Zajímavé vedlejší efekty autonomních vozidel

V poslední době se stále více hovoří o revoluci v automobilové dopravě, která má způsobit největší změnu za posledních 100 let. Jedná se o přechod, pro který v angličtině existuje kouzelný akronym, „PIGS to SEALS“.

Zkratka „PIGS to SEALS“ – tedy „prasata v tuleně“ – označuje revoluční fázi do které vstoupila osobní doprava, resp. osobní automobil
foto: archiv Hybrid.cz

autor: Jan Veselý

Jedná se o přechod z přepravy založené na osobně vlastněných vozidlech (Personal), s motorem s vnitřním spalováním (Internal combustion engine), poháněných bezínem (Gasoline) a vyrobených z oceli (Steel).

Přechod na dopravu k vozidlům sdíleným (Shared), elektrifikovaným (Electrified), autonomně řízeným (Autonomous), z lehkých materiálů (Lightweight) a provozovaných jako služba (Service).

O tom, že ta doba se nejspíše blíží, hovoří to, že na autonomně řízených vozidlech intenzivně pracuje mnoho velkých hráčů – Google, Tesla, Ford, Uber, Mercedes a další.

Ve zkratce to znamená, že mobilita jako služba vyjde uživatele podstatně levněji než současná osobní mobilita, nehledě na to, že všechny ty drobné problémy a nepříjemnosti týkající se vašeho vozu (tankování, opravy, údržba, pojištění, apod.) se stanou problémem někoho jiného.

Přístup k mobilitě bez spoléhání se na druhé získají i lidé, kteří dnes na ni nemají nárok. Lidé moc mladí, moc staří, moc nemocní, moc chudí, moc nešikovní. Tato budoucnost má ovšem i jiné, na první pohled méně patrné důsledky.

Zrušíme parkoviště

V současnosti je situace taková, že průměrné auto více než 95 % času stojí někde zaparkované. Stojí zaparkované na parkovišti před domem, před pracovištěm, před úřadem, před sportovištěm, před chrámem kultury, před obchodem.

V je v současnosti přibližně miliarda parkovacích míst, 4x více než osobních automobilů (údaje z ČR se mi nepodařilo dohledat). Pokud ovšem budeme jezdit autonomní vozy, pak bude většina těchto parkovacích míst zbytečných.

SEALS budou potřebovat vydělávat, budou jezdit, co nejvíce to půjde. Na stejný objem přepravy jich bude stačit 5-10x méně a pro nabíjení a servis budou potřeba jen relativně malé prostory, podobná depům dopravních podniků v současnosti.

Stojí tedy za úvahu, co se všemi těmi volnými prostory ve městech. Zastavět proluky, rozbourat parkoviště a vybudovat místo nich hřiště, parky, sportoviště, venkovní posezení?

Rozšiřovat pěší zóny a cyklostezky? Anebo vrátit všechna sídliště do stavu, jak je před 30, 40, 50 lety navrhovali tehdejší urbanisti, kteří současný stupeň automobilizace nepředpokládali?

Místnost v domě zadarmo

Dalším novým volným prostorem jsou garáže. Téměř každý majitel rodinného domu má dnes postavenu garáž. Ale když nebude potřebovat vlastnit auto, získá tím vlastně další místnost. Jak ji využije je čistě na něm.

Je to velká místnost s vlastním vchodem, takže po mírné přestavbě to může být polonezávislé bydlení, startovací byt pro mladé, hotelový pokoj do AirBnB nebo třeba nájemní byt pro studenty.

Tím ovšem výpočet možností zdaleka nekončí. Nechybí vám v domě nějaká místnost – vlastní tělocvična, sauna, domácí kancelář, řemeslnická dílna, nebo třeba i jen skladiště?

Na tenhle nápad přišly chytré hlavy z RMI. Podle jejich výpočtů, je hodnota takto uvolněné místnosti v podmínkách USA okolo $55 000. V Praze by to mohlo být podobné, stačí se podívat, kolik stojí garsonka.

Mobilní nabíječka

Poslední nápad patří k nejabsurdnějším. Pokud se i v ČR více prosadí koncept vlastní produkce elektrické energie pomocí kombinace fotovoltaiky a bateriových akumulátorů, mohou mít autonomní vozy zajímavý vedlejšák.

V obdobích nedostatečné samovýroby elektřiny by nebylo nic jednoduššího, aby vám domů přijel autonomní elektromobil a dobil vám váš domácí akumulátor.

Průměrná denní spotřeba domácnosti je okolo 10 kWh, asi by nebyl problém šoupnout v noci do domácího akumulátoru třeba 30 kWh. Elektromobily jsou tiché, čerpání elektřiny taky neruší. A bylo by pro ně využití i po nocích, kdy lidé spí a necestují.

Monopolisté provozující elektrické přenosové a distribuční sítě by konečně měli konkurenci. Takhle by šlo elegantně a efektivně pokrýt oněch nejproblematičtějších 10-20 % času, kdy není dostatečná produkce z vlastních panelů.

Jaké jsou vaše sny a nápady? Nová doba přináší nové příležitosti.

vlastní

69 Comments on “Zajímavé vedlejší efekty autonomních vozidel”

  1. Tahle filosofie naprosto
    Tahle filosofie naprosto chybně staví na zcestné představě, že auta si lidé pořizují kvůli přepravě z místa na místo. To je samozřejmě blbost. Naprostá většina lidí si auto pořizuje jako prostředek demonstrace sociálního postavení. Další část jako hračku a pouze malé procento na přesun osob a materiálu. Z této malé skupiny je většina těch, kteří jezdí hodně, mají spočítané náklady a pořídí si vlastní auto tak, aby se jim to vyplatilo. Pro menší část této skupiny bude carsharing zajímavý.
    Takže, carsharing je super nápad, ale rozhodně nespasí svět a městům ulehčí o pár procent.

    1. Když něco takového
      Když něco takového tvrdíte, tak by stálo za to mít takové zásadní tvrzení něčím podložené. Celé mi to neštimuje s tím, že nejprodávanějšími vozy v ČR jsou Oktávka a Fábie. Doba se změnila, dneska frikulíni „oslňují“ mobilem a podobnými cingrlátky.
      Za největší výhodu „nájemních samořiditelných vozů“ nepovažuju ani tak cenu, ale hlavně to, že vám odpadne spousta těch malých protivných povinností okolo auta.

  2. K tomuto stručnému
    K tomuto stručnému článku doporučuji shlédnout debatu o budoucnosti automobilů, autonomním řízení a elektromobilitě, zvláště zajímavý je konec s panem Hausenblasem https://youtu.be/rxn_CJPWrqY Živě vysíláno 5. 11. 2015. Seminář si klade za cíl představit elektromobilitu jako energetiku zítřka a dopravu budoucnosti. Proč a co brání růstu podílu elektromobilů na vozovém parku? A co trend elektromobility a Česká republika? Může elektromobilita pomoci při rozvoji energetiky 21. století a nebo bude nevyužita? Na tyto a další otázky se Vám pokusí odpovědět Jan Pánek (Generální ředitelství pro energetiku Evropské komise), Martin Hausenblas (viceprezident firmy ADLER International, a.s.) nebo Michal Kadera (External Affairs Director, ŠKODA AUTO, a.s.).

    1. Viděl jsem a právě
      Viděl jsem a právě Hausenblas „předpovídal“, že lidi nebudou chtít vlastní auta…
      A neřekl, že to četl nebo slyšel (což ze slušnosti mohl, aby si někdo nemyslel, že je to jeho myšlenka, což tak vypadalo, asi stejně jako se chlubil svou aplikací, která je kopii konkurence, která to vymyslela…)
      Za mě rozhovor dobrej, akorát lidsky sklamání na Hausenblasem 🙁

    2. Velmi zajímavý rozhovor.
      U

      Velmi zajímavý rozhovor.
      U Kadery jsem 3x na židličce nadskočil:
      1) Když tvrdil, že rozvoj elektromobility u tradičních automobilek brzdí to, že musí neustále vylepšovat ty dobré spalovací motory kvůli emisním předpisům EU. To znamená, že nevěří tomu, že elektromobily mohou už zítra ukousnout takový podíl prodejů, aby jim to znatelně vylepšilo flotilové ukazatele.
      Já bych tedy těm automobilkám vyšel vstříc. Zrušil bych limit flotilového CO2 a naopak bych zavedl flotilové % bezemisních vozidel.
      2) Jedině Tesla mu poskytla aspoň trošku pozitivní emoci při řízení – ostatní elektromobily neslané-nemastné (tj. asi včetně koncernového e-Upu a e-Golfa) 😉
      3) Koupí Škodovky podpořím domácí ekonomiku, koupí Tesly nikoliv. Tak sakra, proč nic takového nenabízí? 🙁

      Moc by mě zajímalo, co si teď v automobilkách myslí o 300k rezervací TM3.
      Mohou to zpochybňovat – Elon si ten počet vybájel, lidé si to rozmyslí, až se dozví víc podrobností, 300k za svět je málo, když oni v takovém množství chrlí desítky modelů…
      Ale přeci jenom, když lidé hlasují svými peněženkami, má to větší váhu než všechny průzkumy trhu.

  3. Mně by spíše zajímalo,
    Mně by spíše zajímalo, kam se v této radostné budoucnosti, poděje jen v ČR statisíce řidičů tiráků, MHD, taxikářů, dodávek, dálkové dopravy, strojvůdců osobních vlaků? Co bude s automobilkami (když se auta budou jen půjčovat, bude jich třeba násobně méně – musí – kdyby bylo aut jako dnes, nedává půjčování smysl – bylo by dražší než vlastnictví jednoho vozu). Navíc v rodině už nebude potřeba více aut – budou si posílat jedno. A co bude potom dodavateli automobilek? Neznamená tato radostná budoucnost ve skutečnosti kolaps hospodáŕství? Když uvolníte fantazii jen v jednom směru, zvažujete jen benefity a přestanete uvažovat o negativech, těžko dojdete k reálnému popisu budoucnosti. Článek není nic jiného než prognózy oblíbené v 50tých letech 20.století, podle nichž jsme dnes měli všichni mít auto na jaderný pohon a létat na dovolenou na Měsíc.

    1. Potká je stejný osud jako
      Potká je stejný osud jako jiné profese nahrazované počítači (prodavačky, dělníky, atd.) – vznikne velká skupina málo kvalifikovaných, obtížně zaměstnatelných lidí. Bude to velká výzva pro celou společnost. Ale nic to nemění na tom, že v dopravě to bude tak, ja píše autor.

      Článku bych nevyčítal, že neřeší hospodářské nebo sociální důsledky. Ale mohlo by se zmínit, že zlevnění dopravy povede hlavně k tomu, že budeme ještě více jezdit. Dneska už je pro spoustu Pražáků normální zajet si na jeden lyžovat na Šumavu, což ještě před pár lety bylo spíš raritou. S autonomními auty, kde můžu během jízdy spát nebo pracovat nám přijde normální zajet si stejným způsobem třeba do Alp.

      1. To se obávám, že
        To se obávám, že podceňujete rozsah té změny. Autoprůmysl, jeho dodavatelé a současně doprava osobní i nákladní – to se bavíme o desítkách procent HDP a desítkách procent zaměstnanců. Současné se to projeví v nákladech téměŕ všeho, protože doprava je ve všem. To je od základů jiné hospodářství. Změna, kterou dosud svět nepoznal.

        Ono samozřejmě část z toho se stane. Ale že si nikdo nebude kupovat auta a vše se bude půjčovat je idea nereálná. Ekonomicky i psychologicky. Jako ty dovolené na měsíci. Myslím, že níže je to posané mnohokrát.

        1. Ještě to není tak moc
          Ještě to není tak moc dávno, co více než polovina populace pracovala v zemědělství, které tvořilo základ ekonomiky.
          Osobně řízená auta skoro jistě nevyhynou, stejně jako se dodnes daří dobře koníkům. Nadšenci si je budou kupovat jako hračky pro zábavu a volný čas. Ale (asi) přijdou (stejně jako tažní a jezdečtí koně) o 90% a více trhu s přepravou a na část cest nebudou vůbec moct vjet.

    2. Automobilky budou vyrábět
      Automobilky budou vyrábět stále přibližně stejně aut. Životnost auta bude při plném vytížení třeba jen jeden rok a tak se budou muset neustále obnovovat. A ta infrastruktura kolem toho také zaměstná nějaký počet lidí, takže myslím že k žádnému kolapsu nedojde. Navíc ten přechod nebude skokový ale bude trvat mnoho let a s tím si ekonomika poradí.

      1. Dneska se auta staví, aby
        Dneska se auta staví, aby to bylo co nejlevnější a už při konstrukci se předpokládá určitý počet motohodin. Jiná vozidla (vlaky, tramvaje, letadla, náklaďáky, autobusy, …) se konstruují na MNOHEM vyšší počet provozních hodin a snadné generálkování. Co myslíte, jak by zareagovali konstruktéři na poptávku po vozech, co vydrží?

  4. Kdyz bude, umet auto jezdit
    Kdyz bude, umet auto jezdit samo, a bude me vozit kde potrebuju, tak jedno auto poslouzi minimalne cele rodine. Necham se zavest rano do prace, pak si auto mobilem apkou svola manzelka, poresi co je treba, skolka nakup, nevim kosmetika 🙂 Pak decka krouzky, pak si svolam auto ja, zase nekam zavest. Pak domu z krouzku, po ceste me ze schuzky treba a jedno auto staci 🙂 Docela jsem se zasnil tedka 🙂

    1. Jenže to právě nedává
      Jenže to právě nedává žádný ekonomický smysl. Proč by měla manželka čekat, až jí auto uvolníte a ještě byste platili zbytečný převoz auto z pracoviště domu. Prostě si každý objednáte od provozovatele služby auto jaké potřebujete a kdy ho potřebujete, vystoupíte a dál se nestaráte.

      Jediný důvod, proč v dnešní době je levnější vlastní auto než taxi, je plat řidiče. Pokud se ten odbourá, drtivá většina lidí nebude mít důvod auto vlastnit a zůstanou jen nadšenci s veterány, sporťáky a jinak unikátními auty převážně pro zábavu.

        1. Záleží, jak tu ekonomiku
          Záleží, jak tu ekonomiku počítáte. Pro mě je auto z domova do práce o půl hodiny rychlejší než MHD nebo kolo (30 min vs 60 min) a vzhledem k
          nedostatku času s rodinou každý den zvažuju, který prostředek použít. Pak už záleží na každém, jak si cení svého času.

          Pokud bych ale porovnání zjednodušit na vlastní auto vs. sdílené autonomní auto, časově je to stejné (na sdílené možná budu chvílí čekat ale zase ušetřím hledání parkovacího místa), čas v autě budu moci využít na práci (zkouším to i v metru, ale není to moc pohodlné) a zbývají mi už jen ekonomické faktory.

          1. Tomuto se říká
            Tomuto se říká ‚outsorcing‘

            a u velkých firem se z toho pomalu stává sprosté slovo. Čím to asi je, že úspěšné firmy teď řeší insourcing a prodávání daného ven 😀

            Jedná se o klasický cyklus => zdá se nám drahé to vlastnit, tak si to od někoho pronajmeme => pronájem je dražší, než když jsme to vlastnily => znovu to začneme vlastnit a starat se o to sami.

            U těch autonomních aut to bude podobné – lidé si velmi brzy uvědomí nevýhody sdílení aut s ostatními a kdo na to bude mít si pořídí vlastní.

            Takže na pokles aut 5x klidně zapomeňte

  5. A nebo do doby než lidi
    A nebo do doby než lidi „dospějí“ do podobné situace to bude nakonec tak, že už ani auta a silnice potřeba nebudou a na nejmenší místnosti doma mě to teleportuje kamkoliv jinam 🙂
    Konečně další využití nejmenší místnosti (ne, garáž nemyslím) 🙂

  6. Tento článek je naprosto v
    Tento článek je naprosto v pořádku, pokud jde o racionální stránku věci. Problem je v tom, že s vlastnictvím automobilu a ježděním s ním je spojeno hodně emocí. A to negativních i pozitivních. Myslím, že to může fungovat na firemní úrovni, ale pro domácnosti těžko. Jednak to zavání socialistickým soužitím a na to jsme v Čechách trochu hákliví. Myslím, že většina lidí pocit nezávislosti a vastnictví vlastního auta navimění za pár halířů ušetřených na km jízdy. Přiznám se, že pro mě auto také není jenom nástroj dostat se z bodu A do bodu B. Těch důvodů proč ne, se určitě najde mnohem víc. Než ve sdíleném autonomním autě, to už radši budu jezdit vlakem.

  7. Autonomní řízení aut
    Autonomní řízení aut jistě přinese mnoho nového, ale divoké sny revolucionářů se jistě nesplní. Alespoň ne v několika nejbližších desetiletích.

    „tankování, opravy, údržba, pojištění, apod.) se stanou problémem někoho jiného“. Jistě, a ten jiný si ty náklady nechá zaplatit a ještě něco navíc, aby taky vydělal. V podstatě to bude stejné jako dnešní půjčovna aut, jen to půjde snadněji řešit. Výsledek je, že takovéto půjčovny nebudou o mnoho levnější než dnes, takže se vyplatí jen pro někoho, kdo potřebuje auto párkrát do roka. Ostatní si ho koupí stejně jako dnes.

    A možná ještě spíše než dnes, protože 1 auto bude moci během dne používat celá rodina a vzájemně si ho budou posílat. Co to udělá s hromadnou dopravou a dopravními zácpami bůch suď.

  8. No…koncem 19. století
    No…koncem 19. století taky výrobci koňských sedel mysleli, že mají práci ješte na 100 let… Populace dne roste rychle. Česká republika není halvním trhem. To v Indii a hlavně v Číně, jak bude bohatnout střední vrstva, není současný model dopravy reálný a auta nemají kde parkovat už dnes… (Japonsko dtto)
    Určitě to chvilku potrvá, ale v článku popsaný systém si bude ukrajovat pro sebe stále větší část koláče ….

  9. V článku se nepočítá s
    V článku se nepočítá s tím, že i autonomní auta musí někde parkovat, když pro ně v tu danou chvíli nebude využití.
    Všechno je o penězích. Vlastní autonomní auto vyjde levněji pro někoho, kdo hodně jezdí. Cena za informační systém a dispečink, čištění auta, údržbu a přejezdy něco bude stát, pod 7 Kč/km se služba nedostane. Pro někoho, kdo najede nad 15000 km/rok bude vlastní auto levnější. Nehledě na možnost si auto přizpůsobit, nechat si v něm věci a mít jistotu, že před vámi nejel někdo infekční.
    V autě budou samozřejmě kamery a v případě poškození vozu se bude škoda vymáhat po uživateli, někomu může vadit ztráta soukromí.
    Autonomní taxíky nahradí druhá auta v rodinnách a budou výhodná pro lidi s malým nájezdem.

  10. a co takto byvat len v
    a co takto byvat len v hoteloch, nevlastnit ziaden pozemok a osobne veci si so sebou brat vsade na furiku.

    a co takto nemat papierove peniaze, iba „zdielane“ v banke a platit iba online.

    a co takto, nemat moznost volby ? …
    nechat sa viest iba „dobrým pánom“ co kazde rano pride na bicykli k nasemu pocitacu ktory nam nepatri a kazdy den si pozrie co sme na nom robili, aby vedel ako zlepsit co potrebujeme…
    …ahaaa ono to uz existuje a vola sa to Microsoft Windows 10.

    moja chyba

  11. podla mna, ten co si ten
    podla mna, ten co si ten optimizmus vyprazdnil na verejnosti, zabuda na to ze ludia su svine. toto plublikovanie tejto myslienky je uplne zbytocne.

    podla mna ide o test reakcie,
    ake tu a inde vidame velmi casto a neuvedomujeme si ich.

    ale ako s hovori, kto seje vietor…
    podla mna je to velka chyba, takto postupne,
    akoze nenapadne, drazdit ludi.

    1. Asi jsem nepochopil to
      Asi jsem nepochopil to dráždění?
      Tohle je normální vize jak by to mohlo někdy možná vypadat. Už samo o sobě je to jen jedna možných budoucností. A nikdo neví jak to za 50 let bude.

      Nicméně já např. s autorem souhlasím. Když se podívám do minulosti tak tohle je jeden ze směrů který je velmi reálný.

      Ale ne samozřejmě pro nás, možná ani pro naše děti. Ale podle mě je velmi pravděpodobné že vlastnictví auta někdy v budoucnu bude přežitek, alespoň ve městech určitě. A když si vezmete že se postupem času spojí všechna města do jednoho tak to bude platit pro celý stát. 🙂

      Vy si neumíte představit že auto by nebylo vaše, já ano k našemu autu žádný vztah, nemám a je mi jedno jaké to je. O proti tomu tchán si auto hýčká jako člena rodiny.
      Pro mě je auto jen spotřebič o který se musím starat. Kdybych nemusel a bylo to za stejnou cenu tak si auto budu jen půjčovat.

      Doba se mění stejně tak i lidi. Co vám není po chuti, nová generace bere jako samozřejmost. Viz. názorný příklad ztráta soukromí na internetu. Tam je to krásně vidět. Mladá generace to už vůbec neřeší a bere to jako samozřejmost.

      1. ja sa tak lahko akejkolvek
        ja sa tak lahko akejkolvek totalite nevzdavam. to ze si mladez neuvedomuje dopad svojej lahkomyselnosti nam sice nedava pravo nutit ich aby to nerobili, ale az bude zneuzita, pochopia ten omyl.

        ako lahko sme sa vzdali slobody na ukor bezpecnosti.
        to nam uz nikto nevrati.
        strach alebo prehnane ocakavania, ani jedno sa mi nezda vhodne,
        lebo ludia si vzajomne privelmi ublizuju. sme hlupe stvorenia.

        apropo, uz dnes to mozete riesit inak, taxi.
        lenze autom sa jazdi okamzite, bez cakania, uz aj do blizkeho obchodu. a potom, kde to skonci ? preco takto nefunguju kolobezky, bicykle, male elektricke voziky v mestach ?

        ludia su zlodeji, vandali, robia len problem, kradnu, chovaju sa hlupo, az imbecilne, ozieraju sa, beru co sa im zachce, nicia majetok. kolko krt mi uz rozbili okno lebo tam bola taska ? lebo radio ? kolko krat mi uz takmer ukradli kolesa ? …takze potom to skonci kde ? opat delenie na triedy ? bohatsi, chudobnejsi …. chapete to ?

        1. „preco takto nefunguju
          „preco takto nefunguju kolobezky, bicykle, male elektricke voziky v mestach ?“
          O kolobežkách neviem, ale bicykle a malé elektrické autá takto v mestách, samozrejme, fungujú. Bicykle v pomerne veľkom počte miest, el. autá, pokiaľ viem, tak v Paríži. Všetko na princípe – niekde si vypožičiaš, inde vrátiš.

          1. Ale ono to v realnem zivote
            Ale ono to v realnem zivote opravdu moc nefunguje – na Karline prakticky vsechna kola zmizela behem par mesicu (pravda, netusim, jestli byla rozkradena nebo se rozpadla), Velib v Parizi ma taky ohromne problemy
            – podle clanku http://prahounakole.cz/2016/02/lesk-bida-bike-sharingu/ jim jen za rok 2013 bylo ukradeno/zniceno 8.000!!! kol (daji se najit fotky, jak velib kola jezdi v Africe), nebo jiny pekny z tehoz clanku: „Pau nebo Valence, která se po několika letech provozu rozhodla s bike-sharingem skončit, neboť vypočítala, že je provoz jednoho kola přijde na 4 000 euro ročně“ !!! (placeno nejspis danovymi poplatniky)… A to je prosim clanek z pro-kolo serveru.

                1. A jak je možné, že to
                  A jak je možné, že to inde funguje?

                2. Protoze v malem?
                  Pokud mam

                  Protoze v malem?

                  Pokud mam 10/100 ucastniku, tak pravdepodobnost zneuziti (ukradeni „identifikatoru“ – telefonu, penezenky s kartou…) je relativne mala. Ale kdyz budeme mit celoprazsky system s 1 mil zakazniku, tak mam skoro 100% sanci, ze v ukradene penezence bude poukazka na auto zdarma (nebo alespon poukazka na auto ke zniceni zdarma).

                  To same pocet skodicu/prasat/saboteru… – i pokud jich bude jedno promile, ve stovce mame 1/10, cili 0, max 1. Ovsem v milionu uz 1000.

                3. Což Vám ale vůbec
                  Což Vám ale vůbec nevadí, protože ze zisku z velkého počtu těch slušných pokryjete náklady způsobené těmi horšími zákazníky a nehodami. Proto velké flotily aut (firemní, carsharingy apod.) nemají auta pojištěná – riziko se jim rozloží mezi všechny vozy a pojišťovně by jen platili marži navíc.

                  Třeba Autonapůl má letos 40 aut. Kdyby o jedno z nich přišli, ustojí to mnohem lépe než třeba před 6 lety, kdy by to představovalo ztrátu pětiny flotily.

                4. Pretože vo veľkom? Je pár
                  Pretože vo veľkom? Je pár miest, kde sa tie bicykle kradnú a podobne, je dosť veľa miest, kde napríklad bicycle sharing funguje bez väčších problémov – veď tých miest je celkom cca 600 na svete – chcete povedať, že NIKDE to nefunguje?

                5. Na tých prvých miestach by
                  Na tých prvých miestach by sa malo viac strielat. A odrazu by to fungovalo aj tam 🙂

                1. Četl jste ten článek?
                  Četl jste ten článek? HomePort má Karlín primárně jako showroom, ne jako funkční systém. Proto je možné, že kola prostě odvezli jinam, zrušili nebo udělali cokoliv, co se jim zrovna hodilo.

  12. Autoruv optimismus bych
    Autoruv optimismus bych chtel mit…

    Pominu, ze americani (mozna mimo velke aglomerace) se proste auta po dobrem nevzdaji (=nezavislost). I to, ze americka garaz vetsinou slouzi jako skladiste bordelu a auto stoji venku, takze prodejem auta rozhodne „najemny byt pro studenty“ nevznikne. Ze ty prazske jsou zase vesmes dve cary na podlaze, tezko obyvatelne taky nehraje roli…

    Radsi si nepredstavuju, jak bude vypadat carsharingove auto, pote, co se v nem za den otoci 20 lidi stylem „z ciziho krev netece“ (a to jeste zdaleka nejsme u rozvozu poblitych ozralu v sobotu v noci nebo pubertackych „vtipku“)…

    A ten rozvoz elektriny v „zaludku“ auta misto jejiho poslani po dratech, to uz je fakt vlhky sen…

      1. Jednoduchy protipriklad:
        Jednoduchy protipriklad: zenska s minisukni „naostro“ to pusti do sedacky (na kamere neni nic videt, cidla vlhkosti tam asi nebudou). Pak jedu ja, protoze jsem „spolecensky unaveny“, tak si nevsimnu. Rano do vlhkeho prekvapeni sedne byznysman v obleku v cene auta, pujde skoda za mnou, protoze jsem byl posledni, co na tom miste sedel?

        Nebo mastnota, ktera neni na kamere videt a ja si vsimnu az kdyz kalhoty sundam? Mezitim autem jelo dalsich 10 lidi, bude dispecink obvolavat, kdo uz je spinavy a kdo jeste ne, aby se nasel puvodce (ktery zatim kalhoty nesundal a tudiz o tom nevi)?

        Skutecne verejne sdilena auta by asi musela mit hladky skleneny interier, ktery se po kazdem zakaznikovi oplachne a vydesinfikuje…

        1. Opět komentář jak stehno.
          Opět komentář jak stehno. Výmysl na entou.

          Vy jste asi ještě nikdy nejel v nějakém prostředku hromadné dopravy, že? Jinak byste nenapsal takovou blbost.

          To samé se může stát i ve vlaku, v autobuse, v metru, v tramvaji.
          A odpovězte si sám jak to funguje s odpovědností tam. Napovim říká se tomu pojištění.

          Hromadná doprava je vlastně něco hodně podobného.
          Te prostředek vlastní velká firma a sdílí ho s více cestujícími.
          Pro auta by to bylo akorát buď pro jednoho nebo když by chtěl jet levněji tak by po cestě mohli nabrat i víc lidí do kapacity auta.

          Tohle není těžkéisi představit. Stačí se podívat do historie pak do současnosti a pak do budoucnosti. Stačí jen trocha fantazie.

          1. Jasně, jmenuje se to
            Jasně, jmenuje se to pojištění. A teď když tak přirovnáváte městkou, si položte otázku dnes to neohlídají, dnes raděj dost lidí jezdí ve vlastním i když pro pražáky nebo brnáky je možné „žít bez auta a půjčit si na těch pár akcí v půjčovně“, ale nikdo to nedělá.

            Takže ANO hromadná je podobná, ALE stejně má většina vlastní auto… Takže náhrada taxíku? ANO, náhrada privátního auta? Proč by to dělali, když to nedělají dnes…

            Proč bych chtěl sedět v autě z 3 dalšími neznámími lidmi? V rámci rodiny musíme každý do práce jindy, takže autonovní auto co to objede i pro děcka si dovedu představit, ALE proboha proč bych si nekoupil pro svoji rodinu vlastní, jako se to dělá teď? Když mi to zákonem zakáží, tak ano, ale jinak…

            Takže kromě fantasie použijte i kritické myšlení.

            1. Ale klidně si ho kupte,
              Ale klidně si ho kupte, předpokládám, že ještě hodně dlouho Vám to nikdo zakazovat nebude. Akorát málokdo to udělá, když to vyjde dráž než jízda autonomní autem.

              Před nějakými 20 lety měli všichni naši kamarádi laminátové kanoe. Pořád se řešilo, kde je uskladnit, jak je dopravit k řece, po dovolené se opravovali atd. Když nastoupily půjčovny s těžkými plastovými „banány“, většina z nás se jim smála. Dneska sice na vodě potkáte vlastní lodě, ale v záplavě těch půjčovnových je to jasná menšina. Já jsem svoji laminátku za posledních 10 let použil jednou. A nikdo mi to nezakazuje: jen ve ve výsledku mnohem pohodlnější i levnější jet na vodu vlakem a loď si půjčit na místě.

              Myslím, že s auty to bude úplně stejné. Navíc s tím, jak bude víc lidí přecházet na sdílená auta, poroste tlak na odbourání současných výhod pro vlastníky aut, jako je parkování zdarma nebo skoro zdarma na veřejných pozemcích a tím se trend urychlí.

              1. No ve městě se už teď
                No ve městě se už teď vyplatí jezdit MHD a na těch pár dní si auto půjčit podle potřeby velké jak se musí.

                A nějak jsem si nevšimnul, že by půjčovny trhali rekordy potom co se ustálil trh a lidé ve městě se také nezbavují aut.

                Konoe? Spatnej příklad, u nás je daleko ke každé sjízdnéí řece, a tak jsme si vždy půjčovali lodě, akorát sme neustále řešili „dovoz na místo a zpět“. Jakmile nabídli tuto možnost zmizeli „pjčovny“ sportovník klubů, sokolu atd. okolo nás a přesunulu se to tam, že se s tím zvezli „kovaní vodáci“, a už nevlastní? A co, stále je to o tom, že většina půjčovala už předtím, kdežto u aut je to aopak…

                Když k autu přihodím, že to autonomní auto bude moci využívat celá rodina (dnes pod 18 musí busem, když jeden jede do práce nemůže sním jet druhej atd.), tak spíše ještě přihazuje + body vlastnictví auta, kdežto to sdílení zůstává na + co vyjmenoval pán. A Hausenblase a ten pán operují „ekonomickou situací vlastnictví“, jaksi i teď to auto je neokonomické, proč by lidé zm,ěnili názor v budoucnu? Že si to podnikatel Hausenblasem co tam chce investovat přeje?

                1. Právě, že momentálně to
                  Právě, že momentálně to s tou výhodností ani není tak jisté, hodně záleží na konkrétní způsobu použití. Já jezdím 1x týdně na nákup (což bych bez auta nahradil pomocí iTesco) a cca 2x do měsíce na víkend do přírody (tam už je půjčovna i carsharing nevýhodná, protože platím celou dobu, co auto stojí). A na okamžité neplánované použití typu udělalo se nečekaně hezky, zajedu do zahradnictví pro mulčovací kůru, je to úplně nepoužitelné.

                  Osobně jsem stál u dvou pokusů o rozjezd carsharingu v Praze (jeden ještě funguje) a i když je to použitelné, nevýhod je dost a masové rozšíření očekávám právě s nástupem autonomních aut.

                  Ad kanoe: “ A co, stále je to o tom, že většina půjčovala už předtím, kdežto u aut je to naopak…“. Já začínal jezdit na vodu před 30 lety a tehdy si rozhodně většina nepůjčovala, trend půjčoven začal tak před 15 lety. Samozřejmě, že za to může obrovský nárůst popularity, ale já mluvím hlavně o tom, že i mezi skalními vodáci co lodě mají (rodiče mají na zahradě asi 5 lodí) půjčováním převálcovalo

    1. Jak tak čtu vaše
      Jak tak čtu vaše příspěvky vy nemáte vůbec žádnou fantazii.
      S vaším přístupem všechno jen kritizovat a nic nejde všechno je nemožné a všichni kromě mě jsou hloupí že to nevidí, bychom do teď nevynalezli ani kolo, protože byste toho vynálezce tak demotivoval, že by ztratil chuť pro takovýhle vám podobný lidi vůbec něco nového vymýšlet.

      To na co si stezujete je není pravda jsou to jen špičky které jsou nejvíc vidět. Ano lidi jsou svine, ale je jich velká menšina.

      Všechny půjčovny čehokoli fungují už dnes a není na tom nic divného. Ohledně půjčování aut, které je dnes dražší než vlastnit svoje to jen znamená ze v budoucnu díky novým technologiím a hlavně autopilotovi se tohle rapidně zlevní. A pak už bude naopak vlastnictví auta dražší takže si to lidi rozmyslí jestli si ho budou míči dovolit nebo ne.

      1. Mozna jsem bez fantazie, ale
        Mozna jsem bez fantazie, ale tu prochcanou sedacku si umim predstavit velice dobre, protoze jsem to uz zazil (v metru, videt to neni).

        A porovnani s pujcovnou je trochu mimo, tam se po vraceni auto relativne dukladne kontroluje.

        Nerikam, ze to nikdy nebude. Ale v soucasnem stavu spolecnosti mi to prijde nerealne…

          1. Myslíte že ke zlepšení
            Myslíte že ke zlepšení situace dojede? Nemyslím, si. Ohledně vývoje společnosti bych byl spíše pesimistou a to zejména na základě demografických trendů a selhávání školního systému. Nehledě na to že jsou tu znaky že roste polarizace společnosti, zejména ve světě, bohužel se z tho velmi dobře žije různým skupinám. Zároveň ani řešením není růst sociálních a jiných dávek, úlev etc.

            1. Souhlasim, ale proč se
              Souhlasim, ale proč se každý odvolává na trendy? Co se podívat do minulosti a říci existovala ta dokonalá společnost o které mluví ten na kterého odpovídáte? Neeee, a když za psanou historii neexistovala, kde on bere tu naivitu, že mávnutím proutku=objevilo se autonomni auto, se to změni 😀

          2. no tak to určitéee
            no tak to určitéee …

            deň keď už nebude človek človekom snáď ani nie je na blízke 3 tisícročia, to je teda hódne do minulosti.

            a čo takto zakázať konzumný alkohol, veď je to toxin, nehodný dokonalej spoločnosti, …ahá tak oni to už skúšali, a ako to dopadlo?

            Svet je o tom že sa vám každý snaží niečo vziať, buď mu to dáte, bud vám to nejak vezmú a popri tom aby ste niečo mal, si tiež niečo vezmete. Hovorí sa tomu kapitalizmus. Socializmus sme tu už mali, nie ? či čo to vlastne bolo…

  13. No u auto jako sluzby mi
    No u auto jako sluzby mi pripada jako hlavni problem „prazdne kilometry“ – zatimco do auta sednu doma, sjedu do prace, z prace do obchodu a pak domu, tak auto najede presne ty kolimetry co potrebuju. Zatimco u „taxi“ treba odvoz lidi rano z vesnic do mesta najendou ty auta dvojnasobek trasy (protoze rano na vesnici pojede z mesta minimum lidi)….
    Napriklad pro lidi bydlici ve meste muze auto fungovat jako levny autonomni taxik (ceny by se mely v pohode dostat pod 10 korun za km), ale neprijde mi by v dohledne budoucnosti mohlo jit o zasadne masovou zalezitost.
    Autonomni auto nahradi spise taxiky, nez osobni „privatni“ auta.

    1. Presne jak pisete, toto
      Presne jak pisete, toto nahradí určitě taxíky, možná autobusy, tramvaje a vlaky (prostě hromadnou dopravu).

      Ale otazka je proc si nekdo koupi „privatni“ auto? Jako i dnes byl u neEV moznost sdileni a jak toto dopadlo, auta rozbita a skupiny se rozpadli. Dejte si otazku, i v rodine je pronblem si pujcit auto nekoho, aby jste mu ho neposkodili a v mestkoou bere vetsina jako nutnost, protoze nemaji jinou moznost(at penize nebo parkovani).
      Pak si polozit otazku „vesnice“, kde jsou nauceni byt vice „samostatni“, coz obnasi nebyt zavysle na pronajmu auta, maji zkusenost z mnoha „optimalizaci“ hromadne dopravy, a ti si polozi otazku, „nebude zase nekdo optimalizovat pronajem auta“?

      Za mě si dovedu představit, že možná nahradí dojíždění do práce, taxiky apod. Ale to auto v garazi budu mit, at si ten saman rika co chce o budoucnosti. Tedy pokud to nezakazi 🙁

      1. „auta rozbita a skupiny se
        „auta rozbita a skupiny se rozpadli“
        Nevím, odkud čerpáte informace. Já osobně v Praze využívám carsharing brněnského družstva Autonapůl. Počet sdílejících utěšeně narůstá, postupně družstvo přikupuje nová auta. V Praze začínali cca 2012, tj. žádné auto není starší než 4 roky a tím, že se systém rozšiřuje, většina aut je nových. Na začátku jsem byl až šokován, jak jsou auta čistá a v bezvadném technickém stavu. Později se mi výjimečně stalo, že někdo po sobě zanechal nějaké smetí, ale nikdy žádná zásadní nečistota nebo devastace.
        Auta patří družstvu, všechna jsou havarijně pojištěna, je tam určitá spoluúčast, ale i tu lze za příplatek připojistit. Stav vozidel se průběžně eviduje v knize jízd.
        Na začátku se asi všichni více-méně znali, teď se to rozrůstá do „středně masové fáze“ a uznávám, že až to bude opravdu velká „masovka“, mohly by výše popsané problémy nastat.
        Samozřejmě je výhodou, že u dnešních hloupých aut by měla být při každé jízdě přítomna aspoň jedna střízlivá osoba s řidičákem 🙂
        Souhlasím s tím, že je to vhodné do měst, na venkově si to neumím představit, a jako doplněk pro lidi, co málo jezdí – já jsem u mého posledního auta, před jeho sešrotováním, měl roční nájezdy < 1000 km.

        1. Problém tohoto porovnání
          Problém tohoto porovnání je ten že v současnosti službu využívá jen několik nadšenců, byť to číslo může být vysoké, pořád jsou to jen nadšenci. V momentě kdy se to stane masovou záležitostí přibude negativních jevů.

          Dále ani toto nepovede k nějakému poklesu množství aut ve špičkách, možná k spíš k situaci kdy nebudete pořádně vědět kdy a jak pojedete.

          1. Vy tomu říkáte nadšenci,
            Vy tomu říkáte nadšenci, já říkám lidé, kterým ten systém vyhovuje (i proto, že jezdí jen občas), finančně se jim vyplácí a dobrovolně si ho zvolili.
            Myslím, že kontroverze celé této diskuze pramení z chápání titulku článku ve smyslu „budoucnost změní všechna prasata na tuleně, ať se jim to líbí nebo ne“ ale myslím, že ta idea spíš zní „některá prasata se, ve světle nových příležitostí, ráda změní na tuleně“ 🙂

            1. Titulek chápeme, ALE je tam
              Titulek chápeme, ALE je tam řečeno, že to budou dělat všichni.

              Já to vidím spíše, že to nahradí taxiky a ty se budou využívat více jak dnes, ALE to bude způsobeno jenom přesunem lidí z hromadné do těchto a přiznávám z části i soukromé dopravy. Ale i tak, lidé budou mít vlastní auto a v rámci rodiny ho budou používat.
              Když bude „autonomní“, pak si dovedu představit, že si postavím garáž na druhém konci města (kde je levný pozemek) a ráno mi přijede k bytovému domu apod. Manželka co jede hodinu po mě do práce, přijede odvést robot jakmile mě vyhodí, pak děcka. Opět to bude mojím autem ne sdíleným.

              P.S. Že někde jedna skupina přežívá a funguje dál znamená co? Že toto ovládne zbytek společnosti? Ne, jenom, že pár jedincům to vyhovuje, ale drtivá většina společnosti chce něco jiného.

Napsat komentář