Washington schválil $100 daň na elektromobily

Jan Horčík - 20 Únor 2012

Stát Washington se stal prvním státem USA, který uvalil na majitele elektromobilů novou daň. Ročně musí zaplatit rovných $100. Jde o náhradu uniklého zisku z daně na pohonné hmoty. Z ní jsou financovány opravy silnic a infrastruktury.Nissan Leaf

V celých USA se minulý rok prodalo necelých 10 000 elektromobilů Nissan Leaf
foto: Hybrid.cz

Spotřební daň na pohonné hmoty v USA dosahuje zhruba 55 centů na galoon při koncové ceně kolem $3,5/galon. To znamená, že asi sedmina z celkové částky putuje do státního a federálního rozpočtu (do státího asi dvojnásobek co federálního).

Ačkoliv někteří zastánci šetrné dopravy se proti nové dani ohrazují, jiní poukazují na to, že je spravedlivá – majitelé elektromobilů používají silniční síť stejně jako majitelé ostatních automobilů.

O speciální dani pro elektromobily se uvažuje nebo uvažovalo leckde, mimo jiné i v Nizozemsku. Stát Washington zatím zůstává jediným na světě, který ji skutečně zavel. Jak se na problém díváte vy? Podělte se s námi o své názory v diskusi pod článkem.

Zpět na HybridPřidat komentář
Zaregistrujte se a pište komentáře pohodlněji!

Popravdě je to logické. Navíc 100 dolarů je necelých 2000 Kč. To je jak dálniční známka... Benzíňáci zaplatí mnohem víc. Rozdíl USA a naší republiky je v tom, že u nich jdou všechny peníze z těchto daní na infrastrukturu a silnice, kdežto u nás sotva polovina a druhá se odklání.

Zaregistrujte se a pište komentáře pohodlněji!

Lenze nie je dan ako dan.
Spotrebna dan na pohonne latky je definovana ako dan z neziaducej spotreby. Rovnako ako napr. dan z tabakovych vyrobkov. Co znamena, ze jej hlavna uloha je regulovat neziaducu spotrebu danej komodity. Ci uz je to koli znecistovaniu ovzdusia, nicenia zdravia obyvatelstva, ... to nie je podstatne. Podstatne ale je, ze prijmy z takejto dane by mali byt vyuzivane na zelene projekty. Na podporu oslobodenia sa od tychto poduktov (ktorych spotreba je neziaduca).
Na financovanie vystavby a udrzby cestnej siete maju sluzit predsa ine dane. Cestna dan, dan z motoroveho vozidla, ...
Zial realita v nasich bananovych republikach je ina a dane sa ani zdaleka nepouzivaju na to, na co sa povodne vyberaju.

Zaregistrujte se a pište komentáře pohodlněji!

to snad nemyslis vazne ? co je na plateni dani logicke ? stat potrebuje na svoj chod peniaze, ked mu nestacia vseobecne dane vymysla a vymaha dalsie pricom dovody ktore vznikaju maju budit dojem spravnosti, aby ich obyvatelia prijali. vies napriklad o tom ze platime dan z dazda /kolko naprsi na uzemie ktore vlastnime/ ? prijem z pohonnych hmot umoznuje udrzat garnituru statu v chode, maju strach a opatrne nastavuju co bude neskor velka pritaz a akakolvek vyhoda pokial sa do dnes este nejaka udrzala v pripade sucastnych paliv, bude tatam. Ludia pindaju ze prevadzka auta je draha ze benzin je drahy, lenze 60% navysuje stat pre seba. Umelo sa drzia vyskoke ceny automobilovych komponentov, udrzby ciest /komunikacii/ a podobne... pristupit na 0jeby statu ohladne niecoho tak nehorazneho ako dane ktore ak neplatis ides na tvrdo do vezenia, je neprijatelne.

Zaregistrujte se a pište komentáře pohodlněji!

Tak, tak.

Zaregistrujte se a pište komentáře pohodlněji!

Jsem sice pro elektromobili, dan se mi moc nelibi, ale budis.

A to co tu nekdo zplodi jako, ze srovnavat elektromobil s hammerem! To uz je fanatismus nejvyssiho zrna.

Srovnatelny auto s hammerem by bylo tezzsi, uz jen proto, ze baterie jsou daleko tezzsi nez benzinova nadrz. Takze nechapu kde vzal, ze elektromibil je lehci nez benzinak. Naopak.
Dnes je elektromobil tezzsi.

elektricky citroen saxo je tezsi nez benzinovy prave o tu baterii, takze srovnavat sronvnatelne prosim.

Zaregistrujte se a pište komentáře pohodlněji!

Hummer je preto pouzity na porovnanie, lebo v USA ludia prave s takychto aut prechadzaju na elektromobily a tym ze si kupia ekologicke, lahsie auto su statom trestany nejakymi danami, to je chore.

Zaregistrujte se a pište komentáře pohodlněji!

A jak mají majitelé elektroaut příspívat na výstavbu a údržbu silniční infrastruktury, kterou ostatní motoristé financují mj. přes spotřební daň u klasických paliv?

Zaregistrujte se a pište komentáře pohodlněji!

ved sa plati dialnicka znamka a zakonna poistka.

Zaregistrujte se a pište komentáře pohodlněji!

To si děláte srandu? To se domníváte, že z výnosů prodeje dálničních známek lze platit celá silniční infrastruktura?!? Nehledě na to, že dálniční známku si kupovat nemusím a přitom mohu užívat silnice...
A ze zákonné pojistky se prosím silnice financují jak? To by mě vážně zajímalo jak...

Zaregistrujte se a pište komentáře pohodlněji!

daň z elektriny?

Zaregistrujte se a pište komentáře pohodlněji!

A která daň z elektřiny jde v současné době do silniční infrastruktury?

Zaregistrujte se a pište komentáře pohodlněji!

Presne tak.

Zaregistrujte se a pište komentáře pohodlněji!

Ako mozes porovnavat citroen saxo s modernym elektromobilom, su tam uplne ine baterie a technologie.Uvedom si ze hovoris o prestavbe nejakeho citroenu ktoreho baterie su omnoho tazsie ako moderne baterie v novych elektromobiloch a aj kapacita takychto baterii je ina.

Zaregistrujte se a pište komentáře pohodlněji!

Citroen Saxo electrique nie je žiadna ametérska prestavba, ale elektromobil vyrábaný priamo v továrni Citroen. A čo sa týka inovatívnosti, tak je to na rovnakej úrovni (snáď len staršie a o niečo ťažšie Ni-Cd batérie), ako nové elektromobily typu Nissan Leaf. Iba to nemá také "sračky" ako dotykový displej, simulátor zvuku, alebo indikátor, koľko CO2 som jazdou v elektromobile ušetril. Je to jednoducho normálne auto, len na elektrinu. A také nenápadné by podľa mňa mali byť všetky elektromobily.

Zaregistrujte se a pište komentáře pohodlněji!

Nissan Leaf hmotnost 1612 kg, bezne auto v USA, napriklad Hummer, Toyota LC, Ford flex, Ford F-150 a podobne maju hmotnost okolo 2500-3500 kg, takze asi take zrovnanie ze ako moze elektromobil nicit cesty ako ine bezne auta v USA a preco by mal majitel za take auto platit dan?

Ono to není zdaleka jen o benzínové nádrži. Celý pohonný agregát je v případě elektropohonu menší a jednodušší než srovnatelně výkonný spalovač. 50kW elektromotor je v podstatě malá plechovka, převodovka nemusí být vůbec nebo jenom jednoduchá, spojka nic, výfuk nic, náplně a chlazení žádné nebo jenom minimální, zkrátka ony se ty těžší akumulátory hodně vykompenzují i tady.

Předřečník ale spíš myslel to, že ve srovnání s tím, co běžně v USA jezdí na silnicích, jsou současně dostupné elektromobily opravdu malá lehká autíčka.

Proč pak dávají dotaci $7500 při koupi elektromobilu? Že by opět manipulace s davem? ... Zavedení nové daně by jim neprošlo tak dají dotaci a nasadí malou daň. Ten co dostal dotaci si řekne ... právě jsem ušetřil $7500, těch $100 jim klidně zaplatím. Těch ostatních se to zatím netýká a proto se nebouří. Za pár let jak se elektromobily rozšíří už bude samozřejmé, že dotace nejsou. A daně, ty pozvolna rostou....

Proč hned manipulace s davem? Prostě jenom standardní státně-úřednický bordel, jako všude na světě, kde levá ruka neví, co dělá pravá a neexistují tam žádné tržní zpětné vazby.

Zaregistrujte se a pište komentáře pohodlněji!

Vzhledem k tomu, že v našich končinách (EU) si jako první nakupují elektromobily provozovatelé dotovaných FV, větrných a ostatních elektráren, tak bych zavedl roční daň alespoň 1000 EUR. A bez dotací na zakoupení vozidla, protože těmto osobách platíme jejich provoz my všichni, kteří odebíráme elektrickou energii ze sítě. A oni vydělají tím více, čím více sami také spotřebují. Vysoká daň povede ke snížení cen elektrovozidel, a tím také k jejich většímu a rychlejšímu rozšíření.

Zaregistrujte se a pište komentáře pohodlněji!

Vzhledem k tomu že v ČR si jako první a největší množství elektromobilů nakupují dotované energetické firmy (ČEZ, E.ON) tak bych byl pro daň a daleko větší.

Zaregistrujte se a pište komentáře pohodlněji!

Přesně tak, osoba jako osoba - právnická nebo fyzická. Zavést co největší daně, aby aspoň něco z těch našich dotací odvedly do státní kasy. Pěkný tunel na ostatní občany.

Zaregistrujte se a pište komentáře pohodlněji!

je to logicke... u nas by mela stacit dalnicni znamka :-)

Zaregistrujte se a pište komentáře pohodlněji!

čirá hajzlárna

Zaregistrujte se a pište komentáře pohodlněji!

dane su vzdy zle, ale zoberte si to tak ze ak by sa slo podla principu padni komu padni a dane by boli zrusene (taktiez aj dotacie) tak elektromobily by boli neekonomicke (co su aj teraz akurat to nie je take vypukle) aj tak som za zrusenie tejto a aj ostatnych dani a tiez za zrusenie dotacii (opravena hrubka z predosleho komentara)

Zaregistrujte se a pište komentáře pohodlněji!

dane su vzdy zle, ale zoberte si to tak ze ak by sa slo podla principu padni komu padni a dane by boli zrusene (taktiez aj dotacie) tak elektromobily by boly neekonomicke (co su aj teraz akurat to nie je take vypukle) aj tak som za zrusenie tejto a aj ostatnych dani a tiez za zrusenie dotacii

Zaregistrujte se a pište komentáře pohodlněji!

namiesto toho, aby podporovali kupu velmi drahych elektromobilov ekologicky zmyslajucimi ludmi, zavedu dan na elektromobily :)

Zaregistrujte se a pište komentáře pohodlněji!

A jak mají majitelé elektroaut příspívat na výstavbu a údržbu silniční infrastruktury, kterou ostatní motoristé financují mj. přes spotřební daň u klasických paliv?

Zaregistrujte se a pište komentáře pohodlněji!

Jasne, štát si myslí že ľudia sú dojné kravy.Už len ako ničí cesty ľahký elektromobil oproti ťažkým skoro 3 tonovým autám čo tam chodia.To je choré.

Zaregistrujte se a pište komentáře pohodlněji!

no, treba podotknúť, že v súčasnosti (paradoxne) akurát elektomobily moc ľahké nie sú...

Zaregistrujte se a pište komentáře pohodlněji!

Myslíš že oproti nejakému Hummeru čo tam chodia nie su ľahšie? Takže tie cesty až tak asi neničia, nie? Štát proste umelo podporuje autá čo mu prinášajú biznis, velké, s velkou spotrebou.

Zaregistrujte se a pište komentáře pohodlněji!

Vaše tvrzení je stejně úsměvné jako to, že stát uměle podporuje kouření a chlastání, protože mu nejvíce přináší byznys notoričtí kuřáci a alkoholici...

Zaregistrujte se a pište komentáře pohodlněji!

Neviem ci je podla vas usmevne ze benzin stoji v EU tolko co stoji.Viď kolko stoji v USA alebo v Rusku.

Zaregistrujte se a pište komentáře pohodlněji!

Nechápu Vaši připomínku o ceně benzínu v EU a USA k mé reakci na příspěvek, že stát uměle podporuje auta s vysokou spotřebou. Zvláště v EU je plno států, které daňově znevýhodňují velkoobjemové motory a nepřímo tím podporují menší úspornější motory.


Nabíječky elektromobilů CircontrolAutonabíjení.cz - vše pro Váš elektromobil