o zachovani energie.

Obrázek uživatele Marek_

Ale já přeci netvrdím, že EV má výfuk v elektrárně :-) Každý doma nemá FVE a ani třeba nechce. Pro toho je ideální právě levný noční proud. To je pak otázka jestli se FVE vůbec vyplatí. A druhá věc auto neparkuje celý den doma.

Ja to bral podle sebe, jak bych ti řešil já. A věřím, že i velká většina uživatelů když se EV masově rozšíří, prostě přes den auto slouží a v noci se nabíjí. Co je na tom špatně, když v noci je elektřina za babku?

---

Lexus GS 450h Premium

Nocni elektrina za babku je jen kvuli Tunelinu, protoze se ji musi zbavit. Kdyz bude vic fve bude levnejsi denni proud a ten je vic zadany. Pak se vyplati nabijet pres den. Ale to by museli ve vlade povolit smart energy a jine smart reseni. V CR mame hloupe reseni. Jinde maji net metering, v CR mereni po fazich aj.

Obrázek uživatele Marek_

No ale já se bavím o tom, jaká je teď reálná situace. Když si teď koupím EV, tak je pro mě nejvýhodnější, nejlevnější nabíjet to nočním proudem. Taková je realita.

---

Lexus GS 450h Premium

Obrázek uživatele Radovan

Nejlevnější je pro Vás nabíjet jinde zdarma. Pak nabíjet přes různé paušály. Pak teprve doma v noci, protože musíte mít svůj dům a svůj elektroměr, abyste mohl mít levnější sazbu kvůli elektromobilu. Jinak je fakt, že i pro mne je nabíjení z mé FVE nejlevnější (po těch zdarma nebo v paušálu) protože přicházím jen o 0,895 Kč/1 kWh, za které nyní prodávám přebytky. Díky koronaviru jsem skoro pořád doma, takže když někam vyjedu, vracím se domů a nabíjím ze sluníčka mezi 9-17 hodinou to dává i 3 kW výkonu. Ale pokud mám po cestě nakoupit, zvolím Lidl nebo Globus, obojí pár km od baráku a s rychlonabíječkou zdarma. Doma nabiju jen zbytek do 100%. Nyní, když má žena ve středu home office, už nenabíjíme v noci ani její auto. Přes víkend nabije ze sluníčka, co projezdí doplní ve středu a pak zase o víkendu a tak pořád dokola. Jedině že by se stavila nakoupit a zrovna u Lidlu. I když nyní může i u Kauflandu a dalších ČEZ destinací rychlonabíjet taky zdarma. No a kdyby její šéf o FVE a elektromobilech jen roky (3) nekecal, tak už ho má taky a zásuvku/nabíječku v práci pro sebe i zaměstnance.

---

BEV Peugeot Ion nový 4/2014, dnes 90 tis. km, 5/2016 2.ojetý ženě, dnes 42 tis. km (56 celkem), ekolo Agogs SilverGo 10/2013, dům FVE 3,6kWp 9/2009, ohřev vody solár Vaillant 6/2010, vlastní studna 1999, dřevodům sendvič panel 2000, permakulturní zahrada 2017, zachytávání dešťovky 880L Keter 4/2020.

Obrázek uživatele Marek_

Jak říkám, vycházím z reality a mojí situace. Mám barák (jako asi většina majitelů EV, ne?) a pokud bych měl EV, mám levnější proud. A ten bych pak využil i na praní, myckuys pod. Neříkal jste kdysi že díky tomu máte stejné účty za elektřinu i když nabijite EV? No a dále vycházím z toho, že za energii je normální platit a pochybuji, že paušál plus platba za kWh bude levnější než noční proud. Aspoň podle ceníku ČEZ to nevypadá. A nabití zdarma u OC považuji za doplněk.

Takže ano, pokud bych si já koupil EV, tak počítám s většinovým nabíjením doma za NT plus občas na cestách DC za draho a někdy zdarma u OC. Usuzuji tak podle toho jak je naše druhé auto užívané s přihlédnutím k tomu, že jako EV by bylo využíváno víc. Vy to možná máte jinak, to je v pořádku.

---

Lexus GS 450h Premium

Obrázek uživatele Radovan

Ano, většina majitelů EV má barák, ale není to pravidlem. Levnější tarif D27d na elektormobil dostanete, tj. 8 hodin denně máte většinou elektřinu za polovic pro celý dům (jen u podnikatelů se to rozlišuje, tam musíte mít jen speciální odběrné místo pro nabíjení). Ano, díky tomu u nás platíme stále stejně nebo méně, než když jsme EV neměli, takže jezdíme zdarma.

Ohledně paušálu je to otázka počtu Vámi nabitých kWh měsíčně, když máte 5,- Kč za 1 kWh a 2,50 v nízkém tarifu, tak 500,- Kč paušál je předplacených 100-200 kWh, jakmile nabijete více, šetříte. Nové ceníky zatím nemá cenu komentovat, uvidíme, jak se to usadí. To OC je docela významný zdroj, zvláště pak pokud máte v místě vyřizování, jezdíte tam na obědy, na nákupy, do kina. Pak už je to jen otázka Vaší palubní nabíječky, zda za hodinu nateče 3,6 nebo až 22 kWh.

A pak je to opravdu podle užívání vozu. Individuální.

---

BEV Peugeot Ion nový 4/2014, dnes 90 tis. km, 5/2016 2.ojetý ženě, dnes 42 tis. km (56 celkem), ekolo Agogs SilverGo 10/2013, dům FVE 3,6kWp 9/2009, ohřev vody solár Vaillant 6/2010, vlastní studna 1999, dřevodům sendvič panel 2000, permakulturní zahrada 2017, zachytávání dešťovky 880L Keter 4/2020.

Mezi námi, znáte osobně někoho kdo má Teslu, eTron, i-Pace, Konu nebo Niro a bydlí bytovce nebo paneláku? Asi se najdou v segmentu EV s hodnotou 300 tis., ale osobně neznám žádného člověka s jakýmkoli BEV, který by bydlel v bytovce či paneláku.

---

<_-@--°°°°°°°°°°-@-_> ☺
Kia e-Niro 64 kWh, 2000 km

Odhaduji, ze by do 14 dnu zadne funkcni EV nemel. Takovych dlazdicu jsou plna sidliste a zeman rikal, ze EV jsou spatny. Tesla, eTron apod. by byly u panelaku bila vrana s nizkou sanci na preziti. Hura, jsme postkomunisticky vychod.

Ty si prasečí tlamo neber do huby byť jen můj nick. Nestálo by mi za to, abych jakýkoliv Evehikl byť jen nehtem obešel, protože jejich majitelé jsou nešťastni už jen z pouhého vlastnictví a temné budoucnosti těch svých křápů.... Nemá cenu je dělat ještě nešťastnějšími... Ale protože vždy existuje vyjímka z pravidla, ve Tvém případě bych se přemohl Vendulí a okno Tvé Tesličky bych s chutí prohnal poctivou žulovou 10x10.... Čus, Dlaždič.

Obrázek uživatele ozana

Mám BEV z druhé ruky, parkuji na sídlišti a nejhorší co se mi stalo je (před pár dny) prstem na špinavé 5. dveře napsáno Jezdíš jako ***. A to jsem do loňska jezdil s nálepkou vzadu Jezdím na proud, jinak je to auto dost nenápadné.

---

Nekupujte BTC za 10k, počkejte až bude stát 100 tisíc USD.

Firmy jiz nakoupily 3,75% všech bitcoinů který kdy budou existovat. https://bitcointreasuries.org/

Pokud mate Stromos, asi mu nic nehrozi.

Obrázek uživatele Radovan

Když já ty lidi nelustruju. :-)

---

BEV Peugeot Ion nový 4/2014, dnes 90 tis. km, 5/2016 2.ojetý ženě, dnes 42 tis. km (56 celkem), ekolo Agogs SilverGo 10/2013, dům FVE 3,6kWp 9/2009, ohřev vody solár Vaillant 6/2010, vlastní studna 1999, dřevodům sendvič panel 2000, permakulturní zahrada 2017, zachytávání dešťovky 880L Keter 4/2020.

To je takový šibalská vyhýbací odpověď. Co znám osobně lidi, tak vím, v čem bydlí a čím jezdí a tedy já tu kombinaci panelák + BEV u nikoho neznám.

---

<_-@--°°°°°°°°°°-@-_> ☺
Kia e-Niro 64 kWh, 2000 km

Obrázek uživatele Radovan

Tak to já znám hned 2. Orlová a Ostrava. A u dalších 2 si nejsem jistý.

---

BEV Peugeot Ion nový 4/2014, dnes 90 tis. km, 5/2016 2.ojetý ženě, dnes 42 tis. km (56 celkem), ekolo Agogs SilverGo 10/2013, dům FVE 3,6kWp 9/2009, ohřev vody solár Vaillant 6/2010, vlastní studna 1999, dřevodům sendvič panel 2000, permakulturní zahrada 2017, zachytávání dešťovky 880L Keter 4/2020.

Kamarád koupil před měsícem TM3, má najeto už 5000 km a zásadně nabíjí zadarmo, říkal, že chce jezdit za 0,- Kč a to ho na tom baví.

---

<_-@--°°°°°°°°°°-@-_> ☺
Kia e-Niro 64 kWh, 2000 km

To odpovida spotrebovanym 750 kWh. V domacim nabijeni to odpovida 1500-2000 Kc. A kdyz muze nabijet u CEZu, tak ma nabijeni uplne zdarma. Dokud nezvladnou novy SW, je nabijeni gratis.

Průměr má 13,5 kWh/100km takže 675 kWh.

---

<_-@--°°°°°°°°°°-@-_> ☺
Kia e-Niro 64 kWh, 2000 km

Obrázek uživatele Marek_

Tak to je dobrá výzva, to bych nedal s mým ježděním :-)

---

Lexus GS 450h Premium

Pokud si někdo klade otázku jestli se vůbec vyplatí FVE, proč si jen neklade otázku jestli se vyplatí Lexus :-))

Obrázek uživatele Marek_

Nevyplatí. Respektive levněji bych jezdil s ojetou Octavkou. Ale udělal jsem si radost pěkným a pohodlným autem. Takovou radost mi FVE nepřinese. Ale pokud by mi FVE přinesla finanční úsporu, pořídil bych si ji.

---

Lexus GS 450h Premium

Ale spoustě lidí FVE udělá větší radost než luxusní auto, a navíc jim ještě ušetří peníze..
A náklady na provoz a údržbu FVE a auta jsou taky úplně jinde..
Důležité je, že si lidi dělají radost..
Pak rovnice vyplatí nevyplatí většinou nefunguje a pokud ano tak je to ideální stav

Obrázek uživatele Marek_

Jo, i takto se to dá brát :-)

---

Lexus GS 450h Premium

No jestli se ty jaderky postaví v téhle postkoronavirové době, kdy vláda už hlásí schodek 200mldKč letos i příští rok, tak to elektřina určitě nebude za přijatelnou cenu. Když místo vyhození cca 800mldKč do roku 2040 (odhad reálné ceny a termínu dostavby dvou bloků EDU II) raději repasujeme stájící bloky co tak mohou sloužit do roku 2045, a zbytek investujeme do rozvoje OZE, budeme všichni vysmátí. V opačném případě zapláčeme jako občané i jako daňoví poplatníci. Už se těším, jak nás budé sát jaderná lobby a hrad bude vyzývat k utahování opasků v těžké době( způsobené přeci tím virusem).

Obrázek uživatele Marek_

Pokud se nepletu, tak do rozvoje OZE jsme už investovali a pořád investujeme v součtu už pěkné stovky miliard. A kde je užitek pro celou společnost, když to všichni platíme? Nikde. A za ty peníze už mohla JE pomalu i stát. Děkuji, žádný další solární tunel nechci. Už se promrhalo dost.

---

Lexus GS 450h Premium

Ty peníze nekradly FV panely, OZE ani jiná pro přírodu i naši kapsu velmi užitečná technologie, ale konkrétní lidé ve vládě a jejich kamarádi. Jinak se divím, kolika lidem vadí představa, že by se nastavily zákony a ostatní podmíky v ČR tak, abych si já a každý kdo má zájem, mohl chytit 200W elektřiny z těch 1000W/ m2, co mi po východu slunce dopadá zdarma na hlavu. Nebo si mám se sousedy koupit menší, jetý jaderný reaktor, když je to tak výhodné?

Ted je ted a s dotacema za tunel je stejne zbytecne lametovat jako s Bilou horou. OZE jsou z dnesniho pohledu lepsi cesta nez Tunelin. Ale ono to vypada, ze nebude ani Tunelin ani FVE.

Obrázek uživatele Marek_

Já vím, lamentovat je zbytečné. Ale je potřeba to připomínat. Nebýt tohoto solárního tunelu, mohly se ty obrovské sumy vynaložit na něco prospěšného. Na to tady spousta zelených fanatiků ráda zapomíná :-)

---

Lexus GS 450h Premium

Vite ze za ten tunel mohlo byt dnes porizeno vic solarnich panelu ktere by vyrobily vic elektriny nez muzeme spotrebovat? Je to jen diky podvodnikum ve statni sprave a diky ceskemu tunelovani. A pokud se Tunelin bude realizovat, spadneme jeste vic na hubu, bude to jeste drazsi tunel.

Obrázek uživatele Marek_

Proto to píšu, mohlo z těch peněz být něco užitečného a místo toho obrovský tunel :-(

---

Lexus GS 450h Premium

Diag Human udelal podvod s krevni plazmou. Je vhodne prestat darovat krev? Asi ne a stejne plati pro solarni panely.

Obrázek uživatele Marek_

Minimálně je dobré se poučit a stejný tunel už neopakovat, jedno jestli solární nebo s JE.

---

Lexus GS 450h Premium

Nelze se poučit, teď probíhá největší tunel v dějinách světa, covid, jen u nás se rozkradou miliardy na státních zakázkách bez výběrových řízeních, nějaké solární panely je proti tomu dětská hračka.

---

<_-@--°°°°°°°°°°-@-_> ☺
Kia e-Niro 64 kWh, 2000 km

Pak,že nejsme nejlepší https://oenergetice.cz/obnovitelne-zdroje/srovnani-dotaci-pro-oze-v-evrope

Pokud by se postavil Tunelin, byl by podobny clanek o nejvyssi cene elektriny v CR. Porad dokola, v Cezku nic noveho. Loupeznici loupi a plebs tleska.

Možná, asi, kdyby, tohle jsou ale bohužel fakta, a přispěl k tomu i zelený fanatismus.

Se zelenym fanatismem to nema nic spolecneho. Investori kteri na fve zbohatli nejspis nemaji o nejake idealy zajem. Byl to zpackany cesky zakon od nejchytrejsich tunelaru na svete. Obdobne ted mame na krku repkovy tunel s. Babise. Ty dotace mely byt pro zemedelce kteri pestuji potraviny a ne svinstvo do motoru. Ten clovek nas vsechny okrada tim, ze odklani dotace uplne jinam.

Ale má, já si tu euforii Bursíka a spol, možná hranou pamatuji.S těma biosvinstvama souhlas, Babiš je proti Kalouskovi a spol troškař.

Obrázek uživatele Radovan

Jenže ten Bursík za to nemůže. Ta podpora se dala několikrát snížit a stopnout a posranci a byrokradi s politruky to dobře věděli. Jen nechtěli, protože už měli rozjeto odklonění do svých kapsiček. Že to byly zrovna FVE je shoda náhod, zkusili to i s bioplynem, teď to zkoušejí s jádrem. Na uhlí už se napakovali a teď jedou v rekultivacích, prostě jedna stejná chamraď.

---

BEV Peugeot Ion nový 4/2014, dnes 90 tis. km, 5/2016 2.ojetý ženě, dnes 42 tis. km (56 celkem), ekolo Agogs SilverGo 10/2013, dům FVE 3,6kWp 9/2009, ohřev vody solár Vaillant 6/2010, vlastní studna 1999, dřevodům sendvič panel 2000, permakulturní zahrada 2017, zachytávání dešťovky 880L Keter 4/2020.

Ten Bursík s "biomasou" v tom jel taky, se zbytkem souhlas, ale co si tam lidé zvolí to tam rozhoduje-krade.

Obrázek uživatele Marek_

Přesně o tom jsem psal... obrovské dotace a výsledkem je mizerný podíl OZE na celkové výrobě elektřiny. Nic nám to nepřineslo, jenom pár lidí se napakovalo :-(

To už bych byl radši, kdyby se za tu sumu postavil další blok JE (a že by to v pohodě stačilo) a dnes už mohl pomalu vyrábět. A FVE by si každý mohl stavět za své, příznivci FVE pořád říkají, že dnes už se to vyplatí i bez dotací. Tak k čemu pořád platíme ty obrovské sumy? Zlodějina...

---

Lexus GS 450h Premium

Bohužel se v minulosti nedostavěly zbývající bloky temelína, a divokých devadesátkách se navíc značně prodražil.

Pamatujete na akci primotopy do kazde rodiny aby mel Temelin zajisteny odbyt? To byl take megapodvod. A bylo by vic bloku Tunelina, byl by tunel s primotopy jeste delsi a sirsi. Cezko je raj tunelaru a lid jasa jak je Cezko ve vsem nejlepsi.

Ale prdlajs, temelín měl nahradit starší tepelný elektrárny, které se pak za velký prachy modernizovaly.

Obrázek uživatele Radovan

Což byl jen další podvod, jelikož zloději byrokradi, posranci a politruci zjistili, že se dá nakrást na dotacích z EU na odsíření a další opatření. Tak ty elektrárny a teplárny jely dále. Podobný podvod byl s plynem, kdy se plynofikovalo o106 za dotování z EU, i když se tam nakonec - protože podobně jako u přímotopů elektřina pak vyletěla cena plynu nahoru - skoro nikdo nenapojil a má jen u plotu černožlutou trubku. Dějiny 30 let po roce 89´jen navazují na komančské zlodějny a myšlení kdo nekrade, okrádá rodinu. Těch 1 milion členů KSČ z 15 milionů obyvatel ČSSR se jen rozlezlo do různých strana a funkcí. Neumřeli a nezmizeli. Vychovávali zdatně následovníky.

---

BEV Peugeot Ion nový 4/2014, dnes 90 tis. km, 5/2016 2.ojetý ženě, dnes 42 tis. km (56 celkem), ekolo Agogs SilverGo 10/2013, dům FVE 3,6kWp 9/2009, ohřev vody solár Vaillant 6/2010, vlastní studna 1999, dřevodům sendvič panel 2000, permakulturní zahrada 2017, zachytávání dešťovky 880L Keter 4/2020.

A kapitaliste vzesly z clenu KSČ ted provozuji kapitalismus jaky ho soudruzi 40 let malovali. Nakonec se ty jejich predstavy o zlych kapitalistech splnily. Na zapade maji socialni trzni hospodarstvi a na vychode mame ranny kapitalismus made in KSČ. ANO? Ano, Babis take.

Ne, za všechno můžou ilumináti, pánové, možná by pomohl studený ručník, nebo jste voliči okamury?

Nejak jste to spatne pochopil. Patogenni struktury jsou pro me neakceptovatelne. Ty clenove ksc co ted tvori tvrde kapitalisticke jadro jsou nasi pracoviti miliardari. Babis, strnad, toman, janecek atd. Existuje take poctive podnikani a tomu klobouk dolu, pane.

Jste dost modrooky, kdyz si myslite ze by v pripade vystavby dalsich bloku Tunelina by si kazdy mohl postavit fve? Srouby by se pritahly natolik aby jen pomysleni na fve bolelo. Podle mota. Kdyz uz jme vam velkoryse ten Tunelin darovali, tak ho take poctive vyuzivejte, jinak ...

Obrázek uživatele Marek_

Čistá spekulace :-) Kdežto ten solární tunel je tvrdá (a drahá) realita.

---

Lexus GS 450h Premium

Cira spekulace je to, ze bez Tunelina zkolabuje sit. Cela Evropa ma vyssi podil OZE a nic se nedeje. Jen Cezko je ve vsem specificky trh. Stejne jako mobilni sluzby a vse ostatni.

Kdybych uvažoval jako vy , tak bych mohl také vykřikovat o větrníkách a solárech :::Jadro vlastne vyrabi v noci a o vikendech nechtenou elektrinu a proto ji nabizi jako kysele pivo.https://oenergetice.cz/nemecko/nemecke-ceny-elektriny-jsou-vlivem-koronaviru-vice-volatilni-vice-nez-jindy-zavisle-vyrobe-oze

No jo, kdyz ten Tunelin nejde regulovat, tak maji oze vinu na prebytku.

Jak souvisí temelín s německým přebytkem el?

Jak to delaji ve Fracii kde maji z jaderek 75% elektriny? Zeby (kacirska myslenka) jaderne elektrarny regulovat slo?

Obrázek uživatele ozana

Frantíci byli donuceni se naučit JE regulovat, protože u nich vyrábějí většinu elektřiny. Jde to, ale není to jednoduché.

---

Nekupujte BTC za 10k, počkejte až bude stát 100 tisíc USD.

Firmy jiz nakoupily 3,75% všech bitcoinů který kdy budou existovat. https://bitcointreasuries.org/

Nevim. Ale vim, ze v Tuneline a Dukovanech nebezi vsechny bloky. Neco je odstavene, vymena paliva a opravy. Kluci maji stesti, jinak by museli elektrinu rozdavat zadarmo, kdyz uz ted maji potize s nadvyrobou. Slunicko sviti a ja od nich nic nekupuju. Asi nebudu sam a to jim dela caru pres rozpocet, to naszere. Fve jdou v klidu odpojit, jadro ne. A ted si predstavme, ze by tam bublaly jeste bloky navic. Asi by odpousteli paru jako parni lokomotiva.

Pokud by jste si přečetl ten odkaz, tak němci nám za tu nadbytečnou el. ze solárů a větrníků dokonce platí, a je to stále častější, což se u nás pokud vím zatím neděje.To, že se prodlouží plánovaná odstávka bloků je jenom dobře, dělají se tam práce, které byly plánovány na pozdější dobu, alespoň nebude nutné tolik používat tepelné el. až nebude tolik svítit a foukat.

.

Obrázek uživatele Marek_

Já netvrdím, že síť bez Temelínu zkolabuje. To o čisté spekulaci byla reakce na to, co jste napsal předtím. A za tím si stojím, to byla z vaší strany opravdu čistá spekulace.

---

Lexus GS 450h Premium

Historie nezná kdyby.

No prave a proto se Tunelin nesmi postavit. Tunelu bylo dost.

No možná, by jste si pod tím heslem měl založit politickou stranu, nebo alespoň hnutí, něco jako milion chvilek.

Nemam potrebu, Tunelin se zlikviduje sam. Ted se bude tunelovat na priprave a ruznych studiich a po case to uschne. Tunel se zasype a bude se hledat jiny tunel.

Občas mě připomínáte 42, ten ví taky všechno co se stane.

Mne z toho dohadovani a zkusenosti z minulosti a vyheldem do budoucna napada jen jedna vec, na ktere se snad vsichni shodneme. Ze stat uz by se nemel poustet do zadnych velkych akci. A pokud chce delat nejakou podporu, nemel by ji vymyslet, ale mel by se inspirovat jinde. Abych byl uplne primy. Vedou nas bud blbci (co nedomysli sve dusledky), lemplove (co nejsou vubec proaktivni a nechteji se predrit) a nebo tunelari. Takze u statu plati bohuzel porekadlo, ze cim min toho udela, tim mene toho pokazi.

No jak je uz vseobecne znamo, na vyrobu elektriny pro ujeti 10.000 km/rok staci solarni panely o plose 10m2. Takze na 1 milion EV by stacilo 10km2 fve a jezdime v prumeru zadarmo, jen za instalaci fve. Zadne auto nejezdi cely den. Tech prumernych 30km/den je za mene nez hodinu a zbytek dne nekde stoji. Idealne u fve se zasuvkou. A pro ty kteri doopravdy jezdi cely den a jen v noci stoji, bude stacit elektrina ze stavajicich elektraren.JE ne a ruske tuplovane ne.

Tak takovej blud jsem už dlouho tady na fóru nečetl. Matematicky stačí, ale prakticky by jste musel jezdit jen přes léto a brzo ráno ,večer a v noci.

To je stejné jako by jste řekl, že 10m2,nebo 20m2 panelů stačí na provoz rodinného domku včetně vytápění na celý rok.

FVE je dobrá jako doplněk, ale na celoroční provoz EV pořebujete mít zajištěné celoroční zdroje, nejlépwe na nabíjení v noci, protože přes den je auto mimo dům.


Nabíječky elektromobilů CircontrolSleva na profesionální nabíjecí stanici Webasto LiveVOLTDRIVE - Ideální řešení pro domácí nabíjení vašeho vozu.