Volvo jako první automobilka na světě nabídne auto, které dokáže samo zaparkovat. A pak se jako na zavolanou vrátit ke svému majiteli. Autonomní robotické ovládání má být k dispozici už v modelu 2014 Volvo XC90.
foto: Volvo/YouTube
Autonomní robotická auta jsou dalším klíčovým krokem společnosti Volvo. “Autonomní řízení je fundamentální součástí naší strategie bezpečnosti,” řekl Toscan Bennet, vice prezident produktového plánování. “Jde také o klíčovou technologii, která by měla naplnit naši vizi roku 2020. Tehdy už by se v autech značky Volvo neměla udát žádná úmrtí nebo fatální zranění,” doplnil.
SOUVISEJÍCÍ ČLÁNKY
Elon Musk: o robo-autech jednáme s Google, 20. června další velké odhalení Tesla
Robotické řízení aut má podle Benneta tolik výhod, že je složité je vyjmenovat všechny. Souhlasíme. On nicméně na první místo řadí bezpečnost, na druhé pak sníženou spotřebu a méně ucpané silnice. Dost možná nejdůležitější jsou ale podle něj přeci jen komfort a svoboda pro řidiče.
“Kdo by nechtěl auto, které vás přiveze ke dveřím vašeho domu, a pak se samo odjede zaparkovat?” pokládá Bennet řečnickou otázku. Parkoviště, která budou chtít podporovat robotické parkování, sice budou vyžadovat menší úpravy, ale náklady by neměly být nijak zvlášť vysoké.
Ovládání robotického auta pochopitelně probíhá přes chytrý telefon/smartphone. Na něj vás také auto informuje o tom, že např. samo zaparkovalo. Samoparkující auto je nicméně údajně pouze jedním z mnoha projektů, které Volvo na tomto poli vyvíjí.
Už příští rok přestaví automobilka produktovou architekturu “SPA”, která je přizpůsobena autonomnímu řízení aut.
Tych vizii a renderovanych
Tych vizii a renderovanych filmov mam uz plne zuby. Preco nemozu odprezentovat skutocny funkcny vyrobok ako to robi napriklad Apple?
Jasne, kvoli akcionarom, ale to si aj tak z dlhodobeho pohladu mozu strcit za klobuk.
Pokud odkazujete na video v
Pokud odkazujete na video v článku, tak to není renderované.
Prepacte. Nemam nic proti
Prepacte. Nemam nic proti clanku. Uprimne ocenujem, ze pisete aj o takychto veciach na Hybride. Problem mam so samotnymi automobilkami. Ze maju tu drzost mat plnu hubu kecov a skutek nikde. Cele je to len reklama pre akcionarov.
Vo videu je zopar zaberov z jedneho testovacieho parkoviska, na ktorom su len volvo auta a nejake autonomne auto tam robi bohvie co (ano mozno aj parkuje).
Na akoze real life demo je tam pouzity render.
Ak volvo zacne auto s touto featurou predavat povedzme do konca tohto roka a trebars aj vy sam by ste sa stal stastnym majitelom takej XC90ky. Myslite si, ze by ste tuto featuru pouzili aspon raz za zivot toho auta?
Ja mam v superbe funkciu automatickeho pozdlzneho parkovania. Pouzil som to asi 2x v zivote. Prvy krat zo zvedavosti a druhy krat, ked som sa chcel „predviest“ kamaratovi. Dovod preco to nepouzivam je, ze kym sa znavigujem s pokynmi tejto featury, tak sam by som zaparkoval to auto asi 3x. Proste v real life sutuacii je to pre relativne skuseneho sofera zbytocnost. Na druhu stranu ja zrejme asi ani niesom target pre takuto featuru. Zial ludia, ktory nevedia parkovat si taketo veci malokedy mozu dovolit (ale ok, nejako sa zacat musi a celkovo samozrejme tuto vec neodsudzujem – beriem to ako bizuteriu v aute, ktora sa niekomu moze hodit).
Plne automaticke parkovanie, ako ho prezentuje tuto volvo a ako ho prezentovala audi si vyzaduje „upravy parkoviska“. Dakujem pekne za taketo riesenia. Za prve to budu urcite minimalne dve rozne technologie, ktore bude musiet to parkovisko podporovat a za druhe kolko takych parkovisiek vo svete bude? Tipujem to tak na dve v Mnichove.
Ano, nejako sa zacat musi. Ale nepovazujem za korektne ak to niekto prezentuje cez render a rozhovor s produktovym sefom ci kto to bol. To uz ta audi bola na tom lepsie. Ukazovali real life situaciu so skutocnym autom a skutocnou garazou.
Jaj a ano. To je vlastne to co ma zdvihlo zo stolicky – audi ukazali real life situaciu a povedali, ze ta technologia este dlho nebude v aute. Volvo ukazalo render a vyhlasili ze to bude uz coskoro v predaji. To ma stve. Preto som „pindal“ na ten render.
Edit:
Pre uplnost este doplnim audi demo: http://www.youtube.com/watch?v=b_m8DqTlOLE
Skôr toto stojí za
Skôr toto stojí za zmienku:
wimp.com/carparking/
Nehovoriac o Toyote, ktorá nabehala cez 100 000 míľ bez šoféra
alebo
itnews.sk/spravy/technologie/2012-08-10/c150430-google-auto-bez-vodica-najazdilo-uz-300-000-mil-bez-nehody