Zdraží nové emisní normy stará auta? Vláda chystá rozšíření emisního poplatku

redakce - 24 Únor 2020

Od nového roku platí nová emisní pravidla. Vozidla uváděná na trh po roce 2020 musejí vypouštět v průměru maximálně 95 g CO2 na kilometr.Co znamenají nové emisní limity pro automobilky, co pro zákazníky a jak se kvůli normám změní trh?

Co znamenají nové emisní limity pro automobilky, co pro zákazníky a jak se kvůli normám změní trh?
foto: Škoda

Český vozový park stále stárne. Průměrné stáří vozu zapsaného v tuzemském registru silničních vozidel se v loňském prvním pololetí navýšilo na téměř 15 let. Česká vláda chce proto rozšířit jednorázové emisní poplatky za převod ojetého automobilu.

Ty se dnes vztahují pouze na vozy s emisní normou Euro 0 až Euro 2, které byly zavedeny v roce 2008 a týkaly se vozů v té době starších 10 let.

„Tehdy byl hlavní smysl zpoplatnění převodu starších aut zejména regulační. Cíl byl přitom poměrně jednoduchý – motivujme lidi, aby při nákupu ojetých aut preferovali taková, která ‚nesmrdí‘ a jejichž stáří je do deseti let,“ říká Jiří Grund, předseda Asociace obchodu ojetými automobily.

Za uplynulých jedenáct let doznaly emisní normy značného vývoje. Aby existence dosavadních norem dávala smysl, je nutné, aby se účinnost vztahovala i na další, dnes už opět zastaralé, emisní třídy – tedy Euro 3 a Euro 4. Ty se týkají vozů, které nyní mají 10 a více let.

„Češi si často nemohou dovolit kupovat nová auta, a proto udržují v provozu ta stará. Tlak Evropské komise na snižování emisí aut pokračuje a v každém případě tudíž dojde ke zdražení vozidel jak nových, tak i ojetých,“ uvádí Petr Přikryl, předseda Asociace prodejců použitých automobilů – autobazarů (APPAA).

Na pokuty automobilek doplatí zákazník

Nové normy zahýbou automobilovým trhem a změny samozřejmě nakonec pocítí zákazníci při placení. Pokud totiž automobilové společnosti nedodrží pravidlo, že všechna jejich vyrobená osobní auta smějí vypustit v průměru maximálně 95 g CO2 na kilometr jízdy, čeká je za každý gram navíc pokuta. P

Právě pokuty pak ve finále zvednou prodejní ceny nových automobilů. Podle časopisu Svět motorů bude za pár let téměř nemožné sehnat nový automobil s cenovkou pod 400 tisíc korun.

Pokuty se přitom budou stanovovat za průměr celé produkce. Snížit je mohou elektromobily, hybridy nebo automobily na . Produkce automobilů s alternativním pohonem je však příliš nízká na to, aby uchránila nynější ceny před zdražením.

Průměr automobilkám mohou pomoci snížit také dieselové motory, pro které platí výrazně nižší pokuty. Jednak vypouštějí méně oxidu uhličitého, jednak se na ně díky vyšší hmotnosti motoru vztahují i vyšší limity.

Změny ve firemních autoparcích

Nová pravidla výrazně ovlivní i firemní flotily na operativní leasing. „Očekáváme zvýšení zájmu právě o vozy s alternativním palivem. Česká republika je oproti zbytku Evropy teprve na začátku, co se týká počtu vozidel s alternativním pohonem ve firemních autoparcích. Zatímco v Česku se taková vozidla nacházejí ve čtyřech procentech firemních autoparků, v Evropě je to až dvacet jedna procent. V dalších letech tedy očekáváme nárůst těchto čísel, právě i v souvislosti se zavedením nových emisních pravidel,“ říká Tomáš Kadeřábek, konzultant společnosti Arval.

tisková zpráva
Zpět na HybridPřidat komentář

místo zvyšování blahobytu národa včetně zlepšování školství, který by pak přirozeně kupoval čistší technologie (příklad je Norsko, Švýcarsko apod.), se rozhodnou pro další buzeraci a další ožebračování chudých..... západní rozkazy a "hodnoty" jedou v plném proudu likvidace blahobytu na všech úrovních.... heil Merkel, heil Rockefeller the master!

Norskembych moc neargumentoval, tam jsou spalovaci auta zatizena dovoznim clem, prodejni dani, registracnimi poplatky a mytnym. Takze to maji daleko horsi, nez jak se popisuje v tomto clanku pro CR.

hochu, ty opravdu nereaguj na mé komenty, ty toho moc nevíš, neustále to dokazuješ..... tam kupují EV ne proto, že nejsou zatíženy tolik daněmi, ale PŘEDEVŠÍM proto, že:

1) mají prostě více peněz (blahobyt), viz stejně jako další příklad Švýcarsko, pro ně je koupit auto naprostý nic
2) mohou jezdit v lajnách pro autobusy
3) oni rádi "zeleno", tam v tom jedou ve velkým... za ropu nakupují rovnou zlato na horší časy, tam se totiž o lidi zajímají, když pomineme to hromadné kradení především slovanských dětí

Byl jsem v Norsku několikrát i se o tom bavil, elektřinu mají z hydro el. za 1 kč, jestli si dobře pamatuju

A jak jsou na tom s BEV v bohatem Svycarsku nebo Lichtenstejnsku? Nebo tam nemaji tolik penez jako Norove ci "zelene" citeni? :-)
Kolik Norove plati za distribuci?

ty vážně nevíš nic, neustále se přitrouble ptáš, hlavně když nic nevíš :))

A Vy to vite, proto radeji neodpovite? :-)

Obrázek uživatele Marek_

Musíte si to najít sám, jenja vás přeci nebude vzdělávat :-)
Ale pozor! Musíte ty informace najít na důvěryhodném zdroji, jinak vám jenja řekne, že to, co jste našel je jenom propaganda zaplacených médií, Babišem, Bakalou, atd. Akorát je problém, které jsou to ty důvěryhodné, nezaplacené a nezávislé zdroje informací. Tady by jenja mohl pomoct. Protože on tady dává odkazy na ta správná média, tak by vám mohl pomoct s tím, kde hledat :-)

---

Lexus GS 450h Premium

No, mne slo o to, ze jsme rekl fakt, ze v Norsku jsou hodne znevyhodnena ICE a zvyhodnena BEV a Jenja na to rekl nazor, ze to neni duvod tak vysokych prodeju BEV, tak sjme se jen zeptal, proc tedy nejsou stejne duvody i v odobne bohatych zemich a proc tedy i tam se tak dobre BEv neprodavaji a to uz se clovek nedozvi :-)
Jak uz jsme tu nekolikrat zminoval, jsem rpesvedcen,z e daleko lepsi je se spravne zeptat nez znat odpoved na vse, kdyz ji pak ve vhodny okamzik clovek ani nedokaze pouzit :-)
Navic kriticke mysleni predevsim vyvolava otazky, nebo se pletu? :-)
Jinak Jenja uz nekolkrat predvedl, ze tu napsal tvrzeni, pdlopzil zdrojem, kde byl napsany opak. Takze je treba Jenjovy zdroje procitat :-)

hloupý se přitrouble ptá, chytrý používá Google... ty to chceš vědět, troubo :))

není mým úkolem vzdělávat děti ze školky :)

No a ja tamnasel, ze v Norsku je tak velky prodej BEV prave kvuli financni motivaci a ne kvuli zelenemu smysleni :-)

hochu hochu, dohadů na internetů je plno, já se ptal přímo těch lidí
samo že to má vliv, ale ne takový jako důvody, co jsem uvedl..... tak šup šup, více cestuj, studuj historii apod. a nenechávej se snadno balamutit médii, jak je u tebe známé :)

troubové si totiž myslí, že Tesla stojí jako normální auto v Norsku, přesto je snad nejprodávanější, takže pro trouby: cena není tak relevantní.... sleduj mě lépe, uč se a raději mlč :))

"Tesla Model 3 dominates the car market in Norway"

Opravdu, máš velmi slabé myšlenkové pochody... zamysli se už nad sebou a více studuj

A proc to tedy ve Svycarsku nebo podobne bohatych zemi neni stejne? To tam lide nemaji to "zelene" mysleni?

hochu, ty vážně nic nevíš ani o cenách eletřiny apod. zákonech ohledně provozu v těch zemích plus mentalita a vliv médií... ty mi opravdu přijdeš jako malinký školáček ze školky, co téměř nic neví :)

tak to jsou ty důvody, které si najdi konkrétně sám.... nemám na starosti malinké, hloupoučké děti, pěkný den, Pavlíčku :)

Ja si nasel, ze nejdulezitejsim faktorem je cena. :-) Jelikoz jste mi nedokazal opak, tak si za tim dal budu stat. Diky, hezky den i Vam.

ty jsi takový trouba, že i když drahý Model 3 výrazně překonává v prodejích mnohem levnější modely v Norsku, tedy cena není hlavním faktorem logicky, tak ani to tvoji hloupost nepřesvědčí :-D

Dobre, napisu to srozumitelneji. :-) Koncova cena (pote, co muzete s autem vyjet - clo, prihlaseni, DPH u ICE ale ne BEV), nebo pro lepe pocitave TCO po par letech prumerneho pouzivani (palivo, mytne).

bože, ty jsi trouba :-D Model 3 překonává výrazně v prodejích i jiná mnohem levnější EV, ne pouze levňoučké fosily!! :-D

A tim chete jako rici co? Ze analogicky s etam rpoda vic VW jak Dacii? Naprosto jste odbocil mimo nasi linii a ukazujete na tom, ze jsme trouba? Hezke :-) Jste docela srandista. :-)
Dokazete tedy odpoevdet na mou otazku, ze kdyz tedy v Norsku neni za prodejem BEV cenove zvyhodneni (a represe ICE), proc nejsou pdoobne procentualni prodeje ve Svycarsku (je to priblizne stejne bohata zeme, jen tam neni takove zvyhodneni BEV) nebo Dansko (Rakousko, Nizozemi), ktere je na tom o trochu hure jak Norove?

Je už několikrát dokázáno, že daň na chudobu nefunguje pro zlepšení vozového parku. Spíše má opačný výsledek.
Vemte si, že někdo tahá feldu s E2 a chtěl by si koupit fábku s E3 nebo E4.
Tj. polepšit si. Jenže tato daň mu akorát o část sníži rozpočet na auto, takže si o pár tisíc koupí levnější hajtru, aby mu zůstalo na eko výpalný, nebo dál bude tahat feldu.
Logika chcíplého koně.
Kdyby raději dali bonus za zešrotování starého auta a koupi lepšího, byť né nového.

Jo a reálná studie, která počítala auta v provozu ukazuje něco jiného. Že vozový park co reálně jezdí na silnicích je daleko mladší.
Těch starých aut je sice registrováno dost, ale jezdí dleko méně. Buď to mají důchodci, či fandové do youngtimerů, nebo lidi jako druhé auto do rodiny které moc nejezdí.

Nejde o ekologii, jde o to namastit si kapsu na střední třídě.

---

19 tis km elektricky od roku 2018

del

jim nejde o zvyšování blahobytu lidí, korporátistům (Rockefeller a jeho Epsteinové) jde skrze kontrolu vlád o likvidaci lidí a přesun bohatství korporacím (0,1 % lidí), už to pochopte.

Mam v TP normu 2017/1347/AX. Ve vestniku EU jsem k tomu nasel adekvum a to je Euro5 ci Euro6.
Dle tendence, ktera vyplyva z clanku (tj vcera <=Euro2, dnes <=Euro4 a zitra ...) budu platit pri pripadnem prodeji ekologickou dan za auto s lokalni emisi Nula, parada. Snad to bude do tisice ojro, ale kdovi, inflace v poplatcich nabira zrychleni.

---

Elektronům Zdar!
Nyní Leaf40 dojezd dostačující (už jednou jsem nabil do plna) při rychlosti 30tis km za rok.
Měl jsem Leaf Acenta/real 19kWh/135km dojezd při rychlosti 25tis km za rok.


Autonabíjení.cz - vše pro Váš elektromobilNabíječky elektromobilů Circontrol