Zájem o auta na zemní plyn stále roste, zvýšil se i počet plnicích stanic

Spotřeba zemního plynu v dopravě se v ČR za rok 2019 meziročně zvýšila o více než 20 % na rekordních 91,3 milionu metrů krychlových.

Pohled do útrob vozu Škoda Octavia G-TEC s pohonem na stlačený zemní plyn (CNG)
foto: Škoda

Aktuálně jezdí po českých silnicích přes 25 tisíc vozidel na stlačený zemní plyn (), pro které je k dispozici již více než 200 plnicích stanic. V loňském roce se vůbec poprvé v běžném provozu objevily nákladní vozy na zkapalněný zemní plyn ().

„Provozní náklady u CNG vozů vycházejí zhruba korunu na kilometr. Z Prahy tak dojedete
za tisíc korun například až k moři. Pořizovací cena je přitom srovnatelná s modely na klasický pohon. Přidáme-li dostatečnou sítí plnicích stanic a výrazně ekologičtější provoz, není divu, že o CNG roste zájem jak ze strany firem, tak i běžných řidičů,“
řekla Lenka Kovačovská, výkonná ředitelka Českého plynárenského svazu (ČPS).

V roce 2019 bylo otevřeno 22 nových veřejných plnicích stanic CNG a prodáno přes 2700 nových vozidel. Na českém trhu si je přitom možné vybrat z více než 40 modelů aut na CNG. Mezi nimi je nejoblíbenější značkou Škoda, následována VW a Seatem.

Provozovatelem největší veřejné sítě CNG stanic v ČR je aktuálně společnost innogy Energo. Ta prostřednictvím svých 63 stanic dodala v roce 2019 koncovým uživatelům zhruba 11 000 tun CNG.

„Poté, co jsme v loňském roce plně konsolidovali síť plniček společnosti CNG Vital v rámci innogy, tak v letošním roce plánujeme zprovoznit další 3 – 4 CNG stanice. Chceme se také více zaměřit na zákazníky se zájmem o dodávku a servis technologie plnění CNG a nabídku takzvaných mobilních plnicích stanic,“ řekl Zdeněk Kaplan, předseda jednatelů innogy Energo.

Společnosti Bonett Gas Investment, a.s., která je s počtem 40 CNG stanic provozovatelem druhé největší sítě v ČR, plánuje v tomto roce investovat až 250 milionů korun do rozvoje stanic s alternativními palivy.

„Zvažujeme investice konkrétně do biometanu. Naším cílem je prodávat na konci roku 2020 alespoň 15 % obnovitelného paliva,“ uvedl Václav Holovčák, člen představenstva Bonett Gas Investment, a dodal: „Kromě otevření 10 – 15 nových CNG stanic chceme v ČR uvést do provozu také zhruba 5 stanic LNG.“

Tři nové CNG stanice chce v tomto roce otevřít také společnost E.ON. „Do rozvoje infrastruktury plánujeme letos investovat přibližně 23 milionů korun a s další výstavbou počítáme i v roce 2021, kdy přesáhneme počet 30 CNG stanic,“ informovala Martina Slavíková, tisková mluvčí společnosti E.ON, a dodala: „V minulém roce jsme otevřeli i jednu plničku v Praze. Naši zákazníci tak mohou bezproblémově plnit CNG už také v hlavním městě.“

Do plného provozu byla vloni také uvedena první plnicí stanice na LNG a nasazeno prvních pět nákladních automobilů na zkapalněný zemní plyn. „Rozvoj LNG v Česku je dobrou zprávou pro všechny, kteří žijí ve větších městech a v blízkosti hlavních silničních tahů. Právě tam nákladní doprava výrazně ovlivňuje kvalitu ovzduší. Tyto vozy ale oproti běžným naftovým motorizacím neprodukují v podstatě žádné škodlivé emise oxidu síry, dusíku ani pevných částic! V segmentu těžké nákladní dopravy dnes neexistuje jiné dostupné palivo, které by dosahovalo požadované kombinace vysokého výkonu a ekologického provozu,“ doplnila L. Kovačovská.

Nárůst zájmu o zkapalněný zemní plyn potvrzuje také společnost GasNet, která v České republice provozuje distribuční plynárenskou soustavu a technologie LNG testuje. „Již nyní evidujeme v ČR desítky společností, které o pořízení vozů na LNG vážně uvažují. Spolu s rozvojem infrastruktury LNG stanic proto očekáváme prudký nárůst počtu těchto vozů i ve flotilách u vnitrostátních dopravců. Právě ti jsou totiž pod stále větším tlakem ze strany zadavatelů zakázek na zajištění ekologičtější přepravy,“ uvedl Filip Dostál, ředitel oddělení Business Development společnosti GasNet, s tím, že rozvoj LNG technologií v ČR bude do značné míry záviset na zavedení podpory výstavby infrastruktury a nákupu LNG vozů po vzoru zemí západní Evropy.

CNG:

Stlačený zemní plyn je vhodný pro osobní dopravu, lehké užitkové vozy, autobusy nebo vozy městských služeb. CNG se vyznačuje mimořádně nízkými hodnotami emisí oxidů dusíku (NOx), pevných prachových částic (PM) a karcinogenních uhlovodíků (PAU), tedy složek s nejhorším dopadem na lidské zdraví, které běžné automobily produkují. Jsou tak plně srovnatelné s elektromobily. Přidanou hodnotou vozů na CNG oproti automobilům na naftu či benzin jsou také poloviční náklady na provoz.

LNG:

Zkapalněný zemní plyn je vhodný zejména pro těžkou nákladní dopravu. Vozy na LNG nabízejí dojezd více než 1000 km a snížení nákladů na palivo až o 20 %. V porovnání s naftou jsou emise oxidu uhličitého nižší o 15 %, emise oxidu síry až o 100 %, oxidů dusíku až o 90 % a pevných částic až o 99 %. Vozy LNG mají rovněž tišší chod motoru oproti dieselovému až o 9 dB. Díky tomu se jim nabízí lepší přístup do center měst, kde mohou platit omezení pro vjezd kvůli hlukovým a emisním normám. Jsou proto vhodné i pro noční vykládky zboží.

tisková zpráva

29 Comments on “Zájem o auta na zemní plyn stále roste, zvýšil se i počet plnicích stanic”

  1. No nevim, za me kdyz kouknu na spotreby u octavie CNG (3,5 KG)
    No nevim, za me kdyz kouknu na spotreby u octavie CNG (3,5 KG) a u octavie nove naftove (3,5 litru), tak i kdyby spotreba byla o neco vyssi u obou, rekneme 4kg/4litry, tak rozdilv v provoznich nakladech je kolik? 20 haleru na km? A to mi teda za vyrazne zhorsene vlastnosti toho cng nestoji (kratky dojezd, tezsi auto, nemoznost parkovani v podzemi)

        1. Automobilka používá ke stanovení spotřeby nějakou normu.
          Automobilka používá ke stanovení spotřeby nějakou normu. Ta definuje, jak se stanoví normovaná spotřeba uvedená v TP. Zpravidla je toto testováno externí, nezávislou, laboratoří a automobilka toto číslo nezmění ani marketingem ani PR.
          U mého benzínu je normovaná kombinovaná spotřeba 6,3 a reálná 8,2. Takže spíš odpovídá městskému cyklu, kde mám v TP 8,1, jenže po městě mám spotřebu ještě vyšší…

          U plynu se to auto může chovat trochu jinak v pohledu na spotřebu a vychází to blíž reálné spotřebě. Kdo ví?

    1. Podstatný rozdíl budete vidět až zjistíte, že přechodem
      Podstatný rozdíl budete vidět až zjistíte, že přechodem na CNG omezíte únik nafty do soukromých vozidel zaměstnanců. Máte-li větší počet dodávek, autobusů, je jistě lepší volbou CNG. CNG se mnohem hůře tankuje do připraveného kanystru a ještě hůře se cucâ z nádrže. 🙂

    2. Tak porovnávat musíš stejné, zafiraCNG 1,4kč/km (mám
      Tak porovnávat musíš stejné, zafiraCNG 1,4kč/km (mám já) v benzinu 3,8kč/km (má kolegyně).
      Pokud bych porovnal firemní octavkuCNG tak ,9-1kč/km (nemám dlouhou statistiku, proptože jezdím i jinejma) vs soukromá octavka 3,2kč/km.
      Vše benzin vs CNG, naftáky neznám, tam můžu porovnat vuci suzuki vitara, ale ta žere jak svina…

      1. No ja se s octavkou se spotrebou nedostal s jedinou vyjimkou
        No ja se s octavkou se spotrebou nedostal s jedinou vyjimkou (cesta pretizenym autem neustale maximalkou po dalnici) nad 5 litru (motor vykonove srovnatelny s tim CNG), ty nove by mely byt jeste uspornejsi, a ten rozdil se pak fakt dostane na nizke desetihalere….

        1. Ruzku do ohne dam zafiraCNG vs zafira benzin, u oktavky
          Ruzku do ohne dam zafiraCNG vs zafira benzin, u oktavky porovnavam 1,6 octavka facelift vs co pred pul rokem nakoupila CNGoctavky firma, takze tam hadam…

          V praci mame CNG i cityGo, zde byla na nej recenze kolik to na CNG zere, tak jsem si to pro srandu taky v praci pujcil a nebyl jsem se schopen dostat na tu jejich spotrebu ani i kdyz jsem po dlnici jel co to dalo nebo jel po meste brzda-plyn.

          U te oktavky by to chtelo porovnat, ale mit 2 stejne generačně jenom z rodilnym palivem, bohuzel tuto moznost nemam 🙁

      1. No ony ty emise u CNG nejsou nijak dramaticky nizsi nez u tech
        No ony ty emise u CNG nejsou nijak dramaticky nizsi nez u tech poslednich naftaku……

        Ja teda neplanuju ani jedno, spise to vidim v dohledne dobe na hybridni corollu…. (teslu jsem nakonec odpiskal, za ty prachy mi to proste nestoji)

        1. To je asi pravda u tech novejch naftaku, pokud se nevykuchaji
          To je asi pravda u tech novejch naftaku, pokud se nevykuchaji filtry atd :-). Ja koupil jetyho Prius PHV 1.gen. a zatim maximalni spokojenost. Pro me je taky Tesla moc draha. Docela si myslim ze dava smysl ten Obrist Hyper Hybrid https://www.obrist-powertrain.com/hyperhybrid/ . Pokud znate tak se omlouvam. Pokud by dodtreli slibovanou cenu tak to vidim jako velkou sanci jak prilakat k elektromobilite masy nez prijde superbaterie. 🙂

          1. Myslíte ten podvod, keď to má mať reálnu spotrebu 2L
            Myslíte ten podvod, keď to má mať reálnu spotrebu 2L benzínu na 100km ??
            Na začiatku tvrdia, že 17,3kWh batéria umožní dojazd 96km, t.j. 18kWh/100km a zároveň to má spotrebu 2,01L/100km.
            Celková energia benzínu je 17,88kWh pri 100%-nej účinnosti premeny na elektrickú energiu.
            To snáď ani nikto nemôže myslieť vážne a ešte tomu aj veriť !!!
            :)))

            1. Ja tomu verim. A reknu vam proc.
              Maji to napsane trosku

              Ja tomu verim. A reknu vam proc.
              Maji to napsane trosku zavadejicim zpusobem, mozna nestastne. Taky me ta dvoulitrova spotreba vrtala hlavou, jak ze ji muzou dosahnout.
              Muzou. Za predpokladu ze hodne dobijeji. To auto je plugin hybrid tudiz v realu ma smysl hlavne kdyz se nabiji. Oni to tam sice vyslovne neuvadi takze to mate ale jinak to jak sam spravne pisete nemuze fungovat. A tu spotrebu muzu potvrdit protoze ja ji mam presne takovou s Priusem PHV. A to mam baterii jen 4.4kWh, a maximum co muzu nabit je asi 2.6kWh. Jezdime hlavne po meste, denne vetsinou jen na elektriku a pak obcas nejakej delsi vejlet. EV/HV podil je ted 51%/49%. A spotreba presne 2l na 100km. Motor ma tepelnou ucinnost 38%, Obrist uvadi 40% (jako novej Prius). Takze to taky odpovida. Myslim ze tohle tu „zahadu“ vysvetluje. Jak rikam, taky mi to nejdriv zmatlo. Bez externiho nabijeni dosahnout 2l/100km, to by byl zazrak.

              A samozrejme se zde hovori o spotrebe jen benzinu, proto ty 2l, ale elektrika take neni zadarmo, to je jasny.

              1. Súhlasím s tým čo ste napísali a viem, že s 50%nou
                Súhlasím s tým čo ste napísali a viem, že s 50%nou podporou baterky sa dá dosiahnuť spotreba 2L/100km, ale keď už chcú zavádzať laikov, tak mali napísať, že spotreba benzínu je 0,1L/100km. Aj tak sa berie prvých 100km jazdy a to sa ten spalovák naštartuje až 4km pred cielom.
                Ďalších 100km bez externého dobíjania to pôjde za 4L a z toho vyjde priemerka na 200km, presne tých 2L/100km.
                Takto sa môže zavádzať a klamať len preto, že to umožňuje legislatíva.

                P.S. ak by ste vo svojom hybride mali 20kWh baterku, tak máte celkovú priemernú spotrebu benzínu 0,2L/100km. Záležalo by to samozrejme od dĺžok jednotlivých jázd medzi nabíjaniami.

                1. On snad ten spalovak spina při 65kmh a výše a nebo při
                  On snad ten spalovak spina při 65kmh a výše a nebo při poklesu baterie pod 50 proč. Jesi sem to dobré četl. Každopádně spotřeba plugin hybridu záleží těžce na tom jak se dobíjí.

    3. To Bob-an – mám 1,5 TSI CNG, jezdím převážně město.
      To Bob-an – mám 1,5 TSI CNG, jezdím převážně město. Průměr je 5,5 kg/100. Dálnice 3,8kg/100. Měl jsem náhradní půjčenou ze servisu 1,6 TDI automat – město 8 litru. Cena CNG Kladno 25,70/kg. Pokud bych byl blíže k Cimlovi jezdím za 22 Kč/kg

Napsat komentář