Elektrický dálník se vyrábí v BrněVIDEO
Elektrický dálník se vyrábí v Brně
Porsche vylepšuje 911 GT3 R HybridZÁVODY
Porsche vylepšuje 911 GT3 R Hybrid
Evropská dobíjecí síť pro USADOBÍJENÍ
Evropská dobíjecí síť pro USA
ČEZ pronajme 65 elektromobilůČESKO
ČEZ pronajme 65 elektromobilů

XV-58 Manta – konec vrtulníků?

Jan Grohmann - 14 Srpen 2014

Tým postgraduálních studentů z Georgia Institute of Technology navrhl unikátní letoun schopný kolmého startu a přistání XV-58 Manta. Tým s konceptem vyhrál první místo v soutěži American Helicopter Society International Student Design Competition.XV-58 Manta

Letadlo s kolmým startem XV-58 Manta
foto: Georgia Institute of Technology

Vrtulníky již nestačí

XV-58 Manta je pouze koncept. Téměř určitě letoun v této podobě neuvidíme létat. Studenti však navrhli a matematicky podpořili stroj, který originálním způsobem překonává výkonové omezení současných vrtulníků.

Ostatně ve Spojených státech existuje velká poptávka po podobných strojích – tedy strojích s kolmým startem a přistáním VTOL (Vertical Take-Off and Landing). Největší kategorií VTOL strojů tvoří vrtulníky.

V současné době však roste tlak na zvýšení rychlostí strojů VTOL i jejich doletu. Klasická vrtulníková konstrukce přitom naráží již na své fyzikální limity.

Proč vlastně vrtulník nemůže létat rychleji? Při velkých rychlostech konce postupujících listů rotoru klasických vrtulníků dosahují rychlosti zvuku ve vzduchu, zato ustupující listy (ustupující po směru letu vrtulníku) se pohybují rychlostí, která je nižší než dopředná rychlost vrtulníku, takže na nich vzniká jen velmi slabý vztlak – vrtulník se stává nekontrolovatelným. 

Americká armádní agentura DARPA například v rámci projektu VTOL X-Plane hledá zcela novou generací strojů schopných kolmého startu/přistání, ale se schopností dosáhnout minimálně dvojnásobné rychlosti než současné vrtulníky.

XV-58 Manta

Nákres letounu XV-58 Manta.
foto: Georgia Institute of Technology

XV-58 Manta

Zpět ke studentům z Georgie. XV-58 Manta skutečně tvarově připomíná mořskou mantu. Dle návrhu stroj pohání dvojice turbovrtulových motorů General Electric GE CT7-8.

O dopředný let se stará dvojice zapouzdřených vrtulí v zadní části stroje. Vztlak během letu pak zajišťují rozměrná křídla.

Technickou lahůdkou je však dvojice rotorů zakomponovaných do křídel. Rotory jsou během dopředného letu zakryty otočnými lamelami. Křídlo je tak aerodynamicky čisté a poskytuje potřebný vztlak.

Pří kolmém startu nebo přistání se však lamely otevřou a rotory v křídlech začnou pracovat a generovat potřebný vztlak. XV-58 Manta tedy dokáže přistávat/startovat jako vrtulník, ale jeho vypočítaná cestovní rychlost je 489 km/h a maximální rychlost až 682 km/h.

I v dalších parametrech „manta“ válcuje vrtulníky. Maximální dolet je 1695 km a dostup přes 10 000 metrů (při dopředném letu) – dostup je tedy trojnásobně větší než u běžných vrtulníků.

XV-58 Manta je a zůstane pouze konceptem. Práce studentu však nebyla marná, za první místo získali 10 000 dolarů (197 000 Kč). Ale kdo ví, možná se prací studentů budou inspirovat výrobci vrtulníků jak Sikorsky nebo Bell.

 
Obrázek uživatele hathaway

V tejto podobe je to len sci-fi omalovánka. Ak sa im podarí vytvoriť aspoň lietajúci model s touto koncepciou tak klobúk dolu, ale budú mať veľa čo riešiť s pozdĺžnou stabilitou a aj s prenosom pohonu na tie zdvihové ventilátory. Niečo také sa používa na F-35 a čo som čítal, majú tam s tým veľa problémov.

---

Prius is my best car.

Zaregistrujte se a pište komentáře pohodlněji!

Nieco podobne bolo v poslednom terminatorovi. Mne sa to pacilo uz vtedy, len ma to jeden problem. Ked pri vzlete, alebo pristavani vysadi jedna strana tak je pruser.

Zaregistrujte se a pište komentáře pohodlněji!

Jezisi kriste, .. vrtule v realnych strojoch su prepojene a ked vysadne jeden motor druhy tlaci aj tu opacnu stranu. Okrem ineho .. to je jedno :)

Zaregistrujte se a pište komentáře pohodlněji!

Ale on myslí vrtule v křídlech, kde když vysadí jedna, druhá ti nepomůže.

I když tobě možná kristus?, ale to je jedno, víra u letadel nepomůže, okrem iného...

mimochodem takový V-22 osprey má skutečně oba naklápěcí motory na koncích křídel mechanicky propojené. Chystaná XV-44 měla mít myslím dokonce plnohodnotný rozvod "4x4" i z předního křídla na zadní.

To že to ale pro tento koncept bude velice složitý/pravděpodobně neřešitelný problém nepopírám.

No ale to máte u vrtulníku taky. Pokud to bude v dostatečné výšce, tak se dá přistát jako s letadlem. Pokud ne, tak to bude horší, ale pořád myslím, že to bude lepší než s vrtulníkem, pokud budete mít tah od tlačných vrtulí. Samozřejmě, že to závisí i od aerodynamických vlastností křídla. :-)

---

hariprasad

Zaregistrujte se a pište komentáře pohodlněji!

Je to ten isty efekt ako ked zo stromu pada to semeno s tym kridlom. Nezbrzdeny hlavny rotor bez tahu umozni bezpecne pristanie (ak to nie je pretazena tazka vojenska krava), dopredny let tomu pomoze.

Zajímavý nápad. Dá se to rozvíjet ještě několika dalšími směry. Jednoduché žaluzie se otevřou jenom o 50% plochy průřezu, ale například clona ve fotoaparátu se dokáže schovat-rozevřít v celém průřezu. Problém bude se zhoršeným vztlakem na hranách při překrývání lamel. Vrtule se při záběru prohýbají a vibrují, to bude další konstrukční problém. Jak zamezit dotyku vrtule s nerotujícími částmi křidla.

---

hariprasad

Zaregistrujte se a pište komentáře pohodlněji!

Blbost na Ntu

S vaším negativismem by nikdo nikdy nic nevymyslel. Do teď bysme chodili pěšky a svítili svíčkovou. Vlastně ani tu svíčku bychom neměli, protože kdyby jste tomu vynálezci tehdy řekl že je to blbost tak se na to vykašlal.
Stejně negativistické jsou názory na elektromobili.
Jim taky každý říká že je to blbost a ze je lepší pálit benzín, vypouštět jedy, abychom je pak mohli krásně dýchat, poslouchat hluk motoru, a v autě se unavovat vibracemi od motoru.

Já si naopak myslím že každý nápad je potřebapodporovat, protože když se na toto podívá někdo jiný napadne ho zase něco jiného nebo jo napadne jak to postavit. Prostě každý nápad myšlenka tvoří základ pro jiný nápad myšlenku až k vynálezu, který změní svět.

Zaregistrujte se a pište komentáře pohodlněji!

To nie je negativizmus ale historicky fakt. takych hokusov a oddovodneni preco to nie je dobre tu uz bolo, ale nechce sa mi nemam naladu hladat kde na internete to je. vojensky vyskum. uzavriem to len s tym ze blbost, dalej nie je co riesit. a co sa tyka osobneho osocenia, rozmyslam ci sem uviest s cim som uz prisiel. nie :) na tu hru neskocim. ano som len tarajuci bimbo, to mi vyhovuje.

Zaregistrujte se a pište komentáře pohodlněji!

Od Markomana by som ani iný komentár nečakal, on všetko vie najlepšie, všetci ktorí sa o niečo snažia sú pre neho hlupáci, najlepšie je sedieť doma alebo v krčme a o nič sa nesnažiť.

Zaregistrujte se a pište komentáře pohodlněji!

Netusil som ze sem maju povoleny pristup agenti ruskej kontrarozviedky.

Zaregistrujte se a pište komentáře pohodlněji!

Sorry, ale ty jsi fakt jelito. A opravdu ti tu nebudu vysvětlovat proč, třeba na to jednou přijdeš sám (i když kvůli tvé namyšlenosti a namachrovanosti to ani neočekávám ;)

Zaregistrujte se a pište komentáře pohodlněji!

ubozak co objevil novou popularni nadavku. Analni prostitut, co svou praci dela z lasky...

pěkný modýlek, ale jak by řekl klasik: "to už bylo v Simpsonových" ;)

Jestli chce DARPA mermomocí udělat něco užitečného, pak by měl BEll Boeing dokopat k tomu ať už konečně dotáhnou XV-44.

Obsah tohoto pole je soukromý a nebude veřejně zobrazen.
Standardní nastavení volby "Zasílání upozornění na email" můžete nastavit na stránce svého profilu.
Kontrola proti nevyžádaným příspěvkům
Absolováním testu nám pomáháte bojovat proti SPAMu. Děkujeme.
Přepište prosím tento kód do pole níže
Přepište, prosím, znaky z obrázku výše. Všechna písmena jsou malá.
Ekologický oskar - hlasování
EVMapa.cz - mapa nabíjecích stanic Kariéra EVC Group

zajímavé články