Začíná doba robotických aut: taxislužba Waymo přidá 62 000 vozů!

Společnost Waymo, která spadá do holdingu Alphabet, stejně jako Google, má velké plány. Od automobilky Fiat nakoupí dalších 62 000 vozů Chrysler Pacifica.

Chrysler Pacifica Hybrid tak trochu klame názvem – ve skutečnosti jde o plug-in hybrid, vybavený 16kWh baterií, která mu umožňuje ujet až 50 km čistě na elektřinu. Pro Fiat je nová zakázka bezesporu důležitým potvrzením toho, že alternativy mají smysl.
foto: Waymo

Waymo testuje robotické minivany Chrysler Pacifica v americkém Phoenixu už déle než rok. A zdá se, že testování pomalu končí a přechází se k praktickému nasazení.

Waymo a Fiat aktuálně ohlásili, že Waymo od automobilky nakoupí dalších až 62 000 plug-in hybridních minivanů Chrysler Pacifica Hybrid. Nejde ovšem o exkluzivní dohodu.

Ostatně, už v březnu Waymo ohlásilo, že od Jaguar Land Rover (spadá pod indický koncern Tata) nakoupí 20 000 elektromobilů Jaguar I-Pace za £1,3 mld., které si taktéž přestaví na plně robotické řízení. Na silnice mají vyjet v roce 2020.

John Krafcik, výkonný ředitel Waymo, k aktuální dohodě s Fiatem, řekl: „Cílem Waymo bylo od začátku vytvořit nejzkušenějšího řidiče na světě a dát lidem přístup k technologii samořiditelných aut, která učiní naše silnice bezpečnějšími.“

První auta z nové šedesátitisícové várky mají dorazit na silnice už koncem letošního roku. Zároveň víme, že už v nich nikdo nebude sedět na místě řidiče, a půjde tedy skutečně o plně robotická auta.

Waymo si tímhle krokem de-facto zařizuje světové prvenství v oblasti autonomní taxislužby, ke kterému už devět let tiše míří. Zatímco ostatní stále pouze testují a Uber se navíc potýká s nepříjemnou aférou usmrcení chodkyně, Waymo kráčí mílovými kroky kupředu.

Waymo

88 Comments on “Začíná doba robotických aut: taxislužba Waymo přidá 62 000 vozů!”

  1. „Pokud by najednou místo současných dvou tisíc
    „Pokud by najednou místo současných dvou tisíc elektromobilů začalo v České republice jezdit milion elektromobilů, pak by nárůst spotřeby elektřiny činil zhruba pět procent. Alespoň takové informace zazněly od zástupců společnosti ČEZ na fóru Elektromobilita 2018.“

    https://fdrive.cz/clanky/skoda-auto-se-chysta-na-prodej-elektromobilu-chce-sjednotit-nabijeni-2391

          1. V2G obecně je v dnešní době problematický z vícero
            V2G obecně je v dnešní době problematický z vícero důvodů a konkrétně pak koncept nabízený Nissanem je v současná době pro běžného spotřebitele velmi nákladný. Pro automobilku má ale výhodu v tom, že vůz nepotřebuje v podstatě žádné úpravy.

      1. Jelikož jsme posledních 10 let vyváželi i 27 TWh ročně,
        Jelikož jsme posledních 10 let vyváželi i 27 TWh ročně, tak oproti tomu je ten ČEZáckejch nárust 4 TWh jen plivnutím do dlaně. Dost možná, že akorát tolik zbude z ušetřený spotřeby elektřiny rafinérií na výrobu a distribuci benzínu a nafty, který by jinak spálilo milion spalovacích popelnic a ještě by tunama jedů zamořilo republiku.
        Jsme z ČR vyváželi 1/3 naší produkce a nikdo ani nepíp a teď maj dezinformovaný ustrašenci hrůzu z toho, že určitě budou balckouty a jim se rozmrazí mražáky plný masa. 😀

        btw. Průměrnej nájezd za den je dle statistik v ČR jen 19 km. Za rok 7000 km.

          1. To je naprosto stejné číslo, které vyšlo mě, ale jiným
            To je naprosto stejné číslo, které vyšlo mě, ale jiným postupem. Počítal jsem z celkové spotřeby pohonných hmot, přibližným koeficientem na kWh a vyšlo 23,22 TWh. Pokud vezmeme roční prodeje (271595 ks v roce 2017 dle SDA), pak je to 5 % z celkového vozového parku, tedy i v tom nejbláznivějším scénáři 100% náhrady spalováků za EV (který se nikdy nestane už jenom proto, že už nyní jsou lidi, kteří obměňují EV za EV) vychází na +1,15 TWh ročně, což je nárůst, který jsme zvládli v minulosti už mnohokrát (už byl i přes 2 TWh např. 2009->2010).

              1. Já jsem to onehdá počítal taky jinak a vyšlo mi při 90%
                Já jsem to onehdá počítal taky jinak a vyšlo mi při 90% účinnosti nabíjení jen necelejch 10 TWh za rok.
                Bral jsem v potaz spotřebu Tesly na 100 km čili 20 kWh.

                Počet aut v ČR 30. 9. 2015……….5 822 089 aut (baz traktorů a motorek)
                průmerný nájezd na auto………7 000 km/rok (statistika pojišťoven)
                6 000 000 EV aut x 7 000 km = 42 000 000 000 km ročně
                420 000 000 x 20 kWh (spotřeba EV na 100 km) = 8,4e9 kWh = (8,4 TWh/9) x 10 = 9,88 TWh

                Nejsou v tom ztráty ve vedení a jánevímcoještě se kde poztrácí než to doputuje do nabíječky.

                Průměrné nájezdy
                ČR 6 880 km/rok
                SR 4 870 km/rok
                EU 9 850 km/rok

                poz. Dobré by bylo od celkové spotřeby EV odečíst ty TWh elektriky nutné k výrobě a distribuci benzínu a nafty.

                1. Už se na tom pracuje 🙂 Snad během týdne sem hodim odkaz
                  Už se na tom pracuje 🙂 Snad během týdne sem hodim odkaz na tabulky, kde budou výpočty ke všemu možnému, co se EV týká, vč. zdrojů, ať si každý může ověřit.

                2. Super, já jsem jen laik, takže jsem vděčnej za každé
                  Super, já jsem jen laik, takže jsem vděčnej za každé rozšíření znalostí.

                3. Trochu problém je v distribuci, trafa a rozvodny jedou už
                  Trochu problém je v distribuci, trafa a rozvodny jedou už dost často nadoraz, sice má u nás každý dům 3x25A jistič, ale počítalo se tak o víkendu cirkulárka jinak celkem nic. Teť se začínají hodně dělat TČ a je to poznat, nějakou rekonstrukci nebo výměnu trafačky abys pohledal, kamarád co dělá v rozvodně říkal, že z toho mají větší strach než když začal fotovoltaniky. Tedy lokální broblém být někde může i když bude dost elektřiny.

                4. Problém může být někde ve špičce, ale mimo ni je více
                  Problém může být někde ve špičce, ale mimo ni je více než polovina kapacity volná.
                  A musím se přiznat, že mě naprosto fascinují distributoři, kteří jako firma štkají nad tím, že jim stoupne sám od sebe obrat a oni kvůli tomu budou muset něco málo udělat.

                5. Doporučuju spíše Ročenku dopravy od CDV, tam jsou celkové
                  Doporučuju spíše Ročenku dopravy od CDV, tam jsou celkové nájezdy dopravy v ČR.

                6. Tak z toho nejsem moudrej. Tam jsou nějaký osobo-kilometry,
                  Tak z toho nejsem moudrej. Tam jsou nějaký osobo-kilometry, který když podělím počtem osobních aut tak mi vyjde nějakých asi 13 000 km, ale tam se zřejmě nezapočítává, když jede víc lidí jedním autem??? To mi prům. nájezd auta nesdělí. Taky nevím proč by pojišťovny měli mít blbý čísla?

                7. Máte pravdu, nejsou to bohužel kilometry, ale
                  Máte pravdu, nejsou to bohužel kilometry, ale osobokilometry. Pro ostatní přepravní výkon osobní automobilové dopravy v ČR je ~72 miliard osobokilometrů. Dle mého skromného odhadu to znamená 50-60 miliard km ujetých osobními auty v ČR (drtivou většinu jízd jsou auta obsazena jednou osobou). Spotřeba elektřiny EV je někde okolo 0.15-0.20 kWh/km, tj. celková spotřeba elektřiny při kompletním přechodu individuální automobilové dopravy na EV se dá odhadnout na 7.5-12 TWh/rok. Veřejná doprava pokryje zbylých ~46 miliard osobokilometrů, ale je 5x-10x energeticky méně náročná, horní odhad je tedy ~2 TWh/rok navíc.
                  Uměl by někdo udělat odhad pro nákladní dopravu?
                  Tady je ta ročenka.

                8. prům. nájezd km v
                  prům. nájezd km v ČR
                  http://www.auto.cz/cesi-rocne-ujedou-deset-az-dvacet-tisic-kilometru-77823
                  Čeští řidiči nejčastěji ujedou ročně mezi 10.000 a 20.000 kilometry.
                  Více než 50.000 km odřídí za rok jen přes tři procenta tuzemských motoristů.
                  *dle Generalli

                  cca ⅓ 10 – 20 000 km/rok
                  cca ⅓ 5 – 10 000 km/rok

                  Češi vůbec nejezdí autem – skoro nejméně z EU
                  http://www.autoweb.cz/cesi-vubec-nejezdi-autem-skoro-nejmene-z-eu/
                  Za tím, že u nás lidé najezdí málo kilometrů, stojí především velmi hustá síť spojů hromadné dopravy (prodělečné dotované vlaky a autobusy jezdí do každé vesnice)
                  a Češi obecně nechtějí dojíždět do zaměstnání dlouhou trasu.

                  ČR 6 880 km/rok
                  SR 4 870 km/rok

                  EU 9 850 km/rok

                9. Jo, v podstatě nám vycházejí pořád stejná čísla, je
                  Jo, v podstatě nám vycházejí pořád stejná čísla, je to něco okolo 10-15 tisíc km na auto a rok.

                10. Čistej průměr je 7000 km. Spousta aut se za rok nikam
                  Čistej průměr je 7000 km. Spousta aut se za rok nikam nepohne. Pokud by jste chtěl počitat s vyšími nájezdy, musíte to násobit jen příslušnou častí celkového autoparku.

                11. Počty aut k
                  Počty aut k 9/2015
                  http://www.autosap.cz/sfiles/a1-9.htm

                  Motorky ………………1 058 081
                  Autobusy ……………….. 19 829
                  Osobní ………………. 5 110 452
                  Užitkové N1 N2 N3 ….711 637
                  Traktory……… ………… 169 144
                  ———————————————
                  Celkem ………………..7 069 206

                  Osobní auta jsou na cestách 2 % času
                  Nákladní 30 % času

                12. Asi před 2-3 roky jsem si dělal odhad na výpočet nárůstu
                  Asi před 2-3 roky jsem si dělal odhad na výpočet nárůstu celkové spotřeby elektřiny při totálním přechodu veškeré dopravy, tj. i lodní dopravy, lokomotivy (diesel), nákladní a osobní doprava, letecká doprava. Vycházel jsem ze statistiky celkové spotřeby pohonných hmot. Na celém světě a kontrolně myslím i v ČR. Tam jsem vycházel ze statistiky, kolik vyrobily ročně (2013-2014?) rafinerie. Vycházelo mi to, při zakalkulování účinnosti cca 30% pro spalovací motory a s ohledem na výrazně vyšší účinnost elektromotorů, že by se celková produkce elektřiny musela zvýšit asi o třetinu až o polovinu. Byl to ale velmi hrubý odhad. V podstatě mi šlo o to vyvrátit zcestné názory, které se pravidelně opakují, že nárůst spotřeby bude o řád vyšší.
                  Pro ČR by to vycházelo někde kolem 25-30TWh. Nákladní doprava by z toho měla činit tedy přibližně také něco kolem 12-15 TWh. Část nákladní dopravy na železnici již elektrifikovaná je, to jsem zanedbal. Trochu jsem si nevěděl rady, jak by to se statistikou zahýbalo, protože neznám poměr mezi nákladní dopravou elektrifikovanou a tou ostaní. Stačilo by cokoli, třeba brutto přepravené tuny. Jde o odhady.
                  Také jsem si výsledky ověřoval z nějaké německé ročenky, kde se řešil podobný problém myslím pro část Německa (umím špatně, ale myslím, že to byl severozápad Německa). Celkem jim to vycházelo podobně. Tj. z celkové spotřeby energie byla doprava někde na třetině. Úplně přesně už nevím, ale myslím, že z té třetiny to bylo > 1/3 osobní doprava, 1/3 nákladní, < 1/3 lodní, převážně nákladní. Dost alarmující je, že z té 1/3 osobní dopravy je víc jak 2/3 (2/9 z celku) doprava individuální a jen 1/3 (1/9) doprava hromadná. Celkem to odpovídá i poměru znečištění ve velkých aglomeracích, kde je v létě, tj. mimo topnou sezónu, osobní individální doprava zdrojem 70-80% všech emisí. Sám pro sebe jsem si na to zavedl pravidlo třetin, abych si to lépe pamatoval. Zde je asi přesnější odhad: https://www.maritime-executive.com/article/transport-uses-25-percent-of-world-energy#gs._MSP824

  2. Japonská Toshiba dokončila prodej své čipové divize
    Japonská Toshiba dokončila prodej své čipové divize konsorciu vedenému americkým investičním fondem Bain Capital za 18B$ a zatáhne tím sekyru za americký atomový westinghous průser 😉

    novinky.cz/internet-a-pc/473737-miliardovy-obchod-je-dokoncen-toshiba-prodala-cipovou-divizi.html

  3. Jinak snížení vozů minimálně o polovinu ve vyspělých
    Jinak snížení vozů minimálně o polovinu ve vyspělých státech všestraně průmyslové Česko jakš takš ustojí, ale skutečně jednostraně zaměřené Slovensko ne, měli by okamžitě zakázat dotace pro zvyšování počtu vyráběných běžných aut na svém území.
    A evropské automobilky by měly nakoupit výrobce stavebních a zemědělských strojů, či podobně rozšiřovat paletu na nesilniční pracovní nebo naopak superzábavné vozy.

    1. Než se autonomní taxi prosadí, uplyne ještě spoustu
      Než se autonomní taxi prosadí, uplyne ještě spoustu času. Navíc najít shopné pracovníky bude čím dál těžší.
      V Německu bude v následujích letech chybět hodně pracovníků, jedná se rozdíl mezi ročníky, které jdou do důchodu, a které přijdou ze škol:
      2018 110000
      2019 119000
      2020 196000
      2021 251000
      2022 301000
      2023 376000
      2024 425000
      2025 513000
      2026 553000
      2027 620000
      2028 653000
      2029 687000
      2030 700000
      2031 696000
      2032 680000
      2033 662000
      2034 613000
      2035 553000
      2036 467000
      2037 426000
      Za 20 let bude v Německu chybět 10 milionů zaměstanců a migranti pracovat nebudou. V Německu nebudou zaměstnanci a výrobu přesunou k nám.

      1. to těžko, to radši já emigruju do Německa, dokud to jde
        to těžko, to radši já emigruju do Německa, dokud to jde 😉 A známí celá rodinka mi vyprávěla to samý, emigrace, to je momentálně ted téma v zasr DIESELEM nasáklý debilama přemnožený český země s tím největším nejvýš 🙁

      2. 10 milionů v Německu to je zhruba tolik kolik práce vezmou
        10 milionů v Německu to je zhruba tolik kolik práce vezmou roboti dělníkům u pásu a umělá inteligence kancelářníkům.

        Dále podceňujete příšerné množství variant věcí vyráběných ve všech národních státech EU. V budoucnu budou v každém oboru nejspíš 2 velcí robotičtí výrobci, a veškeré jiné varianty budou menšinové s obří přirážkou nebo zahraniční pod 20-30% clem.

          1. Emisní podvody se ale děli kvůli tomu, že v EU museli
            Emisní podvody se ale děli kvůli tomu, že v EU museli motory produkovat co nejméně CO2 (a některé státy podle toho i auta zpoplatňovali), proto má EU jako jediný region světa záplavu osobních dieslů, které se teprve letos podařilo naučit spalovat stejně čistě jako benzíny.

          2. Emisni podvody mě ted nezajímají, říkám že slavný
            Emisni podvody mě ted nezajímají, říkám že slavný rádobyboj EU s CO2 je uměle vytvořená demagogická procedůra – komedie pro blbečky civilisty aby se papalášstvo odvedlo pozornost od skutečnýho problému, nažralo se a ropa zůstala celá ;)takže CO2 už sem netahej, na něj každý srrrr, ty kraviny ignorujeme 😉

    1. souhlas tohle nepochopím jak se někdo u autonomního vozu
      souhlas tohle nepochopím jak se někdo u autonomního vozu může spoléhat jen na kameru. Ano to že se v obraze dají rozpoznávat objekty je jistě skvělá technologie sama o sobě, ale každý ví že její spolehlivost je poněkud limitovaná a počítá se s nutným procentem chybovosti, jak na tomhle mohli postavit autonomní řízení bez podpory lidaru to mi hlava nebere.

        1. Člověk ale vyhodnocuje svoje okolí podle obrázků na
          Člověk ale vyhodnocuje svoje okolí podle obrázků na sítnici od narození. To je cca 16 hodin každý den. Jako dítě udělá tisíce chyb ve vyhodnocení, než se to naučí. Navíc je kombinuje s hmatem, chutí, zvuky, s podobnými situacemi, s intuicí,… To nenaprogramujete. Člověk dokáže vyhodnotit, že když čáry vedou do zaparkovaného auta u krajnice, je lepší je nerespektovat.
          Představa, že lidský mozek je jen nějakej šunt a čip to zvládne líp, je mimo.

            1. Neuronovým sítím nemůžete věřit. Můžou být extrémě
              Neuronovým sítím nemůžete věřit. Můžou být extrémě výkonné pro řešení složitých úkolů, ale časem se dostanete do stavu, že nevíte, jak k danému závěru šíť došla, a ta vám to není schopná sdělit. Bude to black box, který bude umět řídit, ale nikdy nezjistíte co umí, proč, a co naopak neumí. Čeho je schopná a čeho ne. Co všechno se naučila a k jakým závěrům došla. Jaké zlozvyky se naučila, jaké má priority,… Klidně může dojít k závěru, že nejbezpečnější je jet krokem nebo jen stát na místě.

              1. To by ale přeci odporovalo zadaným parametrům. Neuronová
                To by ale přeci odporovalo zadaným parametrům. Neuronová síť se nejdřív naučí a pak z toho vypadne pevný program. Tj. program se tvoří před nasazením do ostrého provozu a neučí se za provozu, resp. nepřepisuje svůj program na základě toho, jak zrovna jede. To je jako byste napsal, že AlphaGo se může rozhodnout hru vůbec nezahájit, protože to je nejlepší strategie, jak nikdy neprohrát.
                Neuronové síti můžete věřit právě proto, že jste jí předtím dal mraky dat, kde si otestovala, že převeze auto z bodu A do bodu B, nejvyšší povolenou rychlostí při zachování 100% bezpečí pro posádku a okolí. Pokud by jen jedinkrát v testu selhala, tak ji nikdy nenasadí. Selže jen tehdy, pokud se dostane do situace, kterou nemůže přiřadit, ale tou nehodou se získají další data a program se stane zase o kousek lepším, až se jednou nebudou nehody žádné.

                1. Souhlasím, že můžete zadáním (parametry), podrobně
                  Souhlasím, že můžete zadáním (parametry), podrobně popsat, co se smí, nesmí, co je důležité a co není. Ale program vám pak z toho, co se naučí, nevypadne. On tam totiž žádný není. Je to jen různými vazbami pospojovaná síť „neuronů“. To je jak kdyby jste chtěl, aby vám to vyplivlo program vašeho mozku. Nebudete nikdy vědět, co se v síti skrývá, stejně jako to nevíte u mozku. Síť se třeba může naučit, že může projet dírou v silnici, přejet klacek nebo projet kaluží a vy se to nedozvíte. Člověk intuicí odhadne jak hluboká a široká ta díra může být, nebo že klacek je už moc velkej, ale co neuronová síť? Dáte ruku do ohně, že se to naučila dobře?

                2. Souhlasím se vším a zároveň odpovídám ano, dal bych
                  Souhlasím se vším a zároveň odpovídám ano, dal bych ruku do ohně, že se to naučí lépe než já. Nemám bohužel reakce v řádu milisekund a mockrát mě už kdejaká díra nemile překvapila, byť zatím bez následků pro auto (spíše štěstím). A také nemám možnost si za pár minut projet (virtuálně) miliony kilometrů silnic s miliardami různých situací, zjistit všechny své omyly a napravit je trvalou změnou v mých řidičských schopnostech. Též nemám radar pro noční vidění a nedokážu spočítat vektory rychlostí všech předmětů okolo, i ty na které přímo nevidím a v reálném čase předvídat kolizní kurz. Mám jen velmi účinnou schopnost zahazovat 99,999 % zbytečných informací a velmi dobře počítat (i když raději spíše aproximovat) ten malý zlomek procenta případů, což mi stačí k tomu, abych byl zatím bez nehody. Bohužel však jen statisticky. Pokud bych, jako ten program, najel třeba 10 milionů kilometrů denně, jsem po smrti s 50% pravděpodobností během 20 dnů s 95% pravděpodobností během prvního roku.

                3. Se divím, pane Jiří, že Vás vúbec někdo pustil na
                  Se divím, pane Jiří, že Vás vúbec někdo pustil na silnici!
                  Nedokonalý jako nějaký člověk. Pak nemá být tolik nehod.

                4. Počkejte na ty pojišťovací sazby až budete chtít řídit
                  Počkejte na ty pojišťovací sazby až budete chtít řídit auto sám 😀

                5. Možná máte pravdu v tom, že díky množství najetých km
                  Možná máte pravdu v tom, že díky množství najetých km se časem naučí „všechno“. Potřebovalo by se to ale učit nad reálnými daty, z reálných cest, reálných nehod. Ne simulace. Věřím, že když bude mít surová data z miliard kilometrů a statisíců nehod, může se z toho naučit řídit bez nehod. Ale taky nemusí. Může z toho být zmatená a nic se nenaučit. Pokud vím, Tesly ta data sbírají, ale dokázala se už nějaká síť z toho něco naučit?

                6. Ale vždyť se to ty auta učí z reálných dat! Copak
                  Ale vždyť se to ty auta učí z reálných dat! Copak nečtete noviny! sice to ještě nejsou miliardy kilometrů, ale miliónů je hodně. tohle jsou už relativně stará data (2015 Google):
                  http://www.hybrid.cz/roboticka-auta-google-najela-16-mil-km-bez-nehod
                  8 milionů od Waymo:
                  https://www.elektrina.cz/autonomni-vozidlo-od-google-pri-jizde-mestem

                  Anebo třeba to jak to udělat aby ty auta nemuseli najet ty miliardy kilometrů:
                  https://vtm.zive.cz/clanky/samorizena-auta-nebudou-muset-najet-miliardy-kilometru-aby-se-naucila-ridit-vedci-vymysleli-jednodussi-reseni/sc-870-a-188254/default.aspx

                7. Přesně tak.
                  Denně potkávám na silnici bezmozky, kteří

                  Přesně tak.
                  Denně potkávám na silnici bezmozky, kteří mi nedávají přednost v úzkém průjezdu, projedou na červenou i po 10 sekundách co tam ta barva svítí, předjíždějí s tím, že protijedoucí auta musí brzdit a uskakovat aby mohli projet a je jim to jedno a vůbec si z toho nic nedělají, protože si myslí, že když jim to jednou, dvakrát prošlo, že se jim nic stát nemůže.

                  To výše popsané jsem zaží právě minulý den všechno najednou po pár kilometrech jízdy.

                  Snad každý den podobné riskování vidím.

                  Fakt se nemohu dočkat až konečně to automatické řízení doladí, tak že bude použitelné a bude fungovat v nových autech bez možnosti vypnutí na veřejných komunikacích. Na své silnici, nebo okruhu, který bude oddělený od ostatních ať se klidně kdokoli sám zabije, hlavně že nebude ohrožovat mě, moje děti, nebo někoho jiného.

                8. Jaký je rozdíl mezi mozkem člověka a neuronovou sítí s
                  Jaký je rozdíl mezi mozkem člověka a neuronovou sítí s podobným počtem neuronů i podobným počtem propojení těchto neuronů?

                9. Ještě k té louži: pokud pojedete autem a rozhodnete se
                  Ještě k té louži: pokud pojedete autem a rozhodnete se louži projet, dáte tchýnin život za to, že tam nenecháte nápravu?

                10. I u takové blbosti jako je louže, nevyhodnocujete situaci
                  I u takové blbosti jako je louže, nevyhodnocujete situaci jen podle obrazu (kamery/očí). Nevědomky mozek zpracuje, jestli už jste tama jeli za sucha a viděli tam díru, jestli jste nezahlédl, že tou louží projelo před chvílí jiné auto, jestli máte nové auto, nebo starý služebák, jestli vezete dítě, jestli ji můžete objet protisměren a nevyletí vám ze zatáčky nějakej pošuk. Jestli si v mokru můžete dovolit udělat prudkej manévr a spousta dalších faktorů, které si ani neuvědomujete, že mozek podvědomě zpracuje. Vizuální vstup je jen jeden z mnoha. Proto jen podle kamery auto jet nikdy nemůže.

                11. No ale vždyť ten automat taky nejede jen podle kamery! Má
                  No ale vždyť ten automat taky nejede jen podle kamery! Má milión +1 ruzných čidel od měření teploty, srážek, až po radar/lidar/dálkoměry, vlhkoměry, rychloměr, a já nevím co ještě, až po mapu, aktuální zprávy o stavu silnice, okolí, počasí, apod.

                  Tj. to co vyhodnocuje mozek dělá v podobném duchu i počítač a záleží čistě na programu jaké vstupy do něj autoři přidají a naprogramují.

                12. Samozřejmě obrovský, mozek není vyjímečný jenom počtem
                  Samozřejmě obrovský, mozek není vyjímečný jenom počtem propojení.

                  https : //goo.gl/qVHWA6

        1. Řídí mozek, ne oči. Mozek je schopen vymyslet řešení
          Řídí mozek, ne oči. Mozek je schopen vymyslet řešení jak řídit i bez očí. Třeba si najme řidiče, nebo jede vlakem. Takže tahle úvaha je z cesty. O očích to totiž vůbec není. Ty má i opice nebo kapr. Ale řídit nikdy nebudou.

    1. nepochybne. a myslim, ze vetsi nez elektrovozy. navic tyhle
      nepochybne. a myslim, ze vetsi nez elektrovozy. navic tyhle dve revoluce budou relativne nezavisle na sobe. kazdopadne v tech 10 let bych nedoufal ani v nejlepsich snech. rekneme, ze kdyz to bude u nas, tak uz nam to bude tak nejak jedno. ale tak mozna nam tim vnoucata spestri program v domove duchodcu ;).

      1. úplně nezávislé nejsou, Teprve elektroauta umožnily
        úplně nezávislé nejsou, Teprve elektroauta umožnily mnohem přesnější a preciznější ovládání motoru s mnohem lepšími reakcemi a to autonomní řízení hodně potřebuje a umí to využívat narozdíl od člověka. Takže možné jsou na sobě nezávislé výrobně ale jedna bez druhé by možná neměla až takový smysl jako mají společně. Velké baterie bez problému utáhnout jakoukoliv výpočetní elektroniku v autě, ajkékoliv senzory, což by se o baterii určené jen ke startování motoru možná říci nedalo, teprve v elektroautě je software autonomního řízení ve svém živlu 🙂

        1. tohle si vubec nemyslim. davno jsou pryc doby, kdy mezi
          tohle si vubec nemyslim. davno jsou pryc doby, kdy mezi plynovym pedalem a motorem byla mechanicka vazba. a kdybych se mylil hodne, tak soucasne hybridy, zvladnou vsechno, co popisujete. myslim opravdove, hybridy, ne ty fejky, kde nekam mezi motor, prevodovku a kola soupli elektromotor.

    2. 10 let je pro techniku a IT dlouhá doba. SpaceX bylo
      10 let je pro techniku a IT dlouhá doba. SpaceX bylo založeno v roce 2002, první úspěšný let vlastní rakety 2008, dnes již rutinně přistává s prvním stupněm na moři a používá ho znova. Tesla založena 2003, v roce 2008 začali vyrábět první Roadstery (a do konce roku dodali něco přes stovku), v roce 2018 vyrobili 35000 elektroaut za první čtvrtletí. Třetí příklad, smartphony začali taky zhruba před 10 lety a oproti dnešním nabušeným modelům neuměly skoro nic kromě základní funkcí, dotykovýho displeje a nic moc foťáku.

      Nicméně si musíme připustit, že ta revoluce bude probíhat nejdřív na západ od nás, protože tam si lidi za jejich platy můžou dovolit počáteční velké investice jak do elektromobilů tak do automních aut. Co nám hodně pomůže budou služby sdílení aut kdy se platí jen za dobu používání, což prakticky hodně srazí cenu dolů a jako vedlejší efekt se konečně zbavíme těch nevzhledných, místo zabírajících parkovišť podél ulic, kde auta přes 90% času jen tak stojí a žádnou službu nekonají, jen překáží.

        1. ostatně jakmile se jejich technologie bezproblémově
          ostatně jakmile se jejich technologie bezproblémově osvědčí ve dvou třech amerických městech bude to rozšiřování možná takový fofr jako bylo focení streetview kamerami i v té nejmenší vesničce v Česku. Autonomní vozy potřebují jako navigační základ velmi podrobnou 3d mapu bodů získanou z lidarů, to je ten základ, samozřejmě si ji umí dotvářet i samy, ale lépe to funguje s dřívějším statistickým sběrem nad kterými se ve virtuálních simulacích prohání miliony neexistujících virtuálních aut a ladit své reakce v každé situaci byť třeba takové, co je pro danou zemi téměř specifická.

    1. Waymo není UBER. UBER je banda neschopáků, co chtějí
      Waymo není UBER. UBER je banda neschopáků, co chtějí všechno a hned. Například u nás porušují zákony, jenže autonomní řízení se nedá tak jednoduše udělat. UBER měl problémy co každých 20 km. U Wayma musí zasáhnout řidič jednou za cca 10 000 km. V prostoru, který Waymo dobře zná a je tam malá doprava to bude ještě více. Všechna auta bude možné ovládat na dálku v případě potřeby.

        1. na druhou stranu kdyby to neudělali, legislativci by nikdy
          na druhou stranu kdyby to neudělali, legislativci by nikdy žádné změny v zákonech pod tlakem nutnosti nedělali. Zvlášť ne když jsou pod tlakem taxikářské lobby ochotné kdykoliv zablokovat jakoukoliv dálnici aby dosáhla svého … takže i ten zlý uber, dělá dobrou věc i když autonomní řízení fakt není jejich parketa, oni to jen nakoupili a uvěřili kecům markeťáků z volva … zatímco waymo to opravdu celé vyvíjí a ladí k dokonalosti.

          1. Uber se zaměřil na porušování lokálních zákonů a
            Uber se zaměřil na porušování lokálních zákonů a zotročování řidičů, aby ušetřil co nejvíce na lidské síle, typická globalizace devatenáckéto století.
            Google robotizuje a lokální lidi vynechává, přesně jak to odpovídá 21. století.

Napsat komentář