Zelená vlna na přání díky chytré infrastruktuře

„Čím později jedete, tím větší máte šanci, že chytíte červenou na každé křižovatce.“ Tak zní Murphyho zákon, který si v praxi vyzkoušela pravděpodobně většina řidičů.

Systém by v budoucnu mohl být přínosem pro všechny řidiče, jelikož by měl vést k výraznému zvýšení plynulosti dopravy ve městech a tím pádem i ke snížení spotřeby paliva. Zvlášť užitečný by pak mohl být pro řidiče záchranných vozidel, kteří by dostávali zelenou primárně před ostatními vozy a na červenou by tak už ani nemuseli narážet.
foto: Siemens

TISKOVÁ ZPRÁVA

Situace pak bývá o to víc frustrující, pokud na křižovatce neprojede jediné auto a vy jste jediní, kdo na ní stojí.

Nejde ovšem jen o zbytečnou zátěž pro kardiovaskulární systém, ale také pro vaši peněženku a v neposlední řadě pro životní prostředí.

Společnost Siemens proto vyvíjí inteligentní komunikační systém, díky němuž by v budoucnu mohlo projíždění křižovatek vypadat výrazně jinak.

Systém je založený na vzájemné komunikaci vozidla přímo s ovládacím systémem světelného značení. V pilotním projektu, jehož se v britském Newcastlu zúčastnilo 12 ambulantních vozů a několik elektromobilů poskytnutých místní univerzitou, byly všechny testovací automobily vybaveny bezdrátovými jednotkami a tedy prakticky v neustálém kontaktu s komunikátory rozmístěnými na křižovatkách.

auto zelená vlna na přání

Komunikace mezi vozem a komunikátorem instalovaným u světelné signalizace probíhá bezdrátově prostřednictvím standardu navrženého výhradně pro tyto účely.

foto: Siemens

Tyto komunikátory pak informaci o blížícím se vozidle předávaly dále do centrály. Nejde však pouze o jednosměrnou komunikaci – řidič si pomocí speciální aplikace může zobrazit na tabletu například dobu, po kterou bude mít ještě červenou, a zda se tedy vyplatí vypnout motor, či jakou optimální rychlostí by měl pokračovat ke křižovatce, aby přijel akorát na zelenou.

Systém zároveň zajišťuje, že při přiblížení se křižovatce na 200 metrů naskočí řidiči zelená vždy, kdy je to možné. Situace, při níž by zůstal sám stát na červenou na prázdné křižovatce tedy v podstatě ani nemůže nastat.

Plynulost i bezpečnost

Zda a jak je celý koncept efektivní by měla ukázat data o plynulosti provozu zkušebních vozů a produkci emisí. Zároveň by mohla posloužit i k optimalizaci stávajícího vzorů, jimiž se řídí světelné značení, a ke zvýšení plynulosti dopravy.

Ač totiž může celý projekt působit spíše jako cesta ke zpříjemnění života a zrychlení cestování například při dojíždění do práce (což je samozřejmě záslužné a důležité), problém je podstatně vážnější.

Špatně nastavené vzory signalizace na semaforech totiž mohou mít fatální následky. Příkladem může být například situace v americkém Houstonu v roce 2008, kdy lidé prchající před hurikánem Ike téměř znemožnili práci záchranným složkám kvůli kolabující dopravě.

tisková zpráva

11 Comments on “Zelená vlna na přání díky chytré infrastruktuře”

  1. twitter.com/teslamotors
    tesla

    twitter.com/teslamotors
    teslamotors.com/blog/the-week-electric-vehicles-went-mainstream

    Elon nechtěl rači dál honit akcie tak to šalamounsky i když se zpožděním švihnul bokem přez teslatwitter protože sliby se musí plnit nejen o vánocích 😀

    07.04.2016 07:20 = 325.000 rezervací jenom je to bída 🙂
    03.04.2016 11:30 = 276.000 rezervací
    02.04.2016 07:00 = 253.000 rezervací
    01.04.2016 19:26 = 232.000 rezervací
    01.04.2016 10:42 = 198.000 rezervací
    01.04.2016 09:11 = 180.000 rezervací
    01.04.2016 00:00 = 133.135 rezervací
    31.03.2016 21:00 = 115.000 rezervací

    twitter.com/elonmusk
    24timezones.com/usa_time/ca_los_angeles/hawthorne.htm
    kcc-hho.webnode.cz/elektromobil/tesla-motors-usa-/tesla-model-3/
    teslamotorsclub.com/tmc/attachments/compare-sx-jpg.88992/

      1. ale jo to je borec to je
        ale jo to je borec to je jasný akorát že se zveřejňováním objednávek vypadá to je do 2.odhalení šmitec. Anebo jen příležitostně co se dá dělat 🙂 já bych uvítal online počítadlo na web twítněto to někdo Elonoj :))))

        twitter.com/elonmusk

        „Online reservation counter Model 3 on the web, please :)“

  2. Ovšem stačí jeden
    Ovšem stačí jeden starosta městské části a je po ptákách. V kombinaci s neschopností magistrátu zjednat nápravu to zažíváme dnes a denně už asi 7 let v Ostravě-Porubě na ulici Opavská, dvoukilometrový úsek Ostrava-Svinov – Třebovice – Poruba.
    Jde o páteřní 4proudovku s prostředním zeleným tramvajovým pruhem. V Třebovicích u Tesca Vám naskočí zelená, aby na ni navazovaly další, první na přechodu pro chodce u zastávky tramvaje Třebovická, druhá na křižovatce s Martinovskou, pak 2 semafory pro chodce u pumpy a učiliště, třetí u staré polikliniky, křižovatka s Porubskou a nakonec křižovatka se 17.listopadu. Všechno krásně navazuje.
    Vidle do toho hodí ale už vesnický semafor Třebovice pro chodce a cyklisty mezi Tescem a přechodem u zastávky Třebovická. Mnohdy tak, že sotva rozjetá kolona zablokuje díky délce křižovatku u Tesca a ihned začnou kolabovat i další 2 směry. LETITÁ TRAGÉDIE.
    No a když náhodou nikdo nejde, tak další vidle čekají na nesynchronizovaném přechodu pro chodce nad křižovatkou 17.listopadu, plus k tomu se pravidelně ucpává nesmyslný kruháč o kousek dále na Opavské u Globusu. Ten je v tom trochu nevinně, za to může soudruh exministr dopravy Bárta a zastavení výstavby obchvatu Poruby Rudná, kterážto 4proudovka proto místo obchvatu nyní končí těsně před Globusem a do proudu projíždějících na Opavu vrhá proud z Opavska.
    JINÝMI SLOVY KAM SE HRABE SIEMENS NA LETITOU DEBILITU RADNÍCH, ZASTUPITELŮ, MINITSRA A STAROSTŮ. A nenaděláš nic 🙁 V této zemi se málo střílí…..
    Perlička na závěr – hned vedle zmíněného vesnického přechodu, pár desítek metrů, má v Třebovicích rodinnou vilu dlouholetý exnáměstek pro životní prostředí za ODS. Kupodivu ani jemu neustále brzdící a rozjíždějící se kolony nevadily.

    1. Souhlasím, jezdím tam
      Souhlasím, jezdím tam každý druhý den a vždycky jen kroutím hlavou proč to odpovědí pánové nedokážou aspoň trochu synchronizovat i když chápu, že někdy to není jen o hlavní trase, ale třeba o přechodech pro chodce na tlačítko a tím se to celé rozhodí.
      Co nechápu je umístění semaforu před odbočkou na krásné pole a ucpávání kdykoli chce někdo odbočit 10m za semaforem. To je na palici.

      1. Pro změnu práce bývalé
        Pro změnu práce bývalé starostky Pustkovce. Aktuálně doplněná dalším hovadstvím, přechodným zrušením odbočky na Krásné Pole z Opavské za Globusem, takže do Krásného pole musí všichni použít tuto odbočku. Prý jen na pár let, než se obchvat dostaví. Což samozřejmě šlo řešit lepším napojením nové 4proudovky u odbočky na Krásné Pole. Jenže myšlení bolí.

    2. Uz davno tvrdim, ze kdyz
      Uz davno tvrdim, ze kdyz auta musi splnovat cim dal tvrdsi podminky na snizeni spotreby PHM a emisi, tak by i silnice mely byt staveny s energetickym auditem.
      Staci jeden nesmyslny semafor, nebo nesmyslne umistena benzinka ve stoupani na dalnici a spotreba na tom miste je neumerne vysoka.
      Jedna nova mimourovnova krizovatka u Bileho Kostela je pekny priklad. Auta jedouci od hranic z Polska a DE jedouci smer Liberec musi nejdrive sjet z prudkeho kopce dolu a po najezdu na rychlostni komunikaci opetovne stoupat do kopce. Kdyby se najezd posunul o 1 km, tak by vsechny auta usetrily hromadu PHM a emisi. Navic je v udoli vybudovan novy kruhovy objezd a uz nekolik aut nedobrzdilo to velke klesani a skoncily uprostred ostruvka. Tomu se rika moderni zpusob vedeni dopravy.

Napsat komentář