Zdraví obyvatel Česka ohrožuje jemný prach z dieselů

Výsledky měření ultrajemných prachových částic v České republice ukazují, že mohou představovat vážné nebezpečí pro zdraví obyvatel. Ukazují to výsledky měření, která na pozvání Dánského velvyslanectví v ČR a Centra pro životní prostředí a zdraví provádí v Česku expert Dánské ekologické rady Kaare Press-Kristensen.

Dieselová auta v České republice významně ohrožují zdraví obyvatel
foto: Volkswagen

Ultrajemné částice prachu mohou pronikat do různých částí lidské organismu a podílet na vzniku vážných chorob, zejména nemocí srdce a cév, včetně úmrtí na srdeční infarkt nebo mozkovou mrtvici.

„V Praze a v Brně jsem doposud naměřil významně vyšší znečištění ultrajemným prachem než na srovnatelných lokalitách v Berlíně nebo v Kodani. Jde o míru znečištění, která může představovat významné zdravotní riziko,“ uvedl Kaare Press-Kristensen, expert Dánské ekologické rady.

„Byl jsem informován, že město Praha připravuje jako první město v České republice zavedení nízkoemisní zóny, jakou mají už mnohé významné evropské metropole v Dánsku, Německu nebo Švédsku. Určitě bych takovou zónu Praze doporučil, neboť omezuje vjezd vozidlům s nejvyššími emisemi. Proto, aby zóna pomohla situaci v Praze zlepšit, je potřeba mít zónu dostatečně velkou, zajistit efektivní kontrolu dodržování pravidel v zóně a neznehodnotit nízkoemisní zónu příliš velkým počtem výjimek. Dalším vhodným a v Dánsku osvědčeným nástrojem pro čistější ovzduší je zavádění prachových filtrů u vozidel s dieselovým motorem, např. u autobusů, nákladních vozidel, stavební mechanizace,“ dodal Press-Kristensen.

„Kodaň a další dánská města také podporují maximální využití městské cyklistiky. Cyklisté totiž nejen pravidelným pohybem pracují na udržení svého zdraví, ale omezuje se také počet automobilů ve městě. Nedochází tak k emisím škodlivin nebezpečných pro lidské zdraví, a snižují se i emisi škodlivin podílejících se na globální změně klimatu jako black carbon nebo oxid uhličitý (CO2). Kodaň má ambici stát se do roku 2025 tzv. uhlíkově neutrálním městem v Evropě a systematické podpora cyklistiky je tedy jen jedno z mnoha opatření klimatického plánu, který kodaňská radnice přijala už před pěti lety,“ uvedl Lars Kjellberg, zástupce dánského velvyslance v České republice.

„Měřili jsme velice jemné prachové částice, které jsou zhruba 500 až 1000-krát menší než je průměr lidského vlasu. Vznikají typicky ve spalovacích motorech automobilů a jejich významným zdrojem ve městech jsou vozidla s dieselovými motory,“ uvedl MUDr. Miroslav Šuta z Centra pro životní prostředí a zdraví.

„Velice jemné prachové částice (PM0,1) jsou schopny prostupovat v plicních sklípcích do krve, kde poškozují stěny cév a vedou k vážným onemocněním (srdeční infarkt, mozková mrtvice), které mohou končit smrtí,“ dodal Šuta.

Světová zdravotnická organizace (WHO) doporučila vloni zpřísnit evropskou politiku ochrany ovzduší, včetně zpřísnění limitů, přičemž však Praha neplní ani stávající limity, ani stávající doporučeného hodnoty WHO. Nově doporučila WHO také zavést měření počtu ultrajemných prachových částic a stanovení limitů pro ně.

Centrum pro životní prostředí a zdraví (CpŽPZ) je nevládní nezisková organizace, která vznikla koncem roku 2009 jako občanské sdružení, jehož aktivity se zaměřují zejména na oblast nebezpečných chemických látek a znečištění ovzduší z hlediska jejich vlivu na životní prostředí a lidské zdraví.

Ing. Kaare Press-Kristensen, HD(A), PhD. je expert Dánské ekologické rady (Det Økologiske Råd), který přednášel problematiku znečištění ovzduší 10 let na Dánské technické univerzitě (DTU). Má zkušenosti s emisemi nebezpečných prachových částic z automobilů, nesilniční mobilní mechanizace (stavební mechanizace atd.), lodí, letadel a lokálních topenišť.

Měřil znečištění na mnoha místech Dánska, ale také v řadě dalších evropských měst. V rámci Dánské ekologické rady pracoval na projektech pro Dánskou agenturu pro životní prostředí, Dánskou energetickou agenturu, Dánskou dopravní agenturu, město Kodaň, letiště v Kodani a Aalborgu, kodaňské metro atd.

tisková zpráva

14 Comments on “Zdraví obyvatel Česka ohrožuje jemný prach z dieselů”

  1. Za vsim jsou penize.
    Za vsim jsou penize. „Francie da 42000 za nahradu dieslu elektromobylem“ , hmm mi nemame tak co zavest na diesel dan 🙂 , ale to by zdrazilo, a bylo by nizsi hdp , tak radeji neudelame nic a budeme vyckavat, az cely svet bude jezdit v elektromobilech tak si i Cesi budou moct nejakou tu ojetinu dovest a koupit :). Kdyz jsem byl ditko skolou povinne , nejezdilo se jinak nez hromadnou dopravou, dnes kdyz do me rodne visky zajizdi autobus jen 4 krat denne se jaksi na tento zpusob dopravy jiz spolehnout neda , tak co jednomu zbyva – jezdim dieslem , cas jsou penize. Hrdinou dnesniho sveta by se stal ten kdo by zjistil kde presne je ten pes zakopan a nasel reseni.

    1. HRDINA ČECHŮ JE TEN KDO
      HRDINA ČECHŮ JE TEN KDO JEZNÍ:
      1) na HHO kcc-hho.webnode.cz/diesel-jed/hho/
      2) na ELEKTRO kcc-hho.webnode.cz/elektromobil/

      BOREC je ten kdo jezdí:
      3) na LPG kcc-hho.webnode.cz/diesel-jed/cng-lpg/
      4) na CNG kcc-hho.webnode.cz/diesel-jed/cng-zemni-plyn/

      BLÁZEN je ten kdo jezdí:
      5) na kole v autoprovozu

      TY SE OBYČEJNEJ UBOHEJ FUJTAJSLCIVILISTA DÍZLCHUDÁK
      kcc-hho.webnode.cz/diesel-jed/
      LOWEND co se jen vymlouvá, NIC VÍC!! 😉

  2. Dokud si každý z nás
    Dokud si každý z nás neuvědomí, že je lepší dýchat zdravější vzduch, než si uškudlit pár korun za palivo do aut s naftovými motory, pak si budeme hezky společně a nerozdílně otravovat ovzduší emisemi z dieselů. Co jsou z výfuků hlavně při akceleraci schopna vypouštět i drahá, prakticky nová auta s dieselovými motory mi mnohdy hlava nebere. O nákladní dopravě ani nemluvit – nejraději mám případ, kdy šlapete na kole do mírného kopce a vtom vám do krásně se roztahujících plic dostane hustý černý dým, který by se dal krájet, z pomalu předjíždějící liazky, tatry či v3sky. Zabít málo.

    1. Myslíte, když jedete do
      Myslíte, když jedete do kopce po silnici určená převážně motorovým vozidlům? Pro auta byla silnice vytvořena. Nejhorší je, když se musí auto táhnout za cyklistou na úzké silnici do kopce, to se pak bez prudšího rozjezdu a tím i vypuštěním více kouře neobejde.

      1. Anonyme, co si o sobě
        Anonyme, co si o sobě vůbec myslíš? Takový mám nejradši. Jsi pěknej sobec. Normální silnice NIKDY nebyla přímo vytvořena pouze pro auta, ale pro všechny. Můžou tam chodit chodci, jezdit na kol, na koni, na motorce… Ta silnice je pro všechny.
        Ne jen pro ty rychlejší jak si myslíš. To si pleteš s dálnicí nebo rychlostní komunikací tam nesmí chodci ani pomalejší vozidla než 80.
        Řidiči jako ty si nevím proč mysli ze jim patří silnice.
        Doporučuji ti se projít někdy pěšky třeba na houby a přeju hodně nervů a štěstí aby tě někdo tobě podobný nesrazil pěkně do příkopu, protoze jsi si dovolil jít po jeho silnici kde může jet jen on sám a všichni ostatní mu musí uskakovat. ….

    2. diesel auto s FUNKČNÝM
      diesel auto s FUNKČNÝM filtrom pevných častíc nemá prečo dymiť a to je ten kameň úrazu, ľudia si kúpia diesel na krátke trasy, diaľnicu auto ani nevidí takže filter sa nemá kedy vypáliť, potom zasvieti kontrolka a voľba je jasná 2000 eur za nový filter alebo 300 eur za odstránenie. Načo sú potom dobré emisné kontroly mi hlava neberie.

      1. OSOBNÍ
        OSOBNÍ DÍZLPOPELNICE
        kcc-hho.webnode.cz/diesel-jed/
        JE ZHOVADILOST ZAPRODANÝ VLÁDNOUCÍ GARNITURY POSLEDNÍCH 20 LET, KTERÁ BUDE MÍT DALEKOSÁHLÝ NÁSLEDKY NA VEŘEJNÝ ZDRAVOTNÍ SYSTÉM A NEJVÍC TO ODNESOU SAMOZŘEJMĚ TI CHUDÍ.
        VEŠKERÝ OBYVATELSTVO UŽ MÁ VÍCE ČI MÉNĚ DIZLSAJRAJT V KRVI PROTOŽE SE PŘEVALUJE UŽ 20 LET NA ULICÍCH ČESKÝCH MĚST DNES A DENNE JAK FOUKÁ VÍTR 😉

        KDO NEVEŘÍ AT TAM BĚŽÍ:

        youtube.com/watch?v=V54LDGFdL1M

        youtube.com/watch?v=FWXwgQnQVzI

  3. Včerejší televizní
    Včerejší televizní debata kandidátů na ostravského primátora v rámci komunálních voleb ukázala, že ani průmyslově znečištěné město typu Ostravy v rámci MHD a alternativní dopravy nedělá, co by mohla. Jak z hlediska podpory cyklistiky, tak výrazného přechodu na tramvaje a trolejbusy. O převodu autobusů na jiné palivo nemluvě, elektrobusy máme slovy 2. Na plyn jezdí výrazně jen sousední Havířov. Nemluvě o tom, že hromadná doprava neustále zdražuje a jak jeden z kandidátů poznamenal – je to i otázka atraktivnosti MHD. Těžko po kravaťákovi chtít, aby jel v obleku z jedné části města do druhé 35 minut špinavou tramvají bez klimatizace, když je venku +30. Dojede jak zmoklá myš a smrdící. Pak logicky zvolí auto. Nebo obslužnost okrajových městských částí, do nichž i v pracovní dny několikrát za den nejede MHD mimo špičky i hodinu a půl. Přestože obsluhuje oblast s 2 a více tisíci obyvateli. A největší paradox jsou průmyslové zóny, kam nejprve naučíme všechny jezdit auty a pak teprve s velkou slávou zavádíme MHD a divíme se, že není vytížená. A to zavádíme je v uvozovkách, protože jezdí jen 3x denně podle začátků a konce směn největší firmy v zóně. Což je logicky k ničemu. To jsou praktické zkušenosti z 3.největšího města ČR. Pak máme velkou individuální dopravu a z hlediska úspornosti provozu většinou i v osobácích naftové motory. Které se pěkně zařadí po bok všech dízlových autobusů, kamionů a stavebních strojů. A je vymalováno.

    1. Všeobecně máte pravdu. A
      Všeobecně máte pravdu. A nejde pouze o Ostravu. Je ostudou Ministerstva životního prostředí a ministerstva dopravy, že za dvacet let v tomto NIC MOC neudělali. Nejde totiž pouze o regionální zastupitele státu. Ti jsou rádi za prebendy jež jim dělají plat. Elektrobus nebo Gasbus je sice nepomněrně dražší investicí než vytlučený katalizátor u naftového motoru. Je o to větší ostudou, že ČR je schopno vlastními výrobními kapacitami ecobusy jak elektro tak plyn vyrábět sami v Libchavách. Jen pokud by ministerští uředníci na MŽP a MD použili svého vzdělání a pravomocí, které nikdo jiný nemá. Radovane je vidět, že jste mladým jurou, cyklisté v běžném silničním a uličním provozu jsou přínosem jen od x do xx věku před i po jsou spíše nebezpečím pro ostatní učastníky. Ale jako alternativa proč ne.

      1. A to se nebudeme bavit o
        A to se nebudeme bavit o tom, že žádné ministerstvo neplní vládní nařízení, že nová vozidla si má pořizovat na alternativní druhy paliv, aby do určitého roku naplnili XY procent jejich podílu na veškeré své dopravě.
        Cyklistika je u nás pojímána jako sport, tak i cyklostezky jsou dělány většinou turisticky nebo nejsou vůbec, případně sesíťované. Proto se pak cyklisti motají po silnicích. I já na elektrokole bohužel, protože mohu jet mezi 2 městskými částmi buď 2 km po místní dvouproudovce (naštěstí s 3.odstavným pruhem, kudy jedu) nebo skoro 5 km po turistické cyklostezce. Ale lepší se to. Ve městě jsem pak max. o polovinu pomalejší než auto.

Napsat komentář