Washington schválil $100 daň na elektromobily

Stát Washington se stal prvním státem USA, který uvalil na majitele elektromobilů novou daň. Ročně musí zaplatit rovných $100. Jde o náhradu uniklého zisku z daně na pohonné hmoty. Z ní jsou financovány opravy silnic a infrastruktury.

V celých USA se minulý rok prodalo necelých 10 000 elektromobilů Nissan Leaf
foto: Hybrid.cz

Spotřební daň na pohonné hmoty v USA dosahuje zhruba 55 centů na galoon při koncové ceně kolem $3,5/galon. To znamená, že asi sedmina z celkové částky putuje do státního a federálního rozpočtu (do státího asi dvojnásobek co federálního).

Ačkoliv někteří zastánci šetrné dopravy se proti nové dani ohrazují, jiní poukazují na to, že je spravedlivá – majitelé elektromobilů používají silniční síť stejně jako majitelé ostatních automobilů.

O speciální dani pro elektromobily se uvažuje nebo uvažovalo leckde, mimo jiné i v Nizozemsku. Stát Washington zatím zůstává jediným na světě, který ji skutečně zavel. Jak se na problém díváte vy? Podělte se s námi o své názory v diskusi pod článkem.

33 Comments on “Washington schválil $100 daň na elektromobily”

  1. Popravdě je to logické.
    Popravdě je to logické. Navíc 100 dolarů je necelých 2000 Kč. To je jak dálniční známka… Benzíňáci zaplatí mnohem víc. Rozdíl USA a naší republiky je v tom, že u nich jdou všechny peníze z těchto daní na infrastrukturu a silnice, kdežto u nás sotva polovina a druhá se odklání.

    1. to snad nemyslis vazne ? co
      to snad nemyslis vazne ? co je na plateni dani logicke ? stat potrebuje na svoj chod peniaze, ked mu nestacia vseobecne dane vymysla a vymaha dalsie pricom dovody ktore vznikaju maju budit dojem spravnosti, aby ich obyvatelia prijali. vies napriklad o tom ze platime dan z dazda /kolko naprsi na uzemie ktore vlastnime/ ? prijem z pohonnych hmot umoznuje udrzat garnituru statu v chode, maju strach a opatrne nastavuju co bude neskor velka pritaz a akakolvek vyhoda pokial sa do dnes este nejaka udrzala v pripade sucastnych paliv, bude tatam. Ludia pindaju ze prevadzka auta je draha ze benzin je drahy, lenze 60% navysuje stat pre seba. Umelo sa drzia vyskoke ceny automobilovych komponentov, udrzby ciest /komunikacii/ a podobne… pristupit na 0jeby statu ohladne niecoho tak nehorazneho ako dane ktore ak neplatis ides na tvrdo do vezenia, je neprijatelne.

    2. Lenze nie je dan ako
      Lenze nie je dan ako dan.
      Spotrebna dan na pohonne latky je definovana ako dan z neziaducej spotreby. Rovnako ako napr. dan z tabakovych vyrobkov. Co znamena, ze jej hlavna uloha je regulovat neziaducu spotrebu danej komodity. Ci uz je to koli znecistovaniu ovzdusia, nicenia zdravia obyvatelstva, … to nie je podstatne. Podstatne ale je, ze prijmy z takejto dane by mali byt vyuzivane na zelene projekty. Na podporu oslobodenia sa od tychto poduktov (ktorych spotreba je neziaduca).
      Na financovanie vystavby a udrzby cestnej siete maju sluzit predsa ine dane. Cestna dan, dan z motoroveho vozidla, …
      Zial realita v nasich bananovych republikach je ina a dane sa ani zdaleka nepouzivaju na to, na co sa povodne vyberaju.

  2. Jsem sice pro elektromobili,
    Jsem sice pro elektromobili, dan se mi moc nelibi, ale budis.

    A to co tu nekdo zplodi jako, ze srovnavat elektromobil s hammerem! To uz je fanatismus nejvyssiho zrna.

    Srovnatelny auto s hammerem by bylo tezzsi, uz jen proto, ze baterie jsou daleko tezzsi nez benzinova nadrz. Takze nechapu kde vzal, ze elektromibil je lehci nez benzinak. Naopak.
    Dnes je elektromobil tezzsi.

    elektricky citroen saxo je tezsi nez benzinovy prave o tu baterii, takze srovnavat sronvnatelne prosim.

    1. Ono to není zdaleka jen o
      Ono to není zdaleka jen o benzínové nádrži. Celý pohonný agregát je v případě elektropohonu menší a jednodušší než srovnatelně výkonný spalovač. 50kW elektromotor je v podstatě malá plechovka, převodovka nemusí být vůbec nebo jenom jednoduchá, spojka nic, výfuk nic, náplně a chlazení žádné nebo jenom minimální, zkrátka ony se ty těžší akumulátory hodně vykompenzují i tady.

      Předřečník ale spíš myslel to, že ve srovnání s tím, co běžně v USA jezdí na silnicích, jsou současně dostupné elektromobily opravdu malá lehká autíčka.

    2. Nissan Leaf hmotnost 1612
      Nissan Leaf hmotnost 1612 kg, bezne auto v USA, napriklad Hummer, Toyota LC, Ford flex, Ford F-150 a podobne maju hmotnost okolo 2500-3500 kg, takze asi take zrovnanie ze ako moze elektromobil nicit cesty ako ine bezne auta v USA a preco by mal majitel za take auto platit dan?

      1. Citroen Saxo electrique nie
        Citroen Saxo electrique nie je žiadna ametérska prestavba, ale elektromobil vyrábaný priamo v továrni Citroen. A čo sa týka inovatívnosti, tak je to na rovnakej úrovni (snáď len staršie a o niečo ťažšie Ni-Cd batérie), ako nové elektromobily typu Nissan Leaf. Iba to nemá také „sračky“ ako dotykový displej, simulátor zvuku, alebo indikátor, koľko CO2 som jazdou v elektromobile ušetril. Je to jednoducho normálne auto, len na elektrinu. A také nenápadné by podľa mňa mali byť všetky elektromobily.

          1. To si děláte srandu? To se
            To si děláte srandu? To se domníváte, že z výnosů prodeje dálničních známek lze platit celá silniční infrastruktura?!? Nehledě na to, že dálniční známku si kupovat nemusím a přitom mohu užívat silnice…
            A ze zákonné pojistky se prosím silnice financují jak? To by mě vážně zajímalo jak…

  3. Proč pak dávají dotaci
    Proč pak dávají dotaci $7500 při koupi elektromobilu? Že by opět manipulace s davem? … Zavedení nové daně by jim neprošlo tak dají dotaci a nasadí malou daň. Ten co dostal dotaci si řekne … právě jsem ušetřil $7500, těch $100 jim klidně zaplatím. Těch ostatních se to zatím netýká a proto se nebouří. Za pár let jak se elektromobily rozšíří už bude samozřejmé, že dotace nejsou. A daně, ty pozvolna rostou….

    1. Vzhledem k tomu, že v
      Vzhledem k tomu, že v našich končinách (EU) si jako první nakupují elektromobily provozovatelé dotovaných FV, větrných a ostatních elektráren, tak bych zavedl roční daň alespoň 1000 EUR. A bez dotací na zakoupení vozidla, protože těmto osobách platíme jejich provoz my všichni, kteří odebíráme elektrickou energii ze sítě. A oni vydělají tím více, čím více sami také spotřebují. Vysoká daň povede ke snížení cen elektrovozidel, a tím také k jejich většímu a rychlejšímu rozšíření.

  4. dane su vzdy zle, ale
    dane su vzdy zle, ale zoberte si to tak ze ak by sa slo podla principu padni komu padni a dane by boli zrusene (taktiez aj dotacie) tak elektromobily by boli neekonomicke (co su aj teraz akurat to nie je take vypukle) aj tak som za zrusenie tejto a aj ostatnych dani a tiez za zrusenie dotacii (opravena hrubka z predosleho komentara)

  5. dane su vzdy zle, ale
    dane su vzdy zle, ale zoberte si to tak ze ak by sa slo podla principu padni komu padni a dane by boli zrusene (taktiez aj dotacie) tak elektromobily by boly neekonomicke (co su aj teraz akurat to nie je take vypukle) aj tak som za zrusenie tejto a aj ostatnych dani a tiez za zrusenie dotacii

            1. Nechápu Vaši připomínku
              Nechápu Vaši připomínku o ceně benzínu v EU a USA k mé reakci na příspěvek, že stát uměle podporuje auta s vysokou spotřebou. Zvláště v EU je plno států, které daňově znevýhodňují velkoobjemové motory a nepřímo tím podporují menší úspornější motory.

Napsat komentář