X-57 Maxwell - Experimentální elektrický letoun od NASA

Jan Grohmann - 11 Červenec 2016

Americká agentura připravuje stavbu nového experimentálního elektroletadla X-57 Maxwell. To je unikání díky konstrukci s mnohonásobnými elektromotory/vrtulemi na křídlech.Hyperloop

Elektrické letadlo X-57 Maxwell pohání hned 14 elektromotorů a potřebný tah dodává 14 vrtulí.
foto: NASA

Ve Spojených státech již od roku 1946 vznikají experimentální letadla označována jako “letadla X” (X-planes). Jde o technologické demonstrátory nových leteckých technologií, konstrukcí a přístupů. S prvním letadlem X-1A pilot Charles “Chuck” Yeager v roce 1947 poprvé oficiálně prolomil zvukovou bariéru.

Ze zajímavých letounů série “X” můžeme zmínit například Curtiss-Wright X-19 (1963), který je předchůdcem konvertoplánu V-22 Osprey. Označení X-32 a X-35 bylo zase na přelomu tisíciletí vyhrazeno pro technologické demonstrátory stíhaček programu JSF (Joint Strike Fighter). Výsledkem programu JSF je mediálně známá stíhačka F-35 Lightning II.

Všechny výše zmíněné letouny provozovalo americké letectvo. NASA naopak vyvíjela v 90. letech pod značkou "X" například raketoplány X-33 Venture Star a X-34, na přelomu tisíciletí hypersonický letoun X-43 Hyper-X nebo v roce 2007 zmenšený model dopravního letounu X-48 konstrukce samokřídlo.

Každé z letadel “X” testovalo přelomové technologie schopné změnit základní paradigmata letectví. Ne jinak tomu bude i nyní. Technologický demonstrátor X-57 Maxwell otestuje unikátní možnosti elektrického pohonu v letectví.

X-57 Maxwell

NASA testuje koncepci mnohonásobných vrtulí v rámci programu HEIST (Hybrid Electric Integrated Systems Testbed). Na obrázku je zkušební křídlo osazené 18 elektromotory.

X-57 je první letoun desetiletého programu New Aviation Horizons (AVH). V rámci programu vznikne několik experimentálních letadel, které mají akcelerovat zavedení nových pokrokových technologií do letectví.

Obecným cílem programu AVH je dosáhnout u letadel až o 50 % menší spotřeby paliva a o 75 % menšího znečištění ovzduší. Konstruktéři cílí i na jednoduchost výroby letadel, jednoduchou údržbu nebo nízkou hlukovou zátěž.

Letadlo X-57 využívá k pohonu hned 14 elektromotorů přímo napojených na 14 vrtulí. 12 vnitřních elektromotorů o výkonu 12x9 kW poslouží při startu a přistání. Během letu se ke slovu dostanou jen dva krajní elektromotory o výkonu 2x60 kW.

NASA jako testovací platformu použila lehké italské osobní dopravní letadlo Tecnam P2006T s prázdnou hmotností pouhých 760 kg a maximální startovací 1180 kg. Letadlo unese maximálně tři pasažéry a 280 kg nákladu, včetně paliva. Ve standardní verzi italský letoun pohání dvojice pístových motorů Rotax 912S3 s výkonem 2x73,5 kW.

X-57 Maxwell

X-57 Maxwell je vyvinut na základě lehkého italského letadla Tecnam P2006T (viz. obrázek).

Letadlo X-57 má oproti původní konstrukci užší a delší křídla. Na místě zadních sedadel najdeme v X-57 300 kg těžké baterie dodávající elektrickou energii elektromotorům. Baterie poskytují dostatek energie pro hodinu dlouhý let.

Podle propočtů NASA X-57 spotřebuje při cestovní rychlosti (280 km/h) pouze 20 % energie oproti klasickému letadlu stejné hmotnostní kategorie. NASA dokonce předpokládá, že celkové náklady na provoz malého letadla by mohly při použití elektrické “multimotorové” koncepce klesnout až o 40 %.

Díky této konfiguraci lze navíc u budoucích letadel zmenšit křídlo, které je standardně větší kvůli bezpečnému vzletu a přistání. Právě 12 slabších motorů dokáže přivést vzduch kolem křídla tak, aby se vytvořil dostatečný vztlak.

Další výhoda elektrického pohonu spočívá ve snížení doby letu a menší hlukové zátěži. V současnosti kvůli velké spotřebě paliva nemůže letadlo s klasickým pohonem letět plnou rychlostí. Elektrický pohon takové omezení obchází.

X-57 je dalším příkladem nového konstrukčního trendu v letectví. Konstruktéři zkoušejí klasické motory nahradit řadou elektromotorů/vrtulí usazených prakticky kdekoliv na letadle.

Konstruktéři u nové koncepce počítají s čistě elektrickým pohonem nebo i hybridním, kde elektrickou energii leteckým elektromotorům dodává spalovací motor nebo turbohřídelový motor.

Díky takovému uspořádání lze vyvíjet letadla a vrtulníky velmi neobvyklých konstrukcí - vrtule a rotory lze umísťovat prakticky kdekoliv na trup nebo křídla letadla. Navíc lze tak obejít nutnost použití velmi komplikovaných převodovek, hydrauliky a velmi složitého mechanismu pro naklápění listů vrtulí nebo rotorů.

Zpět na HybridPřidat komentář

Obsah tohoto pole je soukromý a nebude veřejně zobrazen.
Standardní nastavení volby "Zasílání upozornění na email" můžete nastavit na stránce svého profilu.
Ochrana proti nevyžádaným příspěvkům
Absolováním testu nám pomáháte bojovat proti SPAMu. Děkujeme.

Nabíječky elektromobilů CircontrolAutonabíjení.cz - vše pro Váš elektromobil