XV-58 Manta – konec vrtulníků?

Tým postgraduálních studentů z Georgia Institute of Technology navrhl unikátní letoun schopný kolmého startu a přistání XV-58 Manta. Tým s konceptem vyhrál první místo v soutěži American Helicopter Society International Student Design Competition.

Letadlo s kolmým startem XV-58 Manta
foto: Georgia Institute of Technology

Vrtulníky již nestačí

XV-58 Manta je pouze koncept. Téměř určitě letoun v této podobě neuvidíme létat. Studenti však navrhli a matematicky podpořili stroj, který originálním způsobem překonává výkonové omezení současných vrtulníků.

Ostatně ve Spojených státech existuje velká poptávka po podobných strojích – tedy strojích s kolmým startem a přistáním VTOL (Vertical Take-Off and Landing). Největší kategorií VTOL strojů tvoří vrtulníky.

V současné době však roste tlak na zvýšení rychlostí strojů VTOL i jejich doletu. Klasická vrtulníková konstrukce přitom naráží již na své fyzikální limity.

Proč vlastně vrtulník nemůže létat rychleji? Při velkých rychlostech konce postupujících listů rotoru klasických vrtulníků dosahují rychlosti zvuku ve vzduchu, zato ustupující listy (ustupující po směru letu vrtulníku) se pohybují rychlostí, která je nižší než dopředná rychlost vrtulníku, takže na nich vzniká jen velmi slabý vztlak – vrtulník se stává nekontrolovatelným. 

Americká armádní agentura DARPA například v rámci projektu VTOL X-Plane hledá zcela novou generací strojů schopných kolmého startu/přistání, ale se schopností dosáhnout minimálně dvojnásobné rychlosti než současné vrtulníky.

XV-58 Manta

Nákres letounu XV-58 Manta.
foto: Georgia Institute of Technology

XV-58 Manta

Zpět ke studentům z Georgie. XV-58 Manta skutečně tvarově připomíná mořskou mantu. Dle návrhu stroj pohání dvojice turbovrtulových motorů General Electric GE CT7-8.

O dopředný let se stará dvojice zapouzdřených vrtulí v zadní části stroje. Vztlak během letu pak zajišťují rozměrná křídla.

Technickou lahůdkou je však dvojice rotorů zakomponovaných do křídel. Rotory jsou během dopředného letu zakryty otočnými lamelami. Křídlo je tak aerodynamicky čisté a poskytuje potřebný vztlak.

Pří kolmém startu nebo přistání se však lamely otevřou a rotory v křídlech začnou pracovat a generovat potřebný vztlak. XV-58 Manta tedy dokáže přistávat/startovat jako vrtulník, ale jeho vypočítaná cestovní rychlost je 489 km/h a maximální rychlost až 682 km/h.

I v dalších parametrech „manta“ válcuje vrtulníky. Maximální dolet je 1695 km a dostup přes 10 000 metrů (při dopředném letu) – dostup je tedy trojnásobně větší než u běžných vrtulníků.

XV-58 Manta je a zůstane pouze konceptem. Práce studentu však nebyla marná, za první místo získali 10 000 dolarů (197 000 Kč). Ale kdo ví, možná se prací studentů budou inspirovat výrobci vrtulníků jak Sikorsky nebo Bell.

16 Comments on “XV-58 Manta – konec vrtulníků?”

  1. V tejto podobe je to len
    V tejto podobe je to len sci-fi omalovánka. Ak sa im podarí vytvoriť aspoň lietajúci model s touto koncepciou tak klobúk dolu, ale budú mať veľa čo riešiť s pozdĺžnou stabilitou a aj s prenosom pohonu na tie zdvihové ventilátory. Niečo také sa používa na F-35 a čo som čítal, majú tam s tým veľa problémov.

    1. No ale to máte u vrtulníku
      No ale to máte u vrtulníku taky. Pokud to bude v dostatečné výšce, tak se dá přistát jako s letadlem. Pokud ne, tak to bude horší, ale pořád myslím, že to bude lepší než s vrtulníkem, pokud budete mít tah od tlačných vrtulí. Samozřejmě, že to závisí i od aerodynamických vlastností křídla. 🙂

        1. mimochodem takový V-22
          mimochodem takový V-22 osprey má skutečně oba naklápěcí motory na koncích křídel mechanicky propojené. Chystaná XV-44 měla mít myslím dokonce plnohodnotný rozvod „4×4“ i z předního křídla na zadní.

          To že to ale pro tento koncept bude velice složitý/pravděpodobně neřešitelný problém nepopírám.

  2. Zajímavý nápad. Dá se to
    Zajímavý nápad. Dá se to rozvíjet ještě několika dalšími směry. Jednoduché žaluzie se otevřou jenom o 50% plochy průřezu, ale například clona ve fotoaparátu se dokáže schovat-rozevřít v celém průřezu. Problém bude se zhoršeným vztlakem na hranách při překrývání lamel. Vrtule se při záběru prohýbají a vibrují, to bude další konstrukční problém. Jak zamezit dotyku vrtule s nerotujícími částmi křidla.

    1. S vaším negativismem by
      S vaším negativismem by nikdo nikdy nic nevymyslel. Do teď bysme chodili pěšky a svítili svíčkovou. Vlastně ani tu svíčku bychom neměli, protože kdyby jste tomu vynálezci tehdy řekl že je to blbost tak se na to vykašlal.
      Stejně negativistické jsou názory na elektromobili.
      Jim taky každý říká že je to blbost a ze je lepší pálit benzín, vypouštět jedy, abychom je pak mohli krásně dýchat, poslouchat hluk motoru, a v autě se unavovat vibracemi od motoru.

      Já si naopak myslím že každý nápad je potřebapodporovat, protože když se na toto podívá někdo jiný napadne ho zase něco jiného nebo jo napadne jak to postavit. Prostě každý nápad myšlenka tvoří základ pro jiný nápad myšlenku až k vynálezu, který změní svět.

      1. To nie je negativizmus ale
        To nie je negativizmus ale historicky fakt. takych hokusov a oddovodneni preco to nie je dobre tu uz bolo, ale nechce sa mi nemam naladu hladat kde na internete to je. vojensky vyskum. uzavriem to len s tym ze blbost, dalej nie je co riesit. a co sa tyka osobneho osocenia, rozmyslam ci sem uviest s cim som uz prisiel. nie 🙂 na tu hru neskocim. ano som len tarajuci bimbo, to mi vyhovuje.

Napsat komentář