Výroba elektromobilu BMW i3 - detailně na videích

Jan Horčík - 01 Říjen 2013

Automobilka BMW nedávno spustila výrobu elektromobilu BMW i3. Vyrábí se ve zbrusu nově zařízené továrně v Lipsku, kterou zásobují energií větrné turbíny. Jak se jednotlivé součásti elektromobilu vyrábí se můžete dozvědět v nových, extrémně detailních videích.auto elektromobil BMW i3 výroba elektromotoru

Výroba elektromotoru pro elektromobil BMW i3 pěkně v detailu
foto: BMW

Na unikátních videích přímo od BMW je možné vidět jak se vyrábějí li-ion baterie (články), převodovka a elektromotor pro elektromobil BMW i3. Tedy dvě kritické součásti automobilu.

Už tento čtvrtek se BMW i3 představí na uzavřené prezentaci také v České republice. Podrobnosti samozřejmě přineseme. Auto by se zde mělo prodávat stejně jako ve zbytku Evropy od 16. listopadu 2013. Cena bude 900 000 Kč vč. DPH.

Mimochodem, pro vítěze E.ON Globe Energy Award ČR je elektromobil BMW i3 připraven na tři roky zdarma. Takže doporučujeme se podívat na specifikace a pak začít přemýšlet pro koho budete v letošních E.ON Globe Awards hlasovat.

Zpět na HybridPřidat komentář
Obrázek uživatele honza.t

Hesky se na to kouká je to jako u Nissanu Leaf Ale odhaluji mnohem více s výrobního procesu.
Nissan LEAF production B-roll (Battery,Motor,Inverter,Vehicle) 2011
http://www.youtube.com/watch?v=7SUt3Gz1PUg
V Záříjovém Časopise Elektrotechnika v praxi vyšel článek o BMW i3 popisující jeho techniku . Stačí zajít do nejbližší knihovny
IAA 2013: Svezli jsme se BMW i3
http://www.youtube.com/watch?v=LnhGgABB_qQ

Zaregistrujte se a pište komentáře pohodlněji!

Uff, tak takuto linku udrziavat da asi viac prace, ako keby sa niektore operacie robili rucne. Kazdopadne sposob navyjania elektromotora je uz zastarany...

Zaregistrujte se a pište komentáře pohodlněji!

ak vidim spravne, pohanat to bude AC 3 faz motor s kotvou na kratko. Takych motorov vyraba mrte tu na sr a v cr za lacny peniaz kopa vyrobcov, preco nepouzili nieco od nich ? vlastna vyroba ich stoji menej ? ked som to nedavno ratal, zistil som ze mototrova cast vratane igbt invertora bez baterii vychadza velmi lacno.

Zaregistrujte se a pište komentáře pohodlněji!

ne, nevidite spravne, je to trojfaz, ale v rotoru jsou skládány magnety. Takze je to synchronni motor a ty permanentni magnety nejsou zrovna levne, musi vydrzet teploty kolem 150 stupnu... a igbt stridac taky stoji peknych par desitek tisic.

Zaregistrujte se a pište komentáře pohodlněji!

Navíc je rotor motoru složen ze 6-ti segmentů s magnety - zvýšení životnosti motoru a snížení možné poruchovosti.
Jasně je vidět na youtube.com/watch?v=1u7XiBnwPCw od času 08.11

Zaregistrujte se a pište komentáře pohodlněji!

a.. uz to vidim, su tam tak zasunute, najprv sa mi zdalo ze ide o zvlastnu segmentovu kotvu. najviac ma splietlo ako to maju vinutie. 3 fazy po sebe. z programov na vypocet vinutia a celkovo aj v modelarstve takyto princip pri takom mnozstve nefunguje spravne, resp je narocny na presnost. tiez mi nieje jasne ako to tam pri takych tlakoch magnet - kov zasunu a ze im to neulomi loziska, staci si vsimnut co to robi pri tych na bicykle. tiez pokial viem silne magnety sa robia len do 150 C, uz 80 C su dost drahe. by som sa bal ze sa casom prepoluju.

Zajímavé je, že snad jenom jediná Tesla používá asynchronní motor, zatímco ostatní se drží konstrukčně dražšího BLDC. Čím to je? Vyváží to jednodušší řízení? Je někde nějaké porovnání výhod a nevýhod s ohledem na použití v EV?

zajímavý dotaz, co vím tak v řízení to není. Algoritmus vektorového řízení pro synchronní i asynchronní motor je již delší dobu dobře popsán a výkoné čipy schopně jej počítat s prstem v nose "v reálném čase" lze dnes koupit maloobchodně za 50-100kč.

Já preferenci PMSM vidím v těchto dvou bodech:

1) motor s permanentními magnety bude mít v praxi asi vždy vyšší účinnost než ACIM z prostého důvodu, že energie na interakci magnetického pole je trvale uložena v rotoru v magnetech, kdežto do kotvy nakrátko u ACIM je ji třeba nejdřív magnetickou indukcí dostat, kde pak indukovaný proud v rotorovém vinutí vytváří moment motoru. A právě v tom rotorovém vinutí vždy dochází k dodatečným ztrátám.

2) ono navinout PMSM/BLDC není zas až tak složité a tak zjednodušeně řečeno i motor navinutý na koleni často dosahuje i 90% účinnost a to hlavně v širokém spektru otáček (pro EV často 0-12000tis), obzvláště pokud jsou použity dobré magnety. Kdežto navrhnout ACIM s vysokou účinností v širokém spektru otáček/frekvencí není až taková sranda, významný problém je tuším v materiálu plechů pro frekvence nad 200Hz.

Zaregistrujte se a pište komentáře pohodlněji!

pokial sa pamatam dobre /bolo to strasne davno/ tak 3AC maju realnu max. ucinnost 86%. AC su tazie.
mne sa vsetky BLDC ktore som mal hrozne zahrievali a tam ma podla mna velke straty.
v realnom zivote jazdia trakcne 3AC a synchronne s rovnakymi stratami. 3AC vraj viac pripomina jazdnu dynamiku spalovacieho motora hlavne pri rozbehu. 3AC nachadzam hlavne v amaterskych prestavbach. 3AC od siemensu pouzival aj ford v niecom.
zaujimave z pohladu riadenia a vysokych otacok su hlavne jednosmerne seriove motory /hlavna nevyhoda kruzky/.
najrozsirenejsie a najpouzivanejsie motory v riadeni a automatizacii su asynchronne 3f motory s kotvou na kratko so zapojenim do trojuholnika /lepsi moment/.

Zaregistrujte se a pište komentáře pohodlněji!

Hnusné a příšerně drahé auto. Pro mě zklamání roku 2013.


Autonabíjení.cz - vše pro Váš elektromobilNabíječky elektromobilů Circontrol
O ČEM SE PRÁVĚ DISKUTUJE?